زگیل دهانی چیست؟ جامع ترین اطلاعات در مورد این بیماری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زگیل دهانی عارضه ناشی از ویروس اچ پی وی است که در اثر تماس با فرد مبتلا به این ویروس ایجاد می‌شود. زگیل دهانی معمولا خطرناک نیست و خود به خود بهبود پیدا می‌کند. در حالی که بیشتر انواع زگیل دهانی به طور خودبه‌خود از بین می‌روند، برخی از آنها ممکن است به سرطان‌ دهان و گلو منجر شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
زگیل دهانی چیست؟

زگیل دهانی چیست؟ ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند دهان، زبان و لب‌ها را هم تحت تاثیر قرار دهد. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی قادر است این ویروس را قبل از ایجاد عفونت و ظهور علائم از بین ببرد. با این حال، برخی از گونه‌های باعث ایجاد زواید کوچک و بی‌ضرری در دهان شوند که به آنها زگیل دهانی گفته می‌شود. برخی انواع خاص ویروس پاپیلومای انسانی نیز خطرناک هستند و پزشکان آنها را با سرطان دهان مرتبط می‌دانند. اما اگر بعد از رابطه جنسی محافظت نشده نگران بروز این مسئله هستید بهتر است با یک متخصص عفونی یا داخلی در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از سامانه نوبت دهی دکترتو برای دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان استفاده کنید.

زگیل دهانی چیست؟

بیشتر افرادی که در طول زندگی خود با شرکای جنسی متعددی در تماس هستند، در معرض ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) قرار دارند. این عفونت که به صورت زگیل ظاهر می‌شود، شایع‌ترین عفونت مقاربتی در جهان به شمار می‌آید. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد و بیش از ۴۰ نوع آنها می‌توانند بر ناحیه تناسلی، دهان و گلو تاثیر بگذارند.

از آنجایی که این ویروس عمدتا از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود، بیشتر افراد از طریق رابطه جنسی به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. در صورتی که حین رابطه جنسی، رابطه دهانی نیز برقرار شود، احتمال بروز زگیل دهانی یا زگیل در ناحیه زبان و گلو (Oropharyngeal HPV infection) نیز وجود دارد.

زگیل دهانی چه علائمی دارد؟
این عفونت که به صورت زگیل ظاهر می‌شود، شایع‌ترین عفونت مقاربتی در جهان به شمار می‌آید.

علائم زگیل دهانی (نشانه های زگیل دهانی)

بیشتر افرادی که به زگیل دهانی مبتلا هستند، علائمی ندارند چرا که متوجه ابتلا به عفونت نمی‌شوند، بنابراین احتمال انتقال ویروس به شریک زندگی بیشتر است. از نشانه‌های زگیل دهانی عبارتند از:

  • ایجاد زخم‌های کوچک یا زگیل‌ در لب‌ها، زبان، داخل دهان یا گلو
  • احساس درد یا ناراحتی در نواحی مبتلا به زگیل
  • خونریزی در صورت آسیب دیدن زخم‌ها
  • تغییر در حس چشایی
  • مشکلات بلع

زگیل دهانی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

زگیل دهانی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) معمولا بعد از چند هفته تا چند ماه پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شود. به طور کلی، زمان بروز علائم زگیل دهانی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • نوع ویروس: برخی گونه‌های HPV سریع‌تر از سایر گونه‌ها باعث ظهور زگیل می‌شوند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، زودتر دچار زگیل دهانی می‌شوند.
  • میزان مواجهه با ویروس
  • محل عفونت: عفونت‌های دهانی و تناسلی معمولا زودتر از دیگر نقاط بدن علائم را نشان می‌دهند.

متن انگلیسی:
On average, it takes about three to six months for oral HPV warts to appear after exposure. Keep in mind, though, that many people don’t develop symptoms at all
ترجمه متن:
به طور متوسط، پس از قرار گرفتن در معرض زگیل حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا زگیل های HPV دهان ظاهر شوند. با این حال، به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد اصلاً علائمی ندارند.

my.clevelandclinic

زگیل دهانی چه شکلی است؟ (شکل زگیل دهانی)

زگیل های دهانی به صورت برآمدگی‌های کوچک، گوشتی و خوش‌خیم داخل دهان ظاهر می‌شوند. این زوائد معمولا سفید یا خاکستری رنگ بوده و در اندازه‌های مختلف از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر و در مناطق متنوعی از دهان مانند لب‌ها، زبان، لثه‌ها، کام نرم و سخت و داخل گونه‌ها ایجاد می‌شوند. زگیل های دهانی معمولا بدون درد و عوارض هستند، اما در موارد نادر ممکن است باعث ایجاد ناراحتی یا مشکل در عملکرد دهان شوند.

تفاوت آفت دهان با زگیل دهانی

آفت دهان و زگیل دهانی دو نوع ضایعه متفاوت در دهان هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند:

ویژگیآفت دهانزگیل دهانی
ظاهرضایعات سفید، زرد یا قرمز، دردناک، با حاشیه قرمزبرآمدگی‌های کوچک، گوشتی، سفید یا خاکستری
محللب‌ها، داخل گونه‌ها، زبان، لثه‌هالب‌ها، زبان، لثه‌ها، کام نرم و سخت، داخل گونه‌ها
درد و ناراحتیمعمولا دردناکاغلب بدون درد
علتالتهاب یا آسیب موضعیعفونت با ویروس پاپیلومای انسانی
خطرخوش‌خیم و موقتیبرخی انواع آن می‌توانند پیش‌سرطانی باشند.
تفاوت آفت دهان با زگیل دهانی

در مجموع، آفت‌های دهانی ضایعات دردناک و موضعی هستند، اما زگیل های دهانی برآمدگی‌های بی‌درد و ناشی از عفونت ویروسی هستند که در موارد خاص می‌توانند خطرناک باشند.

فرق تبخال و زگیل دهانی

تبخال و زگیل دهانی دو ضایعه متفاوت دهانی هستند. تبخال دهانی، ضایعات قرمز و پرمایعی ناشی از عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس است که معمولا در ناحیه لب‌ها، لثه‌ها و کام نرم ظاهر می‌شود. در مقابل، زگیل دهانی برآمدگی‌های بی‌درد و گوشتی با ظاهر سفید یا خاکستری هستند که به علت عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شده و در سطوح مختلف دهان از جمله لب‌ها، زبان، لثه‌ها و کام دیده می‌شوند. درمان این دو ضایعه نیز متفاوت است، به طوری که تبخال با داروهای ضد ویروسی و زگیل دهانی با روش‌های موضعی مانند کرایوتراپی یا جراحی برداشته می‌شوند.

ضایعاتی در دهانت دیدی و نمی‌دونی تبخاله یا زگیل؟

همین حالا برای تشخیص کمک بگیر.

علت زگیل دهانی

در ادامه موضوع زگیل دهانی چیست باید بگوییم که زگیل دهانی عمدتا ناشی از عفونت ویروسی با نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی است که از طریق تماس مستقیم با نواحی آلوده، به خصوص هنگام رابطه جنسی دهانی، منتقل می‌شود. عوامل دیگری مانند ضعف سیستم ایمنی، داشتن زخم یا آسیب در دهان و رفتارهایی مانند استعمال سیگار یا مصرف الکل احتمال ابتلا به زگیل دهانی را افزایش می‌دهند. تماس با زگیل های دهانی فردی دیگر نیز ممکن است باعث انتقال ویروس شود.

متن انگلیسی:
Other known risk factors include: Smoking. Sharing eating utensils and cups. Having multiple sexual partners. Deep kissing. Not using proper protection during oral sex. Alcohol use disorder
ترجمه متن:
سایر عوامل خطر شناخته شده عبارتند از: سیگار کشیدن، اشتراک‌گذاری ظروف غذاخوری و فنجان، داشتن شرکای جنسی متعدد، بوسیدن عمیق، عدم استفاده از محافظ مناسب در طول رابطه جنسی دهانی و اختلال مصرف الکل.

my.clevelandclinic

راه های انتقال زگیل دهانی

زگیل دهانی عمدتا از طریق رابطه جنسی دهانی و تماس دهان به دهان منتقل می‌شود. فردی که مبتلا به HPV است، ویروس را در بزاق و مخاط حمل می‌کند. اگر بزاق یا موکوس با زخم باز یا برش در دهان شریک جنسی تماس پیدا کند، ویروس منتقل می‌شود. راه‌های انتقال زگیل دهانی عبارتند از:

  • رابطه دهانی
  • تماس مستقیم با زگیل‌های فرد آلوده یا نواحی مبتلا
  • تماس با خون یا مایعات بدن فرد مبتلا
  • استفاده مشترک از وسایل شخصی مانند مسواک، تیغ یا لوازم آرایشی با فرد آلوده
  • زخم یا پارگی داخل دهان
علائم زگیل دهانی چیست؟
عواملی مانند ضعف سیستم ایمنی، داشتن زخم یا آسیب در دهان و رفتارهایی مانند استعمال سیگار یا مصرف الکل احتمال ابتلا به زگیل دهانی را افزایش می‌دهند.

راه های تشخیص زگیل دهانی

راه‌های تشخیص زگیل دهانی عبارتند از:

  • معاینه دقیق دهان و بررسی ظاهر ضایعات
  • نمونه‌برداری و بیوپسی و انجام آزمایش پاتولوژی
  • تست‌های مولکولی مانند PCR
  • سی‌تی اسکن

زگیل دهانی درمان دارد؟

در ادامه موضوع زگیل دهانی چیست باید بگوییم که بیشتر اوقات، عفونت اچ پی وی و زگیل دهانی به‌طور خودبه‌خود از بین می‌رود. اما اگر زگیل‌ها روی لب‌ یا داخل دهان باشند، پزشک می‌تواند آن‌ها را بردارد. مراجعه منظم به پزشک برای پیگیری‌های دوره‌ای اهمیت دارد، چرا که زگیل دهانی می‌تواند در برخی موارد به سرطان اوروفارنژیال تبدیل شود.

درمان زگیل دهانی (زگیل دهانی چگونه درمان میشود؟)

بیشتر انواع زگیل های دهانی قبل از ایجاد مشکلات بهداشتی از بین می‌روند. اگر زگیل های دهانی به دلیل ویروس اچ پی وی ایجاد شده باشد، پزشک حتما آن‌ها را برمی‌دارد. درمان زگیل‌ دهانی با درمان‌های موضعی دشوار است چرا که ممکن است دسترسی به زگیل‌ها سخت باشد. دیگر روش‌های درمان زگیل‌ها عبارتند از:

  • برداشتن زگیل‌ها با عمل جراحی
  • کرایوتراپی
  • تزریق اینترفرون آلفا
درمان زگیل دهانی چیست؟
درمان زگیل‌ دهانی با درمان‌های موضعی دشوار است چرا که ممکن است دسترسی به زگیل‌ها سخت باشد.

۱. قرص برای زگیل دهانی

برای درمان زگیل های دهانی، استفاده از قرص یا داروهای خوراکی به ندرت تجویز توصیه شده و معمولا درمان زگیل های دهانی به صورت موضعی انجام می‌شود. برخی داروهای خوراکی که در موارد خاص برای درمان زگیل دهانی تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • داروهای سیتوکین مانند اینترفرون آلفا یا سیکلوسپورین به صورت خوراکی
  • داروهای ضد ویروسی مانند سیدوفوویر
  • داروهای ایمونوتراپی مانند سیمیلیریمان

۲. درمان زگیل دهانی با طب سنتی

روش‌های طب سنتی برای درمان زگیل دهانی عبارتند از:

  • استفاده از گیاهان دارویی مانند جوشانده سیر، چای سبز یا عصاره جوز هندی برای استفاده موضعی روی زگیل‌ها
  • درمان با طب سوزنی
  • مصرف مکمل‌های گیاهی مانند آستراگالوس، اکیناسه یا رزماری جهت تقویت سیستم ایمنی

اگرچه استفاده از روش‌های طب سنتی برای درمان زگیل دهانی مورد توجه هستند، اما شواهد علمی قطعی در مورد تاثیر آن‌ها وجود ندارد. توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر روش درمانی طب سنتی، با پزشک مشورت شود.

ضایعات دهانی داری و دنبال سریع‌ترین راه درمانی؟ همین حالا از دکتر مشورت بگیر.

انواع زگیل دهانی

زگیل های دهانی را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که عبارتند از: 

  • زگیل‌های معمولی (Common Warts) که معمول‌ترین شکل زگیل دهانی هستند با ظاهری برآمده، گوشتی و سفید یا خاکستری در لب‌ها، لثه‌ها و نرم کام. 
  • زگیل‌های پلاک مانند (Plaque-Type Warts) به صورت برآمدگی‌های پهن و صاف در لب‌ها، زبان و سخت کام
  • زگیل‌های ونروسی (Verrucous Warts) به شکل برآمدگی‌های گوشتی و نامنظم در لب‌ها و داخل گونه‌ها
  • زگیل‌های غول آسا و بزرگ که بسیار نادر هستند و به صورت برآمدگی‌های بزرگ و گسترده در نرم کام و لب‌ها دیده می‌شوند.

زگیل دهانی خفیف

زگیل های دهانی خفیف، شکل‌های محدود و غیرمزاحمی از این ضایعات دهانی هستند که معمولا اندازه کوچکی دارند (کمتر از ۵ میلی‌متر) و به صورت برآمدگی‌های گوشتی یا پلاک‌ مانند با سطح صاف و ظاهری سفید، صورتی یا خاکستری در لب‌ها، لثه‌ها، نرم کام و داخل گونه‌ها دیده می‌شوند. این ضایعات معمولا تعداد محدودی دارند (۱ تا ۳ ضایعه) و فاقد درد و ناراحتی قابل توجهی هستند، اگرچه خارش یا تحریک محدودی ایجاد می‌کنند. زگیل های دهانی خفیف اغلب رشد آهسته و محدودی داشته و گاهی خود به خود بهبود می‌یابند یا به درمان‌های موضعی پاسخ مثبت می‌دهند.

عوارض زگیل دهانی

برخی از مهم‌ترین عوارض زگیل دهانی عبارتند از:

  1. ظاهر نامطلوب: زگیل های دهانی به خصوص در نواحی قابل مشاهده مانند لب‌ها و گونه‌ها می‌توانند ظاهر نامطلوب و ناخوشایندی ایجاد کنند که باعث کاهش اعتماد به نفس و مشکلات روانی-‌اجتماعی برای بیمار می‌شود.
  2. ایجاد ناراحتی و درد: برخی زگیل‌ها به ویژه اگر در مناطق حساس مانند لب‌ها یا زبان قرار گیرند، ممکن است باعث درد، ناراحتی و مشکلات در صحبت کردن یا غذا خوردن شوند.
  3. افزایش خطر بدخیمی: برخی از انواع پرخطر ویروس HPV در طولانی ‌مدت زمینه‌ساز تغییرات پیش‌سرطانی در بافت دهان می‌گردند. در موارد نادر، ممکن است زگیل های دهانی به سرطان دهان تبدیل شوند.
  4. مشکلات عملکردی در عملکرد دهان یا بلع

راه های پیشگیری از زگیل دهانی

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل های دهانی، راهکارهای زیر موثر هستند:

  • واکسن‌های پیشگیری از ویروس اچ پی وی که باید قبل از مواجهه با ویروس تزریق شوند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان و شستن مکرر دست‌ها
  • پرهیز از اشتراک لوازم شخصی مانند مسواک
  • پرهیز از تماس پوستی با افراد مبتلا به زگیل
  • درمان به موقع
  • پیگیری مداوم، انجام معاینات منظم دهان برای تشخیص زود هنگام

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در این مطلب به طور مفصل گفتیم که زگیل دهانی چیست. زگیل دهانی یکی از شایع‌ترین گونه‌های ویروس پاپیلومای انسانی است که عوارض جدی برای سلامت دهان و بدن ایجاد می‌کند. این زگیل‌ها ممکن است به صورت زخم‌های دردناک یا زگیل‌های بدون درد ظاهر شوند و حساسیت در ناحیه دهان ایجاد کنند. در حالی که بیشتر انواع زگیل دهانی به طور خودبه‌خود از بین می‌روند، برخی از آنها ممکن است به سرطان‌ دهان و گلو منجر شوند. بنابراین، شناسایی و درمان زگیل های دهانی در مراحل اولیه اهمیت زیادی دارد.

در صورت مشاهده علائم مشکوک و زائده‌های برجسته داخل دهان حتما به پزشک عفونی یا دکتر داخلی مراجعه کنید. تشخیص به موقع و درمان مناسب می‌تواند به جلوگیری از عوارض جدی و حفظ سلامت دهان کمک کند. همچنین شما می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو جهت مشاوره متنی و تلفنی با متخصص داخلی آنلاین یا دکتر آنلاین عفونی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پزشک عمومی، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص بیماری‌های عفونی.

در موارد نادر ممکن است زگیل دهانی خطرناک باشد و به سرطان حلق و گلو تبدیل شود.

زگیل‌ دهانی چند هفته تا چند ماه بعد از قرارگیری در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ظاهر می‌شود. با این حال، زمان دقیق ظهور زگیل‌ها بسته به فرد و وضعیت سیستم ایمنی بدن متفاوت است. در برخی افراد، ممکن است زگیل‌ها به سرعت ظاهر شوند، در حالی که در دیگران ممکن است تا سال‌ها هیچ نشانه‌ای دیده نشود. اگر مشکوک به زگیل‌های دهانی هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

زخم‌های دهانی ناشی از HPV ممکن است به لمس حساس باشند یا هنگام غذا خوردن درد ایجاد کنند، اما معمولا بی‌درد هستند.

عفونت‌های دهانی ناشی از ویروس اچ پی وی معمولا بدون درمان طی دو سال خود به خود بهبود یافته و درمان می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن