گلوتامین؛ مکمل دارویی ورزشکاران

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گلوتامین یک آمینواسید ضروری در بدن است و مواد لازم برای ساخت پروتئین و گلوکز را فراهم می‌کند. در مواقعی که بدن قادر به ساخت گلوتامین کافی نباشد، مانند شرایط استرس‌زا، مصرف مکمل‌های گلوتامین به بهبود عملکرد روده، سیستم ایمنی و سایر فرآیندهای بدن کمک می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
گلوتامین؛ مکمل دارویی ورزشکاران

قرص گلوتامین چیست و چه کاربردی دارد؟ گلوتامین فراوان‌ترین اسیدآمینه (واحد سازنده پروتئین) در بدن است که در ماهیچه‌ها ذخیره‌شده و توسط خون به اندام‌های مختلف منتقل می‌شود. بیشترین تأثیر گلوتامین در بهبود عوارض بیماری ایدز، ترمیم زخم و سوختگی است. همچنین یکی از ترکیبات مهم برای رشد و عملکرد بهتر سلول‌های معده و روده محسوب می‌شود.

اما در شرایطی، مانند استرس شدید بعد از ورزش‌های سنگین یا ابتلا به بیماری‌ گلبول قرمز داسی شکل، ممکن است ساخت گلوتامین کم شود یا به میزان کافی در خون وجود نداشته باشد. استفاده از مکمل‌های حاوی گلوتامین در این زمان می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای اطلاع از کمبود گلوتامین بدن یا مصرف پودر و مکمل گلوتامین، با دکتر عمومی یا متخصص تغذیه مشورت کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان نیز برای شما فراهم شده است.

مکمل گلوتامین چیست؟

قرص گلوتامین یک محصول غذایی و پزشکی است که برای جبران کمبود اسیدآمینه گلوتامین در بدن مصرف می‌شود. بدن ما می‌تواند گلوتامین کافی برای نیازهای معمول خود بسازد. بیشتر گلوتامین در ریه‌ ساخته می‌شود و سپس آن را در ماهیچه‌ها ذخیره می‌کند. این اسیدآمینه برای ازبین‌بردن آمونیاک اضافی (یک ماده زائد رایج در بدن) مهم است و به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین در عملکرد طبیعی مغز و هضم غذا، کاربرد دارد.

اما زمانی که گلوتامین کافی در بدن وجود نداشته باشد، سلول‌های بدن به گلوتامین بیشتری ازآنچه می‌تواند بسازد، نیاز دارند. اگر نیاز بدن به گلوتامین، بیشتر از توانایی تولید آن باشد، سلول‌ها ذخایر پروتئینی مانند ماهیچه‌ها را تجزیه می‌کنند تا مقدار بیشتری از این اسیدآمینه آزاد شود. در این موارد، مصرف مکمل گلوتامین می‌تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند.

۱. گلوتامین از چی درست میشه؟

گلوتامین از گلوتامات و آمونیاک در ماهیچه‌های اسکلتی، ریه‌ها، بافت چربی و کبد ساخته می‌شود. اسید آمینه گلوتامین پیش‌ساز تعدادی از مسیرهای بیوسنتزی مورد نیاز برای رشد و تقسیم سلولی بدن است و نقش مهمی در سلامت عمومی و بهبود عملکرد سلولی ایفا می‌کند.

گلوتامین از چی درست میشه؟
گلوتامین از گلوتامات و آمونیاک در ماهیچه‌های اسکلتی، ریه‌ها، بافت چربی و کبد ساخته می‌شود.

۲. مکانیسم اثر مکمل گلوتامین چگونه است؟

گلوتامین سنتز پروتئین را تحریک می‌کند و پروتئولیز وابسته به یوبیکوئیتین را در انتروسیت کاهش می‌دهد. زیرا این اسیدآمینه بیان ژن یوبیکوئیتین را کم می‌کند. همچنین گلوتامین می‌تواند بیان ژن آنزیم سنتاز آرژنین سوکسینات را در سلول‌های Caco-2 (سلول خط اپیتلیال کولون انسان) افزایش دهد.

۳. تفاوت گلوتامین و ال گلوتامین چیست؟

پودر ال گلوتامین چیست؟ مانند بسیاری از اسیدهای آمینه دیگر، گلوتامین نیز به دو شکل مختلف وجود دارد: ال گلوتامین و دی گلوتامین. هر دو آن‌ها تقریباً یکسان هستند، اما آرایش مولکولی‌شان کمی متفاوت است.

اسیدآمینه موجود در غذاها و مکمل‌ها ال-گلوتامین است که به‌صورت کوتاه شده گلوتامین هم نوشته می‌شود. درحالی‌که از  L-گلوتامین برای ساخت پروتئین‌ها  استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد D-گلوتامین در موجودات زنده کاربردی نداشته باشد.

نحوه مصرف کپسول گلوتامین چگونه است؟

گلوتامین را چگونه مصرف کنیم؟ قرص گلوتامین ممکن است تنها بخشی از یک برنامه درمانی حاوی رژیم غذایی خاص و مایعات باشد. پیروی از رژیم غذایی و برنامه دارویی که توسط پزشک یا مشاور تغذیه برای شما تهیه‌شده است، بسیار مهم است.

نکات مهمی که لازم است قبل از مصرف دارو بدانید:

  • پودر خوراکی گلوتامین را همراه با غذا یا میان وعده مصرف کنید.
  • قرص گلوتامین را ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید.
  • می‌توانید پودر گلوتامین را با یک غذای نرم مانند پودینگ یا ماست مخلوط کنید. مخلوط را هم بزنید و بلافاصله تمام آن را بخورید.
  • این مکمل را در دمای اتاق، دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید.

 تعداد دفعات مصرف گلوتامین در روز به دلیل استفاده از آن بستگی دارد؛ به‌عنوان‌مثال هنگام درمان سندرم روده کوتاه، ممکن است نیاز به مصرف ۶ بار در روز کپسول گلوتامین تا ۱۶ هفته داشته باشید.

این دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق دستور پزشک استفاده کنید و مقدار آن را تغییر ندهید. برای اطمینان بیشتر، می‌توانید قبل از مصرف گلوتامین مشاوره دارویی دریافت کنید.

نحوه مصرف مکمل گلوتامین در سنین مختلف چطوریه؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر!

قرص گلوتامین را چه زمانی مصرف کنیم و بهترین زمان مصرف گلوتامین کی است؟

بهترین زمان مصرف قرص گلوتامین را ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از مصرف غذا، زمانی که معده خالی‌شده است و میان وعده میل نمی‌کنید، در نظر بگیرید. گلوتامین قبل از خواب و قبل از صبحانه هم می‌تواند مصرف شود.

فراموشی مصرف گلوتامین

دوز فراموش‌شده را به‌محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، نوبت فراموش‌شده را نادیده بگیرید و برای جبران دوز فراموش‌شده، قرص اضافی مصرف نکنید.

نحوه قطع مصرف کپسول گلوتامین

اگر تصمیم به قطع مصرف گلوتامین بگیرید، بدن شما به تولید این اسیدآمینه ادامه می‌دهد. اما بهتر است قبل از شروع یا توقف دارو و مکمل‌ها، با پزشک مشورت کنید.

موارد مصرف قرص گلوتامین (خواص و فواید گلوتامین برای بدن)

بخشی از مهم‌ترین خواص گلوتامین برای بدن شامل موارد زیر است:

  • ماده زمینه‌ای لازم برای ساخت اسیدآمینه و گلوکز در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی و دستگاه گوارشی
  • یکی از ترکیبات اصلی در داروی مبتلایان به گلبول قرمز داسی شکل
  • افزایش هورمون رشد و ترکیب با هورمون رشد برای درمان سندروم روده کوتاه
  • مبارزه با ویروس و باکتری در بدن و کمک به دفع آمونیاک اضافی
  • منبع سوختی حیاتی برای سلول‌های ایمنی
  • کاهش عفونت و افزایش سرعت ترمیم بدن بعد از جراحت و بیماری
گلوتامین برای سلامت روده خوب است؟
گلوتامین‌ها برای حفظ پروتئین‌ در ماهیچه‌ها ضروری هستند.

۱. گلوتامین برای عضله سازی در بدنسازی

در ورزشکارانی که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند، مصرف مکمل‌های گلوتامین به دلیل نقشی که در سیستم ایمنی بدن دارد، از ابتلا به سرماخوردگی و عفونت بعد از تمرین‌های سنگین جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان مصرف گلوتامین برای حجم سازی و افزایش وزن (گلوتامین برای چاقی صورت)

مصرف گلوتامین بعد از تمرین مفیدترین زمان برای افزایش ریکاوری و رشد توده عضلانی بدون چربی است. اگر قبلا از گلوتامین قبل و بعد از تمرین استفاده نمی‌کردید، بهتر است ابتدا از طریقه مصرف گلوتامین در بدنسازی، نقش گلوتامین در بدنسازی و مصرف گلوتامین در روزهای غیر تمرین با مشورت متخصص تغذیه آگاهی پیدا کنید.

۲. گلوتامین برای بانوان

گلوتامین‌ها برای حفظ پروتئین‌ در ماهیچه‌ها ضروری هستند. همچنین به کاهش خستگی و بهبود ریکاوری بعد از ورزش هم در بانوان و هم در آقایان کمک می‌کنند.

متن انگلیسی:
Glutamine is the most abundant amino acid (building block of protein) in the body. The body can make enough glutamine for its regular needs. But during times of extreme stress (the kind you experience after heavy exercise or an injury), your body may need more glutamine than it can make.
ترجمه فارسی:
گلوتامین فراوان‌ترین آمینو اسید (واحد پروتئین) در بدن است. بدن می‌تواند گلوتامین کافی برای مصرف روزانه خود بسازد اما در مواقعی مانند تجربه استرس شدید (یا بعد از ورزش سنگین و آسیب جدی)، بدن شما ممکن است به گلوتامین بیشتری نیاز داشته باشد.

به نقل از سایت mountsinai

۳. گلوتامین برای سلامت روده

اسیدآمینه گلوتامین به‌طور مستقیم از سلامت و عملکرد صحیح روده حمایت می‌کند. این کپسول تأثیر مثبتی بر حفظ تعادل میکروبیوم، افزایش یکپارچگی پوشش روده و کاهش پاسخ‌های التهابی، می‌گذارد.

آیا مصرف گلوتامین برای جلوگیری از ضعف عضلانی بعد از ورزش ضروری است؟ از متخصص مشورت بگیر.

۴. مکمل گلوتامین برای تقویت سیستم ایمنی

مطالعات بالینی نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های گلوتامین باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش عفونت‌ها، به‌ویژه عفونت‌های بعد از عمل جراحی، می‌شود.

۵. گلوتامین برای سفیدی پوست (خاصیت گلوتامین برای پوست)

ال-گلوتامین یک ماده تأثیرگذار در مراقبت از پوست و در واقع از خوراکی های مفید برای پوست است که به روشن‌شدن پوست، کاهش لکه‌های تیره صورت و افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند.

۶. گلوتامین برای سلامت مو

گلوتامین یک منبع غذایی مهم برای فولیکول‌های مو و محافظت از مو است. متابولیسم گلوتامین با ترویج تولید سیگنال‌های نئوژنیک فولیکول مو و فعال‌کردن مستقیم HFSCها، در پیوند بازسازی فولیکول مو نقش دارد.

گلوتامین باعث ریزش مو میشود؟ (عوارض گلوتامین برای مو)

باتوجه‌به اینکه گلوتامین نقش پررنگی در تقویت ریشه مو و محافظت آن در برابر شکستن و آسیب دارد، می‌تواند تا حد زیادی جلوی ریزش مو را بگیرد.

۷. گلوتامین برای افزایش وزن یا چربی سوزی

بعد از مصرف قرص گلوتامین، فقط ماهیچه‌های بدون چربی تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند، نه ذخایر چربی. مصرف گلوتامین به‌عنوان یک مکمل غذایی هیچ تأثیری بر متابولیسم یا کالری دریافتی مورد نیاز بدن شما ندارد.

۸. گلوتامین برای کشتی گیران

مکمل گلوتامین بعد از ورزش شدید می‌تواند به افزایش ریکاوری و رشد عضلات شما کمک کند. به‌خصوص اگر دریافت پروتئین کافی از طریق رژیم غذایی برایتان دشوار است.

۹. گلوتامین برای سرماخوردگی

به‌محض مشاهده اولین علائم سرماخوردگی، مصرف گلوتامین در روز اول بیماری، می‌تواند به بهبود سلامتی شما کمک کند.

گلوتامین برای سرماخوردگی مصرف دارد؟
مکمل گلوتامین بعد از ورزش شدید می‌تواند به افزایش ریکاوری و رشد عضلات شما کمک کند.

۱۰. گلوتامین با چی مصرف شود؟

گلوتامین پودر یا قرص را می‌توان در ترکیب با سایر مکمل یا داروها برای حمایت از ریکاوری و رشد عضلات استفاده کرد. همچنین می‌توان از گلوتامین با شیر یا پروبیوتیک‌ها برای سلامت سیستم گوارش و آنتی‌اکسیدان‌ها و مکمل‌های حمایت‌کننده سیستم ایمنی برای تقویت عملکرد ایمنی استفاده کرد.

۱۱. دوز مصرف قرص گلوتامین چقدر است؟

در جدول زیر، فهرستی از دوز استفاده‌شده در گروهی از داوطلبان قرارگرفته که می‌تواند راهنمایی برای مصرف مکمل گلوتامین باشد.

دوز مصرف مکمل گلوتامیندوز متوسطمحدوده دوز
دوز معمول بزرگسالان برای مکمل‌های غذایی۱۰ گرم خوراکی ۳ بار در روز۵ گرم تا ۳۰ گرم خوراکی در روز
دوز بزرگسالان برای سندروم روده کوتاه۵ گرم خوراکی ۶ بار در روز در فواصل زمانی ۲ تا ۳ ساعتمصرف تا ۱۶ هفته
دوز بزرگ‌سالان برای سلول داسی شکل۳۰ گرم خوراکی در روزحداقل تا یک ماه
دوز معمول کودکان برای سلول داسی شکلدوز ۶۰۰ میلی‌گرم در روزحداقل تا یک ماه
راهنمای دوز مصرف مکمل غذایی ال-گلوتامین

۱۲. مصرف بیش ‌از حد مکمل بدنسازی گلوتامین

مقادیر زیاد گلوتامین، مخصوصاً در بدنسازی بانوان، می‌تواند عوارض جانبی مانند وجود خون در ادرار، تغییر رنگ پوست، کمردرد، ضربان قلب سریع، سرگیجه یا بیماری پوستی ایجاد کند.

عوارض جانبی قرص گلوتامین چیست؟

گلوتامین ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر موارد زیر را دارید به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه
  • کهیر پوستی
  • تنفس دشوار
  • مشکلات شنوایی
  • علائم عفونت مانند تب، لرز، گلودرد
  • علائم آنفولانزا
  • زخم‌های دهان
  • ضعف غیرمعمول
  • حالت تهوع
  • درد معده
  • یبوست
  • نفخ معده
  • تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • تورم در دست یا پا
  • درد عضلانی یا مفاصل
  • کمردرد
  • سردرد و سرگیجه
  • احساس خستگی
  • خارش
  • خشکی دهان
  • آبریزش بینی
  • افزایش تعریق

موارد احتیاط مصرف قرص گلوتامین چیست؟

قبل از مصرف مکمل گلوتامین برای اطمینان از بی‌خطر بودن آن، موارد زیر را با پزشک در جریان بگذارید:

  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • حاملگی: مشخص نیست که گلوتامین به جنین آسیب می‌رساند یا خیر. اگر باردار هستید بدون نظر پزشک از گلوتامین استفاده نکنید.
  • شیردهی: امکان دارد گلوتامین وارد شیر مادر شود. اگر به نوزاد شیر می‌دهید ، بدون نظر پزشک از این دارو استفاده نکنید.
موارد احتیاط مصرف قرص گلوتامین چیست؟
اگر باردار هستید بدون نظر پزشک از گلوتامین استفاده نکنید.

۱. منع مصرف کپسول گلوتامین

قرص ال گلوتامین برای اکثر افراد بی‌خطر است. اما افرادی که مبتلابه بیماری کلیوی، بیماری کبد یا سندرم ری (یک بیماری نادر و گاهی کشنده در دوران کودکی که عموماً با مصرف آسپرین همراه است.) و حساسیت مونوسدیم گلومات هستند، نباید گلوتامین مصرف کنند.

۲. چه کسانی نباید گلوتامین بخورند؟

مصرف مکمل‌های غذایی اگر بدون بررسی و مشورت با پزشک صورت بگیرد، ممکن است به‌جای تأثیر مثبت، تأثیر منفی بگذارد. آسیب به کلیه یکی از عوارض جانبی احتمالی گلوتامین است. بنابراین افرادی که بیماری کلیوی دارند، نباید از این کپسول استفاده کنند.

۳. گلوتامین و کبد چرب (عوارض گلوتامین بر کبد)

افزایش سن، یکی از شایع‌ترین علل ابتلا به کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) است. افراد مسن باید دقت بیشتری در مصرف گلوتامین داشته باشند.

۴. گلوتامین و سنگ کلیه

اسیدهای آمینه یا مشتقات آن‌ها مانند آرژنین، ال-کارنیتین، گلوتامین و کراتین معمولاً توسط ورزشکاران و بدن‌سازان استفاده می‌شوند. این مکمل‌ها سنگ کلیه ایجاد نمی‌کنند و به نظر می‌رسد که ازنظر بالینی اثر نامطلوبی بر عملکرد کلیه، حداقل در افراد سالم، ندارند.

تداخلات دارویی قرص گلوتامین چیست؟

داروهایی که ممکن است با گلوتامین تداخل داشته باشند:

  • داروهای تجویزی و بدون نسخه
  • ویتامین‌ها و محصولات گیاهی
  • داروهای جلوگیری از تشنج (ضد تشنج): گلوتامین ممکن است خطر تشنج را در برخی افراد افزایش دهد. بنابراین داروهای ضد تشنج را با قرص گلوتامین مصرف نکنید.
چه غذاهایی گلوتامین دارند؟
کلم قرمز، غذاهای دریایی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات، شیر، ماست و آجیل سطح گلوتامین را در بدن افزایش می‌دهند.

اطلاعات دارویی گلوتامین

مشخصات دارویی مهم گلوتامین را در جدول زیر بخوانید.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
گلوتامین اپلایدآسیب کبدیداروهای ضد تشنج
گلوتامین مای پروتئینبیماری کلیویمکمل‌های بدون نسخه
آمپول گلوتامین یوروویتالحالت تهوعمحصولات گیاهی
گلوتامین ژن استارسرگیجهسایر ویتامین‌ها
پودر گلوتامین کویندل درد
مشخصات دارویی گلوتامین

۱. بهترین گلوتامین کدام است؟

بهترین شکل مکمل گلوتامین به ترجیح شخصی افراد ربط دارد. گلوتامین به صورت پودر، کپسول و قرص موجود است. با این حال، فرم پودری آن محبوب‌تر است زیرا سریع‌تر توسط بدن جذب می‌شود.

۲. چه غذاهایی گلوتامین دارند؟ (غذاهای گلوتامین دار)

کلم قرمز، غذاهای دریایی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات، شیر، ماست، آجیل، پنیر، لوبیا، جعفری و سبزی‌های با برگ‌های تیره سطح گلوتامین را در بدن افزایش می‌دهند.

۳. قیمت گلوتامین خارجی و ایرانی چقدر است؟

در حال حاضر قیمت گلوتامین ۱۰۰ گرمی این دارو به شرح زیر است:

  • کپسول گلوتامین ۱۰۰ عددی ایرانی و خارجی از ۱۸۰ هزار تومان
  • پودر ۱۰۰ گرمی از ۱۵۰ هزار تومان

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قرص گلوتامین یک مکمل غذایی پرکاربرد برای ورزشکاران، افراد مسن و بزرگسالان است که می‌تواند بیشترین تأثیر را در بهبود سیستم گوارش و دستگاه ایمنی داشته باشد. بدن ما به‌طورطبیعی ال-گلوتامین را تولید می‌کند اما ممکن است میزان آن برای فعالیت‌های اندام‌های مختلف کافی نباشد.

قبل از مصرف گلوتامین، اگر سابقه بیماری کبد، کلیوی یا حساسیت‌های غذایی داشته‌اید، حتماً با بهترین دکتر تغذیه یا دکتر عمومی مشورت کنید. در وب‌سایت دکترتو امکان تعیین وقت حضوری و مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی برای شما وجود دارد که می‌توانید همین الان اقدام کنید. در آخر، آیا تاکنون قرص گلوتامین را مصرف کرده‌اید؟ تجربه خودتان را برای ما بنویسید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عوارض جانبی آن به طور کلی خفیف است و ممکن است شامل نفخ، حالت تهوع، سرگیجه، سوزش سر دل و درد معده باشد. همچنین گلوتامین به عنوان بخشی از رژیم غذایی در دوران بارداری و شیردهی مصرف می‌شود.

اگرچه مکمل قطعی جایگزین گلوتامین وجود ندارد. با این حال، اسیدهای آمینه و مکمل‌های دیگری مانند BCAA،‌ پروتئین آب پنیر و اسیدهای آمینه ضروری EAAs می‌توانند عملکرد یا مزایای مشابهی داشته باشند.

هردو از آمینواسیدهای مهم در بدن هستند. BCAAها به‌دلیل نقش خود در سنتز پروتئین ماهیچه، جلوگیری از تجزیه عضلات و بهبود عملکرد ورزشی شناخته شده‌اند.

ال-گلوتامین با افزایش حجم سلولی باعث افزایش حجم توده عضلانی شده و به سلول‌های ماهیچه‌ای کمک می‌کند تا از پروتئین و کربوهیدرات استفاده کنند.

همچنین به‌دنبال محصولاتی باشید که از نظر خلوص آزمایش شده‌اند، توسط تولید کنندگان معتبر ساخته شده‌اند و نظرات مشتریان خوبی دارند.

کلم قرمز، غذاهای دریایی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات، شیر، ماست، آجیل، پنیر، لوبیا، جعفری و سبزی‌های با برگ‌های تیره سطح گلوتامین را در بدن افزایش می‌دهند.

گلوتامین، قرص برای کمبود پروتئین، برای ریکاوری و رشد عضلات، سلامت دستگاه گوارش و حمایت از سیستم ایمنی مفید است. عملکرد اصلی و کارایی مکمل گلوتامین حمایت از سنتز پروتئین، تامین انرژی برای سلول‌ها و حمایت از سیستم ایمنی و دستگاه گوارش است.

بهترین زمان برای مصرف مکمل گلوتامین حدود ۳۰ دقیقه بعد از تمرین است. وقتی بعد از تمرین گلوتامین مصرف کنید، به سنتز پروتئین ماهیچه کمک می‌کند.

گلوتامین می‌تواند با کاهش هوس‌های غذایی و افزایش انرژی، به کاهش وزن کمک کند.

گلوتامین در صورت استفاده در دوزهای تا ۴۰ گرم در روز بی‌خطر است.

اسیدهای آمینه ضروری هستند، درحالی‌که گلوتامین یک اسیدآمینه غیرضروری است. آمینواسیدهای ضروری باید در غذا یا مکمل‌ها مصرف شوند. آمینواسیدهای غیرضروری به‌طورطبیعی توسط بدن شما تولید می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را با مصرف غذاهای پروتئینی یا مکمل‌ها تکمیل کرد.

از نظر حفظ توده عضلانی و کاهش خستگی، کراتین کارکرد بهتری دارد. کراتین به افزایش قدرت و توده بافت بدون چربی در بزرگسالان کمک می‌کند.

بعد از یک فعالیت ورزشی بسیار شدید، مصرف حداکثر ۱۰ گرم گلوتامین، دو بار در روز، توصیه‌شده است‌.

مکمل ترکیبی از بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB) و گلوتامین بی‌خطر است و می‌تواند پارامترهای خونی را بهبود بخشد.

ال-گلوتامین و ال-آرژنین می‌توانند با هم برای بهبود سلامت و پاسخ التهابی کار کنند.

پروتئین آب پنیر یا پروتئین وی (whey)، باعث افزایش سطح آنتی‌اکسیدان گلوتاتیون و اثرات عضله سازی در ورزش‌ می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن