رژیم کتوژنیک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رژیم کتوژنیک یک رژیم کم‌کربوهیدرات و پرچرب است که هدف آن القای کتوز (حالت متابولیک که در آن بدن از چربی به جای کربوهیدرات برای تامین سوخت سلول استفاده می‌کند) است. این رژیم به کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون کمک می‌کند. اما ممکن است برای همه مناسب نبوده و عوارض جانبی داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

رژیم کتوژنیک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رژیم کتوژنیک چیست؟ یکی از رژیم‌هایی که اخیرا افراد برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، رژیم کتوژنیک است. رژیمی که طرفداران و مخالفانی دارد. رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهت زیادی به رژیم اتکینز یا رژیم کم کربوهیدرات دارد. در این رژیم مصرف کربوهیدرات به شدت کاهش پیدا می‌کند و منبع اصلی تأمین انرژی با چربی جایگزین می‌شود. رژیم‌های کتو حتی ممکن است فوایدی برای بیماران مبتلا به دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر داشته‌باشند.

رژیم‌های کاهش وزن زیادی وجود که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، کتوژنیک است. اما همان‌طور که می‌دانید بهترین رژیم‌‌های دنیا هم برای تعدادی افراد مناسب نیستند. برای اینکه بدانید آیا این رژیم برای شما مناسب است یا نه و همه چیز درباره رژیم کتوژنیک را بدانید، باید نظر متخصص تغذیه را جویا شوید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص تغذیه در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت لزوم برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک به انگلیسی keto diet، یکی از معروف‌ترین رژیم‌های غذایی در دنیا و از انواع رژیم کم کربوهیدرات است. در حالت طبیعی سوخت تأمین‌کننده‌ی انرژی بدن از کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی) به‌دست‌می‌آید. اما در این رژیم بر اساس هرم غذایی رژیم کتوژنیک سوخت بدن از ذخایر چربی و در صورت لزوم از پروتئین تأمین می‌شود.

این کاهش مصرف کربوهیدرات (۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز) بدن شما را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار می‌دهد. وقتی این اتفاق‌می‌افتد، بدن شما برای تأمین انرژی به سراغ چربی‌ها و سپس پروتئین‌ها می‌رود. کبد وظیفه‌ی تبدیل ذخایر چربی به اجسام کتونی را بر‌عهده‌دارد و سوخت جایگزین را می‌سازد که می‌تواند انرژی مغز را تأمین کند.

در‌واقع استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت، موجب کاهش وزن می‌شود. تحقیقات مختلفی نشان‌می‌دهند که رژیم کتوژنیک چند برابر رژیم‌های محدودکننده‌ی چربی موجب کاهش وزن می‌شوند. در رژیم کتو اساس رژیم بر کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی، نشاسته، برنج، نان و غیره) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

انواع مختلف رژیم کتوژنیک کدامند؟

چندین نسخه از رژیم کتوژنیک وجود دارد، از جمله:

انواع رژیم کتوژنیکمشخصات آن‌ها
رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات، با پروتئین متوسط ​​و چربی بالا است. به طور معمول حاوی ۷۰٪ چربی، ۲۰٪ پروتئین و تنها ۱۰٪ کربوهیدرات است.
کتوژنیک چرخه‌ای (CKD)این رژیم دوره‌هایی از مصرف کربوهیدرات بیشتر را دارد، مثلا ۵ روز کتوژنیک و بعد ۲ روز پر کربوهیدرات.
ژیم کتوژنیک هدفمند (TKD) می‌تواند کربوهیدرات‌ها را در حین یا قبل از ورزش اضافه کند.
کتوژنیک با پروتئین بالااین رژیم غذایی مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است، اما پروتئین بیشتری دارد. این نسبت اغلب ۶۰% چربی، ۳۵% پروتئین و ۵% کربوهیدرات است.
انواع مختلف رژیم کتو

در حال حاضر فقط رژیم کتوژنیک استاندارد به‌طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته‌است. رژیم‌های کتوژنیک چرخه‌ای یا هدفمند سیستم‌های پیشرفته‌تری هستند که بیشتر برای بدنسازان و ورزشکاران مناسب هستند. در این مطلب هم تاکید اصلی ما بر رژیم کتو استاندارد است.

۱. رژیم کتوژنیک ۷روزه

رژیم کتوژنیک از انواع رژیم غذایی است که باید توسط متخصص طراحی شود و برای گرفتن آن باید تحت نظر متخصص تغذیه باشید. معمولا برای گرفتن این رژیم یک برنامه‌ی غذایی ۷ روزه به شما داده‌می‌شود. نمونه‌ی رژیم استاندارد کتوژنیک در اختیار شما قرار داده‌می‌شود و مواد غذایی که می‌توانید و نمی‌توانید مصرف کنید به شما توضیح داده‌می‌شوند. با این اطلاعات می‌توانید برای خود برنامه‌ی غذایی منظم و مناسبی طراحی کنید. برای آشنایی بیشتر با رژیم کتوژنیک ۷ روزه این مطلب را بخوانید.

۲. رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک

معمولا افرادی که می‌خواهند در بازه‌ی زمانی کوتاهی وزن زیادی کم کنند، می‌تواند رژیم ۲۱ روزه کتوژنیک بگیرند و از ۵ کیلوگرم تا مقادیر بیشتر وزن کم کنند.

متن انگلیسی:
A ketogenic diet primarily consists of high fats, moderate proteins, and very low carbohydrates. The dietary macronutrients are divided into approximately 55% to 60% fat, 30% to 35% protein, and 5% to 10% carbohydrates.
ترجمه فارسی:
ترجمه متن بالا: رژیم کتوژنیک شامل چربی بالا، پروتئین متوسط و کربوهیدرات بسیار کم است. موارد غذایی تشکیل‌دهنده این رژیم غذایی به ۵۵ تا ۶۰٪ چربی، ۳۰ تا ۳۵٪ پروتئین و ۵ تا ۱۰٪ کربوهیدرات تقسیم می‌شوند.

به نقل از سایت ncbi

۳. رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه رایگان از کجا پیدا کنیم؟

باوجود اینکه امروزه دسترسی به اینترنت بسیار ساده است و اطلاعات بسیار زیادی در این فضای مجازی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانیم بسیاری از کارها را رایگان انجام دهیم، دسترسی به رژیم‌های رایگان کتوژنیک هم وجود دارد. اما توصیه می‌شود که این رژیم را سرخود و با کمک اینترنت نگیریم. بااینکه می‌توان به سادگی و با هزینه‌ی کم و رایگان این رژیم را تهیه کنید، بهتر است که برای تهیه‌ی آن به دکتر تغذیه مراجعه کنید و با بررسی همه‌ی جوانب این رژیم را انتخاب کنید.

در صورتیکه برای دریافت رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه تنها از سایت‌های رایگان کمک بگیرید و توجهی به کم و کاستی‌های آن نکنید، عوارض این رژیم گریبانگیر شما خواهد شد. اگر هم این اتفاق نیفتد، خوش‌شانس بوده‌اید.

انواع مختلف رژیم کتوژنیک کدامند؟
با رژیم کتو می‌توانید از نیم تا ۵ کیلوگرم را از وزن خود کاهش دهید.

۴. کدام نوع رژیم کتوژنیک تاثیر بیشتری دارد؟

اثربخشی رژیم کتو به اهداف و نیازهای فردی شما بستگی دارد. رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD) رایج‌ترین نوع آن است و برای عموم افراد کاربرد دارد، در حالی‌که رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD) و رژیم کتوژنیک چرخه‌ای (CKD) برای ورزشکاران یا کسانی که به دنبال انعطاف در برنامه غذایی خود هستند مناسب است. قبل از اقدام به شروع رژیم کتوژنیک، مشاوره با متخصص تغذیه برای راهنمایی شخصی را فراموش نکنید.

رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن می شود؟

کتوژنیک در دسته انواع رژیم غذایی برای لاغری سریع افراد قرار دارد و با رعایت اصول آن، در مدت کمتری وزن شما را کم می‌کند. این رژیم پر از چربی و پروتئین بسیار سیرکننده است، پس تأثیر اول رژیم کتو این است که زودتر سیر می‌شوید و کمتر احساس گرسنگی می‌کنید، پس لاغر می‌شوید. مورد دوم این است بدن برای شکستن چربی و پروتئین برای نیاز به انرژی بیشتری دارد.

نتیجه نهایی این سیستم این است که چربی بیشتری را برای تأمین انرژی می‌سوزاند، پس شما می‌توانید لاغر شوید. یک رژیم کتوژنیک در ۳ تا ۶ ماه اول، باعث کاهش وزن بیشتری نسبت به دیگر رژیم‌های غذایی می‌شود.

با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم؟

میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا اینکه علت چاقی در فرد کم‌کاری تیروئید بوده‌است یا مصرف چربی و داشتن رژیم غذایی نامناسب، در کاهش وزن موثر است. همچنین ژنتیک عامل موثری در تعیین میزان کاهش وزن در فرد است. به‌طور کلی افرادی که رژیم کتوژنیک می‌گیرند و می‌خواهند با استفاده از این روش وزن کم کنند، مقادیر متفاوتی در بازه‌های زمانی مشخص وزن کم می‌کنند.

در هفته‌ی اول رژیم کتوژنیک، میزان کاهش وزن در افراد از ۰.۵ کیلوگرم تا ۵ کیلوگرم متنوع بوده‌است. همچنین گزارش شده‌است که برخی از افراد در هفته‌های اول رژیم کتوژنیک، مقداری اضافه وزن هم داشته‌اند و بعد از مدتی با کاهش وزن مواجه شده‌اند. کاهش وزنی که افراد با آن در رژیم کتوژنیک برخورد می‌کنند، فرد به فرد متفاوت است.

برای جلوگیری از استپ وزن در رژیم کتوژنیک چه کنیم؟

برای جلوگیری از افزایش یا استپ وزن در رژیم کتوژنیک، پیگیری میزان کالری دریافتی روزانه بسیار مهم است. علت استپ وزن در رژیم کتوژنیک نیز به دلیل ورود بدن به حالت کتوزیس یا کمبود ذهایر چربی کبدی است.

رژیم کتوژنیک برای شما مناسبه؟

با متخصص مشورت کن تا خیالت راحت شه.

چه کسانی باید این رژیم را بگیرند؟

رژیم کتوژنیک یا رژیم کیتوژنیک یکی از انواع رژیم‌هایی است که برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند به طور اصولی وزن کم کنند مناسب است. برای اینکه بدانید این رژیم برای شما هم مناسب است یا نه، بهتر است که اثراتی که این رژیم بر روی برخی از بیماری‌ها می‌گذارد را بررسی کنید و از عوارضی که ممکن است برای شما ایجاد کند، باخبر شوید. با ما همراه باشید.

رژیم کتو برای چه کسانی مناسب است؟

هدف اصلی گرفتن رژیم کتوژنیک برای اکثر افراد، کاهش وزن و لاغری است، اما همه با این هدف به سراغ رژیم کتو نمی‌روند. رژیم کتو در اصل در سال ۱۹۲۰ برای مدیریت بیماری صرع و کنترل تشنج‌ها ساخته‌شد. همان‌طور که گفتیم در رژیم کتو مصرف کربوهیدرات بسیار پایین است، پس بدیهی است که می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد. البته اگر دیابت نوع ۱ دارید، باید بدانید که سطح بالای کتون می‌تواند برای شما مضر باشد، پس در این مورد حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم کتو می‌تواند برای آکنه هم مفید باشد. این رژیم برای بیماری‌های قلبی و عروقی هم خوب است، چون کلسترول خوب را افزایش و سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد. این موضوع به کاهش سطح انسولین مربوط است. کتوژنیک احتمال ابتلا به فشارخون، گرفتگی عروق، نارسایی قلبی و دیگر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

علاوه‌بر این این رژیم از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند، به بدن در مبارزه با سایر اختلالات سیستم عصبی مانند آلزایمز؛ بیماری پارکینسون و اختلالات خواب کمک می‌کند. کاهش انوسلین همچنین برای بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هم می‌تواند مفید باشد.

رژیم کتوژنیک ممکن است برای ورزشکاران استقامتی مانند دوندگان و دوچرخه‌سواران هم مفید باشد. این رژیم با گذشت زمان، به بهبود نسبت ماهیچه به چربی بدن کمک می‌کند و میزان اکسیژنی را که بدن شما می‌تواند در هنگام کار سخت از آن استفاده کند، افزایش می‌دهد.

رژیم کتو برای چه کسانی مناسب است؟
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با مناسب بودن این رژیم برای برخی افراد و نامناسب بودن آن برای دیگران وجود دارد، مراجعه به دکتر تغذیه برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر است.

چه کسانی نباید رژیم کتوژنیک را بگیرند؟

متاسفانه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و شرایط سلامت آنها چندان مناسب نیست، نه تنها نمی‌توانند رژیم کتوژنیک را بگیرند، بلکه برای گرفتن هر گونه رژیم شرایط خوبی ندارند. برای اینکه این افراد سلامت خود را حفظ کنند و به شرایط بدتری دچار نشوند، نباید از رژیم‌هایی که سلامت آنها را تهدید می‌کند، استفاده کنند.

افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، باید رژیم متناسب خود را داشته‌باشند. برای این افراد حتما به خاطر داشته‌باشید که پرهیز از موارد غذایی مضر کافی است و نیازی به رعایت یک رژیم کاهش وزن نیست. در مواقعی حتی کربوهیدرات برای برخی از افراد ضروری است و حتی نیاز به مصرف چربی هم وجود دارد. بنابراین نمی‌توان یک نسخه‌ی واحد مانند رژیم‌های لاغری برای این افراد بست! این رژیم برای افرادی که تیپ بدنی اکتومورف دارند مناسب نیست.

برای رژیم کتوژنیک باید به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر شرایط سلامت شما برای گرفتن رژیم کتوژنیک مناسب باشد، برای دریافت آن باید از یک متخصص کمک بگیرید و تنها خواندن درباره این رژیم و انتخاب آن کافی نیست. برای اینکار می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید، از دکتر‌ تغذیه ای که در دسترس هستند و یا نظرات کاربران درباره آنها مثبت است، نوبت حضوری دریافت کنید. یا اینکه می‌توانید با دریافت مشاوره تغذیه تلفنی سوالات خود را بپرسید و بهترین قدم را برای دریافت رژیم کتوژنیک بردارید.

خوراکی و غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک کدامند؟

در این رژیم همانند رژیم‌های دیگر فرد ملزم به رعایت برنامه‌ی غذایی خاصی است. شما باید اکثر وعده‌های غذایی خود را بر اساس لیست غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک تنظیم کنید:

  • گوشت: گوشت قرمز، استیک، ژامبون، سوسیس، بیکن، مرغ و بوقلمون
  • ماهی‌های چرب: سالمون، قزل‌آلا، تن و ماهی خال مخالی
  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ ارگانیک یا غنی از امگا ۳
  • کره و خامه: کره و خامه غلیظ
  • پنیر: پنیرهای فرآوری‌نشده مانند چدار، بز، خامه، آبی یا موزارلا.
  • آجیل و دانه‌ها: بادام، گردو، دانه کتان، تخم کدو تنبل، دانه چیا و غیره.
  • روغن‌های سالم: روغن زیتون طبیعی و روغن آووکادو
  • آووکادو: آووکادو کامل یا گواکامول تازه
  • چاشنی‌ها: نمک، فلفل، گیاهان و ادویه‌جات، ترشی‌جات.
خوراکی و غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک کدامند؟
تخم مرغ و مغزها، از خوراکی‌های مجاز رژیم کتو هستند.

۱. آیا در رژیم کتوژنیک می توانیم از سبزیجات استفاده کنیم؟

بله، سبزیجات کم کربوهیدرات مانند سبزیجات برگ‌دار، کلم بروکلی، گل کلم، کدو سبز و فلفل را می‌توان در برنامه غذایی کتو قرار داد. این سبزیجات معمولا کربوهیدرات کمی دارند و می‌توان آن‌ها را به میزان متوسط ​​مصرف کرد.

۲. در رژیم کتوژنیک مجاز به مصرف لبنیات هستیم؟

بله، محصولات لبنی پرچرب و کم کربوهیدرات مانند پنیر پرچرب، کره، خامه و ماست بدون شیرینی را می‌توانید انتخاب کنید و به میزانی که از رژیم غذایی خارج نشود، مصرف کنید.

۳. در رژیم کتو از چه روغنی می توانیم استفاده کنیم؟

روغن‌هایی که می‌توان در رژیم کتوژنیک مصرف کرد، شامل روغن‌های طبیعی است. برخی از روغن‌هایی که در رژیم کتوژنیک مجاز هستند شامل روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن آووکادو، کره و روغن بذر کتان هستند. روغن‌هایی که نمی‌توان استفاده کرد روغن آفتابگردان و روغن‌های مضر هستند.

۴. پفک در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

به این دلیل که کربوهیدرات کمی دارد، ممنوع نیست.

۵. سس مایونز در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

بله، مصرف سس مایونز به دلیل چربی بالا و کربوهیدرات کم مجار است.

آیا در رژیم کتوژنیک می توانیم از سبزیجات استفاده کنیم؟
سبزیجات کم کربوهیدرات مانند سبزیجات برگ‌دار، کلم بروکلی، گل کلم، کدو سبز و فلفل را می‌توان در برنامه غذایی کتو قرار داد.

۶. میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک کدامند؟

میوه یکی از مواد غذایی است که مقدار زیادی کربوهیدرات دارد. قندهای میوه‌ها از انواع مختلفی هستند. از طرفی می‌دانیم که میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. برخی از میوه‌ها قند بیشتری دارند و برخی از آنها حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان و ویتامین و مواد معدنی هستند. پس مصرف میوه در رژیم کتوژنیک ممنوع است، اما یک استثنا وجود دارد.

هنگامی‌که رژیم کتوژنیک می‌گیرید، می‌توانید از برخی از میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک مانند بری‌ها (توت‌فرنگی، ذغال‌اخته، تمشک و غیره) به مقدار محدود استفاده کنید. زیرا قند این میوه‌ها به نسبت آنتی‌اکسیدانی که دارند، کمتر است و می‌توان این مقدار کربوهیدرات را در مصارف اندک، نادیده گرفت.

گوجه سبز در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

گوجه سبز جزو سبزی‌ها محسوب نمی‌شود. بنابراین این میوه از میوه‌های ممنوعه در رژیم کتوژنیک است.

۷. شیرینی های مجاز در رژیم کتوژنیک کدامند؟ (میان وعده کتوژنیک)

از آنجایی که رژیم کتوژنیک با حذف کربوهیدرات‌ها معنی پیدا می‌کند، مصرف هر گونه شیرینی در آن غیرمجاز است. جالب است بدانید که حتی مصرف بسیاری از میوه‌ها نیز در این رژیم غذایی ممنوع است. مگر مصرف میوه‌هایی که نسبت آنتی‌اکسیدانی که به بدن می‌رسانند، به قندی که در بدن ذخیره یا مصرف می‌شود، بسیار بیشتر است.

پس هنگامی‌که می‌خواهید رژیم کتوژنیک بگیرید، باید با شیرینی‌ها خداحافظی کنید. زیرا شیرینی‌ها حاوی کربوهیدارت‌ها هستند. همان‌طور که می‌دانید کربوهیدارت‌ها از ۳ عنصر هیدروژن، کربن و اکسیژن ساخته‌شده‌اند. شیرینی یا قند هم این ۳ عنصر اصلی را دارد. پس مصرف این ماده در رژیم کتوژنیک ممنوع است.

خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

استفاده از خرما در بسیاری از رژیم‌های لاغری آزاد است و می‌تواند یکی از بهترین تامین‌کننده‌های منابع انرژی باشد. اما خرما در رژیم کتوژنیک، آزاد نیست. زیرا این ماده کربوهیدرات دارد و کتو نیست. بنابراین نمی‌توانید آن را در رژیم غذایی خود جای دهید.

رژیم کتوژنیک باعث یبوست میشه؟ برای جلوگیری از عوارض، با دکتر مشورت کن!

غذاهای ممنوع در رژیم کتوژیک کدامند؟ (در رژیم کتوژنیک چه چیزهایی نباید خورد)

هر غذایی که کربوهیدرات بالایی دارد باید محدود شود. غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک باید کم یا حذف شوند:

  • غذاهای شیرین: نوشابه، آب‌میوه، اسموتی، کیک، بستنی، آب‌نبات و غیره. علاوه بر اینها عسل در رژیم کتوژنیک ممنوع است.
  • غلات یا نشاسته: محصولات مبتنی بر گندم، برنج، ماکارونی، غلات و غیره.
  • میوه‌های ممنوع در رژیم کتوژنیک: برخی توت‌ها مانند توت‌فرنگی
  • لوبیا یا حبوبات در رژیم کتوژنیک: نخود، لوبیا چشم‌بلبلی، عدس، نخود و غیره.
  • سبزیجات ریشه‌ای و غده‌ها: سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین، هویج، میوه ازگیل و غیره.
  • محصولات کم‌چرب یا رژیمی: سس مایونز کم‌چرب، سس سالاد و چاشنی‌ها
  • سس‌های مجاز در رژیم کتوژنیک: سس باربیکیو، خردل عسل، سس تریاکی، سس کچاپ و غیره.
  • چربی‌های ناسالم: روغن‌های گیاهی فرآوری‌شده، سس مایونز و غیره.
  • الکل: آبجو، شراب، مشروب، نوشیدنی‌های مخلوط
  • غذاهای رژیمی بدون‌قند: آب‌نبات‌های بدون‌قند، شربت‌ها، پودینگ‌ها، شیرین‌کننده‌ها، دسرها و غیره.

برای اینکه بدانید آیا این رژیم برای شما مناسب است یا نه، باید نظر متخصص تغذیه را جویا شوید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص تغذیه در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت لزوم برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

جایگزین برنج در رژیم کتوژنیک چیست؟

می‌توانید از گل کلم پخته یا رنده شده استفاده کنید.

نمونه برنامه رژیم کتوژنیک رایگان برای ۱ هفته

در اینجا یک نمونه رژیم تثبیت وزن کتوژنیک استاندارد را برای مدت ۱ هفته به همراه برنامه غذایی صبحانه در رژیم کتوژنیک و نهار و شام ساده را برای شما آورده‌ایم:

نمونه رژیم غذایی کتوژنیک برای یک هفتهوعده‌های غذایی
شنبهصبحانه: پنکیک، پنیر خامه‌ای با زغال‌اخته در کنار قارچ کبابی
نهار: سالاد نودل کدو سبز و چغندر
شام: ماهی سفید پخته‌شده در روغن زیتون با کلم‌پیچ و آجیل کاج برشته‌شده.
یکشنبهصبحانه: نیمرو و قارچ
نهار: مرغ کنجدی کم‌‌کربوهیدرات و کلم بروکلی
شام: اسپاگتی بولونی
دوشنبهصبحانه: سبزیجات و تخم‌‌مرغ با گوجه‌‌فرنگی
نهار: سالاد مرغ با روغن زیتون، پنیر فتا، زیتون و سالاد
شام: ماهی قزل‌آلا با مارچوبه پخته‌شده در کره
سه شنبهصبحانه: املت تخم‌‌مرغ، گوجه‌‌فرنگی، ریحان و اسفناج
نهار: شیر بادام، کره بادام‌زمینی، اسفناج، پودر کاکائو، میلک‌شیک استویا، توت‌فرنگی ورقه‌شده
شام: سمبوسه
چهارشنبهصبحانه: شیر با نارگیل و شاه‌توت
نهار: سالاد آووکادو میگو
شام: گوشت با پنیر ورقه‌ای، کلم بروکلی و سالاد
پنجشنبهصبحانه: املت، فلفل، پیاز، ادویه‌ و ترشی‌
نهار: یک مشت آجیل و چوب کرفس
شام: مرغ پر‌شده با سس پستو و پنیر خامه‌ای در کنار کدو سبز کبابی
جمعهصبحانه: ماست یونانی بدون شکر با شیر و کره بادام‌زمینی، پودر کاکائو و انواع توت‌ها
نهار: گوشت چرخ‌کرده کبابی با کاهو و فلفل دلمه‌ای خرد‌شده
شام: گل‌کلم پخته و سبزیجات مخلوط.
نمونه رژیم کتوژنیک رایگان برای ۱ هفته

فواید رژیم کتوژنیک چیست؟ (چه بیماری هایی با رژیم کتوژنیک بهتر میشوند؟)

رژیم کیتو ممکن است اثرات مفیدی بر بسیاری از بیماری‌ها داشته‌باشد. مثل:

  • بیماری‌های قلبی: ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی مثل کلسترول خوب بدن، فشارخون و قندخون را بهبود می‌بخشد.
  • سرطان: این رژیم سرعت رشد بسیاری از تومورها را کاهش می‌دهد.
  • آلزایمر: این رژیم علایم بیماری و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد.
  • صرع: تحقیقات نشان داده‌است که رژیم‌های کتوژنیک موجب کاهش قابل‌توجهی در تعداد تشنج‌ها می‌شود.
  • ضایعات مغزی: تحقیقات حیوانی نشان داده‌است که رعایت این رژیم پس از ضایعه مغزی، به کاهش ناهوشیاری و بهبود سریع‌تر کمک می‌کند.
  • آکنه: کاهش سطح انسولین و استفاده‌ی کمتر از مواد فرآوری‌شده به بهبود آکنه کمک می‌کند.
  • دیابت: مطالعات انجام‌شده بر بیماران دیابتی و پیش‌دیابتی نشان می‌دهد که این رژیم با کاهش توده‌ی چربی شانس ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این حساسیت به انسولین افزایش می‌یابد.

رژیم کتوژنیک و تخمدان پلی کیستیک

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم کتوژنیک برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مفید است و به بهبود حساسیت به انسولین، تعادل هورمونی و مدیریت وزن کمک می‌کند. همچنین این رژیم سطح انسولین خون را کاهش می‌دهد، انسولین نقش قابل‌توجهی در ایجاد سندروم تخمدان پلی‌کیستیک دارد.

چه بیماری هایی با رژیم کتوژنیک بدتر می شوند؟

رژیم کتوژنیک می‌تواند خطراتی داشته‌باشد. اگر بیماری‌های زیر را دارید، احتمالا این رژیم چندان مناسب شما نباشد:

  • افزایش چربی بد (LDL): این رژیم از چربی اشباع‌شده پر است و در واقع چربی بد بدن (LDL) را افزایش می‌دهد. افزایش چربی بد بدن ارتباط مستقیم با بیماری‌های قلبی دارد.
  • افت قند و حالت تهوع در رژیم کتوژنیک
  • سوء‌تغذیه: اگر به‌طور معمول از سبزیجات و میوه‌ها منظم استفاده می‌کنید، ممکن است با شروع این رژیم دچار سوء‌تغذیه‌ی ریزمغذی‌هایی مثل منیزیوم، سلنیوم، فسفر، ویتامین B و C شوید.
  • مشکلات کبدی (رژیم کتوژنیک برای کبد چرب): در رژیم به دلیل مصرف زیاد چربی‌ها، کار کبد زیاد می‌شود و ممکن است موجب بدتر شدن مشکلات قبلی – کبدی شود.
  • اسهال در رژیم کتوژنیک
  • مشکلات کلیوی: کلیه متابولیسم پروتئین را برعهده دارد، به دلیل افزایش مصرف پروتئین ممکن است کلیه دچار کار اضافی شود.
  • یبوست: در برنامه‌ی این رژیم به دلیل حذف غلات و حبوبات، فیبر کمی در مواد دریافتی وجود دارد.
  • افکار متغیر و تغییر خلق: مغز برای عملکرد خود به کربوهیدرات‌های سالم نیاز دارد. اما در این رژیم به دلیل کاهش مصرف قند، ممکن است فرد دچار بی‌قراری و گیجی شود.
فواید رژیم کتوژنیک چیست؟
رژیم کتو ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی مثل کلسترول خوب بدن، فشارخون و قندخون را بهبود می‌بخشد.

رژیم کتوژنیک و کم کاری تیروئید

برخی مطالعات نشان داده‌اند که رژیم کم کربوهیدرات ممکن است بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد. اگر کم‌کاری تیروئید دارید، قبل از شروع رژیم کتوژنیک با یک متخصص مشورت کنید.

علت جوش زدن در رژیم کتوژنیک چیست؟

افزایش چربی در رژیم غذایی کتو و کاهش کربوهیدرات‌ها بر سطح هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارد و منجر به ایجاد آکنه می‌شود. علاوه بر این، مصرف برخی از غذاهای پرچرب یا فرآوری شده، مانند لبنیات یا گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس نیز ممکن است باعث تشدید آکنه در برخی افراد شود.

در این ویدئو دکتر محمد‌حسن افتخاری متخصص تغذیه در مورد اینکه عوارض رژیم کتوژنیک چیست با شما صحبت می‌کنند.

مضرات و عوارض جانبی رژیم کتوژنیک چیست؟ (آیا رژیم کتوژنیک ضرر دارد؟)

این رژیم غذایی، یک رژیم محدود یا تک‌بعدی نیست و شما در آن می‌توانید انواع غذاها را بخورید، ازاین‌رو عوارض رژیم کتوژنیک کم است. این رژیم برای اکثر افراد سالم بی‌خطر است، اما به هر حال شما بدن را وارد یک حالت جدید کرده‌اید و ممکن است بدن برای سازگار شدن با آن به چالش بیفتد. به این حالت آنفولانزای کتو می‌گویند که ممکن است شامل علائم زیر باشد:

  • سردرد
  • ریزش مو در رژیم کتوژنیک
  • ضعف
  • تحریک‌پذیری.

در این مدت همچنین ممکن است یبوست، قند خون پایین خفیف یا سوء‌هاضمه داشته‌باشید. هنگامی‌که بدن شما به سراغ ذخایر چربی می‌رود، ممکن است کمی به کلیه‌ها فشار بیاید. رژیم‌های کم‌کربوهیدرات مانند کتو می‌توانند منجر به ایجاد سنگ کلیه یا سطوح بالای اسید در بدن شوند (اسیدوز).

بهتر است هیچ رژیمی را خودسرانه شروع نکنید. بدن شما برای سازگارشدن با رژیم و یا بعد از رژیم دچار تغییرات زیادی می‌شود. برای اینکه بتوانید روی این تغییرات نظارت داشته‌باشید و اثرات جانبی منفی آن را به حداقل برسانید، حتما باید تحت نظر متخصص تغذیه باشید.

خطرات رژیم کتو در طولانی مدت چیست؟

هر رژیمی در طولانی‌مدت خطراتی دارد. گرفتن رژیم کتو هم در طولانی مدت ممکن است اثرات منفی داشته‌باشد، از جمله:

  • پروتئین کم در خون
  • چربی اضافی در کبد
  • سنگ کلیه
  • کمبود ریز مغذی‌ها.

در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص تغذیه در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت لزوم برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

خطرات رژیم کتو در طولانی مدت چیست؟
رژیم کتو در طولانی مدت ممکن است اثرات منفی داشته‌باشد.

رژیم کتوژنیک در بارداری و شیردهی مضر است؟

کتوژنیک در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است مواد مغذی کافی برای جنین در حال رشد یا شیرخوار را فراهم نکند. علاوه بر این، ایمنی و تاثیرات طولانی مدت رژیم کتوژنیک بر بارداری و شیردهی به‌خوبی بررسی نشده است.

نکاتی برای رعایت رژیم کتوژنیک

همیشه برای اینکه یک رژیم را به درست‌ترین شکل ممکن بگیرید، باید نکات مهم و ضروری آن را رعایت کنید. مثلا اینکه برخی از اصطلاحات مورد استفاده در این رژیم چه معنایی دارند، می‌تواند راهگشای شما در بسیاری از مسائل باشد.

دریافت رژیم کتوژنیک رایگان امکان پذیر است؟

اولا، به خاطر داشته‌باشید که استفاده از انواع رژیم‌های رایگان در رژیم کتوژنیک می‌تواند مشکل‌ساز باشد. زیرا استفاده از رژیم‌های رایگانی که در اینترنت و یا در فضاهای دیگر وجود دارند، می‌تواند راه‌های اشتباهی را پیش پای شما بگذارد و از راه‌هایی استفاده کنید که به سلامت شما آسیب بزند.

بنابراین بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که از یک متخصص تغذیه این رژیم را دریافت کنید. هنگامی که از متخصص تغذیه این رژیم را دریافت می‌کنید، از معایب و مزایایی که برای شما دارد، به خوبی آگاه هستید. بنابراین با آگاهی رژیم را انتخاب می‌کنید.

متن انگلیسی:
Keto is not safe for those with any conditions involving their pancreas, liver, thyroid or gallbladder.
ترجمه فارسی:
رژیم کتو برای افرادی که به بیماری لوزالمعده، کبد، تیروئید یا کیسه صفرا دچار هستند، خطرناک است.

به نقل از سایت uchicagomedicine

هرم غذایی کتوژنیک چیست؟

در واقع چرخه کتوژنیک یک مثلث بزرگ است که در آن مواد غذایی که بیشتر و کمتر در این رژیم درخواست می‌شود و مورد نیاز است، از کف به نوک مثلث قرار داده‌شده‌اند. این هرم شبیه به هرم غذایی است اما مواد درون آن تفاوت دارند. بنابراین در این هرم می‌توانید کتوها را در کف و قاعده‌ی مثلث ببینید و در نوک آن یا تیزی مثلث می‌توانید میوه‌های مجاز را ببینید. در این رژیم غذایی موادی که در این رژیم غیرمجاز هستند، وجود ندارند.

هرم کتوژنیک چیست؟
در این رژیم غذایی موادی که در این رژیم غیرمجاز هستند، وجود ندارند.

مراحل خارج شدن از رژیم کتوژنیک چیست؟

اگر به‌ظور ناگهانی این رژیم را قطع کنید، دچار اضافه وزن خواهید شد. به همین دلیل، هنگام خروج از رژیم کتوژنیک، به‌تدریج مصرف کربوهیدرات را طی چند هفته افزایش دهید و به یک برنامه غذایی سالم برسید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

رژیم کتوژنیک یکی از معروف‌ترین رژیم‌های غذایی در چند سال اخیر است که طرفداران زیادی دارد. در این رژیم شما باید بسیار کمی کربوهیدرات و حجم زیادی پروتئین و چربی مصرف کنید. نگران نباشید این مصرف چربی زیاد بدن شما را در خطر نمی‌اندازد بلکه بدن شما را مجبور می‌کند تا در نبود کربوهیدرات از چربی برای تأمین انرژی استفاده کنید.

مزیت عمده رژیم کتو، کاهش وزن است. علاوه بر این رژیم کتو می‌تواند برای بیماران قلبی، دیابتی و برخی مشکلات مغزی مفید باشد. در رژیم کتو باید غذاهایی مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، کره، آجیل، روغن‌های سالم و مقدار زیادی سبزیجات کم‌کربوهیدرات بخورید.

همان‌طور که می‌دانید بهترین رژیم‌های دنیا هم برای تعدادی افراد مناسب نیستند. برای اینکه بدانید آیا این رژیم برای شما مناسب است یا نه باید نظر متخصص تغذیه را جویا شوید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر برای رژیم کتوژنیک یا دکتر تغذیه در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت لزوم برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در هر رژیمی ممکن است حجم ماهیچه‌ای از بین برود، اما مصرف زیاد پروتئین و سطح کتون بالا موجب از بین رفتن حداقلی حجم ماهیچه‌ای نسبت به دیگر رژیم‌ها می‌شود.

رژیم کتوژنیک دارای مزایای زیادی مانند کاهش وزن، بهبود کنترل قند خون و افزایش سطح انرژی است. با این حال، می‌تواند معایبی مانند کمبود مواد مغذی، یبوست و علائم آنفولانزای کتو داشته باشد. همچنین ممکن است برای همه مناسب نباشد و باید با احتیاط آن را انتخاب کرد.

کتوزیس یک حالت متابولیک است که در آن بدن کربوهیدرات کافی برای تولید انرژی ندارد و به سمت استفاده از چربی‌های ذخیره‌شده به عنوان منبع سوخت اولیه سوق پیدا می‌کند. در چارچوب رژیم کتوژنیک، دستیابی و حفظ کتوزیس هدف اصلی چربی سوزی و کاهش وزن است.

بله، ورزشکاران می‌توانند از انواع دیگر رژیم کتو که برای ورزشکاران تهیه شده استفاده کنند.

رژیم اتکینز یک رژیم کم کربوهیدرات با پروتئین بالا است و رژیم کتو یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب است.

ممکن است به این دلیل باشد که هنوز به اندازه کافی کربوهیدرات خود را کم نکردید.

به دلیل مصرف کم فیبر و سبزیجات ایجاد می‌شود. برای درمان یبوست در رژیم کتوژنیک بهتر است از پزشک خود بخواهید تا در برنامه غذایی شما تغییراتی را ایجاد کند.

با افزودن زنجبیل یا نمک به آب می‌توانید محلول الکترولیت کتویی بسازید و مصرف کنید.

پروتئین در حد متوسط باید مصرف شود، چرا که مصرف بیش‌از‌حد پروتئین موجب افزایش ناگهانی انسولین و کاهش کتون می‌شود. حداکثر مقدار مجاز پروتئین مصرفی ۳۵% است.

بله در فرآیند کتوز (زمانی که بدن برای تامین انرژی کربوهیدرات لازم را نداشته‌باشد، برای تولید انرژی چربی‌ها را به کتون تبدیل می‌کند) طبیعی است و نیاز به بررسی نیست.

بله از عوارض شایع این رژیم بوی بد دهان است. برای رفع بوی بد دهان آب زیاد بنوشید یا آدامس‌های بدون قند استفاده کنید.

خیر، مردم اغلب کتوزیس با کتواسیدوز را اشتباه می‌گیرند. کتوز شرایط طبیعی است که در این مقاله توضیح داده‌شد. اما کتواسیدوزیس در بیماران دیابتی که دیابت‌شان کنترل نشده‌است، رخ می‌دهد.

اسهال و مشکلات گوارشی در رژیم کتوژنیک شایع است و معمولا بعد از ۳ تا ۴ هفته برطرف می‌شود. اگر همچنان مشکلات گوارشی ادامه‌داشت، سعی کنید از سبزیجات پرفیبر و همچنین مکمل منیزیوم استفاده کنید. در صورت ادامه‌دار شدن مشکلات گوارشی به متخصص گوارش مراجعه فرمایید.

یکی از معضلاتی که رژیم کتوژنیک می‌تواند برای ایرانی‌هایی که این رژیم را می‌گیرند ایجاد کند، آزاردهنده بودن آن برای این افراد است. شاید بپرسید چرا؟ معمولا بیشتر ما ایرانی‌ها وعده‌های غذایی پر از کالری و دارای کربوهیدرات زیاد مصرف می‌کنیم. سفره‌ی غذای یک ایرانی مقدار زیادی کربوهیدرات اعم از نان و برنج دارد و کنار گذاشتن همه‌ی اینها شاید برای ما سخت باشد. در ادامه برخی از مواد غذایی و وعده‌های غذایی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند به رژیم غذایی ایرانی نزدیک‌تر باشند و سختی این رژیم را کم کنند.
کوفته‌ی مرغ و قارچ می‌تواند یک غذای نزدیک به وعده‌های پر کربوهیدرات ایرانی باشد. سالاد سزار رژیمی هم یکی دیگر از آپشن‌هایی است که می‌تواند برای شما دلپذیر باشد. سالاد اسفناج هم تا حدودی می‌تواند پرکننده‌ی جای خالی وعده‌های غذایی ایرانی‌پسند باشد.

نوشابه‌های رژیمی در رژیم کتوژنیک مجاز هستند. زیرا این نوشابه‌ها حاوی قندهای مصنوعی هستند. اما بهتر است که مصرف این نوشیدنی‌ها به حداقل برسد زیرا زمانی که به مقدار زیاد نوشیدنی‌های رژیمی در رژیم غذایی شما قرار داده‌شود، ممکن است که کاهش وزن شما کمتر از حدی که می‌تواند، باشد.

پس بهتر است که مصرف این نوشیدنی‌ها کمتر شود. از جمله نوشیدنی‌های رژیمی که می‌توان در رژیم کتوژنیک مصرف کرد می‌توان به نوشابه کوکا ZERO (بدون شکر)، آب گازدار بدون شکر کریستال و آب گازدار بدون شکر آکوافینا اشاره کرد.

برای دریافت رژیم کتوژنیک باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید. توجه داشته‌باشید که رژیم گرفتن بدون مشورت با متخصص تغذیه می‌تواند به جای فایده‌داشتن، به شما آسیب برساند. پس بهتر است که برای دریافت این رژیم با متخصص مشورت کنید.

کشک بادمجان از مواد غذایی است که می‌تواند در رژیم کتوژنیک قرار داشته‌باشد اما نمی‌توان آن را به مقدار زیاد مصرف کرد. زیرا این غذا حاوی لبنیاتی مانند کشک است. بهتر است که این غذا را بدون کشک خورد. زیرا بادمجان را می‌توان به مقدار محدود مصرف کرد. لبنیات در بالای هرم رژیم غذایی کتوژنیک قرار دارد و مصرف آن باید محدود باشد. بری‌ها و تخمه‌ی آفتابگردان هم در بالای این هرم قرار دارند.

مصرف این دانه در رژیم کتوژنیک چندان توصیه نمی‌شود. می‌توان این دانه را مصرف کرد اما از آنجایی که در بالای هرم کتوژنیک قرار دارد، بهتر است که مصرف آن را تا جایی که می‌توانید محدود کنید. در واقع محل قرارگیری این دانه در هرم کتوژنیک، در کنار لبنیات است، پس باید به مقدار بسیار کم مصرف شود.

رژیم کتوژنیک می‌تواند مدت زمان‌های متفاوتی داشته‌باشد. این رژیم می‌تواند از ۲ تا ۳ هفته و ۶ تا ۱۲ ماه متفاوت باشد. بنابراین اینکه چه مدت زمانی برای رژیم شما در نظرگرفته‌شود، باید با نظر متخصص تغذیه باشد.

لبنیات جزو کتو نیستند و نمی‌توان از آن در این رژیم استفاده کرد.

رژیم پالئو و رژیم کتوژنیک بسیار به هم شبیه هستند اما با هم تفاوت‌هایی در نوع غذاهای مجاز، تاثیر بر بدن و میزان سلامتی متفاوت هستند.

این دو رژیم کاملا متفاوت هستند. میزان مصرف کربوهیدرات در رژیم کرب سایکلینگ ممکن است در بعضی روزها زیاد باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره رژیم کتوژنیک

  1. مریم محمدی گفت:

    سلام.من پاهام دوار dvt شده بود.میتونم این رژیم رو بگیرم؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بعلت حساسیت بیماری و ایجاد لخته بهتر است از هرگونه رژیم غیرعادی بپرهیزید
      و برای مصرف پروتیین های غیردریاایی با پزشکتان مشورت نمایید
      تندرست باشید

  2. خشایار گفت:

    سلام خواستم بدونم با توجه به اینکه تو این رژیم گوشت وجود داره میشه بدون استفاده از گوشت هم این رژیم رو گرفت؟

    1. همیار.دکترتو گفت:

      سلام فرقی نمیکنه فقط منبع اصلی تغذیه باید چربی و پروتئین باشه

  3. سعید گفت:

    سلام آیا خوردن گوشت در این رژیم محدودیتی داره؟

    1. همیار.دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز خیر استفاده از گوشت در رژیم کتو محدودیتی ندارد

  4. سحر گفت:

    آیا این رژیم به درمان کبد چرب کمک می کند؟

    1. همیار.دکترتو گفت:

      سلام بله می تواند به درمان کبد چرب گرید ۲ کمک کند

  5. محسن گفت:

    سلام.
    من با این رژیم تونستم تو ماه اول به خوبی وزنمو کم کنم اما الان چند وقتی هست که دیگه کاهش وزن نداشتم.
    باید چیکار کنم؟

    1. همیار.دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز جواب گویی این رژیم برای مدت کوتاهی است

    2. کتو گفت:

      وقتی استاپ میکنید سعی کنید مواد بالای هرمود حذف کنید و بیشتر از مواد پایین هرم استفاده کنید مثل آجیل و روزی ۴۰ دقیقه پیاده روی کنید ولی خودتونو خسته نکنید برای گرفتن نتیجه بهتر میتونید همراه رژیم کتو از رژیم روزه متناوب ۱۶,۸ هم استفاده کنید بهتر هست در این رژیم صبحانه و میان وعدهحذف شود.

    3. کتو گفت:

      وقتی استاپ میکنید سعی کنید مواد بالای هرمو حذف کنید و بیشتر از مواد پایین هرم استفاده کنید مثل آجیل و روزی ۴۰ دقیقه پیاده روی کنید ولی خودتونو خسته نکنید برای گرفتن نتیجه بهتر میتونید همراه رژیم کتو از رژیم روزه متناوب ۱۶,۸ هم استفاده کنید بهتر هست در این رژیم صبحانه و میان وعده حذف شود.