با شنا زندگی سالم و شاداب را تجربه کنید. بررسی ۱۳ فایده شنا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شنا به عنوان یک ورزش کامل، فواید فراوانی برای سلامت جسم و روان دارد. این ورزش باعث تقویت عضلات، بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش استرس می‌شود. همچنین، شنا به دلیل تأثیر کم روی مفاصل، برای افراد در هر سنی مناسب است و می‌تواند به بهبود وضعیت قلبی-عروقی و تقویت سیستم ایمنی کمک کند. علاوه بر این، شنا می‌تواند به کاهش وزن و افزایش سطح انرژی کمک کرده و حس سرزندگی و نشاط را افزایش دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
فواید شنا چیست؟

ورزش شنا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها، بین تمامی سنین است. خصوصاً در این روزهای گرم تابستانی، قطعاً شنا کردن می‌تواند یکی از انتخاب‌های کسانی باشند که ورزش کردن را دوست دارند. از جمله فواید شنا علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، راهی عالی برای تناسب‌اندام، سالم ماندن و دستیابی به چندین فایده دیگر است. در درجه اول بدون شک شنا یک فعالیت تفریحی عالی برای افراد در هر سنی است. این یک تمرین با کمترین عارضه ممکن است و می‌توان راه خوبی برای دستیابی به آرامش و احساس خوب باشد. اما فواید شنا به همین موارد محدود نمی‌شود و می‌توان آن را به عنوان یک راه‌حل عالی برای رفع مشکلات مختلف سلامتی نیز در نظر گرفت اما بهتر است در این باره با متخصص پزشکی ورزشی مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی و آنلاین دکترتو بدین منظور کمک بگیرید.

اهمیت و فواید شنا در زندگی روزمره

شاید شنیده باشید که کارشناسان به بزرگسالان توصیه می‌کنند هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید داشته باشند. شنا یک راه عالی برای کار کردن کل بدن و سیستم قلبی عروقی است. یک ساعت شنا تقریباً به اندازه دویدن کالری می‌سوزاند، بدون اینکه هیچ تاثیری روی استخوان‌ها و مفاصل شما داشته باشد.

بدون شک اولین فایده‌ای که می‌توان برای شنا کردن در نظر گرفت، تاثیر آن در بالا بردن روحیه است، چرا که شنا یک ورزش تفریحی بسیار سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است. سبک‌های مختلف شنا این امکان را به شما می‌دهد تا یک تایم هیجان‌انگیز را داشته باشید. با این حال فواید شنا در زندگی روزمره فقط به تفریح و سرگرمی محدود نمی‌شود.

شنا یک تمرین عالی برای بدن است، چرا که در این ورزش بدن شما در برابر مقاومت آب حرکت می‌کند و تمامی اندام‌ها باید در یک ریتم هماهنگ با هم قرار بگیرند. از سلامت فیزیکی اندام‌ها حرکتی گرفته تا افزایش سلامت قلبی، آرامش ذهنی، تناسب‌اندام و کاهش وزن تا دیگر فواید سلامتی، شنا کردن می‌تواند همیشه یک گزینه عالی برای رسیدن به یک روتین سالم باشد.

شنا کردن ورزشی است که می‌تواند تمرین مورد نیاز کل بدن را تامین کند. تقریبا در حین شنا کردن تمامی گروه‌های عضلانی اصلی و اندام‌ها درگیر می‌شوند و نیاز است که یک فرد از بازوها، پاها، بالاتنه و شکم خود استفاده کند. به همین دلیل فواید شنا در زندگی روزمره می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • ضربان قلب را بدون وارد کردن استرس به بدن افزایش می‌دهد.
  • قدرت را بهبود می‌بخشد.
  • عضلات را تقویت می‌کند.
  • تناسب اندام را افزایش می‌دهد.
  • به مدیریت وزن کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
Swimming can help a person manage or lose weight, build strength, and improve breathing control. The benefits of swimming may also extend to mental health
ترجمه متن:
شنا می‌تواند به فرد برای مدیریت یا کاهش وزن، تقویت قدرت بدنی و بهبود کنترل تنفس کمک کند. مزایای شنا ممکن است به سلامت روان نیز گسترش یابد.

medivalnewstoday
فایده شنامدت زمان تقریبی برای مشاهده نتایج
کاهش وزن و چربی سوزیحداقل ۳۰ دقیقه شنا با شدت متوسط، ۳ تا ۵ بار در هفته
تقویت عضلات قلب و عروقحداقل ۳۰ دقیقه شنا با شدت متوسط، ۳ تا ۵ بار در هفته
بهبود گردش خونحداقل ۲۰ دقیقه شنا با شدت کم تا متوسط، ۲ تا ۳ بار در هفته
کاهش استرس و اضطرابحداقل ۲۰ دقیقه شنا با شدت کم تا متوسط، ۲ تا ۳ بار در هفته
بهبود خوابحداقل ۳۰ دقیقه شنا با شدت کم تا متوسط، قبل از خواب
تقویت سیستم ایمنی بدنحداقل ۳۰ دقیقه شنا با شدت متوسط، ۳ تا ۵ بار در هفته
افزایش انعطاف‌پذیری و تعادلحداقل ۲۰ دقیقه شنا با تمرکز بر حرکات کششی، ۲ تا ۳ بار در هفته
بهبود عملکرد ریه‌هاحداقل ۲۰ دقیقه شنا با شدت متوسط، ۲ تا ۳ بار در هفته
کاهش درد مفاصل و بهبود آرتروزحداقل ۲۰ دقیقه شنا با شدت کم تا متوسط، ۲ تا ۳ بار در هفته
تقویت عضلات بدن به ویژه عضلات مرکزیحداقل ۳۰ دقیقه شنا با تمرکز بر تکنیک‌های مختلف، ۳ تا ۵ بار در هفته
جدول فواید شنا و مدت زمان تقریبی

۱. تقویت فیبرهای عضلانی و استحکام بدن

یکی از فواید شنا کردن تاثیری است که این ورزش روی تقویت عضلات بدن دارد. شنا می‌تواند به عضله سازی کمک کند و موجب افزایش استقامت بدنی شما شود. مقاومت داخلی که آب ایجاد می‌کند به ساخت عضلات کمک می‌کند و شما را قوی‌تر می‌کند، و از آنجایی که آب مقاومت بیشتری نسبت به هوا دارد، شنا این کار را سریع‌تر از تمرینات زمینی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری انجام می‌دهد.

فایده شنا برای قلب چیست؟
شنا با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم، به سلامت کلی بدن کمک می‌کند

۲. بهبود عملکرد قلبی و عروقی

شنا کردن نوعی ورزش هوازی یا قلبی عروقی است که قلب و ریه‌ها و سیستم گردش خون را درگیر می‌کند. یک برنامه تمرینی کامل مانند شنا می‌تواند به تقویت عضلات قلبی، بهبود گردش خون و بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کند. در یک مطالعه مشخص شده که حتی بعد از داشتن فاکتورهای موثر در بروز بیماری‌های قلبی عروقی مانند مصرف الکل یا سیگار کشیدن، ریسک بروز بیماری‌های قلبی در شناگران ۵۳ درصد کمتر از افرادی است که کم‌تحرک بوده‌اند. یک مطالعه متفاوت در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که شنا می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند که همین امر می‌تواند موجب بهبود عملکرد قلبی عروقی شود.

۳. افزایش انعطاف پذیری و تعادل بدن

شنا کردن از جمله ورزش‌هایی است که بخش‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند. در این ورزش شما تمرین می‌کنید که چطور هم‌زمان از تمامی اندام‌های حرکتی‌تان استفاده کنید و در عین حال روی آب شناور بمانید. علاوه بر این، شنا کردن موجب افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل و عضلات بدن هم می‌شود، در حالی که کمترین فشار و آسیب را به آنها وارد می‌کند. تمام این فواید شنا موجب افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل بدن خواهد شد.

۴. کاهش وزن و تناسب اندام

شنا یک راه عالی برای سوزاندن کالری است. با این حال، میزان کالری سوزانده شده به وزن فرد و شدت شنا کردن آنها بستگی دارد. یک فرد ۷۳ کیلویی درحالی‌که با سرعت کم یا متوسط شنا می‌کند تقریباً ۴۲۳ کالری در ساعت می‌سوزاند. شنا کردن به عنوان یک ورزش هوازی که انرژی زیادی می‌گیرد، می‌تواند یک راه‌حل عالی برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل باشد. برخی تاثیر این ورزش در کاهش وزن را یکی از مهم‌ترین فواید شنا در نظر می‌گیرند. علاوه بر کاهش وزن کلی، می‌توان از تمرینات خاص شنا به عنوان یک ورزش چربی سوزی بخش‌های مختلف بدن استفاده کرد. برای مثال شنای سینه یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای از بین بردن چربی‌های ران است.

۵. کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع دوم

شنا کردن می‌تواند فشار خون بالا، اضافه‌وزن و قند خون را کنترل کند. به این ترتیب می‌تواند یک گزینه عالی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که چطور سه بار در هفته شنا کردن می‌تواند به صورت موثری میزان قند خون را کنترل کند و آن را کاهش دهد. همچنین یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۶ با حضور ۲۰ مرد جوان نشان داد که چطور شنا می‌تواند برای قلب مفید باشد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به مدت ۸ هفته در تمرینات شنا با شدت متوسط شرکت کردند. محققان دریافتند که این تمرین اثرات مفیدی بر فشار خون و دیواره‌های قلب دارد.

بیماری قلبی داری و نگرانی شنا بهت فشار بیاره؟

از متخصص برنامه بگیر.

۶. تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی از مطالعات از فواید شنا برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم حمایت می‌کند. بر اساس این اطلاعات ممکن است شنا کردن منظم بتواند موجب افزایش تولید هورمون‌های تقویت کننده سیستم ایمنی شود. شنای منظم می‌تواند التهاب‌ها را کاهش داده و با جلوگیری از بروز برخی از بیماری‌ها، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. با این حال هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۷. بهبود تنفس و عملکرد ریه ها

یکی از مهم‌ترین فواید شنا تاثیری است که روی افزایش قدرت کنترل تنفسی دارد. علاوه بر این حتی در افرادی که با مشکلات مختلف ریوی و تنفسی مانند آسم مواجه هستند هم شنا می‌تواند فوایدی داشته باشد. شنا علاوه بر افزایش قدرت قلبی عروقی، می‌تواند به افزایش ظرفیت ریه‌ها و بهبود کنترل تنفس کمک کند.

متن انگلیسی:
The humid environment of indoor pools makes swimming a great activity for people with asthma
ترجمه متن:
محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده، شنا را به یک فعالیت عالی برای افراد مبتلا به آسم تبدیل می‌کند.

healthline

۸. کاهش خطر سکته مغزی

شنا به صورت کلی روی بهبود سلامت مغز و عروق مغزی موثر است. با کاهش استرس و اضطراب، افزایش انرژی، کاهش فشار خون و افزایش سلامت جسمانی، احتمالاً شنا می‌تواند خطر سکته مغزی را هم کاهش دهد.

فایده شنا برای بانوان چیست؟
شنا کردن می‌تواند به طور موثری کالری سوزانده و به کاهش وزن کمک کند.

۹. کاهش استرس و اضطراب

مطالعات نشان می‌دهد که شنا کردن یک راه عالی برای کاهش استرس و اضطراب است. یکی از فواید شنا که مورد تایید محققان هم قرار گرفته، تاثیری است که این ورزش روی کاهش استرس دارد. درحالی‌که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، محققان به این نتیجه رسیدند که شنا یک راه بالقوه قدرتمند برای کاهش سریع استرس است. یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۴ نشان داد که شنا کردن می‌تواند به کاهش استرس ناشی از افسردگی هم کمک کند.

۱۰. بهبود کیفیت خواب

شنا ممکن است این قدرت را داشته باشد که به شما کمک کند شب بهتر بخوابید. در مطالعه‌ای بر روی افراد مسن مبتلا به بی خوابی، تاثیر ورزش‌های هوازی مانند شنا روی بهبود کیفیت خواب تایید شده است. از آن جایی که اکثر افراد مسن با مشکلات بی خوابی درگیرند و شنا یک ورزش مناسب برای آنهاست، این فایده شنا را می‌توان یک گزینه عالی برای افراد مسن در نظر گرفت.

۱۱. افزایش انرژی و روحیه مثبت

در کل ورزش کردن یک راه عالی برای بهبود روحیه و خلق‌وخو است. ورزش شنا یکی از موثرترین ورزش‌ها در افزایش انرژی و روحیه مثبت است. محققان در ارزیابی‌های خود مشخص کرده‌اند که شنا می‌تواند به میزان موثری خلق‌وخو را تقویت کند.

کدام مدل شنا برای کمر درد و دیسک کمر خوب است؟
این ورزش باعث بهبود کیفیت خواب و افزایش هوش کودکان می‌شود.

۱۲. تقویت تمرکز و حافظه

تاثیری که شنا کردن روی روحیه، خلق‌وخو و بهبود سطح انرژی دارد می‌تواند از نظر روحی روانی فواید متعدد دیگری هم داشته باشد. یکی از فواید شنا کردن، تاثیر آن روی بهبود قدرت تمرکز و حافظه است. خصوصاً که در شنا کردن شما باید روی حرکت تمامی اندام‌ها و عملکردهایتان به صورت هم‌زمان تمرکز کنید، احتمالاً همین امر می‌تواند به تقویت تمرکز و حافظه هم کمک زیادی کند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که شنا کردن به صورت منظم می‌تواند فعالیت‌های شناختی را هم بهبود ببخشد که خصوصاً این قابلیت برای افزایش سن بسیار مفید است.

۱۳. فواید شنا برای بانوان

شنا یکی از بهترین ورزش‌ها برای بانوان است. از بهبود سلامت مفاصل و استخوان‌ها گرفته تا کاهش عوارض یائسگی، کمردرد یا بهبود دوره‌های قاعدگی، همگی از مزیت‌های شنا برای بانوان است. مهم‌تر این که شنا می‌تواند یک گزینه عالی برای کاهش وزن بانوان باشد. زنان با این ورزش می‌توانند به تناسب‌اندام ایده‌آل خود دست یابند. ورزش شنا همچنین می‌تواند موجب افزایش مقاومت بدنی زنان شده و استقامت عضلانی آنها را افزایش دهد.

 این ورزش در دوران بارداری هم بی‌خطر است و حتی یکی از ورزش‌های توصیه شده برای افراد باردار است. اضافه‌وزن می‌تواند باعث درد مفاصل و عضلات در دوران بارداری شود. آب می‌تواند به زنان باردار در تحمل این فشار و وزن اضافه کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه روی زنان مبتلا به فیبرومیالژیا نشان داد که شنا کردن منظم به مدت هشت ماه منجر به بهبود ۲۰ درصدی عملکرد کلی بدن و ۵۳ درصد بهبود در سفتی آنها شد. شنا کردن می‌تواند روی بهبود و مدیریت بیماری‌هایی مانند ام اس و آرتریت هم تاثیر زیادی داشته باشد و به همین دلیل به عنوان یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای بانوان در نظر گرفته می‌شود.

کدام مدل شنا برای کمر درد و دیسک کمر خوب است؟

شنا کردن یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای درمان کمردرد یا سایر دردهای عضلانی است. اکثر متخصصان از فواید شنا برای تسکین کمردرد یا دردهای دیسک کمر کمک می‌گیرند. با این حال قطعاً تمامی تمرینات و حرکات شنا برای درمان کمردرد مناسب نیستند. برای مثال معمولا به کسانی که کمردرد دارند توصیه می‌شود که شنا در آب سرد را امتحان کنند تا التهاب و درد آنها بیشتر تسکین یابد. تمریناتی مانند حرکت اسکوات یا کشش کمر در آب از جمله حرکاتی است که می‌تواند به کاهش درد کمر کمک زیادی کند. مدیسن بال یکی از حرکات موثر و مفید شنا برای کسانی است که دیسک کمر دارند. پلانک در آب هم می‌تواند با تقویت عضلات کمر و بهبود استقامت عضلانی، به تسکین دیسک کمر کمک کند.

کمر درد داری و می‌خوای برای درمانش شنا کنی؟ همین حالا از متخصص کمک بگیر.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر به تازگی یک برنامه ورزشی را شروع کرده‌اید یا می‌خواهید شروع کنید و به دنبال چیز جدیدی هستید، به استخر بروید؛ شنا فواید زیادی برای ذهن، جسم و روح شما دارد. تنها ۲۰ تا ۴۰ دقیقه شنا با سرعتی متوسط می‌تواند ضربان قلب را تنظیم کند و موجب بهبود عملکرد عضلات، ریه‌ها و سایر اندام‌ها شود. شنا همچنین بهترین راهکار ورزشی برای رسیدن به یک اندام ایده‌آل است. جنبه سلامت روان هم از دیگر فواید شنا است که باید به آن توجه کرد. حتی شنا کردن می‌تواند یک درمان مناسب برای بسیاری از بیماری‌ها مانند ام اس، آسم، آرتریت و کمردرد باشد.

با این حال اگر هدف از شنا کردن بهره‌مندی از فواید درمانی آن است، بهتر است حتماً با یک متخصص طب ورزشی در این زمینه مشورت کنید. با وجودی که شنا در کل یک ورزش ایمن و بی‌خطر است، اما برخی از حرکات شنا ممکن است برای همه مناسب نباشد. بنابراین بهتر است در صورت بروز هر نوع مشکلی در طی شنا کردن با یک دکتر پزشکی ورزشی آنلاین دکترتو در این باره مشورت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شنا کردن می‌تواند روی رشد کودکان، افزایش تمرکز و حافظه آنها و بهبود خلق‌وخوی کودکان تاثیر داشته باشد.

فواید شنا برای بزرگسالان و سالمندان شامل بهبود سلامت قلب و ریه‌ها، کاهش خطر سکته، افزایش مقاومت بدنی و کاهش خطر بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود.

شنا کردن برای زنان باردار بی‌خطر است و می‌تواند به آنها کمک کند تا وزن اضافی ناشی از بارداری را بهتر تحمل کنند.

شنا کردن یک راه‌حل درمانی برای تسکین دیسک کمر است؛ اما باید توجه کرد که تمامی حرکات شنا برای دیسک کمر مناسب نیست.

شنا کردن می‌تواند به صورت موثری کمردرد را تسکین دهد و در درمان کمردرد کمک کند. با این حال تنها برخی از حرکات شنا برای کمردرد مناسب است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.8از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فواید شنا

  1. قاسمی گفت:

    باتشکر
    وضع استخرها اصلا مساعد نیست
    تایمها ی آغایان و بانوان از یک سو
    والودکی ابهای استخر
    اضافه کردن مواد شیمیایی از سوی دیگر
    ونبود نظارت
    اکثرا بدون لیف کشی و با خیس کردن
    وارد استخر میشن
    وهیچ تابلو ویا پخش صوتی در مورد
    اهمیت پاکی و والوده نکردن دیگران
    و اینکه کثافات و رعایت نکردن بهداشت
    بزرگترین معصیت الهی وحتی قتل را
    براثر درد ومرض انداختن مردم وکشته شدن
    افراد موجب قتل در پیشگاه الهی است
    را اصلا تذکر نمی دهند
    مقصد فقط پول و اموال دنیوی است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله تا حد زیادی موافقیم
      متاسفانه بهداشت در استخر چندان رعایت نمی شود