درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی چگونه انجام می‌ شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هر روش درمانی ممکن است عوارض و مشکلاتی داشته باشد، فریز کردن زگیل تناسلی هم از این قاعده مستثنی نیست. درست است که این تکنیک بدون برش و ایجاد جای زخم، می‌تواند از تشدید عفونت و پیشروی بیماری و تبدیل آن به سرطان‌های بدخیم جلوگیری کند، اما از ریسک و عوارض درمان آن نباید غافل بود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
نحوه درمان زگیل تناسلی با کرایو تراپ چگونه است؟

درمان زگیل تناسلی با کرایو تراپی (Cryotherapy) روش از بین بردن زگیل‌های تناسلی با استفاده از فریز کردن است. در این روش، زگیل‌ها را با ماده بسیار سردی مانند نیتروژن مایع منجمد می‌کنند. کرایو زگیل تناسلی همراه با پمادهای موضعی، یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های درمانی زگیل تناسلی است که با استفاده از نیتروژن مایع، چندین بار زگیل‌ها را در دمای منفی ۱۸۰ درجه سانتیگراد، منجمد و دوباره ذوب می‌کند. اگر به دنبال درمان زگیل تناسلی با متد جدید هستید، حتما با متخصص زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی با کرایو تراپی (کرایو زگیل تناسلی) چیست؟

اگر زگیل تناسلی روی پوست نمایان شود، باید برای حذف آن اقدام کرد (زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟). کرایوتراپی یا سرما درمانی زگیل تناسلی، یک روش درمانی با استفاده از سرما است که بافت‌های بیمار را منجمد و درمان می‌کند. این حجم از سرما باعث اختلال در ذخیره خونی زگیل‌ها شده، سلول‌های آن‌ها را کشته و بعد از چند روز از بین می‌روند. این روش در برخی موارد برای درمان زگیل‌های تناسلی به‌کار گرفته می‌شود و به آن کرایو زگیل تناسلی هم می‌گویند.

فریز کردن زگیل تناسلی یک روش درمان زگیل تناسلی بدون نیاز به جراحی، سریع و کم خطر برای مردان و زنان است که با کاهش خونرسانی، باعث از بین رفتن بافت زگیل‌ها می‌شود و درد چندانی ندارد. با این حال، ممکن است عوارض موقتی مانند تورم، التهاب و درد پس از کرایوتراپی رخ دهد که به طور کلی طی چند هفته بهبود می‌یابند.

بررسی کرایوتراپیتوضیح
مزایادرمان سریع و سرپایی، بدون نیاز به بیهوشی عمومی، کم درد، بهبودی سریع، کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی در آینده
معایبامکان نیاز به چند جلسه درمانی، احتمال ایجاد اسکار جزئی، قرمزی و تورم موقتی در ناحیه درمان، درد خفیف یا سوزش در طول درمان
کاندیدای مناسبافراد مبتلا به زگیل تناسلی خارجی، افراد سالم به‌دنبال درمان سریع و موثر
کاندیدای نامناسبزنان باردار یا شیرده، افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، افراد دارای زخم‌های باز یا عفونت در ناحیه تناسلی
بررسی روش کرایو تراپی در درمان زگیل تناسلی

کاربرد درمان زگیل تناسلی با کرایو تراپی

فریز کردن زگیل تناسلی، روشی با درصد موفقیت بالا برای درمان انواع زگیل تناسلی است که برای موارد زیر به‌کار می‌رود:

  • درمان زگیل‌های سطحی و کوچک در ناحیه تناسلی
  • زگیل‌های جدید و تازه
  • زگیل‌های متعدد
  • زگیل‌های مقاوم به سایر روش‌ها

کرایو زگیل داخل واژن

زگیل تناسلی بیشتر ناحیه شرمگاهی و دهانه واژن در زنان و سطح خارجی و بیرونی آلت تناسلی در مردان را درگیر می‌کند. جالب است بدانید که زگیل داخل واژن دیرتر از زگیل‌های در ناحیه بیرونی بهبود پیدا می‌کنند. از شایع‌ترین علائم زگیل‌های داخل واژنی می‌توان به خارش و سوزش داخلی، خروج ترشحات از دهانه واژن، زائده‌های ویروسی داخل دهانه رحم، و برجستگی‌های داخل واژن اشاره کرد که با کرایوتراپی درمان می‌شود.

برخی پزشکان، کرایو زگیل داخل واژن را روش مناسبی نمی‌دانند و احتمال می‌دهند که سرما درمانی زگیل داخل واژن ممکن است به بافت داخلی تناسلی زنان آسیب برساند.

برجستگی پوستی در واژن احساس میکنی؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

کرایو زگیل تناسلی در بارداری

کرایوتراپی باعث نکروز بافتی و تحریک پاسخ‌های خاص از سوی سیستم ایمنی بدن می‌شود و از همین طریق، زگیل‌ها را در ناحیه تناسلی از بین می‌برد. از آنجایی که عدم درمان زگیل‌ها ممکن است باعث بروز بیماری‌های بدخیم سرطان و مشکلات ثانویه جدی شود، درمان آن حتی در دوران بارداری هم ضرورت دارد. فریز کردن زگیل تناسلی، روش درمانی ساده، مقرون به صرفه و بدون دردی است که معمولا جای زخم آن هم باقی نمی‌ماند و انجام آن در بارداری خطری ندارد.

متن انگلیسی:
Most creams, liquids and ointments used to treat genital warts are not recommended during pregnancy. Freezing can be used but it’s often not very successful. Genital warts usually disappear on their own within 6 weeks after childbirth
ترجمه متن:
اکثر کرم‌ها، محلول‌ها و پمادهایی که معمولا برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌شوند، در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. انجماد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما معمولا موفقیت‌ آمیز نیست. زگیل تناسلی معمولا طی شش هفته بعد از زایمان، خودبه‌خود ناپدید می‌شود.

nhsinform

نحوه درمان زگیل تناسلی با کرایو تراپی

نخستین گام برای درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی مشاوره با پزشک است. در این مرحله، نحوه انجام کرایو زگیل تناسلی، مزایا، معایب و محدودیت‌های این روش و توصیه‌هایی برای آماده‌سازی قبل از روز درمان ارائه می‌دهد. سپس با استفاده از وسیله‌ای به نام کرایو پروب (Cryoprobe)، سرما را مستقیم روی زگیل‌های تناسلی اعمال می‌کند. کرایو پروب با یک گاز (معمولا نیتروژن مایع) خنک می‌شود و سطح زگیل را فریز می‌کند.

فریز کردن مانع از خونرسانی به بافت زگیل‌ها شده و آن‌ها را از بین می‌برد. هر کدام از زگیل‌های تناسلی باید به‌صورت جداگانه فریز و منجمد شوند و درمان باید هر ۷ روز یکبار تکرار شود. سرما درمانی تقریبا تا ۹۴ درصد زگیل‌ها را از بین برده و احتمال بازگشت بیماری ۱۰ درصد است که در فاصله ۱ تا ۳ ماه بین هر دوره درمان روی می‌دهد.

نکات قبل از درمان زگیل تناسلی با کرایو تراپی (کرایو زگیل تناسلی)

قبل از درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی (کرایو زگیل تناسلی)، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • مشاوره با پزشک و اطمینان از اینکه این روش مناسب شما هست یا خیر.
  • آشنایی با نحوه انجام درمان و عوارض احتمالی، مدت درمان و دوره نقاهت
  • قبل از روز درمان، استراحت مناسب و خواب کافی داشته باشید. از استرس و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید تا بدن آماده برای درمان داشته باشید.
  • ناحیه تناسلی را شسته و شیو کنید.
  • قبل از درمان، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید چرا که رابطه جنسی خطر عفونت و تشدید زگیل‌ها را افزایش می‌دهد.

اگه به فکر کرایوتراپی زگیل تناسلی هستی همین حالا مشاوره بگیر.

مراقبت های بعد از کرایو تراپی زگیل تناسلی

بعد از سرما درمانی زگیل تناسلی، جهت دستیابی به نتیجه مطلوب و کوتاه‌تر کردن دوره نقاهت، مراقبت‌های زیر را انجام دهید:

  • بعد از درمان، بدن به چند روز استراحت نیاز دارد. از انجام فعالیت‌های جسمی سنگین و شدید خودداری کنید.
  • جهت کاهش تحریک و تماس مستقیم با ناحیه درمان شده، لباس‌های راحت و نخی و گشاد بپوشید.
  • بهداشت ناحیه درمان شده را رعایت کنید و ناحیه تناسلی را با آب گرم و ملایم بشویید. از صابون، شوینده‌های عطری و محصولات آرایشی روی این ناحیه استفاده نکنید.
  • برای کاهش التهاب و تسکین درد، کمپرس یخ توصیه می‌شود. از قرار دادن یخ مستقیم روی پوست خودداری کنید و آن را داخل یک پارچه نخی تمیز بگذارید و استفاده کنید.
  • پس از کرایو زگیل تناسلی، تا زمان بهبودی، از لمس ناحیه درمان شده خودداری کنید. این کار خطر عفونت را کاهش داده و باعث بازسازی بافت می‌شود.
  • در صورتی که علائمی مانند التهاب، قرمزی، تورم، خارش یا درد در ناحیه درمان شده شدید باشند، به پزشک مراجعه کنید.
  • پیگیری مرتب جهت ارزیابی پیشرفت درمان فراموش نشود.
عکس زگیل تناسلی بعد از کرایو به این شکل است.
سرما درمانی زگیل تناسلی، روشی با موفقیت بالا است که میزان تجمع ویروس‌های اچ‌پی‌وی (HPV) را کاهش داده و عامل محرک ابتلا به سرطان را از بین می‌برد.

جای زخم بعد از کرایو

یکی از نگرانی‌های اصلی انجام فریز کردن زگیل تناسلی، جای زخم بعد از کرایو است. اما خوشبختانه سرما درمانی این زگیل‌های تناسلی زخمی ایجاد نمی‌کند. با شستشوی منظم ناحیه کرایو شده با آب گرم و ملایم، رعایت بهداشت،‌ عدم لمس و استفاده از محصولات خنک‌کننده می‌توان با کاهش التهاب و تسکین درد، از ماندن جای زخم بعد از کرایو زگیل تناسلی جلوگیری کرد.

متن انگلیسی:
The area may be sore. Liquid nitrogen treatment does not usually leave a scar. The treated area may be lighter in color and take several months to return to normal
ترجمه متن:
این ناحیه ممکن است دردناک باشد. درمان با نیتروژن مایع معمولا جای زخم باقی نمی‌گذارد. ناحیه تحت درمان ممکن است رنگ روشن‌تری داشته باشد و برگشت آن به حالت عادی چندین ماه طول بکشد.

nationchildren

مزایای درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

سرما درمانی زگیل تناسلی، روشی با موفقیت بالا است که میزان تجمع ویروس‌های اچ‌پی‌وی (HPV) را کاهش داده و عامل محرک ابتلا به سرطان را از بین می‌برد. از مزایای درمان زگیل تناسلی مردان و زگیل تناسلی زنان با کرایوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش درمانی موثر با کمترین علائم ثانویه
  • حفظ بافت‌های سالم و کاهش خطر عوارض جانبی
  • عدم نیاز به بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان
  • زمان درمان و نقاهت کوتاه‌تر
  • دوره بهبودی کوتاه‌تر و امکان بازگشت سریع‌تر به روال معمول زندگی
  • عدم نیاز به برش، جراحی و بخیه
  • ریسک عفونت کمتر
عفونت بعد از کرایو زگیل تناسلی ممکن است اتفاق بیفتد.
زگیل تناسلی بیشتر ناحیه شرمگاهی و دهانه واژن در زنان و سطح خارجی و بیرونی آلت تناسلی در مردان را درگیر می‌کند.

عوارض درمان زگیل تناسلی با کرایو تراپی

هر روش درمانی ممکن است عوارض و مشکلاتی داشته باشد، فریز کردن زگیل تناسلی هم از این قاعده مستثنی نیست. درست است که این تکنیک بدون برش و ایجاد جای زخم، می‌تواند از تشدید عفونت و پیشروی بیماری و تبدیل آن به سرطان‌های بدخیم جلوگیری کند، اما از ریسک و عوارض درمان آن نباید غافل بود.

درد در طول درمان و بعد از آن، تغییر رنگ پوست، تاول و سوزش پوست از عوارض احتمالی درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی هستند. تعداد و شدت عوارض سرما درمانی زگیل تناسلی به تعداد چرخه‌های انجماد/ذوب در خلال کرایو و وسعت ناحیه درمان بستگی دارد. از دیگر عوارض درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • التهاب و عفونت
  • خونریزی کم، شدید یا طولانی مدت
  • ایجاد لکه‌های رنگی روی پوست ناحیه درمان
  • ورم
  • خارش و سوزش

عفونت بعد از کرایو زگیل تناسلی

عفونت یکی از عوارض احتمالی بعد از سرما درمانی زگیل تناسلی است که در بیشتر موارد با آنتی بیوتیک قابل کنترل است. در صورتی که بعد از کرایوتراپی، علائمی مانند تب، خونریزی ادامه‌دار، تغییر رنگ یا بوی غیرمعمول، ترشحات بدبو یا زرد رنگ و غیرمعمول را تجربه می‌کنید، حتما باید به پزشک اطلاع دهید. این علائم نشانه عفونت بعد از سرما درمانی زگیل تناسلی هستند. برخی از علل احتمالی ایجاد عفونت بعد از انجام این روش عبارتند از:

  • دستکاری بافت
  • کاهش سیستم ایمنی
  • عدم رعایت بهداشت

هزینه کرایو زگیل تناسلی در دکترتو کلینیک

براساس تعرفه اعلام شده سال ۱۴۰۳، هزینه کرایو زگیل تناسلی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای هر زگیل تخمین زده شده است. جهت اطلاع دقیق از هزینه درمان زگیل تناسلی (hpv) می‌توانید از طریق دکترتو کلینیک اقدام کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان زگیل تناسلی با کرایو تراپی، یک روش درمانی است که با استفاده از گاز بسیار سردی مانند نیتروژن مایع، زگیل‌های ناحیه تناسلی زنان و مردان را از بین می‌برد. از مزایای این تکنیک می‌توان به عدم نیاز به بیهوشی یا جراحی، زمان درمان کوتاه، بازگشت سریع به فعالیت‌های روزمره و نیاز به تجویز داروهای خاص بعد از درمان اشاره کرد. در صورتی که تصمیم به کرایو زگیل تناسلی دارید، حتما درباره مزایا، عوارض و توقعات درمان با پزشک صحبت کنید تا تصمیمی آگاهانه بگیرید.

چنانچه برای تصمیم‌گیری در مورد روش انجام کرایو تراپی نیاز به مشاوره دارید می توانید به دکتر متخصص زنان و متخصص اورولوژیست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر آنلاین زنان و دکتر اورولوژیست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، این یکی از امن‌ترین روش‌های درمانی با درصد موفقیت بین ۴۴ تا ۷۵ درصد بعد از ۶ تا ۱۰ هفته درمان است. نتیجه بخشی کرایو به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

 

 

زگیل‌ها ممکن است خود به خود بیفتند، اما مدت زمان افتادن زگیل‌ها متفاوت است. حدود ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس، طی ۱۸ تا ۲۴ ماه بعد، از عفونت پاک می‌شوند. درمان، روند افتادن زگیل‌ها را سرعت می‌بخشد.

روش‌های درمان خانگی و داروهای بدون نسخه پزشک برای کرایوتراپی زگیل تناسلی در خانه توصیه نمی‌شوند.

 

 

فریز کردن در برخی افراد ممکن است درد داشته باشد، به‌خصوص در مواردی که زگیل تناسلی داخل واژن باشد. اما به‌طورکلی، کرایو زگیل تناسلی درد ندارد. نیتروژن مایع به‌حدی سرد است که زمانی که به پوست می‌خورد، همانند نیش حشرات یا گذاشتن یخ، حس سوزش ایجاد می‌کند.

تصمیم بین استفاده از لیزر یا کرایوتراپی برای درمان زگیل تناسلی به عوامل مختلفی از جمله نوع و موقعیت زگیل، ترجیحات پزشک، وضعیت سلامتی بیمار و تجربه پزشک در استفاده از هر روش بستگی دارد. هر دو روش لیزر و کرایوتراپی می‌توانند درمان موثری برای زگیل تناسلی باشند، اما روش درمان براساس نظر پزشک تعیین می‌شود.

شواهد مطالعات نشان می‌دهند که احتمال عود و بازگشت بیماری در درمان با لیزر دی اکسید کربن نسبت به کرایوتراپی کمتر است. لیزر به‌خاطر قابلیت پاکسازی، عود و میزان عوارض کمتر، روش موثرتری برای درمان زگیل‌های تناسلی بیرونی است.

 

 

کرایو می‌تواند به درمان زگیل تناسلی کمک کند، اما نمی‌تواند ویروس زگیل تناسلی (ویروس HPV) را به طور کامل از بین ببرد. کرایوتراپی با استفاده از منجمد کردن بافت آلوده، به کاهش علائم و زگیل‌ها کمک می‌کند. با این حال، ویروس HPV ممکن است هنوز در بدن باقی بماند و در آینده مجددا زگیل تناسلی ایجاد کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن