ferritin در آزمایش خون برای سنجش چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش فریتین یک آزمایش خون بوده که سطح فریتین (پروتئینی که آهن را در سلول‌های بدن ذخیره می‌کند.) اندازه گیری می‌کند.این آزمایش همچنین می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را ارائه دهد. البته در چنین شرایطی ممکن است نیاز باشد آزمایش‌های خون دیگری نیز انجام شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ferritin در آزمایش خون نشانه چیست؟

ferritin در آزمایش خون چگونه اندازه ‌گیری می‌شود؟ آزمایش خون فریتین چیست؟ میزان نرمال فریتین در خون چقدر است؟ باید گفت که همانطور که از اسمش مشخص است، این آزمایش میزان فریتین را در خون اندازه‌گیری می‌کند. فریتین یک پروتئین خون حاوی آهن است. (یا در تعریفی دیگر، فریتین پروتئینی است که آهن را ذخیره می‌کند.) از آزمایش خون ferritin می‌توان برای تعیین میزان ذخیره آهن در بدن استفاده کرد. آزمایش فریتین همچنین می‌تواند به پزشک در بررسی سایر بیماری‌ها و شرایط مشکل‌ساز در سلامت بدن استفاده کرد. اگر بنابر تجویز پزشک عمومی یا هماتولوژی، تصمیم شخصی یا پیشنهاد اطرافیان تصمیم به انجام آزمایش خون ferritin دارید، پس از خواندن این مقاله از دکترتو و افزایش آگاهی خود، از طریق وبسایت دکترتو نوبت ویزیت و مشاوره دریافت کنید. شما می‌توانید پس از یک مشاوره آنلاین یا حضوری، از پزشک بخواهید که برای شما انجام این آزمایش را تجویز کند.

ferritin در آزمایش خون چیست؟

بدن برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم به آهن نیاز دارد و به همین صورت که آهن را ذخیره می‌کند، مقداری از آهنی را که از غذا به دست می‌آورد بلافاصله برای تولید اکسیژن در خون هم استفاده خواهد کرد. آهن همچنین برای سلامت عضلات، مغز استخوان و عملکرد اندام‌ها هم مهم است. آهن در پروتئینی به نام فریتین ذخیره می‌شود. بدن در واقع آهن اضافی را در فریتین برای استفاده بعدی ذخیره می‌کند، که معمولاً در کبد و سلول‌های سیستم ایمنی متمرکز می‌شود.

برای سنجش اینکه چه مقدار آهن در بدن هر فرد وجود دارد، ممکن است پزشک انجام آزمایش خون فریتین را تجویز کند. هنگامی که بدن از آهن استفاده می‌کند، سلول‌ها مقدار کمی فریتین را وارد جریان خون می‌کنند. به همین دلیل، سطح فریتین میزان آهن ذخیره شده در بدن را نمایان می‌کند. این آزمایش همچنین می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را ارائه دهد. البته در چنین شرایطی ممکن است نیاز باشد آزمایش‌های خون دیگری نیز انجام شود.

شاخصتوضیحات
هدف آزمایشاندازه گیری میزان فریتین در خون و ارزیابی ذخایر آهن بدن
اهمیتتشخیص کمبود آهن، اضافه بار آهن، و برخی بیماری‌ها
مقادیر نرمالبسته به سن، جنس و آزمایشگاه متفاوت است. به طور کلی برای بزرگسالان:
– زنان: ۱۵ تا ۲۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر (ng/ml)
– مردان: ۲۵ تا ۳۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر (ng/ml)
علت درخواست آزمایشخستگی مفرط، ضعف، کم‌خونی، مشکلات پوستی، ریزش مو، درد مفاصل، و …
تفسیر نتایجفریتین پایین: نشان‌دهنده کمبود آهن و احتمالاً کم‌خونی فقر آهن است.
فریتین بالا: می‌تواند نشانه اضافه بار آهن، بیماری‌های کبدی، التهاب، عفونت، و برخی سرطان‌ها باشد.
جدول خلاصه آزمایش فریتین

ferritin مخفف چیست در ازمایش؟

در یک کلام می‌توان گفت که آزمایش فریتین یک آزمایش خون بوده که سطح فریتین (پروتئینی که آهن را در سلول‌های بدن ذخیره می‌کند.) اندازه گیری می‌کند.

ferritin در آزمایش خون چیست؟
ferritin در آزمایش خون نشان‌دهنده سطح فریتین (نوعی پروتئین برای ذخیره سازی آهن در سلول) است.

میزان فریتین به چه منظوری اندازه گیری می شود؟ (علت اندازه گیری فریتینین خون)

کم یا زیاد بودن آهن در خون می‌تواند منجر به مشکلات زیادی در سلامت هر فرد شود و علائمی را ایجاد کند. هدف از انجام آزمایش فریتین تعیین این است که آیا بدن به مقدار مناسبی آهن دارد یا خیر. معمولاً پزشک آزمایشات فریتین را برای غربالگری و موارد تشخیصی مختلف تجویز می‌کند. مثلا ممکن است در صورت شک به غیر طبیعی بودن سطح آهن، آزمایش فریتین تجویز شود. همچنین اگر سندرم پای بیقرار یا مشکلات کبدی دارید یا مشخص شود که سطح هموگلوبین یا هماتوکریت و cbc در آزمایش خون شما پایین است، ممکن است به آزمایش فریتین نیاز داشته باشید.

پزشکان از آزمایش فریتین به عنوان یک ابزار غربالگری همراه با سایر آزمایشات خون برای بررسی سطوح پایین آهن قبل از بروز علائم استفاده می‌کنند. این آزمایش معمولا فقط برای افرادی است که در معرض خطر بالای کمبود آهن هستند. از جمله:

  • افرادی که کمبود وزن دارند.
  • افرادی که در بدو تولد (AFAB) را تجربه می‌کنند.
  • افرادی که باردار هستند.
  • افرادی که با جذب غذا مشکل دارند، مانند افراد مبتلا به بیماری التهابی روده یا با سابقه انجام برخی جراحی‌ها از جمله جراحی گوارشی (GI).

متن انگلیسی:
Too little or too much iron in your body can cause serious health problems if not treated. A ferritin blood test can show how much iron you have stored in your body
ترجمه متن:
آهن بسیار کم یا زیاد در بدن شما در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. آزمایش خون فریتین می‌تواند نشان دهد که چقدر آهن در بدن شما ذخیره شده است.

medlineplus

قیمت آزمایش Ferritin

برای آگاهی از هزینه آزمایش خون فریتینین توصیه می‌کنیم که از پزشک یا آزمایشگاه‌های مختلف طرف قرارداد بیمه خود سوال بپرسید. این هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌تواند منجر به تفاوت بازه عددی در مراکز مختلف شوند.

تفسیر آزمایش خون فریتینین (تفسیر آزمایش ferritin)

نه تنها نتایج آزمایش ممکن است بسته به سن، جنسیت، سابقه ابتلا به برخی بیماری‌ها، قد و موارد دیگر متفاوت باشد، ممکن است بسته به آزمایشگاه هم تفاوت‌هایی در میزان فریتین مشاهده کنید. به همین خاطر در برخی موارد این تفاوت مقدار به معنای وجود مشکل خاصی‌ نیست. باید تفسیر میزان فریتین در آزمایش خون خود را به پزشک بسپارید.

آزمایش فریتین دادی و برای تفسیر نیاز به کمک داری؟

کلیک کن و از پزشک راهنمایی بگیر.

میزان نرمال ferritin در زنان

مقدار نرمال فریتین در سرم خون زنان ۲۴ تا ۳۰۷ نانوگرم در میلی‌لیتر اعلام شده است.

میزان نرمال ferritin در مردان

محدوده طبیعی برای فریتین در سرم خون مردان ۲۴ تا ۳۳۶ نانوگرم در میلی‌لیتر است. 

میزان نرمال ferritin در زنان یائسه

براساس آزمایشات انجام شده گزارش شده که زنان یائسه سطوح فریتین سرم بالاتری نسبت به زنانی دارند که در دوران پیش از یائسگی خود قرار دارند. علاوه‌براین، تنها ۱۷.۸ درصد از زنان قبل از یائسگی سطح فریتین بیش از ۵۰ میکروگرم در لیتر داشته‌اند و این در حالی است که ۵۵.۲ درصد از زنان یائسه دارای سطوح فریتین به این میزان بوده‌اند.

ferritin در آزمایش خون کودکان

میزان ferritin در آزمایش خون کودکان با توجه به سن آن‌ها متفاوت است. ferritin نرمال در سنین مختلف عبارتست است:

  • ۲۵ تا ۲۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر برای نوزادان
  • ۲۰۰ تا ۶۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر در یک ماهگی
  • ۵۰ تا ۲۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر در ۲ تا ۵ ماهگی
  • ۷ تا ۱۴۰ نانوگرم در میلی‌لیتر برای کودکان ۶ ماه تا ۱۵ سال

آزمایش ferritin پایین

اگر نتیجه تست فریتین کمتر از حد معمول باشد، ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • کم خونی فقر آهن یکی از علل پایین بودن فریتین است. یعنی بدن گلبول‌های قرمز ناکافی داشته و این موضوع محتمل‌ترین دلیل برای پایین بودن سطح فریتین است.
  • از دست دادن خون (معمولاً از دستگاه گوارش)
  • جذب نشدن درست آهن مواد غذایی توسط بدن

فریتین خونت کمه و نگرانی مشکل‌ساز بشه؟ کلیک کن و مشاوره بگیر.

آزمایش ferritin بالا

اگر آزمایش فریتین، سطوح بالای فریتین را نشان دهد، اغلب به معنای تورم (التهاب) در بدن است. ابتلا به بیماری کبد، آرتریت روماتوئید و سایر بیماری‌های التهابی و تیروئید پرکار می‌توانند از جمله علل التهاب بدن باشند. علاوه‌براین ابتلا به برخی از انواع سرطان هم می‌تواند باعث بالا رفتن سطح فریتین خون شود.

متن انگلیسی:
If your ferritin results are not normal, it does not always mean you have a medical condition that needs treatment. Certain medicines can decrease or increase your ferritin levels. If you have questions about your results, talk with your health care provider
ترجمه متن:
اگر نتایج فریتین شما طبیعی نیست، همیشه به این معنی نیست که بیماری مورد نیاز به درمان دارید. برخی داروها سطح فریتین را کاهش یا افزایش می‌دهند. اگر در مورد نتایج آزمایش خود سؤالی دارید، با پزشک صحبت کنید.

medlineplus

احتیاطات پیش از انجام آزمایش خون فریتین (شرایط انجام آزمایش Ferritin)

اگر نمونه خون شما فقط از نظر فریتین مورد آزمایش قرار می‌گیرد، می‌توانید قبل از آزمایش غذا بخورید و مایعات بنوشید. اما اگر نمونه خون شما برای آزمایش‌های دیگر هم مورد بررسی قرار می‌گیرد، ممکن است لازم باشد برای مدتی قبل از آزمایش ناشتا باشید. این مورد را پزشک یا تیم آزمایشگاه به شما یادآور می‌شوند، اما در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاد، از پزشک خود در اینباره سوال بپرسید.

نحوه خون‌گیری در آزمایش فریتین هم کار سختی نیست و مانند تمامی آزمایش‌های خون از شما به کمک یک سوزن نازک نمونه خون گرفته می‌شود. نمونه خون هم برای بررسی بیشتر به واحد مربوطه در آزمایشگاه داده شده و پس از انجام بررسی‌های لازم نتیجه به شما تحویل داده می‌شود. در زمان نمونه‌گیری ممکن است مقدار کمی احساس سوزش یا درد داشته باشید. این موضوع جدی نیست و پس از گذشت مدتی کوتاه از بین می‌رود.

Ferritin برای سنجش پروتئین حاوی آهن
فریتین پروتئین حاوی آهن است و آزمایش Ferritin به بهترین نحو این مقدار را اندازه‌گیری می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مشاهده یک نتیجه غیرطبیعی از ferritin در آزمایش خون قطعا که کمی استرس‌زا خواهد بود. به این موضوع آگاه باشید که داشتن سطح بالا یا پایین فریتین لزوماً به این معنی نیست که شما یک بیماری پزشکی داشته یا نیاز به درمان دارید. تقریباً از هر ۲۰ فرد سالم ۱ نفر نتایجی متفاوت از محدوده طبیعی خواهند داشت. پزشک در صورت لزوم به شما درخواست انجام آزمایشات دیگری را برای تعیین علت سطح غیر طبیعی ارائه خواهد داد. خبر خوب این است که اکثر شرایطی که باعث کم یا بیش از حد شدن آهن در بدن شما می‌شوند، با داروها، تغییرات رژیم غذایی و یا سایر روش‌های درمانی دیگر قابل تغییر و درمان هستند.

از سوال پرسیدن نترسید و در صورتی که با هرگونه سوال یا ابهامی روبه‌رو هستید از پزشک عمومی یا دکتر متخصص خون خود درباره آن بپرسید. یکی از راه‌های دریافت مشاوره پزشکی هم به صورت آنلاین و هم حضوری، وبسایت دکترتو است. شما می‌توانید در سایت دکترتو نوبت ویزیت خود را برای تاریخ مد نظرتون به سادگی دریافت نمایید و یا از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره با پزشک عمومی آنلاین یا مشاوره آنلاین متخصص خون کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آزمایش خون فریتین برای کمک به بررسی سطح آهن بدن است. این آزمایش به پزشک می‌کند تا بفهمد آیا بدن مقدار مناسب آهن را ذخیره می‌کند یا خیر.

کم خونی ناشی از فقر آهن شدید ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی را افزایش دهد که بر قلب یا ریه‌ها تأثیر می‌گذارد. مانند ضربان قلب سریع غیر طبیعی (تاکی کاردی) یا نارسایی قلبی، که در آن قلب شما قادر به پمپاژ خون کافی در اطراف بدن با فشار مناسب نیست.

اگر آزمایش فریتین سطوح بالای فریتین را نشان دهد، اغلب به معنای تورم در بدن است که التهاب هم نامیده می‌شود. بیماری کبد، آرتریت روماتوئید و تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) برخی از بیماری‌های موثر در بروز التهاب بدن هستند.

محدوده طبیعی برای فریتین خون برای مردان 30 تا 400 نانوگرم در میلی لیتر (ng/mL) و مقدار آن برای خانم‌ها 13 تا 150 نانوگرم در میلی لیتر است.

این آزمایش میزان فریتین را در خون اندازه‌گیری می‌کند. فریتین یک پروتئین خون و حاوی آهن است. از این آزمایش می‌توان برای تعیین میزان ذخیره آهن در بدن استفاده کرد. اگر آزمایش فریتین نشان داد که سطح فریتین خون پایین است به این معنی است که ذخایر آهن بدن کمتر از حد نرمال است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن