علائم بیماری اوریون چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری اوریون یک بیماری ویروسی است. انتقال آن از طریق تماس با فرد آلوده انجام می‌شود. علائم ممکن است از ورم غدد بزاقی تا تب متغیر باشند. درمان اصلی این بیماری استراحت است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

مردی با گلوی باد کرده؛ اوریون غدد بزاغی افراد را ملتهب و متورم می‌کند

این تصویر را امروزه دیگر مانند گذشته زیاد نمی‌بینیم که کودکی گردن و بناگوشش باد کرده‌است و دو ورم بزرگ در دو طرف و یا یک طرف صورت او دیده‌می‌شود. صحنه‌ی زیبایی نیست و استرس را به پدر و مادر منتقل می‌کند. این بیماری ویروسی اوریون است. در عصر حاضر به علت واکسیناسیون منظم و دقیقی که در کودکان ۱ سال به بالا انجام می‌شود، چندان اوریونی دیده نمی‌شود یا اگر هم وجود دارد، ‌ابتلا به آن خفیف و بدون عوارض جدی است.

اما بیماری اوریون چیست؟ چه مشکلاتی برای بیمار ایجاد می‌کند و عوارض آن چیست؟ علائم اوریون چیست و چگونه این علائم را می‌توان تشخیص داد؟ برای درمان اوریون چه کار باید کرد؟ با ما همراه باشید تا جواب تمامی این سوال‌های خود را پیدا کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی یا دکتر عمومی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بیماری اوریون چیست؟

اوریون یک بیماری مسری است که توسط یک ویروس ایجادشده و می‌تواند از طریق بزاق، ترشحات بینی و تماس نزدیک فرد به فرد منتقل‌شود و عمدتا بر غدد بزاقی که در نزدیکی گوش شما قرار‌دارد و به‌نام غدد پاروتید شناخته‌می‌شوند، تاثیر می‌گذارد. اوریون می‌تواند یک یا هر دو این غده را متورم کند. تا زمانی که واکسیناسیون اوریون رایج شود، این بیماری به طور معمول دیده‌می‌شد. اما از آن زمان، تعداد موارد به طور چشمگیری کاهش یافته‌است. عوارض اوریون، مانند افت شنوایی، به طور بالقوه جدی اما نادر است. درمان خاصی برای اوریون وجود ندارد.

اوریون به انگلیسی چیست؟

بیماری ویروسی اوریون را با نام MUMPS در انگلیسی می‌شناسند.

اوریون چند روز طول میکشد؟

دوره نهفتگی (از زمانی‌که ویروس وارد بدن شما شده تا زمانی‌که علائم ظاهر می‌شود) این بیماری معمولا دو هفته طول می‌کشد. معمولا ده روز بعد از ابتلا به بیماری نیز باید احساس بهتری داشته‌باشید. اکثر افراد مبتلا به اوریون تنها یک‌بار مبتلا به این بیماری می‌شوند و پس از آن نسبت به ابتلای این بیماری ایمن می‌شوند.

اگر به بیماری ویروسی اوریون مبتلا شدید باید تا دو هفته بعد از آن خود را قرنطینه کنید. ورم بناگوش در اوریون حدود ۱ تا ۳ روز شدت دارد و به اوج خود می‌رسد و در روزهای بعدی رو به کاهش می‌رود. معمولا در هفته‌ی اول بعد از اوج ورم، بهبود پیدا می‌کند. تب معمولا ۱ تا ۶ روز بیشتر طول نمی‌کشد اما ورم غدد بزاقی می‌تواند بیشتر از ۱۰ روز هم ماندگار باشد. از ۶ تا ۱۸ و یا ۱۲ تا ۲۵ روز این بیماری می‌تواند متنوع باشد و طول بکشد.  

شما معمولا می‌توانید به مدت یک هفته پس از اینکه پزشک اوریون شما را تشخیص‌داد، به کار یا مدرسه بازگردید. زیرا بعد از این مدت دیگر بیماری شما مسری شما نیست.

اوریون چیست؟
اوریون یا mumps یکی از بیماری‌های ویروسی است که می‌تواند حدود ۲ تا ۳ هفته طول بکشد.

علائم اوریون چیست؟

برخی از افراد مبتلا به ویروس اوریون هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارند و یا علائمشان بسیار خفیف است. علائم اوریون معمولا در عرض دو هفته از قرار‌گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود. 

علائم اوریون در کودکان چیست؟

علامت اولیه اوریون تورم غدد بزاقی است که باعث می‌شود گونه‌ها پف کنند. علائم و نشانه‌های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در غدد بزاقی متورم در یک یا هر دو طرف صورتتان
  • اشکال در بلع غذا
  • درد هنگام جویدن یا بلع
  • تب
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • ضعف و خستگی
  • از‌دست‌دادن اشتها و تهوع
  • خشکی دهان
  • درد مفاصل
علائم اوریون در کودکان چیست؟
یکی از اصلی‌ترین علائم اوریون در کودکان و بزرگسالان تورم غدد بزاقی است.

اوریون در بزرگسالان چگونه است؟

بزرگسالان نیز به ندرت، مبتلا به اوریون می‌شوند. در این حالت، علائم معمولا یکسان بوده و مانند کودکان است، اما گاهی اوقات کمی بدتر بوده و عوارض کمی بیشتر است.

گاهی نیز ممکن است که در بزرگسالانی که به اوریون مبتلا شده‌اند، بدون علامت خاصی این بیماری رفع شود و برطرف گردد. عوارض و علائم خطرناک معمولا نادر هستند. اما در موارد نادر ممکن است که اوریون در بزرگسالان ایجاد مننژیت کند که خطرناک است. گاهی نیز ممکن است که نوجوانان و یا افرادی که در حوالی بلوغ یا ابتدای آن هستند به ارکتیت (التهاب غدد بیضه) شوند و یا تخمدان‌های آنها با مشکل مواجه شود. به هر حال در صورت دیدن علائم عجیب و غریب و یا احساس ناخوشی بیش‌از‌اندازه، باید به متخصص عفونی و یا دکتر عمومی مراجعه کنید تا علت آن را بررسی کند.

دلایل ابتلا به اوریون چیست؟

اوریون توسط یک عفونت ویروسی ایجاد‌می‌شود که با تماس فرد‌به‌فرد و از طریق ترشحات تنفسی (بزاق آلوده) به راحتی انتقال می‌یابد. هنگام ابتلا به اوریون، ویروس از طریق دستگاه تنفسی به غدد بزاقی منتقل شده و تکثیر می‌یابد و باعث تورم غدد بزاقی می‌شود.

به عنوان نمونه‌هایی از نحوه انتشار ویروس اوریون می‌‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عطسه یا سرفه
  • با استفاده از بشقاب و قاشق یک فرد آلوده
  • به اشتراک گذاشتن غذا و نوشیدنی با کسی که آلوده به ویروس است.
  • بوسیدن
  • زمانی که یک فرد آلوده به بینی یا دهان خود دست می‌زند و سپس آن را بر روی سطوحی می‌زند که اشخاص دیگر ممکن است با آن تماس داشته‌باشند.
  • افرادی که مبتلا به ویروس اوریون هستند تقریبا حدود ۱۵ روز (۶ روز قبل از شروع علائم و ۹ روز بعد از شروع آن) مسری هستند.
عوارض اوریون چیست؟
عوارض خطرناک اوریون نادر است اما ممکن است که در موارد اندک ایجاد ارکتیت، پانکراتیت و حتی نازایی کند.

عوارض و خطرات اوریون چیست؟

عوارض اوریون نادر است، اما اگر درمان نشود، می‌تواند جدی باشد. اوریون بیشتر بر غدد پاروتید تاثیر می‌گذارد. با‌این‌حال، اکثر مواقع عوارض اوریون شامل التهاب و تورم در برخی قسمت‌های بدن است،مانند:

۱. تاثیر اوریون بر بیضه

التهاب بیضه‌ها که به عنوان ارکیت شناخته می‌شود، باعث می‌شود که یک یا هر دو بیضه در مردانی که به بلوغ رسیده‌اند، متورم شوند. ارکیت دردناک است، اما به ندرت منجر به ناباروری و عقیمی در کودکی می‌شود. شما می‌توانید درد ارکیت را با قرار‌دادن کمپرس سرد بر روی بیضه‌ها چندین بار در روز تسکین دهید. در صورت لزوم، پزشک ممکن است داروهای ضد درد را تجویز کند.

عوارض اوریون، مانند افت شنوایی، جدی اما نادر است.

۲. اثر بیماری اوریون بر مغز و نخاع

اوریون بر مغز و نخاع هم اثر می‌گذارد.

  • مغز: عفونت‌های ویروسی مانند اوریون می‌تواند منجر به التهاب مغز (آنسفالیت) شود. انسفالیت می‌تواند مشکلات عصبی را ایجاد کند و تهدیدکننده حیات شود. در‌صورتی‌که اوریون دارید و دچار تشنج، از‌دست‌دادن هوشیاری یا سردرد شدید باید به پزشک مراجعه کنید.
  • غشاء و مایع اطراف مغز و نخاع: التهاب و تورم این ناحیه که به‌عنوان مننژیت شناخته‌می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که ویروس اوریون از طریق جریان خون شما پخش شود و سیستم عصبی مرکزی شما را آلوده کند. درصورتی‌که اوریون دارید و دچار تشنج، از‌دست‌دادن هوشیاری یا سردرد شدید باید به پزشک مراجعه کنید.

۳. پانکراتیت

التهاب پانکراس به عنوان پانکراتیت شناخته‌می‌شود. پانکراتیت ناشی از اوریون یک وضعیت موقتی است. علائم و نشانه‌های این بیماری، شامل موارد زیر هستند:

  • درد در قسمت فوقانی شکم
  • تهوع
  • استفراغ
اوریون چه عوارضی دارد؟
اوریون هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان عوارض چندان خطرناکی ندارد.

۴. سایر عوارض این بیماری

عوارض دیگر اوریون نیز عبارتند از:

  • از‌دست‌دادن شنوایی: از‌دست‌دادن شنوایی می‌تواند در یک یا هر دو گوش رخ دهد. اگرچه نادر است، اما از‌دست‌دادن شنوایی گاهی دائمی است.
  • مشکلات قلبی: به‌ندرت، اوریون با ضربان قلب غیرطبیعی و بیماری‌های عضلانی قلب همراه است.
  • سقط جنین: در هنگام بارداری، به خصوص در اوایل بارداری، آلودگی با ویرووس اوریون می‌تواند منجر به سقط جنین شود. در واقع زنان مبتلا به اوریون ممکن است تورم تخمدان را تجربه کنند. التهاب می‌تواند دردناک باشد اما به تخمک‌های زن آسیب نمی‌رساند. با‌این‌حال، اگر یک زن در طی بارداری مبتلا به اوریون شود، خطر ابتلا به سقط جنین در او افزایش می‌یابد.

روش پیشگیری از اوریون: واکسن اوریون

بهترین راه برای پیشگیری از اوریون، واکسینه‌شدن نسبت به این بیماری است. اکثر افراد پس از واکسیناسیون کامل، ایمنی به اوریون پیدا می‌کنند. همچنین ابتلای یک‌بار به اوریون فرد را نسبت به ابتلای مجدد بیماری ایمن می‌کند. به نقل از nhs:

بهترین راه برای پیشگیری از اوریون، واکسینه‌شدن نسبت به این بیماری است.

واکسن اوریون معمولا به صورت ترکیبی از سرخک، سرخچه و اوریون (MMR) است که دارای ایمن‌ترین و موثرترین شکل واکسن است. تجویز دو دوز واکسن MMR پیش از ورود کودک به مدرسه توصیه‌می‌شود. این واکسن‌ها باید یک‌بار بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و یک‌بار هم بین سنین ۴ و ۶ سالگی به کودک زده‌شود. توصیه‌می‌شود که دانش‌آموزان کالج، مسافران بین‌المللی و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نیز واکسن MMR را دریافت‌کنند. دوز منفرد در جلوگیری از اوریون کاملا مؤثر نیست.

دوز سوم واکسن به طور معمول توصیه‌نمی‌شود. اما اگر در ناحیه‌ای هستید که در معرض شیوع بیماری هستید، پزشک ممکن است دوز سوم را نیز توصیه‌کند.

دکتر به کودک واکسن اوریون تزریق می کند.
یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از اوریون، تزریق واکسن در کودکی است.

۱. چه کسانی نباید واکسن اوریون بزنند؟

همچنین واکسن اوریون برای افراد زیر توصیه‌نمی‌شود:

  • افرادی که واکنش آلرژیک تهدیدکننده زندگی به آنتی‌بیوتیک نئومایسین یا هر جزئی از واکسن MMR داشته‌باشند.
  • زنان باردار یا زنان که در طول چهار هفته آینده قصد دارند باردار شوند.
  • افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بسیار شدید.
  • کسانی که باید واکسن MMR را دریافت کنند.

۲. چه کسانی باید واکسن اوریون بزنند؟

اگر واجد شرایط ذکر شده در بالا نیستید و همچنین در هر کدام از شرایط زیر باید واکسینه شوید:

  • خانمی که باردار نیست اما در سنین باروری است.
  • افرادی که در بیمارستان، مرکز پزشکی، مرکز مراقبت از کودکان یا مدرسه کار می‌کنند.
  • اگر برنامه برای سفربه خارج از کشور یا سفر دریایی دارید.
  • همچنین باید دقت داشته‌باشید که درصورتی‌که شدیدا بیمار هستید صبر کنید تا بهبود یابید یا اگر باردار هستید تا بعد از بارداری باید برای دریافت واکسن صبر کنید.
  • از طرفی درصورتی‌که سرطان دارید یا دچار اختلالات خونی هستید یا مبتلا به بیمارهایی مانند HIV یا ایدز هستید که بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر می‌گذارد یا اینکه واکسن دیگری را در ظرف چهار هفته گذشته دریافت‌کرده‌اید یا حتی در حال درمان با داروهایی نظیر استروئیدها هستید که سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار‌می‌دهند باید قبل از دریافت واکسن اوریون، با پزشک خود مشورت‌کنید.
اوریون در یک کودک ایجاد علامت کرده است.
تصویر دختری مبتلا به بیماری اوریون در سال ۱۹۱۳. در آن زمان هنوز مسری بودن اوریون اثبات نشده‌بود.

۳. عوارض جانبی واکسن اوریون چیست؟

نکات زیر درباره عوارض واکسن اوریون وجود دارند:

  • واکسن MMR بسیار ایمن و موثر است. دریافت واکسن MMR بسیار ایمن‌تر از دریافت واکسن اوریون به تنهایی است.
  • اکثر افراد به دنبال دریافت واکسن دچار عوارض جانبی نمی‌شوند.
  • با‌این‌حال برخی از افراد مدت زمان کوتاهی ممکن است دچار تب خفیف یا بثورات پوستی و درد مفاصل شوند.
  • همچنین به‌ندرت، کودکانی که واکسن MMR را دریافت‌می‌کنند ممکن است تشنج ناشی از تب را تجربه‌کنند. اما این تشنج‌ها معمولا با مشکلات بلند‌مدت مرتبط نیستند.
  • تحقیقات نیز نشان‌می‌دهند که بین واکسن MMR و اوتیسم ارتباطی وجود ندارد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

تشخیص این بیماری چگونه انجام می شود؟

اگر شما یا فرزندتان مبتلا به علائم یا نشانه‌های اوریون هستید، پزشک ممکن است موارد زیر را انجام بدهد:

  • آزمایش خون را برای بررسی شواهدی از ویرووس اوریون در خون را به شما توصیه‌کند.
  • همچنین ممکن است در مورد واکسینه‌شدن شما یا فرزندتان سوال‌کند.
  • از شما درباره قرار‌گرفتن و در تماس‌بودن با بیماری یا مورد مشکوک به اوریون سوال‌کند.

درمان اوریون چیست؟

از آنجا که اوریون به دنبال یک عفونت ویروسی ایجاد‌می‌شود، بنابراین مصرف آنتی‌بیوتیک یا داروهای دیگر معمولا موثر نیست. اما موارد زیر در درمان موثر است:

۱. استراحت

بیشتر کودکان و بزرگسالان در طی چند هفته و بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای از اوریون بهبود می‌یابند. با‌این‌وجود استراحت بهترین درمان این بیماری است. همچنین برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، خود یا فرزندتان را از فرد مبتلا به اوریون دور نگه‌دارید.

۲. رعایت نکات بهداشت فردی

حتما دستان خود را مرتب بشویید. سعی کنید برای هر کاری از دستمال استفاده کنید. از آلوده‌کردن باقی اعضای خانواده خودداری کنید. شما در قرنطینه هستید و رعایت نکات بهداشت فردی به محدود کردن عفونت و حفظ سلامت سایرین و آرامش روانی خود شما می‌انجامد.

۳. دارو درمانی

برای درمان اوریون داروی خاصی تجویز نمی‌شود. اگر فرد درد داشته‌باشد یا احساس ناراحتی بکند، برای کاهش درد و آرامش خیال فرد، از مسکن‌های تجویزشده و یا مسکن‌هایی که برای مصرف آنها نیازی به تجویز دکتر نیست، استفاده می‌شود. معمولا استامینوفن یا بروفن، همچنین در مواقعی ناپروکسن از داروهایی هستند که برای درمان درد و ناخوشی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر کم‌آبی و کم‌اشتهایی زیاد باشد، برای فرد سرم تجویز می‌شود. معمولا کسانی که غذا نمی‌خورند و یا غذا خوردن برای آنها سخت است، با سرم‌های تقویتی و قندی و نمکی، احساس بهتری پیدا می‌کنند و روند درمان آنها سریع‌تر می‌شود.

۴. درمان اوریون در خانه

شما می‌توانید با انجام هر کدام از کارهای زیر در خانه، علائم خود را کم‌کرده و به روند بهبودی خود را تسریع کنید، از جمله:

  • هنگامی‌که احساس ضعف یا خستگی می‌کنید، استراحت کنید.
  • مصرف مسکن‌ها و تب‌برهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن
  • استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس گرم، برای کاهش تورم غدد
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای جلوگیری از کم آبی ناشی از تب
  • خوردن غذاهای نرم، از جمله؛ سوپ، ماست و دیگر مواد غذایی که جویدنشان سخت نیست (زیرا جویدن ممکن است هنگامی که غدد شما متورم است، دردناک باشد).
  • اجتناب از خوردن غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌هایی که ممکن است باعث درد بیشتری در غدد بزاقی شما شوند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سوالات متداول درباره اوریون

در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار درباره اوریون پاسخ داده‌شده‌است. اگر دوست دارید که درباره این بیماری اطلاعات بیشتری داشته‌باشید، سوالات و جواب‌های زیر را مطالعه کنید.

عوارض اوریون در کودکان چیست؟

معمولا عوارض خطرناک اوریون در کودکان نادر است اما ممکن است که با علائمی مانند التهاب غدد جنسی مانند تخمدان‌ها و یا بیضه‌ها بروز کند. یکی دیگر از عوارضی که ممکن است اوریون برای کودک به جای بگذارد، التهاب پانکراس است. این التهاب موقتی است و بعد از برطرف شدن بیماری اوریون برطرف می‌شود. یکی دیگر از مشکلات نادر اوریون مشکلات مننژیت است که عارضه‌ای بسیار خطرناک برای کودک است و ممکن است که باعث مرگ شود. گاهی مغز و نخاع تاثیرات بسیار خطرناکی از این بیماری می‌گیرند.

درمان سریع اوریون چیست؟

اوریون یک بیماری ویروسی است که باید دوره‌اش را بگذرانید. توجه داشته‌باشید که این بیماری می‌تواند در مدت سریع‌تری هم بهبود پیدا کند و تمامی این موارد بستگی به شرایط بیمار و رعایت نکات مهم بهداشتی و سلامتی است. اگر بیمار بعد از تشخیص بیماری اوریون استراحت کند و در خانه بماند، همچنین مواد غذایی و مایعات کافی که در این مطلب به تمامی آنها اشاره شده‌است را دریافت کند، در زمانی سریع‌تر از حالت عادی بهبود پیدا می‌کند. البته این به شرطی است که سیستم ایمنی بیمار نقص نداشته‌باشد و مشکلات جدی‌تر برای او پیش نیاید.

علائم اوریون در بزرگسالان با کودکان مشابه است؟

بله. در بسیاری از موارد مانند تب، خستگی، ورم غدد بزاقی و سایر علائمی که در همین صفحه به آنها اشاره کرده‌ایم، علائم اوریون در هر دو گروه سنی کودکان و بزرگسالان مشابه است. اما گاهی ممکن است که علائم در بزرگسالان از کودکان شدیدتر باشد. در هر دو گروه سنی بروز علائم و عوارض خطرناک ناشایع است و در مواقع نادر که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد، عوارض خطرناک دیده‌می‌شوند. اطلاعات بیشتر را می‌توانید از مشاوره تلفنی و یا متنی دکتر عفونی یا دکتر عمومی در دکترتو دریافت کنید.

خطرات بیماری اوریون برای پسربچه ها چیست؟

ممکن است که بیضه‌های آنها را درگیر کند و ایجاد نازایی نماید. هر چند که این عارضه چندان معمول نیست و در مواقع نادر رخ می‌دهد.

چه موقع برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما یا فرزندتان دارای علائم و نشانه‌های اوریون هستید، باید به دکتر عفونی یا دکتر عمومی مراجعه کنید. اوریون در حدود ۹ روز پس از ظهور علایم همچنان بسیار مسری است. بنابراین تا حد امکان‌استراحت کنید.
وهمچنین سعی‌کنید علائم را با استفاده از کمپرس سرد و مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن کم‌کنید.

اوریون دیگر به‌صورت رایج دیده‌نمی‌شود. بنابراین ممکن است بیماری‌های دیگری این علایم و نشانه‌ها را در شما ایجاد‌کنند. غدد بزاقی متورم و تب می‌تواند نشان‌دهنده غده بزاق مسدود‌شده باشد یا به دنبال عفونت‌های ویروسی متفاوت دیده‌شود. اگر فرزند شما مبتلا به اوریون شده و هر کدام از عوارض زیر در حال پیشروی است، با پزشک خود تماس‌بگیرید:

  • تب بیشتر از ۳۹ درجه
  • اشکال در خوردن یا نوشیدن
  • سردرگمی و گیجی
  • درد شکم
  • درد و تورم بیضه‌ها در پسران

[ref text=” https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/mumps/symptoms-causes/syc-20375361
https://www.medicalnewstoday.com/articles/224382.php
https://www.webmd.com/children/vaccines/what-are-the-mumps
https://www.healthline.com/health/mumps
https://www.medicinenet.com/mumps/article.htm
https://www.nhs.uk/conditions/mumps/treatment/
“]

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اوریون

  1. بهادری گفت:

    سلام چند وقتی هست گلویم آب سه کرده تشخیص دکتر بوده آب سه میشه همون اوریون خیلی درد دارم تمام زبانم درد میکن گلویم روم داره تحت نظر دکتر هستم لطفا راهنماییم کنید دکتر گفتن هرروزباید انتی بیوتیک بزنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      برای درمان اوریون داروی خاصی تجویز نمی‌شود زیرا این بیمایر ویروسی است. اگر فرد درد داشته‌باشد یا احساس ناراحتی بکند، برای کاهش درد و آرامش خیال فرد، از مسکن‌های تجویزشده و یا مسکن‌هایی که برای مصرف آنها نیازی به تجویز دکتر نیست، استفاده می‌شود. معمولا استامینوفن یا بروفن، همچنین در مواقعی ناپروکسن از داروهایی هستند که برای درمان درد و ناخوشی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. ار برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده احتمالا تشخیص عفونت میکروبی بوده نه اوریون. برای بررسی بیشتر می تونید به متخصص گوش، حلق و بینی نیز مراجعه کنید.
      متخصص گوش و حلق و بینی

  2. رها گفت:

    سلام من صبح ک بیدارشدم متوجه شدم دهانم دردمیکنه بعد خیلی سریع گلوم متورم شدیک طرف صورتم زیرگوشم شبیه تخم مرغ ورم کرده هیچ بیماری خواصی هم نداشتم ایا اریون هست؟

  3. آرزو گفت:

    سلام من دندونم عفونت کرده بود اما وقتی از خواب بیدار شدم دیدم کلا صورتم باد کرده میتونه به دندونم ربطی داسته باشه ممنون

  4. Mehrsa گفت:

    سلام تو مدرسه ی ما دوستم که کنارم مینشست دیروز نیومد و وقتی از مامانش پرسیدم گفت که تب و ابریزش بینی و گلودرد داره و یه طرف صورتش ورم کرده و امروز هم خودم گلودرد گرفتم و واکسن هم زدم و تاحالا مبتلا نشدم
    یعنی من الان مبتلا به اوریون هستم ؟
    و اینکه چجوری میتونم جلوگیری کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه گلودرد شما و دوستتون ویروسی باشه و الزاما اوریون نباشه. اگه در کودکی واکسن اوریون تزریق شده پس ابتلا اوریون خیلی کمه. به پزشک برای معاینه و دریافت دارو مراجعه کنید.

      1. حسینی گفت:

        سلام .
        ببخشید یکی از اقوام ما اوریون داشته و کمتر از یک هفته پس از ابتلا به منزل ما امدند البته وقتی امدند اون شخص کاملا حالش خوب بود . الان بنده از صبح احساس سوزش در داخل گوش و کمی احساس درد در گردن دارم . ممکنه مبتلا شده باشم؟ ۱۹ سالمه اون فرد که گرفته بود زیر دوسال

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          امکان ابتلا در شما نیز وجود دارد. بنابراین بهتره به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
          فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  5. مهرسا گفت:

    سلام تو مدرسه ی ما دوستم که کنارم مینشست دیروز نیومد و وقتی از مامانش پرسیدم گفت که تب و ابریزش بینی و گلودرد داره و یه طرف صورتش ورم کرده و امروز هم خودم گلودرد گرفتم و واکسن هم زدم و تاحالا مبتلا نشدم
    یعنی من الان مبتلا به اوریون هستم ؟
    و اینکه چجوری میتونم جلوگیری کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر در کودکی واکسن اوریون تزریق کرده باشید به این ویروس مبتلا نمی شوید. احتمال داره این تورم گلوی شما به علت سرماخوردگی ویروسی باشه که از راه تنفس از دوست بیمارتون گرفتید. برای کاهش علایم و معاینه به پزشک مراجعه کنید.
      پزشک عمومی

    2. سالاری گفت:

      با سلام، خانم هستم ۴۴ ساله، پسرم ۱۷ سالشه سمت چپ گلوش درد داشت بعدش ورم کرد دکتر تشخیص اوریون دادن الان بعد از ۴ روز از تشخیص اوریون حالشون کاملا خوب شده ولی الان گوش و سمت راست گلو ی خودم درد گرفته که آب دهانمم با درد پایین میدم و دهانم خشک میشه آیا نشانه اوریون هستش؟ در ضمن پسرم دیگه امکان بازگشت اوریون دارن یا نه؟ ممنون از پاسخگوییتون

  6. raha.2 گفت:

    سلام ببخشید من وقتی از بیرون برگشتم خونه خوابیدم وقتی بیدار شدم گردنم به شدت درد میکرد و الان دو روز هم گذشته از بعد از ظهر تا به حال هم حلقم درد میکنه و کمی هم چشمام سنگینه ایا این اوریونه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      واکسن اوریون در بچگی تزریق شده و احتمال نداره اوریون باشه. احتمالا سرماخوردگی ویروسی داشته باشید.

  7. Sadra گفت:

    سلام من فکم خیلی درد میکرد الان هم ورم کرده آیا میتونه اریون باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما در کودکی علیه اوریون واکسینه شده باشید احتمال اوریون خیلی کمه. ممکنه علت تورم فک شما عفونت گوش و یا دندان شما باشه. بهتره پزشک گوش، حلق و بینی شما رو ویزیت کنه.

  8. یوسف مولایی گفت:

    سلام من هیچ علائمی از اوریون نداشتم شب که خوابیدم صبح بلند شدم دیدم زیر ۲ تا گوشم متورم شده حتما اوریون یا می‌تونه عفونت گوش باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه تو بچگی اوریون گرفتید و واکسن هم زدید بعیده که اوریون باشه. این تورم میتونه عفونت گوش و یا غدد لنفاوی باشد. به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.
      دکتر متخصص گوش و حلق و بینی

    2. امیرعلی گفت:

      سلام ببخشید من زیر یکی از گوش هام سفت شده
      و هیچ کدوم از علائم اوریون رو هم ندارم
      ایا باید به پزشک مراجعه کنم؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممکنه عفونت گوش شما باعث این علامت شده باشه. در صورت ایجاد گلودرد و گوش درد به متخصص گوش، حلق و بینی برای معاینه مراجعه کنید.
        دکتر متخصص گوش و حلق و بینی

  9. یاسی گفت:

    اوریون رو هرکسی که یکبار بگیره دیگه نمیگیره؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اغلب بیماری اوریون ایمنی تو بدن ایجاد میکنه. در ضمن همه کودکان در این خصوص هم واکسینه میشن و واکسن هم مثل بیماری ایمنی ایجاد میکنه.

      1. مختاری گفت:

        دکتر سلام ،پسر نزدیک هشت روز هست کرونا گرفته و یکماه و نیم پیش عمل برداشتن لوزه داشته از دیروز یکدفعه کنار گوشش ورم کرد تا عصر ناپدید شد و پایین گوشش ورم کرد ،صبحی که بیدار شده کلا یکطرف صورتش ورم کرده و چون بیماری سندروم نفروتیک داره بیمارستان مراجعه کردم احتمال شروع اوریون،دادند ، ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم آیا اوریون هست،یا غده لنفاوی یا می‌تونه بخاطر سرفه های کرونا باشه که همچنان ادامه داره…و در ضمن در آزمایش خون التهاب رو نشون میده.قبلا از شما تشکر میکنم

      2. مختاری گفت:

        دکتر سلام ،
        پسرم نزدیک هشت روز هست کرونا گرفته و یکماه و نیم پیش عمل برداشتن لوزه داشته از دیروز یکدفعه کنار گوشش ورم کرد تا عصر ناپدید شد و پایین گوشش ورم کرد ،صبح امروز که بیدار شده کلا یکطرف صورتش ورم کرده و چون بیماری سندروم نفروتیک داره بیمارستان مراجعه کردم احتمال شروع اوریون،دادند ، ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم آیا اوریون هست،یا غده لنفاوی یا می‌تونه بخاطر سرفه های کرونا باشه که همچنان ادامه داره…و در ضمن در آزمایش خون التهاب رو نشون میده.
        قبلا از شما تشکر میکنم

  10. رحمان یاقوتیان گفت:

    دوستی گفته پزشک تشخیص داده ایشون اوریون گرفته و بایستی بوسیله پرتو درمانی تحت نظر باشد ،و مرتب شاه دریافت کند تا بهبودی حاصل شود ،آیا راه درمان بهتر و ساده تری نیست؟ ممنون و سپاسگزارم.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      درمان اوریون در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده در صورتی که سوالی دارین می تونین از پزشکان ما کمک بگیرین:
      لیست متخصصین داخلی

      1. فاطمه سلطانیه گفت:

        سلام خسته نباشید.پسرم دوم واکسن mmr زده بیست و هفتم زیر گونه هاش متورم شده و زیر گوشش سفت شده هرشب هم تب میکنه روزها کمتر تب میکنه.خواستم بپرسم از عوارض واکسنه؟دکتر بردن میخواد؟همزمان دندون هم درمیاره

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          به نظر می رسه بیشتر به خاطر دندونش باشه. اما برای اطمینان بیشتر می تونین از متخصص اطفال کمک بگیرین:
          لیست متخصصین اطفال

      2. آرزو گفت:

        سلام من دندانم عفونت کرده بود شب که خوابیدم روز بلند شدم دیدم صورتم به کل ورم کرده و باد کرده و قلمم میخارید ممکنه که به اریون ربطی داشته باشه