عورت نمایی چیست و چگونه از این رفتار پیشگیری کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اختلال عورت‌نمایی وضعیتی است که افراد علاقه‌مند به نشان دادن دستگاه تناسلی خود به دیگران هستند. این اختلال ممکن است بر اثر مسائل روانی، نظیر اضطراب یا افسردگی، یا به دنبال تجربه ترس‌ها و تروماهای قبلی درباره بدن، شکل گرفته باشد. مشاوره روان‌شناختی و درمان‌های روان‌درمانی می‌توانند به افراد مبتلا به این اختلال کمک کنند تا با احساسات و نگرش‌های ناپسند خود مقابله کنند و راه‌های بهبود زندگی خود را پیدا کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عورت نمایی

عورت نمایی یکی از اختلالات جنسی جدی است. مشکلات و اختلالات جنسی جزء مشکلات روانی رایج در جوامع مختلف است که می‌تواند عواقب و مشکلات بعدی را به دنبال داشته باشد. شناخت انواع این اختلالات، دلیل بروز آنها و نحوه برخورد مناسب با این مشکلات اهمیت زیادی دارد تا بتوان هم به خود فرد کمک کرد و هم مانع آن شد که این مشکلات به دیگر افراد آسیب برساند. خصوصاً در ارتباط با اختلالات جنسی، اهمیت این موضوع بسیار بیشتر است. یکی از انواع این مشکلات، عورت نمایی است. اختلال عورت نمایی نوعی اختلال جنسی است که در آن فرد تمایل زیادی به نمایش آلت تناسلی خود در عموم دارد. در این مقاله بیشتر با این اختلال و دلایل آن آشنا می‌شویم. برای اطلاع از درمان این بیماری می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص روانشناس ارتباط برقرار کنید.

عورت نمایی چیست؟

عورت نمایی یا به انگلیسی Exhibitionistic disorder، از انواع اختلالات جنسی است که به آن اختلال نمایش گرایی نیز گفته می‌شود. این مشکل با هیجان جنسی از طریق نمایش آلت تناسلی به دیگر افراد غریبه در جامعه شناخته می‌شود. اغلب افرادی که به این اختلال مبتلا هستند تمایل دارند تا به‌صورت ناگهانی آلت تناسلی خود را به دیگر افراد نشان داده و موجب غافلگیری و شوکه شدن آنها شوند.

در بسیاری از مواقع خود فردی که این رفتار نمایشی را دارد بعد از نشان‌دادن آلت تناسلی خود به دیگر افراد برانگیخته شده و ارضا می‌شود. در واقع این حرکت نوعی خودارضایی برای آنها محسوب می‌شود. اختلال نمایش گرایی به‌عنوان یک اختلال پارافیلیک طبقه‌بندی می‌شود، به این معنی که یک علاقه جنسی بسیار ناکارآمد با پتانسیل آسیب رساندن به خود یا دیگران است. عورت نمایی اختلالی است که هم در کودکان و هم بزرگسالان رایج است.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

متن انگلیسی:
Exhibitionistic disorder involves recurrent and intense sexual arousal from the exposure of one’s genitals to an unsuspecting person, usually a stranger
ترجمه متن:
اختلال عورت نمایی شامل برانگیختگی جنسی مکرر و شدید از قرار گرفتن اندام تناسلی فرد در معرض یک فرد ناآگاه، معمولاً یک غریبه است.

thriveworks

عورت نمایی در کودکان

کودکان ممکن است درگیر اختلال عورت نمایی شوند. عورت نمایی در کودکان به این دلیل رخ می‌دهد که آنها دقیقاً تفاوت خوب و بد را نمی‌دانند و در مورد این که کاری که انجام می‌دهند مناسب نیست آگاه نیستند. در نتیجه به‌صورت معمول آنها با درآوردن لباس در یک مکان عمومی هیچ مشکلی ندارند و احساس ناراحتی نمی‌کنند.

در واقع کودکان از قراردادها و اصول اجتماعی آگاهی ندارند و به همین دلیل از درآوردن لباسشان در یک مکان عمومی احساس شرم نمی‌کنند. معمولاً این کار بخشی از روند رشد کودک است و جای نگرانی نیست. نیاز آنها به برهنه بودن فقط ناشی از کنجکاوی، نیاز به شناخت بدن خود و توجه به تفاوت‌ها است.

متن انگلیسی:
However, it is a completely natural stage in the child’s development and it may be not caused by any other reason than ordinary children’s curiosity
ترجمه متن:
عورت نمایی در کودکان یک مرحله طبیعی در رشد آنها است و معمولاً دلیلی جز کنجکاوی کودک ندارد.

poradnia-harmonia.pl

عورت نمایی در بزرگسالان

عورت نمایی بیشتر اختلال مربوط به بزرگسالی است و در مردان بیشتر دیده می‌شود. این اختلال را می‌توان یک نوع مشکل روانی در نظر گرفت که به درمان و مدیریت نیاز دارد. بزرگسالانی که به اختلال عورت نمایی دچارند معمولاً از قرار دادن اندام تناسلی خود در معرض یک قربانی اغلب ناآگاه، اغلب زنان یا کودکان، تحریک جنسی می‌شود و احساس لذت می‌کند.

در این عمل آمیزش جنسی معمولاً دنبال نمی‌شود – در عوض، شوکه کردن، تحت تأثیر قرار دادن یا ترساندن قربانی میل اولیه است. عورت نمایی در این افراد در سنین نوجوانی شروع می‌شود و به‌تدریج با افزایش سن و افزوده شدن سایر فاکتورها مانند دیگر اختلالات جنسی یا مشکلات روانپزشکی، شدت آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل هم تشخیص به‌موقع این اختلال در سنین پایین اهمیت زیادی دارد.

علائم همراه با عورت نمایی

به‌صورت کلی افراد مبتلا به عورت نمایی تمایل شدیدی به نمایش اندام‌های جنسی خود به کودکان و بزرگسالان جنس مخالف دارند. برخی از ساده‌ترین علائم و نشانه‌های سطحی اختلال عورت نمایی عبارتند از:

  • تمایل شدید و اجباری برای ترساندن، شوکه کردن یا تحریک جنسی دیگری با نشان‌دادن اندام تناسلی خود به او
  • داشتن تخیلات و تفکرات جنسی برای نمایش اندام تناسلی خود به دیگران در یک بازه زمانی طولانی
  • بی‌توجهی به مرزهای فیزیکی و عاطفی غریبه‌ها یا شرکای عاشقانه شما
  • سابقه یا تمایل به فعالیت جنسی پرخطر یا به‌شدت عمومی
  • تمایلات نمایشی قوی که با شغل، زندگی یا روابط شما تداخل دارند.

از نزدیکانت شخصی دچار این اختلال شده؟

همین الان مشاوره بگیر.

علت عورت نمایی

دلایل مختلفی می‌تواند موجب بروز این اختلال در افراد مختلف شود. برخی از عوامل خطر برای ایجاد اختلال نمایشی عبارتند از سوءاستفاده جنسی درگذشته، اختلال شخصیت ضداجتماعی، مصرف الکل یا مواد، و علاقه به پدوفیلی. میزان شیوع اختلال عورت نمایی ناشناخته است؛ اما تقریباً منحصراً در مردان رخ می‌دهد. اختلال نمایشی در بین زنان نادر در نظر گرفته می‌شود. دیگر اختلالات جنسی مانند بیش‌فعالی جنسی هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل بروز این اختلال در افراد مختلف باشد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز عورت نمایی در اکثر افراد تجربه‌های قبلی آنهاست. زمانی که فرد در دوران کودکی و نوجوانی خود تجربه‌های ناخوشایندی داشته است، برای مثال مورد تعرض جنسی قرار گرفته یا مواردی مشابه را تجربه کرده، احتمال درگیر شدن با این اختلال در بزرگسالی آنها بیشتر می‌شود.

شرایط خانوادگی یا فاکتورهای اجتماعی و فرهنگی که فرد در معرض آنها قرار می‌گیرد هم می‌توانند تاثیر زیادی روی نگرش‌های او و تمایلاتی که دنبال می‌کند بگذارد. در نتیجه این افراد هم ممکن است بیشتر اختلالاتی مانند عورت نمایی را تجربه کنند.

در نهایت یکی از مهم‌ترین دلایل بروز اختلال عورت نمایی در افراد مشکلات فیزیولوژیکی است. مشکلات هورمونی و عوامل نورولوژیک می‌توانند در یک فرد تغییراتی را ایجاد کند که یکی از عوارض و نتایج آنها اختلالاتی شبیه عورت نمایی است.

راه های درمان عورت نمایی سکس تراپی است.
درمان شناختی رفتاری با کمک جلسات سکس تراپی از اقدامات درمانی عورت نمایی است.

راه های درمان عورت نمایی

درمان برای افرادی که مبتلا به عورت نمایی هستند اهمیت زیادی دارد تا یاد بگیرند که چطور باید با این اختلال کنار بیایند و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند. درمان‌های سلامت روان و انواع مداخلات روان درمانی، سکس تراپی (سکس تراپی چیست؟) و دارو درمانی، چه به‌صورت مجزا و چه به‌صورت ترکیبی با هم می‌تواند به رفع مشکلات این افراد کمک زیادی کند. گزینه‌های درمانی برای اختلال عورت نمایی شامل موارد زیر می‌شود:

درمان عورت نماییتوضیحات
سکس درمانیسکس درمانی ممکن است در کمک به افراد برای شناسایی مواردی که باعث تمایلات نمایشی او می‌شود بسیار مؤثر باشد و می‌تواند مهارت‌های مؤثری را به آنها بیاموزد تا با این تمایلات و خواسته‌ها به روش‌های سالم‌تری مقابله کنند. سکس درمانی همچنین می‌تواند به کاهش احساس انگ و شرم پیرامون تمایلات نمایشی کمک کند.
درمان شناختی رفتاریمعمولاً شامل بازسازی شناختی است که به فرد در شناسایی و تغییر افکاری که باعث رفتار عورت نمایی می‌شود کمک می‌کند. آنها همچنین ممکن است برای کاهش وسوسه انگیزه‌های خود آموزش‌های لازم را دریافت کنند.
گروه درمانیمی‌تواند به بزرگسالان مبتلا به عورت نمایی کمک کند تا یاد بگیرند در این مبارزه تنها نیستند و افراد دیگری هم با این اختلال درگیرند.
درمان دارویی پزشکیانواع مختلفی از داروها را می‌توان برای کاهش میل جنسی استفاده کرد که بیشتر آنها داروهای ضدافسردگی هستند. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) که برای افسردگی و سایر اختلالات خلقی استفاده می‌شوند، ممکن است برای کاهش میل جنسی افراد نمایش‌دهنده تجویز شوند. آنتی آندروژن‌ها همچنین ممکن است با کاهش مستقیم سطح تستوسترون در بدن به کاهش تمایلات اجباری اختلال نمایشی کمک کنند.
درمان عورت نمایی

برای درمان اختلال عورت نمایی تلاش کردی و نتیجه‌ای نگرفتی؟ کلیک کن.

انواع عورت نمایی

عورت نمایی را می‌توان بر اساس موقعیتی که افراد در آن این کار را انجام می‌دهند و این که سوژه آنها بیشتر چه کسانی هستند دسته‌بندی کرد. برای مثال برخی از افراد مبتلا به اختلال عورت نمایی بیشتر این کار را در مقابل کودکان انجام می‌دهند و برخی در مقابل زنان یا بزرگسالان.

مکانی که این کار انجام می‌شود هم می‌تواند عورت نمایی را به انواع مختلفی دسته‌بندی کند. برای مثال حتی افرادی که در یک ورزشگاه لباس خود را در می‌آورند و برهنه می‌شوند نیز نوعی عورت نمایی را انجام می‌دهند. حتی اگر فرد عمل جنسی خود را در معرض دید دیگران قرار دهد هم نوعی از عورت نمایی را انجام داده است. برای مثال برخی علاقه دارند تا در مقابل دید دیگر افراد خودارضایی کنند یا اینکه سکس داشته باشند. تمام این موارد می‌توانند نوعی از اختلال عورت نمایی باشند.

عورت نمایی در فضای مجازی

فضای مجازی یکی از گزینه‌هایی است که افراد ممکن است در آنجا عورت نمایی را انجام دهند. نمایش عکس آلت تناسلی در فضای مجازی یا انتشار عکس‌های بدون لباس و مواردی از این دست می‌تواند نوعی از عورت نمایی در فضای مجازی باشد. ارسال عکس‌های برهنه برای دیگران، خصوصاً زمانی که بدون خواسته طرف مقابل انجام می‌شود نوعی از عورت نمایی در فضای مجازی است و نوعی آزار جنسی نیز تلقی می‌شود.

عورت نمایی در خودرو

برخی از افراد در خودرو یا در وسایل نقلیه عمومی عورت نمایی را انجام می‌دهند. برای مثال در حالی که فرد با خودروی خود از کنار دیگران رد می‌شود، آلت تناسلی خود را از داخل خودرو به دیگران نشان می‌دهد.

عورت نمایی در خیابان

عورت نمایی در ملاء عام و در خیابان نوع رایج‌تر عورت نمایی است که در آن افراد آلت تناسلی خود را به‌صورت ناگهانی در معرض دید عموم قرار می‌دهند. علاوه بر برهنه شدن در عموم، خودارضایی در ملاء عام یا حتی داشتن رابطه جنسی در محیط‌های عمومی و خیابان هم نوعی عورت نمایی محسوب می‌شود.

عوارض عورت نمایی

عورت نمایی جزء اختلالات و مشکلاتی است که در صورت عدم درمان می‌تواند هم برای خود فرد و هم برای دیگر افراد جامعه خطرات و عوارضی را به دنبال داشته باشد. کنترل اختلال نمایش گرا بدون درمان ممکن است بسیار دشوار باشد. افراد ممکن است از احتمال بالای عود رنج ببرند. این به‌تنهایی می‌تواند باعث کاهش عزت‌نفس، افسردگی، اضطراب و سایر شرایطی شود که ممکن است سلامت روانی آنها را بدتر کند.

ممکن است فردی که دارای اختلال نمایشی است، از کسب رضایت جنسی در روابط عاشقانه خود رنج ببرد. آنها همچنین می‌توانند تحت تأثیر عواقب قانونی عورت نمایی هم قرار بگیرند که نتیجه آن می‌تواند جریمه‌های مالی سنگین یا بازداشت شدن باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال نمایشی اغلب تا زمانی که با قانون دچار مشکل نشوند به دنبال درمان نیستند. وقتی به دادگاه فرستاده می‌شوند و به آنها گفته می‌شود که باید تحت درمان قرار گیرند، معمولاً اولین بار است که به خدمات بهداشت روان فکر می‌کنند.

راه های پیشگیری از عورت نمایی

مانند سایر شرایط و اختلالات سلامت روان، یافتن حمایت از دیگران می‌تواند به نگه داشتن افراد مبتلا به اختلال عورت نمایی در مسیر درست کمک کند تا آنها بتوانند تاحدامکان تمایلات و رفتارهای ناسالم خود را کنترل کرده و آنها را با رفتارهای سالم‌تر جایگزین کنند.

اعضای خانواده و افراد نزدیک به فرد می‌توانند با اجرای یک برنامه روزمره به او کمک زیادی کنند. برای مثال از طریق محدود کردن استفاده از اینترنت و انجام اقدامات احتیاطی برای اطمینان از همراهی عزیزشان در محیط‌های عمومی می‌توانند به او کمک زیادی کنند.

در صورت بروز هر نوع اختلال روانی و خصوصاً مشکلات جنسی بهتر است در همان مراحل اولیه با یک درمانگر در ارتباط بود تا با روش‌های موثر از پیشرفت مشکل و بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کرد. برای کنترل و مدیریت عورت نمایی بهتر است از همان سنین پایین نشانه‌ها را دنبال کرد و به دنبال کنترل و مدیریت آنها بود.

عورت نمایی در خیابان نوعی از این اختلال جنسی است.
داشتن رابطه جنسی در طبیعت نیز نوعی عورت نمایی به حساب می‌آید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عورت نمایی به معنی قرار دادن اندام تناسلی برای تحریک جنسی است. افراد مبتلا به این اختلال معمولاً دچار یک سری مشکلات روانی و جنسی هستند. رفتارهای ناخوشایند آنها در عموم می‌تواند موجب ناراحتی دیگران شود و بسیاری از مواقع مشکلات جدی‌تری را هم به دنبال خواهد داشت. با این حال مانند هر نوع اختلال رفتاری و روانی دیگری عورت نمایی نیز به تشخیص، درمان و مدیریت نیاز دارد.

یک روان‌درمانگر مانند روانپزشک یا متخصص روانشناسی می‌تواند با ارزیابی فرد نمایشگرا، دلایل بروز اختلال را تشخیص دهد و از گزینه‌های درمانی مناسب مانند روان درمانی و دارو درمانی برای رفع مشکل کمک بگیرد. از آن جایی که این اختلال به‌مرور می‌تواند موجب افسردگی و انزوای فرد شود، درمان به‌موقع آن اهمیت زیادی دارد.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر روانشناس آنلاین و همچنین دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عورت نمایی به معنای برهنه شدن است و به اختلالی اشاره دارد که در آن فرد بدن و اندام‌های تناسلی خود را به افراد غریبه نشان می‌دهد.

معمولاً عورت نمایی در کودکان دلیل کنجکاوی آنهاست. با صحبت کردن و مشخص کردن یک سری حد و مرزها برای کودک می‌توان مانع عورت نمایی در آنها شد.

بسته به قوانین هر کشوری یک سری مجازات‌ها برای افرادی که عورت نمایی می‌کنند تعیین می‌شود. از مجازات مالی گرفته تا دستور دریافت درمان‌های لازم ممکن است برای افراد تعیین شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن