نادولول چیست و در درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نادولول یک بتا بلوکر موثر در درمان بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، آنژین و آریتمی و همینطور پیشگیری از میگرن و یک درمان کمکی برای تیروتوکسیکوز است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
نادولول چه نوع دارویی است؟

نادولول یک بتا بلوکر برای درمان فشار خون بالا، آنژین، آریتمی، پیشگیری از میگرن و درمان کمکی تیروتوکسیکوز است. فشار خون بالا یک بیماری شایع است و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث آسیب به مغز، قلب، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن شود. آسیب به این اندام‌ها ممکن است باعث بیماری قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، از دست دادن بینایی و سایر مشکلات مرتبط با سلامتی شود. البته که علاوه بر مصرف دارو، ایجاد تغییر در شیوه زندگی هم به کنترل فشار خون کمک می‌کند. این تغییرات شامل رژیم غذایی کم چرب و نمک، حفظ وزن مناسب، ورزش روزانه حداقل ۳۰ دقیقه‌ای، عدم مصرف سیگار و الکل است. البته که هر شخص باید درباره شرایط سلامت خود و احتمال نیاز به داروی نادولول از یک پزشک متخصص قلب و عروق مشاوره بگیرد. بهترین پزشکان را می‌توانید در وبسایت دکترتو پیدا کنید و نوبت ویزیت مشاوره دارویی آنلاین یا حضوری را از طریق این وبسایت دریافت کنید.

نادولول چیست؟

نادولول در دسته‌ای از داروها به نام مسدود کننده‌های بتا قرار دارد و با شل کردن رگ‌های خونی و کاهش ضربان قلب برای بهبود جریان خون و کاهش فشار خون عمل می‌کند. نادولول به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از آنژین (درد قفسه سینه) استفاده می‌گردد. 

نادولول گیرنده‌های بتا را در قلب مسدود می‌کند. این گیرنده‌ها معمولاً به هورمون‌هایی به نام کاتکول آمین‌ها متصل می‌شوند. هنگامی که کاتکول آمین‌ها به این گیرنده‌ها متصل می‌شوند، باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. مسدود کردن این گیرنده‌ها به ضربان قلب کمک می‌کند کندتر بزند. این اثرات می‌تواند به کاهش درد قفسه سینه، کاهش فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی و سکته کمک کند.

نحوه مصرف نادولول

نادولول معمولا یک بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف می‌شود. برای کمک به یادآوری مصرف نادولول، آن را هر روز تقریباً در همان زمان مصرف کنید.

پیش از شروع مصرف دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی‌شوید برایتان توضیح دهد.

نمیدونی هر چند ساعت باید قرص نادولول مصرف کنی؟

کلیک کن و مشاوره بگیر.

موارد مصرف داروی نادولول

باید گفت که داروی نادولول از آن داروهایی است که کاربرد زیاد و اثربخشی بالایی در درمان مشکلات مختلف دارد. در ادامه هر یک از موارد مصرف داروی نادولول را نام برده و توضیح داده‌ایم:

۱. مدیریت فشار خون

یکی از کاربردهای نادولول برای درمان درد شدید قفسه سینه (آنژین) است. این دارو یک بتا بلوکر است. با تأثیر بر پاسخ به تکانه‌های عصبی در قسمت‌های خاصی از بدن مانند قلب کار می‌کند. در نتیجه ضربان قلب کندتر شده و فشار خون کاهش می‌یابد.

۲. سندروم کیو تی (QT) طولانی

مسدودکننده‌های بتا که برای درمان سندرم QT طولانی استفاده می‌شوند شامل نادولول (Corgard) و پروپرانولول (Inderal LA، InnoPran XL) هستند. نادولول بتا بلاکر ترجیحی در مدیریت بیماران مبتلا به LQTS برای پیشگیری از آریتمی بطنی است. این دارو نسبت به بتا بلوکرهای انتخابی یا پروپرانولول در پیشگیری از حوادث قلبی مؤثرتر است.

این عامل اثر تحریک سمپاتیک بر قلب را کاهش می‌دهد. نادولول رسانایی از طریق گره AV را کاهش داده و اثرات کرونوتروپیک و اینوتروپیک منفی دارد. به این نکته دقت کنید که باید با یک متخصص قلب درباره دوز مصرفی مشورت کنید چرا که دوز متفاوت در بیماران مبتلا به LQTS فردی متفاوت است.

۳. همانژیوم زیرچاکنای کودکان

همانژیوم نوزادی در دختران بیشتر از پسران است و در گفته شده که در کودکان قفقازی شایع‌تر است. نوزادانی که زود به دنیا می‌آیند (نارس) یا دارای وزن کم هنگام تولد هستند، بیشتر در معرض همانژیوم نوزادی هستند. نرخ پاسخ ۱۰۰٪ (۶/۶) برای پروپرانولول و ۸۵.۷٪ (۶/۷) برای مصرف نادولول (p = 0.36) در درمان چنین نوزادانی اعلام شده است.

۴. قرمزی صورت ناشی از تغییر عروق خونی در روزاسه

کارودیلول، پروپرانولول و نادولول نمونه‌هایی از بتابلوکرها هستند. یک بررسی سیستماتیک استفاده از مسدودکننده‌های بتا را برای درمان قرمزی صورت ناشی از تغییر عروق خونی در روزاسه موثر اعلام کرده است.

۵. مدیریت آنژین صدری

طبق گفته FDA، در بیماران مبتلا به آنژین صدری و فشار خون بالا، مصرف نادولول باید به عنوان یک فرمول خوراکی ۴۰ میلی گرمی یک بار در روز شروع شده و به تدریج به مقدار ۴۰ تا ۸۰ میلی گرم افزایش یابد تا غلظت درمانی مورد نیاز به دست آید.

نادولول چیست؟
نادولول جریان و فشار خون را در محدوده مناسب قرار می‌دهد.

۶. مدیریت آریتمی های قلبی

علاوه بر موارد مورد تایید FDA، نادولول در مصارف مختلف از جمله درمان فیبریلاسیون دهلیزی، آریتمی‌های بطنی مرتبط با سندرم QT طولانی، ضربان‌های زودرس بطنی، تاکی‌کاردی بطنی پلی‌مورفیک کاتکول آمینرژیک و تاکی‌کاردی‌های بطنی فوق‌کاردیا موثر است.

۷. پیشگیری از سردردهای میگرنی

نادولول دارویی است که در برخی موارد برای جلوگیری از سردردهای میگرنی و عوارض سیروز به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

۸. درمان علامتی تیروتوکسیکوز

تیروتوکسیکوز یک وضعیت بالینی سطح نامناسب بالای هورمون‌های تیروئیدی در گردش (T3 و T4) در بدن به هر علتی است. اغلب به اشتباه به جای پرکاری تیروئید که نوعی تیروتوکسیکوز ناشی از تولید بیش از حد هورمون های درون زا تیروئید است، نام برده می‌شود. نادولول یکی از داروهای موثر در درمان این مشکل است.

۹. پیشگیری از خونریزی واریس

مسدود کننده‌های بتا فشار داخل واریس را کاهش داده که می‌تواند خطر خونریزی را ۴۵ تا ۵۰ درصد کاهش دهد. انواع مختلفی از مسدود کننده‌های بتا وجود دارد. دو بتا بلوکر رایج‌ترین مورد استفاده برای پیشگیری از خونریزی پروپرانولول و نادولول هستند.

نشان داده شده است که نادولول، یک بتا بلوکر غیرانتخابی، فشار پورتال را در بیماران مبتلا به سیروز به همان میزان پروپرانولول کاهش می‌دهد. با این حال، هیچ اطلاعاتی در مورد تأثیر آن بر میزان خونریزی مجدد و مرگ و میر در بیمارانی که تحت پیشگیری از خونریزی مجدد از واریس مری هستند، در دسترس نیست.

متن انگلیسی:
Talk to your doctor about other medications you’re taking to control your blood pressure or heart rate. Starting, stopping, or taking other medications for blood pressure or heart rate with nadolol can cause serious side effects, such as rebound high blood pressure, heart failure, low blood pressure, slow heartbeat, or irregular heartbeat
ترجمه متن:
در مورد سایر داروهایی که برای کنترل فشار خون یا ضربان قلب خود مصرف می‌کنید با پزشکتان صحبت کنید. شروع، توقف یا مصرف سایر داروهای فشار خون یا ضربان قلب با نادولول می‌تواند عوارض جانبی جدی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی، فشار خون پایین، ضربان قلب آهسته یا ضربان قلب نامنظم ایجاد کند.

healthline

دوز مصرفی نادولول

بزرگسالان باید در ابتدا ۴۰ میلی گرم را یک بار در روز مصرف کنند. البته که پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز را افزایش دهد. برای کودکان هم باید نحوه مصرف و دوز مصرفی توسط پزشک تعیین شود.

عوارض جانبی مصرف نادولول

شایع‌ترین عوارض جانبی نادولول عبارتند از:

  • ضربان قلب آهسته
  • فشار خون پایین
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی و بی خوابی
  • احساس ضعف یا خستگی غیرمعمول

عوارض جدی‌تر:

  • تغییرات ضربان قلب
  • احساس سبکی سر، سرگیجه یا غش
  • گیجی
  • احساس ضعف یا خستگی آسان
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • کاهش فشار خون (هیپوتانسیون)
  • نارسایی قلبی جدید یا بدتر
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس به خصوص در حالت دراز کشیدن
  • تورم در پاها، مچ یا ساق پاها
  • افزایش وزن سریع و غیرمعمول
  • خستگی غیر معمول
  • مشکلات تنفسی
  • واکنش‌های آلرژیک شدید
  • مشکلات تنفسی یا خس خس سینه
  • تب یا احساس بیماری عمومی
  • تورم غدد لنفاوی
  • تورم صورت، لب‌ها، دهان، زبان یا گلو
  • مشکل در بلع یا گرفتگی گلو
  • خارش، بثورات پوستی یا برجستگی‌های قرمز کم رنگ روی پوست (کهیر)
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • گرفتگی معده
  • درد مفاصل

فشار خونت نوسان داره و می‌خوای نادولول مصرف کنی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

موارد احتیاط و منع مصرف داروی نادولول

در تصمیم گیری برای استفاده از یک دارو، خطرات مصرف دارو باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. این تصمیم موضوعی است که بیمار و پزشک با هم خواهند گرفت. برای این دارو موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

مواردشرح
آلرژیاگر تا به حال هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی مانند غذاها، رنگ‌ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات را تجربه کرده‌اید لازم است درباره آن‌ها اطلاعاتی به پزشک خود ارائه دهید.
اطفالمطالعات خاصی در مورد ارتباط سن با اثرات نادولول در کودکان انجام نشده است.
سالمندانهیچ اطلاعاتی در مورد ارتباط سن با اثرات مصرف نادولول در بیماران سالمند در دسترس نیست.
موارد احتیاط مصرف نادولول

مصرف نادولول در بارداری

این دارو تنها در صورتی باید در دوران بارداری استفاده شود که فواید آن بیشتر از خطرات آن برای جنین باشد. مطالعات حیوانی صورت گرفته شواهدی از سمی بودن این دارو برای جنین نشان داده است.

مصرف نادولول در شیردهی

هیچ نتیجه مطالعاتی قطعی درباره خطرات استفاده از این دارو در دوران شیردهی وجود ندارد. اما لازم است قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی، خطرات احتمالی مصرف نسبت به فواید آن توسط پزشک سنجیده شود.

متن انگلیسی:
This drug has a black box warning. This is the most serious warning from the Food and Drug Administration (FDA). A black box warning alerts doctors and patients about drug effects that may be dangerous. Suddenly stopping treatment with nadolol can cause a heart attack, stroke, irregular heartbeat, or severe high blood pressure. Your doctor will decide if you need to stop taking nadolol. Your dosage will be slowly lowered over a 1- to 2-week period, and you’ll be carefully monitored by your doctor or nurse
ترجمه متن:
این دارو دارای هشدار جعبه سیاه یعنی جدی‌ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است. هشدار جعبه سیاه به پزشکان و بیماران در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد هشدار می‌دهد. قطع ناگهانی درمان دارویی با نادولول می‌تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی، ضربان قلب نامنظم یا فشار خون شدید شود. پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا نیاز به قطع مصرف نادولول هست یا خیر. دوز شما به آرامی طی یک دوره ۱ تا ۲ هفته‌ای کاهش می‌یابد و شما به‌طور دقیق زیر نظر یک پزشک یا پرستار خواهید بود.

healthline
موارد مصرف قرص نادولول چیست؟
تصویری از قرص نادولول

اختلالات دارویی نادولول

نادولول ممکن است با داروهای نام برده شده در ادامه تداخل داشته باشد. این داروها عبارتند از:

  • داروهای قلب
  • داروهای دیابت
  • داروهای آسم / COPD
  • داروی اختلال خلقی
  • داروهای میگرن
  • داروهای زوال عقل
  • انواع داروی آلرژی
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

اطلاعات دارویی نادولول

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی نادولول را مشاهده کنید.

انواع داروی نادولولتداخلات داروییعوارض جانبی
قرص کورگارد ۸۰ میلی گرمداروی اختلال خلقیتب
قرص نادولول ۲۰ میلی گرمداروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)تنگی نفس
قرص نادولول ۴۰ میلی گرمداروهای قلبگرفتگی قفسه سینه
قرص نادولول ۸۰ میلی گرمداروهای دیابتکاهش فشار خون
قرص نادولول ۱۶۰ میلی گرمداروهای آلرژیگیجی
اطلاعات دارویی نادولول

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

از مصرف خودسرانه داروی نادولول بپرهیزید و پیش از شروع مصرف حتما از یک متخصص مشاوره بگیرید. این موضوع به منظور جلوگیری از عوارض احتمالی و همینطور کمک به افزایش اثربخشی آن اهمیت می‌یابد.

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت دکترتو لیست بهترین پزشکان قلب و عروق را پیدا کنید، بهترین آن‌ها را انتخاب کرده و برای ثبت نوبت حضوری یا آنلاین از پزشک مورد نظرتان اقدام کنید. دکترتو دغدغه دریافت نوبت را برای همه افراد در هر شهر و هر شرایطی را حل کرده. حتی اگر قادر به حضور در مطب نباشید می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره دارویی آنلاین یا مشاوره آنلاین دکتر قلب کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بدون مشورت با پزشک مصرف نادولول را قطع نکنید. اگر به طور ناگهانی مصرف نادولول را قطع کنید، ممکن است مشکلات قلبی جدی مانند آنژین صدری (درد قفسه سینه)، حمله قلبی یا ضربان قلب نامنظم را تجربه کنید.

این دارو به شکل قرص بوده که می‌توانید طبق دستور از طریق دهان آن را مصرف کنید.

اگر یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن