والولوپلاستی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

والولوپلاستی یا والوتومی، روش درمان کم تهاجمی بیماری‌های قلبی ساختاری برای باز کردن تنگی دریچه‌های قلب است. زمانی که دریچه‌های قلب تنگ شده، جریان خون نمی‌تواند راحت از آن‌ها عبور کند و علائمی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس ایجاد می‌کند. در چنین مواردی، والولوپلاستی با بالن انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
والولوپلاستی چیست؟

والولوپلاستی (valvuloplasty) روشی برای بازکردن دریچه قلبی تنگ و باریک است. پزشک با عمل والولوپلاستی از طریق لوله کوچک و توخالی (کاتتر) به قلب می‌رسد و به‌جای برش جراحی برای بادکردن بالن استفاده می‌شود. این عمل کم تهاجمی، درد کمتر و دوره بهبود سریع‌تری دارد و به آن والولوپلاستی با بالن هم می‌گویند و برای افرادی توصیه می‌شود که از تنگی دریچه‌های قلبی رنج می‌برند. در ادامه این مطلب از دکترتو شما را با والولوپلاستی دریچه میترال، مزایای انجام والولوپلاستی، عوارض و روش انجام آن بیشتر آشنا می‌کنیم. اما بخاطر داشته باشید که هر گونه علائم خاص در ناحیه قفسه سینه نیاز به بررسی متخصص قلب یا جراح قلب و عروق دارد. بنابراین حتی در صورت کمبود وقت می‌توانید از متخصصین آنلاین دکترتو برای مشاوره کمک بگیرید.

والولوپلاستی چیست؟

والولوپلاستی، روشی برای بازکردن دریچه‌های بسته شده قلب و بهبود جریان گردش خون است. دریچه‌های قلب مسئول نحوه حرکت و جابجایی خون از طریق قلب هستند. اگر یکی از دریچه‌های قلب گرفته یا بسته شوند، قلب نمی‌تواند به‌درستی خون را به اندام‌های بدن پمپ کند. به این عمل، بازکردن تنگی دریچه قلب توسط بالن هم می‌گویند که پزشک با استفاده از لوله کوچک توخالی به‌نام کاتتر، بالن خالی را داخل دریچه قلب می‌گذارد. زمانی که بالن باد می‌شود، دریچه قلب باز می‌شود. این روش برای ترمیم دریچه تنگ قلب به‌خصوص تنگی دریچه میترال و دریچه شریان ریوی به‌کار می‌رود.

درباره والولوپلاستی چه می دانید؟
والولوپلاستی، روشی برای بازکردن دریچه‌های بسته شده قلب و بهبود جریان گردش خون است.

والولوپلاستی دریچه میترال (والولوپلاستی بالن)

والولوپلاستی با بالن، یک روش جراحی برای درمان تنگی دریچه‌های قلبی به‌ویژه دریچه میترال و دریچه آئورت است. در این روش، یک کاتتر نازک و انعطاف‌پذیر با بالن در سر آن، از طریق عروق به قلب هدایت می‌شود. کاتتر به منطقه تنگی دریچه قلب رسیده و بالن در سر کاتتر باد می‌شود. بالن باد شده با اعمال فشار به ناحیه مسدود و تنگ شده دریچه، آن را گشوده و جریان خون را از طریق دریچه بهبود می‌بخشد. بعد از باز شدن مسیر دریچه، خون راحت‌تر عبور می‌کند و قلب بهتر خون را به اندام‌های بدن پمپاژ می‌کند. 

والولوپلاستی دریچه میترال روش جراحی قلبی برای درمان تنگی دریچه میترال است. دریچه میترال تنگ شده با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند بالن یا پروتزگذاری دوباره درمان می‌شود. این روش به منظور بهبود جریان خون از طریق دریچه میترال و کاهش علائم مرتبط با تنگی دریچه میترال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر دو روش والولوپلاستی با بالن و والوپلاستی دریچه میترال، بسته به نوع و شدت تنگی دریچه مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب روش مناسب براساس تشخیص پزشک و وضعیت بیمار تعیین می‌شود. 

نوع جراحیشرح
والولوپلاستی میترالبرای ترمیم دریچه میترال که بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد.
والولوپلاستی آئورتبرای ترمیم دریچه آئورت که بین بطن چپ و آئورت قرار دارد.
والولوپلاستی تری کاسپیدبرای ترمیم دریچه تری کاسپید که بین دهلیز راست و بطن راست قرار دارد.
والوپلاستی پولمونریبرای ترمیم دریچه پولمونری که بین بطن راست و شریان ریوی قرار دارد.
انواع والولوپلاستی

چه کسانی باید والولوپلاستی قلب انجام دهند؟

والولوپلاستی برای درمان تنگی دریچه های قلب در افرادی که تنگی دریچه قلب دارند و از علائمی نظیر ضعف عملکرد قلبی، تنگی نفس، خستگی، سرگیجه یا افتادگی در فعالیت‌های روزمره رنج می‌برند. افراد با تنگی شدید دریچه قلبی و 

افرادی که بیماری دریچه قلبی دارند حتی اگر وخیم یا با علائم خاصی نباشد هم باید والولوپلاستی قلب انجام دهند. افراد با شرایط زیر باید والولوپلاستی قلب انجام دهند:

  • تنگی دریچه میترال یا دریچه آئورت
  • اگر تنگی دریچه قلبی همراه با علائمی مانند ضعف عمومی، خستگی شدید، سرگیجه یا تپش قلب باشد.
  • افرادی که از سلامت عمومی خوب قرار دارند و جوان و سرحال باشند.
  • تنگی دریچه قلب ناشی از عفونت روماتیسمی قلبی (عفونت قلبی چیست؟) یا عفونت سیفیلیس
  • ارزیابی پزشکی متخصص قلب براساس سابقه پزشکی و نتایج آزمایشات تشخیصی

والولوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

این جراحی روشی برای باز کردن تنگی دریچه قلب است که برای درمان انواع بیماری‌های دریچه قلب یعنی تنگی دریچه میترال، تنگی دریچه ریوی، تنگی دریچه سه‌لتی تجویز می‌شود. 

متن انگلیسی:
Less commonly, providers may use valvuloplasty for aortic valve stenosis. Valvuloplasty can be effective for congenital (present at birth) aortic stenosis in children and young adults. However, in adults with aortic valve stenosis, the aortic valve often narrows again after valvuloplasty. Your provider may use aortic valvuloplasty as a temporary treatment before aortic valve surgery or transcatheter aortic valve But valvuloplasty isn’t a substitute for a heart valve replacement
ترجمه متن:
به طور معمول، پزشکان از والولوپلاستی برای تنگی دریچه آئورت استفاده می‌کنند. این روش برای تنگی دریچه آئورت مادرزادی در کودکان و بزرگسالان می‌تواند موثر باشد. البته درمان تنگی دریچه آئورت در بزرگسالان با والولوپلاستی برگشت‌پذیر است و ممکن است بعد درمان دوباره دریچه آئورت بسته شود. پزشک قبل از عمل جراحی دریچه آئورت یا تعویض دریچه آئورت ترنس کاتتر از والولوپلاستی دریچه آئورت به عنوان درمان موقت استفاده می‌کند. اما این روش نمی‌تواند جایگزینی برای تعویض دریچه قلب باشد. 

my.clevelandclinic

میخوای بدونی والولوپلاستی گزینه مناسبیه؟

از پزشک کمک بگیر.

والولوپلاستی برای چه کسانی مناسب نیست؟

عمل باز کردن تنگی دریچه‌های والولوپلاستی و تشعشع اشعه ایکس در طول عمل برای زنان باردار و جنین خطرناک است. انجام این عمل برای افراد زیر مناسب نیست:

  • تنگی شدید دریچه قلبی
  • آسیب جدی یا نقص ساختاری دریچه قلب
  • افرادی که وضعیت سلامت عمومی مناسبی ندارند.
  • افراد مسن با بیماری‌های زمینه‌ای
  • عفونت فعال قارچی یا عفونت دندان 
  • مشکلات تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه

مزایای انجام والولوپلاستی

این جراحی باعث افزایش جریان خون شده و باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود و به این طریق، دیگر نیازی به تعویض دریچه قلب نیست یا زمان تعویض را به تاخیر می‌اندازد. عمل بازکردن تنگی دریچه‌های قلب نسبت به جراحی قلب باز، روش کم تهاجمی است که مزایای زیر را دارد: 

  • ریکاوری و بهبود سریع‌تر
  • جای زخم و اسکار کمتر
  • ریسک عوارض کمتر
  • درد کمتر

البته یادآوری کنیم که والولوپلاستی جایگزین عمل جراحی نمی‌شود. جراح متخصص قلب بسته به شرایط و وضعیت جسمی بیمار، روش‌های مختلف درمانی را بررسی کرده و تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند. 

روش انجام والولوپلاستی

پزشک قبل از این جراحی دستور آزمایش خون، قلب و اکو قلب می‌دهد. بهتر است شب قبل عمل چیزی نخورید و معده خالی باشد چرا که عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و ریسک عوارض بعد از بیهوشی به حداقل برسد. پزشک برش کوچکی در ناحیه ران می‌زند و کاتتر نازک و انعطاف‌پذیری را از طریق عروق به سمت قلب هدایت می‌کند تا به منطقه تنگی دریچه مورد نظر برسد.

بالن کوچک و نرمی سر کاتتر وجود دارد که در ناحیه تنگی دریچه قرار می‌گیرد. بالن با تزریق مایع یا هوا باد شده و فشاری به دریچه وارد می‌کند که باعث گشاد شدن دریچه و افزایش جریان خون از طریق آن می‌شود.

پس از بالن‌ زدن پزشک جریان خون و عملکرد دریچه را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که جریان خون به درستی گردش پیدا می‌کند. در صورت لزوم، مراحل بالن‌ زدن تکرار می‌شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. پس از اتمام بالن‌ زدن، بالن خالی می‌شود و کاتتر از عروق خارج می‌شود.

برش کوچکی که در ابتدا انجام شده بود، بسته و بخیه زده می‌شود. بعد از جراحی، بیمار به ریکاوری منتقل می‌شود تا به‌هوش بیاید. مدت زمان بازگشت به فعالیت‌های عادی پس از والولوپلاستی بسته به وضعیت بیمار، عملکرد قلبی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. معمولا، بیمار تا چند روز باید در بیمارستان بماند تا شرایط استیبل شود. 

معاینه توسط پزشک قلب چگونه است؟
پزشک قبل از والولوپلاستی دستور آزمایش خون، قلب و اکو قلب می‌دهد.

آمادگی برای انجام والولوپلاستی

قبل از جراحی، با پزشک مشورت کنید و آزمایش‌های لازم مانند آزمایش خون، اکوکاردیوگرافی و تست‌های تنفسی را انجام دهید تا میزان آمادگی برای جراحی مشخص شود. چنانچه دارو یا مکمل خاصی مصرف می‌کنید حتما از قبل به پزشک اطلاع دهید چرا که ممکن است بعضی داروها با روند جراحی تداخل داشته باشند. 

آمادگی جسمانی برای والولوپلاستی اهمیت زیادی دارد. معمولا پزشک توصیه می‌کند که قبل عمل، فعالیت ورزشی داشته باشید و رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید و مصرف الکل و دخانیات قبل عمل ممنوع است.

مراقبت های لازم بعد از انجام والولوپلاستی

پس از جراحی، بیمار باید چند روز در بیمارستان تحت مراقبت باشد تا علائم حیاتی، تغییرات دارویی، تغذیه مناسب و تمرینات فیزیکی او کنترل شوند. پزشک برای تسریع روند بهبودی داروهای ضد‌التهاب، ضد‌درد، ضد‌انعقاد و داروهایی برای کنترل فشار خون و ضربان قلب تجویز می‌کند. پانسمان باید هر چند ساعت یکبار تعویض شود و نیازی به شستشوی محل برش نیست، چرا که ممکن است باعث عفونت شود.

استراحت و فعالیت‌های سبک روزانه بعد از عمل در کنار تمرینات ورزشی سبک بعد از عمل بازکردن تنگی دریچه‌های قلب به روند بهبودی کمک می‌کند. مصرف غذاهای پرپروتئین، میوه‌ و سبزیجات، مکمل‌های خوراکی و کاهش مصرف نمک و چربی‌های اشباع شده نیز باعث تسریع روند بهبودی بعد از والولوپلاستی می‌شوند.

عوارض و خطرات والولوپلاستی

والولوپلاستی برای درمان اختلالات قلبی مانند تنگی یا نارسایی دریچه‌های قلبی استفاده می‌شود و به دلیل کمتر تهاجمی بودن نسبت به عمل قلب باز، روش محبوب‌تری است که عوارض و خطرات عمل باز را ندارد. از خطراتی که افراد را بعد از عمل بازکردن تنگی دریچه‌های قلبی تهدید می‌کند، ترشحات اضافی در فضای بین غشاهای قلبی و غشا ریه است.

اگر کاتتر به درستی وارد نشود، در ادامه ممکن است دریچه‌های قلبی آسیب ببینند، به‌همین دلیل، مهارت جراح اهمیت زیادی در انجام این جراحی دارد تا ریسک و خطرات آن به حداقل برسد. ایسکمی (کاهش خونرسانی) هم از دیگر عوارض احتمالی است که ممکن است بعد از والولوپلاستی بیمار را تهدید کند. با این حال، همانند هر عمل جراحی، والولوپلاستی هم خطرات و عوارضی دارد مانند:

  • خونریزی در محل ورود کاتتر
  • لخته خون
  • آسیب دیدگی عروق خونی در محل ورود کاتتر
  • عفونت در محل جراحی همراه علائمی مانند تورم، درد، قرمزی و تب
  • آریتمی‌ (تغییرات نامنظم ضربان قلب)

نگران عوارض جراحی دریچه قلب هستی؟ همین حالا از متخصص سوال کن.

هزینه والولوپلاستی

هزینه انجام عمل بازکردن تنگی دریچه‌های قلب به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسته به وضعیت جسمانی بیمار، میزان بستگی دریچه‌ها، تخصص و مهارت جراح، تجهیزات و امکانات و موقعیت جغرافیایی کلینیک یا بیمارستانی که عمل قرار است در آن انجام شود، هزینه این جراحی متفاوت خواهد بود. جهت اطلاع از هزینه والولوپلاستی می‌توانید به کلینیک دکترتو مراجعه کنید. 

درباره این جراحی چه می دانید؟
به‌لطف والولوپلاستی دیگر نیازی به عمل جراحی تعویض دریچه نیست، یا اینکه این عمل را به تاخیر می‌اندازد.

تفاوت جراحی والولوپلاستی و والوتومی با بالن

والولوپلاستی که به آن والوتومی (valvotomy) هم می‌گویند، روش کم تهاجمی برای درمان بیماری‌های قلبی ساختاری است که دریچه‌های قبلی تنگ شده را باز می‌کند. بسته و تنگ شدن دریچه‌های قلب به جریان خون اجازه عبور نداده و باعث بروز علائمی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس می‌شود. درواقع، والوتومی با بالن نام دیگر همان والولوپلاستی است. تفاوت جراحی والولوپلاستی و والوتومی با بالن در این است که زمانی که پزشک از اصطلاح والوتومی استفاده می‌کند، منظور عمل جراحی والوتومی است که عمل قلب باز محسوب می‌شود که درب‌های دریچه‌های قلب را برش زده و برمی‌دارند. اما والولوپلاستی عمل بازکردن تنگی دریچه‌های قلب است که با کمک جایگذاری بالن انجام می‌شود.  

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

والولوپلاستی یا عمل بازکردن تنگی دریچه‌های قلب روش کم تهاجمی است که نسبت به عمل قلب باز، عوارض و ریسک کمتری دارد، به‌علاوه اینکه دوره نقاهت آن کوتاه‌تر است. در این عمل، کاردیولوژیست با تکنیک‌های کم تهاجمی، بالن خالی را داخل دریچه قلب می‌گذارد. زمانی که بالن باد می‌شود، دریچه را باز می‌کند.

این کار باعث بهبود جریان خون شده و قلب بهتر می‌تواند خون را به اندام‌های بدن پمپ کند. به‌لطف والولوپلاستی دیگر نیازی به عمل جراحی تعویض دریچه نیست، یا اینکه این عمل را به تاخیر می‌اندازد. در انتخاب دکتر جراح قلب و متخصص قلب برای انجام والولوپلاستی نهایت دقت را داشته باشید. چرا که اگرچه این روش ریسک کمتری دارد، اما ممکن است در برخی موارد به‌دلیل عدم مهارت پزشک، عروق خونی آسیب ببینند. شما با استفاده از خدمات غیرحضوری دکترتو می‌توانید با دکتر جراحی قلب و عروق آنلاین یا دکتر قلب آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، به‌طور کلی عمل خطرناکی نیست. اما همانند هر عمل جراحی و پزشکی، والولوپلاستی می‌تواند خطرناک باشد و ریسک عفونت یا خونریزی به‌همراه دارد. اگر باردار هستید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید. والولوپلاستی و قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس رادیولوژی برای مادر باردار و جنین خطرناک خواهد بود.

این عمل جراحی روش نسبتا موفقی است که در بیشتر موارد نتیجه بخش بوده و درصد رضایت بالایی دارد. درصد موفقیت جراحی والالوپلاستی بیش از ۷۰ درصد است.

بله، برخی شرکت‌های بیمه ممکن است این عمل را تحت پوشش قرار دهند. جهت اطلاع از اینکه عمل والولوپلاستی شامل بیمه می‌شود یا خیر، با مرکز بیمه خود تماس بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن