سوزاندن زگیل تناسلی به چه صورت است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر یک روش درمانی است که با استفاده از حرارت بالا، زگیل تناسلی را می‌سوزاند و برای از بین بردن زگیل‌هایی تجویز می‌شود که به سایر روش‌های درمانی جواب نداده یا به دلیل وسعت زیاد، امکان استفاده با سایر روش‌ها نیست. از مزایای سوزاندن زائده‌ها با الکتروکوتر می‌توان به عملکرد سریع و هزینه مقرون به صرفه‌تر آن اشاره کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
آیا امکان سوزاندن زگیل در خانهوجود دارد؟

سوزاندن زگیل تناسلی یا الکتروکوتر (Electrocautery) روشی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی روی آلت تناسلی مردانه، فرج، یا اطراف ناحیه مقعد است که زگیل‌ها را با پروب الکتریکی با ولتاژ پایین می‌سوزاند. سوزاندن زائده‌ها با الکتروکوتر معمولا باید در کلینیک یا مطب پزشک و با بی‌حسی موضعی انجام شود چرا که درد دارد. در مواردی که زگیل‌ها کوچک باشند و زیاد پخش نشده باشند، این روش توصیه می‌شود. در بیشتر موارد، بعد از سوزاندن زگیل تناسلی فرد دچار درد و ورم در ناحیه تحت درمان می‌شود و حدود دو تا چهار هفته هم بهبودی آن طول می‌کشد. اما چه زمانی انجام این روش بهتر است؟ برای دریافت پاسخ پرسش‌های خود با ادامه این پست از دکترتو همراه ما باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان زنان و اورولوژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

سوزاندن زگیل تناسلی (سوزاندن زائده ها با الکتروکوتر) چیست؟

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود و باید برای درمان زائده‌ها اقدام کرد. سوزاندن زگیل تناسلی با استفاده از الکتروکوتر، یک روش درمان زگیل تناسلی است که برای از بین بردن توده‌های بافتی غیرعادی توصیه می‌شود. این روش بیشتر مناسب زگیل‌های کوچک است که صرفا ناحیه کوچکی را درگیر کرده‌اند. الکتروکوتر دستگاهی است که با استفاده از برق، زائده‌های زگیل تناسلی را سوزانده یا برمی‌دارد. استفاده از الکتروکوتر برای سوزاندن زگیل تناسلی باید توسط پزشک متخصص انجام شود و نباید خودتان یا به صورت خانگی اقدام به انجام این روش کنید. قبل از انتخاب هر روش درمانی، بهتر است با پزشک خود در مورد مزایا، معایب و ریسک‌های مربوط به روش درمانی مورد نظر صحبت کنید.

سوزاندن زائده‌ها با الکتروکوتر چگونه است؟
سوزاندن زگیل تناسلی با استفاده از الکتروکوتر، یک روش درمانی است که برای از بین بردن توده‌های بافتی غیرعادی از جمله زگیل تناسلی توصیه می‌شود.

کاربرد سوزاندن زگیل تناسلی

سوزاندن زگیل تناسلی روشی است که برای از بین بردن انواع زگیل تناسلی کوچک با وسعت کم در ناحیه تناسلی تجویز می‌شود. پزشک ممکن است برای درمان زگیل تناسلی مردان یا زگیل تناسلی زنان این روش را توصیه کند. در مواردی که زگیل‌ها عوارض ناخوشایندی مانند خارش شدید، خونریزی یا التهاب مکرر ایجاد کنند، هم می‌توان از این روش استفاده کرد. از کاربردهای سوزاندن زگیل تناسلی می‌توان به کاهش علائم ویروس اچ پی وی، بهبود کیفیت زندگی جنسی و کاهش خطر انتقال عفونت جنسی اشاره کرد. البته یادآوری می‌کنیم که سوزاندن زگیل تناسلی روش مناسبی برای همه نیست.

مزایای سوزاندن زگیل تناسلی

از مزایای سوزاندن زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش علائم زگیل تناسلی مانند خارش شدید، التهاب و سوزش
  • بهبود کیفیت زندگی جنسی
  • کاهش خطر انتقال عفونت

نحوه سوزاندن زگیل تناسلی

سوزاندن زائده‌ها با الکتروکوتر، یک روش درمانی است که توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. پزشک ابتدا ناحیه تناسلی را با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز می‌کند. و سپس ناحیه درمان را با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند. سپس با الکترود برقی، زائده‌های زگیل تناسلی را می‌سوزاند. پس از انجام سوزاندن زگیل تناسلی، پزشک کرم‌ یا ژل‌ ضدعفونی‌کننده، داروهای ضد التهاب یا ضد درد تجویز می‌کند.

دچار زگیل تناسلی شدی و نگرانی؟

برای سوزاندن زگیل تناسلی زود نوبت بگیر.

۱. سوزاندن زگیل تناسلی با لیزر

سوزاندن زگیل تناسلی با لیزر نیز یک روش درمانی است که با استفاده از لیزر CO2 توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. برای سوزاندن زگیل‌ها با لیزر نیز بعد از بی‌حسی موضعی، پزشک اشعه لیزر را به زگیل‌ها تابانده و آن‌ها را می‌سوزاند. یکی از مزایای قابل توجه سوزاندن زگیل تناسلی با لیزر، احتمال پایین باقی ماندن اسکار بعد از حذف زگیل‌ها است. به‌علاوه اینکه، روش امنی برای زنان باردار محسوب می‌شود.

۲. سوزاندن زگیل در خانه

سوزاندن زگیل یک روش تخصصی است که باید توسط پزشک در محیط بهداشتی و استریل در مطب یا کلینیک انجام شود. بنابراین، به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود که این کار را در خانه انجام دهید، چرا که ممکن است عوارض جدی مانند التهاب و عفونت شدید ایجاد کند. به‌علاوه اینکه، نیاز سوزاندن زگیل باید با دستگاه الکتروکوتر انجام شود تا کمترین آسیب ممکن به پوست وارد شود. سوزاندن زگیل‌ها با روش‌های دیگر نه فقط تاثیر درمانی ندارد، بلکه ممکن است عوارض جانبی جبران ناپذیری به‌بار بیاورد.

۳. سوزاندن زگیل با اسید

سوزاندن زگیل با اسید تری کلرواستیک (TCA)، روش درمان شیمیایی متداولی برای از بین بردن زگیل‌ها است که باید توسط پزشک در مطب انجام شود. اسید باید هفته‌ای یک بار به مدت چهار تا شش هفته یا تا وقتی که زگیل‌ها از بین بروند، روی زگیل‌ها استفاده شود. انجام این روش در دوران با بارداری امکان‌پذیر است و بیشتر در مواقعی تجویز می‌شود که زگیل‌ها به درمان با کرایوتراپی یا کرم‌های موضعی جواب نداده یا بیش از حد بزرگ هستند که با این روش‌ها درمان شوند.

سالیسیلیک اسید هم برای از بین بردن زگیل‌ها توصیه می‌شود که به شکل محلول، ژل، پد یا پچ در بازار وجود دارد. طول درمان با سالیسیلیک اسید چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.

متن انگلیسی:
Trichloroacetic acid also can treat warts inside the body. Side effects can include mild skin irritation, sores and pain
ترجمه متن:
تری کلرواستیک اسید همچنین می‌تواند زگیل‌های داخلی بدن را درمان کند. عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم و درد باشد.

mayoclinic

نکات قبل سوزاندن زگیل تناسلی

قبل از هر اقدامی، با پزشک مشورت کنید و درباره ریسک‌، عوارض و مزایای احتمالی این روش اطلاعات کسب کنید.

مراقبت های بعد از سوزاندن زگیل تناسلی

برای اینکه بعد از سوزاندن زگیل تناسلی، روند بهبود سریع‌تر و عوارض کمتر باشند، مراقبت‌های بعد از سوزاندن زگیل تناسلی را باید جدی بگیرید:

  • ناحیه تناسلی تحت درمان را خشک و تمیز نگه دارید.
  • از دستکاری و ترکاندن تاول‌ها خودداری کنید. این کار باعث تشدید عفونت یا تکثیر زگیل‌ها می‌شود.
  • بعد از ترکیدن تاول‌ها، روزانه ناحیه را با آب و صابون ملایم شستشو دهید.
  • از پمادهای آنتی بیوتیک مانند پلیسپورین استفاده کنید تا احتمال عفونت در ناحیه تناسلی را به حداقل برسانید.
  • در صورت داشتن درد، مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن بخورید.
  • داروهای ضد‌التهاب یا ضد‌درد تجویزی پزشک را مصرف کنید.
  • تا زمان التیام کامل زخم‌ها، از رابطه جنسی پرهیز کنید.

نگران دوره نقاهت بعد از سوزاندن زگیل‌ها هستی؟ با متخصص مشورت کن.

عوارض سوزاندن زگیل تناسلی

سوزاندن زگیل تناسلی یک روش درمانی حساس است و ممکن است با عوارضی همراه باشد که معمولا موقتی هستند و طی چند روز برطرف می‌شوند:

  1. درد و تورم در ناحیه تحت درمان
  2. خونریزی ملایم تا متوسط پس از سوزاندن زگیل تناسلی
  3. عفونت همراه التهاب شدید، تورم، درد شدید یا ترشحات غیرعادی
  4. خشکی و خارش
  5. آسیب به بافت‌های اطراف، پوست، عضلات یا عروق

متن انگلیسی:
After surgery you may have some pain, swelling, and redness. Healing usually takes 2 to 4 weeks. Healing may take longer if a large area of tissue is burned. Treatment may leave scars
ترجمه متن:
بعد از جراحی، ممکن است کمی درد، ورم و قرمزی داشته باشید. بهبودی حدود ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد. اگر ناحیه وسیعی از بافت سوخته شود بهبودی ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد. درمان ممکن است جای زخم برجای گذارد.

healthlinkbc

جای زخم بعد از الکتروکوتر

یکی از عوارض احتمالی بعد از الکتروکوتر، باقی ماندن جای زخم است. با رعایت دستورات پزشک و مراقبت از ناحیه تناسلی، مصرف کرم‌ها و پرهیز از رابطه جنسی، می‌توان احتمال باقی ماندن جای زخم بعد سوزاندن را به‌حداقل برسانید.

هزینه سوزاندن زگیل تناسلی در دکترتو کلینیک

بسته به اندازه و تعداد زگیل‌ها و کلینیکی که قرار است این کار را در آن انجام دهید، هزینه سوزاندن زگیل تناسلی متفاوت خواهد بود. جهت اطلاع دقیق از هزینه سوزاندن زگیل تناسلی به کلینیک یا مطبی مراجعه کنید که می‌خواهید این عمل را در آن انجام دهید.

شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه درمان زگیل تناسلی (hpv) در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

آیا جای زخم بعد از الکتروکوتر باقی می ماند؟
با رعایت دستورات پزشک و مراقبت از ناحیه تناسلی، مصرف کرم‌ها و پرهیز از رابطه جنسی، می‌توان احتمال باقی ماندن جای زخم بعد سوزاندن را به‌حداقل برسانید.

سوزاندن زگیل تناسلی بهتر است یا کرایو تراپی؟

کرایوتراپی زگیل تناسلی یا سوزاندن زائده‌ها با الکتروکوتر، روش‌های متفاوتی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی هستند که مزایا و معایب خاص خود را دارند. در جدول زیر می‌توانید مقایسه این دو روش را مشاهده کنید:

آیتم‌هاکرایوتراپیسوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر
روش انجام  استفاده از سرمای بسیار پایین جهت انجماد زگیل‌هادر این روش، زگیل‌های تناسلی با حرارت بالا سوزانده می‌شوند و بعد از خشک شدن، خراشیده و از روی پوست برداشته می‌شوند.
عوارض جانبیدرد، تورم، خونریزی، عفونت، خارشمعمولا عوارض جانبی شدیدی ندارد، اما در برخی افراد باعث درد، تورم، خونریزی، عفونت، خشکی و خارش در ناحیه تناسلی می‌شود. احتمال سوختن و آسیب پوست سالم اطراف ناحیه وجود دارد.  
دوره نقاهتچند روز تا چند هفتهدوره بهبودی از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.
اثرات جانبیاحتمال تغییر رنگ پوستاحتمال تشدید زگیل‌ها وجود دارد.
هزینهروش پرهزینه‌ و گران قیمت‌ترمقرون به‌صرفه‌ و ارزان‌تر است.
مقایسه روش کرایوتراپی و الکتروکوتر

با توجه به شرایط جسمی، اندازه و تعداد زگیل‌ها، نظر پزشک متخصص و درنظر گرفتن تمام موارد، می‌توانید روش درمانی مناسب خود را انتخاب کنید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر یک روش درمانی است که با استفاده از حرارت بالا، زگیل تناسلی سوزانده شده و برای از بین بردن زگیل‌هایی تجویز می‌شود که به سایر روش‌های درمانی جواب نداده یا به دلیل وسعت زیاد، امکان استفاده از سایر روش‌ها نباشد. از مزایای سوزاندن زائده‌ها با الکتروکوتر می‌توان به عملکرد سریع و هزینه مقرون به صرفه‌ آن اشاره کرد.

این روش معمولا بی‌خطر است اما ممکن است در برخی افراد با عوارضی مانند درد، تورم، خونریزی، عفونت، خشکی و خارش همراه باشد. استفاده از الکتروکوتر در بارداری توصیه نمی‌شود. در مورد استفاده از سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر حتما با پزشک متخصص زنان و دکتر اورولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر زنان و مشاوره آنلاین دکتر اورولوژی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در روش سوزاندن زگیل تناسلی، پزشک، زگیل‌های تناسلی را با جریان برق می‌سوزاند و بعد بافت خشک شده را می‌خراشد و فرد را از شر زگیل‌ها خلاص می‌کند. دوره بهبودی ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد و از نظر متخصصان، روش کاملا موثر و نتیجه بخشی است که می‌تواند زگیل‌ها را خشک کرده و از بین ببرد. البته یادآوری می‌کنیم که نتیجه بخشی سوزاندن زائده‌ها با الکتروکوتر صرفا در از بین بردن زگیل‌ها است و ویروس اچ‌پی‌وی همچنان در بدن باقی می‌ماند.

رعایت مراقبت‌های بهداشتی بعد از سوزاندن زگیل تناسلی اهمیت زیادی در کوتاه کردن دوره نقاهت بعد عمل دارند. بهتر است از تماس و لمس ناحیه تناسلی خودداری کنید، چرا که ممکن است عفونت و ویروس به سایر قسمت‌های سالم سرایت پیدا کند. تا زمان بهبودی کامل زخم‌ها بعد از سوزاندن زگیل تناسلی، رابطه جنسی برقرار نکنید. سایش پوست حین رابطه باعث اصطکاک در ناحیه تناسلی شده و التهاب، سوزش، خارش و عفونت بعد از سوزاندن زگیل‌ها را تشدید می‌کند.

در صورتی که بعد از الکتروکوتر، در ناحیه تناسلی دچار التهاب یا تورم و درد هستید، می‌توانید از کمپرس سرد روی نواحی ملتهب یا ورم کرده استفاده کنید. در صورتی که شدت دردتان زیاد است، می‌توانید بدون نسخه پزشک مسکن بخورید. اگر علایم و عوارضی مانند درد، التهاب، سوزش یا خارش شدید باشند و بعد چند روز برطرف نشوند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

زگیل‌های تناسلی با ویروسی ایجاد می‌شوند که در دمای بالا بیشتر از ۴۳ درجه سانتیگراد، زنده نمی‌ماند. پوست بدن انسان معمولا در دمای بیشتر از ۴۶ درجه سانتیگراد می‌سوزد. قرار گرفتن زگیل‌ها در معرض حرارت بالاتر از ۴۳ درجه و کمتر از ۴۶ درجه سانتیگراد، زگیل تناسلی ناشی از ویروس‌ اچ‌پی‌وی را می‌سوزاند و از بین می‌برد بدون اینکه آسیبی به پوست برساند.

بله، سوزاندن زگیل تناسلی با استفاده از سوزن داغ یک روش درمانی است که در برخی موارد استفاده می‌شود. این روش باید تحت نظر پزشکان متخصص تناسلی و در شرایط خاص مورد استفاده قرار بگیرد. پزشک با استفاده از سوزنی با دمای بالا، زگیل تناسلی را سوزانده و از بین می‌برد. این روش می‌تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد و نیاز به مراقبت‌های مشابه با سایر روش‌ها دارد.

سوزاندن زگیل تناسلی نمی‌تواند ویروس عامل زگیل تناسلی را به طور کامل از بین ببرد. سوزاندن زگیل تناسلی به عنوان یک روش درمانی برای کنترل علائم و عوارض زگیل‌های تناسلی استفاده می‌شود، اما نمی‌تواند ویروس زگیل تناسلی را به طور کامل از بین ببرد یا از عود بیماری جلوگیری کند.

ویروس زگیل تناسلی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که در بدن باقی می‌ماند و دو سال طول می‌کشد تا توسط سیستم ایمنی بدن خود به خود از بدن دفع شود. برای کنترل و پیشگیری از انتشار ویروس زگیل تناسلی، بهتر است از روش‌های دیگری مانند واکسیناسیون، پرهیز از روابط جنسی پرخطر و کاندوم استفاده کنید. مراقبت‌های بهداشتی و پیگیری منظم با پزشک نقش مهمی در کاهش خطر انتقال ویروس به دیگران دارند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن