درمان قطعی روماتیسم چیست؟ کدام داروها برای این بیماری موثر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن است که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به سایر اعضای بدن نیز آسیب برساند. درمان قطعی برای این بیماری هنوز وجود ندارد، اما درمان‌های دارویی مختلفی برای کنترل علائم و کاهش پیشرفت بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها شامل داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) و داروهای بیولوژیک هستند که هر کدام با مکانیسم خاص خود به کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل کمک می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان قطعی روماتیسم چیست؟

آرتریت روماتوئید نوعی رایج از بیماری روماتیسم است که به آن روماتیسم مفصلی هم گفته می‌شود. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به بافت پوشاننده مفاصل در هر دو طرف بدن حمله می‌کند. ممکن است سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. علت دقیق آن ناشناخته است. گزینه‌های درمانی شامل تغییر سبک زندگی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، تغذیه‌درمانی، دارو درمانی و جراحی است. کیفیت زندگی افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بدون درمان مناسب بسیار پایین است و به همین دلیل درمان قطعی روماتیسم اهمیت زیادی دارد. اما این بیماری چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از دکترتو با گزینه‌های مختلف درمان آرتریت روماتوئید آشنا می‌شویم. اگر از دردهای مفصلی خسته شده‌اید بهتر است با یک متخصص روماتولوژی در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سامانه نوبت‌دهی دکترتو وقت ویزیت حضوری خود را ثبت کرده و یا به صورت آنلاین با پزشکان در ارتباط باشید.

درمان قطعی روماتیسم چیست؟

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای روماتیسم وجود ندارد و گزینه‌های درمانی موجود تنها می‌توانند با تسکین و فروکش کردن علائم، شرایط زندگی بیماران را بهتر کنند. درمان و حمایت زودهنگام از جمله دارودرمانی یا تغییر شیوه زندگی می‌تواند خطر آسیب مفاصل را کاهش داده و تاثیر این بیماری روی زندگی روزمره بیماران را محدود کند.

مراقبت بهینه از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شامل یک رویکرد یکپارچه است که شامل درمان‌های دارویی و غیردارویی می‌شود. بسیاری از درمان‌های غیردارویی برای این بیماری در دسترس هستند، از جمله ورزش، رژیم غذایی، ماساژ، مشاوره، کاهش استرس، فیزیوتراپی و جراحی. مشارکت فعال بیمار و خانواده در طراحی و اجرای برنامه درمانی به تقویت روحیه و اطمینان از این که بیماران به خوبی روند درمان را طی می‌کنند، مهم است.

درمان‌های موجود، چه درمان‌های غیردارویی و چه درمان‌های دارویی که بخش مهمی از روند بهبودی بیماران را تشکیل می‌دهد، می‌تواند از روش‌های زیر از پیشرفت بیماری جلوگیری کند:

  • کاهش علائم و عوارض طولانی‌مدت مانند درد و تورم مفاصل
  • تحت کنترل درآمدن التهاب شدید مفاصل یا توقف کامل آن (قرار دادن بیماری در مرحله بهبودی)
  • به حداقل رساندن آسیب مفاصل و اندام
  • بهبود عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی
بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی چیست؟
داروهای اصلاح‌کننده بیماری یا داروهای ضد روماتیسمی تاثیر بسزایی در روماتیسم مفصلی دارند.

بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی چیست؟

همان‌طور که گفته شد هیچ درمان قطعی برای روماتیسم مفصلی وجود ندارد و درمان‌ها نقش بهبود دهنده شرایط را برای بیماران دارند. درمان دارویی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های درمان روماتیسم است. انواع داروهای توصیه شده توسط پزشک به شدت علائم هر فرد و مدت زمانی که به آرتریت روماتوئید مبتلا بوده است، بستگی دارد. بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی، داروهایی با عنوان داروهای اصلاح‌کننده بیماری یا داروهای ضدروماتیسمی هستند. مطالعات نشان می‌دهد که اگر درمان با این داروها خیلی سریع شروع شود، احتمالا روند بهبود بیماری بسیار سریع‌تر خواهد بود و بیماران کیفیت زندگی بهتری خواهند داشت. این داروها شامل DMARDهای معمولی و بیولوژیکی می‌شوند.

متن انگلیسی:
There is no cure for rheumatoid arthritis. But clinical studies indicate that remission of symptoms is more likely when treatment begins early with medications known as disease-modifying antirheumatic drugs (DMARDs)
ترجمه متن:
هیچ درمانی برای روماتیسم وجود ندارد. اما مطالعات بالینی نشان می‌دهد که بهبودی علائم زمانی بیشتر است که درمان با داروهایی که به عنوان داروهای ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) شناخته می‌شوند، زودتر شروع شود.

mayoclinic
نوع دارومکانیسم اثرکاربرد اصلیمزایاعوارض جانبی رایج
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن)کاهش التهاب و دردتسکین درد مفاصل، کاهش التهاباثر سریع، در دسترس بودنمشکلات گوارشی، افزایش فشار خون، آسیب کلیه
کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)سرکوب سیستم ایمنی، کاهش التهابکاهش التهاب شدید، سرکوب سیستم ایمنی در بیماری‌های خودایمنیاثر سریع در کاهش التهابافزایش قند خون، پوکی استخوان، افزایش وزن، ضعف عضلانی
داروهای ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) (مانند متوترکسات، هیدروکسی‌کلروکین)کند کردن پیشرفت بیماری، کاهش التهابدرمان طولانی‌مدت روماتیسم مفصلی، کاهش آسیب مفصلیموثر در کاهش پیشرفت بیماریمشکلات گوارشی، افزایش خطر عفونت، آسیب کبدی
داروهای بیولوژیک (مانند اینفلیکسی‌ماب، آدالی‌موماب)هدف قرار دادن مولکول‌های خاص سیستم ایمنی که باعث التهاب می‌شوند.درمان روماتیسم مفصلی شدید، بیماری‌های التهابی رودهموثر در کاهش التهاب و بهبود عملکرد مفاصلافزایش خطر عفونت، واکنش‌های آلرژیک
مهارکننده‌های JAK (مانند توفاسیتینیب)مهار آنزیمی که در پاسخ التهابی نقش دارد.درمان روماتیسم مفصلی متوسط تا شدیداثر سریع، بهبود عملکرد فیزیکیافزایش خطر عفونت، لخته شدن خون
مقایسه داروهای روماتیسم

۱. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

دسته اول داروهایی که برای درمان روماتیسم تجویز می‌شوند و کاربرد دارند، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا NSAIDها هستند. این داروها می‌توانند درد را تسکین دهند و التهاب را کاهش دهند. این داروها که در دسته داروهای بدون نسخه قرار دارند، شامل داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌شوند. NSAIDهای قوی‌تر با نسخه در دسترس هستند که شامل مهارکننده‌های CO-X2 مانند سلکوکسیب یا اتوریکوکسیب می‌شود.

این داروها می‌توانند به تسکین درد کمک کنند و در عین حال التهاب مفاصل را نیز کاهش دهند، اگرچه با گذشت زمان از بدتر شدن آرتریت روماتوئید جلوگیری نمی‌کنند. عوارض جانبی ممکن است شامل تحریک معده، مشکلات قلبی و آسیب کلیه باشد. این به آن دلیل است که داروها می‌توانند پوششی را که از معده در برابر آسیب اسیدهای معده محافظت می‌کند، تجزیه کنند. در نتیجه معمولا به همراه این داروها، اغلب داروی دیگری مانند مهارکننده پمپ پروتون (PPI) به بیمار داده می‌شود تا همراه آن مصرف کرده و عوارض جانبی ناشی از دارو را کاهش دهند.

متن انگلیسی:
Although uncommon, taking NSAIDs can increase the risk of serious stomach problems, such as internal bleeding
ترجمه متن:
اگرچه غیر معمول است، اما مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌تواند خطر مشکلات جدی معده، مانند خونریزی داخلی را افزایش دهد.

nhs

۲. داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs)

بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی، داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری یا به اختصار DMARDs ها هستند. این داروها می‌توانند پیشرفت آرتریت روماتوئید را کند کرده و مفاصل و سایر بافت‌ها را از آسیب دائمی نجات دهند. DMARDهای رایج عبارتند از متوترکسات (Trexall، Otrexup و موارد غیره)، لفلونوماید (Arava)، هیدروکسی کلروکین (Plaquenil) و سولفاسالازین (Azulfidine) عوارض جانبی متفاوت است اما ممکن است شامل آسیب کبدی و عفونت شدید ریه باشد.

قرص سولفاسالازین برای روماتیسم

قرص سولفاسالازین یکی از درمان‌های رایج برای روماتیسم است. این قرص که در دسته داروهای ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری یا DMARDsها قرار می‌گیرد، می‌تواند با کاهش درد و التهاب ناشی از بیماری، از پیشرفت التهاب جلوگیری کرده و مانع آسیب شدید به مفاصل شوند. این دارو خصوصا زمانی که دیگر درمان‌ها و مسکن‌ها کارایی لازم را ندارد، می‌تواند درمان انتخابی باشد. در اکثر موارد، قرص سولفاسالازین اولین خط درمان دارویی بیماری است و به همین دلیل آن را به عنوان بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی نیز در نظر می‌گیرند.

می‌خوای از قرص سولفاسالازین برای درمان روماتیسمت استفاده کنی؟

همین حالا از متخصص سوال کن.

قرص هیدروکسی کلروکین سولفات برای روماتیسم

هیدروکسی کلروکین یک داروی خط اول برای درمان مالاریاست، اما در برخی از موارد از آن برای درمان برخی از بیماری‌های التهابی و خودایمنی مانند لوپوس یا روماتیسم هم استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند به صورت موثری التهاب و درد مفاصل را کم کند. با این حال از آنجایی که این دارو توانایی محدودی برای جلوگیری از آسیب مفاصل به تنهایی دارند، استفاده از آنها احتمالاً باید به بیماران مبتلا به بیماری بسیار خفیف، سرم منفی و غیر فرسایشی محدود شود. هیدروکسی کلروکین گاهی اوقات با متوترکسات ترکیب می‌شود تا فواید بیشتری برای کنترل علائم و نشانه‌های روماتیسم داشته باشد.

قرص Methotrexate برای درمان روماتیسم

متوترکسات در حال حاضر به عنوان داروی خط اول DMARD برای اکثر بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی در نظر گرفته می‌شود. این دارو مزیت‌های زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به اثربخشی نسبتاً سریع تنها در ۶ تا ۸ هفته، سمیت کم و هزینه درمانی مناسب با این دارو اشاره کرد. متوترکسات در کاهش علائم و نشانه‌های روماتیسم و همچنین کند کردن یا توقف آسیب رادیوگرافی موثر است.

۳. بیولوژیک ها

بخش دیگر داروهایی که برای درمان روماتیسم تجویز می‌شوند، داروهایی با عنوان بیولوژیک‌ها هستند. این داروها دسته جدیدتری از داروها بوده و به عنوان اصلاح‌کننده‌های پاسخ بیولوژیک هم شناخته می‌شوند. این داروها را نیز می‌توان به عنوان بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی در نظر گرفت. رایج‌ترین بیولوژیک‌هایی که برای درمان آرتریت روماتوئید تجویز می‌شوند شامل آباتاسپت (اورنسیا)، آدالیموماب (هومیرا)، آناکینرا (کینرت)، سرتولیزوماب (Cimzia)، اتانرسپت (انبرل)، گلیموماب (سیمپونی)، اینفلیکسیماب (رمیکاد)، ریتوکسیماب (ریتوکسیماب) است.

 DMARDهای بیولوژیک معمولاً زمانی مؤثرتر هستند که با یک DMARD معمولی مانند متوترکسات جفت شوند. در کنار داروهای بیولوژیکی، دسته دیگری از داروهایی که برای درمان قطعی روماتیسم تجویز می‌شوند، DMARDهای مصنوعی هدفمند نام دارند. اگر داروهای DMARD معمولی و داروهای بیولوژیک موثر نباشند، ممکن است از باریسیتینیب (Olumiant)، توفاسیتینیب (Xeljanz) و آپاداسیتینیب (Rinvoq) استفاده شود. این داروها به عنوان داروهای DMARDهای مصنوعی هدفمند دسته‌بندی می‌شوند.

۴. کورتیکواستروئیدها

دسته دیگر داروهایی که برای درمان قطعی روماتیسم تجویز می‌شوند، استروئیدها یا کورتیکواستروئیدها نام دارند. استروئیدها داروهای کورتیکواستروئیدی، مانند پردنیزولون، التهاب و درد را کاهش می‌دهند و آسیب مفاصل را کم می‌کنند. عوارض جانبی ممکن است شامل نازک شدن استخوان‌ها، افزایش وزن و دیابت باشد. پزشکان اغلب یک کورتیکواستروئید را برای تسکین سریع علائم تجویز می‌کنند و سپس به تدریج دوز دارو را کم می‌کنند.

قرص کورتون برای روماتیسم

در برخی مواقع ممکن است پزشک از داروهای کورتونی برای کاهش درد و التهاب ناشی از بیماری آرتریت روماتوئید استفاده کند. البته این داروها درمان اصلی نیستند و تنها در شرایطی که التهاب و درد بیماران زیاد است، پزشک از کورتون به صورت موقتی برای کاهش درد کمک می‌گیرد. استروئیدها از جمله قرص‌های کورتون، داروهای قدرتمندی هستند که می‌توانند به کاهش درد، سفتی و التهاب مفاصل کمک کنند.

قرص پردنیزولون برای روماتیسم

پردنیزولون یکی از داروهای کورتیکواستروئیدی بسیار قوی است که برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مختلفی از جمله بیماری‌های خودایمنی تجویز می‌شود. در درمان بیماری‌های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی، قرص پردنیزولون یکی از داروهای اصلی انتخابی است که می‌تواند با سرکوب سیستم ایمنی، میزان التهاب و تورم مفاصل را کاهش دهد. در واقع نمی‌توان گفت که پردنیزولون بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی است، چرا که این دارو قرار نیست بیماری را درمان کند، بلکه تنها نقش مسکن دارد و می‌تواند با کم کردن واکنش سیستم ایمنی بدن، میزان علائم را کمتر کند. با این حال دوز و نحوه مصرف دارو بر اساس سن، تفسیر آزمایش روماتیسم مفصلی و شرایط جسمانی هر بیماری توسط پزشک مشخص می‌شود.

۵. مکمل ها و درمان های تکمیلی مثل گلوکوز آمین و کندرویتین، امگا-۳، ویتامین D

در کنار درمان های دارویی که در بالا به عنوان درمان قطعی روماتیسم معرفی شدند، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های غذایی هم می‌توانند به روند درمان بیماری کمک کنند. برخی از این داروها، مکمل‌هایی مانند گلوکزآمین و کندرویتین هستند. این داروها نقش غضروف‌سازی و ترمیم‌کنندگی قوی دارند و می‌توانند میزان سفتی و گرفتگی مفاصل درگیر را کاهش دهند. به این ترتیب می‌توانند به افزایش سلامت مفاصل کمک کنند و مانع تحلیل رفتن مفاصل طی بیماری شوند. ویتامین D و امگا ۳ هم از دیگر داروهایی هستند که می‌توانند از تحلیل رفتن مفاصل جلوگیری کنند. امگا ۳ هم با نقش ضدالتهابی خود می‌تواند مشابه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، میزان التهاب مفصل‌ها را کاهش دهد. کلسیم و اسیدفولیک هم می‌توانند به کاهش عوارض جانبی بیماری روماتیسم کمک کنند.

۶. قرص برای درد روماتیسم مفصلی (قرص مسکن برای روماتیسم مفصلی)

در برخی موارد، ممکن است به شما توصیه شود از مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا ترکیبی از پاراستامول و کدئین (کوکودامول) برای تسکین درد مرتبط با آرتریت روماتوئید استفاده کنید. این داروها التهاب مفاصل شما را درمان نمی‌کنند، اما ممکن است در تسکین درد در برخی افراد مفید باشند و به عنوان قرص مسکن برای درد روماتیسم مفصلی شناخته می‌شوند.

دنبال بهترین قرص مسکن برای روماتیسم مفصلی هستی؟ مشاوره بگیر.

درمان قطعی انواع روماتیسم

به صورت کلی اکثر درگیری‌های روماتیسمی به صورت کامل و قطعی درمان نمی‌شوند و تنها درمان‌ها می‌توانند با کنترل التهاب و درد ناشی بیماری، عملکرد بیماران را بهبود ببخشند. با این حال درمان کلاً به اندام درگیر و شدت آن بستگی دارد. درمان‌ها شامل تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی، درمان دارویی، جراحی، کاردرمانی و فیزیوتراپی می‌شود. نکته مهم دیگری که برای انتخاب روش درمانی بیماری روماتیسم وجود دارد، التهابی بودن یا غیر التهابی بودن این بیماری است. بسته به این موضوع شیوه‌های درمانی متفاوت است.

۱. درمان روماتیسم پا

برای درمان روماتیسم پا ابتدا پزشک با شیوه‌های غیرجراحی مانند دارودرمانی و فیزیوتراپی سعی می‌کند که میزان درد و التهاب را کاهش دهد و دامنه حرکتی بیمار را بهبود ببخشد. داروهای ضدالتهابی و ضددرد شامل متوترکسات، پردنیزولون، بروفن، هیدروکسی کلرین و سولفاسالازین می‌شود. در کنار درمان‌های دارویی و درمان‌های غیردارویی، ممکن است بسته به شرایط بیمار به جراحی پا هم نیاز باشد.

۲. درمان قطعی روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات از جمله مواردی است که هنوز برای آن درمان قطعی وجود ندارد. از آنجایی که آسیب مفصلی ناشی از آرتریت غیرقابل‌برگشت است، درمان معمولاً بر مدیریت درد و جلوگیری از آسیب بیشتر متمرکز است. درمان‌های غیرجراحی برای آرتریت ستون فقرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی
  • کورتیکواستروئیدها (قرص‌ها یا تزریقی) برای کاهش درد و تورم
  • سایر داروهایی که علائم خاص یا محرک‌های آرتریت التهابی را هدف قرار می‌دهند
  • فیزیوتراپی برای بهبود قدرت عضلات پشت و دامنه حرکتی در ستون فقرات
  • تغییر سبک زندگی برای کاهش التهاب یا استرس روی ستون فقرات مانند کاهش وزن، ترک سیگار، تغییر وضعیت بدن و غیره.
آیا روماتیسم قلبی درمان دارد؟
گاهی برای درمان روماتیسم قلبی نیاز به جراحی دریچه‌های قلب است.

۳. آیا روماتیسم قلبی درمان قطعی دارد؟

خیر روماتیسم قلبی درمان قطعی ندارد و اکثر بیماران باید به صورت مادام‌العمر درمان‌های دارویی را دریافت کنند. حتی در مواردی ممکن است به جراحی و تعویض دریچه‌های آسیب دیده قلبی هم نیاز باشد.

۴. جدیدترین درمان روماتیسم

در بین گزینه‌های درمانی مختلفی که برای درمان قطعی روماتیسم پیشنهاد می‌شوند، جدیدترین تکنیک‌های درمانی شامل داروهای بیولوژیکی است که می‌توانند هم به صورت خوراکی و هم تزریقی مصرف شوند. عملکرد این داروها متوقف کردن واکنش سیستم ایمنی بدن به مفاصل است. درمان‌های بیولوژیکی، مانند آدالیموماب، اتانرسپت و اینفلیکسیماب معمولا همراه با متوترکسات تجویز می‌شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

افراد مبتلا به روماتیسم احساس می‌کنند که مادام‌العمر در یک شرایط پر از درد و خستگی قرار دارند و کیفیت زندگی آنها به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، چرا که درمان قطعی روماتیسم هنوز کشف نشده است. با این حال درمان‌های موجود در صورتی که سریع شروع شوند می‌توانند میزان درد و التهاب را کم کنند و از همه مهم‌تر مانع پیشروی شدید و سریع بیماری شوند. یک متخصص روماتولوژی می‌تواند بر اساس شرایط هر بیمار، بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی یا سایر انواع روماتیسم را تجویز کند. اما استفاده از خدمات مشاوره آنلاین با دکتر روماتولوژی دکترتو می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

 

پرسش‌های متداول

در حال حاضر هیچ درمان قطعی روماتیسم وجود ندارد و درمان‌ها تنها روی کاهش درد و التهاب و کند کردن آسیب متمرکزند.

درمان‌ها می‌توانند شدت عوارض را کاهش دهند و مانع پیشرفت بیماری شوند.

خیر داروهای موجود نمی‌توانند به صورت قطعی بیماری را درمان کنند و کامل آن را از بین ببرند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن