تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان از مشکلاتی است که درمان‌های متنوعی دارد. اگر برای درمان این مشکل به فکر چاره نباشید ممکن است به نازایی دچار شوید. در صورت دارا بودن علائم تنبلی تخمدان، به دکتر زنان مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از خانم‌ها در سنین باروری با آن روبرو می‌شوند، تنبلی تخمدان (سندروم تخمدان پلی کیستیک) است. اگر شما هم دچار این مشکل هستید، احتمالا با سوالاتی روبرو می‌شوید. تنبلی تخمدان چه علائمی دارد؟ دلایل ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد و درمان کرد؟ آیا تنبلی تخمدان روی بارداری تاثیر می‌گذارد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در مورد این عارضه در اختیار شما قرار دهیم.

اگر دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک هستید و می‌خواهید برای درمان آن به متخصص زنان مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

تنبلی تخمدان یعنی چه یا سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تنبلی تخمدان اصطلاحی است که به سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic Ovary Syndrome) یا PCOS اطلاق می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک از اختلالات هورمونی شایع برای زنان در سن باروری است. زنانی مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دچارند ممکن است قاعدگی‌های نامنظم، طولانی، یا هورمون مردانه (آندروژن) اضافی داشته‌باشند. در این شرایط تخمدان‌ها ممکن است تعدادی تجمع از مایعات ایجاد کنند و نتوانند به‌طور منظم تخمک‌گذاری را انجام دهند.

علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است. تشخیص زودهنگام و درمان، به همراه کاهش وزن می‌توانند شانس عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

یک مطالعه نشان داده که تا ۷۰ درصد زنانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، از بیماری خود خبر ندارند. سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری جدیدی نیست و پزشک ایتالیایی، آنتونیو والیسنری، در سال ۱۷۲۱ میلادی علائم آن را توصیف کرده‌است.

تنبلی تخمدان به انگلیسی Polycystic Ovary Syndrome نامیده‌می‌شود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

علائم تنبلی تخمدان چیست؟

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان معمولا حول و حوش اولین چرخه قاعدگی در دوران بلوغ ظاهر می‌شوند. در برخی موارد تنبلی تخمدان بعدها ایجاد می‌شود؛ برای مثال در پاسخ به افزایش وزن قابل توجه.

علائم و نشانه‌های سندرم تخمدان پلی کیستیک، یا همان تنبلی تخمدان، متنوع است. تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا زمانی انجام می‌شود که دو مورد از ۳ نشانه زیر وجود داشته‌باشند:

  • قاعدگی نامنظم: کم شدن تعداد دوره‌های پریود، نامنظم بودن و یا افزایش طول دوره قاعدگی از مهمترین نشانه‌های تنبلی تخمدان هستند. برای مثال ممکن است یک مبتلا، کمتر از ۹ سیکل قاعدگی در سال داشته‌باشد، فاصله زمانی سیکل‌های قاعدگی‌ش بیشتر از ۳۵ روز باشد و به طور غیرطبیعی پریود سختی داشته‌باشد.
  • آندروژن اضافی: بالارفتن سطح هورمون جنسی مردانه می‌تواند باعث علائم ظاهری، از جمله زیاد شدن موی صورت و بدن یعنی پر مویی و در مواردی آکنه شدید و طاسی مردانه شود.
  • تخمدان پلی کیستیک: تخمدان‌ها می‌توانند به دلیل کیست‌هایی که تخمک‌ها را احاطه می‌کنند، بزرگ شوند. این کیست‌ها در واقع فولیکل‌های تخمدان هستند که هر کدام یک تخمک نابالغ را در برگرفته‌اند. این تخمک‌ها در واقع هیچ‌گاه به اندازه‌ای که باعث قاعدگی شود بالغ نمی‌شوند. به این دلیل تخمدان‌ها ممکن است کارکرد مناسبی نداشته باشند.

معمولا علائم و نشانه‌های سندرم پلی کیستیک در افراد چاق، شدیدتر است.

اندازه تخمدان تنبل چقدر است؟

از نشانه های تنبلی تخمدان نمی‌توان به طور دقیق اندازه‌ی تخمدان را مثال زد. معمولا تخمدانی که تنبلی دارد یا به pcos دچار است، پر از تخمک‌هایی است که نتوانسته‌اند بافت تخمدان را بترکانند و بیرون بپرند. پس ممکن است که از تخمدان طبیعی کمی بزرگتر باشند و شکل یک کیسه پر از دانه‌های ارزن باشند.

تنبلی تخمدان و پریود نشدن (ایا تنبلی تخمدان باعث کم شدن خون قاعدگی می شود)

یک نشانه تنبلی تخمدان که ممکن است در افرادی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند دیده شود، قطع شدن پریود یا آمنوره است. گاهی نیز ممکن است تخمدان تنبل باعث بروز کاهش حجم خونریزی شود. کاهش حجم خونریزی در افرادی که تنبلی تخمدان دارند بسیار رایج است.

چه زمانی برای تنبلی تخمدان پلی کیستیک به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

برای تشخیص و درمان تنبلی تخمدان، بهتر است به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

در صورت وجود شرایط زیر حتما به پزشک خود مراجعه کنید؛

  • اگر قاعدگی‌تان به طرز معنی‌داری عقب افتاده است و باردار نیستید.
  • علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، مانند رویش بی‌رویه مو بر روی صورت و بدن و موی زائد چانه، را دارید.
  • برای بیش از ۱۲ ماه برای بارداری، بدون نتیجه خاصی، سعی کرده‌اید.
  • علائم دیابت، مانند تشنگی و گرسنگی شدید، تاری دید و یا کاهش وزن غیرمنتظره را دارید.

ممکن است پزشک برای تشخیص از آزمایش برای دیابت و سایر آزمایش‌ها استفاده کند.

پریودت نامنظم شده؟ موهای صورتت زیاد شده؟

برای بررسی علائم با متخصصص مشورت کن.

دلایل تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

علت تنبلی تخمدان شناخته‌شده نیست. عواملی که ممکن است در ایجاد آن موثر باشند، به این ترتیب هستند:

  • انسولین اضافی: انسولین هورمونی است که در لوزالمعده ساخته‌می‌شود و به سلول‌ها اجازه استفاده از قند، منبع اصلی انرژی بدن، را می‌دهد. اگر سلول‌ها به کارکرد انسولین مقاوم شوند، قند خون افزایش خواهد یافت و بدن ممکن است انسولین بیشتری تولید کند. انسولین بیشتر ممکن است تولید آندروژن (هورمون مردانه) را افزایش دهد که به نوبه‌ی خود پرود را دچار مشکل می‌کند. حدود ۷۰ درصد از زنانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، به انسولین هم مقاومت پیدا کرده‌اند. بنابراین به دنبال علائم قند خون بالا باشید!
  • التهاب درجه پایین: این اصطلاح برای توصیف تولید مواد مختلف توسط گلبول‌های سفید برای مبارزه با عفونت به کار می‌رود. تحقیقات نشان داده‌است که خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، دچار نوعی از التهاب درجه پایین می‌شوند که تخمدان‌های پلی کیستیک را برای تولید آندروژن تحریک می‌کند. آندروژن هم به نوبه خود باعث مشکلات قلبی و عروقی می‌شود.
  • نارسایی زودرس تخمدان که باعث از کار افتادن تخمدان است که قبل از ۴۰ سالگی می‌شود.
  • وراثت: تحقیقات نشان می‌دهند ژن‌های خاصی ممکن است با سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط باشند. بنابراین اگر در خانواده افرادی مانند مادر و یا خواهر فرد به این بیماری مبتلا هستند، ممکن است شانس ابتلای آن شخص بالاتر باشد و علاعم تنبلی تخمدان دیده شود.
  • آندروژن اضافی: تخمدان‌ها با افزایش غیرعادی تولید آندروژن، باعث مردمویی و آکنه می‌شوند.

عوامل خطر ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا سندروم تنبلی تخمدان

مهمترین عامل خطر در این بیماری ژنتیک است. افرادی که مادر یا خواهر آنها دچار تنبلی تخمدان است، نسبت به افرادی که در نزدیکان خود این مشکل را ندارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک قرار دارد.

مورد دیگری که می‌تواند روی ابتلا به این بیماری تأثیر داشته‌باشد، قند خون است. انسولین توسط پانکراس ترشح می‌شود و سطح قند را تنظیم می‌کند. در بدن افرادی که مقاومت به انسولین دارند، پانکراس برای تنظیم گلوکز، انسولین بیشتری ترشح می‌کند. انسولین اضافی روی تولید آندروژن تاثیر گذاشته و توانایی تخمک‌گذاری را دچار مشکل می‌کند.

تشخیص تنبلی تخمدان چگونه انجام می شود؟

آزمایش مشخصی برای تشخیص قطعی سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان وجود ندارد. احتمالا دکتر زنان تاریخچه پزشکی، از جمله چرخه قاعدگی و پریود و تغییرات وزن را از بیمار جویا شود. معاینه بدنی، شامل معاینه برای نشانه‌های رویش بی‌رویه مو، مقاومت به انسولین و آکنه می‌شود.

پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر، این کارها را توصیه کند:

  • معاینه لگن: پزشک اندام‌های تولید مثل را به صورت بصری و دستی برای پیدا‌کردن توده‌ها، تومورها و سایر ناهنجاری‌ها معاینه می‌کند.
  • آزمایش خون: سپس آزمایش خون برای بررسی سطوح هورمونی انجام می‌شود. این آزمایش می‌تواند سایر مشکلاتی را که مشابه سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند و باعث اختلال در قاعدگی یا افزایش آندروژن می‌شوند را رد کند. ممکن است برای اندازه‌گیری کلسترول و تری‌گلیسرید در حالت ناشتا و مقاومت به گلوکز، آزمایش‌های دیگری هم لازم باشند.
  • سونوگرافی: پزشک با استفاده از سونوگرافی، ظاهر تخمدان و قطر مخاط رحم را اندازه‌گیری می‌کند. یک فرستنده وارد دستگاه تناسلی می‌شود و با استفاده از امواج صوتی، تصاویری را در کامپیوتر به وجود می‌آورد.

نوبت اینترنتی از دکتر سونوگرافی دکترتو بگیرید و اگر به این مشکل مبتلا هستید، به‌سرعت آن را تشخیص دهید.

اگر پزشک تنبلی تخمدان یا سندرم پلی کیستیک را تشخیص داده‌باشد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای اطمینان از عوارض توصیه کند. این آزمایش‌ها از این قرارند:

  • آزمایش‌های دوره‌ای فشارخون، تحمل گلوکز و سطوح کلسترول و تری‌گلیسرید
  • غربالگری برای افسردگی و اضطراب
  • غربالگری برای آپنه خواب انسدادی

این بیماری می‌تواند تأثیر زیادی روی توانایی باروری زنان داشته‌باشد، پس اگر علائم این بیماری را در خودتان یا اعضای خانواده‌تان می‌بینید بهتر است برای تشخیص و درمان به‌موقع به دکتر زنان مراجعه‌کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان زنان آشنا شوید، با آنها به‌صورت آنلاین یا تلفنی در مورد علائم خود مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

برای درمان تنبلی تخمدان چه بخوریم؟
رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک بر لاغری هم موثر است.

درمان تنبلی تخمدان یا سندرم پلی کیستیک چگونه است؟

راه درمان تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک، بر مدیریت تک تک عوارض، مانند ناباروری، مردمویی، آکنه و چاقی تمرکز دارد. درمان‌های خاص، ممکن است شامل تغییر سبک زندگی و دارو باشند.

۱. درمان دارویی تنبلی تخمدان

برای منظم کردن چرخه قاعدگی، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند؛

  • قرص‌های ضدبارداری ترکیبی: قرص‌هایی که حاوی استروژن و پروژستین هستند، تولید آندروژن را کاهش می‌دهند و استروژن را تنظیم می‌کنند. تنظیم هورمون‌ها می‌تواند شانس سرطان مخاط رحم را کم کند و خون‌ریزی غیرطبیعی، رویش بی‌رویه مو و آکنه را تصحیح کند. به جای قرص، می‌توان از چسب هورمونی یا رینگ واژن که حاوی ترکیبی از استروژن و پروژستین است استفاده کرد.
  • درمان با پروژستین: مصرف پروژستین به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز در هر ماه یا دو ماه یک‌بار، می‌تواند چرخه قاعدگی و پریود را تنظیم کند و از فرد در مقابل سرطان مخاط رحم محافظت کند. درمان با پروژستین سطح آندروژن را بهبود نمی‌بخشد و از بارداری جلوگیری نمی‌کند. اگر بیمار به دنبال باردار شدن نباشد، قرص پروژستین [بدون استروژن] یا وسیله داخل رحمی حاوی پروژستین انتخاب بهتری است.

آزمایش مشخصی برای تشخیص قطعی سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان وجود ندارد. احتمالا دکتر زنان تاریخچه پزشکی، از جمله چرخه قاعدگی و پریود و تغییرات وزن را از بیمار جویا شود.

متن انگلیسی:
«A healthy diet and more physical activity can help you lose weight and reduce your symptoms.»
ترجمه متن:
«رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث کاهش وزن و برطرف کردن علائم تنبلی تخمدان می‌شود.»

به نقل از hopkinsmedicine

قرص سیپروترون کامپاند و تنبلی تخمدان

یکی از داروهای ضدبارداری که برای درمان تخمدان پلی کیستیک کاربرد دارد، قرص سیپروترون کامپاند است. این دارو به تنظیم تخمک‌گذاری و منظم شدن پریود کمک‌می‌کند. همچنین این دارو به سریع‌تر در شرایط بارداری قرار گرفتن زن کمک می‌کند.

دارو برای کمک به تخمک گذاری در تنبلی تخمدان چیست؟

جهت دارو برای تنبلی تخمدان، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند؛

  • کلومیفن (کلامید): کلومیفن دارویی خوراکی است که بایستی در نیمه اول چرخه قاعدگی مصرف شود و برای درمان ناباروری است.
  • لتروزول (فمارا): لتروزول که داروی سرطان سینه است، می‌تواند تخمدان‌ها را تحریک کند.
  • متفورمین (گلوکوفاژ، فرتامت): متفورمین دارویی خوراکی برای دیابت نوع ۲ است که مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و سطح انسولین در خون را پایین می‌آورد. اگر بیمار با استفاده از کلومیفن باردار نشود، پزشک ممکن است استفاده از متفورمین را هم تجویز کند. در صورت ابتلا به پیش‌دیابت، متفورمین می‌تواند پیشرفت به دیابت نوع ۲ را کند و به کاهش وزن کمک‌کند.
  • گنادوتروپین‌ها: این داروهای هورمونی به بیمار تزریق می‌شوند.

دارو برای کاهش موهای زائد

برای کاهش رویش بی‌رویه مو، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند؛

  • قرص‌های ضدبارداری: قرص‌های ضدبارداری تولید آندروژن را کاهش می‌دهند. آندروژن دلیل اصلی رشد بی‌رویه موهاست.
  • اسپیرونولاکتون (آلداکتون): این دارو اثر آندروژن را بر روی پوست خنثی می‌کند. داروی اسپیرونولاکتون می‌تواند باعث نقائص مادرزادی در نوزادان شود، بنابراین پیشگیری از بارداری در زمان مصرف این دارو الزامی است. مصرف این دارو در زمان بارداری و یا در صورتی‌که قصد بارداری وجود داشته باشد، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • افلورنتین (وانیکا): این پماد، رشد موهای صورت را در خانم‌ها کند می‌کند.
  • الکترولیز: در روش الکترولیز، سوزن کوچکی به هر فولیکول مو وارد می‌شود. سوزن مقداری جریان الکتریکی را به فولیکول وارد می‌کند؛ این جریان به فولیکول آسیب می‌زند و در نهایت آن را از بین می‌برد. ممکن است برای درمان به چندین جلسه نیاز باشد.

پزشک برای درمان تنبلی تخمدان از داروهای مختلف برای تنظیم چرخه قاعدگی، کمک به تخمک‌گذاری، کاهش موی زائد، تنظیم انسولین و غیره استفاده می‌کند.

نمای سونوگرافی تنبلی تخمدان
در نمای سونوگرافی فردی مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، کیست‌ها را می‌بینید.

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان کدام است؟

معمولا برای کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک قرص‌های ضدبارداری تجویز می‌شوند. این داروها هورمونی هستند و معمولا استروژن و پروژسترون مصنوعی دارند. برای برخی از خانم‌ها قرص‌هایی به نام مینی پیل گزینه بهتری است. این قرص‌ها تنها هورمون پروژسترون دارند. عوارض جانبی این نوع قرص‌ها کمتر است.

به‌طورکلی قرص‌های ضدبارداری از تخمک‌گذاری جلوگیری کرده و سطح هورمون مردانه را پایین نگه می‌دارند. برخی از رایج‌ترین قرص‌های ضدبارداری عبارت‌اند از:

  • Alesse
  • April
  • Aranelle
  • Aviane
  • Enpresse
  • Estrostep
  • Lessina
  • Levlen
  • Yasmin
  • Yaz.

قطره ویتاگنوس برای تنبلی تخمدان مفید است؟

ویتاگنوس نوعی داروی گیاهی است که برای تنظیم مشکلات هورمونی، سندروم پیش از قاعدگی و کاهش علائم یائسگی استفاده می‌شود. در برخی خانم‌ها مصرف این دارو به‌صورت قطره یا قرص در درمان تنبلی تخمدان موثر است. البته دقت داشته باشید که این دارو و سایر داروها تنها علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را کاهش داده و این بیماری را کامل درمان نمی‌کنند.

متفورمین برای تنبلی تخمدان

متفورمین از داروهای کنترل قند خون است که برای تنبلی تخمدان کاربردی است. یکی دیگر از کمک‌های مهمی که متفورمین به زن می‌کند، کاهش وزن است. خط اول درمان در تخمدان پلی کیستیک ورزش و کاهش وزن است. بنابراین متفورمین از چند جهت برای رفع تنبلی تخمدان و درمان تخمدان پلی کیستیک مفید است.

بهترین زمان مصرف قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان چه زمانی است؟

متفورمین دارویی است که برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. این دارو به پایین‌آمدن سطح انسولین و کاهش علائم تنبلی تخمدان کمک می‌کند. مقدار مصرف قرص باتوجه‌به شدت بیماری و سطح قند خون تعیین می‌شود. بهترین زمان برای خوردن قرص ظهر همراه با غذا است.

۲. درمان های خانگی تنبلی تخمدان

برای کاهش اثرات سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، درمان خانگی تنبلی تخمدان وجود دارد که شامل موارد زیر است؛

  • وزن‌تان را کنترل کنید: کاهش وزن می‌تواند سطوح انسولین و آندروژن را پایین بیاورد و روند تخمک‌گذاری را مجددا آغاز کند. از پزشک‌تان در مورد کاهش وزن سوال کنید.
  • مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید: رژیم‌های غذایی کم‌چربی، کم‌کربوهیدرات سطح انسولین را کاهش می‌دهند. اگر به تنبلی تخمدان مبتلا هستید از پزشکتان در مورد یک رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات سوال کنید. می‌توانید از کربوهیدرات‌های پیچیده، که سطح قند خون را به آرامی افزایش می‌دهند استفاده کنید.
  • فعال باشید: تمرین ورزشی به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. اگر به تنبلی تخمدان مبتلا هستید، افزایش فعالیت روزمره‌تان و شرکت در یک برنامه ورزشی منظم می‌تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد یا به کل درمان کند. به این‌صورت هم وزن خود را تحت کنترل خواهید‌داشت، هم از وقوع دیابت پیشگیری خواهید‌کرد.

۳. تغییر سبک زندگی در درمان تنبلی تخمدان یعنی چی؟

پزشک ممکن است کاهش وزن با استفاده از یک رژیم غذایی کم‌کالری، به همراه فعالیت‌های ورزشی متعادل را توصیه کند. حتی کاهش نسبتا کم‌وزن، برای مثال کاهش ۵٪ از وزن بدن، می‌تواند وضعیت بیمار را بهبود بخشد. کاهش وزن حتی می‌تواند اثربخشی داروهای تجویز‌شده برای سندرم تخمدان پلی کیستیک را افزایش دهد و به بهبود ناباروری کمک‌کند.

درمان تنبلی تخمدان ورزش است
یکی از روش‌های درمانی که برای تنبلی تخمدان در نظر گرفته‌می‌شود، ورزش کردن است.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش (ورزش درمان تنبلی تخمدان چیست)

هر نوع ورزش و فعالیت بدنی تاثیر مثبتی در کاهش علائم تنبلی تخمدان دارد. ورزش علاوه بر سلامت بدن با کاهش وزن و کاهش چربی نواحی شکم به درمان این اختلال کمک می‌کند. معمولا پزشک از خانم‌هایی با اختلال تخمدان پلی کیستیک می‌خواهد که روزانه حدود نیم ساعت ورزش کنند تا شانس باروری آنها بیشتر شود.

تاثیر پیاده روی بر تنبلی تخمدان و نشانه های تنبلی تخمدان چیست؟

هر نوع فعالیت بدنی از جمله پیاده‌روی منظم می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی درمان تنبلی تخمدان داشته‌باشد. زمانی که در کنار پیاده‌روی سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید و رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید، شانس تخمک‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و علائم این اختلال به‌مرور کمتر می‌شود.

۴. درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

در طب سنتی برای درمان تنبلی تخمدان راهکارهایی ارائه شده‌است. در این طب علت تنبلی تخمدان رطوبت و سردی است. باید مصرف مواد غذایی سرد را کاهش داد و در زمان پریود استحمام نکرد. یکی از راهکارهایی که در طب سنتی معرفی شد‌‌ه‌است، بادکش زیر شکم و کمر است.

شب‌ها می‌توانید یک لیوان عرق رازیانه بخورید تا سردی بدن از بین برود. عسل و سیاه‌دانه را با هم ترکیب کرده و روزی دو قاشق مرباخوری مصرف کنید. یک نوع ترکیب هم برای استفاده واژینال معرفی شده‌است که از ترکیب عسل، روغن زیتون و زاج به وجود می‌آید.

۵. رژیم غذایی مناسب برای تنبلی تخمدان پلی کیستیک چیست؟

برای کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک هیچ رژیم غذایی استانداردی وجود ندارد. اما ۳ نوع رژیم غذایی وجود دارد که ممکن است به خانم‌هایی با این مشکل کمک‌کند.

  • رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین: غذاهایی که گلیسمی پایینی دارند، آهسته‌تر هضم می‌شوند. به همین دلیل سطح انسولین به‌اندازه خوردن کربوهیدرات‌ها افزایش پیدا نمی‌کند. این نوع غذاها شامل غلات کامل، حبوبات، آجیل، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات نشاسته‌ای می‌شود.
  • رژیم غذایی ضدالتهابی: مواد غذایی ضدالتهابی مانند توت‌ها، ماهی‌های چرب، سبزیجات برگ‌دار و روغن زیتون علائم مربوط به التهاب مانند خستگی را کمتر می‌کنند.
  • رژیم غذایی دش: این نوع رژیم غذایی فشارخون بالا را کنترل می‌کند و احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این رژیم شامل ماهی، مرغ، میوه، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی کم‌چرب می‌شود.

می‌خوای برای درمان تنبلی تخمدان سبک زندگیت رو تغییر بدی؟

۶. درمان تنبلی تخمدان با داروی گیاهی

گیاهان دارویی برای تنبلی تخمدان متنوع هستند. در ادامه برخی از مواد طبیعی و داروهای گیاهی که به بهبود تنبلی تخمدان کمک می‌کنند را آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

چای سبز و تنبلی تخمدان

چای سبز حاوی ماده‌ای به نام لتروزول است که تخمک‌گذاری را در خانم‌ها تحریک می‌کند. اگر شما هم با تنبلی تخمدان مواجه هستید، سعی کنید بیشتر از چای سبز بنوشید تا نوشیدنی‌های دیگر. اما فراموش نکنید که در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی مفیدی زیاده روی نکنید. یکی دیگر از اثراتی که چای سبز بر تخمدان پلی کیستیک دارد، کاهش مقدار تستوسترون خون است. اگر هورمون‌های مردانه کاهش پیدا کنند، بهبودی PCOS تسریع پیدا می‌کند.

پیاز درمانی برای تنبلی تخمدان

پیاز یک گیاه بسیار مفید است که برای موارد زیر کاربرد دارد؛

  • درمان علائم یائسگی مثل گرگرفتی
  • بهبود تنبلی تخمدان
  • رفع نازایی
  • درمان یائسگی زودرس
  • کاهش هورمون FSH
  • درمان عفونت‌های زنانه

جوشانده پیاز را به همراه جوشانده خرنوب میل کنید و اثرات جادویی این داروی گیاهی را ببینید. جوشانده پیاز را به این شکل آماده کنید؛

مواد لازم:

  • ۱ عدد پیاز متوسط
  • یک و نیم لیوان آب

طرز تهیه:

  1. آب را بجوشانید.
  2. پیاز را پوست بگیرید. به چند قسمت تقسیم کنید و در آب بیندازید.
  3. ۵ دقیقه آنها را بجوشانید و سپس پیاز را خارج کنید و آب را بنوشید.

اگر علائم تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را دارید، باید به متخصص زنان یا متخصص غدد تولید مثل مراجعه کنید.

افشره گل سرخ برای تنبلی تخمدان (کاهش علائم تنبلی تخمدان در دختر)

افشره گل سرخ از درمان‌های گیاهی است که می‌تواند میل جنسی را افزایش دهد و از طرفی بر روی تنبلی تخمدان تاثیر مثبت بگذارد. این داروی گیاهی هورمون‌ها را تنظیم می‌کند.

ژل رویال برای تنبلی تخمدان

ژل رویال از محصولات زنبور عسل است و یکی از مواد گیاهی و مفید برای درمان تخمدان پلی کیستیک است. این ژل را باید با دقت زیادی مصرف کرد زیرا اگر بیش از اندازه و یا کم‌تر از میزان کافی مصرف گردد، می‌تواند در درمان بی‌اثر باشد و مشکلات دیگری را برای مصرف کنند به بار آورد.

اگر به صورت بلند مدت از این ژل استفاده کنید، بهبودی تنبلی تخمدان را به چشم خواهی‌ دید.

پای شیر برای تنبلی تخمدان

پای شیر یکی از گیاهان از خانواده گل سرخ است که در درمان بسیاری از مشکلات زنان نقش دارد. جالب است بدانید که پای شیر می‌تواند مشکلات خانم‌ها در رابطه با تنبلی تخمدان را بهبود ببخشد. مثلا پای شیر در بهبود پرمویی زنان نقش دارد. همچنین این گیاه مفید و اعجاب انگیز در تخمک‌گذاری و کاهش میزان FSH و بهبود دیابت هم موثر است. با استفاده‌ی این گیاه می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

طریقه مصرف رازیانه برای تنبلی تخمدان

رازیانه برای مشکلات بسیاری کاربرد دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند؛

  • پر مویی زنان
  • تخمک گذاری نامنظم
  • عدم تخمک گذاری
  • لکه بینی (ایا لکه بینی از علائم تنبلی تخمدان است؟ بله! ممکن است که بروز کند!)
  • قاعدگی نامنظم
  • ریزش مو
  • درد شکمی
  • نازایی و ناباروری

رازیانه سرشار از استروژن است و باعث غالب شدن هورمون زنانه به مردانه می‌شود و در درمان مشکلاتی مانند تنبلی تخمدان نقش اساسی دارد. نحوه مصرف این گیاه دارویی بی‌نظیر نیم فنجان نوشیدن عرق رازیانه بعد از هر وعده غذایی است. همچنمین می‌توانید یک هفته قبل از شروع موعد پریود، روزی یک فنجان دمنوش رازیانه میل کنید.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

برای کنترل تنبلی تخمدان هر نوع رژیم غذایی سالم پیشنهاد می‌شود. خانم‌هایی که دچار این اختلال هستند باید از خوردن مواد غذایی مضر مانند غذاهای فست‌فودی دوری کنند. خوراکی های مفید برای تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • غذاهای طبیعی و فرآوری‌نشده
  • غذاهای پر فیبر
  • ماهی‌های چرب از جمله سالمون و ماهی تن
  • کلم‌پیچ و اسفناج
  • میوه‌های قرمز مانند انگور قرمز، شاتوت و گیلاس
  • کلم بروکلی و گل‌کلم
  • حبوبات
  • چربی‌های مفید مانند روغن زیتون
  • آجیل
  • شکلات تلخ
  • ادویه‌جات مانند زردچوبه و دارچین.

میوه های مفید برای تنبلی تخمدان کدامند؟

میوه‌های تازه همگی باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. در این میان خوردن میوه‌های قرمز بیشتر توصیه می‌شود. میوه‌هایی به رنگ قرمز تیره مانند انگور قرمز، شاتوت، گیلاس و آلبالو می‌توانند به شما در کنترل علائم کمک‌کنند.

علائم تنبلی تخمدان چیست؟
یکی از علائم تنبلی تخمدان آکنه است.

درمان تنبلی تخمدان در خانه

درحالی‌که هیچ درمانی برای تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد، چندین کار وجود دارد که می‌توانید در خانه برای مدیریت علائم خود انجام‌دهید:

  • حفظ یک رژیم غذایی سالم: داشتن رژیم غذایی متعادل که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی است می‌تواند به بهبود مقاومت به انسولین و تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک‌کند. غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین انتخاب کنید که می‌تواند به تثبیت سطح قندخون کمک کند. از غذاهای فرآوری‌شده و شیرین خودداری کنید، زیرا می‌توانند مقاومت به انسولین را بدتر کنند.
  • به طور منظم ورزش کنید: ورزش منظم می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش وزن کمک کند، که می‌تواند علائم تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک را بهبود بخشد. در بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​را هدف قرار دهید. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه سواری یا شنا را درنظربگیرید.
  • استرس را مدیریت کنید: استرس می‌تواند علائم تنبلی تخمدان را تشدید کند، بنابراین یافتن راه‌هایی برای مدیریت استرس مهم است. تمریناتی مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفس عمیق را در‌نظربگیرید. وقت گذاشتن برای استراحت و انجام فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید نیز می‌تواند به کاهش استرس کمک‌کند.
  • سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن می‌تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را بدتر کند و خطر عوارضی مانند بیماری قلبی و دیابت را افزایش‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، با پزشک خود در مورد راهکارهای ترک سیگار صحبت کنید.
  • حفظ وزن سالم: زنان مبتلا به تنبلی تخمدان در معرض خطر بیشتری برای چاقی و افزایش وزن هستند. کاهش وزن حتی اندکی می‌تواند به بهبود مقاومت به انسولین و تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک‌کند. به دنبال یک BMI (شاخص توده بدنی) سالم باشید و با پزشک خود درمورد یک برنامه کاهش وزن ایمن و موثر صحبت‌کنید.
  • از مصرف بیش‌ازحد الکل خودداری کنید: مصرف زیاد الکل می‌تواند مقاومت به انسولین را بدتر کرده و خطر بیماری کبد و سایر مشکلات سلامتی را افزایش‌دهد. اگر مصرف الکل را انتخاب می‌کنید، این کار را در حد اعتدال انجام‌دهید.

برخی نکات دیگر درمان تخمدان پلی کیستیک در خانه

  • خواب کافی داشته‌باشید: کم‌خوابی می‌تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را بدتر کند و خطر افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد. ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب را رعایت کنید و یک برنامه خواب منظم ایجادکنید.
  • مکمل مصرف کنید: برخی‌از مکمل‌ها ممکن است به مدیریت علائم تنبلی تخمدان کمک کنند. به عنوان مثال، اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین کمک‌می‌کنند، درحالیکه ویتامین D ممکن است به تنظیم چرخه‌های قاعدگی و بهبود باروری کمک کند. قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن‌است برخی‌از آنها با داروها تداخل داشته‌باشند.
  • چرخه‌های قاعدگی خود را کنترل کنید: پیگیری چرخه‌های قاعدگی می‌تواند به شما در شناسایی بی‌نظمی‌ها و مشکلات احتمالی باروری کمک کند. از یک تقویم یا برنامه ردیابی برای ثبت تاریخ شروع و پایان قاعدگی و همچنین علائمی که تجربه می‌کنید استفاده‌کنید.
تنبلی تخمدان چیست؟
تنبلی تخمدان علت‌های مختلفی دارد و علامت‌های آن نیز متفاوت هستند.

درمان قطعی تنبلی تخمدان و علت پریود نشدن و بزرگ شدن شکم

هیچ درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما برخی راهکارها می‌تواند به مدیریت علائم کمک کند:

  • قرص‌های ضدبارداری: قرص‌های ضدبارداری خوراکی می‌توانند چرخه‌های قاعدگی را تنظیم کرده و سطح آندروژن را کاهش دهند که می‌تواند علائمی مانند آکنه و هیرسوتیسم را بهبود بخشد.
  • متفورمین: این دارو معمولا برای درمان دیابت استفاده می‌شود، اما می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم چرخه‌های قاعدگی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک‌کند.
  • درمان‌های باروری: اگر می‌خواهید باردار شوید، دارو‌های باروری مانند کلومیفن سیترات یا گنادوتروپین‌ها می‌توانند به تحریک تخمک‌گذاری کمک کنند.
  • جراحی: در موارد نادر، ممکن است جراحی برای برداشتن کیست‌های تخمدان یا کاهش سطح آندروژن در بدن ضروری باشد.
علائمدرمانعلت
پریودهای نامنظم   تغییر سبک زندگی (مانند رژیم غذایی)مقاومت به انسولین
رشد بیش‌ازحد مو (هیرسوتیسم)ورزش، کاهش وزنآندروژن اضافی
آکنه یا پوست چربدارو درمانی (مثل متفورین)استعداد ژنتیکی
نازک شدن مو یا ریزش مو در پوست سرجراحیالتهاب
مقاومت به انسولی طب سوزنیفاکتورهای محیطی
افزایش آندروژن     مکمل‌های غذایی (به عنوان مثال، اینوزیتول، ویتامین D)چاقی
درد یا ناراحتی لگندرمان‌های رفع موهای زائد (مانند الکترولیز، لیزر موهای زائد)عدم تعادل هورمونی
مشکل باردار شدن (ناباروری)روان درمانی یا مشاوره برای افسردگی و اضطراب 
توجه: این جدول صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارد و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه‌های پزشکی استفاده‌شود. اگر مشکوک هستید که PCOS دارید یا علائمی را تجربه می‌کنید، لطفا برای تشخیص و گزینه‌های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض تنبلی تخمدان کدامند؟

عوارض تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نازایی از عوارض تخمدان پلی کیستیک است (اگر می‌خواهید بدانید که چه بیماری هایی باعث نازایی میشود می‌توانید در اینباره بیشتر مطالعه کنید!)
  • دیابت بارداری یا افزایش فشارخون در بارداری (علائم دیابت بارداری را بیشتر بشناسید!)
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی، التهاب کبدی حاد که به واسطه تجمع چربی در کبد اتفاق می‌افتد.
  • سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از نشانگان شامل فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح غیرعادی کلسترول یا تری‌گلیسرید که شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.
  • دیابت نوع ۲ یا پیش‌دیابت
  • آپنه خواب
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن
  • خونریزی غیرطبیعی رحم و لکه بینی بعد از پریود
  • سرطان پوشش داخلی رحم (سرطان مخاط رحم)

چاقی با تنبلی تخمدان مرتبط است و می‌تواند عوارض آن را بیشتر کند.

یکی از عوارض تنبلی تخمدان نازایی است. در ویدئو زیر دکتر سیروس رستمی به پرسش و پاسخ‌هایی درباره نازایی می‌پردازد که می‌تواند برای شما مفید باشد.

تنبلی تخمدان چه تأثیری روی بارداری دارد؟

یکی از نگرانی‌های اصلی خانم‌های مبتلا به تنبلی تخمدان تأثیر آن روی بارداری است. در این بخش از مطلب این موضوع را در قالب چند سؤال بررسی می‌کنیم.

متن انگلیسی:
«Women who are affected by PCOS may experience the effects throughout their lifetime.
There may be an increased risk of miscarriage, gestational diabetes, preeclampsia, and preterm births.»
ترجمه متن:
«زنانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، عوارضی مانند سقط جنین، دیابت بارداری، پره اکلامپسی و زایمان زودرس را تجربه می‌کنند.»

به نقل از medicalnewstoday

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر علائم تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را دارید، باید به متخصص زنان یا متخصص غدد تولید مثل مراجعه‌کنید. این پزشکان در زمینه سلامت باروری زنان تخصص دارند و می‌توانند آزمایش‌هایی را برای تشخیص تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام‌دهند و درمان مناسب را توصیه‌کنند. معمولا، پزشک عمومی، در صورت مشکوک بودن به PCOS شما را به متخصص ارجاع می‌دهد. اگر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را تجربه می‌کنید، بسیار مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید، زیرا تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند به مدیریت علائم و کاهش خطر عوارضی مانند دیابت و بیماری قلبی کمک کند. برای نوبت‌گیری از بهترین دکتر زنان در شهر خود به وبسایت دکترتو مراجعه‌کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکتر زنان تهران
دکتر زنان شیراز
دکتر زنان اصفهان
دکتر زنان مشهد
دکتر زنان کرج
دکتر زنان بندر عباس

برای دریافت مشاوره تلفنی از دکترهای معرفی شده می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نمی‌توان گفت علت یائسگی تنبلی تخمدان است!

سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند روی بارداری تاثیراتی داشته‌باشد. این زنان در خطر سقط جنین، دیابت بارداری، پره اکلامپسی و زایمان زودرس قرار دارند. پس از زایمان نیز نوزاد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. امکان دارد نوزاد به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شود. همچنین احتمال مرگ قبل، حین یا بعد از تولد وجود دارد.
برخی خانم‌ها با مشکل تنبلی تخمدان در بارداری دچار مشکل می‌شوند. زیرا سطح بالای هورمون مردانه از آزاد‌شدن تخمک‌ها جلوگیری می‌کند و ممکن است باعث نازایی شود. با تغذیه سالم، ورزش و کاهش وزن می‌توان تا حدودی این مشکل را برطرف کرد.

برای بالابردن شانس بارداری با وجود تنبلی تخمدان باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. حتی کاهش ۵ تا ۱۰% وزن می‌تواند شانس بارداری را به طور قابل‌توجهی بالا ببرد. تغذیه سالم و ورزش را در برنامه خود قرار دهید. بر تخمک‌گذاری نظارت دقیق داشته‌باشید تا نزدیک به تخمک‌گذاری آمیزش جنسی داشته‌باشید.
اگر این روش‌ها جوابگو نباشد، پزشک آزمایش‌های باروری تجویز کرده و در صورت نیاز مصرف داروهای باروری را توصیه می‌کند.

بسیاری از خانم‌هایی که دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، می‌توانند از طریق دارو باردار شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که تقریبا ۸۰% زنان دارای مشکل تنبلی تخمدان پس از استفاده از داروهای باروری توانسته‌اند باردار شوند. از این تعداد نیمی از آنها به طور طبیعی پس از شش دوره پریود باردار شدند.

تنبلی تخمدان وضعیتی است که در آن تخمدان‌ها مقدار آندروژن بیشتری تولید می‌کنند. آندروژن هورمون مردانه است و در بدن زنان در سطح بسیار کمی وجود دارد. به این بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک هم گفته می‌شود. این نام‌گذاری به دلیل ایجاد کیست‌های کوچک و متعدد در تخمدان‌ها است. برخی از زنانی که مبتلا به تنبلی تخمدان هستند، این کیست‌ها را ندارند و برخی افراد نیز با وجود کیست در تخمدان دچار این اختلال نیستند.

علائم این دو بیماری بسیار شبیه بوده و ممکن است برخی افراد این دو را با هم اشتباه بگیرند. مهم‌ترین تفاوت در این است که تنبلی تخمدان باعث عدم تعادل هورمونی می‌شود. اما در کیست تخمدان هورمون‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. تنها کیست‌های متعدد در تخمدان تشکیل می‌شود. کیست تخمدان بسیار رایج بوده و بسیاری از زنان در طول زندگی به آن مبتلا می‌شوند.

در طب سنتی علت تنبلی تخمدان را سردی بدن به‌ویژه سردی رحم می‌دانند. به همین دلیل گرم‌کردن بدن و خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی با طبع گرم می‌تواند در درمان این اختلال موثر باشد. حتی برای شستشوی واژن نیز ترکیباتی پیشنهاد می‌شود که سردی رحم را بگیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش وزن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد و شانس بارداری را افزایش می‌دهد. در یک تحقیق مشخص شد، زنانی که در کنار مصرف قرص‌های ضدبارداری، سبک زندگی خود را تغییر داده و لاغر شدند، در مقایسه با زنانی که فقط دارو مصرف کردند، احتمال تخمک‌گذاری بیشتری داشتند.

افزایش وزن می‌تواند شرایط تنبلی تخمدان را بدتر کند. یکی از مهمترین اقداماتی که برای کنترل علائم بیماری باید انجام شود، کم‌کردن وزن است. معمولا این خانم‌ها با کمی کاهش وزن می‌توانند شانس تخمک‌گذاری و باروری خود را بالا ببرند.

زمانی که تعادل هورمون‌ها در بدن دچار اختلال می‌شود، هورمون‌های مردانه افزایش پیدا کرده و علائمی ایجاد می‌شوند. یکی از علائم اصلی آن اضافه‌وزن و انباشته شدن رسوبات چربی زیر شکم است. بسیاری از خانم‌ها به‌صورت ژنتیکی به این اختلال مبتلا می‌شوند. اما در برخی افراد سبک زندگی ناسالم باعث بروز این علائم شده و تنبلی تخمدان را در پی دارد.

علت ریزش موی زنان می‌تواند نشانه بیماری تنبلی تخمدان باشد. ازآنجایی‌که هورمون مردانه در بدن این زنان افزایش پیدا می‌کند، ریزش مو در این اختلال با الگوی مردانه بوده و جلوی موها کم پشت می‌شود. در برخی خانم‌ها هم ممکن است باعث طاسی شود.

تنبلی تخمدان علائم متعددی را در بدن شخص ایجاد می‌کند. در بسیاری از افراد پریودها نامنظم شده یا پریودها سبک می‌شود. موهای زائد روی قفسه سینه و کمر با الگوی مردانه به وجود می‌آید. معمولا این خانم‌ها دچار افزایش وزن به‌ویژه در ناحیه شکم می‌شوند. پوست پر از آکنه شده و کم پشتی مو با الگوی مردانه در برخی افراد دیده می‌شود.

تنبلی تخمدان به دلیل ایجاد اختلال در عملکرد هورمون‌ها در دوره‌های پریود اختلال ایجاد می‌کند. معمولا این خانم‌ها دچار بی‌نظمی قاعدگی شده و ممکن است در برخی دوره‌ها، پریود نشوند. همچنین پریودها معمولا سنگین بوده و شخص طولانی‌مدت خونریزی دارد.

اختلالات هورمونی در تنبلی تخمدان می‌توانند باعث خونریزی شدید پریود شوند. زمانی که پروژسترون و استروژن در سطح طبیعی خود نباشند، پوشش داخلی رحم ضخیم شده و در زمان پریود باعث خونریزی شدید می‌شود. اگر همراه با خونریزی شدید پریود علائم دیگر تنبلی تخمدان را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود.

پریود دردناک می‌تواند از علائم شایع تخمدان پلی کیستیک باشد. معمولا افرادی که به دلیل تنبلی تخمدان پریودهای سنگین و دردناک دارند، بین دوره‌های پریود نیز درد لگن را تجربه می‌کنند. البته این علامت لزوما نشان‌دهنده تخمدان پلی کیستیک نیست و باید توسط پزشک بررسی‌های لازم انجام شود.

یکی از علائم شایع در سندروم تخمدان پلی کیستیک پریودهای نامنظم یا طولانی‌مدت است. ممکن است شخص در یک سال کمتر از ۹ بار پریود شود. اما هر پریود سنگین باشد و مدت زیادی ادامه داشته باشد.

تنبلی تخمدان می‌تواند باعث درد لگن شود. زمانی که کیست‌ها در تخمدان زیاد می‌شوند، فشار وارد کرده و دردی در ناحیه لگن ایجاد می‌کنند. گاهی ممکن است درد شبیه به سوزش باشد و به‌قدری شدید شود که نیاز به مراجعه سریع به پزشک باشد.

درمان‌های متعددی برای تنبلی تخمدان وجود دارد. اما هیچ یک از این روش‌ها درمان قطعی نبوده و همه علائم این اختلال را از بین نمی‌برند. به‌عنوان‌مثال می‌توان برای جلوگیری از رشد موهای زائد قرص‌های ضدبارداری تجویز کرد. اما زمانی که شخص بخواهد باردار شود، این روش کارساز نیست.
مهم‌ترین بخش درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک تغییر سبک زندگی، ورزش روزانه و تغذیه سالم است. کاهش وزن می‌تواند به کاهش برخی علائم تنبلی تخمدان کمک کند.

در دختران مجردی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، معمولا برای درمان از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌شود. این قرص‌ها به تنظیم هورمون‌ها کمک کرده و به قاعدگی نظم می‌دهند. اگر شخص به دیابت مبتلا شده باشد، از داروهای دیابت هم باید استفاده کرد.

تخمدان شما باید تخمک گذاری کند. داروهایی که تخمدان‌ها را به تخمک‌گذاری تحریک می‌کنند، از درمان‌های قطعی تخمدان پلی کیستیک هستند.

برای درمان تنبلی تخمدان، ابتدا باید ورزش و رژیم غذایی خود را منظم کنید و در صورت نیاز تحت نظر دکتر زنان داروهای محرک فعالیت تخمدان و تنظیم پریود مصرف کنید.

قرص هایی که برای درمان تنبلی تخمدان استفاده می‌شوند شامل داروهای ضد بارداری، داروهای هورمونی و داروهای محرک تخمک گذاری و همچنین داروهایی مانند متفورمین هستند.

بله. تنبلی تخمدان باعث آزاد نشدن تخمک‌ها می‌شود و همین تخمک‌های آزاد نشده ظاهری کیستیک به تخمدان می‌دهند.

بله. بیشتر افرادی که تنبلی تخمدان دارند بی‌نظمی در پریود شدن برایشان پیش می‌آید.

بله. در بیشتر موارد افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند، ۳ روزه و لکه‌ای پریود می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تنبلی تخمدان

  1. H.B گفت:

    سلام . وقت بخیر
    راستش من pco هستم و پریود هام نامنظمه ، ۵ آبان پریود شده بودم که حدود یه هفته طول کشید بعد قرار بود از روز ۱۲ قاعدگی داروی مدروکسی پروژسترون بخورم روزی دو تا به تجویز پزشک اما من ۳ تا خوردم یعنی یه روز کامل و یه روز نصفش بعد به خاطر اینکه فشارم رو بالا می‌بره قطع کردم. بعد الان یه هفته بعدش پریود شدم و شدید هم خونریزی دارم.
    آیا طبیعی هست؟ مشکلی نیست؟
    و به جا اون دارو چی خوبه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خونریزی شما طبیعی نیست و باید سونوگرافی رحمی و آزمایشات هورمونی برای شما انجام بشه و نیاز به مصرف داروهای هورمونی تحت نظر متخصص زنان داری.
      متخصص زنان و زایمان

      1. H.B گفت:

        بله ممنونم🙏

        1. همیار دکترِتو گفت:

          ممنون از همراهی شما.

  2. مهدیه گفت:

    سلام وقت بخیر ،من ۲۲ سالمه و مجردم ،من تنبلی تخمدان دارم و اینکه اندازه تخمدان هام مقداری بزرگ تره ، ریزش موی شدید و نازکی مو های سر ، ضخیم شدن موهای صورتم و بدنم نسبت به ۱۷ و ۱۸ سالگیم و قدم ۱۶۰ و وزنم ۵۶ کیلو هست، تنبلی تخمدان در بین خانواده ما مرسوم هست ، قاعدگی نامنظمی داریم تا حالا سه بار آمپول پروژسترون زدم هر بار ۴ عدد، سه ماه ماهی ۱۰ شب هرشب دو قرص پروژسترون مصرف میکردم برای تنظیم پریود شدنم ، این دارو ها باعث حساسیت پوست صورتم و آکنه شد و ایجاد رگه های قرمز رنگ روی کشاله ران ، بازو ، پشت زانو و ساق پام شد، بعد از قطع دارو بعد از یک ماه دوباره عادت ماهانه ام تنظیمش بهم خورد، سنو گرافی دادم و‌ گفتن که تنبلی تخمدان دارم و تخمدان هام مقداری بزرگ تر هستن به دکتر مراجعه کردم برام قرص گیاهی ویتاگنوس رو تجویز کرد و قرص ویتامین ایی برای سه ماه روزی دوعدد ، و آمپول پروژسترون زدم بعد از سه ماه مصرف هرماه عادت ماهانه میشدم اما نامرتب بود الان ماه چهارم یا پنجم بعد از خوردن داروها هست اما دوباره عادت ماهانه نشدم و کمرم درد خفیفی دارم ممنون میشم راهنماییم کنید من چند ساله دکتر میرم و به نتیجه ایی نمیرسم .

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سندرم تخمدان پلی کیستیک در شما موجب این اختلالات شده. کاهش وزن تاثیر بیشتری در کاهش علایم در کنار درمان دارویی دارد. داروهای موثرتری نیاز دارید. بنابراین بهتره از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

  3. Zor گفت:

    سلام وقتتون بخیر ۲۷ سال سن دارم و مجرد هستم چن روزی هست ک خونریزی از واژن دارم سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها انجام دادم و بهم گفتن ک تنبلی تخمدان دارم درصورتی ک پریودی های منظم دارم و وزن زیادیم ندارم با توجه ب قد ۷۰ کیلو ام ب نظرتون تشخیص درست بوده یا با توجه ب خونی ک هنگام دفع ادرار از واژنم میاد علت دیگ ای میتونه داشته باش

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      در مورد خونریزی واژن می تونین در مجله ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
      ۷ دلیل اصلی برای خونریزی واژینال و عللی که منجر به لکه‌بینی می‌شوند

  4. م. م گفت:

    سلام . بنده به تنبلی تخمدان دچارم و جدیدا به کیست سینه و توده ی فیبروادنوم هم مبتلا شدم
    درمان تنبلی تخمدان من به چه صورته ؟ تاکید شده داروی هورمونی نباید استفاده کنم
    ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه در این مورد از متخصص زنان کمک بگیرین:
      لیست متخصصین زنان

  5. زهرا حکمی گفت:

    سلام من ۲۳سالم هست و پریود های نامنظم داشتم و مجردم و تنبلی تخمدان دارم کتر گفت ۵ماه دارو مصرف کن وقتی داروهارو مصرف کردم پریود شدنم ب موقع حتی دووسه روز زودتر بود بد پنج ماه ک قطع کردم دوباره پریودم عقب افتاد و دکتر گف۵ماع دیگ هم مصرف کن.بنظرشما بدازاین دوره من ب حالت عادی برمی‌گردم؟؟؟؟مصرف داروهامو قط نکنم؟ چون باایت پنج ماع میشع ده ماه ک دارم دارو مصرف میکنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      تشخیص اینکه داروهارو قطع کنین یا ادامه بدین با پزشکتون هست که در جریان بیماریتون هستن.

  6. فاطمه زهرا گفت:

    سلام دخترم ۱۴ سالست و نزدیک ۸ ماه از مریضی خودش بیخبر بود و بریدمش سونو و گفت تنبلی تخمدان داره و بهش دارو داد داروی ضدبارداری. و الان یک ماهه که تموم کرده قرصاشو و پریود نشده خیلی ناراحته که مثل دختران دیگه پریود منتظم نداره،میشه بگید مشکل دوباره چیه ممنون میشم که بگید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      درمان رو باید ادامه بدین تا هورمون هاشون به سطح طبیعی برسن. لازمه در مورد نوع داروی مصرفی و مدت زمان درمان به متخصص زنان مراجعه کنین:
      لیست متخصصین زنان

  7. مهدیه گفت:

    سلام من خیلی دیر پریود میشم آیا ممکنه تنبلی تخمدان داشته باشم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای تشخیص تنبلی تخمدان لازمه آزمایش بدین و سونوگرافی انجام بشه. برای این موضوع می تونین به متخصص زنان مراجعه کنین:
      لیست متخصصین زنان

  8. سین گفت:

    سلام
    به خاطر قاعدگی نامنظم و طولانی مدت به دکتر مراجعه کردم و سونو گرافی انجام دادم گفتن که تنبلی تخمدان دارم مجردم و۲۷ سالمه برای ۵ ماه قرص دادن که قاعدگیم منظم بشه و گفتن که اگه دوباره نامنظم شد مراجعه کنم.(هنوز قرص مصرف نکردم) یک هفته ازپریودیم گذشته و رفتم پیاده روی و البته دویدم و باعث خونریزی شد البته خیلی کم میخواستم ببینم به خاطر پیاده روی هست یعنی ضرر داره و نباید ادامه بدم؟ البته وزنم کمه و جدیدا کمتر شده ولی آزمایش تیروئید دادم مشکلی نبود.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      ورزش می تونه در تنبلی تخمدان موثر باشه اما باید داروهاتون رو هم مصرف کنین.

    2. غزال گفت:

      سلام خسته نباشید من تمام علائم مربوط به تنبلی تخمدان رو دارم رفتم دکتر سونوگرافی نکرد فقط با استناد به این علائم گفت تنبلی تخمدان داری و برای ۳ سال باید داروی ضد باروری بخوری و یه سری داروی دیگه برای ۶ ماه بنظرتون باز به متخصص دیگه ای مراجعه کنم؟
      و روند درمان هم برام خوب بود چون من درد های شدیدی داشتم برای پریود اما بعد از مصرف خیلی بهتر از قبل شدم حدودا ۱ هفته هست که دارم از قرص ضد باروری استفاده میکنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        سندرم تخمدان پلی کیستیک خیلی نیاز به انجام سونو برا اثبات نداره و بات علایم بالینی و آزمایشات هورمونی قابل تشخیصه. کم کردن اضافه وزن و داشتن وزن مناسب کمک زیادی به شما میکنه. تحت نظر متخصص زنان دوره ای داروها را استفاده و برا پیگیری درمان مراجعه کن.

  9. زهرا ملکی گفت:

    با سلام من یه پسر ۵ ساله دارم ،پریود هام کاملا نامنظم بود از همان سن بلوغ، اما تقریبا ۱سالی میشه که یکی در میون پریود میشم یا اصلا نمیشم و رفتم دکتر امپول زد و پریود شدم و قرص LDتجویز کرد،منم۶ماه مصرف کردم و بعد قطع کردم و الان باز پریود نمیشم..میخوام بدونم ایا تنبلی تخمدان درمان داره؟یا تا اخر عمرم باید قرصLDمصرف کنم؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      روند درمان در همه بیماران یکسان نیس اما با ورزش و مصرف دارو میشه در بهبودتون پیشرفت حاصل بشه.

  10. مریم رستمی راد گفت:

    سلام خسته نباشید.نزدیک به یکساله برای بارداری اقدام کردم ولی نشدم یه دخترپنج ساله دارم و۳۴سال سن.پریودیم هم منظمه.امروزسونو دادم بزرگترین فولیکول درتخمدان راست۷mmودرتخمدان چپ۸.۵هستش.آیاتنبلی تخمدان دارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      اندازه‌ی فولیکول در روزهای مختلف چرخه‌ی قاعدگی متغیره و زیر ۶ سانتی متر نباید باشد.