داروی ریتالین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف متیل فنیدات

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ریتالین که با اسم متیل فنیدات هم شناخته می‌شود، دارویی برای درمان اختلال کمبود توجه-بیش فعالی (ADHD) در کودکان و بزرگسالان، بهبود تمرکز و کاهش تکانشگری است. استفاده از ریتالین تحت نظارت روانپزشک یا روانشناس و با پیروی از دوزهای تجویز شده مجاز است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ریتالین دارویی است که برای درمان اختلال کمبود توجه-بیش فعالی (ADHD) در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. این قرص که در دوزهای مختلفی از جمله ریتالین ۱۰ و ۴۰ وجود دارد، به بهبود تمرکز و کاهش تکانشگری کمک می‌کند. با این حال، می‌تواند عوارض جانبی مانند کاهش اشتها، مشکل در خواب و تحریک‌پذیری را به همراه داشته باشد به همین دلیل مصرف آن بدون نظارت پزشک توصیه نمی‌شود. برای تجویز متیل فنیدات به نسخه روانپزشک یا روانشناس احتیاج دارید. در سایت دکترتو یا وبسایت نوبت‌دهی آنلاین از بهترین پزشکان، امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری، مشاوره متنی یا آنلاین برای شما فراهم شده است.

داروی ریتالین چیست و چه کاربردی دارد؟

ریتالین به انگلیسی Ritalin یا متیل فنیدات Methylphenidate یکی از داروهای کاربردی برای کودکان و بزرگسالان است. متیل فنیدات در لیست داروهای آمفتامین قرار دارد. سوءمصرف آمفتامین‌ها ممکن است باعث مشکلات جدی فشار خون و قلب (احتمالا کشنده) شود. مصرف این دارو اعتیادآور است بنابراین کسانی که دچار اختلالات روحی و روانی یا اختلال سوء مصرف مواد (اعتیاد به مواد مخدر یا الکل) هستند باید با احتیاط این دارو را مصرف کنند.

کاربرد قرص ریتالین در کاهش بیش فعالی و درمان اختلال خواب نارکولپسی (اختلال حمله خواب) است اما توجه کنید برخی از داروهایی که برای درمان اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی (ADHD) مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند باعث نعوظ طولانی‌مدت و در برخی اوقات دردناک برای مردان شوند.

متن انگلیسی:
The stimulant, methylphenidate, and methylphenidate-based medications can make you feel sleepy, excited, alert, and energized. They can also make you irritable and aggressive.
ترجمه فارسی:
محرک، متیل فنیدیت و داروهای مبتنی بر متیل فنیدات می‌توانند باعث شوند که شما بی‌خوابی، هیجان‌زدگی، هوشیار و انرژی زیادی را احساس کنید. همچنین می‌توانند باعث تحریک و پرخاشگری شما شوند.

به نقل از سایت talktofrank

نحوه عملکرد داروی ریتالین چگونه است؟

داروی ریتالین از طریق تغییر میزان مواد طبیعی در بدن کار می‌کند و به دسته محرک‌ها تعلق دارد. این دارو به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمرکز داشته باشید و آن را حفظ کنید. همچنین ریتالین برای کنترل مشکلات رفتاری و کمک به سازماندهی کارهای خود و بهبود مهارت گوش دادن نیز به کار می‌رود.

بهترین زمان مصرف قرص ریتالین در کودکان و بزرگسالان کی است؟
قرص افزایش تمرکز ریتالین را طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ یا ۳ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید.

ترکیبات قرص ریتالین چیست؟

قرص ریتالین حاوی ماده فعال متیل فنیدات هیدروکلراید است. مواد غیر فعال ممکن است بسته به فرمول خاص و سازنده متفاوت باشد. متامفتامین در چه داروهایی وجود دارد؟ ریتالین حاوی مت آمفتامین نیست و این ماده بیشتر در مواد مخدر یافت می‌شود. متیل فنیدات و مت آمفتامین دو مواد مختلف با ساختار و اثرات شیمیایی متمایز هستند.

نحوه مصرف ریتالین و دوز مصرفی آن

قبل از شروع به مصرف ریتالین راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروساز راهنمایی بگیرید. این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا ۲ یا ۳ بار در روز مصرف کرد. بهترین زمان مصرف دارو ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از وعده‌های غذایی است. با این حال اگر ناراحتی معده رخ داد، می‌توانید این دارو را همراه با غذا یا بعد از وعده غذایی یا میان وعده مصرف کنید. مصرف دیر وقت این دارو ممکن باعث مشکلات خواب (بی‌خوابی) شود.

مصرف ریتالین طبق یک برنامه‌ی زمانی منظم باعث می‌شود بیشترین بهره را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید. دوز مصرف داروی ریتالین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ‌دهی بدنش به دارو بستگی دارد.

قبل از مصرف دارو اگر سابقه اعتیاد به مواد دارید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید. از افزایش دوز مصرفی یا افزایش مقدار مصرف یا مصرف بیش از دوره درمان دارو یا مصرف دارو به شیوه‌هایی به جز شیوه‌ی تجویزی پزشک خودداری فرمایید. زیرا ممکن است باعث افزایش اثر این دارو، وابستگی به دارو و افکار یا رفتار غیر طبیعی شود.

پس از قطع مصرف ریتالین مخصوصا در موارد مصرف دوز بالا یا مصرف طولانی مدت، ممکن است به بررسی شرایطتان توسط روانپزشک نیاز داشته باشید.

فواید قرص ریتالین برای کودکان و بزرگسالان چیست؟

از پزشک متخصص مشورت بگیر!

علائم اوردوز ریتالین چیست؟

برندهای و انواع مختلفی از داروی ریتالین در بازار عرضه می‌شود و همه آن‌ها دارای یک اثر نیستند. از این رو برند داروی خود را بدون مشورت با پزشک یا دکتر داروساز عوض نکنید. مهمترین علائم اوردوز این دارو عبارتند از:

  • از هوش رفتن و مشکلات تنفسی
  • استفراغ
  • آشفتگی و گیجی
  • تعرق زیاد و سرخی صورت
  • لرزش عضلات
  • بی‌اختیاری ادرار
  • افزایش فشار خون

اگر دوز مصرفی داروی ریتالین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برندهای مختلف این دارو شرایط نگهداری متفاوتی دارند. راهنمای و دستورالعمل‌های نگهداری دارو را بخوانید یا از پزشک یا دکتر داروساز سوال کنید. از نگهداری دارو در حمام خودداری کنید و دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.

بهترین زمان مصرف قرص ریتالین در کودکان و بزرگسالان کی است؟

قرص افزایش تمرکز ریتالین را طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ یا ۳ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. این دارو بهتر است ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از غذا مصرف شود. اگر ناراحتی معده دارید، با مشورت پزشک این دارو را همراه یا بعد از غذا و میان وعده مصرف کنید.

اینفوگرافی داروی ریتالین
داروی ریتالین از طریق تغییر میزان مواد طبیعی در بدن کار می‌کند.

موارد مصرف ریتالین چیست؟ (فواید قرص ریتالین برای کودکان و بزرگسالان)

قرص ریتالین برای چی خوبه؟ ریتالین (متیل فنیدات) در درجه اول برای درمان اختلال کمبود توجه بیش فعالی یا اختلال adhd استفاده می‌شود و به بهبود تمرکز، کاهش تکانشگری و کنترل بیش فعالی کمک می‌کند. همچنین گاهی اوقات برای نارکولپسی، یک اختلال خواب که با خواب آلودگی بیش‌ازحد در طول روز و حملات ناگهانی خواب مشخص می‌شود، تجویز می‌شود.

استفاده طولانی مدت یا دوز بالا ممکن است موجب وابستگی به این دارو شود که باعث می‌شود هنگام قطع مصرف دارو دچار عوارض پس از ترک دارو شوید. اگر به یک باره مصرف این دارو را قطع کنید دچار عوارض ترک دارو (مانند افسردگی و افکار خودکشی و یا دیگر تغییرات روحی و روانی) خواهید شد. ممکن است پزشک شما برای جلوگیری از این عوارض بعد از ترک دارو در یک دوره به کاهش میزان دوز مصرفی شما بپردازد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید و در صورت بروز هرگونه عوارض ترک دارو به سریعا به پزشک اطلاع دهید.

در صورت استفاده طولانی‌مدت این دارو، تاثیرات آن ممکن است کاهش یابد. اگر احساس کردید این دارو تاثیر لازم و کافی را ندارد با پزشک در این زمینه صحبت کنید. با وجود این‌که این دارو به بسیاری از انسان‌ها کمک کرده اما ممکن است در برخی موارد باعث اعتیاد شود. این خطر زمانی که فرد دچار سوء مصرف مواد باشد (مانند اعتیاد یا استفاده بیش از حد مواد مخدر یا الکل) افزایش می‌یابد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروساز مشورت نمایید. اگر شرایطتان بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک اطلاع دهید.

قرص ریتالین برای درس خواندن خوب است؟

قرص ritalin یک داروی کمک‌کننده برای مطالعه یا افزایش دهنده عملکرد نیست و نباید با هدف مطالعه یا بهبود عملکرد تحصیلی استفاده شود. در حالی که اثرات قرص ریتالین ممکن است به افراد مبتلا به ADHD برای بهبود تمرکز و تمرکز کمک کند، استفاده از آن بدون نیاز و تجویز پزشکی می‌تواند خطرات و عوارض جانبی جدی داشته باشد.

به دنبال راحت‌ترین روش برای درمان اختلال خواب هستی؟ از دکتر مشاوره بگیر‍

عوارض جانبی داروی ریتالین چیست؟ (مضرات قرص ریتالین)

در صورتی که پزشک داروی ریتالین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ریتالین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. عوارض قرص ریتالین برای کودکان و بزرگسالان عبارت است از:

  • اضطراب، تهوع و استفراغ از عوارض ریتالین در بزرگسالان
  • اسهال، سرگیجه و کاهش وزن
  • از دست دادن اشتها
  • مشکلات خواب و سردرد، عوارض قرص ریتالین برای کودکان بیش فعال
  • افزایش فشار خون، از عوارض قرص ریتالین ایرانی
  • مشکلات جریان خود در دستان یا پاها (مانند سردی، بی‌حسی، درد یا تغییر رنگ پوست)
  • زخم‌های غیرطبیعی در دست‌ها و پا براساس نظرات مصرف کنندگان ریتالین
  • تپش قلب تند یا نامنظم از عوارض قرص ریتالین خارجی
  • پرش ناگهانی کلمات و یا ایجاد صداهایی که سخت کنترل می‌شوند
  • لرزش یا پرش عضله و نعشگی ریتالین
  • مشکلات روحی، روانی، رفتاری (مانند تحریک‌پذیری، پرخاشگری و نوسانات خلقی)
  • تغییرات بینایی (مانند دید تار) از خطرات قرص تمرکز ریتالین
  • تنگی نفس، درد قفسه سینه یا فک یا دست چپ، تعرق غیر طبیعی)
  • نعوظ دردناک و طولانی مدت حدود ۴ ساعت یا بیشتر

موارد احتیاط مصرف ریتالین

اگر به داروی متیل فنیدات یا دکس متیل فنیدات حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید. داروی ریتالین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود، در این مورد با دکتر داروساز مشورت کنید.

قبل از مصرف داروی ریتالین سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصا مشکلات گردش خون (مانند بیماری راینارد)، فشار خون بالا، گلوکوم، مشکلات قلبی (مانند تپش قلب نامنظم، نارسایی قلبی، سابقه حمله قلبی و مشکلات مرتبط با ساختار قلب)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی (مانند مرگ بر اثر ایست قلبی و تپش قلب نامنظم)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلالات روحی و روانی (مانند اختلال دو قطبی، افسردگی، اختلال روان پریشی و میل به خودکشی)، سابقه شخصی یا خانوادگی حرکات غیرارادی یا صدای ناهنجار (مانند سندروم تورت)، پرکاری تیروئید و تشنج.

این دارو ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می‌کند. از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید پرهیز کنید.

مصرف طولانی مدت ریتالین توسط کودکان است بر روی وزن، رشد و قد نهایی‌شان تاثیر بگذارد و ممکن است پزشک به صورت موقت برای کاهش خطرات مصرف این دارو را برای کودک قطع کند. قد و وزن کودک را همواره بررسی کنید. سالمندان ممکن نسبت در مقابل برخی از عوارض جانبی این دارو مانند درد قفسه سینه، مشکلات خواب و کاهش وزن حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود. در مورد شیردهی به نوزاد هنگام مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید.

تفاوت ریتالین ایرانی با خارجی چیست؟
شربت ریتالین یا قرص ریتالین ایرانی و قرص مشابه ریتالین خارجی تفاوت خاصی ندارند.

ریتالین با چه داروهایی تداخل دارد؟

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی ریتالین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی ریتالین نکنید. برخی از مهمترین تداخل دارویی ریتالین عبارت است از:

  • داروهای منوآمین اکسیداز (مهارکننده‌های MAO): تداخل جدی (احتمالا کشنده)
  • ایزوکربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو
  • موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساگلین
  • سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین
  • متیل فنیدات به داروی دکس متیل فنیدات شباهت دارد، از مصرف داروها با یکدیگر خودداری فرمایید.
  • این دارو ممکن است در برخی آزمایش‌های پزشکی مانند اسکن مغز برای بررسی بیماری پارکینسون اختلال ایجاد کند و موجب نتایج اشتباه شود. به پرسنل آزمایشگاه و پزشکان را در مورد داروهای مصرفی خود اطلاع دهید.
  • تداخل دارویی ریتالین با استامینوفن
اشکال دارویی ریتالینتداخل دارویی متیل فنیداتعوارض جانبی
ریتالین ۱۰ و ۴۰موکلوبمایدافزایش فشار خون
میتالینفنلزینمشکل اشتها
قرص ریتالیپروکاربازینزخم‌های پوستی
قرص ویتالینراساگلینسرگیجه و سردرد
داروی ویتالین و قرص ضد خوابدکس متیل فنیداتتاری دید
اطلاعات دارویی متیل فنیدات

تفاوت ریتالین ایرانی با خارجی چیست؟

شربت ریتالین یا قرص ریتالین ایرانی و قرص مشابه ریتالین خارجی تفاوت خاصی ندارند زیرا مواد تشکیل‌دهنده آنها یکسان است. اگرچه برخی افراد، بهترین برند ریتالین را قرص ریتالین سوئیسی می‌دانند. برای اطلاع از قیمت ریتالین ایرانی و خارجی می‌توانید به داروخانه‌های آنلاین مراجعه کنید.

داروی ریتالین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ریتالین یکی از داروهای کمک‌کننده در کاهش تکانشگری و بیش فعالی است که روانشناسان و روانپزشکان برای بزرگسالان و کودکان تجویز می‌کنند. این دارو ممکن است با عوارض جانبی از جمله بی‌خوابی، کاهش اشتها و افزایش فشار خون همراه باشد.

به همین دلیل برای تهیه قرص ریتالین با بهترین دکتر روانشناس یا فوق تخصص روانپزشکی مشورت کنید. آنها وضعیت فرد را ارزیابی کرده و در صورتی که برای نیازهای خاص آنها مناسب تشخیص داده شود، دارو را تجویز خواهند کرد. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و مشاوره با دکتر روانشناس آنلاین و دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) و دکتر مشاوره دارویی آنلاین برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قرص ritalin برای درمان ای دی اچ دی و اختلالات خواب کاربرد دارد.

متیل فنیدیت بعد از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف شروع به کار می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ریتالین

  1. helma گفت:

    سلام ببخشید این دارو کمک به تمرکز هم میکنه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ریتالین برای درمان اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی به کار می‌رود. افرادی که مشکلی ندارند نباید برای فقط افزایش تمرکز این دارو را استفاده کنند زیرا عوارض جانبی دارد و بدون تجویز پزشک بهتره مصرف نشود.

    2. آروین گفت:

      نه بشدت ولی بی تاثیر نیست

    3. Nazani گفت:

      سلام .من ۱۷ سالمه و قراره امسال کنکور بدم کلا ۵ماه بودم درس نخونده بودم اصلا نمیتونستم تمرکز داشته باشم طبق دستور پزشک قراره از امروز ریتالین مصرف کنم ولی خیلی میترسم عوارضش بدتر باشه و کلا نتونم درس بخونم .وبه همراه آسنترا و آریپیپرازول .

  2. دیاکو گفت:

    سلام
    داروی ریتالین با اثر بخشی ۱۲ ساعت وجود دارد؟

  3. دیاکو گفت:

    سلام، ممنون بابت اطلاعاتتون
    داروی ریتالین با اثر بخشی به مدت ۱۲ ساعت وجود داره؟

  4. همیار دکتر تو گفت:

    سلام خسته نباشید پسرمن از کلاس اول تا الان که میخواد بره نهم باید مصرف میکرده اما پدرش میترسید میگم اعتیاد اوره و خوب نیست اما من میدیدم که پسرم نیاز داره چون واقعا در متوجه شدم درسهاش مشکل داشت و داره میشه راهنمایم کنید چی کار کنم .چون میدونم امسال برای کلاس نهمش نیاز داره چون حواسش نیست سر کلاس ممنون میشم

    1. مهشید گفت:

      سلام منم میخوام به دخترم بدم ک اول هستش و وزنش زیاده چقد در روز میدادن؟ و چ ساعتی میدادین ؟میخوام بدونم تاثیری ک میزاشت تا ظهر بود یا یکی دوساعت اول بودمثلا صبح ساعت ۸ بدم حد اقل تا ۱۱ تاثیر میزاره؟؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این دارو بسیار حساس است
        و تا به تشخیص قطعی نرسیده باشیم حق مصرف نداریم
        تجویز هم فقط و فقط با دستور متخصص صورت میگیرد

  5. کمالی گفت:

    بچم مصرف می‌کنه کجا باید خارجیش و بگیرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو توسط حواله در ستاد دانشکاه های علوم پزشکی در معاونت درمان با نسخه پزشک توزیع می شود.

    2. میثم گفت:

      درود برشما…پسرم ۷سالشه واین دارو رو بهمراه رسپریدون استفاده میکنه ولی رو اشتهاش خیلی تاثیر گذاشته بطوریکه صبح که بیدارمیشه غذا نمیخوره وحالت تهوع مانند داره وچی بشه تازه از بعدازظهر یاغروبش میخواد غذابخوره،رسپریدونم که میخوره فقط حالت خواب داره…گرفتاری داریم بااین داروها بخوره اشتها نداره وخواب داره نخوره حرکت دست داره وفعالیت زیاد

      1. ناشناس گفت:

        سلام وقت بخیر منم این مشکل رو برای فرزندم داشتم و ریسپریدون رو دکتر قطع کردن

      2. ناشناس گفت:

        ریتالین یک داروی مخدره آخه چرا به بچت میدی ترکیبش از شیشه و حشیش هستش

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          چنین چیزی نیست

  6. رضا گفت:

    سلام من برای ترک شیشه میخوام یه چند وقتی از ریتالین استفاد کنم که کمک کنه خیلی کیج اعصاب خراب نشه میشه بند رو هم کمک وراهنمای کنید خیلی ممنون

  7. سامی گفت:

    سلام کودک بیش فعال باید تا همیشه از ریتالین استفاده کند یا پس از یک یا چند دوره خوب میشن و یا تا سن خاصی باید مصرف شود

  8. مژگان رشیدی گفت:

    پسر۷ساله من بتازگی مصرف میکنه این دارو رو و تغییرات رو در رفتارش احساس میکنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو در کودکان اغلب در سندرم بیش فعالی استفاده شده و موثر است. این دارو بهتره تحت نظر متخصص روانپزشکی کودکان استفاده شود.

    2. رضا گفت:

      سلام چه تغییراتی،، میشه بگید

  9. No one گفت:

    سلام
    من ۱۸ سالمه و دکتر متخصص برام ریتالین تجویز کرده اما یه جورایی میترسم استفاده کنم چون از خیلی ها شنیدم که حتی با توصیه پزشک هم مصرف این دارو درست نیست
    ممنون میشم نظر بقیه رو هم بدونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو در بیمارانی که دارای کمبود این هورمون هستند موثره و بهتره طبق دستور پزشک معالج تون مصرف شود.

    2. کیانی گفت:

      من چن وقته مصرف میکنم اما سعی میکنم بهش اعتیاد پیدا نکونم مشکلی هم نداره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        تا جاییکه پزشک دستور مصرف دادند استفاده کنید

    3. ناشناس گفت:

      منیژه ابراهیم زاده بچم هفت سالشه پیش فعالی داره وقتی رتا لین میدم اعصا بش به شدت ناراحت می شه تو رو خدا کمکم کنید چی کار کنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمالا دوز ان مناسب نیست
        و نیاز به کاردرمانی و مشاوره هم دارید

  10. Aeaz گفت:

    سلام
    مصرف این دارو برای دوره امتحانات خوبه ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو برای کودکان بیش فعال استفاده میشه. مصرف این قرص به هیچ عنوان برای افراد طبیعی توصیه نمیشه چون ممکنه منجر به عوارضی مانند اضطراب، تهوع، استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها، سرگیجه، کاهش وزن، مشکلات خواب و سردرد شود.

    2. سیاوش گفت:

      عالیه

    3. محمد رضا گفت:

      سلام خواهش میکنم ازت هیچ وقت خودسر این داروهای خطرناک که اعتیاد آوره را مصرف نکن و زندگی و آینده ات را نابود نکن قطعا ضررش خیلی بیشتر از منافع اش هست

      1. همیار دکترِتو گفت:

        ممنون دوست عزیز که تجربه خودت را با دوستات به اشتراک گذداشتی. قطعا مصرف دارو بدون تشخیص و تجویز پزشک عوارض جانبی زیادی در پی دارد.