بی‌اشتهایی کودکان: چگونه مشکل بی اشتهایی فرزندم را حل کنم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چرا کودکان در صبح میلی به خوردن صبحانه ندارند؟ چگونه با بی اشتهایی فرزندم مقابله کنم؟ بی‌ اشتهایی کودکان دغدغه بسیاری از والدین است. این مطلب راهنمای مناسبی برای آشنایی بیشتر شما با این مشکل و درمان آن است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بی‌اشتهایی کودکان: چگونه مشکل بی اشتهایی صبحگاهی فرزندم را حل کنم؟

بی اشتهایی کودکان یا امتناع از خوردن غذا مشکلی بسیار رایج است که در مواردی باعث نگرانی والدین می‌شود. این که کودک از خوردن برخی از غذاها امتناع کرده یا گاهی علاقه‌ای به غذا ندارد، بی اشتهایی کودکان محسوب نمی‌شود و به‌راحتی می‌توان با روش‌های خانگی آن را درمان کرد. اما گاهی بی اشتهایی کودکان دلیل دیگری دارد. در صورتی که رفتارهای بی اشتهایی کودکان ادامه پیدا کند، عوارض خطرناکی به‌دنبال دارد که گاهی نیاز به دارو درمانی یا درمان رفتار شناختی والدین و کودک (CBT) دارد. اگر شما هم درگیر این مسئله هستید، با ما در این مطلب از مجله سلامتی دکترتو همراه شوید، تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید. 

بی اشتهایی کودکان چیست؟ 

کاهش غیرطبیعی میل کودک به غذا خوردن و اجتناب از هر نوع غذا را بی اشتهایی کودک می‌گویند. اگر برای رفع این مشکل راه‌های بسیار زیادی را امتحان کرده اما همچنان کودک بد غذایی دارید، باید به فکر درمان باشید. شاید این مشکل نشانه یک بیماری یا عفونت داخلی باشد. 

بی‌ اشتهایی کودکان از جمله معضلاتی است که بسیاری از والدین را نگران کرده است. امتناع کردن از خوردن هرگونه غذا، مشکلات بلع یا پس دادن غذا و عدم توانایی هضم یا بی‌علاقگی نسبت به غذا از جمله مشکلات رایج پدر و مادرهایی است که به تازگی می‌خواهند غذا دادن به کودکان را شروع کنند. 

معمولا پس از ۱۸ ماهگی استفاده از مکمل‌های غذایی و مواد غذایی تایید شده توسط دکتر اطفال توسط مادر باید آغاز شود. این دقیقا زمانی است که کم کم کودک باید از شیر نیز گرفته شود. وابستگی بیش از حد کودک به شیر مادر یکی از دلایل بی‌اشتهایی کودکان به‌خصوص در سنین زیر ۲ سال است. 

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

علائم بی‌اشتهایی کودک را بشناسید!

بی اشتهایی کودک، می‌تواند خطرات و معضلات جانبی بسیار زیادی از جمله اختلال در رشد، سوء تغذیه، اختلالات استخوانی، آسیب جدی به ارگان‌های اساسی مانند قلب و حتی مرگ شود. بنابراین بهتر است نشانه‌های جدی و زودهنگام بی‌اشتهایی کودکان را شناخته و در مورد آن با متخصص اطفال و تغذیه مشورت کنید. 

از جمله رایج‌ترین علائم بی اشتهایی در کودکان عبارت است از: 

  1. امتناع از خوردن غذاهای جدید
  2. نخوردن غذا به بهانه‌های مختلف 
  3. خوردن گروه محدودی از غذاها مانند ناگت‌ها یا غذاهای سرخ شده و آماده 
  4. نشانه‌های رفتاری و وسواسی مثلا این: فقط باید در شرایط خاصی با ظرف خودش غذا بخورد. 
  5. به مرور زمان علاقه‌ای به هیچ غذایی ندارد. 

این‌ها علائم رفتاری بودند. ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا نشانه‌های فیزیکی بی اشتهایی کودکان خود را نشان دهد. بنابراین به تغییر رفتار او بسیار دقت داشته باشید. موارد زیر برای شناسایی بهتر این مشکل می‌تواند به شما کمک کند:

  • احساس افزایش وزن و چاقی کاذب 
  • وسواس غذایی 
  • کاهش قابل توجه میزان غذای مصرفی با وجود لاغری 
  • خلق و خوی تحریک پذیر 
  • قولنج یا کولیک 
  • مشکلات گوارشی 

این علائم حتی می‌توانند خطرناک‌تر شده و تبدیل به عوارض جدی شوند. این موارد عبارتند از: 

  • احساس افت دمای شدید بدن 
  • کبودی چهره کودک یا نوزاد 
  • تغییر رنگ چهره به‌دلیل عدم دریافت ویتامین‌ها 
  • خواب آلودگی بیش از حد 
  • خواب‌های طولانی 
  • غش ناگهانی 
  • تهوع پس از هر وعده غذایی 
  • عدم توانایی دفع غذا و ورم شدید شکم نوزاد 
  • تغییر سریع در وزن نوزاد 
  • مشکل در رشد ناخن و موها

در صورت مشاهده چنین مواردی حتما با متخصص اطفال تماس گرفته و شرایط را به او اطلاع دهید. ممکن است کمبود بیش از حد ویتامین در بدن کودک باعث اختلال در رشد و بیماری‌هایی مانند «نرمی استخوان» و غیره شود. 

نگران علائم بی اشتهایی فرزندت هستی؟

با متخصص تغذیه مشورت کن.

دلایل بی‌اشتهایی کودکان 

لیست دلایل بی‌اشتهایی کودکان بی‌پایان است، تقریبا هر موردی حتی رفتار والدین نیز می‌تواند بر الگوی تغذیه کودکان تاثیر بگذارند. دقت داشته باشید که شما اولین الگوی کودک هستید و او از شما می‌آموزد. اشتهای کودکان تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند سن، سطح انرژی، رژیم غذایی و محیط است. برای آگاهی بیش‌تر شما برخی از این عوامل را در زیر مطرح خواهیم کرد:

  • بیماری یا ناخوشی مانند تب و اسهال یا مسمومیت، میل به غذا در کودکان را کاهش می‌دهد.
  • اگر موضوعی باعث ایجاد استرس در کودکتان شود مانند بحث با خواهر، برادر یا دوستان، اختلافات خانوادگی، حوادث ناگوار و هر نوع حادثه استرس زایی، می‌تواند اشتهای او را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اگر کودکتان علاقه‌ای به بازی ندارد یا به طور ناگهانی از انجام کارهای مورد علاقه‌اش دست کشیده و این حالت برای مدتی طول کشیده است، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی در کودک باشد، افسردگی در کودکان با تغییرات اشتها در ارتباط است. گاهی نیز کودک دچار وسواس کاهش وزن می‌شود و از غذا خوردن دست می‌کشد.
  • کاهش اشتها می‌تواند ناشی از عوارض جانبی برخی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها نیز باشد.
  • یبوست به دلیل حرکات نامنظم روده‌ها رخ می‌دهد و از دست دادن اشتها یکی از شاخص‌های واضح یبوست است.
  • خوردن میان وعده‌های متعدد و نزدیک به زمان وعده‌های اصلی غذا باعث سیری زودرس و کاهش اشتها در کودکان می‌شود.
  • از اشتباهاتی که گاهی اوقات والدین انجام می‌دهند این است که به عنوان تنبیه کودک را از غذا خوردن منع می‌کنند. این کار باعث بیزار شدن کودک از غذا می‌شود و به مرور اشتهای وی را کم می‌کند.
  • گاهی اوقات خواب طولانی اشتهای کودک را کاهش می‌هد.

هنگام غذا، تلویزیون ممنوع!

یکی دیگر از موضوعاتی که در حال حاضر برای بیش‌تر خانواده‌ها مشکل ساز شده این است که کودکان زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند یا در فضای مجازی سرگرم هستند و از غذا خوردن غافل می‌شوند. البته تماشای تلویزیون و سرگرم شدن در فضای مجازی تیغ دو لبه‌ایست که در برخی کودکان ایجاد بی‌اشتهایی می‌کند اما برخی دیگر متوجه میزان غذا خوردن خود نیستند و تکنولوژی جدید باعث چاقی کودکان می‌شود.

رایج‌ترین سن بی‌اشتهایی کودکان 

رایج‌ترین سن بی‌اشتهایی کودکان، مربوط به کودکان زیر ۲ سال است. این دقیقا زمان از شیر گرفتن کودک است. به همین دلیل کودک طبیعتا به دلیل عادت به الگوی شیرخوارگی از مصرف سایر غذاها و میان‌و‌عده‌ها خودداری کرده که باعث سوء تغذیه می‌شود. 

همچنین علاقه کودکان به دسته خاصی از غذاها به خصوص فست فودها و غذاهای آماده مانند ناگت‌ها نیز در سنین ۳ تا ۵ سالگی و پس از رشد کامل دندان‌ها دیده می‌شود. چنین غذاهایی فاقد مواد مغذی بوده و بازهم نوعی بی اشتهایی کودکان محسوب می‌شود. 

بی-اشتهایی-صبحگاهی-کودکان
صبحانه نخوردن کودک از مشکلات اساسی والدین است.

صبحانه، مشکل‌ترین وعده برای والدین

همچنین در میان وعده‌های غذایی، صبحانه دردسرسازترین وعده غذایی برای کودکان محسوب می‌شود. اغلب کودکان نسبت به خوردن صبحانه بی‌‌اشتها بوده که تاثیر بسیار زیادی در رشد آن‌ها دارد. 

آیا کودک شما هم از خوردن صبحانه سر باز می‌زند؟ شما هم از آن دسته والدینی هستید که مدام در حال سر و کله زدن با کودک خود بر سر خوردن صبحانه هستید؟ تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا کودک شما میلی به خوردن صبحانه ندارد؟ بی‌اشتهایی صبحگاهی کودکان دغدغه بسیاری از والدین است.

همانطور که می‌دانید صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی برای افراد، به خصوص کودکان بوده و تاثیر بسیار بالایی بر رشد آنان دارد. کودکانی که صبح خود را با خوردن صبحانه آغاز می‌کنند خوش اخلاق‌ترند، در ساعات مدرسه تمرکز بیش‌تری دارند و یادگیری آن‌ها افزایش می‌یابد. نخوردن صبحانه باعث افزایش ریسک بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ در کودکان می‌شود و در بلند مدت بر هوش و عملکرد مغزی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. 

چطور مشکل صبحانه نخوردن کودک را حل کنم؟ 

سر باز زدن کودکان از خوردن صبحانه می‌توان با چند ترفند ساده حل کرد. اگر کودک شما هم نسبت به خوردن صبحانه بی‌اشتها است می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

۱. هرگز کودک را مجبور نکنید!

شما به عنوان پدر و مادر، غذا را آماده می‌کنید ولی این کودک است که زمان و مقدار غذا خوردن را انتخاب می‌کند. اصرار چندین و چند باره برای خوردن صبحانه نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه اوضاع را بدتر می‌کند و ممکن است باعث برانگیختگی حس لجبازی فرزندتان نیز بشود و در نهایت دچار استرس و خشم در شروع روزتان شوید.

جنگ اول به از صلح آخر، روز اول رو با گفتن این جمله شروع کنید: پسر یا دختر عزیزم، صبحانه فقط الان و یک بار آماده می‌شود اگر گرسنه هستی بیا سر سفره. ممکن است روز اول کودک گرسنه به مدرسه برود ولی تاثیرش را در روزهای بعدی می‌بینید که کودک برای صرف صبحانه پیش قدم می‌شود.

۲. بگذارید خود کودک گرسنه شود!

اجازه دهید هروقت کودکتان احساس گرسنگی کرد غذا بخورد. در این مواقع همراه داشتن یک لقمه‌ی غذا، انگیزه آنان را برای غذا خوردن بیش‌تر می‌کند. علاوه بر این غذا خوردن در ماشین برای کودکان هیجان انگیز و جذاب است و اشتهایشان را باز می‌کند.

۳. تنوع غذایی را در نظر بگیرید.

غذاهایی که صرفا مخصوص صبحانه نیستند باعث می‌شود حس بد کودک نسبت به صبحانه کم‌تر شود. در انتخاب‌هایتان تنوع داشته باشید. برای مثال شنبه‌ها روز میوه، یکشنبه‌ها روز تخم مرغ، دوشنبه‌ها کره مربا و… به عنوان پیشنهادی معجزه گر می‌توانیم پنکیک و بیسکویت‌های صبحانه را به والدین معرفی کنیم. 

  • یک پیمانه شیر، ۵۰ گرم کره، ۱ عدد تخم مرغ، ۱ پیمانه آرد سفید، ۲ قاشق غذاخوری شکر، ¼ قاشق چای خوری نمک، روغن مایع به میزان کافی و ۱ و ½ قاشق چای خوری بکینگ پودر را خوب بهم بزنید و اندازه یک ملاقه از مواد را در تابه‌ای که از قبل گرم شده می‌ریزیم تا به شکل دایره‌ای پهن شود.
  • شعله گاز را کم کنید تا دو طرف پنکیک طلایی شود.
  • پنکیک شما آماده است! حالا با مقداری شکلات صبحانه، عسل و میوه‌هایی مانند توت فرنگی و موز به آن جلوه بیش‌تری دهید.

۴. با آب میوه و غذاهای سبک شروع کنید!

در مورد بچه‌هایی که دوست ندارند مستقیم سراغ وعده‌ی صبحانه بروند، یک لیوان شیر، آبمیوه یا یک میوه ساده مثل موز یا سیب برای شروع روز گزینه‌های خوبی هستند. یک لیوان نوشیدنی از میوه‌هایی که مورد علاقه فرزندتان است، مخصوصا اگر در یک لیوان طرح دار سرو شود، می‌تواند اشتهای کودکتان را برای صبحانه‌ی اصلی باز کند. برای تحریک اشتها اسموتی هم گزینه‌ی خوبی می‌تواند باشد.

۵. میان‌وعده‌های کامل به‌جای صبحانه

بعضی از بچه‌ها نسبت به صبحانه بی‌اشتها بوده و تمایل دارند وعده‌های غذایی متعدد داشته باشند. برای چنین شرایطی میان وعده‌های مختلفی مثل میوه‌ی تازه، میوه‌ی خشک، مغزها، غلات، اسنک، یک لقمه نان و پنیر یا کره مربا، همراهتان داشته باشید یا در کیف مدرسه کودکتان بگذارید.

۶. غذا را در معرض دید کودک قرار دهید!

غذا را در مقابل دید کودکان قرار دهید. شاید همان لحظه سراغ غذا نروند ولی دیر یا زود برای چشیدن مزه‌ی غذا هم که شده باشد وسوسه می‌شوند آن را امتحان کنند. حتی می‌توانید مدام از طعم و مزه فوق‌العاده آن صحبت کرده و به این ترتیب به صورت غیر مستقیم او را به خوردن غذا تشویق کنید. 

۷. با هم آشپزی کنید!

به انتخاب کودکتان غذای مورد علاقه او را در یک روز خاص با کمک یکدیگر درست کنید. همکاری به این روش تاثیر چشمگیری در تشویق کودک برای خوردن غذا دارد. همچنین می‌توانید در ابتدا جایزه‌ای برای تمام کردن غذایش در نظر بگیرید. 

۸. به شکل غذا و ظرف دقت داشته باشید!

کودکان به چیزهایی دقت می‌کنند و حساس هستند که شاید شما نباشید. بنابراین گاهی شکل و رنگ‌ غذا برای کودکان خسته کننده می‌شود. به شکل ظاهری غذای او جذابیت بخشید. برای این کار می‌توانید مواد غذایی صبحانه‌ را به شکل حیوانات مختلف در بشقاب بچینید یا ترکیب رنگی مختلفی را در ظرف غذای آن‌ها رعایت کنید. از ظرف‌هایی با شکل‌ها و رنگ‌‌های مختلف نیز می‌توانید کمک بگیرید.

درمان-بی-اشتهایی-کودک
برای درمان بی اشتهایی کودک به دکتر متخصص اطفال مراجعه کنید

بهترین پزشک برای درمان

حال که با نشانه‌های بی اشتهایی کودکان آشنا شدید، شاید برایتان این سوال مطرح شود که بهترین پزشک برای درمان کیست؟ یا اصلا چه راهی برای تشخیص قطعی این مورد وجود دارد؟ آیا می‌توان بی‌اشتهایی را درمان کرد؟

بله‌! اغلب بی‌اشتهایی‌های دوره‌ای یا معمول نیازی به درمان ندارند. والدین می‌توانند با کمک مشاور راه‌های تشویق کودک به غذا خوردن را آموزش ببینند. در هر صورت متخصص اطفال بهترین گزینه برای تشخیص این مورد هستند. 

پس از مراجعه به پزشک و انجام معاینات فیزیکی و آزمایش‌های مختلف از جمله آزمایش خون برای بررسی میزان ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن بهترین روش درمان به والدین و کودکان پیشنهاد می‌‌شود. برای درمان بهتر است در کنار متخصص اطفال از پزشک تغذیه و کمک‌های تراپیست نیز استفاده کرد. به این ترتیب دلایل روانی بی اشتهایی کودکان نیز درمان خواهد شد. 


عوارض عدم درمان بی‌اشتهایی جدی در کودکان 

همانطور که اشاره شد، بی اشتهایی جدی در کودکان می‌تواند با ایجاد کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن، خطرات جدی از جمله اختلال در رشد، سوء تغذیه، اختلالات استخوانی، آسیب جدی به ارگان‌های اساسی مانند قلب و حتی مرگ به‌همراه باشد. همچنین سوء تغذیه خود می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین در کودکان یا ضعف سیستم ایمنی بدن، اختلال در بلوغ و مشکلات روحی و روانی در کودکان شود. همچنین به مرور زمان کودک به دلیل عدم دریافت ویتامین‌های لازم دچار مشکلاتی از جمله موارد زیر می‌شود:

  • عفونت‌های لثه و دهان 
  • بدفرمی اندام‌ها 
  • مشکلات بینایی و ضعف در بینایی 
  • افسردگی 
  • مشکلات یادگیری و تمرکز 
  • لق بودن دندان‌ها 
  • ریزش مو 
  • لاغری و ریزه بودن بیش از حد 

بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به درمان بی اشتهایی کودکان و مراجعه به متخصص کودکان اقدام کرد.


بی اشتهایی کودکان چطور تشخیص داده می‌شود؟

اولین راه تشخیص بی اشتهایی کودکان ، بررسی نشانه‌های فیزیکی در کودک است. برای تکمیل معاینه پزشک از شما در مورد سوابق مشکلات خانوادگی و بیماری‌های کودک، الگوهای تغذیه‌ای او، رفتارها و نشانه‌هایش خواهد پرسید.

در شرایطی نیز اگر بی‌اشتهایی کودک ناشی از مشکلات روحی و روانی باشد با تس‌های روانشناختی کودکان تشخیص داده می شود.از جمله آزمایش‌های فیزیکی برای تشخیص بی‌اشتهایی کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • آزمایش خون جهت بررسی تغییرات ویتامین‌ها، مواد مغذی و الکترولیت‌های خون 
  • نوار قلب به‌منظور بررسی فعالیت و عملکرد قلب 
  • آزمایش تراکم استخوان جهت بررسی میزان مواد معدنی موجود در استخوان (این مورد به تشخیص زودهنگام اختلالات ساق پای کودکان از جمله نرمی استخوان با کمبود کلسیم کمک می‌کند.)

پس از مشخص شدن نتایج باید دوباره به دکتر کودکان مراجعه کرد. 

تشخیص و شروع درمان بی اشتهایی کودک

بی اشتهایی کودکان زیر ۲ سال موضوعی عادی است اما نباید آن را نادیده گرفت زیرا می‌تواند تبدیل به الگوی تغذیه‌ای او شود. بنابراین بهتر است پیش از تشدید علائم با مشاهده نشانه‌های جدی بی اشتهایی کودکان به متخصص مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش‌های لازم با مشورت او بهترین راه درمان را انتخاب کنید. بهتر است بدانید دلیل بی اشتهایی کودکان از هر کودک به دیگری متفاوت است. بنابراین به درمان خاصی نیاز دارد.

با تشخیص دلیل ابتلا و نوع درمان، پزشک در وهله اول برای جبران وزن از دست رفته کودک سریعا اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

اگر کودکی دچار سوء تغذیه شدید یا کم خونی شدید باشد نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت کمک‌های پزشکی دارد. بنابراین مشکل بی اشتهایی و نشانه‌های آن را جدی بگیرید. در کنار درمان فیزیکی، تراپی و جلسات روان‌درمانی برای حل ریشه‌ای مشکل را نیز فراموش نکنید. روان درمانی نیز به حل مشکلات رفتاری کودک کمک می‌کند و منجر به بازیابی وزن از دست رفته کودک می‌شود.

توجه: در برخی موارد ممکن است بی اشتهایی کودک نشانه یک بیماری زمینه‌ای مانند عفونت روده یا مشکلات معده باشد. تشخیص این مورد با پزشک است. 

بی-اشتهایی-کودک-یک-ساله
بی اشتهایی در کودکان یک ساله باید زیر نظر متخصص کودکان درمان شود

درمان بی‌ اشتهایی کودکان چگونه است؟

این درمان ترکیبی از مشاوره روانپزشکی، رفتار شناختی، خودمراقبتی و دارو درمانی است که با اهداف درمانی زیر انجام می‌شود:

  • درمان مشکلات جسمی، ذهنی و روانی کودک 
  • بازگشت کودک به وزن طبیعی و سلامت کامل 
  • حمایت روحی از کودک برای غلبه بر استرس و افسردگی 
  • خودآگاهی صحیح 
  • اصلاح رفتارها و الگوهای غلط غذایی 
  • یاد دادن عادت‌های غذایی به روش‌های مناسب

۱. روان درمانی بی اشتهایی کودکان 

روان درمانی برای بی‌ اشتهایی کودکان می‌تواند ریشه بروز اختلال بی اشتهایی را تشخیص دهید. در هنگام روان درمانی باورهای غلط کودک، اضطراب، اعتماد به نفس پایین یا سایر عوامل روحی و ذهنی یا محیطی که باعث ایجاد بی اشتهایی شده‌اند بررسی می‌شود. سپس روان‌درمانگر با شناسایی ریشه مشکل رفتارها غلط را اصلاح کرده و باعث ایجاد برخورد مثبت کودک با غذا می‌شود. روش‌های مختلفی از روان درمانی وجود دارد که انجام نوع آن بستگی به تشخیص پزشک دارد. از جمله این موارد عبارتند از: 

روان‌درمانی خانوادگی 

این روش برای تمام اعضای خانواده انجام می‌شود. زیر الگوهای رفتاری آن‌ها تاثیر زیادی بر شکل‌گیری رفتار کودک و حتی بی اشتهایی او دارد. در روان درمانی خانوادگی نوع تفکر و همبستگی خانواده بهبود بخشیده شده و والدین یاد می‌گیرند چطور با کودک بی اشتهای خود برخورد داشته باشند.‌

روان درمانی رفتار شناختی (CBT)

این روش بر ایجاد تصور درست و سالم از خود با تمرکز بر الگوهای فکری و شناخت رفتارهای کودک انجام می‌شود. سپس رفتار ناهنجار و دلیل مشکل شناسایی و به روش‌های روان‌درمانگر، از بین می‌روند. 

روان درمانی ارتباطی 

ارتباط با دیگران یکی دیگر از روش‌های روان درمانی برای درمان بی اشتهایی کودکان است. این روش بر رابطه فرد و واکنشی که در محیط نشان می‌دهد یا عواملی که باعث بی اشتهایی او در ارتباط با دیگران می‌شود بررسی شده و سپس مشکل با روش‌های پزشک حل می‌شود

توجه: بسته به تشخیص پزشک از چند نوع روش روان درمانی برای درمان بی اشتهایی کودکان استفاده کرد. 

۲. درمان دارویی 

در موارد شدیدتری بی اشتهایی کودکان ممکن است پزشک برای درمان این مشکل از داروهای اشتها آور مانند قطره آهن یا داروهای ضد افسردگی مخصوص کودکان استفاده کند. در خصوص مصرف این داروها هرگز خودسرانه عمل نکنید. برخی از داروها می‌توانند زمینه‌ساز مشکلاتی مانند بلوغ زودرس شوند. 

برای درمان بی اشتهایی کودکت همین حالا اقدام کن. با متخصص تغذیه مشاوره داشته باش.

عوامل موثر بر بی اشتهایی کودکان 

همانطور که با دلایل بی اشتهایی کودکان آشنا شدید، بهتر است با عوامل موثر و تشدید کننده این موضوع نیز آشنا شده و به این ترتیب از بروز این مشکل جلوگیری کنید. از جمله عوامل موثر بر بی‌اشتهایی کودک می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  1. رفتار والدین و به خصوص مادرانی که رژیم می‌گیرند. 
  2. زمانی که مادر همیشه برای غذا دادن به کودک اصرار داشته باشد.
  3. وجود بیماری کودکان مانند مشکل در بلع، عدم احساس گشنگی برای ساعت‌ها، مشکل در جویدن، درد در لثه و دندان، زخم گلو و زبان یا معده 
  4. بیماری‌های روحی، به‌خصوص در سنین بالای ۳ سال باعث اضطراب، ترس و افسردگی می‌شود که بی اشتهایی کودکان را به‌دنبال دارد. 
  5. وجود ویروس و باکتری در بدن 
  6. ابتلا به عفونت‌های روده‌ای 
  7. مشکلات گوارشی مانند یبوست 
  8. ساعت بد تغذیه 
  9. تغذیه بیش از حد از کافئین، شکلات و کاکائو به خصوص در ساعات پایانی شب
  10. بی تحرکی یا پر تحرکی 
  11. الگوی نامنظم خواب 

در چنین حالتی ممکن است کودک رفتار پرخاشگرانه داشته یا دچار قولنج شود. بنابراین از به‌زور غذا خوردن یا تنبیه کردن و حرکات عصبی خودداری کنید.

توجه: به نحوه بافت غذا توجه داشته باشید. گاهی کودک از شکل و بافت یا مزه آن شکایت دارد با ترفندهای مختلف غذاهای مفید را به او بدهید. برای مثال کرفس را به شکل اسموتی کرده یا هویج پخته شده را با سبزیجات دیگر تزیین کنید.

هرگز برای غذا دادن به کودک دنبال او نباشید. در عوض راه‌های هوشمندانه پیدا کرده و او را غیر مستقیم برای خوردن غذا ترغیب کنید. 

۱۰ غذای مفید برای درمان بی اشتهایی کودکان در خانه 

پس از مشورت با پزشک شما می‌توانید مواد غذایی را به رژیم کودک بی اشتهای خود اضافه کنید که به رفع سریع‌تر مشکل کمک کند. از جمله بهترین غذاها برای رفع بی اشتهایی کودکان عبارتند از:

  1. مصرف متعادل شیر 
  2. بادام زمینی برای کودکان بدون آلرژی 
  3. اضافه کردن ماست به وعده غذایی کودک (با ماست‌های بدون لاکتوز می‌توانید شروع کنید.)
  4. استفاده از ادویه‌های اشتهاآور مانند پونه کوهی، دارچین، گشنیز و رازیانه گیاهانی در غذای کودک 
  5. مرکباتی مانند پرتقال یا شربت آب لیمو تاثیر چشمگیری در افزایش اشتهای کودک دارند. 
  6. جوشانده شیرین بیان و عرق نعناع می‌تواند اشتهای کودک را تقویت کند. 
  7. تخم‌ مرغ و مرغ را در رژیم غذایی کودک قرار دهید. 

این لیست بی پایان است و شما می‌توانید بر حسب مشورت با پزشک خود از داروهای گیاهی مختلف مانند قطره ترنجبین یا نعناع برای کودکان بالای ۲ سال استفاده کنید. اما در خصوص کودکان زیر ۲ سال اضافه کردن هرگونه مکمل غذایی تقریبا ممنوع است. برای آشنایی با غذاهای ممنوع برای کودکان زیر ۲ سال با دکتر اطفال مشورت کنید.


کلام آخر 

شما به راحتی با دانستن تمامی این موارد می‌توانید از بی اشتهایی کودکان و عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری کنید. دقت داشته باشید سوء تغذیه به خصوص در این سنین می‌تواند زمینه بیماری‌هایی مانند اختلالات ساق پا یا بیماری‌های روحی باشد. بنابراین اگر نشانه‌های بی اشتهایی را در کودک خود می‌بینید، سریعا به دکتر اطفال مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دکترتو علاوه‌بر کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و نوبت‌گیری آنلاین، با بهترین متخصصین اطفال این زمینه نیز آشنا شوید. 

دکترتو در هر گام مراقب سلامت خانواده شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بی اشتهایی کودکان

  1. ناشناس گفت:

    سلام دختر بچه یک نیم ساله هست فقط شیر مادر میخوره دیگه هیچ غذایی نمیخوره اگر بخوره ۲ قاشوق

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متوجه سوالتان نشدیم

  2. آزیتا سلطانی گفت:

    طفل من ۸ ماه است ولی هیچی نمیخوره حتی شیر مادر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      فورا به پزشک مراجعه کنید
      نیاز به سروم دارد
      خطر ناک است