تاثیرات داروی ریسپریدون در درمان اختلالات روحی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ریسپریدون برای درمان اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و تحریک‌پذیری مرتبط با اوتیسم استفاده می‌شود. مصرف این دارو ممکن است با عوارض جانبی مانند افزایش وزن و تغییرات متابولیک بدن همراه باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تاثیرات داروی ریسپریدون در درمان اختلالات روحی چیست؟

داروی ریسپریدون یک داروی ضد روان پریشی است که برای درمان اختلالات روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده می‌شود. مصرف آن در طولانی مدت ممکن است با عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، افزایش وزن، تعریق، لرزش، مشکل در تمرکز و تورم صورت همراه باشد. این دارو فقط با تجویز روانپزشک در دسترس است. در سایت دکترتو یا وبسایت نوبت‌دهی آنلاین از بهترین پزشکان، امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری، مشاوره متنی یا آنلاین برای شما فراهم شده است.

داروی ریسپریدون چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص ریسپریدون ۲ برای چه بیماری است؟ ریسپریدون برای درمان برخی از اختلالات روحی روانی مانند درمان بیماری اسکیزوفرنی، افسردگی، اختلال دوقطبی و تحریک‌پذیری ناشی از اختلال اوتیستیک استفاده می‌شود و به دسته‌ی داروهای ضد روان پریشی آتیپیکال تعلق دارد.

قرص ریسپریدون حاوی مواد غیرفعالی مانند مونوهیدرات لاکتوز، سلولز میکروکریستالی، دی اکسید سیلیکون کلوئیدی، استئارات منیزیم و سایر مواد جانبی دارویی است.

  • نام رایج دارو: ریسپریدون- Risperidone
  • اسامی تجاری دارو: ریسپردال، risbrix-1
داروی ریسپریدون چیست و چه کاربردی دارد؟
داروی ریسپریدون یک داروی ضد روان پریشی است که برای درمان اختلالات روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده می‌شود.

نحوه مصرف ریسپریدون چگونه است؟

این دارو به صورت خوراکی، همراه یا بدون غذا طبق تجویز روانپزشک و معمولا ۱ بار یا دو بار در روز مصرف می‌شود. اگر از شربت خوراکی این دارو استفاده می‌کنید با دقت دوز مصرفی را با استفاده از پیمانه مخصوص اندازه‌گیری کنید و از قاشق غذا خوری به دلیل دقیق نبودن دوز مصرفی استفاده نکنید. در صورت تجویز ممکن است لازم باشد دوز مصرفی را با مقداری مایع (۱۰۰ میلی‌لیتر) مانند آب، قهوه، آب پرتقال یا شیر کم چرب ترکیب کرده و بعد مصرف نمایید. اگر سوالی داشتید از دکتر داروخانه کمک بگیرید.

دوز مصرف داروی ریسپریدون به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ‌دهی بدنش به دارو و دیگر داروهای مصرفی بستگی دارد. تمامی داروهای مصرفی خود را شامل داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید. برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی این دارو مانند خشکی دهان و گیجی ممکن است پزشک‌تان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و سپس آن را اضافه کند. از تجویز پزشک با دقت پیروی کنید.

مصرف ریسپریدون طبق برنامه زمانی منظم باعث می‌شود بیشترین بهره را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید. مصرف این دارو طبق دستور پزشک بسیار اهمیت دارد لذا اگر بهبود در شرایطتان را احساس کردید به مصرف این دارو ادامه دهید و بدون مشورت با پزشک مصرف ریسپریدون را قطع نکنید.

تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

بهترین زمان مصرف قرص ریسپریدون کی است؟

ریسپریدون یا قرص ریسبد۱۰۰ ممکن است یک یا دو بار در روز تجویز شود. پزشکان معمولا این دارو را دوبار در روز، در صبح و عصر، باتوجه به زمان اثر ریسپریدون تجویز می‌کنند.

قرص ریسپریدون برای کدام اختلال روحی بهتر است؟

همین حالا با بهترین متخصص مشورت کن!

علائم اوردوز ریسپریدون چیست؟

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریع با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. علائم اوردوز این دارو شامل سرگیجه یا خواب‌آلودگی شدید، تپش قلب تند یا نامنظم، حرکات غیر ارادی یا غیر طبیعی و تشنج می‌شوند.

همچنین آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش قند خون، بررسی وزن و فشار خون و آزمایش سطح کلسترول یا تری گلیسرید در زمان مصرف ریسپریدون به صورت دوره‌ای برای بررسی پیشرفت و عوارض جانبی دارو توصیه می‌شود.

اگر دوز مصرفی قرص ریسپریدون ۱ میلی گرم را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی ریسپریدون، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

فواید و موارد مصرف قرص ریسپریدون برای بزرگسالان و کودکان

قرص ریسپریدون ۱ یا شربت ریسپریدون فواید و کاربردهای مختلفی برای بزرگسالان و کودکان دارد. این دارو معمولاً برای درمان بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و تحریک‌پذیری مرتبط با اوتیسم تجویز می‌شود. همچنین می‌تواند به بهبود علائم مربوط به این شرایط، از جمله توهم، هذیان، نوسانات خلقی و رفتار پرخاشگرانه و در برخی موارد به بهبود اختلال استرس پس از سانحه نیز کمک می‌کند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که مصرف ریسپریدون و چاقی به هم مرتبط هستند و ممکن است با افزایش وزن به ویژه در کودکان، همراه باشد. ریسپریدون به شکل قرص و شربت برای کسانی که در بلع قرص‌ها مشکل دارند، موجود است.

آیا قرص ریسپریدون برای درمان بیماری دو قطبی مناسب است؟ از دکتر بپرس!

موارد مصرف ریسپریدون در کودکان بیش فعال

قرص ریسپریدون ۱میلیگرمی برای کودکان، به کودکانی که دارای مشکلات رفتاری شدید مانند پرخاشگری یا عصبانیت هستند داده می‌شود. ریسپریدون ۲ و ۴ گاهی اوقات برای کودکان مبتلا به اوتیسم، ADHD یا ODD (اختلال نافرمانی مخالف) که به شیوه‌های خطرناک رفتار می‌کنند نیز تجویز می‌شود.

متن انگلیسی:
Risperidone should not be used to treat behavioral problems in elderly people with dementia. This medicine is only available with a doctor’s prescription.
ترجمه فارسی:
ریسپریدون نباید برای درمان مشکلات رفتاری در افراد مسن مبتلا به زوال عقل استفاده شود. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

به نقل از سایت mayoclinic

ریسپریدون و افسردگی

شواهد بالینی نشان می‌دهد که استفاده از ریسپریدون به‌عنوان درمان کمکی برای افسردگی مقاوم به درمان ممکن است میزان پاسخ و بهبودی را بهبود بخشد، اما اثربخشی و ایمنی طولانی‌مدت در این زمان قابل تعیین نیست.

ریسپریدون و افسردگی چه ارتباطی باهم دارند؟
ریسپریدون می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

عوارض جانبی قرص ریسپریدون چیست؟

داروی ریسپریدون با کمک به بازگرداندن برخی از مواد طبیعی در مغز به بیمار کمک می‌کند تا به روشنی فکر کند و در کارهای زندگی روزمره شرکت کند. اگر شرایط خاصی دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید که خطر افزایش سطح نمودار کیوتی را در پی دارند، قبل از مصرف ریسپریدون با پزشک خود مشورت کنید. مهم‌ترین عوارض ریسپریدون در طولانی مدت شامل موارد زیر است:

  • مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، تپش قلب آرام، حمله قلبی و افزایش سطح نمودار کیوتی در آزمایش EKG)
  • سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون در صورت استفاده از داروهایی مانند دیوترتیک‌ها یا قرص‌های ادرار
  • خواب‌آلودگی و تاری دید (الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می‌کنند)
  • کاهش تعرق بدن و افزایش خطر احتمال سکته قلبی
  • سرگیجه و احساس سبکی سر و خطر از دست دادن تعادل و افتادن
  • افزایش قند خون و بدتر شدن وضعیت دیابت
  • افزایش تولید یکی از مواد طبیعی بدن به نام پرولاکتین که در زنان موجب ترشح شیر، توقف یا مشکلات قاعدگی و در مردان باعث ناتوانی در تولید اسپرم و تورم سینه می‌شود

این دارو از طریق شیردهی مادر به نوزاد منتقل می‌شود و ممکن است تاثیرات نامطلوبی در پرستاری از نوزاد به همراه داشته باشد. قبل از شیردهی به نوزاد در این زمینه با پزشک مشورت نمایید. تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

موارد احتیاط مصرف ریسپریدون و نظرات مردم درباره قرص ریسپریدون

اگر به داروی ریسپریدون یا داروی پالی پریدون حساسیت دارید قبل از مصرف این دارو با روانپزشک مشورت کنید. داروی ریسپریدون ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از مصرف ریسپریدون سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصاْ سابقه بیماری‌های کبدی، تشنج‌ها، مشکلات بلعیدن، کمبود تعداد گلبول‌های سفید خون، بیماری پارکینسون، زوال عقل، مشکلات بینایی خاص (آب مروارید و گلوکوم) و سوابق پزشکی خانوادگی مانند بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی، کلسترول یا تری گلیسیرید بالا، مشکلات تنفس هنگام خواب (آپنه خواب).

ریسپریدون ممکن است موجب شرایطی شود که بر روی نمودار ریتم قلب تاثیر بگذارد (افزایش سطح نمودار کیوتی QT). افزایش سطح نمودار کیوتی به ندرت باعث عوارض خطرناک (به ندرت کشنده) تپش قلب تند یا نامنظم و عوارض دیگری مانند گیجی شدید و غش کردن شود که سریع با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

این دارو برای درمان مشکلات رفتاری ناشی از بیماری زوال عقل توصیه نمی‌شود. در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو و همچنین در زمینه درمان‌های ایمن‌تر و موثرتر برای درمان مشکلات رفتاری ناشی از بیماری زوال عقل با پزشک مشورت نمایید.

موارد احتیاط مصرف ریسپریدون و نظرات مردم درباره قرص ریسپریدون چیست؟
اگر به داروی ریسپریدون یا داروی پالی پریدون حساسیت دارید قبل از مصرف این دارو با روانپزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی ریسپریدون با داروهای دیگر

قرص ریسپریدون با چه داروهایی تداخل دارد؟ تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی ریسپریدون را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی ریسپریدون نفرمایید.

داروهای زیر ممکن است با داروی ریسپریدون تداخل داشته باشد. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید:

  • داروهایی که خواب آلودگی ایجاد می‌کنند (مخدرهایی که کاهنده سرفه یا درد هستند مثل: کدئین)
  • الکل
  • داروی متوکلوپرامید
  • ماری جوآنا
  • داروهای خواب یا ضداضطراب (آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)
  • شل کننده عضلانی (کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)
  • آنتی هیستامین‌ها (سیترزین، دیفن هیدرامین)

راهنمای مصرف تمامی داروهای مصرفی خود مانند داروهای ضد آلرژی یا داروهای سرماخوردگی را با دقت بخوانید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که موجب خواب‌آلودگی می‌شود. برای نحوه مصرف ایمن این دارو با دکتر داروخانه مشورت نمایید.

اشکال دارویی ریسبریکستداخل دارویی قرص ریسبایودالعوارض جانبی ریسپردال کونستا
قرص ریسپریدول روزدارو ۴ میلی‌گرمبروموپریدافزایش وزن
محلول خوراکی آپو ریسپریدون ۱ میلی‌گرمداروهای ضد پارکینسون (آگونیست دوپامین)درد ناحیه فوقانی شکم
قرص رسپیروس ۴ میلی‌گرمآمفتامین‌هاپارکینسونیسم
پودر قابل تزریق ریسپردال کونستا ۳۷.۵ میلی‌گرمداروهای ضد دیابتلرزش غیرارادی سر
جدول مشخصات دارویی ریسپریدون خارجی و ایرانی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی ریسپریدون برای درمان علائم اسکیزوفرنی (بیماری روانی که باعث اختلال یا تفکر غیرعادی، از دست دادن علاقه به زندگی، و احساسات قوی یا نامناسب می‌شود) در بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۳ سال استفاده می‌شود. مصرف این دارو تنها با نسخه روانپزشک یا در مواردی روانشناس امکان‌پذیر است.

برای جلوگیری از عوارض جانبی، قبل از مصرف حتما با روانپزشک خوب یا متخصص روانشناسی مشورت کنید. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری به سایت دکترتو مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت مشاوره تلفنی و مشاوره با دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین)، دکتر روانشناس آنلاین و دکتر مشاوره دارویی آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ریسپریدون دارویی است که به درمان علائم برخی از بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی کمک می‌کند.

دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه، گل گاو زبان و سنبل الطیب.

آریپیپرازول، هالوپریدول، اولانزاپین و سروکوئل از داروهای مشابه هستند.

بله، خواب‌آلودگی از عوارض جانبی این دارو است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروی ریسپریدون

  1. سعید گفت:

    به عوارض نگاه کنید اگه دارو به بیمار افتاد ادامه دهید اگه نه قطع کنید، برا من که باعث چرخه ای از عوارض و گرفتاری ها شد، دو ماه مریض بودم نمیتونستم از جام پا شم، ضعف شدید، جوری بود که میخواستم بمیرم، بعد فهمیدم از همین قرص، قرص کنار گذاشتم، حالم بهتر شد ولی دسته کم یک ماه دیگه طول کشید که نرمال شدم

  2. You گفت:

    اره این دارو باعث خواب آلودگی میشه و این خواب آلودگی ادامه پیدا میکنه ینی اگه بعد یه هفته هم اگه دارو رو خوردی بازم باعث خواب آلودگی میشه؟

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله میتونه ادامه داشته باشه
      اگر عارضه جانبی پرخوابی یا خواب آلودگی اذیت کننده یا مزاحم شماست باید با دکترتون مشورت کنید

  3. یگانه گفت:

    سلام ۳۲ سالمه چند هفته اس که تمرکز ندارم و دچار فراموشی کوتاه مدت میشم. دکتر این دارو رو نسخه کرده آیا واقعا تاثیر داره و ضرر نداره

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیزم
      عدم تمرکز میتونه از عوارض این دارو باشه.
      بهتره که در این خصوص با دکترتون مشورت کنید تا اگر مشکلی جدی دارید دوز مصرف یا دارو رو براتون تغییر بدن

  4. Sh.e گفت:

    سلام.دکتر برای خاهر ۲۰ ساله ی من ک معلول ذهنی هست این دارو رو تجویز کرده…با خوندن این متن نگران شدم…بهش بدیم یا ن

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام همراه عزیز
      دکتر با توجه به شرایط خواهرتون این دارو رو تجویز کردن و قطعا دلیلی برای تجویز بوده. امیدوارم بهتر شن و نگران نباشید. در مورد نگرانی هاتون ولی میتونید با دکترشون مشورت کنید

  5. سیدامیرعلی یعقوبی گفت:

    سلام دکتر برای برادر۴سالم این قرص رو برای بیش فعالیش تجویض کرد گفت که شبی یک چهارم قبل خواب بخوره برادرم امشب یدونه قرص رو درسته با آب خورد میخواستم بدونم چیکار کنم اسم کامل قرص الان تپش قلب یا علاعم تشنج یا چیزی نداره فقط بعد از حدود۳۰دقیقه خوابید

    1. ناشناس گفت:

      سلام ۵۳ سال سن دارم دوماه هست که قرص مصرف میکنم یک چهارم یکم خواب آلود شدم ولی الان خیلی بهتر هستم مواظب خورد و خوراک تون باشید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما
        تندرست باشید

  6. صادق محمدیاری گفت:

    سلام ببخشیدمن دخترم یه بارتشنج کرده این داروبراش تجویزکرده خطری نداره براش مصرف کنه.اصلااین داروبراتشنج هست

    1. اهورا گفت:

      سلام به نظرم حتما بهش بده برای بالای سه سال عوارض خاصی نداره و با توجه به مشکلاتی که پیش اومده برای پسر خواهرت با پزشک خوبی مثل دکتر تهرانی دوست مشاوره بگیرید

  7. زهرا پیرمرادی گفت:

    سلام .دکتر روانپزشک برای دختر دوساله و نیم من که بیش فعال هست این دارو رو نوشته و گفت هر شب تا ده روز یک چهارم قرص بخوره از شب یازده روزی دوبار یک چهارم بخوره
    الان میخواستم بپرسم ضرری نداره.این متن رو خوندم واقعا نگران شدم

    1. شریفی گفت:

      سلام دکتر صاحب عزیز این دارو به خاطر وسواس فکری عملی وبدبینی استفاده میشه

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        از مصرف خودسرانه ی دارو خودداری کنین. برای این مشکلتون به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
        لیست متخصصین روانپزشک

    2. سمانه گفت:

      سلام دکتر برای پسرم سه سال نیم هست برای پیش فعالی تجویز کرده و اینکه حرف هم نمیزد پنج ماه هست میخوره و حرف زدنش بهتر شده ولی الان خیلی احساس میکنم جیغ میزنه و بی قراری میکنه دکتر نصف صبح و نصف شب تجویز کرد ولی الان دوباره گفت یک چهارم به قرص صبح اضافه کن ولی من میترسم چکار کنم اضافه کنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        نگران نباشید
        طبق تجویز پزشک مصرف کنید

  8. سجاداسماعیلی گفت:

    سلام دکترپسرمن خیلی عصبی این دارواثرمیکنه ضررنداره

  9. زهره موسوی گفت:

    سلام دکتر برای پس خواهرم ک ۴سالشه تجویز کرده چون صحبت نمیکنه و همش جیغ میزنه نمیدونیم بهش بدیم یا نه می‌ترسیم عوارض داشته باشه میشه راهنماییم کنید ممنون

  10. محمدحسین بهزادی گفت:

    سلام وقت بخیر
    داداشم مشکل صرع داشت چند وقت پیش ltm شد حدود ۳ماه قبل، بعد از ltm مشکلات دوقطبی پیدا کرده و بسیار کم حرف شده و دائما با آروم با خودش صحبت میکنه(قبلش اصلا این رفتار ها و حرف ها رو نمی‌زد و بسیار پرحرف بود) و میگه توی سرش باهاش حرف میزنن، دکتر براش این دارو رو تجویز کرده، اما از خوردنش امتناع میکنه، میخواستم بدونم میشه این قرص را در آب حل کرد؟

    1. ف هاشمی گفت:

      شربتش رو با نظر دکتر بگیر

      1. Mhn131 گفت:

        برای درمانی اختلال روانی شوک درمانی نکنید زندگیتون نابود میشه ما کردیم و شد خود دانید یه حساب کتاب ساده هم نمیتونم

      2. عمران سید گفت:

        سلام بنده این دارو را دو هفته است مصرف میکنم بعد از خوردن قرص دچار تپش قلب و استرس میشوم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید متشکرم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای کاهش تپش قلب می تونین از قرص پروپرانولول کمک بگیرین.

    2. محمدعلی خیرآبادی گفت:

      سلام
      سعی کنید راهی پیدا شود که مریض با میل خودش از دستور دکتر پیروی کند. پژوهش ها نشان می دهد که این کار غیر حرفه ای بوده واگر هم در کوتاه مدت اثر بخش باشد ولی کارآمدی ندارد. معمولا این گروه از بیماران در صورتی که متوجه بشوند اطرافیان شان دارو را بصورت غیر مستقیم (محلول در آب یا هر نوشیدنی)به او خورانده اند، نتیجه عکس و پیامدهای منفی و ماندگاری روی ذهن ودر نتیجه رفتار بیمار خواهد گذاشت.