کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می شود؟ زینک یا ویتامین های دیگر؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری Vitiligo یا پیسی پوست، یک اختلال پوستی است که با از بین رفتن پیگمانتاسیون (رنگدهی) در برخی قسمت‌های پوست مشخص می‌شود. در این بیماری، سلول‌های پررنگ کننده پوست که ملانوسیت‌ها نام دارد، تخریب می‌شوند. این تخریب منجر به تشکیل لکه‌های سفید یا بی‌رنگ در پوست می‌شود. هنوز علت این بیماری مشخص نیست اما کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ویتامین و بیماری پیسی

آیا می‌دانید کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می شود؟ هنگامی که لکه‌های سفید روی پوست ظاهر می‌شوند یک علامت هشداردهنده در نظر گرفته می‌شوند. بسیاری از بیماری‌های پوستی می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پوست شوند که برخی از این بیماری‌ها شامل ویتیلیگو (برص، لک و پیس، پیسی)، عفونت‌های قارچی و پسوریازیس هستند. اما آیا می‌دانستید که گاهی اصلی‌ترین علت بروز این بیماری‌ها کمبود برخی از ویتامین‌ها است؟

برای اینکه به صورت دقیق ویتامین‌های بدنتان بررسی شود و به درمان پیسی پرداخته شود باید به متخصص پوست یا متخصص تغذیه مراجعه کنید. در پنل دکترتو می‌توانید اقدام به دریافت نوبت حضوری و آنلاین از بهترین متخصصان سراسر ایران کنید. در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که چه ویتامینی باعث پیسی و ایجاد این لکه‌ها می‌شود، پس با ما همراه شوید.

کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می شود؟

پیسی یک بیماری پوستی و اختلال خودایمنی است که در آن پوست به‌خاطر نداشتن رنگ‌دانه، رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد. این عارضه اغلب قبل از سن ۴۰ سالگی ایجاد می‌شود و با این که خطرناک و مسری نیست اما گاهی باعث می‌شود فرد اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهد. پیسی حتی می‌تواند رنگ مو و چشم را هم تغییر دهد و باعث ظهور لکه‌های سفید در داخل دهان شود. افراد مبتلا به پیسی بیشتر از دیگران مستعد آفتاب‌سوختگی، سرطان پوست، ریزش مو، مشکلات چشم و بیماری‌های روانی هستند.

اما کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می شود؟ پوست به تعادل مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد تا بهترین ظاهر را داشته باشد و بتواند از بقیه بدن محافظت کند. لکه‌های سفید که در اثر پیسی و سایر بیماری‌ها ایجاد می‌شوند، نواحی‌ای از پوست هستند که رنگ‌دانه خود را از دست داده‌اند. این لکه‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند و اندازه آن‌ها از کوچک تا بزرگ متغیر است. گاهی این لکه‌ها با خارش یا سوزش همراه هستند. برای درمان پیسی باید به این موارد توجه داشت.

ازآنجایی‌که کمبود ویتامین‌ها نقشی اساسی در بروز این اختلال ایفا می‌کند، بیایید با هم ببینیم که عدم دریافت کدام ویتامین‌ها باعث پیسی می‌شود:

نام ماده مغذیاثرات ماده مغذی روی پوست و پیشگیری از بیماری پیسی
ویتامین B12کمک به تنظیم تولید رنگ‌دانه در پوست
ویتامین Cتولید کلاژن و کمک به بهبود سلامت پوست که عدم دریافت کافی آن روی رنگ‌دانه‌های پوست اثر می‌گذارد.
ویتامین Dکمک به بهبود عملکرد ملانوسیت‌ها
زینککمک به حفظ رنگ‌دانه‌های پوست و ممانعت از بروز اختلالات پوستی
ویتامین E و Aحفظ کیفیت بافت و ساختار پوست و محافظت از آن در برابر بیماری‌های پوستی
بتاکاروتنتبدیل شدن به ویتامین A در بدن که کمبود این ویتامین باعث بروز پیسی می‌شود.
ویتامین B9کمک به رشد سلول‌های پوستی که از نظر بافت و ساختار سالم و باکیفیت هستند.
انواع ویتامین های مورد نیاز برای جلوگیری از پیسی

۱. ابتلا به پیسی با کمبود ویتامین B12

قرص ویتامین b12 برای چی خوبه؟ این که ویتامین B12 برای تقویت مو، پوست و ناخن‌ها مورد نیاز است یک حقیقت اثبات شده است. این ویتامین نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کند که یکی از آن‌ها تنظیم تولید رنگ‌دانه در پوست است. به علاوه این ویتامین می‌تواند از مرگ ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه) جلوگیری کند.

در طول سال‌ها، مطالعات زیادی روی کمبود ویتامین B12 و ارتباط آن با پیسی انجام شد. این مطالعات نشان دادند که سطوح پایین ویتامین B12 می‌تواند باعث انواع اختلالات پوستی، از جمله هایپرپیگمانتاسیون، تغییر رنگ ناخن‌ها و از بین رفتن رنگ پوست (به شکل لکه‌هایی مانند پیسی) شود.

ویتامین B12 همچنین برای تولید هموگلوبین در گلبول‌های قرمز نیز ضروری است. به همین خاطر کمبود آن ممکن است فرد را در معرض خطر کم خونی خطرناک قرار دهد، وضعیتی که باعث رنگ پریدگی پوست، تب و کاهش وزن می‌شود.

ویتامین B12 معمولا در تخم‌مرغ و فرآورده‌های حیوانی نظیر گوشت یافت می‌شود. اگر گیاهخوار هستید و از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنید، ممکن است با کمبود ویتامین B12 مواجه شوید. در این شرایط با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین B12 صحبت کنید تا خطر از دست دادن رنگ‌دانه‌های پوست و کم خونی را کاهش دهید.

دچار کمبود ویتامین شدی؟

برای کنترل پیسی با متخصص مشورت کن.

۲. ابتلا به پیسی با کمبود اسید اسکوربیک (ویتامین سی)

ویتامین سی یا اسید اسکوربیک یک ویتامین مهم است که با تحریک تولید کلاژن از سلامت پوست حمایت کرده و یک آنتی‌اکسیدان است که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. در صورت عدم وجود میزان کافی ویتامین سی، رنگ‌دانه‌های پوست نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و در نتیجه پوست دچار رنگ‌پریدگی می‌شود.

برای دریافت ویتامین سی کافی است بسیاری از غذاها از جمله پرتقال و سایر مرکبات، طالبی، فلفل‌دلمه‌ای، توت‌فرنگی و کلم‌بروکلی را در برنامه غذاییتان بگنجانید. برای جلوگیری از عوارض مصرف زیاد ویتامین سی حتما پیش از مصرف مکمل با متخصص مشورت کنید.

۳. کمبود ویتامین D

سطح ویتامین D بدن، تحت تاثیر رنگ‌دانه‌های پوست قرار دارد. ملانین رنگ‌دانه‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد و سلول‌هایی به نام ملانوسیت آن را تولید می‌کنند. زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرید ملانوسیت‌ها به سنتز ویتامین D کمک می‌کنند.

اگر رنگ پوستتان تیره‌تر است، نسبت به افرادی که رنگ پوست روشن‌تری دارند به نور خورشید بیشتری نیاز دارید تا مانع از کمبود ویتامین D شوید. ویتامین D علاوه بر این که با قرارگرفتن در معرض آفتاب دریافت می‌شود، در غلات غنی شده و شیر هم پیدا می‌شود.

با متخصص پوستتان صحبت کنید تا ببینید چگونه می‌توانید بدون آسیب دیدن پوستتان، ویتامین D کافی را از نور خورشید دریافت کنید. ویتامین D همچنین یک عامل مهم برای جذب کلسیم (یک ماده ضروری برای سلامت پوست) است و ممکن است برای دریافت فواید قرص ویتامین d پزشک این دارو را برای شما تجویز کند.

کمبود ویتامین D ممکن است باعث پیسی شود.
یکی از ویتامین‌های پیشگیری کننده از پیسی، ویتامین D است.

۴. کمبود زینک و بیماری پیسی

زینک تاثیر چشمگیری روی کیفیت مو، ناخن و پوست دارد. این ماده معدنی همچنین پوست را سالم نگه می‌دارد و به همراه ویتامین B به درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی کمک می‌کند. اگر بدن به‌اندازه کافی این ماده معدنی را دریافت نکند، ممکن است ازبین‌رفتن رنگ‌دانه رخ دهد و لکه‌های سفید روی پوست ظاهر شوند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از کمبود روی در بدن، قرص زینک تجویز کند. خواص قرص زینک پلاس بسیار زیاد است.

متن انگلیسی:
It has been suggested that zinc supplements are a beneficial adjuvant therapy for patients with vitiligo
ترجمه متن:
پزشکان توصیه کرده‌اند که مکمل‌های زینک یک درمان کمکی مفید برای بیماران مبتلا به پیسی در نظر گرفته شوند.

NCBI

۵. کمبود ویتامین A و پیسی

دریافت مقدار کافی ویتامین A بر وضعیت پوست تاثیر می‌گذارد و به‌عنوان ویتامینی در نظر گرفته می‌شود که برای داشتن “پوست زیبا” ضروری است. این ویتامین به بازسازی ساختار سلولی کمک می‌کند و فرایند پیری در بدن را کاهش می‌دهد. همچنین هنگامی که آفتاب می‌گیرید، از پوست در برابر خطر سرطان محافظت می‌کند. ویتامین A همچنین به رشد استخوان‌ها، حفظ عملکرد مناسب شبکیه چشم و دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

افرادی که دچار کمبود ویتامین A هستند ممکن است لکه‌های ناشی از پیسی را تجربه کنند. به همین خاطر باید این ویتامین را در برنامه غذاییتان بگنجانید. ویتامین a در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع گیاهی ویتامین A شامل اسفناج، کلم‌بروکلی، خربزه، هویج، فلفل، ذرت، گوجه‌فرنگی، کلم، هلو، زردآلو، انبه، کاهو و نخودفرنگی هستند. منابع حیوانی ویتامین A نیز شامل ماهی، روغن ماهی، پنیر، کره، زرده تخم‌مرغ و شیر هستند. برای درمان خانگی پیسی باید این مواد غذایی را در برنامه خود جای دهید.

۶. کمبود ویتامین E و پیسی

ویتامین e نیز مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان در بدن است. به همین خاطر برای درمان بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو استفاده می‌شود. بیمارانی که دچار کمبود این ویتامین هستند معمولا علائم پیسی را نشان می‌دهند. ویتامین E همچنین روی تولید گلبول‌های قرمز تاثیر می‌گذارد، به بازسازی و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند و پروسه پیری سلول‌ها و بافت‌های بدن را آهسته می‌کند.

برای دریافت این ویتامین کلم، اسفناج، روغن‌های گیاهی، آجیل، سویا، سبزیجات برگ‌دار سبز، آرد سبوس‌دار، تخم‌مرغ، ماهی، بادام، آووکادو یا شاه‌توت مصرف کنید. مصرف این مواد غذایی کمک می‌کنند که در عین سالم‌تر ماندن بدن، از بیماری‌های پوستی مثل پیسی هم پیشگیری کنید.

۷. بتاکاروتن

بتاکاروتن به این خاطر در بسیاری از مکمل‌ها استفاده می‌شود که یک روش بی‌خطر برای تامین ویتامین A است. این ماده در بدن به ویتامین A که یک ویتامین مهم در پیشگیری از پیسی است تبدیل می‌شود. مصرف زیاد از حد بتاکاروتن، باعث می‌شود که این ماده یا در بدن ذخیره شود یا توسط بدن دفع شود؛ بنابراین، حتی اگر فرد دوز زیادی از بتاکاروتن مصرف کند، فقط به‌اندازه نیاز بدنش ویتامین A دریافت می‌کند.

بتاکاروتن بدنت کمه و به پیسی دچار شدی؟ همین الان مشاوره بگیر.

۸. کمبود ویتامین B9 یا فولات (اسید فولیک)

ویتامین B9 که فولات یا اسید فولیک نیز نامیده می‌شود، یک ماده مغذی مهم برای حفظ سلامت پوست و بدن است. فولات همچنین باعث رشد سلول‌های سالم پوست می‌شود. از دست دادن رنگ‌دانه در پوست و ایجاد علائم پیسی گاهی ناشی از کمبود فولات است. کمبود این ماده مغذی اساسی همچنین خطر کم خونی را نیز به همراه دارد که منجر به رنگ پریدگی پوست می‌شود.

ازآنجایی‌که فولات در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، افزودن آن به رژیم غذایی آسان است. سبزیجات با برگ‌های تیره، آب میوه‌های غنی شده، غلات کامل، لوبیا و تخمه آفتابگردان منابع خوبی از فولات هستند. برای جلوگیری از عوارض قرص اسید فولیک حتما پیش از مصرف مکمل آن با متخصص مشورت کنید.

متن انگلیسی:
This vitamin is Important for the production of red blood cells and the proper functioning of the nervous system
ترجمه متن:
این ویتامین برای تولید گلبول‌های قرمز خون و عملکرد صحیح سیستم عصبی نیز مهم است.

Ayu.health

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری پیسی باعث ظهور لکه‌های سفید روی پوست می‌شود که گاهی اعتمادبه‌نفس را از فرد می‌گیرد. اما کمبود چه ویتامیی باعث پیسی می شود؟ برای جلوگیری از ظهور این لکه‌ها باید به مقدار کافی ویتامین‌های نام‌برده را دریافت کنید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. همچنین اگر متوجه هر گونه تغییراتی در رنگ یا بافت پوست خود شدید، فورا با پزشک مشورت کنید.

برای درمان ویتیلیگو و بررسی کمبود ویتامین ها حتما با متخصص پوست و مو و دکتر تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کمبود ویتامین B12، B9، A، E، C و D باعث ظهور علائم پیسی می‌شود.

بله کمبود ویتامین D یکی از اصلی‌ترین عوامل در بروز بیماری پیسی یا برص است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می شود

  1. ناشناس گفت:

    سلام دختر من پیسی داشت بردمش یزد پیش دکتر نور بالا و تحت درمان هستن و احساس میکنم بعد از ۴ ماه داره لکه ها بهتر میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسیار خوشحالیم
      حتمن طبق دستور درمان را پیش ببرید

  2. زینب گفت:

    سلام من بیماری پوستی پیسی برص دارم،
    و حدود ۵۰درصد بدنم پر شده و دارم برای یک دست سفید شدن بدنم از پماد Monobenzoneاستفاده میکنم و چقدر طول میکشه ک بدنم کاملا یک دست سفید شه؟؟؟
    و اگ شما دارو یا هرچیزی دیگه ای ک زودتر سفید میکنه رو سراغ دارید لطفا بگین؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان این بیماری طولانی است
      احتمالا نیاز به مکمل های مختلف هم دارید

  3. ناشناس گفت:

    دکتر من دستم لکه سفید شده روز به روز هم بیشتر شده رفتم دکتر برا پماد تا کریم با بتا موزن وقرص فولیک اسید داده نتیجه داره با مصرف این داروها

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به ازمایش های تخصصی تر دارید
      ابتدا از نظر درماتیت قارچی
      و
      سپس از نظر پیشی و کمبود ویتامین باید بررسی شوید
      زیر نظر متخصص باشید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  4. عبدالله پوربابا گفت:

    سلام وقت بخیر ۱۰ سالی حستم به بیماری آ لا پسی مبتلا شدم سرم وابروهام کامل ریخته چه داروی م صرف کنم هورمونم ۲۹ ست مچکرم ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چه هورمونی ۲۹ است؟
      ازمایش قارچ و انگل پوستی داده اید؟
      و از چه دارو و مکملی استفاده میکنید؟

  5. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشی مدتی هست در چند جای بدنم لکه های سفید مشاهده میکنم علت آن چیست آیا درمانی دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالات گوناگونی وجود دارد
      نیاز به معاینه از نزدیک دارید

  6. ناشناس گفت:

    چه جوری وکی کجا نوبت بگیرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای چه مشکلی؟

  7. ناشناس گفت:

    سلام من پیسی دارم چه کار میشه کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بستگی به وسعت پیسی شما دارد
      اساساً انتخاب نوع روش درمان ویتیلیگو یا درمان لک و پیس‎های ناشی از آن، بستگی به سن، ناحیه و میزان پوست درگیرشده، سرعت شیوع بیماری پیسی و میزان تأثیر آن بر زندگی فرد دارد. معمولاً داروها و روش‌های درمانی مبتنی بر نور یا نور درمانی برای کمک به بازگرداندن رنگ طبیعی پوست و یا تسکین آن استفاده می‌شوند

    2. بهناز گفت:

      من در حال درمانم و نتیجه م گرفتم خداروشکر

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        تندرست باشید همیشه

      2. زهرا گفت:

        چه داروهایی مصرف کردید

      3. Sama گفت:

        چه درمانی رو انجام میدید که نتیجه گرفتید؟

      4. ناشناس گفت:

        از چه روش درمانی بهبود حاصل شده؟لطفا منم راهنمایی کنید
        باتشکر

      5. مژده گفت:

        عزیزم درمانت چی هست شماره دکترت رو میذاری

      6. ناشناس گفت:

        سلام چه دارویی مصرف کردید ؟

      7. ناشناس گفت:

        سلام خسته نباشید کجا دکتر رفتین آدرسشو میشه بگید ممنون میشم

      8. ناشناس گفت:

        سلام چه داروهای مصرف کردید که بهتر شدید دختر من پشت پلکش لک سفید شده کرم الیدل میزنم ولی تاثیری نداشته

      9. خودم گفت:

        میشه بگید چیکار کردی آیا لکه های ایجاد شد از بین رفته