فواید کپسایسین از تندی فلفل تا کاهش درد‌های مزمن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کپسایسین ترکیب شیمیایی موجود در فلفل‌های تند است که مسئول احساس تندی در این گیاهان است. این ماده که برای اولین بار در سال ۱۸۷۸ شناسایی شد، علاوه بر ایجاد حس سوزش، دارای خواص ضددرد و ضد التهابی نیز هست. اثرات ضد درد کپسایسین از طریق اتصال به گیرنده‌های TRPV1 و فعال‌سازی آن‌ها عمل می‌کند که باعث کاهش انتقال سیگنال‌های درد می‌شود. این ماده همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی است که می‌تواند به بهبود سلامت عمومی بدن کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کپسایسین چیست؟

آیا به طعم تند فلفل‌های چیلی علاقه دارید و این چاشنی اصلی شما در اکثر وعده‌های غذایی است؟ اگر این‌طور است شما خوش‌شانس هستید، چرا که کپسایسین موجود در این ترکیب طبیعی می‌تواند به شما در پیشگیری از سرطان، مبارزه با دیابت و حتی تسکین درد کمک کند. کپسایسین به عنوان عامل ادویه‌ای در فلفل‌ها شناخته می‌شود و به آنها مزه تندی می‌دهد. این ترکیب می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. این ترکیب علاوه بر این که در درمان سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در علم پزشکی هم بسیار مورد توجه بوده و از آن در موارد مختلفی برای درمان برخی از مشکلات استفاده می‌شود. کپسایسین به عنوان مکمل هم در دسترس است و می‌توان از فواید سلامتی آن بهره برد. در این مقاله از دکترتو به صورت کامل با داروی کپسایسین و مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد. اما اگر از مواد حاوی آن به طور مداوم استفاده می‌کنید بهتر است با یک متخصص عمومی یا مشاوره دارویی مشورت کنید. شما می‌توانید بهترین متخصصان را در سایت دکترتو بیابید.

کپسایسین چیست؟

کپسایسین ترکیبی است که در فلفل چیلی یافت می‌شود و به آن طعم تندی می‌دهد. خود کپسایسین موجود در فلفل‌ها می‌تواند یک سیگنال به مغز ارسال کرده و موجب ایجاد یک واکنش التهابی خفیف شود که هدف آن ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده است. از همین ویژگی در علم پزشکی هم استفاده شده و می‌توان کپسایسین را به صورت یک مکمل یا داروی موضعی هم مصرف کرد. (فلفل تند چه خاصیتی دارد؟)

کپسایسین به عنوان ترکیب شیمیایی، برای اولین‌بار در سال ۱۸۷۸ از فلفل چیلی به شکل کریستالی جدا شد. این ترکیب مفید در پمادها و مکمل‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفت و جزء اصلی پمادها، لوسیون‌ها و چسب‌های ضد دردی است که برای تسکین درد و کاهش التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه مصرف کپسایسین چگونه باید باشد؟
کپسایسین عامل تندی در فلفل‌های چیلی است.

اطلاعات دارویی کپسایسین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی کپسایسین را مشاهده کنید.

اشکال داروییتداخلات داروییعوارض
کپسول کپسایسین آسپرینسوزش
کرم کپسایسین داروهای فشار خونگرمای بیش از حد
پماد کپسایسین داروهای دیابتخارش
لوسیون کپسایسین  –درد
ژل کپسایسین  – –
اسپری کپسایسین  – –
اطلاعات دارویی کپسایسین

مکانیسم اثر کپسایسین

کپسایسین یک مسکن طبیعی شناخته شده است. هنوز به صورت کامل مشخص نیست که مکانیسم عمل این ماده به چه صورت است و تحقیقات در خصوص آن ادامه دارد. با این حال برخی از داده‌ها نشان می‌دهند که کپسایسین با فعال کردن گیرنده TRPV1 تسکین درد را شروع می‌کند که سپس باعث می‌شود مغز یک انتقال‌دهنده عصبی به نام ماده P را آزاد کند. کپسایسین به طور انتخابی به پروتئینی به نام TRPV1 متصل می‌شود که روی غشای نورون‌های حساس به درد و گرما قرار دارد.

TRPV1 یک کانال کلسیمی است که با گرما فعال می‌شود. هنگامی که کپسایسین به TRPV1 متصل می‌شود، باعث می‌شود کانال آستانه باز شدن خود را کاهش دهد و در نتیجه آن را در دمایی کمتر از دمای بدن باز کند، به همین دلیل است که کپسایسین با احساس گرما مرتبط است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، فعال شدن طولانی‌مدت این نورون‌ها توسط کپسایسین، ماده پیش سیناپسی P را که یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی درد و گرما در بدن است، کاهش می‌دهد و از تجمع مجدد آن جلوگیری می‌کند. نورون‌هایی که حاوی TRPV1 نیستند تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.

این باعث بی حسی طولانی بعد از جراحی می‌شود و بیمار دردی را احساس نمی‌کند؛ زیرا کپسایسین تحت بیهوشی نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که کپسایسین به طور موثر به تسکین درد نوروپاتیک کمک می‌کند، بدون اینکه بر فیبرهای عصبی حرکتی و بزرگ درگیر در عملکرد حسی تأثیر بگذارد.

نحوه مصرف کپسایسین

کپسایسین به دلیل خواص قوی ضددرد و ضدالتهابی آن شناخته شده است. این دارو هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی برای درمان دردهای مرتبط با شرایطی مانند استئوآرتریت، گرفتگی عضلات، درد مزمن عضلانی و سایر موارد استفاده می‌شود. نحوه مصرف این ترکیب به زمینه استفاده و هدف مصرف آن بستگی دارد. با این حال بیشترین فرم استفاده از داروی کپسایسین به صورت پماد یا لوسیون‌های ضددرد و مسکن است.

یکی دیگر فرم‌های مصرف این ترکیب به صورت چسب‌های ضددرد است که برای کاهش درد و التهاب، به صورت موضعی استفاده می‌شوند. ترکیب کپسایسین موجود در آنها می‌تواند به گیرنده‌های عصبی انتقال‌دهنده درد متصل شود و به این ترتیب موجب تسکین درد در آن ناحیه شود. محققان همچنین روشی را برای تزریق کپسایسین بسیار خالص شده به غضروف و تاندون‌های متصل به روتاتور کاف آسیب‌دیده بررسی کردند.

می‌خوای بدونی برای تاثیرگذاری بهتر، کپسایسین رو چطور مصرف کنی؟

از متخصص راهنمایی بگیر.

۱. نحوه مصرف پماد کپسایسین

رایج‌ترین فرم استفاده از داروی کپسایسین، فرم پماد یا لوسیون آن است. کرم های کپسایسین را می‌توان برای تسکین انواع درد استفاده کرد. پزشک ممکن است فرم‌های مختلف کپسایسین مانند کرم، لوسیون، ژل یا پماد کپسایسین را برای تسکین درد پیشنهاد کند. این دارو به صورت موضعی در محل درد استعمال می‌شود و معمولا نیازی به نسخه ندارد.

برای این که بخواهید از پماد کپسایسین برای تسکین سردرد استفاده کنید، می‌توانید مقداری از آن را به داخل سوراخ‌های بینی بزنید یا این که چندین بار در روز آن را به صورت کامل روی پوست خود بمالید. در صورت استفاده از پماد کپسایسین روی صورت، حتما باید قبل از استفاده دست‌های خود را بشویید و از تماس آن با چشم‌ها و دهان خودداری کنید.

متن انگلیسی:
Capsaicin is most effective when used topically—as a cream, gel, lotion, or patch—for pain relief
ترجمه متن:
کپسایسین زمانی موثرتر است که به صورت موضعی (مانند کرم، ژل، لوسیون یا پچ) استفاده شود.

health

۲. نحوه مصرف کپسول کپسایسین (کپسایسین قرص)

کپسول‌ها یا قرص های کپسایسین در واقع مکمل‌هایی هستند که حاوی مقادیر مشخصی از ماده موثره کپسایسین بوده و در نتیجه می‌توان آنها را بر اساس دوز توصیه شده توسط تولید‌کننده، مصرف کرد. معمولا مکمل‌های حاوی کپسایسین حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم فلفل کاین بوده که میزان کپسایسین آن حدود ۲.۵ میلی‌گرم است.

درحالی‌که دوزها متفاوت است، بسیاری از مطالعات از ۲ تا ۶ میلی‌گرم کپسایسین در روز را توصیه می‌کنند؛ بنابراین برای تامین این میزان توصیه شده باید روزانه دو تا پنج کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی را مصرف کرد. بهترین زمان مصرف مکمل‌ها یا کپسول‌های حاوی کپسایسین، مصرف آنها درست قبل از غذاست، زیرا غذا به عنوان یک بافر می‌تواند موجب کاهش سوزش سر دل شود.

۳. نحوه مصرف اسپری کپسایسین

اسپری‌های بینی حاوی کپسایسین گاهی اوقات برای درمان آلرژی و سردردهای خوشه‌ای استفاده می‌شود، با این حال تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی این درمان‌ها مورد نیاز است.

موارد مصرف داروی کپسایسین چیست؟
مصرف کرم و پمادهای کپسایسین می‌تواند دردهای عضلانی و مفصلی را کاهش دهد.

موارد مصرف داروی کپسایسین

به صورت کلی کپسایسین با هدف تسکین درد و کاهش التهاب کاربرد دارد. استفاده موضعی کپسایسین روی پوست می‌تواند با مسدود کردن پیام‌های درد، درد را تسکین دهد. مطالعات نشان می‌دهند که کرم‌ها و چسب های کپسایسین می‌توانند به تسکین درد در بیماری‌ها و مشکلات زیر کمک کنند:

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کپسایسین ممکن است به بهبود پوسته پوسته شدن، التهاب، قرمزی و درد ناشی از پسوریازیس هم کمک کند. همچنین ممکن است در تسکین درد ناشی از آسیب عصبی که ناشی از موارد زیر است نیز موثر باشد:

  • زونا
  • نورالژی پس از تب‌خال
  • HIV
  • نوروپاتی دیابتی محیطی

مکمل های کپسایسین ممکن است در درمان سرطان مفید باشند. البته اثربخشی این ترکیب در برابر سرطان هنوز به میزان زیادی مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، کپسایسین یک ماده غذایی عالی برای مبارزه با سرطان است و اثرات مثبتی بر کوچک شدن تومورها، جلوگیری از متاستاز، ایجاد آپوپتوز در مدل‌های مختلف سرطان و حتی پیشگیری بالقوه از بروز سرطان را دارد.

یکی دیگر از کاربردهای در نظر گرفته شده برای کپسایسین، نقش آن در کاهش وزن است. مکمل های کپسایسین ممکن است با افزایش متابولیسم بدن، به افزایش چربی‌سوزی و کم کردن سریع‌تر وزن کمک کنند.

دوز مصرف کپسایسین

از آنجایی که سازمان غذا و دارو مکمل‌ها را متفاوت از داروها تنظیم می‌کند، دوزها معمولاً استاندارد نیستند؛ بنابراین، بهتر است با دوز کم شروع کنید تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید. دوز پیشنهادی روزانه برای هر فرد تقریباً بین ۲ تا ۶ میلی‌گرم است.

متن انگلیسی:
Studies suggest that 2–۶ mg of capsaicin may offer health benefits. Two to five 500-mg cayenne pepper capsules should provide this amount
ترجمه متن:
مطالعات نشان می‌دهد که ۲ تا ۶ میلی‌گرم کپسایسین ممکن است فواید سلامتی داشته باشد. دو تا پنج کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی فلفل کاین باید این مقدار را تامین کند.

healthline

عوارض جانبی داروی کپسایسین

درحالی‌که مکمل های کپسایسین به‌طورکلی بی‌خطر شناخته می‌شوند، شما باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید و احتمال بروز برخی از عوارض جانبی را در نظر بگیرید. مکمل‌ها یا کرم‌های حاوی کپسایسین ممکن است باعث احساس سوزش شوند. یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی مکمل های کپسایسین، اثر سوزش در سراسر دستگاه گوارش است. علاوه بر این مکمل های کپسایسین ممکن است دمای بدن را افزایش دهند. با توجه به تأثیر این ترکیب بر گیرنده‌های بدن که گرما را تنظیم می‌کنند، مصرف بیش از حد کپسایسین ممکن است احساس ناراحتی گرما به فرد بدهد. یکی دیگر از عوارض احتمالی برای مکمل های کپسایسین، افزایش فشار خون است. علاوه بر این ممکن است با مصرف کپسایسین عوارضی مانند احساس سوزش در گلو، حالت تهوع، برافروختگی پوست، تعریق و اسهال یا یبوست هم ایجاد شود.

علاوه بر مکمل‌ها، حتی کرم‌ها و چسب‌ها یا پچ‌های حاوی کپسایسین هم ممکن است پوست را تحریک کرده و مشکلاتی مانند موارد زیر را به دنبال داشته باشند:

  • قرمزی و تورم
  • درد
  • خشکی
  • سوزش و خارش
  • درد

کپسایسین همچنین می‌تواند پوست شما را نسبت به خورشید و گرما حساس‌تر کند، بنابراین هر بار که به بیرون از منزل می‌روید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. مانند هر داروی دیگری، کپسایسین هم می‌تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. در صورت بروز خارش، کهیر، تورم در گلو، سفتی قفسه سینه و مشکلات تنفسی باید با پزشک تماس بگیرید. پچ‌ها همچنین می‌تواند عوارض جانبی نادری ایجاد کند که بر قلب تأثیر می‌گذارد، از جمله ضربان قلب آهسته یا سریع و تغییر در فشار خون.

کپسایسین مصرف می‌کنی و نگران عوارض جدی هستی؟ مشاوره بگیر.

موارد احتیاط و منع مصرف کپسایسین

با وجود ایمن بودن تقریبی کپسایسین، مصرف آن برای برخی از افراد ممکن است مناسب نباشد. برای مثال، برای کسانی که دچار رفلاکس اسید یا سوزش سر دل هستند، غذاها یا مکمل‌های حاوی کپسایسین ممکن است علائم را افزایش دهند. گروه دیگری که باید در خصوص مصرف کپسایسین محتاط باشند، افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند. کسانی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف مکمل‌های حاوی کپسایسین با پزشک خود صحبت کنند.

افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند هم باید قبل از مصرف کپسایسین با پزشک خود صحبت کنند. در کل مکمل های کپسایسین خوراکی با دوز بالا که برای مدت طولانی مصرف می‌شوند، با خطرات بالقوه سلامتی، از جمله آسیب اندام‌ها و سطوح خطرناک فشار خون بالا مرتبط هستند؛ بنابراین نباید آنها را بدون نظر پزشک مصرف کرد. از طرفی مصرف مکمل‌های حاوی کپسایسین برای کودکان هم توصیه نمی‌شود.

مصرف کپسایسین در بارداری

مصرف مکمل های کپسایسین به صورت خوراکی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، چرا که هنوز اطلاعات کاملی در خصوص مصرف آن در دوران بارداری وجود ندارد. اما شاید مصرف کرم‌های مسکن آن به صورت موضعی در دوران بارداری با نظر پزشک بلامانع باشد.

مصرف کپسایسین در شیردهی

مصرف خوراکی کپسایسین در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود، چرا که مشخص نیست چه مقدار از این ترکیب وارد شیر مادر می‌شود و چه تاثیری روی نوزاد دارد.

آیا مصرف کپسایسین در بارداری مجاز است؟
کپسایسین موضعی در کنترل درد‌های مزمن و نوروپاتیک موثر است اما در بارداری باید زیر نظر پزشک استفاده شود.

تداخلات دارویی کپسایسین

کپسایسین مصرف شده به شکل فلفل بعید است با داروها تداخل داشته باشد. دوزهای بالاتر کپسایسین، مانند آنهایی که به شکل مکمل استفاده می‌شوند، ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشند:

  • داروهای ضدانعقاد: مکمل های کپسایسین ممکن است عملکرد داروهایی را تقویت کنند که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کنند و در نتیجه خطر خونریزی را افزایش می‌دهند. با این حال، تحقیقات در مورد این تعامل نتایج متفاوتی را گزارش کرده است.
  • داروهای دیابت: از آنجایی که برخی تحقیقات نشان داده است که مکمل های کپسایسین ممکن است به کاهش سطح قند خون بعد از غذا کمک کند، ممکن است این ترکیب در صورت مصرف همراه با داروهای ضد دیابت منجر به کاهش قند خون یا سطوح پایین گلوکز در خون شود.
  • آسپرین: مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیاد فلفل‌های غنی از کپسایسین می‌تواند اثربخشی آسپرین خوراکی را کاهش دهد. با این حال، این تعامل هنوز باید در انسان تایید شود.
  • گشادکننده‌های برونش: مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مکمل خوراکی کپسایسین ممکن است دفع داروهایی را که برای مدیریت بیماری‌هایی مانند آسم استفاده می‌شوند، از بدن مهار کند. باز هم تحقیقاتی که این تعامل را در انسان تایید کند، وجود ندارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کپسایسین، ترکیب فعال فلفل چیلی، در صورتی که به صورت موضعی استفاده شود، می‌تواند یک مسکن قوی و یک ضدالتهاب باشد. فواید سلامتی دیگری هم برای این ترکیب طبیعی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا کپسایسین واقعا در مدیریت شرایطی مانند سرطان، چاقی و سردردهای خوشه‌ای مفید است یا خیر، مورد نیاز است. ممکن است در آینده این ترکیب طبیعی در زمینه‌های بسیار متنوع‌تری مورد استفاده قرار بگیرد. اما در مورد میزان و نحوه مصرف بهتر است با یک دکتر عمومی مشورت کنید. در این میان خدمات غیرحضوری دکترتو شامل مشاوره دارویی آنلاین و پزشک عمومی آنلاین می‌توانند در دریافت سریع پاسخ‌ها به شما کمک کنند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کپسایسین با اتصال به گیرنده‌های درد روی نورون‌ها، از انتقال سیگنال‌های عصبی درد جلوگیری می‌کنند و درد را کاهش می‌دهند.

بدون مصرف دوز اضافه، دوز بعدی را مصرف کنید.

این داروها را مطابق دستور روی بسته‌بندی و در محیط دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگه دارید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن