واکسن گارداسیل ایرانی و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پاپیلومای انسانی که به آن اچ‌پی‌وی می‌گویند، ویروسی است که با رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن، ویروس اچ‌پی‌وی را یافته و از بین می‌برد. اما اگر ویروس مدت طولانی در بدن باقی بماند، باعث ایجاد سرطان می‌شود. واکسیناسیون علیه ویروس پاپیلومای انسانی از ابتلا به سرطان و زگیل تناسلی در زنان و مردان پیشگیری می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
کیفیت واکسن گارداسیل ایرانی چقدر است؟

واکسن اچ پی وی دو نوع ایرانی و خارجی دارد که واکسن گارداسیل ایرانی با نام واکسن پاپیلوگارد مشهور است. این واکسن حاوی نوترکیب‌های شبه ویروسی است که برای پیشگیری از ویروس پاپیلومای انسانی (اچ‌پی‌وی) تجویز می‌شود. واکسن گارداسیل ایرانی فقط یک نوع دارد و برای جمعیت دختران ۹ تا ۱۳ ساله توصیه می‌شود. البته تمام مردان و زنانی که تا ۲۶ سالگی هیچ واکسن گارداسیلی نزده‌اند هم می‌توانند این نوع ایرانی را تزریق کنند. در ادامه این مطلب از دکترتو شما را با واکسن گارداسیل ایرانی، تفاوت واکسن گارداسیل ایرانی با خارجی، نحوه مصرف و عوارض آن بیشتر آشنا می‌کنیم. اما اگر قصد دریافت واکسن زگیل تناسلی را دارید، حتما با دکتر زنان یا دکتر مشاوره دارویی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

واکسن گارداسیل ایرانی

این واکسن از بدن در مقابل ابتلا به ویروس زگیل تناسلی و انواع سرطان‌های تناسلی محافظت می‌کند. تزریق این واکسن در زنان و مردان از ابتلا به سرطان واژن، رحم، آلت تناسلی یا مقعد ناشی از ویروس اچ‌پی‌وی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، تزریق این واکسن از سرطان‌های دهان، گلو، سر و گردن ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی نیز پیشگیری می‌کند. واکسن گارداسیل ایرانی با نام پاپیلوگارد، اولین واکسن بیماری اچ‌پی‌وی در ایران است که آنتی‌بادی‌های ضد این ویروس را در بدن تولید می‌کند.

این واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی دستگاه تناسلی از جمله انواع زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم یا مقعد توصیه می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، در این واکسن به‌جای ویروس کشته‌شده یا ضعیف‌شده از مواد دفاعی (آنتی بادی‌ها) استفاده شده که در صورت ابتلای فرد به ویروس، آنتی بادی‌ها فعال شده و اجازه نمی‌دهند که ویروس‌ها سلول‌های بدن را آلوده کنند.

واکسن گارداسیل ایرانی خوبه؟

این واکسن، محصولی موثر برای پیشگیری از عفونت ویروس پاپیلوما است که به‌دلیل مطابقت با ویژگی‌های ویروس‌های شایع در ایران، قیمت مقرون به صرفه‌تر و دسترسی آسان‌تر، محصول خوبی است که از بدن در مقابل سویه‌های ۱۶ و ۱۸ ویروس پاپیلومای انسانی (زگیل تناسلی پرخطر) محافظت می‌کند. برای جلوگیری از زگیل تناسلی کم خطر این واکسن کاربرد ندارد. این واکسن ایرانی با تحریک بیشتر سیستم ایمنی باعث تولید آنتی‌بادی بیشتر در بدن می‌شود. این واکسن از عفونت‌های سرطانی و پیش سرطانی، و پیش سرطان‌های دهانه رحم پیشگیری می‌کند. این واکسن همچنین از ایمنی و اثربخشی بالایی برخوردار است. 

نمی‌دونی واکسن ایرانی بزنی یا خارجی؟

همین حالا از پزشک سوال کن.

تفاوت واکسن گارداسیل ایرانی با خارجی (فرق گارداسیل ایرانی و خارجی)

هر دو واکسن برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ویروس اچ‌پی‌وی توصیه می‌شوند و انتخاب بین این دو به فاکتورهای مختلفی از قبیل اثربخشی واکسن، دسترسی و قیمت بستگی دارد. مهم‌ترین فرق واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی عبارتند از: 

عملکردگارداسیل ایرانیگارداسیل خارجی
نوعدو ظرفیتیدو، چهار یا نه ظرفیتی
محافظت در برابرتیپ‌های ۱۶ و ۱۸ ویروس HPV۹ سویه مختلف ویروس HPV (بسته به نوع واکسن)
تعداد دوز۳ دوز۲ یا ۳ دوز (بسته به نوع واکسن)
قیمتارزان‌ترگران‌تر
دسترسیدر ایران به طور گسترده در دسترس است.ممکن است در همه جا به‌راحتی در دسترس نباشد.
میزان مقاومتتا ۸ سال بدن را مقاوم می‌کند.بدن تا ۱۰ سال نسبت به ویروس اچ‌پی‌وی ایمن می‌شود.
مقایسه واکسن گارداسیل ایرانی با نوع خارجی آن

واکسن گارداسیل ایرانی برای مردان

واکسن اچ‌پی‌وی عمدتا برای زگیل تناسلی زنان تجویز می‌شود، اما در برخی موارد به تشخیص پزشک، برای جلوگیری از زگیل تناسلی مردان تا ۲۱ سالگی می‌توان واکسن زد. واکسن گارداسیل ایرانی برای مردان از ابتلا به ویروس اچ‌پی‌وی، سرطان آلت تناسلی و مقعدی و زگیل تناسلی پیشگیری می‌کند. مردانی که با همجنس خود رابطه دارند هم باید واکسن بزنند. 

نحوه مصرف واکسن گارداسیل ایرانی

نحوه مصرف این واکسن، فرقی با نوع خارجی ندارد و در دو یا سه دوز به‌صورت عضلانی به بازو تزریق می‌شود. نحوه مصرف و تعداد دوزها هم بسته به سن و ابتلاء یا عدم ابتلای فرد به ویروس متفاوت خواهد بود. 

واکسن گارداسیل ایرانی از کجا بخریم؟

این واکسن، محصولی است که تنها در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و متقاضی برای خرید باید با ارائه کارت ملی به داروخانه‌های مورد تایید مراجعه کند. توصیه می‌کنیم که از خرید واکسن‌ها در محیط‌های غیر رسمی و بازار سیاه خودداری کنید. 

واکسن گاردسیل ایرانی چیست؟
این واکسن از عفونت‌های سرطانی و پیش سرطانی، و پیش سرطان‌های دهانه رحم پیشگیری می‌کند.

موارد مصرف واکسن گارداسیل ایرانی

از موارد مصرف این واکسن عبارتند از:

  • پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم، سرطان رحم، واژن و مقعد در زنان ۹ تا ۴۵ ساله
  • پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان و زنان
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان ۹ تا ۴۵ سال

تاثیر واکسن گارداسیل بعد از ابتلا بسیار کم است.

واکسن گارداسیل ایرانی چند دوز دارد؟

این واکسن همانند نمونه خارجی، دو یا سه دوز دارد و تعداد دوز آن به سن فرد یا ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس بستگی دارد: 

  • ۲ دوز پاپیلوگارد برای افراد زیر ۱۵ سال با فاصله ۶ ماه از هم
  • ۳ دوز پاپیلوگارد برای افراد ۱۵ تا ۴۵ سال با فاصله یک ماه بین دوز اول و دوم و ۶ ماه بین دوز اول و سوم
  • ۱ دوز برای افراد بالای ۴۵ سال: میزان تاثیرگذاری در این سن کم است، نیازی به تزریق بیشتر ندارد. اما در صورت تمایل، می‌توان هر ۳ دوز را برای افراد بالای ۴۵ سال تزریق کرد. 

برای اینکه ایمنی ۸ سال پایدار بماند، حتما باید دوز کامل تزریق شود. بیشترین میزان ایمنی، ۷ ماه بعد از اولین تزریق است و بعد از ۸ سال، باید هر ۸ سال یک‌بار تا ۴۵ سالگی، یک دوز واکسن زده شود. ۲ دوز واکسن برای افراد زیر ۱۵ سال کافی است و لزومی به تزریق دوز سوم نیست. به‌علاوه اینکه، واکسن‌ها باید قبل از شروع اولین رابطه جنسی باشند تا بدن درمقابل ویروس اچ‌پی‌وی ایمن شود.

عوارض واکسن گارداسیل ایرانی

به‌طورکلی، واکسن پاپیلوگارد، عوارض جانبی خاصی ندارد، اما ممکن است همانند هر واکسنی، عوارض خفیفی ایجاد کند. البته در بیشتر موارد، حتی در صورت بروز عوارض، خفیف یا موقتی هستند.

متن انگلیسی:
The most common side effects of HPV vaccines include soreness, swelling or redness at the injection site. Sometimes dizziness or fainting occurs after the shot. Staying seated for 15 minutes after the shot can lower the risk of fainting. Headaches, nausea, vomiting, fatigue or weakness also may occur
ترجمه متن:
شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن HPV شامل درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق است. گاهی اوقات هم پس از تزریق، سرگیجه یا حتی غش اتفاق می‌افتد. نشستن به مدت ۱۵ دقیقه پس از تزریق می‌تواند خطر غش را کاهش دهد. سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف نیز ممکن است رخ دهد.

mayoclinic

موارد احتیاط و منع مصرف واکسن گارداسیل ایرانی

واکسن پاپیلوگارد برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس اچ‌پی‌وی و پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان‌ واژن و آلت تناسلی در زنان و مردان به‌کار می‌رود. اما تزریق آن لزوما برای همه مناسب نیست و برخی افراد نباید آن را مصرف کنند. افراد با شرایط زیر نباید واکسن گارداسیل بزنند یا اینکه حتما با مشورت پزشک تزریق کنند: 

  • خانم‌های باردار مجاز به تزریق واکسن گارداسیل نیستند.
  • افرادی که بعد از اولین دوز واکسن، به آن واکنش آلرژیک نشان دادند، اجازه تزریق مجدد ندارند.
  • افراد حساس و با سابقه آلرژیک خطرناک و جدی
  • افرادی که بیماری خفیف یا شدید دارند.
  • افرادی که بیمار هستند و علائمی مانند تب، سرماخوردگی، آبریزش بینی یا سرفه متوسط تا شدید دارند، باید تا زمان بهبودی صبر کنند و پس از آن با مشورت پزشک برای تزریق اقدام کنند.

مشکوک به hpv هستی و از این بابت نگرانی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

اختلالات دارویی واکسن گارداسیل ایرانی

در برخی موارد، ممکن است این واکسن با برخی داروها تداخل ایجاد کند مانند:

  • داروهای مخصوص پیوند اعضا
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای مخصوص درمان روماتوئید، آرتریت و اختلالات خودایمنی
  • داروهای استروئیدی

قیمت واکسن گارداسیل ایرانی

قیمت این واکسن با توجه به اینکه تولید داخلی است، در مقایسه با واکسن خارجی، قیمت پایین‌تر و مقرون به‌صرفه‌تری دارد. باتوجه به نوسانات ارز و عدم پوشش بیمه، قیمت واکسن گارداسیل ایرانی بین ۲ تا ۴ میلیون تومان است. 

اطلاعات دارویی در مورد واکسن گاردسیل ایرانی شامل این موارد است.
واکسن گارداسیل ایرانی شامل آنتی‌بادی‌ها است که با تحریک سیستم ایمنی از بدن محافظت می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

واکسن گارداسیل ایرانی، واکسن ایمن و موثری برای پیشگیری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی و سرطان‌های مرتبط با آن است. این واکسن با ایجاد پاسخ ایمنی در بدن علیه این ویروس، از عفونت‌های اچ‌پی‌وی و سرطان‌های مرتبط با آن جلوگیری می‌کند. واکسن گارداسیل ایرانی که به پاپیلوگارد معروف است اولین واکسن تولیدی داخل است که نسبت به نوع خارجی، قیمت مقرون به‌صرفه‌تری دارد و راحت‌تر در دسترس قرار دارد.

چنان‌چه به منظور پیشگیری قصد دریافت این واکسن را دارید بهتر است با دکتر متخصص زنان در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر آنلاین زنان و مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

واکسن پاپیلوگارد دو ظرفیتی است و در برابر سویه‌های 16 و 18 محافظت ایجاد می‌کند.

واکسن گارداسیل خارجی می‌تواند جایگزینی برای این دارو باشد.

هر یک از این دو واکسن پوشش‌دهی خاصی دارند و براساس شرایط می‌توانند انتخاب شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن