بیماری های دوران بارداری، از رایج ترین آنها تا بیماری های خطرناک

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برخی بیماری های دوران بارداری مانند ویار، سرگیجه و نفخ رایج بوده و آسیبی به مادر و جنین وارد نمی‌کنند. اما برخی دیگر از بیماری‌ها مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی برای مادر و جنین خطرناک هستند. به آزمایش‌های زمان بارداری توجه داشته باشید و در صورت بروز علائم مشکوک حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
بیماری های دوران بارداری، از رایج ترین آنها تا بیماری های خطرناک

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

بیماری های دوران بارداری انواع مختلفی داشته و برخی از آنها ممکن است به مادر یا جنین آسیب وارد کنند. برخی دیگر از آنها رایج بوده و در بسیاری از بارداری‌ها دیده می‌شوند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، احتمالا یکی از نگرانی‌های شما ابتلا به این بیماری‌ها است. در این مطلب توضیح می‌دهیم که چه بیماری‌هایی ممکن است در طول بارداری ایجاد شود؟ کدام بیماری‌ها در میان زنان باردار رایج است؟ کدام یک از آنها خطرناک بوده و ممکن است باعث آسیب به مادر یا جنین شوند؟

درصورتیکه باردار هستید و علائم غیرطبیعی دارید، باید برای تشخیص بیماری خود و اقدامات درمانی به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

بیماری های دوران بارداری چیست؟

در دوره بارداری شاهد تغییرات زیادی خواهید بود. در کنار تغییرات فیزیکی افکار و احساسات شما هم تغییر می‌کنند. زمان بارداری ممکن است نگران ابتلا به هر یک از بیماری های دوران بارداری باشید. عوارض بارداری زیادی وجود دارد که ممکن است بعد از اقدام برای بارداری گریبان‌گیر شما شوند، اما اکثر این عوارض چندان جدی نیستند و به مرحله بیماری نمی‌رسند. بهتر است بدانید که تنها حدود ۸٪ از حاملگی‌ها با بیماری جدی همراه هستند. برخی از این بیماری‌ها در صورت عدم درمان می‌توانند به مادر یا جنین آسیب وارد کنند.

اگر قبل از بارداری دچار بیماری خاصی بوده‌اید، ممکن است علائم آن در دوره بارداری شدت پیدا کند. گاهی هم بیماری‌ها غیرمنتظره ظاهر شده و ارتباطی به سابقه پزشکی شما ندارند.

اگر در طول بارداری با علائم مشکوکی مواجه شدید یا در آزمایش‌های شما موردی تشخیص داده شد، حتما برای انجام اقدامات درمانی به متخصص زنان مراجعه کنید. در برخی از انواع بیماری، درمان به‌موقع می‌تواند از آسیب به شما یا جنین جلوگیری کند. در ادامه انواع بیماری های دوران بارداری را معرفی کرده و در مورد هر یک از آنها اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

متن انگلیسی:
«Some women experience health problems during pregnancy. These complications can involve the mother’s health, the fetus’s health, or both. Even women who were healthy before getting pregnant can experience complications. These complications may make the pregnancy a high-risk pregnancy.»
ترجمه متن:
«برخی از خانم‌ها در دوران بارداری به مشکلاتی دچار می‌شوند. برخی از این مشکلات بر سلامت مادر، جنین یا هر دو تاثیر می‌گذارند. حتی خانم‌هایی که مشکل جسمانی خاصی ندارند ممکن است درگیر شوند. این بیماری‌ها و مشکلات می‌توانند بارداری را پرخطر کنند.»

به نقل از nichd

اگر به هر یک از عوارض بارداری دچار شدی، نگران نباش.

برای درمان از متخصص نوبت بگیر.

۱. دیابت بارداری چه علائمی دارد؟

یکی از انواع دیابت، دیابت بارداری است. در این وضعیت تجزیه قند در بدن با مشکل روبرو می‌شود. دیابت بارداری خطرات مختلفی داشته که یکی از آنها رشد زیاد جنین است. به این شرایط ماکروزومی می‌گویند. زمانی که نوزاد بیش از حد طبیعی رشد کند، ممکن است در حین زایمان طبیعی شانه‌ها گیر کرده و مشکل‌ساز شود. پزشک در این شرایط زایمان سزارین را توصیه می‌کند.

این بیماری هیچ علامتی ندارد. در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری باید آزمایش‌های لازم انجام شود. انجام آزمایش در زنان دارای اضافه‌وزن یا سابقه دیابت بارداری ضروری است. برای کنترل دیابت در بارداری باید رژیم غذایی مناسب داشت. برخی زنان باردار نیاز به مصرف دارو به شکل قرص یا حتی تزریق انسولین دارند.

اگر علائم دیابت بارداری را دارید یا به هر دلیلی احتمال ابتلا به دیابت بارداری در شما بالا است، باید به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای کنترل دیابت انجام شود. برای ارتباط با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دیابت بارداری هیچ علامتی ندارد. در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری باید آزمایش‌های لازم انجام شود. انجام آزمایش در زنان دارای اضافه‌وزن یا سابقه دیابت بارداری ضروری است.

دیابت بارداری یکی از مشکلات جدی در حاملگی است
دیابت بارداری یکی از مشکلات جدی در حاملگی است که باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

۲. پره اکلامپسی در بارداری چیست؟

یکی از بیماری های دوران بارداری که معمولا بعد از هفته ۲۰ ظاهر می‌شود، پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری است. این وضعیت باعث افزایش بیش از حد فشارخون می‌شود. پره اکلامپسی خطرناک بوده و گاهی ممکن است تهدیدکننده زندگی باشد.

از علائم پره اکلامپسی می‌توان به سردرد شدید، تغییرات بینایی و درد زیر دنده‌ها اشاره کرد. اما بسیاری از این بیماران هم علامتی نداشته و زمانی که برای معاینات قبل تولد به پزشک مراجعه می‌کنند، متوجه فشارخون بالا می‌شوند. پزشک باید در این شرایط آزمایش‌هایی برای بررسی عملکرد کلیه و کبد تجویز کند. در این آزمایش‌ها مشخص می‌شود که شخص دچار پره اکلامپسی است یا فقط فشارخون بالایی دارد.

معمولا افراد چاق، دارای فشارخون بالا یا مادران بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض این بیماری هستند. این عارضه بعد از زایمان از بین می‌رود. به همین دلیل گاهی ممکن است زایمان زودتر از موعد انجام شود. البته زایمان زودرس ممکن است نوزاد را در خطر قرار دهد.

۳. فشار خون بالا در بارداری چیست؟

یکی از بیماری های دوران بارداری فشار خون در بارداری است. اگر در طول بارداری فشارخون به طور مزمن بالا باشد و کنترل نشود، خطر مشکلاتی مانند پره اکلامپسی، جداشدن جفت و دیابت بارداری افزایش پیدا می‌کند. همچنین در این افراد خطر زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و سقط جنین بیشتر است. حتما پیش از اقدام برای بارداری فشارخون را بررسی کنید. اگر فشار خون بالا در بارداری دارید، باید اقدامات پزشکی لازم برای کنترل آن انجام شود.

پره اکلامپسی یا مرده زایی یا فشار خون در بارداری با اضافه وزن
در بارداری باید مراقب اضافه وزن باشید. این عارضه می‌تواند باعث پره اکلامپسی یا مرده‌زایی شود.

۴. کبد چرب در بارداری چیست؟

کبد چرب یکی از بیماری های دوران حاملگی است که در ماه‌های آخر بارداری ایجاد می‌شود. در این بیماری چربی بیش از حد طبیعی در سلول‌های کبد و اطراف آن جمع می‌شود. کبد چرب در بارداری نادر بوده و از هر صدهزار زن باردار پنج نفر دچار این مشکل می‌شوند. بالا بودن آنزیم کبدی در بارداری یکی از علائم کبد چرب در بارداری است.

تهوع و استفراغ، سردرد، خستگی و زردی پوست از علائم این بیماری هستند. این بیماری خطرناک بوده و می‌تواند باعث نارسایی کبد و کلیه شود. تنها راه درمان آن زایمان در زودترین زمان ممکن است.

۵. علائم پرکاری تیروئید در بارداری چیست؟

گاهی ممکن است زنان باردار دچار پرکاری تیروئید در بارداری شوند. این بیماری شایع نبوده اما در برخی زنان بارداری دیده می‌شود. احساس گرما، خستگی و اضطراب از علائم این بیماری است. مهم‌ترین علت تیروئید پرکار در بارداری بیماری گریوز است. در این بیماری بدن علیه غده تیروئید آنتی‌بادی ساخته و به آن حمله می‌کند. معمولا این مشکل چند ماه بعد از زایمان برطرف می‌شود.

۶. علائم کم کاری تیروئید در بارداری چیست؟

برخی از زنان باردار ممکن است دچار کم کاری تیروئید شوند یا از قبل سابقه این بیماری را داشته باشند. کم‌کاری تیروئید با علائمی مانند خستگی، تورم صورت، افزایش وزن، یبوست، خشکی پوست و گرفتگی عضلات همراه است. این بیماری در ماه‌های اول بارداری می‌تواند روی رشد جنین و رشد مغز او تاثیر داشته باشد. برخی عوارض تیروئید کم کار در بارداری طولانی‌مدت است. همچنین کم‌کاری تیروئید احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین علت این بیماری در دوران بارداری بیماری هاشیموتو است. هاشیموتو نوعی بیماری خودایمنی است. از هر ۱۰۰ زن باردار ممکن است ۲ یا ۳ نفر دچار این بیماری شوند.

کم کاری تیروئید در بارداری
کم کاری تیروئید در بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

۷. عفونت ادراری، عفونت واژن و عفونت های دوران بارداری

عفونت‌های مختلف از جمله عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی ممکن است در دوران بارداری ایجاد شوند. این نوع عفونت‌ها هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک هستند. برخی از آنها در زمان زایمان و پس از تولد به نوزاد آسیب می‌زنند. به‌عنوان‌مثال ویروس HIV ممکن است در طول بارداری، زایمان یا شیردهی به نوزاد منتقل شود.

تبخال تناسلی در حاملگی

تبخال تناسلی یکی از عفونت‌های مقاربتی جدی است که روی بارداری تاثیر دارد. اگر مبتلا به این بیماری هستید، در زمان زایمان تب‌خال به نوزاد منتقل می‌شود. این عفونت تاول و زخم‌هایی را در دهان و ناحیه تناسلی ایجاد می‌کند. تب‌خال تناسلی درمان ندارد و گاهی ممکن است تاول‌های دردناک و زخم‌های باز در ناحیه تناسلی ایجاد کند.

اگر در زمان زایمان تب‌خال تناسلی فعال باشد باعث عفونت کشنده در نوزاد می‌شود. به همین دلیل در این شرایط زایمان سزارین توصیه می‌شود. سزارین احتمال عفونت نوزاد را تا حد بسیار زیادی پایین می‌آورد.

عفونت ادراری در دوران بارداری

عفونت مجاری ادراری و به‌طورکلی عفونت دستگاه ادراری در زمان بارداری شایع است. در این دوره به دلیل بزرگ‌شدن رحم و تولید هورمون‌های بارداری جریان ادرار در مجاری ادراری کند می‌شود. در این شرایط احتمال تجمع باکتری‌ها وجود داشته و خطر عفونت ادراری افزایش پیدا می‌کند. عفونت ادراری ممکن است باعث زایمان زودرس یا پارگی زودرس غشای اطراف جنین شود. این بیماری ممکن است علائمی ایجاد کند. علائم شامل سوزش ادرار، تب، خستگی، احساس فشار در شکم و بوی بد ادرار می‌شود. اما در بسیاری از زنان باردار علامتی ندارد. به همین دلیل باید نمونه ادرار گرفته شود تا وجود باکتری بررسی شود.

عفونت ادراری در دوران بارداری
در دوران بارداری جریان ادرار کند شده و باعث تجمع باکتری در مجاری ادراری می‌شود.

عفونت واژن در بارداری

زنان در طول دوره بارداری ممکن است دچار عفونت واژن شوند. ابتلا به واژینوز باکتریال و عفونت باکتریایی استرپتوکوکوس از دیگر انواع عفونت رایج‌تر است. عفونت واژن ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا باعث ترشحات غیرطبیعی و بوی نامطبوع شود. گاهی عفونت می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.

واژینوز باکتریال وضعیتی است که باکتری‌های طبیعی واژن بیش از حد رشد کرده و باعث عفونت می‌شوند. از علائم این عارضه می‌توان به سوزش ادرار، خارش واژن و بوی بد واژن اشاره کرد. واژینوز باکتریال یکی از بیماری های دوران بارداری است. اما افراد غیر باردار هم به این مشکل دچار می‌شوند.

بیماری سرخجه در بارداری

بیماری سرخجه جز بیماری‌های نادر در زمان بارداری است. به دلیل واکسیناسیون احتمال ابتلا به این بیماری پایین است. اما اگر در ۴ ماه اول بارداری به سرخجه مبتلا شوید، احتمال بروز عوارض جدی مانند نقص مادرزادی و سقط جنین وجود دارد. اگر دچار بثورات پوستی هستید یا با شخص مبتلا به سرخجه در تماس بوده‌اید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص این بیماری آزمایش خون را تجویز می‌کند.

۸. آرتروز در بارداری چیست؟

در دوره بارداری به دلیل افزایش وزن و رشد جنین فشار به مفاصل و استخوان‌ها بیشتر می‌شود. از طرفی احتباس مایعات در پاها باعث سفت‌شدن مچ پا و زانو می‌شود. در نتیجه احتمال پارگی و ساییدگی مفاصل و استخوان‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر از قبل سابقه آرتروز دارید، ممکن است علائم آرتروز در بارداری افزایش پیدا کند. برخی افراد نیز بدون سابقه بیماری، در دوره حاملگی به دلیل افزایش وزن دچار آرتروز در بارداری و سایر مشکلات استخوان می‌شوند.

آزمایش های بارداری را به طور کامل انجام دهید.
برای جلوگیری از برخی بیماری های دوران بارداری باید آزمایش‌های بارداری را به طور کامل انجام دهید.

۹. ترومبوز سیاهرگی عمقی چیست؟

ترومبوز وریدی عمقی یکی از بیماری های دوران بارداری است. اما خوشبختانه این بیماری نادر بوده و در تعداد کمی از خانم‌های باردار دیده می‌شود. اما باید گفت احتمال ابتلا به آن در طول بارداری و تا ۶ هفته بعد از تولد نوزاد نسبت به زنانی که در همان سن باردار نیستند، بیشتر است.

این بیماری جدی بوده و باعث ایجاد لخته خون در ورید عمیق بدن به‌ویژه در ساق پا می‌شود. معمولا ترومبوز وریدی عمقی هیچ علامتی ندارد. اگر این لخته، رگ‌های خونی در ریه را مسدود کند، باعث وضعیتی به نام آمبولی ریه می‌شود که خطرناک است. در بارداری بالای ۳۵ سال، افراد چاق، حاملگی چندقلو و عفونت شدید احتمال بروز این بیماری بیشتر است.

۱۰. بیماری های دستگاه گوارش در بارداری کدامند؟

برخی مشکلات و بیماری‌های گوارشی مانند حالت تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست، رفلاکس معده به مری و سنگ کیسه صفرا در بارداری شایع است. گاهی هم ممکن است پیش از بارداری دچار بیماری مانند کولیت اولسراتیو یا کرون باشید و متوجه آن نشوید. این نوع بیماری‌های زمینه‌ای در زمان بارداری علائم شدیدتری ایجاد می‌کنند.

در دوره بارداری تغییرات هورمونی روی حرکت دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و این موضوع باعث مشکلات گوارشی می‌شود. چاقی، رژیم غذایی نامناسب، اختلالات تیروئید، نداشتن تحرک، عدم تحمل غذایی و عفونت می‌توانند علائم مربوط به مشکلات گوارشی را بیشتر کنند.

سوزش سر دل و رفلاکس معده در دوران بارداری

رفلاکس معده به مری در سه‌ماهه اول و دوم بارداری شایع است. این بیماری باعث سوزش سر دل و سوءهاضمه اسیدی در بارداری می‌شود. در این وضعیت اسفنکتر تحتانی مری ماهیچه بین مری و معده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اسید از معده وارد مری می‌شود.

از علائم دیگر رفلاکس معده به مری می‌توان به سوزش گلو، درد قفسه سینه، بازگشت غذا یا اسید، طعم اسیدی در دهان، مشکل در بلع و سرفه خشک اشاره کرد. معمولا این اختلال شدید نیست و از طریق تغییر رژیم غذایی می‌توان آن را برطرف کرد. اگر در بارداری اول خود دچار رفلاکس معده یا سوزش سر دل شدید، احتمال دارد در بارداری بعدی دوباره دچار این عارضه شوید.

از هر ۴ زن باردار ۱ نفر دچار بواسیر می‌شود. در دوره بارداری افزایش حجم رحم و افزایش جریان خون روی وریدهای رکتوم فشار وارد می‌کند. این فشار در ماه‌های آخر بارداری بیشتر می‌شود.

هموروئید در بارداری

هموروئید یا بواسیر از بیماری های دوران بارداری است که از هر ۴ زن باردار ۱ نفر به آن مبتلا می‌شود. در این بیماری سیاهرگ‌های اطراف مقعد متورم می‌شوند. اگر هموروئید داخلی باشد، درد نداشته و ممکن است خونریزی جزئی داشته باشد. اما اگر از نوع خارجی باشد، با علائمی مانند درد، خونریزی و خارش همراه است. اگر بعد از اجابت مزاج روی دستمال کاغذی خون دیدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نشانه بواسیر باشد.

در دوره بارداری افزایش حجم رحم و افزایش جریان خون روی وریدهای رکتوم فشار وارد می‌کند. این فشار در ماه‌های آخر بارداری بیشتر می‌شود. علاوه بر این احتمال یبوست در بارداری زیاد بوده و این عارضه به ایجاد بواسیر کمک می‌کند. بواسیر بیشتر در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری ظاهر می‌شود. با درمان یبوست درد این عارضه کمتر می‌شود.

سرگیجه به دلیل افت فشارخون در بارداری
سرگیجه به دلیل افت فشارخون در بارداری شایع است. اما اگر سرگیجه شدیدی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

۱۱. کم خونی در بارداری چه علائمی دارد؟ (فقر آهن)

زمانی که گلبول‌های قرمز خون کمتر از حد طبیعی باشد، شخص دچار کم خونی می‌شود. شایع‌ترین نوع کم‌خونی فقر آهن است. برای حمل اکسیژن در خون به آهن نیاز است. آهن بخشی از هموگلوبین است. زنان باردار برای خون‌رسانی به بدن خود و جنین درحال‌رشد به آهن بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل ممکن است در این دوره دچار کم‌خونی شوند.

از علائم کم‌خونی و فقر آهن می‌توان به احساس خستگی و ضعف، رنگ‌پریدگی، احساس ضعف و تنگی نفس اشاره کرد. معمولا در این شرایط پزشک مکمل‌های آهن و اسیدفولیک تجویز می‌کند.

چه علائمی در بارداری خطرناک است؟

بارداری یک سفر ۹ ماهه است که ممکن است مخاطراتی در مسیر همراه شما باشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این مسیر باید نسبت به آن آگاه باشید، علائم خطر در بارداری است. دانستن علائم خطر در بارداری به شما کمک می‌کند که در اولین زمان برای برطرف کردن آنها اقدام کنید. دانستن علائم خطر در بارداری مانند زنگ خطری است که باید سریعا به آنها توجه کنید. برخی از علائم خطر در بارداری شامل موارد زیر است:

  • خونریزی و لکه بینی
  • خارش بدن در بارداری
  • درد و انقباضاتی که آرام نمی‌شود
  • تاری دید
  • سردرد
  • تب
  • کاهش حرکات جنین
  • آبریزش و ترشح از واژن

در ادامه یکی از علائم خطر بارداری را توضیح داده‌ایم.

برای درمان دیابت بارداری همین حالا کلیک کن!

خارش پوست و کلستاز داخل کبدی در بارداری

خارش پوست جز عوارض شایع در بارداری است. در دوره حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی و کشیده‌شدن پوست شکم، این ناحیه و دیگر قسمت‌های بدن دچار خارش می‌شود. اما گاهی خارش پوست در بارداری می‌تواند نشانه یک بیماری دوره حاملگی به نام کلستاز داخل کبدی بارداری باشد. گاهی به این بیماری کلستاز زایمان هم گفته می‌شود. در بیماری کلستاز داخل کبدی بارداری، اسید صفراوی در بدن تجمع پیدا می‌کند. این بیماری درمانی نداشته و بعد از زایمان برطرف می‌شود.

از هر ۱۴۰ زن باردار ممکن است یک نفر به این بیماری مبتلا شود. کلستاز داخل کبدی باعث خارش بیشتر در دست و پا و گاهی نواحی دیگر بدن می‌شود. معمولا خارش شب‌ها شدیدتر است. از علائم دیگر می‌توان به ادرار تیره و زردی پوست اشاره کرد. معمولا علائم آن از هفته ۳۰ بارداری شروع می‌شود. اما گاهی ممکن است از هفته ۸ شروع شود. در این بیماران احتمال سقط جنین و تولد نارس وجود دارد.

جفت سر راهی

یکی از بیماری‌های دوران بارداری جفت سر راهی است. جفت اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می‌رساند. در حالت طبیعی باید به قسمت بالایی رحم بچسبد. اما جفت سرراهی ممکن است رحم را کامل یا تا قسمت دهانه رحم بپوشاند. این بیماری گاهی هیچ علامتی نداشته و در برخی از زنان با خونریزی واژینال و درد و گرفتگی شکم همراه است.

اگر فیبروم دارید یا در جراحی‌ها و بارداری قبلی جای زخمی روی رحم مانده باشد، احتمال ایجاد جفت سرراهی بیشتر می‌شود. معمولا این افراد نیاز به زایمان سزارین پیدا می‌کنند. سزارین باید ۲ تا ۴ هفته قبل از موعد زایمان انجام شود. اگر شخص خونریزی واژینال داشته باشد، نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان است.

برای بررسی و تشخیص مشکلات جنینی در طول بارداری
برای بررسی و تشخیص مشکلات جنینی در طول بارداری باید سونوگرافی و آزمایش‌های دیگر انجام شود.

جدا شدگی جفت

برخی مواقع ممکن است جفت از دیواره داخلی رحم جدا شود. میزان جداشدگی جفت می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. اگر شدت بیماری بالا باشد، جنین نمی‌تواند به مقدار کافی اکسیژن و مواد مغذی برای زنده ماندن دریافت کند. در این شرایط احتمال سقط جنین وجود دارد. گاهی ممکن است پزشک باتوجه‌به مدت‌زمان بارداری و احتمال سقط جنین، زایمان زودرس را توصیه کند.

بارداری چه عوارضی برای مادر و جنین ایجاد می کند؟

بارداری ممکن است باعث ایجاد عوارضی در مادر و جنین شود که برخی از این موارد می‌تواند بارداری را برای شما سخت کند. عوارض بارداری می‌تواند بی‌خطر باشد و تنها شما را آزار دهد یا اینکه باعث بروز بیماری و مشکل شود. عارضه‌هایی که در این دوره ایجاد می‌شوند، می‌توانند علائم شدت یافته‌ی بارداری باشند. یکی از علائم شدت یافته‌ی بارداری که عارضه محسوب می‌شود، استفراغ بیش از حد یا زیاد است. ممکن است برخی از افراد تا چندمین ماه از بارداری خود هم استفراغ داشته باشند. برخی از عوارض دوران بارداری شامل موارد زیر هستند:

  • تکرر ادرار
  • تهوع و استفراغ
  • نفخ در بارداری
  • ویار در بارداری
  • پادرد در بارداری
علائم خطر در بارداریعوارض بارداریبیماری‌های بارداری
خارش پوستویاردیابت بارداری
تهوع و استفراغ زیادنفخمسمومیت حاملگی
لکه بینیپادردفشار خون بالا در بارداری
درد و انقباض شدیدسرگیجهکبد چرب در بارداری
سردردتکرر ادرارپرکاری تیروئید
تاری دیدافسردگیکم کاری تیروئید
اضافه وزن ناگهانیاضطرابعفونت‌های دوران بارداری
آبریزشدرد و انقباضآرتروز در بارداری
تبورمبیماری‌های گوارشی
کاهش حرکات جنینیبوستکم خونی
علائم، عوارض و بیماری‌های دوران بارداری

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری های دوران بارداری انواع مختلفی دارد. برخی از این بیماری‌ها شایع بوده و با درمان‌های ساده یا اقدامات خانگی برطرف می‌شوند. اما برخی از بیماری های دوران حاملگی خطرناک هستند و می‌توانند به مادر یا جنین آسیب وارد کنند. آسیب می‌تواند شامل نقص مادرزادی، سقط جنین، تولد نوزاد با وزن کم یا زایمان زودرس باشد.

پیش از بارداری باید بیماری‌هایی مانند عفونت مقاربتی، عفونت ادراری، واژینوز باکتریال، فشارخون بالا و دیابت بررسی شوند. وزن شما قبل از بارداری باید در محدوده سالم باشد تا احتمال بروز بیماری های بارداری کمتر شود. در طول دوره بارداری باید آزمایش‌ها و معاینات را جدی بگیرید. اگر علائم مشکوکی مانند خونریزی، درد شکم یا استفراغ شدید داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از مواقع تشخیص و درمان زودهنگام بیماری های حاملگی از عوارض جدی جلوگیری می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های دوران بارداری و بررسی علائم این بیماری‌ها باید با دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو از مشاوره تلفنی با متخصص زنان یا مشاوره آنلاین دکتر مامایی بهرمند شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی از بیماری های دوره حاملگی رایج بوده و معمولا خطری ندارند. به‌عنوان‌مثال ویار، آرتروز بارداری، نفخ و فشارخون بالا در صورت کنترل بیماری مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کنند. اما برخی دیگر مانند پره اکلامپسی، عفونت و جفت سرراهی ممکن است باعث عوارض جدی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس شوند.

قبل از اقدام برای بارداری باید آزمایش‌های پیش از بارداری را به طور کامل انجام دهید و در صورت وجود مشکل ابتدا آن را درمان کرده و سپس باردار شوید. در این شرایط احتمال بروز بیماری های بارداری بسیار کمتر می‌شود. برخی شرایط مانند بارداری در سن بالا، بارداری چندقلو و وجود بیماری زمینه‌ای احتمال بروز این بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

بواسیر در طول بارداری به‌ویژه سه‌ماهه دوم و سوم رایج است. طبق آمار از هر ۴ زن باردار ممکن است یک نفر دچار این عارضه شود. اگر در ناحیه رکتوم درد، خونریزی یا خارش دارید، حتما برای بررسی هموروئید به پزشک مراجعه کنید.

رفلاکس معده به مری در دوران بارداری شایع است. تغییرات هورمونی روی ماهیچه‌های گوارشی تاثیر گذاشته و باعث بازگشت اسید یا غذا می‌شود. معمولا با تغییر رژیم غذایی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

در صورت تشخیص دیابت بارداری باید این بیماری کنترل شود. اگر دیابت مدیریت نشود، خطراتی برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت. معمولا این نوزادان جثه بزرگ‌تری داشته و در این شرایط سزارین توصیه می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “بیماری های دوران بارداری، از رایج ترین آنها تا بیماری های خطرناک”

  1. زینب گفت:

    سلام من آزمایش دادم گفتن دفع پروتیین دارم در۷ماهگی دوباره آزمایش دادم منفی بود ولی کف درادرارهنوزدارم