دکتر محمدمهدی قاسمی (پزشک ناظر کیفی محتوای مجله سلامت دکترِتو)
تخصص پزشکی :

تخصص مغز و اعصاب (نورولوژی)

کد نظام پزشکی: 61700
فعالیت در مراکز پزشکی :

آخرین مقاله های بررسی شده توسط دکتر محمدمهدی قاسمی

ایشان تاکنون 11 مقاله پزشکی را در مجله سلامت دکترتو بررسی کرده‌اند

تمامی روش های درمان سردرد

درمان سردرد شاید راهی همیشگی و قطعی نداشته باشد اما روش‌هایی وجود دارد که درد را تسکین داده و شرایط بیمار را بهبود می‌بخشند. راه‌هایی که اثربخشی آن برای هر نوع سردرد و هر شخص متفاوت است اما می‌توان از آن کمک گرفت و شرایط جسمی را تسکین داد. 

2 هفته پیش

همه آنچه از هیدروسفالی جنین باید بدانید.

هیدروسفالی جنین، شرایط پیچیده‌ای است که نیاز به توجه و مراقبت دقیق پزشکی دارد. در موارد خفیف، پایش دقیق جنین و استفاده از داروهای کاهنده تولید مایع مغزی-نخاعی ممکن است کافی باشد. اما در موارد شدیدتر آب آوردن مغز در جنین، گزینه‌های درمانی متفاوتی وجود دارند که هر کدام پیامدها و ریسک‌های خاص خود را دارند. قبل از هر چیز ابتدا باید به پزشک متخصص و مجربی مراجعه کنید تا از تشخیص هسدروسفالی جنین مطمئن شوید، سپس‌ به‌دنبال روش‌های درمان آب آوردن مغز در جنین باشید.

2 هفته پیش

درمان تومور مغزی با روش های نوین و جراحی

با کمک روش‌های مختلفی از جمله جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی میتوان تومور مغزی را درمان کرد. جراحی معمولاً اولین گزینه برای تومورهای قابل دسترسی است و هدف از آن حذف کامل یا کاهش اندازه تومور است تا فشار بر بافت‌های سالم مغز کاهش یابد. پرتودرمانی و شیمی‌درمانی برای تومورهای بدخیم یا تومورهایی که نمی‌توانند به‌طور کامل جراحی شوند، استفاده می‌شود و به تخریب سلول‌های سرطانی و جلوگیری از رشد بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.

1 ماه پیش

عفونت مغزی چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

عفونت مغزی التهاب بافت مغز است که بیشتر توسط نوعی ویروس ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب با علائمی مانند تب، سردرد، تشنج، تغییرات در وضعیت ذهنی و ضعف عضلانی همراه است. تشخیص سریع و درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدویروسی یا ضدقارچی بسته به عامل ایجادکننده، می‌تواند مانع از پیشرفت بیماری و عوارض جدی‌تر شود. تشخیص این بیماری معمولاً از طریق نمونه‌برداری مایع مغزی-نخاعی و تصویربرداری انجام می‌شود .

2 ماه پیش

واکسن مننژیت چیست؟ ضرورت، مزایا و عوارض آن

واکسن مننژیت یک واکسن است که برای پیشگیری از مننژیت باکتریایی طراحی شده است. این واکسن معمولا علیه باکتری‌های نایسریا مننژیتیدیس، هموفیلوس آنفلوانزا و استرپتوکوکوس پنومونیه مؤثر است. واکسیناسیون منظم به خصوص در کودکان و افرادی که در معرض خطر بالا قرار دارند، می‌تواند به طور قابل توجهی میزان بروز مننژیت را کاهش دهد و از شیوع بیماری جلوگیری کند.

2 ماه پیش

تیک عصبی چیست و آیا راه درمان دارد؟

تیک عصبی اختلالی است که با حرکات یا صداهای ناخودآگاه و ناگهانی همراه است، که به طور معمول در کودکان شروع می‌شود و ممکن است در دوران بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد. علائم تیک عصبی می‌تواند متنوع باشد، از حرکات ساده مانند پلک زدن یا حرکات پیچیده‌تر مانند پرش در دست‌ها یا شانه‌ها. این اختلال می‌تواند بر روی کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد و لذا شناخت آن و ارائه راهکارهای درمانی مناسب اهمیت دارد.

4 ماه پیش

آنوریسم مغزی چیست؟ هر آنچه باید در مورد این عارضه بدانید

گشاد شدن و تورم رگ‌های خونی مغز را آنوریسم مغزی می‌گویند. فشار داخل رگ باعث پاره شدن رگ‌ها شده و آنوریسم مغزی پاره شده ایجاد می‌کند که می‌تواند خطرناک و کشنده باشد.

5 ماه پیش

آشنایی با زوال عقل، علائم، علل و راه های مقابله با آن

زوال عقل، یک واقعیت تلخ و ناخوشایند است که در طول زمان می‌تواند اتفاق بیفتد. این وضعیت، با کاهش توانایی‌های ذهنی و عقلی فرد همراه است و می‌تواند به مشکلات جدی در زندگی روزمره و روابط اجتماعی او منجر شود. افراد ممکن است با علائمی همچون فراموشی، کاهش تمرکز و تغییرات در شخصیت مواجه شوند که از جمله نشانه‌های زوال عقل محسوب می‌شوند. برای پیشگیری و مدیریت زوال عقل، اهمیت دارد که از طریق تغذیه مناسب، فعالیت‌های ذهنی و مراقبت از سلامت روانی و جسمی، به ارتقای سلامت مغز و پیشگیری از این مشکل پرداخته شود.

5 ماه پیش

نوار عصب و عضله چیست و چه کاربردی دارد؟

الکترومیوگرافی (EMG) آزمایش تشخیصی برای ارزیابی عملکرد عضلات و فعالیت الکتریکی، بررسی اختلالات عضلانی-اسکلتی، اعصابی و عضلانی-عصبی است که برای تشخیص بیماری‌های مربوط به عضلات و عصب‌ مانند اسکلروز چندگانه (ام اس)، نوروپاتی و پلیومیوزیت، اختلالات عصبی مانند صرع و پارکینسون و همچنین ارزیابی صحت عملکرد عضلات پس از صدمات و جراحی‌ها مورد استفاده قرار گیرد

6 ماه پیش

متخصص مغز و اعصاب کیست و چه تفاوتی با جراح مغز و اعصاب دارد؟

متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست پزشکی است که بیماری‌های مغز و نخاع، اعصاب محیطی و ماهیچه‌ها مانند صرع، سکته مغزی، ام اس و بیماری پارکینسون را درمان می‌کند. نورولوژیست می‌تواند به شناسایی علت و علائم بیماری و ایجاد یک برنامه درمانی برای شرایط عصبی پیچیده کمک کند.

3 سال پیش

فلج بل یا فلج صورت یا بلز پالسی چیست؟

فلج صورت یا فلج بل که با نام بلز پالسی نیز شناخته می‌شود، به صورت فلج یک‌طرفه‌ی صورت است. اگر این بیماری سریع تشخیص داده شود به احتمال زیاد قابل درمان است.

5 سال پیش