زگیل تناسلی کم خطر چیست و چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زگیل‌های تناسلی، یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی هستند که احتمال ابتلا به آن‌ها بلافاصله بعد از شروع زندگی جنسی فرد مطرح می‌شود. این یعنی، حتی با داشتن تنها یک شریک جنسی هم ممکن است به زگیل تناسلی کم خطر مبتلا شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
زگیل تناسلی کم خطر

زگیل تناسلی کم خطر از سویه‌های ۶ و ۱۱ ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود که عامل حدود ۹۰ درصد زگیل‌های تناسلی است و به‌ندرت به سرطان منجر خواهد شد. زگیل‌ها شبیه توده‌های برجسته گل کلم مانندی هستند که با فاصله چند هفته یا چند ماه بعد از رابطه جنسی با شریک جنسی آلوده و مبتلا بروز پیدا می‌کنند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با زگیل تناسلی کم خطر، انواع، علائم زگیل تناسلی کم خطر، علت، راه‌های تشخیص و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. حتما برای بررسی علائم و درمان این عارضه با متخصص زنان یا دکتر اورولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

زگیل تناسلی کم خطر چیست؟

عفونت با بیشتر سویه‌های اچ پی وی کم خطر، هیچ علائم و نشانه‌ای ندارند و بعد از فعال شدن سیستم ایمنی بدن، از بین می‌روند. در میان انواع زگیل تناسلی این سویه‌ها باعث سرطان نمی‌شوند، اما به زگیل‌های تناسلی ختم خواهند شد (آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟). علاوه بر فرج و آلت تناسلی مردانه، زگیل‌ها ممکن است دهانه رحم یا واژن در خانم‌ها، کیسه بیضه در مردان یا داخل و اطراف مقعد در زنان و مردان را تحت تاثیر قرار دهند.

زگیل تناسلی کم خطر ممکن است در دهان و حلق هم ایجاد شود. دو سویه ۶ و ۱۱ اچ پی وی عامل اصلی ۹۰ درصد زگیل‌های تناسلی کم خطر هستند. برخی سویه‌های اچ پی وی کم خطر باعث ایجاد دیسپلازی خفیف دهانه رحم، تغییرات غیرعادی در سلول‌های سطح سرویکس می‌شوند، اما بیشتر این تغییرات پیش سرطانی نیستند. زگیل تناسلی کم خطر معمولا بدون درمان خوب می‌شود. 

زگیل تناسلی کم خطر عوارض کمتری دارد.
زگیل تناسلی کم خطر ممکن است در دهان و حلق هم ایجاد شود.

انواع زگیل تناسلی کم خطر

ویروس پاپیلومای انسانی بر اساس ارتباطش با سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی به دو نوع اچ پی وی کم خطر و زگیل تناسلی پرخطر تقسیم می‌شود. نوع اچ پی وی کم خطر شامل سویه‌های ۶، ۱۱، ۴۲، ۴۳ و ۴۴ هستند و نوع اچ پی وی پرخطر هم شامل سویه‌های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، و ۷۰ می‌شود. 

علائم زگیل تناسلی کم خطر

زگیل‌ها در زنان در ناحیه آلت تناسلی زنان، روی سرویکس، داخل واژن یا مجاری ادراری، یا اطراف مقعد ظاهر می‌شوند و در مردان هم شاهد بروز زگیل ها روی نوک یا بدنه آلت تناسلی مردانه یا کیسه بیضه‌ها، مجاری ادراری یا اطراف مقعد هستیم.  علائم زگیل تناسلی کم خطر ممکن است متفاوت باشد و در برخی از افراد حتی بدون علائم خاصی ظاهر می‌شود. زگیل‌های تناسلی ممکن است در دهان یا گلوی فردی بروز پیدا کنند که رابطه جنسی دهانی پرخطر با فرد مبتلا داشته است. علائم این نوع از ویروس اچ پی وی عبارتند از:

  • ورم در ناحیه تناسلی
  • التهاب و قرمزی
  • سوزش و خارش
  • درد در آلت تناسلی زنانه یا مردانه
  • تغییر رنگ پوست یا تیره‌تر شدن رنگ پوست
  • بوی نامطبوع و ترشحات غیرعادی واژن
  • درد حین رابطه جنسی
  • خونریزی

زمانی که این نوع از ویروس اچ پی وی روی دهانه رحم یا واژن ظاهر می‌شود، معمولا هیچ علامت و نشانه خاصی ندارد. البته تست پاپ اسمیر می‌تواند تغییرات سلولی را نشان دهد که موید عفونت ویروسی است.

علائم زگیل تناسلی داری و نگرانی؟

همین حالا از پزشک متخصص نوبت بگیر.

متن انگلیسی:
Infection with most low-risk genital HPV strains doesn’t cause symptoms and disappears when the body builds immunity to the virus. These strains have no association with cancer but can lead to genital warts
ترجمه متن:
عفونت با بیشتر گونه‌های کم خطر HPV تناسلی علائمی ایجاد نمی‌کند و زمانی که بدن در برابر ویروس مصونیت ایجاد می‌کند ناپدید می‌شوند. این سویه‌ها هیچ ارتباطی با سرطان ندارند، اما می‌توانند منجر به زگیل تناسلی شوند.

nyulangone

علت زگیل تناسلی کم خطر

علت زگیل تناسلی در مردان با زگیل تناسلی زنان تفاوتی ندارد. زگیل تناسلی کم خطر، نوعی عفونت جنسی مقاربتی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی سویه ۶ و ۱۱ هستند که از طریق تماس پوستی در رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شوند. تشخیص دقیق علل زگیل تناسلی کم خطر و درمان مناسب توسط پزشک انجام می‌شود. پزشک با بررسی علائم، انجام آزمایشات تشخیصی و تاریخچه پزشکی بیمار، می‌تواند درمان مناسب را تجویز کند. تماس با عفونت از طریق رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده، رابطه جنسی دهانی یا آنال از علل زگیل تناسلی کم خطر هستند. 

راه های تشخیص زگیل تناسلی کم خطر

در برخی موارد، ممکن است این نوع از ویروس اچ پی وی حتی برجسته هم نشود و هیچ نشانه خاص و مشخصی هم نباشد. حتی در صورتی که زگیل تناسلی قابل دیدن نباشد، از آزمایش زگیل تناسلی برای تشخیص این نوع از ویروس اچ‌پی‌وی استفاده می‌کنند:

  • تست محلول اسید استیک: از محلول سرکه (اسید استیک) روی ناحیه تناسلی آلوده به اچ پی وی می‌زنند.
  • تست پاپ اسمیر با نمونه‌برداری از دهانه رحم یا واژن 
  • تست DNA (آزمایش دی ان ای) یا سایر آزمایش‌های مولکولی

معمولا پزشک در طول معاینه جسمی و طرح سوالاتی درباره روش‌های محافظتی در رابطه، سابقه جنسی و علائم فرد، متوجه زگیل تناسلی می‌شود. در برخی موارد برای تشخیص این نوع از ویروس اچ پی وی، باید نمونه‌برداری یا بیوپسی انجام بگیرد. بررسی نمونه‌های ترشحات ناحیه تناسلی با استفاده از روش‌های میکروسکوپی، پلیمراز زنجیره‌ای (PCR)، آزمایشات سرولوژیک و آزمایشات کشت باکتریایی از دیگر راه‌های تشخیص زگیل تناسلی هستند. 

درمان زگیل تناسلی کم خطر شامل برداشتن زگیل ها می شود.
در مواردی که زگیل‌ها دردناک، ناخوشایند، همراه با خارش و آزاردهنده باشند، باید سراغ روش‌های درمانی رفت.

زگیل تناسلی کم خطر درمان دارد؟

همانطور که از اسمش پیداست، این نوع از ویروس اچ پی وی، عوارض جدی ندارد و در بیشتر موارد بدون درمان، خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. البته در مواردی که زگیل‌ها دردناک، ناخوشایند، همراه با خارش و آزاردهنده باشند، باید سراغ روش‌های درمانی رفت. یادآوری می‌کنیم که روش درمان، صرفا زگیل‌های تناسلی را از بین می‌برد، اما ویروس همچنان در بدن باقی می‌ماند تا سیستم ایمنی بدن به تدریج طی یک یا دو سال، ویروس را از بدن بیرون کند.

راه های درمان زگیل تناسلی کم خطر

هیچ درمانی برای این نوع از ویروس اچ پی وی وجود ندارد، اما در بیشتر موارد، این زگیل‌ها خود به‌خود طی چند ماه بهبود پیدا می‌کنند. کرم‌های موضعی مراقبتی و درمانی می‌توانند فرایند درمان زگیل تناسلی را سرعت ببخشند. خوشبختانه، بدن انسان به لطف سیستم ایمنی که دارد، می‌تواند از شر ویروس‌های عامل این نوع از ویروس اچ پی وی خلاص شود. در صورت عدم درمان، علائم این زگیل‌ها چند ماه یا حتی تا چند سال در بدن باقی می‌مانند. به علاوه اینکه در صورتی که بدن از ویروس پاک نشده باشد، احتمال عفونت مکرر و بازگشت علائم بیشتر می‌شود.

درمان این نوع از ویروس اچ پی وی معمولا با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مانند سفتریاکسون، آزیترومایسین، دوزیکسایکلین و یا سایر آنتی‌بیوتیک‌ها یا آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مانند کرم، ژل‌ها یا محلول‌های ضدعفونی کننده مثل مترونیدازول انجام می‌گیرد. در مواردی که درمان دارویی برای زگیل تناسلی کم خطر جواب ندهد، پزشک متخصص، روش‌های کرایوتراپی زگیل تناسلی، لیزرتراپی یا جراحی برداشتن وارت‌ها (زگیل‌ها) را امتحان می‌کند. در طول درمان، از روش‌های محافظتی مانند کاندوم استفاده کنید تا از انتقال عفونت به شریک جنسی پیشگیری کنید.

می‌خوای زگیل تناسلیت رو زودتر درمان کنی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

عوارض زگیل تناسلی کم خطر

این نوع از ویروس اچ پی وی، به‌تنهایی عارضه خطرناک و جدی نیست و در بیشتر موارد باعث بروز مشکلات و بیماری خاصی در فرد مبتلا نمی‌شود. اما در افرادی که با علائم شدید، خارش و خونریزی روبه‌رو هستند، ممکن است عوارضی ایجاد کند. یا اینکه اگر درمان به‌موقع و به طور مناسب انجام نشود، احتمال بروز عوارض زگیل تناسلی کم خطر قوت پیدا می‌کند. از عوارض این نوع از ویروس اچ پی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

عوارض زگیل تناسلی کم خطرتوضیحات
انتقال عفونت به شریک جنسیاگر زگیل تناسلی کم خطر در بیمار تشخیص داده شود، اما درمان مناسب نباشد، احتمال انتقال عفونت به شریک جنسی افزایش می‌یابد.
التهابات ناحیه تناسلیزگیل تناسلی کم خطر می‌تواند باعث التهاب ناحیه تناسلی در مردان و زنان شود و با درد، سوزش، تورم و ترشحات غیرعادی همراه خواهد بود.
التهاب لوله‌های رحمی (سلپینگیت)در زنان، زگیل تناسلی کم خطر می‌تواند به التهاب لوله‌های رحمی (سلپینگیت) منجر شود که باعث نارسایی تناسلی، عقیمی، درد ناحیه تناسلی و بارداری خارج از رحم خواهد شد.
عفونت مجاری ادراریزگیل تناسلی کم خطر می‌تواند به عفونت مجاری ادراری (باکتریوریا) منجر شود که با علائمی همچون سوزش هنگام ادرار، ترشحات غیرعادی و درد در ناحیه تناسلی همراه است.
خطرات و مشکلات زگیل تناسلی کم خطر

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی کم خطر

با اتخاذ رابطه جنسی ایمن و استفاده از کاندوم، می‌توان از انتشار زگیل‌های تناسلی جلوگیری کرد. اگر بیمار و شریک جنسی‌اش در حال درمان زگیل هستند، باید تا زمان از بین رفتن کامل آن‌ها، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند که معمولا مدتی طول می‌کشد، چرا که بهبودی زگیل‌ها زمان لازم دارد. بنابراین بهتر است سراغ روش‌های درمان زگیل تناسلی کم خطر بروید تا فرایند بهبودی را سرعت بدهید. حتی وقتی که زگیل‌ها معلوم نیستند هم باز امکان انتقال آن به دیگران وجود دارد (هرچند خیلی کم).

یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این نوع ویروس اچ پی وی، واکسن اچ پی وی است. در حال حاضر دو نوع واکسن اچ پی وی ایرانی پاپیلوگارد و واکسن گارداسیل خارجی برای پیشگیری از زگیل تناسلی کم خطر وجود دارند. واکسن اچ پی وی از سویه‌های اچ پی وی عامل زگیل‌های تناسلی و سرطح دهانه رحم جلوگیری می‌کند. معمولا توصیه می‌شود که جهت پیشگیری از این نوع از ویروس اچ‌پی‌وی، قبل از رسیدن به سن جنسی و شروع رابطه، اقدام به واکسیناسیون اچ پی وی کنید. برای پیشگیری از این نوع از ویروس اچ پی وی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی جهت پیشگیری از انتقال عفونت‌های تناسلی
  • واکسن اچ پی وی
  • وفاداری جنسی و پرهیز از روابط جنسی پرخطر
  • نظارت و پیگیری مستمر 
  • ارتقای سلامت جنسی و رعایت بهداشت ناحیه تناسلی
  • آگاهی از علائم زگیل تناسلی کم خطر و بررسی منظم ناحیه تناسلی برای شناسایی زودهنگام علائم

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

این نوع از ویروس اچ پی وی در مقایسه با زگیل تناسلی شدید، عوارض جدی‌ ندارد. با این حال، عدم درمان زگیل تناسلی کم خطر می‌تواند منجر به انتقال عفونت به شریک جنسی، التهاب ناحیه تناسلی، سلپینگیت (التهاب لوله‌های رحمی در زنان) و عفونت مجاری ادراری شود. برای پیشگیری از این نوع ویروس اچ پی وی، از روش‌های محافظتی مثل کاندوم استفاده کنید، وفاداری جنسی را رعایت کرده، منظم آزمایش دهید و سلامت جنسی خود را زیر نظر داشته باشید. در صورت بروز علائم، مراجعه به پزشک متخصص زنان یا دکتر اورولوژیست برای تشخیص و درمان مناسب الزامی است. به طور کلی، آگاهی درباره این نوع از ویروس اچ پی وی و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به حفظ سلامت جنسی و کاهش خطر ابتلا کمک کند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر زنان و همچنین مشاوره آنلاین دکتر اورولوژی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی از زگیل‌ها به‌حدی کوچک و مسطح هستند که بلافاصله قابل مشاهده و تشخیص نیستند، حتی خود فرد هم متوجه این وارت‌ها در ناحیه تناسلی نمی‌شود. اما به‌طورکلی، این نوع از ویروس اچ پی وی بدون درد است و فرد هیچ دردی را حس نمی‌کند. اما در برخی افراد، ممکن است فرد مبتلا درد، خارش یا سوزش داشته باشد. به‌خصوص حین برقراری رابطه جنسی و در صورت تماس یا لمس، درد همراه با خونریزی خواهد بود.

هرچند سویه‌های اچ پی وی کم خطر باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند، اما باعث درگیر شدن ناحیه تناسلی، فرج و آلت تناسلی مردانه، رحم، دهانه رحم یا واژن در زنان، کیسه بیضه و داخل و اطراف مقعد می‌شوند. اما همانطور که از اسمش پیداست، این نوع زگیل‌ها بی‌خطر هستند.

بیشتر این نوع از ویروس اچ پی وی، نیازی به فرایند درمانی ندارند، و خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند، اما پروسه بهبودی در افراد با شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. فرایند درمان این عارضه نسبتا طولانی است و به سیستم ایمنی بدن فرد بستگی دارد.  حدود ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس اچ پی وی که باعث ایجاد زگیل تناسلی کم خطر شده، طی ۱۸ تا ۲۴ ماه از شر عفونت این ویروس خلاص می‌شوند. فرایند درمانی، صرفا روند از بین بردن زگیل‌ها را سرعت می‌بخشد، اما برخی درمان‌ها ممکن است رد زخم به‌جا بگذارند.

ویروس پاپیلومای انسانی، عامل بروز زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان است که معمولا به شکل توده‌های کوچک و مسطح یا برجستگی‌های زیاد در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود. اگر زگیل‌ها درمان نشوند، بزرگتر خواهند شد. در صورتی که در پروسه درمان این نوع از ویروس اچ پی وی هستید، باید تا اتمام دوره درمان، از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن