pct در آزمایش خون به تشخیص کدام بیماری ها کمک می کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش pct سطح پروکلسی تونین را در خون اندازه‌گیری می‌کند. همچنین به طور معمول، سطوح بسیار پایینی از پروکلسیتونین در خون وجود دارد که در صورت ابتلا به یک عفونت باکتریایی جدی، سلول‌های بسیاری از قسمت‌های بدن پروکلسی‌تونین را وارد جریان خون می‌کنند. سطح بالای پروکلسیتونین در خون شما ممکن است نشانه عفونت جدی یا سپسیس باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
pct در آزمایش خون نشانه چه چیزی است؟

pct در آزمایش خون نشانه چیست؟ پاسخ این سوال و اطلاعات جامع‌تری درباره این آزمایش را در این مقاله بخوانید. پروکلسی تونین ماده‌ای است که توسط بسیاری از انواع سلول‌ها در بدن تولید شده و اغلب در پاسخ به عفونت‌های باکتریایی و همچنین در پاسخ به آسیب بافتی ایجاد می‌شود. سطح پروکلسی تونین در خون می‌تواند به طور قابل توجهی در عفونت‌های باکتریایی سیستمیک و سپسیس (سپسیس پاسخ التهابی جدی و گاهی اوقات تهدید کننده زندگی بدن به عفونت باکتریایی است) افزایش یابد. این آزمایش سطح پروکلسی تونین را در خون اندازه گیری می‌کند. اگر در این زمینه نیاز به دریافت مشاوره بیشتر با متخصص هماتولوژی یا پزشک عمومی دارید، از وبسایت دکترتو نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری خود از بهترین پزشکان را ثبت و دریافت نمایید.

pct در آزمایش خون چیست؟

به طور معمول، سیستم ایمنی فرد یک عفونت را هدف قرار می‌دهد. با این حال، برخی از عفونت‌ها ممکن است در یک محل از بدن شروع و سپس به خون (باکتریمی) و سایر نقاط گسترش یابند. با سپسیس، بدن یک پاسخ التهابی عمومی به عفونت ایجاد می‌کند. این اتفاق می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قابل توجه دمای بدن، افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس و کاهش فشار خون شود. در صورت عدم درمان موفقیت آمیز هم سپسیس می‌تواند به سپسیس شدید تبدیل شود. سایر شرایط نیز میتوانند پروکلسی تونین را در خون افزایش دهند. برای مثال آسیب بافتی به دلیل حوادثی مانند تروما، جراحی، بیماری پانکراتیت، سوختگی، شوک قلبی (مربوط به حمله قلبی)، رد حاد پیوند عضو و درگیری کلیه در نتیجه ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری در کودکان همگی می‌توانند منجر به افزایش پروکلسی تونین در خون‌ شوند.

آزمایش پروکلسیتونین بیشتر در مواردی که فرد بیش از حد بیمار بوده و پزشک احتمال ابتلا به عفونت سیستمیک (عفونتی که کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد) را می‌دهد توصیه و انجام می‌شود. این آزمایش کمک می‌کند تا بفهمید که آیا باکتری یا ویروس باعث عفونت شده است یا خیر. به عنوان مثال، آزمایش پروکلسی تونین به تفاوت پنومونی باکتریایی و ویروسی کمک می‌کند. همچنین سنجش پی سی تی در برگه آزمایش برای کمک به تشخیص سپسیس و عفونت‌های باکتریایی شدید در مراحل اولیه و تمایز بین عفونت باکتریایی و سایر علل غیر باکتریایی در یک فرد به شدت بیمار مفید است.

pct در آزمایش خون چیست؟
سنجش پی سی تی راهی برای کمک به تشخیص سپسیس و عفونت‌های باکتریایی در زمان درست است.

علامت اختصاری pct در آزمایش خون

PCT در جواب آزمایش خون نشان دهنده احتمال وجود بیماری یا ابتلا به برخی عفونت‌ها است.  می‌توان از آن برای تصمیم به شروع درمان و انجام بررسی‌های بیشتر برای سنجش سلامت فرد کمک گرفت. 

آزمایش Pct به چه منظور انجام میشود؟ (دلایل اندازه گیری PCT در آزمایش خون)

آزمایش PCT در موارد مختلفی تجویز می‌شود و از نتیجه آن می‌توان برای کمک به موارد زیر استفاده کرد:

  • تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به عفونت باکتریایی یا سپسیس
  • علائم عفونت خون
  • درک میزان جدی بودن عفونت سپسیس
  • کمک برای انتخاب روش درمانی مناسب
  • نظارت بر روند درمان و نحوه پیشرفت یا بهبود بیماری
  • تشخیص عفونت کلیه در کودکان مبتلا به عفونت ادراری (عفونت کلیه چیست؟)
  • مدیریت تجویز و مصرف آنتی بیوتیک
  • تشخیص سطح PCT پس از جراحی برای تشخیص، کنترل و رفع سریع عوارض باکتریایی
علتتوضیحات
تشخیص سریع عفونت‌های باکتریاییPCT در تشخیص عفونت‌های باکتریایی، به ویژه در موارد شدید مانند سپسیس (عفونت خون)، بسیار دقیق است.
تفکیک عفونت‌های باکتریایی از ویروسیبا کمک این آزمایش، پزشکان می‌توانند به سرعت بین عفونت‌های باکتریایی که نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارند و عفونت‌های ویروسی که به آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهند، تمایز قائل شوند.
نظارت بر درمان عفونت‌های باکتریاییآزمایش PCT می‌تواند برای ارزیابی پاسخ بیمار به درمان آنتی‌بیوتیکی و تعیین مدت زمان مناسب درمان استفاده شود.
علت انجام آزمایش پروکلسی تونین

تشخیص سپسیس با آزمایش PCT

با این حال که گفته شده هیچ آزمایش تشخیصی قطعی برای سپسیس وجود ندارد اما آزمایش پروکلسی تونین برای کمک به تشخیص سپسیس و حتی احتمال قرارگیری در معرض این عفونت در مراحل اولیه موثر است. این آزمایش  تمایز بین عفونت‌های باکتریایی و سایر علل غیر باکتریایی را بررسی و مشخص می‌کند.

انجام و کمک گرفتن از نتیجه این آزمایش ممکن است به شما کمک کند تا قبل از بدتر شدن وضعیت خود به سرعت زیر نظر یک پزشک متخصص روند درمانی خود را پیش ببرید.

متن انگلیسی:
A procalcitonin test is mostly used if you are seriously ill and your provider thinks you may have a systemic infection (an infection that affects your entire body)
ترجمه متن:
آزمایش پروکلسی تونین بیشتر در صورتی استفاده می‌شود که به شدت بیمار هستید و پزشک حدس ابتلا به عفونت سیستمیک را می‌زند (عفونتی که کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد).

medlineplus

قیمت آزمایش pct

برای آگاهی از هزینه آزمایش pct می‌توانید از پزشک خود سوال بپرسید. اگر پزشک نتوانست به شما در این زمینه کمک کند می‌توانید با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با آزمایشگاه‌های مختلف درباره قیمت آزمایش pct سوال بپرسید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که ممکن است هزینه این آزمایش در مراکز مختلف، متفاوت باشد. این موضوع به عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی آزمایشگاه، دولتی یا خصوصی بودن مرکز، نوع و میزان پوشش بیمه و برخی دلایل دیگر مربوط است.

تفسیر آزمایش پروکلسی تونین

به طور معمول سطوح بسیار پایینی از پروکلسی تونین در خون وجود دارد. اما اگر به یک عفونت باکتریایی جدی مبتلا شوید سلول‌های بسیاری از قسمت‌های بدن پروکلسی‌ تونین را وارد جریان خون می‌کنند. پس در نتیجه، سطح بالای پروکلسی تونین در خون ممکن است نشانه یک عفونت جدی یا سپسیس باشد. اما بازه‌های عددی هم برای رنج نرمال پروکلسی تونین و بالا و پایین بودن آن بیان شده است. در ادامه هر یک از این موارد را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

متن انگلیسی:
Sepsis is a medical emergency. If your or your loved one has an infection that’s not getting better or is getting worse, get medical help right away
ترجمه متن:
سپسیس یک مورد اورژانسی پزشکی است. اگر شما یا عزیزتان عفونتی دارید که نه تنها بهتر نمی‌شود، در حال تشدید است، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

medlineplus

آزمایش pct دادی و می‌خوای تفسیرش کنی؟

از یک پزشک کمک بگیر.

رنج نرمال pct در آزمایش خون

PCT به طور معمول کمتر از ۰.۰۵ نانوگرم در میلی‌لیتر (معادل مقدار کمتر از ۰.۰۵ میکروگرم در لیتر) در افراد سالم است. البته توجه داشته باشید که نرمال بودن سطح pct احتمال وجود عفونت را رد نمی‌کند. به همین علت تمامی نتایج آزمایش باید با در نظر گرفتن زمینه سابقه بالینی بیمار تفسیر و مورد بررسی قرار گیرند.

بالا بودن pct در آزمایش خون

سطح بالای پروکلسیتونین در خون ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به یک عفونت جدی یا سپسیس باشد. سپسیس (که به آن سپتی سمی نیز گفته می‌شود.) پاسخ شدید سیستم ایمنی بدن به عفونتی است که معمولاً منشا باکتریایی دارد.

پایین بودن PCT در آزمایش خون

سطوح پایین PCT ممکن است نشان‌دهنده این موضوع باشد که علائم فرد به دلیل علتی غیر از عفونت باکتریایی مانند عفونت ویروسی است. البته که سطوح پایین پروکلسی تونین در یک فرد به شدت بیماری ممکن است نشان‌دهنده خطر کم ابتلا به سپسیس و پیشرفت به سپسیس شدید و یا شوک سپتیک هم باشد.

آزمایش pct دادی و غیرطبیعی بوده؟ می‌خوای بدونی علتش چیه؟

آزمایش PCT در بارداری

PCT بقای اسپرم را در مخاط دهانه رحم در طول دوره قبل از تخمک‌گذاری بررسی و تعیین می‌کند که آیا اسپرم به سیستم تولید مثل زنان رسیده یا خیر. اما این آزمایش پیش‌بینی نمی‌کند که ممکن است بارداری رخ دهد یا خیر. این آزمایش ۱ تا ۲ روز قبل از تخمک گذاری انجام می‌شود، یعنی زمانی که مخاط دهانه رحم با مقدار زیادی استروژن تحریک شده است.

pct در آزمایش خون کودکان

در کودکان سالم، غلظت PCT پلاسما به تدریج پس از تولد افزایش می‌یابد و در حدود ۲۴ ساعت به حداکثر مقدار خود و سپس در عرض ۷۲ ساعت به مقادیر نرمال زیر ۰.۵ میکروگرم در لیتر کاهش می‌یابد.

چگونگی انجام آزمایش Pct

برای انجام آزمایش پروکلسی تونین، مسئول آزمایشگاه یا پرستار با استفاده از یک سوزن کوچک از رگ بازوی دست نمونه خون می‌گیرند. پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع آوری شده و برای بررسی به مسئول مربوطه تحویل داده می‌شود.

وقتی سوزن وارد پوست شده یا از آن خارج می‌شود، ممکن است کمی احساس سوزش داشته باشید. اما این احساس معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد و خیلی زود از بین خواهد رفت.

آزمایش Pct چگونه انجام می شود؟
آزمایش Pct پیچیدگی خاصی ندارد و از طریق دریافت نمونه خون انجام می‌شود.

عوامل موثر بر نتیجه pct در آزمایش خون

برخی از عوامل ممکن است روی نتیجه PCT اثر بگذارند که جدا از عفونت باکتریایی در نظر گرفته می‌شوند. این عوامل از تجربه یک عمل جراحی تا ضربه شدید، سوختگی شدید و شوک کاردیوژنیک طولانی‌مدت متغیر هستند. پزشک در زمان بررسی و تفسیر نتایج آزمایش تمامی این عوامل را در کنار هم در نظر خواهد داشت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در طول این مقاله توضیح دادیم که pct در آزمایش خون سطح پروکلسی تونین را در خون اندازه‌گیری می‌کند. همچنین اشاره کردیم که به طور معمول، سطوح بسیار پایینی از پروکلسیتونین در خون وجود دارد که در صورت ابتلا به یک عفونت باکتریایی جدی، سلول‌های بسیاری از قسمت‌های بدن پروکلسی‌تونین را وارد جریان خون می‌کنند. سطح بالای پروکلسیتونین در خون شما ممکن است نشانه عفونت جدی یا سپسیس باشد. عفونت‌هایی که منجر به سپسیس می‌شوند اغلب در ریه‌ها، مجاری ادراری، پوست یا دستگاه گوارش شروع می‌شوند.

تشخیص این مشکل و شروع به موقع روند درمانی اهمیت زیادی دارد. آزمایش پروکلسی‌تونین می‌تواند به پزشک عمومی یا دکتر عفونی کمک کند تا بیماری را به موقع تشخیص دهد و راهی برای درمان آن پیدا کند. شما می‌توانید از بهترین پزشکان مشاوره دریافت کنید؛ در صورتی که با مراجعه به وبسایت دکترتو، لیست پزشکان متخصص در این زمینه را بررسی کنید. سپس از طریق همین وبسایت نوبت ویزیت حضوری یا آنلاین خود با دکتر عمومی آنلاین یا ویزیت آنلاین دکتر عفونی را ثبت یا دریافت نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

PCT کمتر از 0.05 نانوگرم در میلی‌لیتر (معادل کمتر از 0.05 میکروگرم در لیتر) محدوده نرمال است. البته توجه داشته باشید که همه نتایج باید با بررسی سابقه بالینی بیمار تفسیر شوند.

سطوح پایین ممکن است ناشی از علتی غیر از عفونت باکتریایی مانند عفونت ویروسی است. یا در تعریفی دیگر، پایین بودن pct در آزمایش خون ممکن است نشان دهنده عفونت موضعی باشد که گسترش نیافته یا سیستمیک نشده یا کمتر از شش ساعت از ایجاد عفونت سیستمیک می‌گذرد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن