لاپاراسکوپی کیسه صفرا چگونه انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هزاران نفر هر ساله لاپاراسکوپی کیسه صفرا موفقیت آمیزی انجام می‌دهند که اکثر آن‌ها بدون هیچ‌گونه عارضه یا عوارض جانبی هستند. این تکنیک جراحی کم‌تهاجمی دوران نقاهت کوتاه‌تر و بهبودی سریع‌تری دارد که همین ویژگی‌ها آن را از سایر جراحی‌ها متمایز می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
لاپاراسکوپی کیسه صفرا چه روشی است؟

لاپاراسکوپی کیسه صفرا چیست؟ با چه هدفی انجام می‌شود؟ آیا انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا به همه افراد توصیه می‌شود؟ پیش از پرداختن به پاسخ این سوالات بد نیست در ابتدا کمی درباره کیسه صفرا و عملکرد آن توضیح دهیم. کیسه صفرا عضوی است که در زیر کبد قرار دارد. لاپاراسکوپ یک لوله نازک و نورانی بوده که به جراح اجازه می‌دهد داخل شکم را ببیند و تحت بیهوشی عمومی کار خود را پیش ببرد. اگر شرایطی را تجربه می‌کنید که انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا توسط جراح عمومی یا متخصص گوارش به شما پیشنهاد شده، یا بنابر هر دلیلی، انجام آن را به سایر روش‌های جراحی ترجیح می‌دهید، ما پیشنهادی برایتان داریم. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره از بهترین پزشکان در این زمینه از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. سری به دکترتو بزنید و خیلی زود نوبت مشاوره حضوری یا آنلاین خود را ثبت و دریافت نمایید. پس از آن می‌توانید با خیالی راحت انتخاب خود برای انجام این روش را نهایی کنید.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا کار ذخیره‌سازی صفرا، که بدن از آن برای هضم چربی‌ها در روده کوچک استفاده می‌کند، را بر عهده دارد. لاپاروسکوپی چیست؟ یک جراحی برای برداشتن کیسه صفرا با استفاده از یک وسیله پزشکی به نام لاپاراسکوپ است. این جراحی از رایج‌ترین روش‌ها برای برداشتن کیسه صفرا است.

برخی از پزشکان از روش لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای درمان‌هایی از جمله برداشتن کیسه صفرا استفاده می‌‌کنند. این جراحی یک روش درمانی معمول با بهبودی آسان است. همچنین یکی از اولین روش‌هایی است که به طور معمول با استفاده از تکنیک‌های جراحی کم‌تهاجمی انجام می‌شود. در این تکنیک‌ از برش‌های بسیار کوچک چند سانتی برای به حداقل رساندن ضربه، درد و زمان بهبودی استفاده می‌شود. در حالی که گاهی اوقات یک عمل باز با برش بزرگ‌تر لازم خواهد بود، لاپاراسکوپی کیسه صفرا با فوایدی که به همراه دارد به عنوان جایگزینی برای جراحی‌های باز و سنگین دیگر در نظر گرفته می‌شود.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا چیست؟
در لاپاراسکوپی کیسه صفرا، چندین ابزار مختلف از طریق سوراخ‌های ایجاد شده روی پوست به داخل بدن هدایت می‌شوند.

کاربرد لاپاراسکوپی کیسه صفرا

انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا اغلب اوقات در موارد زیر توصیه می‌شود:

  • در صورت وجود سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا
  • التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت)
  • وجود پولیپ‌های بزرگ کیسه صفرا (که گاهی اوقات این پولیپ‌ها سرطانی می‌شوند.)
  • التهاب لوزالمعده (پانکراتیت نامیده می‌شود و ناشی از وجود سنگ کیسه صفرا است.)
  • ابتلا به سرطان کیسه صفرا
ویژگیلاپاراسکوپی کیسه صفراجراحی باز
اندازه برشچند برش کوچک (۱-۲ سانتی‌متر)یک برش بزرگ (حدود ۱۵ سانتی‌متر)
درد پس از عملکمتربیشتر
خونریزیکمتربیشتر
خطر عفونتکمتربیشتر
مدت زمان بهبودیکوتاه‌تر (معمولاً چند روز)طولانی‌تر (چند هفته)
بستری شدن در بیمارستانکوتاه‌تر یا حتی سرپاییطولانی‌تر
جای زخمکوچک‌تر و کمتر قابل مشاهدهبزرگ‌تر و قابل مشاهده‌تر
مزایای دیگردید بهتر جراح، دقت بالاتر، کاهش عوارض، امکان انجام همزمان چند عمل
عوارضآسیب به اندام‌های داخلی (نادر)، خونریزی، عفونت، لخته شدن خون، درد شانههمانند سایر جراحی‌ها، اما با احتمال کمتر
مقایسه لاپاراسکوپی کیسه صفرا با جراحی باز

لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای چه کسانی مناسب است؟

لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای درمان افراد مبتلا به کوله سیستیت حاد یا مزمن، سنگ کلیه علامت‌دار، دیسکینزی صفراوی (مشکل حرکتی عملکردی با اثرات مشابه سنگ کیسه صفرا)، کوله سیستیت آکالولوس (التهاب ناگهانی کیسه صفرا)، پانکراتیت سنگ کیسه صفرا و توده‌ها یا پولیپ‌های کیسه صفرا اندیکاسیون موثر است.

نمی‌دونی برداشتن کیسه صفرا با لاپاراسکوپی روش مناسبیه یا نه؟

کلیک کن و از متخصص مشاوره بگیر.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای چه کسانی مناسب نیست؟

علیرغم مزایای بسیار لاپاراسکوپی کیسه صفرا، این روش ممکن است برای برخی از بیمارانی که قبلاً جراحی نواحی بالایی شکم انجام داده‌اند یا بیماری خاصی دارند، مناسب نباشد.

لازم است درباره این موضوع با پزشک خود مشورت کنید و پزشک را در جریان بیماری‌ها و سابقه سایر عمل‌های جراحی قرار دهید.

فواید لاپاراسکوپی کیسه صفرا

لاپاراسکوپی کیسه صفرا فواید بسیاری دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • این روش کم تهاجمی است.
  • برش‌های جراحی بسیار کوچک‌ بوده و در نتیجه زخم‌های کوچک‌تری ایجاد می‌شود.
  • از دست دادن خون در این نوع جراحی کم است.
  • بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا درد کمتری را نسبت به سایر جراحی‌ها تجربه می‌کنید.
  • روند بهبودی سریع و آسان است.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا چگونه است؟

در طول لاپاراسکوپی کیسه صفرا چندین برش کوچک در شکم ایجاد و از ابزارهای جراحی ظریف برای ورود به بدن، دسترسی و برداشتن کیسه صفرا استفاده می‌شود. این جراحی با بیهوشی کامل انجام می‌شود تا بیمار هیچگونه دردی احساس نکند. دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به سایر جراحی‌ها دارد و زخم‌های آن هم کوچک‌تر هستند.

مدت زمان عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا (عمل کیسه صفرا با لاپاراسکوپی چقدر طول میکشه؟)

به طور معمول لاپاراسکوپی کیسه صفرا ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. اما در برخی افراد و در بعضی موارد خاص ممکن است این مدت زمان کمی بیشتر هم باشد.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا بدون بیهوشی

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا نیاز به بیهوشی عمومی دارد و بدون بیهوشی انجام نمی‌شود. بیهوشی به این جهت صورت می‌گیرد که بیمار هیچگونه دردی احساس نکند و متوجه مراحل عمل نشود.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا در زمان قاعدگی

برای انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا نباید هیچگونه خونریزی واژینال وجود داشته باشد. به همین خاطر تاکید می‌شود که در دوران قاعدگی عمل لاپاراسکوپی انجام نشود.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا در بارداری

اگر چه که گفته شده لاپاراسکوپی کیسه صفرا در دوران بارداری برای مادر و‌ جنین بی‌خطر است، اما باید درباره این موضوع با یک پزشک متخصص مشورت کنید. این موضوع به دلیل اهمیت زیادی که دارد باید خیلی دقیق توسط پزشک متخصص بررسی و انجام آن تایید شود.

آمادگی قبل از انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا

به عنوان روش‌های آمادگی پیش از لاپاراسکوپی کیسه صفرا، رعایت موارد زیر را جدی بگیرید:

  • شب قبل از جراحی چیزی نخورید. همراه با داروهای خود تنها یک جرعه آب بنوشید، اما حداقل چهار ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • مصرف برخی داروها و مکمل‌ها را متوقف کنید. به تیم پزشکی در مورد تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید اطلاعاتی کافی ارائه دهید. 
  • مراقب مصرف داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند باشید. اگر از این عارضه درباره داروهای مصرفی خود مطمئن نیستید، با پزشک خود در رابطه با این موضوع صحبت کنید.

متن انگلیسی:
A cholecystectomy is performed using general anesthesia. This means you won’t be awake during the procedure. Anesthesia medicines are given through a vein in your arm. Once the medicines take effect, your health care team will place a tube down your throat to help you breathe. Your surgeon then performs the cholecystectomy using either a laparoscopic or open procedure
ترجمه متن:
کوله سیستکتومی (عمل برداشتن کیسه صفرا) با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این بدان معنی است که در طول عمل بیدار نخواهید بود. داروهای بیهوشی از طریق ورید بازو تزریق می‌شود. هنگامی که داروها اثر می‌گذارند، تیم مراقبت‌های بهداشتی لوله‌ای را در گلوی بیمار قرار داده تا به تنفس او کمک کند. سپس جراح شما کوله سیستکتومی را با استفاده از روش لاپاراسکوپی یا باز انجام می‌دهد.

mayoclinic

مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

از انجام فعالیت‌های سنگین مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، وزنه‌برداری و ورزش‌های هوازی تا زمان تایید پزشک‌ خود خودداری نمایید. درباره شروع مجدد رانندگی از پزشک خود سوال کنید. اکثر افراد می‌توانند در عرض ۱ تا ۲ هفته پس از این جراحی سر کار بازگردند یا روال عادی زندگی خود را پیش بگیرند. اما این دوران ممکن است در برخی افراد دیگر مدت بیشتری طول بکشد.

مدت استراحت بعد از عمل کیسه صفرا چقدر است؟

زمان بهبودی پس از لاپاراسکوپی کیسه صفرا حدود دو هفته است. اکثر افراد می‌توانند پس از یک تا دو هفته به سر کار و فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

متن انگلیسی:
There is usually minimal pain associated with this operation. The abdomen will be sore as well as the small incision sites, and some patients have shoulder pain for the first day or two. The shoulder pain is caused by gas left in your abdomen during the operation. It will disappear on its own
ترجمه متن:
معمولاً یک درد حداقلی همراه با این عمل وجود دارد. شکم و همچنین محل برش‌های کوچک دردناک خواهد بود و برخی از بیماران در یکی دو روز اول شانه درد دارند. شانه درد ناشی از گاز باقی‌مانده در شکم در حین عمل است که خود به خود ناپدید خواهد شد.

med.unc

کشیدن بخیه لاپاراسکوپی کیسه صفرا

به طور معمول برای بستن سوراخ‌های ایجاد شده لاپاراسکوپی کیسه صفرا، از بخیه‌های جذبی استفاده می‌شود که نیازی به کشیدن ندارند. اما اگر برحسب تشخیص پزشک، از بخیه‌های غیرجذبی استفاده شود، پزشک یا پرستاران زمان کشیدن بخیه را به بیمار یا همراه او اعلام‌ خواهند کرد.

نحوه عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا چگونه است؟
بسته به تشخیص پزشک ممکن است در طول عمل از بخیه جذبی یا بخیه قابل کشیدن استفاده شود.

رژیم غذایی بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

اگرچه رژیم غذایی مشخصی برای بعد از انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا و در موارد حذف کیسه صفرا وجود ندارد، نکات زیر ممکن است به کاهش عوارضی همچون اسهال کمک کننده باشد:

  • حداقل تا یک هفته پس از جراحی از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ شده و سس‌های چرب و آبغوره خودداری کنید. در عوض، غذاهای بدون چربی یا کم چرب را در وعده‌های غذایی خود جای دهید. برای انتخاب غذاهای کم چرب می‌توانید به برچسب‌ها و جدول روی بسته‌بندی محصول دقت کنید.
  • مصرف فیبر را در رژیم غذایی خود جای دهید. این کار می‌تواند به منظم شدن حرکات روده کمک کند. به عنوان مثال می‌توانید فیبرهای محلول مانند جو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مقدار فیبر را به آرامی، مثلاً طی چند هفته، افزایش دهید. زیرا فیبر زیاد در ابتدا می‌تواند گاز و گرفتگی را تشدید کند.
  • وعده‌های غذایی کوچک‌تر اما در دفعات بیشتر را مصرف کنید. یک وعده غذایی سالم باید حاوی مقادیر کمی پروتئین بدون چربی، مانند مرغ، ماهی یا لبنیات بدون چربی، همراه با سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل باشد.
  • سعی کنید موادی که منجر به تشدید اسهال می‌شوند از جمله کافئین، محصولات لبنی و غذاهای بسیار شیرین را محدود کنید.

عوارض برداشتن کیسه صفرا با لاپاراسکوپی

برداشتن کیسه صفرا چه با عمل جراحی معمول صورت گیرد چه با روش لاپاراسکوپی کیسه صفرا، در برخی بیماران با عوارضی همراه خواهد بود. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت
  • عوارض بیهوشی
  • آسیب به اندام‌های مجاور
  • پانکراتیت (تحریک پانکراس)
  • رفلاکس صفرا
  • پخش شدن صفرا

نگران عوارض لاپاراسکوپی کیسه صفرا هستی؟ از پزشک راهنمایی بگیر.

هزینه لاپاراسکوپی کیسه صفرا

درباره هزینه لاپاراسکوپی کیسه صفرا می‌توانید از پزشک خود سوال بپرسید. این هزینه از پزشکی به پزشک دیگر و حتی کلینیک یا بیمارستانی که عمل را در آن انجام می‌دهید متغیر است. علاوه‌براین مواردی چون پوشش بیمه هم می‌تواند در قیمت لاپاراسکوپی کیسه صفرا موثر باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هزاران نفر هر ساله لاپاراسکوپی کیسه صفرا موفقیت آمیزی انجام می‌دهند که اکثر آن‌ها بدون هیچ‌گونه عارضه یا عوارض جانبی هستند. این تکنیک جراحی کم‌تهاجمی دوران نقاهت کوتاه‌تر و بهبودی سریع‌تری دارد که همین ویژگی‌ها آن را از سایر جراحی‌ها متمایز می‌کند. پزشکان در مواردی زیادی بنابر تشخیص خود این روش درمانی را توصیه می‌کنند.

اما اینکه این روش برای چه شخصی مناسب و برای کدام بیمار نامناسب است را پزشک جراح عمومی یا دکتر متخصص گوارش و کبد تشخیص می‌دهد. به همین علت توصیه می‌کنیم از طریق وبسایت دکترتو از پزشکی متخصص در این زمینه نوبت ویزیت حضوری یا غیرحضوری از متخصص گوارش آنلاین یا ویزیت آنلاین جراح عمومی را دریافت کنید. شما در این جلسه می‌توانید تمامی سوالات خود را از پزشک بپرسید و بهترین تصمیم را برای انجام دادن یا ندادن لاپاراسکوپی کیسه صفرا بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

میزان مرگ و میر ناشی از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا در افراد زیر 50 سال حدود 0.1٪ و در افراد بالای 50 سال حدود 0.5٪ است. بیشترین خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی یا ریوی در همان دوران جراحی است.

به گفته کالج جراحان آمریکا، حداکثر از هر 1000 بیمار تنها یک نفر در حین برداشتن کیسه صفرا جان خود را از دست می‌دهد. عواملی که خطر مرگ را افزایش می‌دهند ترکیدن کیسه صفرا یا بیماری‌های شدید اعلام شده است. به صورت کلی این جراحی یک روش ایمن و کم تهاجمی بوده و نیاز به نگرانی خاصی نیست.

عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا به طور معمول حدود 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

این عمل نسبت به سایر روش‌های جراحی، آسان‌تر، سریع‌تر و کم‌تهاجمی‌تر است.

بله در برخی موارد ممکن است از یک برش بزرگ برای برداشتن کیسه صفرا هم استفاده شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن