زگیل تناسلی پر خطر چیست و چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ویروس پاپیلومای انسانی دو نوع کم خطر و پرخطر دارد که سویه‌های پرخطر آن به سرطان تناسلی تبدیل می‌شود. در بیشتر مبتلایان، ویروس اچ‌پی‌وی خود به‌خود طی دو سال بدون ایجاد عارضه و بیماری بهبود می‌یابد. اما در مواردی که سویه پرخطر باشد، احتمال ایجاد بیماری و مشکلاتی مانند زگیل تناسلی پرخطر و سرطان به‌وجود می‌آید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
زگیل تناسلی پر خطر

زگیل تناسلی پر خطر شامل سویه‌های ۱۶ و ۱۸ ویروس پاپیلومای انسانی است که علت اصلی نزدیک به ۷۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم هستند. سایر سویه‌های اچ پی وی پرخطر شامل گونه‌های ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸ هستند. عفونت با ویروس اچ پی وی پرخطر هیچ علامت خاصی ندارد و بسته به محل بروز عفونت، ممکن است باعث بروز سرطان و پیش سرطان‌هایی شود که سال‌های سال در بدن مانده و موجب بروز علائمی مانند توده‌های برجسته، خونریزی و درد و زگیل در نواحی تناسلی خواهد شد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با زگیل تناسلی پرخطر، انواع و علائم زگیل تناسلی پرخطر و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا شوید. اگر علائم این بیماری را دارید، حتما برای درمان آن به متخصص زنان یا دکتر اورولوژی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

زگیل تناسلی پر خطر چیست؟

در میان انواع زگیل تناسلی آن سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی که باعث ابتلا به سرطان می‌شوند، به‌عنوان زگیل تناسلی پرخطر به‌شمار می‌آیند. شایع‌ترین سویه آن، تیپ اچ پی وی ۱۶ است که باعث ایجاد زگیل تناسلی پرخطر شده و حتی در صورت درگیر شدن دهانه رحم، علائم خاصی ندارد. آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟ بیش از ۵۰ درصد سرطان‌های رحم به‌خاطر این سویه زگیل تناسلی پرخطر ایجاد می‌شوند. سویه‌های اچ پی وی پرخطر شامل تیپ‌های ۱۶ و ۱۸ شده که علت اصلی ۷۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم در زنان هستند. سویه‌های ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ هم از گونه‌های زگیل تناسلی پرخطر به‌شمار می‌آیند.

زگیل تناسلی پرخطر ریسک سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند.
آن سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی که باعث ابتلا به سرطان می‌شوند، به‌عنوان زگیل تناسلی پرخطر به‌شمار می‌آیند.

انواع زگیل تناسلی پر خطر

ویروس‌ پاپیلومای انسانی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود را به دو نوع پرخطر و زگیل تناسلی کم خطر تقسیم می‌کنند. آن دسته از ژنوتیپ‌های اچ پی وی که باعث ابتلا به سرطان شوند نوع پرخطر می‌گویند. به‌طورکلی، ۱۲ تیپ اچ پی وی پرخطر داریم، با این دسته‌بندی، تیپ‌های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ ویروس اچ پی وی از نوع زگیل تناسلی پرخطر به‌حساب می‌آیند.

شایع‌ترین سویه ویروس پاپیلومای انسانی که هیچ مشخصه‌ای ندارد، تیپ ۱۶ و ۱۸ هستند که علت اصلی بیشتر سرطان‌های ناشی از این ویروس به‌شمار می‌آیند. در سال‌های اخیر، حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد بیماران مبتلا به زگیل تناسلی از نوع زگیل تناسلی پرخطر بودند.

علائم زگیل تناسلی پرخطر

در برخی افراد، عفونت با سویه اچ پی وی پرخطر طولانی‌تر می‌شود و همین باعث ایجاد تغییراتی در لوله‌های سرویکس (دهانه رحم) شده و ممکن است به سرطان تناسلی تبدیل شود. همین نوع ویروس می‌تواند باعث ایجاد تغییرات غیرعادی در سلول‌های آلت تناسلی مردانه و مقعد شود، هرچندکه بسیار نادر است.

متن انگلیسی:
Infection with high-risk HPV does not cause symptoms. However, depending on the site of infection, the precancers and cancers caused by a high-risk HPV infection that persists for many years may cause symptoms such as lumps, bleeding, and pain. Normal cells may become cancer cells
ترجمه متن:
عفونت با HPV پرخطر علائمی ایجاد نمی‌کند. با این حال، بسته به محل عفونت، پیش سرطان‌ها و سرطان‌های ناشی از عفونت زگیل تناسلی پرخطر که سال‌ها ادامه می‌یابد، ممکن است علائمی مانند توده‌ها، خونریزی و درد ایجاد کنند. سلول‌های طبیعی ممکن است به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.

cancer

شکل زگیل تناسلی پر خطر

زگیل‌های تناسلی پرخطر معمولا کوچک با زخم‌های سفت تاول مانند هستند. شکل این زگیل‌ها می‌تواند برجسته، مسطح و صاف یا شبیه گل کلم باشد و در اندازه‌های مختلف هستند. این زگیل‌ها بسته به نوع ویروس فرد مبتلا، روی نواحی تناسلی یا سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌شوند. 

زگیل تناسلی پرخطر داری و دنبال راه درمانشی؟

همین حالا مشاوره بگیر.

علت زگیل تناسلی پر خطر

علت اصلی زگیل تناسلی پرخطر، ویروس پاپیلومای انسانی است که بیش از ۴۰ سویه مختلف دارد که از طریق تماس با غشا مخاطی پوست فرد ناقل به ویروس، مانند تماس جنسی یا از طریق مادر به کودک در زایمان طبیعی سرایت پیدا می‌کند. حتی اگر زگیل‌ها بیش از حد کوچک باشند، باز هم احتمال انتقال عفونت به شریک جنسی وجود دارد.

راه های تشخیص زگیل تناسلی پر خطر

پزشک با معاینه زگیل‌ها، زگیل تناسلی پرخطر را تشخیص می‌دهد. اگر زگیل‌ها کوچک و نامعلوم باشند، برای تشخیص از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • تست محلول سرکه (اسید استیک) که روی نواحی تناسلی مبتلا به ویروس اچ پی وی با سرکه شسته شده و این نواحی سفید می‌شوند.
  • نمونه‌برداری از دهانه رحم و آزمایش hpv
  • تست دی ان ای

آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند وجود این ویروس در بدن، تبدیل آن به زگیل تناسلی، تغییرات سلولی سرویکس یا سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد. پزشک در صورت مشاهده موارد زیر، دستور آزمایش اچ پی وی می‌دهد: 

  • اگر جواب تست پاپ اسمیر در خانم‌ها غیرعادی باشد.
  • فرد بالای سی سال سن داشته باشد.

تست اچ پی وی تنها برای سلول‌های سرویکس مجاز است. البته ممکن است برای سلول‌های مقعدی هم این آزمایش تجویز شود. اما به‌طورکلی، این تست برای سلول‌های کانال مقعدی توصیه نمی‌شود. افراد با شرایط زیر باید همیشه تحت نظر باشند و معاینات دوره‌ای منظم داشته باشند:

  • افراد بالای ۳۵ سال مبتلا به ایدز
  • افرادی که سابقه ابتلا به سویه پرخطر در آلت تناسلی مردانه، کیسه بیضه، سرویکس، واژن یا آلت تناسلی زنانه دارند.
  • افرادی که سابقه پیوند اعضا دارند.
راه های تشخیص زگیل تناسلی پر خطر آزمایش است.
پزشک با معاینه زگیل‌ها، زگیل تناسلی پرخطر را تشخیص می‌دهد.

زگیل تناسلی پر خطر درمان دارد؟

درحالی‌که هیچ راهکار و روش خاصی برای پاک کردن بدن از ویروس پاپیلوما وجود ندارد، اما با حفظ سلامت جسمی و تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که با رعایت این موارد، به عفونت اچ پی وی مزمن مبتلا نخواهید شد، و درعین حالی که درمانی برایش وجود ندارد، اما تقویت سیستم ایمنی بدن هیچ ضرری برایتان ندارد. 

درمان زگیل تناسلی مردان و همچنین درمان زگیل تناسلی زنان با برخی روش‌ها ممکن است. زگیل تناسلی پرخطر را می‌توان با کرم، پمادهای موضعی، کرایوتراپی یا لیزر درمان کرد، اما خود ویروس همچنان باقی می‌ماند و خودبه‌خود طی دو سال بهبود پیدا می‌کند. با استفاده از کاندوم و واکسن گارداسیل هم می‌توان ریسک ابتلا به زگیل‌های تناسلی را کاهش داد.

داشتن سیستم ایمنی بدن قوی، لازمه مبارزه و مقابله بدن با هر عفونتی است، و ویروس اچ‌ پی وی هم از این قاعده مستثنی نیست. نتایج مطالعات نشان می‌دهند که افراد زیر ۳۵ سال که از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار هستند، نسبت به افراد بالای ۳۵ سال، شانس بالاتری در بهبود و رهایی از ویروس اچ پی وی دارند. با سه روش زیر می‌توانید سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به این ویروس را تقویت کنید و به درمان برسید:

  • ترک سیگار
  • کاهش استرس
  • تغذیه و رژیم غذایی سالم

راه های درمان زگیل تناسلی پر خطر

زگیل‌ها معمولا بدون درمان برطرف می‌شوند، به‌خصوص اگر در کودکان باشد. هرچندکه درمانی برای ویروس وجود ندارد، و ممکن است دوباره در همان نقطه یا جای دیگر ظاهر شوند. راه‌های درمان زگیل تناسلی پرخطر عبارتند از:

  • دارودرمانی با مصرف موضعی مستقیم روی زخم‌ها با استفاده از پماد، کرم یا ژل، سالیسیلیک اسید، ایمی‌کیومد، پودوفیلوکس و تریکلرواستیک اسید. 
  • جراحی برداشتن زگیل‌ها
  • کرایوتراپی یا همان منجمدسازی وارت‌ها با نیتروژن مایع
  • الکترو کوتر
  • لیزر درمانی

برای درمان زگیل تناسلی پزشکت رو انتخاب کردی؟ همین حالا نوبت بگیر.

عوارض زگیل تناسلی پر خطر

زگیل تناسلی کم خطر معمولا عوارض جانبی خطرناکی ندارد، اما نوع پرخطر می‌تواند عوارض جدی برای سلامت جنسی و عمومی فرد ایجاد کند. برخی از عوارض متداول زگیل تناسلی پر خطر عبارتند از:

عوارض زگیل تناسلی پرخطرتوضیحات
التهابات شدید در ناحیه تناسلی، آلت تناسلی، رحم، لوله‌های رحمی و مجاری ادراریزگیل‌های تناسلی می‌توانند باعث ایجاد التهابات شدید در نواحی تناسلی و اطراف آن شوند که ممکن است به درد و ناراحتی منجر شود.
عفونت‌های مزمن و مکررعفونت‌های ناشی از زگیل تناسلی می‌توانند مزمن و مکرر باشند، که نیاز به درمان‌های مکرر و مراقبت‌های پزشکی دارد.
عفونت لوله‌های رحمی و مجاری ادراریزگیل‌های تناسلی می‌توانند باعث عفونت در لوله‌های رحمی و مجاری ادراری شوند که ممکن است به مشکلات جدی‌تری منجر شود.
مشکلات باروری، انسداد لوله‌ها و ناتوانی در باروریاین نوع زگیل‌ها ممکن است باعث انسداد لوله‌های رحمی و مجاری ادراری شده و در نتیجه به مشکلات باروری و ناتوانی در بارداری منجر شوند.
زگیل‌های سرطانیبرخی از زگیل‌های تناسلی می‌توانند به زگیل‌های سرطانی تبدیل شوند که نیاز به درمان فوری دارند.
عوارض و خطرات زگیل تناسلی پر خطر

متن انگلیسی:
However, if infected with multiple HPV strains, particularly the high-risk ones, the infection can lead to genital wart complications such as abnormal vaginal discharge, cervical, vulvar, mouth, or pharyngeal cancers in women, and penile or anal cancers in men
ترجمه متن:
در صورت آلوده شدن به چندین گونه HPV، به ویژه انواع پرخطر، عفونت می‌تواند منجر به عوارض زگیل تناسلی مانند ترشحات غیر طبیعی واژن، سرطان دهانه رحم، فرج، دهان یا حلق در زنان و سرطان آلت تناسلی یا مقعد در مردان شود.

medparkhospital

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی پر خطر

با انجام اقدامات زیر می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی پرخطر پیشگیری کرد: 

  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی، ریسک انتقال زگیل تناسلی را کاهش می‌دهد.
  • پرهیز از روابط جنسی متعدد و پرخطر
  • انجام آزمایش‌های دوره‌ای منظم
  • رعایت بهداشت ناحیه تناسلی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

زگیل تناسلی پرخطر از سویه اچ پی وی ۱۶ و ۱۸ ایجاد می‌شود که عامل اصلی ۷۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم در زنان است. زگیل‌ تناسلی پرخطر می‌تواند عفونت‌هایی در ناحیه تناسلی ایجاد کند که عوارض جدی برای سلامتی به همراه دارد. این زگیل‌ها ممکن است به طور مستقیم به سرطان تناسلی منجر نشوند، اما به عنوان فاکتورهای خطر افزایش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌های تناسلی، مانند سرطان دهانه رحم، آلت تناسلی و سایر اندام‌های تناسلی هستند. برای پیشگیری از زگیل‌ تناسلی پرخطر، از روابط جنسی متعدد و غیرایمن با شریک جنسی نامطمئن بدون کاندوم پرهیز کنید. تزریق واکسن گارداسیل در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی می‌تواند ریسک ابتلا را به حداقل برساند.

اگر می‌خواهید برای درمان این عارضه اقدام کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان یا متخصص اورولوژیست در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین و همچنین مشاوره دکتر اورولوژی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عفونت‌های زگیل تناسلی پرخطر به صورت مستقیم به سرطان تناسلی منجر نمی‌شوند، اما می‌توانند فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. در صورت بروز هرگونه علامت مشکوک در ناحیه تناسلی یا نگرانی درباره سرطان تناسلی، حتما به پزشک مراجعه کنید. اچ پی وی پرخطر باعث عفونت سلول‌های آلت تناسلی زنانه، واژن، آلت تناسلی مردانه یا مقعد شده و تغییرات پیش سرطانی در سلول‌ها ایجاد می‌کند که در نهایت در صورت عدم تشخیص یا درمان مناسب، به سرطان تبدیل می‌شود.

زگیل‌های تناسلی در اثر عفونت پوستی ویروسی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شده و معمولا درد و خطر جدی و تهدیدکننده‌ای ندارند. اما نوع پرخطر آن می‌تواند عوارض جدی و خطرناکی برای بیمار داشته باشد و به سرطان تبدیل شود.

زگیل‌ها بدون درمان هم ممکن است خوب شوند، اما در صورتی که دردناک و آزاردهنده همراه با خارش و التهاب باشند، نیازمند درمان هستند. پروسه درمان بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. اما خود ویروس اچ پی وی بین یک تا دو سال طول می‌کشد تا از بدن خارج شود.

در طول فرایند تا زمانی که دوره درمان کامل نشده باشد، نباید رابطه جنسی داشته باشید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زگیل تناسلی پر خطر

  1. ناشناس گفت:

    سلام دکتر من خانم ۳۵سالمه ۱۰روزی میشه از پشت یه چیزی مثه زگیل زخمه درد داره خیلی روز ب روز دردش بیشتره سوزش هم دارم نمیدونم چیه از پشت از داخل زده بیرون اصلا نمیشه دستش بگیرم آیا امکان داره زگیل باشد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله باید احتمال آبسه، تبخال و زگیل باید بررسی شود
      بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید

      متخصص زنان و زایمان