یوهمبین دارویی برای بهبود عملکرد جنسی و درمان زود انزالی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یوهمبین یک آلکالوئید گیاهی است که از پوست درخت یوهمبه استخراج می‌شود و به عنوان دارویی برای درمان اختلالات جنسی، به ویژه زود انزالی و ناتوانی جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده با افزایش جریان خون در ناحیه تناسلی و تحریک سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کند. با این حال، مصرف آن باید تحت نظر پزشک انجام شود تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
یوهمبین

یوهمبین یک آلکالوئید طبیعی است که در درخت Pausinystalia yohimbe و گیاه Rauwolfia serpentina یافت می‌شود. یوهمبین یک ترکیب محرک است که در درجه اول روی گیرنده‌های آلفا-۲-آدرنرژیک در بدن عمل می‌کند. این ترکیب بیشتر به دلیل توانایی آن در افزایش چربی‌سوزی (لیپولیز) و کمک به رفع اختلال عملکرد جنسی مردان شناخته شده است. یوهمبین را می‌توان در ترکیبات و مکمل‌های مختلف دارویی دریافت کرد. مکمل‌های حاوی یوهمبین می‌توانند برای موارد مختلفی کاربرد داشته باشند. در این مقاله به صورت کامل با قرص یوهمبین و کاربردهای آن آشنا می‌شویم. قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر اورولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان و مشاوره دارویی وجود دارد.

یوهمبین چیست؟

Yohimbe یک مکمل غذایی محبوب است که از پوست یک درخت همیشه‌سبز آفریقایی تهیه می‌شود. این مکمل گیاهی برای مدت زمانی طولانی در طب سنتی غرب آفریقا برای بهبود عملکرد جنسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما اکنون از آن به صورت گسترده در تولید مکمل‌های خوراکی استفاده می‌شود. این مکمل می‌تواند برای رفع اختلال نعوظ یا از بین بردن چربی مورد استفاده قرار بگیرد؛ بنابراین هم می‌توان مکمل یوهمبین را یک مکمل تقویت‌کننده قوای جنسی در نظر گرفت و هم یک مکمل چربی‌سوزی یا یک مکمل بدنسازی. این دارو اغلب به صورت کپسول یا قرص عرضه می‌شود که در آن از عصاره پوست یوهمبین (ماده فعال یوهمبین که در پوست درخت وجود دارد) استفاده شده است.

در اینجا جدول شناسنامه دارویی برای “قرص یوهمبین” تهیه شده است:

شناسنامه داروییتوضیحات
نام تجاری داروYocon
نام ژنریک (علمی) داروYohimbine Hydrochloride (یوهمبین هیدروکلراید)
فرمول شیمیاییC۲۱H۲۶N۲O۳
دسته داروییداروی تقویت‌کننده میل جنسی، آلفا بلاکر
شکل داروییقرص خوراکی
دوزهای موجود۵ میلی‌گرم، ۲ میلی‌گرم
نحوه عملکرد دارویوهمبین به عنوان آلفا-۲ آدرنرژیک بلاکر عمل کرده و موجب افزایش جریان خون به ناحیه تناسلی و تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شود. همچنین باعث افزایش سطح نوراپی‌نفرین می‌شود.
موارد مصرفدرمان اختلال نعوظ، افزایش میل جنسی، کاهش چربی بدن در ورزشکاران
موارد منع مصرففشار خون بالا، مشکلات قلبی، بیماری‌های کلیوی یا کبدی، بارداری، حساسیت به یوهمبین
موارد احتیاطمصرف در بیماران قلبی، افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی، فشار خون پایین، یا مشکلات کلیوی باید با احتیاط باشد
تداخلات داروییداروهای ضدافسردگی (SSRIs، MAOIs)، داروهای فشار خون، داروهای تحریک‌کننده سیستم عصبی مرکزی
عوارض جانبیافزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، اضطراب، بی‌خوابی، سردرد، تعریق، تحریک‌پذیری
شرایط نگهداریدر دمای اتاق، دور از نور مستقیم و رطوبت نگهداری شود.
اطلاعات شناسنامه‌ای داروی یوهمبین

نحوه مصرف قرص تاخیری یوهمبین

مکمل‌های یوهمبین معمولاً به صورت کپسول یا پودر فروخته می‌شوند. شما همچنین می‌توانید پوست درخت یوهمبین را خریداری کنید تا عصاره مایع را خودتان از آن تهیه کنید. علاوه بر این، یک داروی نسخه‌ای هم با نام یوهمبین کلراید وجود دارد که اختصاصی برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شود. مصرف دارو باید بر اساس راهنمای مصرف و دستور پزشک باشد. معمولا این دارو سه بار در روز و بر اساس دستور پزشک باید مصرف شود. هر دوز را باید به همراه یک لیوان پر آب مصرف کنید. می‌توان دارو را به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کرد.

با این حال هیچ دستورالعمل دوز استانداردی برای مکمل‌های yohimbe وجود ندارد. برخی منابع مصرف بیش از ۳۰ میلی‌گرم یوهمبین هیدروکلراید در روز یا حدود ۱۰ میلی‌گرم سه بار در روز را پیشنهاد کرده‌اند. برخی از منابع و داده‌ها هم توصیه می‌کنند که این قرص به صورت روزانه ۱۵ میلی‌گرم برای یک بزرگسال ۶۵ کیلوگرمی باید مصرف شود.

نمی‌دونی روزی چندتا از این قرص استفاده کنی؟

با متخصص مشورت کن.

بهترین زمان مصرف قرص یوهمبین

بهترین زمان مصرف قرص یوهمبین به این بستگی دارد که برای چه هدفی این مکمل را مصرف می‌کنید. در صورتی که هدف استفاده از آن برای لاغری و چربی‌سوزی است، مصرف آن بهتر است در حالت ناشتا باشد. چرا که وجود انسولین تقریبا به صورت کامل اثرات چربی‌سوزی را خنثی می کند؛ بنابراین یوهمبین بهتر است در طول کاردیوی صبحگاهی قبل از اینکه هر غذایی وارد بدن شما شود، استفاده شود. علاوه بر این برای افرادی که ورزش می‌کنند، بهتر است این مکمل یک ساعت قبل از تمرین مصرف شود.

موارد مصرف داروی یوهمبین

داروی یوهمبین بیشتر برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شود، اما برخی از این مکمل‌ها برای افزایش عملکرد ورزشی نیز کاربرد دارند. بیشترین داده‌ها از تاثیر و کاربرد این مکمل در درمان اختلالات نعوظ حمایت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه نشان داد که مصرف ۱۰.۸ میلی‌گرم یوهمبین سه بار در روز باعث بهبود پاسخ نعوظ و رضایت جنسی در مردان، در سنین مختلف می‌شود.

محققان بر این باورند که این تا حدودی به این دلیل است که این مکمل گیرنده‌های آلفا-۲-آدرنرژیک را مسدود می کند، تا به این ترتیب از نعوظ جلوگیری کند. مدت‌هاست که از پوست درخت یوهمبین برای تهیه دم‌نوش تقویت کننده جنسی استفاده می‌شود. علاوه بر این، برخی افراد از یوهمبین برای موارد زیر هم استفاده می‌کنند:

  • رفع سرگیجه
  • نوروپاتی دیابتی
  • درد قفسه سینه
  • کاهش وزن

متن انگلیسی:
More recently, yohimbe has been sold as a dietary supplement with a wide variety of common uses. These range from treating medical conditions like erectile dysfunction to aiding in weight loss
ترجمه متن:
اخیراً داروی یوهمبین به عنوان یک مکمل غذایی با طیف گسترده‌ای از کاربردهای رایج فروخته شده است. این موارد از درمان شرایط پزشکی مانند اختلال نعوظ تا کمک به کاهش وزن را شامل می‌شود.

healthline

۱. قرص یوهمبین برای لاغری

یکی از تاثیرات یوهمبین چربی‌سوزی و لیپولیز است. به همین دلیل بسیاری از افراد آن را به عنوان قرص کاهش وزن استفاده می‌کنند. توانایی یوهمبین برای مسدود کردن گیرنده‌های آلفا-۲ آدرنرژیک واقع در سلول‌های چربی، در تئوری، می‌تواند منجر به افزایش کاهش چربی و کاهش وزن شود. چندین مطالعه کنترل‌شده ارزیابی‌هایی را در این زمینه انجام داده‌اند و نتایج متفاوتی را به دست آورده‌اند.

برای مثال، یک مطالعه اثرات یوهمبین را در ۲۰ زن چاق که یک رژیم غذایی ۱۰۰۰ کالری را به مدت سه هفته مصرف کردند، بررسی کرد. زنانی که یوهمبین مصرف می‌کردند، به طور قابل توجهی بیشتر از آنهایی که دارونما مصرف می‌کردند وزن کم کردند. با این حال، قبل از اینکه این مکمل برای استفاده گسترده به عنوان مکمل کاهش وزن توصیه شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

یوهمبین در بدنسازی هم کاربرد دارد.
یوهمبین باعث چربی‌سوزی و افزایش انرژی در ورزشکاران می‌شود.

۲. یوهمبین در بدنسازی

قرص یوهمبین یک مکمل پر استفاده در بین بدنسازان است. علاوه بر قدرت چربی سوزی سریع که دارد، بدنسازان از این مکمل برای بهبود توده عضلانی خود نیز استفاده می‌کنند. مطالعات محدودی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که احتمالا این مکمل‌ها بتوانند عملکرد ورزشی افراد را افزایش دهند. یک مطالعه نشان داده که مصرف این مکمل ۲۰ دقیقه قبل از تمرین می‌تواند توان خروجی ورزشکاران را افزایش داده و موجب شود که آنها کمتر احساس خستگی کنند.

۳. یوهمبین برای زودانزالی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهایی که قرص یوهمبین دارد، برای رفع اختلالات نعوظ به عنوان قرص زود انزالی و بهبود عملکرد جنسی در آقایان است. بسیاری بر این باورند که یوهمبین با مسدود کردن گیرنده‌هایی در بدن به نام گیرنده‌های آدرنرژیک آلفا-۲ عمل می‌کند. این گیرنده‌ها نقش مهمی در مهار نعوظ دارند؛ بنابراین تصور می‌شود که یوهمبین با مسدود کردن گیرنده‌های مسئول جلوگیری از نعوظ، به کاهش اختلال نعوظ و درمان زودانزالی کمک می‌کند.

یوهمبین همچنین ممکن است باعث آزاد شدن اکسید نیتریک شود. این می‌تواند منجر به گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون به اندام‌های جنسی شود. تنگی عروق و کاهش خون‌رسانی به آلت تناسلی یکی از اصلی‌ترین دلایل اختلال نعوظ است که یوهمبین با اثر گشادکنندگی روی رگ‌ها، این مشکل را برطرف می‌کند.

در مطالعاتی که روی اثر این ماده در بهبود اختلال نعوظ انجام شده به‌وضوح نقش آن در درمان زودانزالی مشخص شده است. با این حال هنوز هم انجمن اورولوژی آمریکا استفاده از یوهمبین برای درمان اختلال نعوظ را به دلیل شواهد ناکافی و احتمال بروز برخی از عوارض جانبی نامطلوبی که دارد، توصیه نمی‌کند.

مطالعات دیگری نشان داده‌اند که یوهمبین در بهبود اختلال نعوظ زمانی که با مکمل‌های دیگر مانند ال-آرژنین ترکیب شود، به دلیل توانایی هر دو مکمل در بهبود جریان خون به آلت تناسلی، موثر است. این مطالعات نشان داده‌اند که این مکمل‌ها، به ویژه در موارد خفیف یا متوسط اختلال نعوظ مفید است.

متن انگلیسی:
Some studies have found yohimbe to be effective at treating erectile dysfunction
ترجمه متن:
برخی از مطالعات نشان داده‌اند که یوهمبین در درمان اختلال نعوظ موثر است.

health

۴. یوهمبین و چربی سوزی

گاهی اوقات افراد صرفا برای کاهش چربی خون و افزایش چربی‌سوزی بدن از مکمل‌های یوهمبین استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که ماده موثر یوهمبین به صورت موثری می‌تواند سلول‌های چربی را لیپولیز کرده و چربی‌ها را از بین ببرد.

دوز مصرفی یوهمبین

مقدار مصرفی یوهمبین بسیار مهم است، زیرا مصرف بیش از حد می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند. دوز موثر بالینی در حدود ۰.۲ میلی‌گرم به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. به این معنی که یک مرد ۹۰ کیلویی باید حدود ۲۰ میلی‌گرم مصرف کند تا بهترین اثرات را داشته باشد، درحالی‌که یک فرد ۴۵ کیلویی فقط به نصف این دوز نیاز دارد.

برخی از منابع دیگر دوز مصرفی دارو را به شکل ۵.۴ میلی‌گرم خوراکی ۳ بار در روز تعریف می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود که در صورت بروز عوارض جانبی، مقدار مصرف خوراکی را به ۲.۷ میلی‌گرم، ۳ بار در روز کاهش داده و به تدریج تا ۵.۴ میلی‌گرم خوراکی ۳ بار در روز آن را افزایش دهید.

قرص یوهمبین ۲ برای چیست؟

قرص یوهمبین دو میلی‌گرم به عنوان قرص تاخیری برای درمان ناتوانی جنسی آقایان تجویز می‌شود. این قرص‌ها حاوی دو میلی‌گرم ماده موثر آلکالوئید یوهمبین هستند که می‌توانند ناتوانی‌های جنسی آقایان را درمان کرده و میل جنسی آنها را افزایش دهد.

عوارض جانبی مصرف قرص تاخیری یوهمبین
رایج‌ترین عارضه یوهمبین، افزایش ضربان قلب و فشار خون است.

عوارض جانبی مصرف قرص تاخیری یوهمبین

مسئله مهمی که در خصوص مصرف قرص یوهمبین وجود دارد این است که مصرف این مکمل‌ها با خطر چندین عارضه جانبی بالقوه خطرناک همراه است. شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده شامل ناراحتی گوارشی، افزایش ضربان قلب، اضطراب، سرگیجه، مشکلات ادراری، ضربان قلب نامنظم و فشار خون بالا بود. برخی از افراد حتی حوادث تهدید کننده زندگی، از جمله حمله قلبی، تشنج و آسیب حاد کلیه را تجربه کردند.

در برخی موارد هم ممکن است برخی از افراد یک واکنش آلرژیک شدید؛ مانند سختی در تنفس یا تورم لب، زبان یا صورت را با مصرف این مکمل تجربه کنند. لرزش، سردرگمی یا رفتار غیرعادی، تحریک‌پذیری و برافروختگی پوستی هم از عوارض کمتر شایع بعد از مصرف قرص تاخیری یوهمبین است.

با این حال، قابل‌ذکر است که بسیاری از این موارد ناشی از محصولاتی است که علاوه بر یوهمبین، حاوی چندین ماده دیگر هم بوده‌اند که ممکن است در ایجاد عوارض جانبی موثر باشد.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص یوهمبین

یوهمبین به عنوان یک داروی تجویزی به نام یوهمبین هیدروکلراید برای درمان اختلال نعوظ در دسترس است. با این حال، مکمل‌هایی که به عنوان عصاره پوست یوهیمب یا هیدروکلراید یوهمبین فروخته می‌شوند نیز به راحتی در دسترس هستند. یکی از اصلی‌ترین عوارض و خطراتی که در مورد مصرف این مکمل وجود دارد، برچسب دارویی نادرست روی آن است. در واقع چون اکثر این مکمل‌ها هیچ تاییده‌ای ندارند، هیچ تضمینی نیست که محصولی که دریافت می‌کنید دقیقاً همان چیزی باشد که روی برچسب است.

به دلیل عدم اطلاعات کافی تعدادی از افراد هستند که نباید yohimbe مصرف کنند. افرادی که سابقه بیماری قلبی، فشار خون بالا یا پایین، بیماری کلیوی، بیماری کبدی و شرایط سلامت روان دارند نباید یوهیمبه مصرف کنند. همچنین مصرف این مکمل‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال هم ممنوع است. همچنین افرادی که دارای شرایط زیر هستند نباید از مکمل‌های یوهمبین استفاده کنند:

  • اختلالات روانی
  • بیماری پارکینسون
  • زخم معده
  • بیماری تیروئید
  • آریتمی‌ها
  • اختلالات التهابی اندام جنسی

می‌خوای از یوهمبین برای درمان زودانزالیت استفاده کنی و نگران عوارضشی؟

مصرف یوهمبین در زنان

مصرف یوهمبین در زنانی که در دوره بارداری هستند یا افرادی که شیردهی دارند ممنوع است. هنوز مشخص نیست که دقیقا این ترکیب چه تاثیری روی بدن می‌گذارد و چه خطرات و عوارضی دارد. به همین دلیل نباید از این ترکیب بدون نظر پزشک در این دوران استفاده کرد. به صورت کلی قرص تاخیر آلکالوئید یوهمبین به عنوان یک مکمل جنسی مردانه در نظر گرفته می‌شود و مصرف آن برای خانم‌ها توصیه نمی‌شود. اما ممکن است مکمل‌هایی که به عنوان مکمل لاغری یا بدنسازی عرضه می‌شوند، توسط زنان هم استفاده شود.

اختلالات دارویی یوهمبین

در برخی موارد ممکن است یوهمبین با برخی از ترکیبات گیاهی دیگر یا حتی برخی از داروها تداخل داشته باشد. اگر از یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز برای افسردگی، از جمله فنلزین (ناردیل) یا ترانیل سیپرومین (پارنات) استفاده می‌کنید، نباید مکمل یوهمبین را هم به صورت هم‌زمان مصرف کنید.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد یوهمبین باعث افزایش ترشح نوراپی‌نفرین می‌شود که یک تنگ‌کننده عروق است (رگ‌های خونی را باریک می‌کند). در این مورد، مصرف این مکمل‌ها ممکن است باعث کنترل ضعیف فشار خون در افرادی شود که از داروهای ضد فشار خون یا ادرارآور استفاده می‌کنند. این مکمل‌ها می‌تواند با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • کلونیدین (کاتاپرس)
  • مت‌آمفتامین (دزوکسین)
  • بوپروپیون (ولبوترین)
  • فنوتیازین‌ها
  • داروهایی برای اضطراب
  • مسکن‌های قوی به نام مواد افیونی
  • داروهای دیگر برای کاهش فشار خون
  • ضد احتقان‌ها
  • مکمل‌های رژیمی
اختلالات دارویی یوهمبین ممکن است خطرناک باشد.
داروی یوهمبین را به همراه مت‌آمفتامین و داروهای رژیمی مصرف نکنید.

اطلاعات دارویی یوهمبین

در جدول زیر می‌توانید اسامی رایج این دارو، عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن را مشاهده کنید.

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص یوهمبین ایران دارو ۲ میلی گرممشکلات گوارشیداروهای ضدافسردگی
قرص یوهمبین ایران دارو ۵.۴ میلی گرمتشنجداروهای ضد احتقان
کپسول پاورگلتاکی‌کاردی داروهای فشار خون
بیماری‌های قلبیمت‌آمفتامین‌ها
اطلاعات دارویی یوهمبین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یوهمبین یک مکمل گیاهی محبوب است که برای کمک به اختلال نعوظ و بهبود ترکیب بدن و کاهش وزن به بازار عرضه شده است. یوهمبین ماده فعال اصلی مکمل‌هایی با همین نام است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد می‌تواند به طور موثر اختلال نعوظ را بهبود ببخشد. با این حال، به نظر می‌رسد تحقیقات در مورد کاهش وزن و ترکیب بدن نتایج متفاوتی را گزارش می‌دهد. به دلیل اینکه دقیقا مشخص نیست در مکمل‌های یوهمبین علاوه بر این ماده چه ترکیبات دیگری استفاده شده و عوارض جانبی ناشی از آنها چیست، بهتر است بدون مشورت با پزشک از این دارو برای درمان اختلال نعوظ یا حتی کاهش وزن استفاده نکنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با فوق تخصص اورولوژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر اورولوژیست آنلاین و مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف بیش از حد یوهیمبه می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی و حتی مرگ شود. با این حال هیچ دوز استاندارد و مشخصی برای اوردوز کردن تعیین نشده و همه چیز به آستانه تحمل یوهمبین در بدن فرد مصرف‌کننده بستگی دارد.

این دارو را در دمای اتاق به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. این دارو باید حتما دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن