سندروم نفروتیک، تهدیدی برای بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سندروم نفروتیک مجموعه علائمی است که به دلیل اختلالات کلیوی ایجاد می‌شود. این عارضه باعث تورم، افزایش فشارخون، افزایش چربی خون و ازدست‌دادن اشتها می‌شود. درمان بستگی به علت ایجاد این سندروم دارد. بیماری‌های مختلف، برخی داروها و عفونت‌ها می‌توانند باعث بروز این عارضه شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
سندروم نفروتیک

سندروم نفروتیک مجموعه‌ای از علائم است که نشان می‌دهند، کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند. زمانی که فیلترکردن و پاک‌سازی خون در کلیه‌ها دچار اختلال شود، علائم این سندروم به وجود می‌آید. اگر پزشک به شما گفته است دچار این سندروم هستید یا در آزمایش‌های تشخیصی شما موارد غیرطبیعی مربوط به کلیه‌ها مشاهده شده است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم، سندرم نفروتیک چیست؟ چه علائمی در بدن ایجاد می‌کند؟ چرا برخی افراد دچار این اختلال کلیوی می‌شوند؟ کدام عوامل خطر ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ و اگر این سندروم درمان نشود، چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

درصورتی‌که علائم مربوط به این سندروم را دارید یا دچار مشکلات کلیوی شده‌اید، حتما برای بررسی دقیق و تشخیص به‌موقع بیماری به دکتر کلیه و مجاری ادرار یا متخصص نفرولوژی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

سندروم نفروتیک چیست؟

سندروم نفروتیک در واقع نوعی بیماری کلیه محسوب نمی‌شود. این سندروم مجموعه‌ای از علائم را شامل می‌شود که به دلیل اختلال در عملکرد کلیه به وجود می‌آیند. بخشی از کلیه به نام گلومرول‌ها وظیفه تصفیه خون را برعهده دارند. رگ‌های خونی کوچک در کلیه‌ها بخشی از این سیستم هستند. این رگ‌ها مواد زائد و آب اضافی را از خون پاکسازی کرده و به سمت مثانه می‌فرستند. در نهایت این مواد زائد از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند.

زمانی که این رگ‌های خونی فیلتر کننده خون دچار مشکل می‌شوند، پروتئین بیش از حد وارد ادرار شده و علائم مربوط به سندرم نفروتیک ظاهر می‌شوند. این سندروم می‌تواند هم در بزرگسالان و هم در کودکان به وجود بیاید.

سندروم نفروتیک مجموعه‌ای از علائم است که به دلیل اختلال در عملکرد کلیه ایجاد می‌شود. زمانی که رگ‌های خونی در کلیه به‌درستی کار نکنند، پروتئین زیادی وارد ادرار شده و شخص دچار سندروم نفروتیک می‌شود.

سندرم نفروتیک باعث تجمع مایعات در بدن و تورم در اطراف چشم و مچ پا می‌شود.
سندرم نفروتیک باعث تجمع مایعات در بدن و تورم در اطراف چشم و مچ پا می‌شود.

علائم سندروم نفروتیک

این سندروم می‌تواند علائم و نشانه‌های زیر را در فرد ایجاد کند:

  • تورم شدید به‌ویژه در اطراف چشم و مچ پا (ادم)
  • ادرار کف‌آلود (به دلیل وجود پروتئین زیاد در ادرار که به این بیماری، پروتئینوری می‌گویند.)
  • افزایش وزن به دلیل احتباس مایعات
  • خستگی
  • ازدست‌دادن اشتها
  • چربی و کلسترول بالا در خون که به آن هیپرلیپیدمی می‌گویند.
  • سطح پایین آلبومین در خون.

اگر دچار چنین علائمی هستید، حتما به دکتر اورولوژی مراجعه کنید. متخصص برای تشخیص سندروم نفروتیک آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دچار تورم شدید و غیرعادی شدی؟

برای بررسی علائم به متخصص نفرولوژی مراجعه کن.

علت سندروم نفروتیک چیست؟

علل ابتلا به این سندروم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

سندروم نفروتیک اولیه: شرایطی که فقط خود کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

سندرم نفروتیک ثانویه: هنگامی که مشکل مربوط به قسمت دیگری از بدن باشد و روی کلیه‌ها هم تاثیر گذاشته باشد.

اصلی‌ترین علل ابتلا به این عارضه شامل موارد زیر می‌شود.

  • بیماری تغییر حداقلی: علت بروز این سندروم در کودکان همین بیماری است. در این شرایط بافت کلیه‌ها زیر میکروسکوپ کاملا طبیعی است و علت اختلال در عملکرد مشخص نیست. شرایطی مانند عفونت ویروسی، واکنش‌های آلرژیک و مصرف داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی باعث بروز بیماری تغییر حداقلی می‌شوند.
  • گلومرولو اسکلروزیس سگمنتال کانونی (FSGS): این بیماری باعث ایجاد زخم در گلومرول‌ها می‌شود. شایع‌ترین علت ابتلا به سندروم نفروتیک در بزرگسالان این بیماری است. مواردی مانند ویروس HIV، برخی داروها، جهش‌های ژنتیکی، چاقی، فشارخون بالا و بیماری‌های عروقی باعث ابتلا به بیماری FSGS می‌شوند.
  • نفروپاتی غشایی: در این بیماری غشای گلومرول‌ها ضخیم می‌شود. علت آن می‌تواند آنتی‌بادی PLA2R، سرطان، مالاریا، هپاتیت یا لوپوس باشد.
  • دیابت: شایع‌ترین علت ثانویه این بیماری است. دیابت به کلیه‌ها آسیب زده و باعث نفروپاتی دیابتی می‌شود.
  • لوپوس: لوپوس نوعی بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند.
  • آمیلوئیدوز: در این عارضه پروتئین‌های آمیلوئید در خون تجمع پیدا کرده و باعث آسیب به کلیه‌ها می‌شوند.

عوامل خطر سندروم نفروتیک

برخی از عوامل می‌توانند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. از جمله:

  • شرایط پزشکی: برخی از بیماری‌ها و شرایط پزشکی مانند دیابت، لوپوس، آمیلوئیدوز و بیماری‌های کلیوی می‌توانند احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش دهند.
  • برخی داروها: داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و داروهای ضد عفونت ریسک ابتلا را بالا می‌برند.
  • برخی عفونت‌ها: عفونت‌هایی مانند HIV، هپاتیت B و C و مالاریا احتمال ابتلا را افزایش می‌دهند.
برخی بیماری‌ها، داروها و عفونت‌ها می‌توانند به کلیه‌ها آسیب وارد کرده و باعث بروز علائم سندروم نفروتیک شوند.
برخی بیماری‌ها، داروها و عفونت‌ها می‌توانند به کلیه‌ها آسیب وارد کرده و باعث بروز علائم سندروم نفروتیک شوند.

عوارض سندروم نفروتیک

سندروم نفروتیک در صورت عدم درمان ممکن است عوارضی را ایجاد کند. شایع‌ترین عوارض این سندروم عبارت‌اند از:

  • لخته شدن خون: زمانی که گلومرول‌ها در فیلترکردن خون دچار مشکل می‌شوند، مقدار زیادی از پروتئین‌های خون از دست می‌روند و احتمال ایجاد لخته در رگ‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  • بالارفتن کلسترول و تری گلیسیرید خون: سطح پروتئین آلبومین در خون کاهش پیدا کرده و به همین دلیل کبد آلبومین بیشتری تولید می‌کند. در نتیجه کبد کلسترول و تری گلیسیرید بیشتری آزاد می‌کند و فرد ممکن است دچار کلسترول بالا شود.
  • سوءتغذیه: ازدست‌دادن پروتئین خون باعث سوءتغذیه می‌شود. وزن کاهش پیدا کرده، اما ادم آن را پنهان می‌کند.
  • فشارخون بالا: تجمع مایعات در بدن باعث ایجاد فشارخون بالا می‌شود.
  • آسیب حاد کلیه: زمانی که گلومرول‌ها دچار مشکل می‌شوند، فیلترکردن خون با اختلال مواجه شده و مواد زائد در خون جمع می‌شوند. در این شرایط ممکن است به دیالیز اضطراری نیاز باشد.
  • بیماری مزمن کلیوی: ممکن است با گذشت زمان عملکرد کلیه‌ها دچار مشکل شود و در نهایت شخص به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز داشته باشد.
  • عفونت: این بیماران بیشتر به عفونت مبتلا می‌شوند.

به نقل از kidneyfund در رابطه با عوارض تهدیدکننده سندرم نفروتیک:

با وجود سندرم نفروتیک، کلسترول نیز در خون شما جمع می‌شود. هنگامی که سطح کلسترول بیش از حد در خون بالا برود، توده‌هایی در داخل رگ‌ها و شریان‌ها ایجاد می‌شوند که می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.

تشخیص سندروم نفروتیک

برای تشخیص سندروم نفروتیک لازم است آزمایش‌های زیر انجام شوند.

  • آزمایش ادرار: در آزمایش ادرار مقدار دفع پروتئین و دیگر ناهنجاری‌های کلیه مشخص می‌شود.
  • آزمایش خون: یکی از اولین آزمایش‌هایی که دکتر کلیه برای این بیماران تجویز می‌کند آزمایش عملکرد کلیه است. در آزمایش خون سطح پایین آلبومین و پروتئین خون تشخیص داده می‌شود. در این بیماران سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل این فاکتورها به‌علاوه سطح کراتینین و نیتروژن اوره اندازه‌گیری می‌شوند.
  • بیوپسی کلیه: برای نمونه‌برداری از کلیه سوزنی از طریق پوست وارد شده تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

پس از تشخیص سندرم نفروتیک ممکن است پزشک برای تشخیص علت ثانویه آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش دیابت را تجویز کند.

اگر دچار مشکلات کلیه هستید، حتما برای تشخیص به‌موقع سندرم نفروتیک یا سایر اختلالات کلیوی به متخصص اورولوژی یا نفرولوژی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

برای کاهش تورم در این بیماران قرص ادرارآور تجویز می‌شود.
برای کاهش تورم در این بیماران قرص ادرارآور تجویز می‌شود.

درمان سندروم نفروتیک چگونه انجام می شود؟

درمان سندروم نفروتیک به علت ایجاد آن بستگی دارد. پزشک باید علت ایجاد سندروم را تشخیص داده و برای درمان آن اقدامت لازم را انجام دهد. همچنین برای بهبود علائم و عوارض این سندروم از جمله کاهش کلسترول، فشارخون و ادم باید اقدامات درمانی انجام شود.

درمان معمولا شامل موارد زیر است.

  • درمان فشارخون: داروهای مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، فشارخون و پروتئین آزادشده در ادرار را کاهش می‌دهند. داروهایی مانند لیزینوپریل، بنازپریل و انالاپریل جز این دسته از داروها هستند.
  • داروهای کاهش‌دهنده کلسترول: برای کاهش کلسترول استاتین‌ها تجویز می‌شوند.
  • داروهای ضدانعقاد: برای کاهش احتمال لخته خون تجویز می‌شوند. هپارین، وارفارین، دابیگاتران و ریواروکسابان ازاین‌دست داروها هستند.
  • قرص‌های ادرارآور: داروهای دیورتیک برای افزایش ادرار تجویز می‌شوند. در نتیجه تورم (ادم) کاهش پیدا می‌کند.
  • داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی: داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها می‌توانند سیستم ایمنی را کنترل کرده و التهاب را کاهش دهند.

برای درمان سندرم نفروتیک باید علت ایجاد آن، درمان شود. برای درمان علائم و عوارض آن نیز داروهای فشارخون، داروهای چربی خون، ضدانعقاد و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن تجویز می‌شوند.

کدوم دارو برای تو موثرتره؟ برای درمان سندروم نفروتیک با متخصص مشورت کن.

رژیم غذایی سندرم نفروتیک باید چگونه باشد؟

رژیم غذایی درست می‌تواند به کنترل علائم و عوارض سندرم نفروتیک کمک کند. به همین دلیل بهتر است برای رعایت رژیم غذایی اصولی با دکتر تغذیه مشاوره داشته باشید. برای مشاوره با دکتر تغذیه به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین می‌توانید از خدمات سایت دکترتو استفاده کنید.

احتمالا متخصص تغذیه موارد زیر را در رژیم غذایی شما توصیه کند:

  • سعی کنید از پروتئین بدون چربی استفاده کنید. پروتئین گیاهی در درمان بیماری‌های کلیوی مفید است.
  • مقدار چربی و کلسترول را در غذاهای خود کاهش دهید.
  • رژیم غذایی کم‌نمک داشته باشید تا تورم بدن کاهش پیدا کند.
رعایت رژیم غذایی اصولی در درمان سندرم نفروتیک بسیار موثر است.
رعایت رژیم غذایی اصولی در درمان سندرم نفروتیک بسیار موثر است.

برای تشخیص و درمان سندروم نفروتیک به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

سندروم نفروتیک به دلیل اختلالات کلیوی ایجاد می‌شود. مجموعه علائمی که پس از آسیب به کلیه به وجود می‌آید، باعث این سندروم هستند. در این بیماران دفع پروتئین از ادرار بیش از حد بالا بوده و فیلتر شدن مواد زائد از خون با مشکل مواجه می‌شود. این بیماران در مچ پا و اطراف چشم تورم شدید دارند، فشارخون بالا بوده، اشتهای خود را از دست می‌دهند و چربی خون بالا دارند.

سندرم نفروتیک در صورت عدم درمان می‌تواند عوارض جدی مانند لخته شدن خون، عفونت، فشارخون بالا و آسیب حاد کلیه را ایجاد کند. به همین دلیل باید سریعا آزمایش‌های لازم از جمله آزمایش ادرار و خون انجام شود. درمان وابسته به علت بیماری است. زمانی که به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه می‌کنید، پس از تشخیص این سندروم برای تشخیص علت آن آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند.

برای پیداکردن بهترین دکتر اورولوژی و متخصص نفرولوژی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این عارضه در صورت عدم درمان می‌تواند خطرناک باشد. عوارضی مانند لخته شدن خون، فشارخون بالا و کلسترول بالا می‌توانند آسیب جدی به شخص وارد کنند. همچنین این عارضه می‌تواند باعث آسیب حاد به کلیه شود. در این شرایط نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه است.

با شناسایی علت ابتلا به این سندروم و درمان آن می‌توان سندرم نفروتیک را درمان کرد. البته برای بهبود علائم و عوارض این بیماری نیز گزینه‌های درمانی وجود دارد. پس از تشخیص بیماری مهم است که در سریع‌ترین زمان ممکن درمان آغاز شود.

بیماری‌ها و عفونت‌های مختلفی مانند دیابت، بیماری تغییر حداقلی، نفروپاتی غشایی، لوپوس، هپاتیت و آمیلوئیدوز می‌توانند احتمال ابتلا به این سندروم را افزایش دهند.

سندرم نفروتیک می‌تواند هر فردی در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. اما معمولا این بیماری در کودکان بین ۲ تا ۵ سال تشخیص داده می‌شود. میزان ابتلا به این عارضه در کودکان پسر بیشتر از کودکان با جنسیت دختر است. طبق آمار به‌دست‌آمده از هر ۵۰۰۰۰ کودک یک نفر به این سندروم مبتلا است.
در کودکان معمولا خطر نارسایی کلیه پایین است. در برخی کودکان سندرم نفروتیک ارثی بوده و بیشتر روی عملکرد کلیه تاثیر می‌گذارد. این کودکان ممکن است دچار نارسایی کلیه شوند.

سندرم نفروتیک به دلیل اختلال در عملکرد کلیه باعث تجمع مایع در بدن می‌شود. این عارضه علاوه بر ایجاد تورم به‌ویژه در مچ پا باعث فشارخون بالا می‌شود. برای کنترل فشارخون پزشک داروهای لازم را تجویز می‌کند.

دیابت یکی از علل ثانویه ابتلا به این سندروم است. این بیماری را می‌توان شایع‌ترین علت ابتلا به سندرم نفروتیک دانست. دیابت با گذشت زمان به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند. این آسیب در نهایت منجر به سندروم نفروتیک شده که به آن نفروپاتی دیابتی می‌گویند.

در این عارضه به دلیل ازدست‌دادن پروتئین‌های مبارزه کننده با عفونت به نام ایمونوگلوبولین احتمال ابتلا به هر نوع عفونتی افزایش پیدا می‌کند. در این بیماران احتمال ابتلا به عفونت ریه (ذات الریه) و مننژیت بالا است.

سندروم نفروتیک در دوره بارداری می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشد. فشارخون بالا یا عملکرد غیرطبیعی کلیه ممکن است باعث عوارض بارداری از جمله سقط جنین یا زایمان زودرس شوند. اما اگر فشارخون مادر طبیعی باشد و عملکرد کلیه‌ها با مشکل مواجه نشود، می‌توان بارداری بدون عوارض را طی کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن