mcv در آزمایش خون چیست و این تست به چه دلیل انجام میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش خون MCV سایز متوسط ​​گلبول‌های قرمز را اندازه گیری می‌کند.MCV مخفف میانگین حجم جسمی است. آزمایش خون MCV اندازه متوسط ​​گلبول‌های قرمز خون را اندازه گیری می‌کند. اساس کار گلبول‌های قرمز خون به این صورت است که اکسیژن را از ریه‌ها به تمام سلول‌های بدن می‌رسانند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
mcv یکی از فاکتورهایی است که در آزمایش خون سنجیده می‌شود.

mcv در آزمایش خون، اندازه متوسط ​​گلبول‌های قرمز را اندازه گیری می‌کند. گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند که این اکسیژن به نوبه خود به سلول‌ها نیرو می‌دهد. ویژگی‌های گلبول‌های قرمز خون از جمله اندازه آن‌ها، اطلاعاتی در مورد میزان موفقیت آن‌ها در انتقال اکسیژن ارائه می‌کند. آزمایش خون mcv بسیار مهم و مفید است چرا که اندازه گلبول‌های قرمزی را مشخص می‌کند که تعداد زیاد و غیرمعمول بزرگ یا غیرمعمول کوچک آن‌ها می‌تواند نمایانگر شرایط خاصی باشد. البته که یک آزمایش MCV به تنهایی اطلاعات کافی برای تشخیص ارائه نمی‌کند. هنگامی که این آزمایش در کنار آزمایش‌های دیگر انجام شود، آزمایش خون MCV می‌تواند به پزشک عمومی یا متخصص خون کمک کند تا در مورد سلامت گلبول‌های قرمز خون و تشخیص بیماری‌ها اطلاعات بیشتری کسب کند. اگر برای تجویز چنین آزمایشی، یا بررسی نتیجه آزمایش mcv‌ که چندی پیش گرفته‌اید نیاز به مشورت با یک پزشک متخصص دارید از وبسایت دکترتو‌ کمک بگیرید. دکترتو‌ به شما امکان دریافت نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری برحسب سلیقه و شرایط شما را داده و می‌توانید به سادگی‌ و بی‌دغدغه نوبت ویزیت خود را ثبت کنید.

mcv در آزمایش خون چیست؟

mcv (میانگین حجم بدن) اندازه متوسط ​​گلبول‌های قرمز خون را اندازه گیری می‌کند. این آزمایش اصولا در یک آزمایش خون cbc گنجانده شده است. در کنار نتایج سایر آزمایش‌ها، آزمایش خون MCV در تشخیص ابتلا به کم‌خونی، بیماری کبدی یا سایر شرایط مرتبط با سلامتی کمک خواهد کرد.

به همین‌ دلیل است که گفته شده تغییرات در mcv ممکن است به دلیل برخی شرایط ثانویه باشد. به عنوان مثال، MCV کم خونی کمبود آهن است. در این حالت ممکن است بیمار برای کمبود آهن به آزمایشات اضافی دیگری هم نیاز داشته باشد. mcv همچنین ممکن است در شرایطی مانند بیماری کبد یا کمبود ویتامین B12 یا فولات هم تغییر کند.

شاخصتوضیحات
هدف آزمایشاندازه گیری میانگین حجم گلبول‌های قرمز خون
اهمیت تشخیص انواع مختلف کم خونی، ارزیابی تغذیه و برخی بیماری‌ها
مقدار نرمال۸۰ تا ۱۰۰ فلولیت (fL)
علت درخواست آزمایشخستگی مفرط، ضعف، رنگ پریدگی، تنگی نفس، تپش قلب
تفسیر نتایج MCV بالا: نشان‌دهنده کم‌خونی ماکروسیتیک (گلبول‌های قرمز بزرگ) است که می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین B12 یا فولات، بیماری کبدی یا اختلالات مغز استخوان باشد.
MCV پایین: نشان‌دهنده کم‌خونی میکروسیتیک (گلبول‌های قرمز کوچک) است که معمولاً به دلیل کمبود آهن رخ می‌دهد.
MCV نرمال: به معنای اندازه طبیعی گلبول‌های قرمز است اما لزوماً به معنای سالم بودن خون نیست.
جدول خلاصه آزمایش MCV

آزمایش MCV برای چیست؟

آزمایش خون MCV سایز متوسط ​​گلبول‌های قرمز را اندازه گیری می‌کند. بازه طبیعی MCV تقریباً ۸۰-۱۰۰ fl است. اگر سطح MCV فردی زیر ۸۰ fl باشد، احتمالاً دچار کم خونی میکروسیتیک شده است یا احتمال دارد بشود. در مقابل هم اگر سطح MCV بیشتر از ۱۰۰ fl باشد، ممکن است فرد کم خونی ماکروسیتی را تجربه کند. به همین‌ علت انجام به موقع این‌ آزمایش توصیه می‌شود. با انجام این‌‌ آزمایش در زمان درست می‌توان جلوی بسیاری از عوارض احتمالی و بیماری‌ها را گرفت.

متن انگلیسی:
High mean corpuscular volume (MCV) has been implicated in various health problems, such as anemia, liver disease, and thyroid disease
ترجمه متن:
میانگین حجم بدنی بالا (MCV) در مشکلات سلامتی مختلفی مانند کم خونی، بیماری کبد و بیماری تیروئید نقش دارد.

ncbi.nlm.nih
mcv شاخصی برای سنجش سایز گلبول‌های قرمز خون است.
mcv یکی از فاکتورهای موجود در آزمایش خون است که اندازه گلبول‌های قرمز خونی را تعیین می‌کند.

قیمت آزمایش mcv

نمی‌توان هزینه دقیق و مشخصی برای آزمایش mcv اعلام کرد. چرا که این قیمت نه تنها به تعرفه سالانه آزمایشگاه‌ها بستگی دارد، در هر آزمایشگاه (اعم از خصوصی یا دولتی) و با توجه به دلایل مختلفی از جمله میزان تجربه آزمایشگاه مدنظر یا موقعیت مکانی آن متفاوت است. 

اگر تعرفه آزمایش mcv برایتان موضوع مهمی است، می‌توانید از پزشکتان یا در صورت عدم آگاهی پزشک، از خود آزمایشگاه یا حتی وبسایت دکترتو کمک بگیرید.

تفسیر میزان mcv در آزمایش خون

همانطور که گفته شد، آزمایش MCV اندازه و حجم گلبول‌های قرمز را اندازه گیری می‌کند. بازه طبیعی MCV برای بزرگسالان تقریباً ۸۰-۱۰۰ fl اعلام شده است. اگر سطح MCV فردی زیر ۸۰ fl باشد، احتمالاً دچار کم خونی میکروسیتیک و اگر بیشتر از ۱۰۰ fl باشد، ممکن است کم خونی ماکروسیتی را تجربه کند.

می‌خوای آزمایش mcv بدی و باید پزشک برات نسخه بنویسه؟

همین حالا کلیک کن و ویزیت شو.

پایین بودن mcv در آزمایش خون

MCV پایین به این معنی است که گلبول‌های قرمز کوچک‌تر از حد طبیعی هستند و ممکن است نشان دهنده ابتلا به کم خونی میکروسیتیک باشد. این وضعیت ممکن است ناشی از کمبود آهن، مسمومیت با سرب یا تالاسمی (یک بیماری ژنتیکی که باعث می‌شود بدن هموگلوبین کمتری نسبت به حالت عادی داشته باشد.) باشد.

داشتن MCV و MCH پایین به این معنی است که تولید هموگلوبین کمتر از حد طبیعی است. در نتیجه تعداد گلبول‌های  قرمز سالم کاهش یافته و منجر به کم خونی می‌شود. اگرچه کم خونی به طور کلی دلیلی برای عوارض جدی مرتبط با سلامتی و مشکل‌ساز نیست، اما زمانی که درمان نشود ممکن است عواقبی به همراه داشته باشد.

بالا بودن mcv در آزمایش خون

ماکروسیتوز، گلبول‌های قرمز خون را توصیف می‌کند که بزرگ‌تر از حد طبیعی هستند. اگر مقدار MCV شما در آزمایش خون بیش از ۱۰۰ فمتولیتر (fL) باشد، ماکروسیتوز دارید. ماکروسیتوز ممکن است نشانه کم خونی ماکروسیتی باشد. نوعی بیماری که به کمبود ویتامین مربوط می‌شود. اغلب، ماکروسیتوز نشانه مشکلی جدی نیست و تقریباً ۲ تا ۴ درصد افراد ماکروسیتوز دارند. بیش از نیمی از افراد مبتلا به ماکروسیتوز (۶۰%) هم کم خونی دارند. ماکروسیتوز بدون کم خونی در نوزادان، افراد مسن و افراد باردار شایع‌تر است و معمولاً نیازی به درمان ندارد. علت ماکروسیتوز، مشکلات مربوط به تولید گلبول‌های قرمز در مغز استخوان (محل ساخت سلول‌های خون) و مشکلات ساختاری گلبول‌های قرمز است.

محدوده نرمال mcv در آزمایش خون

مقدار طبیعی آزمایش خون MCV از ۸۰ فمتولیتر (fl) تا ۱۰۰ fl متغیر است. (مقادیر نرمال MCV 7 ± ۸۷ fl)

محدوده بحرانی در آزمایش MCV

اگر سطح MCV در فردی که تحت آزمایش قرار گرفته بیشتر از ۱۰۰ fl باشد، ممکن است کم خونی ماکروسیتی را تجربه کند.

علت بالا بودن MCV در آزمایش خون

علل ماکروسیتوز یا علت بالا بودن MCV در آزمایش خون عبارتند از:

  • کمبودهای تغذیه‌ای: بدن همه ما به مواد مغذی مانند ویتامین B12 و فولات (ویتامین B9) برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم نیاز دارد. اگر به اندازه کافی از این مواد مغذی مصرف نکنید یا اگر شرایطی مانع از جذب آن‌ها توسط بدن شود، ممکن است گلبول‌های قرمز خون به طور طبیعی رشد نکنند. کمبود ویتامین B12 و فولات باعث کم خونی ماکروسیتی می‌شود.
  • مصرف برخی داروها: داروهای زیادی می‌توانند منجر به ابتلا به ماکروسیتوز شوند. رایج‌ترین انواع آن عبارتند از دارویی برای بیماری سلول داسی شکل به نام هیدروکسی اوره، داروهای شیمی درمانی مختلف برای درمان سرطان و درمان ضد رتروویروسی (ART) برای درمان HIV.
  • اختلال مصرف الکل: نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند از جذب مواد مغذی مورد نیاز برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم جلوگیری کند.
  • بیماری کبد: ماکروسیتوز ممکن است نشانه بیماری کبد باشد. اغلب اوقات (اما نه همیشه)، بیماری کبد با مصرف بیش از حد الکل مرتبط است.
  • کم خونی همولیتیک: با کم خونی همولیتیک، یک بیماری زمینه‌ای باعث می‌شود گلبول‌های قرمز خون خیلی زود بمیرند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بدن شما ممکن است برای جبران آن، رتیکولوسیت‌ها را به جریان خون  آزاد کند. این گلبول‌های قرمز نابالغ به اندازه کافی شکل نگرفته‌اند که مانند گلبول‌های قرمز بالغ اکسیژن را با موفقیت حمل کنند.
  • از دست دادن خون شدید: در صورت از دست دادن حجم زیادی از خون، بدن شما ممکن است رتیکولوسیت‌ها را وارد جریان خون شما کند. مانند کم خونی همولیتیک، بدن شما ممکن است سلول‌های خونی نابالغ را زودتر آزاد کند تا سلول‌های خونی از دست رفته را جبران کند.
  • سندرم میلودیسپلاستیک: این نوع سرطان از تولید گلبول‌های قرمز سالم توسط مغز استخوان جلوگیری می‌کند.
  • کم کاری تیروئید: افراد مبتلا به این بیماری ممکن است ماکروسیتوز همراه با کم خونی یا بدون کم خونی داشته باشند.

گاهی اوقات هم ماکروسیتوز دلیل مشخصی ندارد. این موضوع به ویژه در مواردی که فرد به ماکروسیتوز مبتلا است اما کم خونی در آزمایش ندارد، بیشتر خواهد بود.

علائم کم خونی داری و نگرانی؟ کلیک کن و مشاوره بگیر.

شرایط انجام آزمایش mcv

شخص نیازی به آماده سازی برای آزمایش خون MCV ندارد. برای انجام تست mcv، مقداری خون از بیمار از طریق ورید بیرون کشیده می‌شود. در طول دریافت نمونه ممکن است فرد کمی درد و احساس تحریک داشته باشد. اصولا هم آزمایش MCV بخشی از یک آزمایش CBC معمولی است و به همین خاطر نیازی به آمادگی خاصی ندارد.

متن انگلیسی:
MCV blood tests aren’t considered risky. You may feel soreness in your arm where the needle went in, and you may notice some slight bruising, but these symptoms usually resolve quickly
ترجمه متن:
آزمایش خون MCV خطرناک تلقی نمی‌شود. تنها ممکن است پس از آزمایش در جایی که سوزن وارد شده احساس درد داشته باشید که به‌ دلیل ورود سوزن به پوست است. همچنین ممکن است متوجه کبودی جزئی شوید. اما این علائم معمولاً به سرعت برطرف می‌شوند.

my.clevelandclinic

Mcv در بارداری

شاخص‌های گلبول های قرمز خون در بارداری کمی تغییر می‌کند. با این حال، افزایش کمی در حجم متوسط ​​بدن (MCV)، به طور متوسط ​​۴ fl در یک زن مملو از آهن وجود دارد که در هفته ۳۰-۳۵ بارداری به حداکثر می‌رسد و هیچ کمبود ویتامین B12 و فولات را نشان نمی‌دهد.

mcv در دوران بارداری چرا درخواست می شود؟
ممکن است در دوران بارداری هم mcv انجام شود.

mcv در آزمایش خون کودکان

میزان طبیعی mcv در آزمایش خون کودکان باید به صورت زیر باشد:

در نوزادان مقداری بین ۹۵ تا ۱۲۱ fl، در کودکان ۶ ماه تا ۲ سال مقدار عددی ۷۰ تا ۸۶ فلور، در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال برای پسران مقدار ۹۸-۷۸ فلور و برای دختران میزان ۱۰۲-۷۸ و همچنین در سنین بالای ۱۸ سال هم میزان طبیعی آن ۷۸ تا ۹۸ fl است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

MCV مخفف میانگین حجم جسمی است. mcv در آزمایش خون اندازه متوسط ​​گلبول‌های قرمز خون را اندازه گیری می‌کند. اساس کار گلبول‌های قرمز خون به این صورت است که اکسیژن را از ریه‌ها به تمام سلول‌های بدن می‌رسانند. سلول‌های بدن برای رشد، تولید مثل و سالم ماندن به اکسیژن نیاز دارند. اگر گلبول‌های قرمز خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشند، این موضوع نشانه‌ای از یک اختلال خونی مانند کم خونی، کمبود برخی ویتامین‌ها یا سایر شرایط پزشکی است که باید خیلی زود پیگیری شود. این موضوع به طور دقیق به اهمیت انجام این آزمایش اشاره دارد. آزمایشی که در صورت نیاز و ضرورت از سمت پزشک درخواست داده می‌شود. 

اگر برای تجویز آزمایش، بررسی شرایط جسمانی خود و حتی تفسیر نتیجه mcv در آزمایش خون خود نیاز به دریافت مشاوره از یک پزشک عمومی یا متخصص هماتولوژی دارید، وبسایت دکترتو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این وبسایت، در کنار جست‌وجوی پزشک مورد نیاز خود، می‌توانید نوبت ویزیت خود را هم در زمان مورد نظرتان به راحتی و بی‌دغدغه ثبت کنید. فرقی ندارد نیاز به دریافت مشاوره با دکتر آنلاین عمومی یا ویزیت آنلاین متخصص خون داشته باشید یا حضوری، در هر دو شرایط امکان دریافت نوبت به صورت آنلاین و از طریق دکترتو امکان‌پذیر است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

MCV کم به این معنی است که RBC از حد معمول کوچکتر است و ممکن است نشان دهنده کم خونی میکروسیتیک باشد. این بیماری ممکن است در اثر کمبود آهن، مسمومیت با سرب یا تالاسمی ایجاد شود.

نشانه‌های بالا بودن mcv عبارتند از:

    • خستگی

    • ضعف

    • سرگیجه

    • سردرد

    • تنگی نفس

    • کمرنگ بودن پوست

  • تپش قلب یا آریتمی

برای آزمایش خون MCV نیازی به آماده سازی خاصی نیست. اگر پزشک درخواست آزمایشات بیشتری را بدهد ممکن است لازم باشد برای انجام آزمایش ناشتا باشید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن