کشیدگی عضلات به چه علت رخ می دهد و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کشیدگی عضلات زمانی رخ می‌دهد که فیبرهای عضلانی بیش از حد کشیده یا پاره می‌شوند که معمولاً در اثر حرکات ناگهانی، فعالیت‌های شدید ورزشی یا استفاده نادرست از عضله اتفاق می‌افتد. علائم کشیدگی عضلات شامل درد، تورم، ضعف و محدودیت حرکت است. درمان پزشکی و خانگی این مشکل شامل استراحت، استفاده از یخ برای کاهش تورم، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای کاهش درد و التهاب، و فیزیوتراپی برای بازگرداندن قدرت و انعطاف‌پذیری عضله است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کشیدگی عضلات چگونه اتفاق می افتد؟

سرتاسر بدن ما متشکل از استخوان‌ها، مفاصل و مجموعه‌ای از ماهیچه‌ها و عضلات است که هر نوع آسیب و کشیدگی می‌تواند موجب درد و بروز مشکل در اندام‌های مختلف بدن شود. ماهیچه‌ها بیشتر از هر چیزی در معرض کشیدگی هستند؛ بنابراین اصلی‌ترین آسیب عضلانی، کشیدگی عضلات بدن در بخش‌ها و اندام‌های مختلف است. این تصور غلط وجود دارد که فقط تمرینات سخت و تمرینات با شدت بالا باعث کشیدگی عضلات می‌شود. با توجه به پزشکی جان هاپکینز، کشیدگی عضلانی حتی ممکن است در اثر راه رفتن ساده نیز رخ دهد. در این مقاله از دکترتو می‌خواهیم به صورت کامل با مبحث کشیدگی عضلات و روش‌های درمان آن آشنا شویم. اما دردهای عضلانی می‌توانند روند عادی زندگی را مختل کنند بنابراین بهتر است با یک پزشک ارتوپد یا فیزیوتراپ در این باره مشورت نمایید. شما می‌توانید علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری با بهترین پزشکان به صورت آنلاین در ارتباط باشید.

کشیدگی عضلات چیست؟

کشیدگی عضلانی در واقع آسیبی است که به یک عضله یا تاندون (بافت فیبری شکل که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کند) وارد می‌شود. صدمات جزئی ممکن است فقط باعث کشش بیش از حد عضله یا تاندون شود، درحالی‌که آسیب‌های شدیدتر ممکن است شامل پارگی جزئی یا کامل در این بافت‌ها باشد. گاهی اوقات به آن عضلات کش آمده هم می‌گویند، کشیدگی معمولاً بیشتر در قسمت پایین کمر و در عضلات پشت ران (همسترینگ) رخ می‌دهد.

نکته مهم این که کشیدگی عضلات با رگ‌به‌رگ شدن فرق می‌کند. تفاوت بین کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن در این است که کشیدگی شامل آسیب به عضله یا نوار بافتی است که عضله را به استخوان متصل می‌کند، درحالی‌که رگ‌به‌رگ شدن باعث آسیب به نوارهای بافتی می‌شود که دو استخوان را به هم متصل می‌کند.

متن انگلیسی:
A muscle strain is an injury to one of your muscles that causes it to tear. They’re one of the most common injuries, especially among athletes
ترجمه متن:
کشیدگی عضله آسیبی است که به یکی از عضلات بدن وارد شده و باعث پارگی آن می‌شود. آنها یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها به ویژه در بین ورزشکاران هستند.

my.clevelandclinic

کشیدگی عضلات مختلف بدن

کشیدگی عضلانی ممکن است در هر بخشی از بدن رخ دهد. بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهید و فشاری که به قسمت‌های مختلف بدن وارد می‌شود، کشش عضلانی ممکن است در اندام‌های تحتانی، میانی یا بالاتنه اتفاق بیفتد.

عضلهمحلتوضیحاتاحتمال کشیدگی
عضلات ساق پا پشت ساق پابرای خم کردن مچ پا به سمت پایین و بلند کردن پاشنه پا از زمین استفاده می‌شوند.بالا
عضلات رانقسمت جلویی رانبرای خم کردن زانو به سمت بالا و صاف کردن پا در مفصل ران استفاده می‌شوند.بالا
عضلات همسترینگپشت رانبرای خم کردن زانو به سمت عقب و صاف کردن ساق پا در مفصل ران استفاده می‌شوند.بالا
عضلات چهارسر رانقسمت جلویی رانبرای صاف کردن زانو و بلند کردن پا از زمین استفاده می‌شوند.متوسط
عضلات باسنقسمت پشت لگنبرای چرخش ران به سمت بیرون و داخل و همچنین برای ثبات لگن استفاده می‌شوند.متوسط
عضلات ساق پاکناره‌های ساق پابرای ثبات مچ پا و جلوگیری از پیچ‌خوردگی آن استفاده می‌شوند.متوسط
عضلات پشتدر امتداد ستون فقراتبرای خم شدن، صاف شدن و چرخش تنه استفاده می‌شوند.متوسط
عضلات شانهدر بالای شانهبرای حرکت بازو به سمت بالا، پایین، جلو و عقب استفاده می‌شوند.متوسط
عضلات آرنجدر مفصل آرنجبرای خم کردن و صاف کردن بازو استفاده می‌شوند.متوسط
عضلات مچ دستدر مچ دستبرای حرکت مچ دست به سمت بالا، پایین، چپ و راست استفاده می‌شوند.کم
عضلات انگشتان دستدر انگشتان دستبرای خم کردن، صاف کردن و گرفتن اشیاء با انگشتان استفاده می‌شوند.کم
احتمال کشیدگی عضلات مختلف بدن

۱. کشیدگی عضلات کمر

در افراد ورزشکار یا افرادی که عضلات کمر آنها ضعیف است، احتمال کشیدگی عضلانی کمر وجود دارد. خصوصاً عضلات پایینی کمر بیشتر در معرض کشیدگی قرار دارد. بیشتر کشش عضلانی در ناحیه کمر مربوط به زمانی است که فرد اجسام سنگین را بدون احتیاط بلند می‌کند و فشار زیادی به کمر او وارد می‌شود. علائم کشیدگی خفیف کمر معمولاً در عرض یک تا دو هفته بهبود می‌یابد و در عرض چهار تا شش هفته از بین می‌رود.

۲. کشیدگی عضلات شکم (کشیدگی عضلات زیر شکم)

عضلات شکمی و زیر شکم از دیگر عضلاتی هستند که احتمال بروز کشیدگی در آنها وجود دارد. خستگی، انجام برخی از تمرینات و ورزش‌ها بدون آمادگی قبلی و عدم انعطاف‌پذیری می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل گرفتگی و کشیدگی عضلات شکم باشد. معمولا کشیدگی در عضلات این ناحیه دردناک است.

کشیدگی عضلات کمر می تواند با درد این ناحیه همراه شود.
افراد ورزشکار یا کسانی که اجسام سنگین بلند می‌کنند بیشتر در معرض کشیدگی عضله پشت کمر قرار دارند.

۳. کشیدگی عضلات گردن

یکی از اصلی‌ترین دلایل گردن درد می‌تواند کشیدگی عضلات گردن باشد. معمولا نشستن یا خوابیدن نامناسب و خم کردن بیش از حد و طولانی‌مدت گردن می‌تواند دلیل اصلی کش آمدن عضلات در ناحیه گردن باشد. معمولا زمانی که کشیدگی عضلات گردن عامل درد آن باشد، دامنه حرکتی گردن بسیار محدود می‌شود و حرکت دادن آن بسیار دردناک است.

۴. کشیدگی عضلات پا

پاها بیشتر از هر اندام دیگری در معرض کشیدگی عضلات هستند. خصوصاً کشیدگی عضله ساق و مچ پا در کسانی که فعالیت‌های ورزشی شدید دارند، از جمله فوتبالیست‌ها بسیار رایج است. ورزش‌هایی مانند بسکتبال یا پرش از مانع احتمال آسیب رساندن به تاندون آشیل در مچ پا را افزایش می‌دهند. در پاها، کشیدگی‌های خفیف یا متوسط ممکن است ۸ تا ۱۰ هفته یا بیشتر طول بکشد تا بهبود یابد.

۵. کشیدگی عضلات ران (چهار سر ران)

در کشیدگی‌هایی که در عضلات پایین‌تنه اتفاق می‌افتد، بیشترین کشیدگی‌ها مربوط به عضلات ران است. عضلات چهار سر ران که در قسمت داخلی قرار دارد معمولا به دنبال انجام فعالیت‌های ورزشی یا حتی گاهی راه رفتن‌های طولانی هم دچار کشیدگی می‌شود. دویدن یا پریدن‌های ناگهانی از دیگر دلایل کشیدگی عضله ران است. در ورزشکاران کشیدگی عضله ران بیشتر دیده می‌شود.

۶. کشیدگی عضلات بازو

در واقع کشیدگی عضلاتی که در قسمت بازو و آرنج قرار دارد می‌تواند به دنبال پرتاب کردن یک شی و کش آمدن عضلات این قسمت ایجاد شود. کشیدگی عضله بازو باعث ایجاد درد در این ناحیه می‌شود.

۷. کشیدگی عضله ساق

پشت ساق پا هم یک سری عضله وجود دارد که ممکن است در اثر فشار بیش از حد، وارد شدن آسیب در حین تمرین و فعالیت بدنی یا وارد شدن فشار به مدت طولانی آسیب ببیند و دچار کشیدگی شود. این نوع آسیب هم جزو آسیب‌های بسیار رایج در بین ورزشکاران است. سر پا ایستادن‌های طولانی و مکرر و خستگی نیز می‌تواند عامل مهم بروز این نوع از کشیدگی عضلات باشد.

درد عضله شدیدی داری و نمیدونی چیکار کنی؟

از متخصص مشاوره بگیر.

۸. کشیدگی عضلات زیر بغل

برخی مواقع ممکن است در ناحیه زیر بغل درد شدیدی را تجربه کنیم. یکی از دلایل این نوع درد مربوط به کشیدگی عضلانی است که در زیر بغل وجود دارد. کشیدن بیش از حد دست‌ها یا بلند کردن وسایل سنگین می‌تواند موجب کش آمدن عضله‌ها در این ناحیه شود.

۹. کشیدگی عضلات دست

در برخی از ورزش‌ها یا حتی انجام فعالیت‌های سنگینی که در آنها، فشار روی عضلات دست است، ممکن است عضلات در دست‌ها دچار کشیدگی شوند. خصوصاً فعالیت‌هایی که در آنها دست‌ها کش می‌آید مانند ژیمناستیک یا گلف، خطر کشیدگی عضله‌های دست در آن زیاد است.

۱۰. کشیدگی عضلات سینه

ناحیه قفسه سینه هم یکی دیگر از بخش‌هایی است که می‌تواند دچار کشیدگی عضلات شود. این بخش خصوصاً در زمان انجام تمریناتی که روی قفسه سینه فشار وارد می‌کنند، مانند وزنه زدن ممکن است ایجاد شود. کشیدگی عضلات قفسه سینه می‌تواند با تنگی نفس یا درد در هنگام نفس کشیدن هم همراه باشد.

علائم کشیدگی عضلات

علائم و نشانه‌های عضلاتی که دچار کشیدگی شده‌اند، بسته به شدت آسیب متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد یا حساسیت، خصوصاً دردهای ناگهانی که هنگام انقباض عضلات بدتر می‌شود. علت درد ماهیچه های بدن می‌تواند کشیدگی در ناحیه‌ای خاص باشد.
  • قرمزی یا کبودی
  • حرکت محدود در ناحیه آسیب‌دیده یا از دست دادن قدرت حرکتی
  • اسپاسم عضلانی
  • تورم و التهاب قابل توجه
  • ضعف عضلانی
  • سفتی عضلات

نشانه‌های کشیدگی شدید ممکن است تا زمانی که عضله پاره شده التیام یابد یا با جراحی ترمیم شود باقی بماند.

علل کشیدگی عضلات چیست؟
ضعیف بودن عضله شایع‌ترین علل کشیدگی عضلات حین ورزش و کار است.

علت کشیدگی عضلات

فشارهای حاد می‌تواند ناشی از یک رویداد باشد، مانند استفاده از عضلات ضعیف بدن برای بلند کردن چیزی سنگین که فشاری بیش از حد را به عضله‌ها وارد می‌کند. کشیدگی‌های مزمن عضلانی می‌تواند ناشی از صدمات مکرر باشد، زمانی که شما با انجام حرکات یکسان و مکرر به عضله فشار وارد می‌کنید. علاوه بر این برخی شرایط و عوامل می‌تواند ریسک کشیدگی عضلات را بیشتر کند. برای مثال شرکت در ورزش‌های تماسی مانند فوتبال یا بوکس و کشتی، احتمال کشیدگی در عضلات را بیشتر می‌کند. فقدان انعطاف‌پذیری نیز می‌تواند عامل کشیدگی عضلات شما باشد. افرادی که زیاد انعطاف‌پذیر نیستند، ماهیچه‌های سفت‌تری دارند و همین آنها را بیشتر مستعد کشیدگی می‌کند. در نهایت گاهی اوقات برخی از کشیدگی های عضله نتیجه فشار بیش از حد و خستگی است.

متن انگلیسی:
Participating in contact sports — such as soccer, football, hockey, boxing and wrestling — can increase your risk of muscle strains
ترجمه متن:
شرکت کردن در فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال، هاکی، بوکس و کشتی می‌تواند ریسک کشیدگی عضلات را افزایش دهد.

mayoclinic

راه های تشخیص کشیدگی عضله

در صورتی که دردهای عضلانی شدید و ادامه‌دار باشند، پزشک از برخی آزمایشات و عکس‌های تصویربرداری برای تشخیص کشیدگی عضلات کمک می‌گیرد. آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • سونوگرافی: پزشک از سونوگرافی برای بررسی پارگی یا تجمع مایع در اطراف ماهیچه تحت فشار استفاده می‌کند.
  • MRI: MRI به پزشک اجازه می‌دهد لخته‌های خون، پارگی یا خونریزی داخلی را بررسی کند.

این آزمایش‌ها همچنین به پزشک کمک می‌کند تا ببیند آیا فشار و کشیدگی به سایر بافت‌ها مانند تاندون‌ها یا رباط‌ها آسیب رسانده است یا خیر.

راه های درمان کشیدگی عضلات

در بیشتر موارد می‌توان کشیدگی های عضلانی را در خانه و با روش‌های کمک‌های اولیه درمان کرد. با این حال اگر درمان‌های اولیه موثر نبود، گزینه بعدی مراجعه به پزشک و دریافت درمان‌های تخصصی‌تر است. در برخی موارد، به ندرت نیاز به جراحی برای کشیدگی عضله وجود دارد. اگر فردی فشار شدید (درجه ۳) داشته باشد، ممکن است برای ترمیم عضله پاره شده جراحی برای او انجام شود.

۱. داروی کشیدگی عضلات

پزشک ممکن است از برخی داروهای مسکن و داروهای NSAID بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن برای تسکین درد استفاده کند. به ندرت نیاز به داروهای تجویزی مانند شل‌کننده‌های عضلانی برای کشیدگی عضله وجود دارد. پزشک تشخیص می‌دهد که بر اساس علائم و شدت آسیب به چه داروهایی نیاز است.

۲. درمان خانگی کشیدگی عضلانی

درمان خانگی کشیدگی عضلانی و تسکین درد شامل استراحت کردن و بی‌حرکت کردن عضله آسیب‌دیده و استفاده از کمپرس یخ می‌شود. در روز اول آسیب می‌توان با قرار دادن کمپرس سرد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هر یک ساعت یک‌بار روی عضلات آسیب‌دیده، تورم، درد و کشیدگی را تسکین داد. همچنین باید در صورت امکان، عضله آسیب‌دیده را بالاتر از سطح بدن قرار داد.

انواع کشیدگی عضله چیست؟
تمرینات فیزیوتراپی باعث تقویت ماهیچه‌های بدن شده و گرفتگی و کشیدگی آنها را درمان می‌کند.

۳. درمان با فیزیوتراپی

در برخی مواقع پزشک ممکن است بسته به شرایط متفاوتی که هر فرد دارد، از درمان فیزیوتراپی هم کمک بگیرد. این کار به تقویت عضلات آسیب‌دیده و ترمیم آنها کمک می‌کند تا فرد بتواند مجدداً دامنه حرکتی مناسب خود را به دست آورد.

۴. چسب کشیدگی عضله

چسب‌های مخصوصی وجود دارد که خصوصاً ورزشکاران می‌توانند با استفاده از آنها، درد و فشار ناشی از کشیدگی عضله را کاهش دهند.

انواع کشیدگی عضله

علاوه بر این که می‌توان انواع کشیدگی عضله را بر اساس نوع عضله درگیر دسته‌بندی کرد، می‌توان آن را بر اساس شدت و میزان آسیب هم به سه دسته یا درجه، طبقه بندی کرد. به این ترتیب کشیدگی عضلانی درجه یک نوع خفیف، درجه دو نوع متوسط و درجه ۳ هم نوع شدید محسوب می‌شود. معمولا فرم خفیف‌تر آن را می‌توان به راحتی در خانه درمان کرد. اما برای کشیدگی های شدید عضله، قطعاً باید به پزشک مراجعه کرد.

مشکلات و عوارض کشیدگی عضله

مشکلات و عوارض ناشی از کشیدگی عضله بسته به شدت و درجه آن متفاوت است. در یک کشیدگی خفیف، یک عضله پاره شده ممکن است کمی سفت احساس شود، اما هنوز به اندازه کافی برای استفاده انعطاف‌پذیر است. فشار شدید عضلانی زمانی است که عضله به شدت پاره شده باشد. این باعث درد و حرکت بسیار محدود می‌شود. بخش دیگر عوارض مربوط به زمانی است که برای درمان کشیدگی عضله، مجبور به انجام جراحی می‌شوید. در این شرایط برخی خطرات از جمله ریسک خونریزی، لخته شدن خون، عفونت، درد، سفتی و سختی عضلات و مواردی از این دست وجود دارد.

عضلاتت کشیده شده حالا نگران عوارضش هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

راه های پیشگیری از کشیدگی از عضلات

بهترین راه برای جلوگیری از کشیدگی عضلات، کشش و گرم کردن بدن قبل از ورزش است. افزایش انعطاف‌پذیری کلی شما نیز از عضلاتتان در برابر آسیب‌های بعدی محافظت می‌کند. هرچه انعطاف‌پذیرتر باشید، فیبرهای عضلانی شما قبل از شروع به پارگی فضای بیشتری برای کشش دارند. انجام تمرینات کششی و تقویتی منظم برای ورزش، تناسب‌اندام یا فعالیت کاری شما، به‌عنوان بخشی از یک برنامه آمادگی جسمانی کلی، می‌تواند به کاهش خطر کشیدگی عضلات کمک کند. سعی کنید برای انجام ورزش وزن مناسبی داشته باشید و بر اساس اصول حرفه‌ای، تمرینات را انجام دهید. همیشه در بلند کردن وسایل سنگین با احتیاط عمل کنید و از وارد کردن فشارهای ناگهانی شدید به عضلات خودداری نمایید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کشیدگی‌ عضلات آسیب‌های شایع و دردناکی هستند. معمولاً می‌توانید آنها را در خانه با استراحت، یخ و داروهای بدون نسخه درمان کنید. این آسیب‌ها معمولا در اثر فشارهای شدید و ناگهانی ایجاد می‌شوند.

اگر بعد از درمان‌های سریع خانگی، مشکلاتی مانند گزگز عضلانی یا بی‌حس شدن عضلات ایجاد شد، باید سریعاً به یک متخصص ارتوپدی یا فوق تخصص فیزیوتراپی مراجعه کرد. در برخی موارد دردها با برخی داروها کنترل می‌شود. با این حال در مواردی که کشیدگی عضله ها بسیار شدید باشد، ممکن است بنا به تشخیص جراح به جراحی عضلات آسیب‌دیده هم نیاز باشد. اما آنچه که در این فرآیند حائز اهمیت است سرعت روند درمانی است که با خدمات غیر‌حضوری دکترتو و مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد و مشاوره فیزیوتراپی آنلاین امکان‌پذیر شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کشیدگی می‌تواند در هر عضله‌ای اتفاق بیفتد، اما بیشتر در قسمت پایین کمر، گردن، شانه و همسترینگ که ماهیچه پشت ران است، دیده می‌شود.

گرم کردن قبل از تمرین، آماده‌بودن بدن و افزایش انعطاف پذیری آن و کاهش وزن می‌تواند ریسک کشش عضلانی را کم کند.

درد و تورم یکی از علائم اصلی کشیدگی عضله است. دردی که معمولا در زمان کشیدگی عضله حس می‌شود بسیار شدید است و برخی از افراد احساس درد را به عنوان احساس چاقو خوردن گزارش می‌کنند.

کشیدگی عضله یا کشیده شدن ماهیچه زمانی اتفاق می‌افتد که عضله شما بیش از حد کشیده یا پاره شده باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن