داروی هیدروکسی‌ زین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هیدروکسی‌ زین برای درمان خارش ناشی از آلرژی استفاده می‌‌شود. همچنین ممکن است این دارو برای درمان اضطراب پس از عمل جراحی نیز کاربردی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی هیدروکسی‌ زین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آن

داروی هیدروکسی‌ زین برای تسکین علائم شرایط آلرژیک (مانند کهیر و درماتیت تماسی) و کمک به کنترل اضطراب و تنش ناشی از شرایط عصبی و عاطفی، به خصوص قبل از عمل جراحی، استفاده می‌شود. این دارو در دوزهای ۱۰، ۲۵ و ۵۰ میلی‌گرمی در دسترس است.

عوارض جانبی رایج هیدروکسی‌ زین یا تدازین، خواب آلودگی (برای کاهش تنش و اضطراب)، کاهش تمرکز و در مواردی حالت تهوع و استفراغ است. برخی افراد نیز خشکی دهان را بعد از مصرف دارو گزارش داده‌اند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید که می‌خواهیم به طور دقیق‌تری با نحوه مصرف و کاربرد تدازین آشنا شویم.

هیدروکسی‌ زین چیست و چه کاربردی دارد؟

هیدروکسی زین به انگلیسی hydroxyzine، در بزرگسالان و کودکان برای تسکین خارش ناشی از واکنش‌های پوستی آلرژیک استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از این دارو در کوتاه‌مدت برای درمان اضطراب استفاده شود و به شما کمک کند پس از یک عمل جراحی احساس آرامش داشته باشید. عملکرد هیدروکسی‌زین به شکل انسداد یک ماده طبیعی هیستامین (ماده‌ای که بدن طی یک واکنش آلرژیک تولید می‌کند) است.

نام‌های تجاری دارو:

  • آتاراکس
  • قرص تدازین ۱۰ و ۲۵ میلی‌گرم
  • شربت هیدروکسی زین اکسیر ۱۰ میلی‌گرم یا ۵ میلی‌لیتر
  • شربت هیستازد ۱۰ میلی‌گرم یا ۵ میلی‌لیتر

اشکال رایج دارویی:

  • آمپول هیدروکسی زین
  • قرص هیدروکسیزین
  • ژل، پماد یا کرم هیدروکسیزین

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص یا دکتر آسم و آلرژی مراجعه کنید.

خواص و فواید قرص هیدروکسی زین چیست؟

هیدروکسی زین از گروهی از داروها به نام دی فنیل اتان‌ها به دست می‌آید. اگرچه هیدروکسیزین به عنوان مسدودکننده هیستامین (H1) یا آنتی هیستامین طبقه‌بندی می‌شود، اما دارای خواص آرامش بخش، ضد استفراغ، ضد اسپاسم و آنتی کولینرژیک هم هست.

هیدروکسی زین چیست؟
هیدروکسی زین به انگلیسی hydroxyzine، در بزرگسالان و کودکان برای تسکین خارش ناشی از واکنش‌های پوستی آلرژیک استفاده می‌شود.

نحوه‌ مصرف هیدروکسی‌ زین چگونه است؟ (روش مصرف قرص هیدروکسی زین)

قرص هیدروکسی زین ۱۰ را به صورت خوراکی، همراه غذا یا بدون غذا، طبق دستور پزشک، معمولا سه تا چهار بار در روز مصرف کنید. در صورتی که از شکل مایع دارو استفاده می‌کنید در نظر داشته باشید که هر بار از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید. از قاشق‌های غذاخوری خانگی برای مصرف دارو استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را مصرف نکنید.

برای نگهداری صحیح داروی هیدروکسی‌زین آن را در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین شربت هیدروکسی زین را فریز نکنید و در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید. برای اطلاعات بیشتر درباره این دارو، توصیه می‌کنیم از مشاوره دارویی در سایت دکترتو استفاده کنید.

نمیدونی چطوری حساسیت پوستی رو درمان کنی؟

همین الان از متخصصان مشاوره بگیر

علائم اوردوز مصرف داروی هیدروکسی‌ زین چیست؟

اگر فردی بیش از اندازه از داروی هیدروکسی‌زین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر دوز مصرفی داروی هیدروکسی زین ۱۰ یا سایر دوزهای آن را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر این دارو نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف هیدروکسی زین کی است؟

اگر از قرص هیدروکسیزین برای کمک به مشکلات خواب ناشی از اضطراب یا استرس استفاده می‌کنید، آن را درست قبل از خواب مصرف کنید تا بیشترین تأثیر را داشته باشید. تاثیرگذاری آن فقط چند ساعت طول می‌کشد، اما می‌تواند تا ۶۰ ساعت در سیستم ایمنی باقی بماند. دارو و هیستازد کودکان را می‌توانید با یا بدون غذا مصرف کنید.

موارد مصرف و کاربرد قرص هیدروکسی زین چیست؟

هیدروکسی زین یک آنتی هیستامین نسخه‌ای با تجویز پزشک است که برای درمان کوتاه مدت اضطراب و مدیریت خارش و حساسیت پوستی استفاده می‌شود. چه زمانی خارش بدن خطرناک است؟ زمانی که خارش و التهاب بیشتر از ۱۴ روز طول بکشد، حتما باید پزشک متخصص آن را بررسی کند و تنها مصرف دارو کارساز نیست.

در بعضی موارد به‌عنوان آرامش‌بخش قبل و بعد از بیهوشی عمومی کاربرد دارد. در ادامه به بررسی موارد استفاده هیدروکسی زین در شرایط گوناگون می‌پردازیم. برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با پزشک عمومی مشورت کرده یا از سیستم مشاوره آنلاین با دکتر عمومی در سایت دکترتو استفاده کنید.

دوز مصرف قرص هیدروکسی زین برای کودکان و بزرگسالان چقدر است؟
دوز مصرف قرص حساسیت هیدروکسی زین به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

۱. شربت هیستازد یا هیدروکسی زین برای کودکان و نوزادان

شربت هیدروکسی زین برای کودکان محدودیت سنی برای استفاده ندارد. کودکان کمتر از ۶ سال به میزان ۵۰ میلی‌گرم می‌توانند از آن مصرف کنند. از داروی تدازین برای درمان حساسیت پوستی و خواباندن کودک استفاده می‌شود.

۲. شربت هیدروکسی زین برای گلو درد

از شربت هیدروکسیزین برای درمان سرفه و گلودرد حاصل از آلرژی استفاده یم‌شود. اما توجه داشته باشید که این دارو را با قرص گلودرد مصرف نکنید. استفاده از داروهایی مانند دکسترومتورفان همراه با هیدروکسی زین ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، ممکن است در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی نیز دچار اختلال شوند.

۳. هیدروکسی زین برای پسوریازیس و حساسیت پوستی

آنتی هیستامین‌های آرام‌بخش مانند هیدروکسیزین و دوکسپین برای درمان خارش پسوریازیس و برطرف کردن علت حساسیت پوستی استفاده می‌شوند. آنها ممکن است نقشی در درمان خارش شبانه داشته باشند یا از قرص هیدروکسی زین برای خارش واژن استفاده شود.

هیستازد بثورات پوستی را درمان می‌کند و خارش ناشی از شرایط آلرژیک مانند درماتیت تماسی، درماتیت آتوپیک (اگزما) و کهیر را تسکین می‌دهد. اگر علائم شما شدید بود یا با مصرف دارو دچار عوارض شدید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره آنلاین با دکتر آسم و آلرژی در سایت دکترتو استفاده کنید و زودتر جواب بگیرید.

۴. هیدروکسی زین برای سرماخوردگی، سرفه و آبریزش بینی

قرص هیدروکسیزین نوعی آنتی هیستامین است. به همین دلیل از این دارو می‌توانید برای درمان علائم آلرژی و سرماخوردگی، مانند آبریزش بینی و خارش یا آبریزش چشم، استفاده کنید.

هیدروکسیزین برای سرماخوردگی مفید است؟
از این دارو می‌توانید برای درمان علائم آلرژی و سرماخوردگی، مانند آبریزش بینی و خارش یا آبریزش چشم، استفاده کنید.

۵. هیدروکسی زین برای آبله مرغان

باتوجه به اینکه آبله مرغان یک بیماری ویروسی است و از علائم مهم آن ایجاد جوش و لکه‌های قرمز خارش دار است، با صلاحدید و مشورت پزشک می‌توان از هیدروکسی زین ۲۵ یا دوزهای دیگر آن استفاده کرد. این دارو برای استفاده نیاز به نسخه پزشک دارد.

۶. پماد هیدروکسی زین برای اگزما

نقش هیستامین در خارش همراه با اگزما به طور کامل مشخص نشده است، اما آنتی هیستامین‌های خوراکی سالها است که در درمان اگزما استفاده می‌شوند. کلرفنیرامین و پماد و کرم هیدروکسی زین می‌توانند تا حد زیادی علایم حساسیت‌زا را کاهش دهند.

۷. هیدروکسی زین برای حالت تهوع

حداکثر مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم از شربت هیستازد هیدروکسی زین در روز برای بزرگسالان می‌تواند علائم تهوع و استفراغ را کاهش دهد. دارو را با یا بدون غذا مصرف کنید و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا اثر خود را بگذارد. بعد از حدود ۲ ساعت اثر کامل آن را احساس خواهید کرد.

۸. هیدروکسی زین برای نیش حشرات

بدیهی است که هیدروکسیزین یک آنتی هیستامین است و می‌تواند برای شرایط حاد التهابی و آلرژیک مانندنیش زنبور و نیش حشرات و بعد از واکسیناسیون استفاده شود.

۹. قرص هیدروکسی زین و فشار خون

هیستازد می‌تواند ریتم غیر طبیعی قلب و فشار خون پایین را ایجاد کند. اگر قبل از مصرف مشکلات قلبی یا بیماری کبدی و کلیوی داشته باشید، خطر این عوارض جانبی بیشتر است. قبل از شروع قرص خوراکی هیدروکسیزین به پزشک خود اطلاع دهید.

۱۰. هیدروکسی زین اضطراب را کاهش می دهد؟

بله از قرص و شربت هیستازد ۱۲۰ میلی لیتر و دوزهای دیگر آن برای کاهش علائم استرس و اضطراب و ایجاد حالت آرامش و خواب استفاده می‌شود. تا زمانی که ندانید هیدروکسیزین بر شما تأثیر می‌گذارد یا خیر، نباید رانندگی کنید یا با ماشین آلات سنگین کار کنید.

دوز مصرف قرص هیدروکسی زین برای کودکان و بزرگسالان چقدر است؟

دوز مصرف قرص حساسیت هیدروکسی زین و شربت ضد حساسیت پوستی به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد. در کودکان دوز بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید. در صورتی که علائم بیماری شما ادامه پیدا کرد یا حال‌تان وخیم‌تر شد به دکتر عمومی خود اطلاع دهید.

  • بزرگسالان: ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم به مقدار ۴ بار در روز
  • کودکان ۶ سال و بزرگتر: ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز
  • کودکان کمتر از ۶ سال: ۵۰ میلی‌گرم در روز

جوش‌های قرمز دردناک داری؟ فکر می‌کنی آبله مرغان گرفتی گرفتی؟

همین الان برای درمان اقدام کن

عوارض جانبی مصرف هیدروکسی‌ زین چیست؟

خواب‌آلودگی، سرگیجه و تار شدن دید، از جمله عوارض قرص تدازین ۱۰ و ۲۵ میلی گرم است. در صورتی که هرکدام از این علائم ادامه پیدا کرد یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید. سایر موارد عبارت‌اند از:

  • خشکی دهان: برای از بین بردن خشکی دهان از آبنبات‌ها یا آیس‌چیپس‌های بدون قند استفاده کنید، آدامس بدون قند بجوید، آب بیشتری بنوشید یا از یک جایگزین بزاق دهان استفاده کنید.
  • مشکلات قلبی: در صورتی که به عوارض جانبی بسیار جدی مانند تشنج، ضربان قلب سریع و نامنظم، سرگیجه‌ی شدید و بی‌هوش شدن مبتلا شدید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.
  • تغییرات روحی: در صورتی که عوارض جانبی خطرناکی مانند تغییرات روحی و روانی مثل بی‌قراری، گیجی و توهم، لرزش و مشکل در ادرار کردن را تجربه می‌کنید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی هیدروکسی‌زین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی هیدروکسی‌زین را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی هیدروکسی‌زین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

متن انگلیسی: «tell your doctor if you have a prolonged QT interval (a rare heart problem that may cause irregular heartbeat, fainting, or sudden death) or if you plan to be pregnant or are pregnant. Your doctor will probably tell you not to take hydroxyzine.»
ترجمه فارسی: «اگر فاصله QT طولانی مدت دارید (یک مشکل قلبی نادر که ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم، غش یا مرگ ناگهانی شود) یا اگر قصد بارداری دارید و باردار هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که هیدروکسی زین مصرف نکنید.»

به نقل از سایت medlineplus

موارد احتیاط مصرف هیدروکسی‌ زین چیست؟

قبل از استفاده از شربت هیستازد هیدروکسی زین سابقه‌ پزشکی خود از جمله مشکلات تنفسی مانند آسم و آمفیزم، فشار بالای چشم (گلوکوم)، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی، تشنج، مشکلات روده مانند زخم و انسداد، تیروئید پر کار و مشکل در ادرار کردن (برای مثال به دلیل بزرگی پروستات) را با پزشک در میان بگذارید. سایر موارد مهم شامل موارد زیر است:

  • پیش از مصرف داروی هیدروکسی‌زین در صورتی که به این دارو یا به لووستیریزین حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.
  • مصرف هیدروکسی‌ زین ممکن است منجر به بروز افزایش سطح کیوتی QT شود که بر ریتم قلب تاثیر می‌گذارد. افزایش سطح کیوتی به ندرت می‌تواند باعث ضربان قلب سریع و نامنظم و علائمی مانند سرگیجه‌ شدید و بی‌هوش شدن را به دنبال داشته باشد اما در صورت بروز این مشکلات به سرعت به مراقبت‌های پزشکی احتیاج دارید.
  • هنگام مصرف هیدروکسی‌زین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.
  • در صورت استفاده از داروهای خاصی مانند قرص‌های آب و داروهای ادرار آور یا در صورتی که شرایطی از قبیل تعرق شدید، اسهال یا استفراغ با پزشک خود درباره‌ مصرف دارو صحبت کنید.
  • شکل شربت این دارو ممکن است حاوی شکر یا الکل باشد. در صورت ابتلا به دیابت، بیماری‌های کبدی و هر شرایط دیگری که نیاز به محدود کردن این مواد در رژیم غذایی خود دارید احتیاط کنید.
  • ممکن است کودکان نسبت به عوارض جانبی شربت هیستازد هیدروکسی زین حساس‌تر باشند. مصرف هیدروکسی‌ زین علاوه بر ایجاد خواب‌آلودگی ممکن است باعث ایجاد هیجان در کودکان شود.
  • معمولا سالمندان بیشتر از سایرین به عوارض جانبی داروی هیدروکسی‌ زین واکنش نشان می‌دهند. خواب‌آلودگی، گیجی، یبوست، مشکل در ادرار کردن و افزایش سطح کیوتی از جمله‌ این عوارض هستند. خواب‌آلودگی و گیجی خطر زمین خوردن را افزایش می‌دهد.

هیدروکسی زین در دوران بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

برای مصرف داروی هیدروکسی‌زین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردارید فقط در صورت نیاز ضروری داروی هیدروکسی‌زین را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تداخلات دارویی هیدروکسی‌ زین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی هیدروکسی‌زین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی هیدروکسی‌زین نفرمایید:

  • محصولاتی که موجب خواب‌آلودگی می‌شوند مانند داروهای ضد افسردگی و ضد سرفه از قبیل کدئین و هیدروکدئین
  • الکل و ماری‌جوانا
  • داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب مثل آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم
  • داروهای شل کننده‌ عضلات از جمله کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین
  • آنتی‌هیستامین‌های دیگری مثل دیفن‌هیدرامین و پرومتازین
  • آنتی‌هیستامین‌هایی که مصرف پوستی (کرم، پماد یا اسپری) دارند
  • داروی هیدروکسی‌زین بسیار شبیه به سیتریزین و لووستیریزین است. توجه داشته باشید که این داروها را همراه با هیدروکسی‌زین مصرف نکنید.
  • مصرف داروی هیدروکسی‌زین ممکن است نتایج تست‌های آزمایش‌گاهی خاصی مانند آزمایش پوستی آلرژی و سطح کورتیکواستروئیدی ادرار را تحت تاثیر قرار دهد. لازم است اطمینان حاصل کنید که تمامی پزشکان و همه‌ کارکنان آزمایشگاه در جریان استفاده‌ی شما از داروی هیدروکسی‌زین قرار بگیرند.

عکس قرص هیدروکسی زین

این دارو به گروهی از داروها به نام آنتی هیستامین تعلق دارد و می‌تواند با علائم سرگیجه و خواب آلودگی همراه باشد. قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. تصویر زیر، نمونه‌ای از داروی تدازین را نشان می‌دهد.

تداخلات دارویی هیدروکسی‌ زین با داروهای دیگر چیست؟
تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی هیدروکسی‌زین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود.

اطلاعات دارویی قرص و شربت هیدروکسی زین

مکانیسم اثر غالب هیدروکسی‌ زین به عنوان یک آگونیست معکوس گیرنده H1 قوی است. هیدروکسیزین مانع از عملکرد هیستامین درون زا در گیرنده هیستامین H1 می‌شود. اثر آرامش‌بخش دارو ممکن است به دلیل فعالیت آنتی‌کولینرژیک مرکزی باشد، اما این به وضوح کمتر شناخته شده است. سایر اطلاعات مهم را در جدول زیر برای شما قرار دادیم:

اشکال داروییعوارض جانبیتداخل دارویی
قرص تدازین ۱۰ میلی‌گرمخواب آلودگیسیمتروپیوم
شربت و قرص هیدروکسی زین-تی سی ۲۵ میلی‌گرمخشکی دهانالوکسادولین
قرص آلفا – هیدروکسیزین ۲۵ میلی‌گرمدپرسیون تنفسیاوکساتومید
شربت هیدروکسی زین – عماد ۱۰ میلی‌گرم/۵ میلی‌لیترآکلیدینیوم
اطلاعات دارویی قرص و شربت هیدروکسیزین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

هیدروکسی زین دارویی است که علائم و واکنش‌های آلرژیک را درمان می‌کند. همچنین ممکن است برای درمان اضطراب استفاده شود. این ماده با مسدود کردن هیستامین، ماده‌ای که در طی یک واکنش آلرژیک توسط بدن آزاد می‌شود، عمل می‌کند. همچنین ممکن است باعث خواب آلودگی شود. از آنجایی که مصرف دارو تنها با تجویز پزشک امکان‌پذیر است، لازم است تا بیماری‌های زمینه‌ای و سوابق پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید.

باتوجه‌به اینکه این دارو بدون نسخه پزشک قابل تهیه نیست، اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید یا سابقه بیماری زمینه‌ای داشته‌اید، با پزشک عمومی و برای کودکانتان با متخصص اطفال مشورت کنید. برای راحتی بیشتر شما، در وب‌سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین با دکتر متخصص فراهم‌شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یک داروی ضد حساسیت و آلرژی است و می‌تواند پسوریازیس و بیماری‌های پوستی را درمان کند.

شربت هیستازین علائم سرماخوردگی آلرژیک و کوتاه مدت مانند آبریزش بینی، عطسه، آبریزش چشم، بثورات پوستی و خارش را درمان می‌کند.

زمان مصرف آن ۳ تا ۴ بار در روز، بین ۶ تا ۸ ساعت یک‌بار است.

بله این دارو آرامش‌بخش و ضد اضطراب است که می‌تواند باعث حالات خواب آلودگی شود.

هیستامین موجود در این شربت می‌تواند علائم خارش یا کهیر روی پوست یا درماتیت تماسی را درمان کند.

قرص سیتریزین برای چیست؟ هردو آنتی هیستامین هستند اما استفاده از ستیریزین همراه با هیدروکسیزین ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، ممکن است در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی نیز دچار اختلال شوند.

اگر باردار هستید، به خصوص در سه ماهه اول یا دوم، نباید از هیدروکسی استفاده کنید. این دارو می‌تواند به جنین آسیب برساند یا باعث نقص مادرزادی شود.

بله، در مواردی گزارش شده است که آنتی هیستامین وزن را تغییر می‌دهد. اگر این موضوع نگران کننده بود با پزشک مشورت کنید.

لوراتادین سریع‌تر از آستمیزول عمل می‌کند و به نظر می‌رسد به اندازه ستیریزین و هیدروکسیزین در مبتلایان به رینیت آلرژیک و کهیر مزمن موثر باشد.

بله، هیدروکسی یک آنتی هیستامین است. این دارو با جلوگیری از اثرات ماده‌ای به نام هیستامین که توسط بدن تولید می‌شود، عمل می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هیدروکسی‌ زین

  1. اریا گفت:

    سلام از چند روز قبل قرص سیتریزین رو نخوریم که آزمایش اعتیاد مثبت نشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز این قرص آزمایش را مثبت نمی کند.

  2. محمد گفت:

    سلام دکتر بنده هرچندماهی یکباربدنم تاول میزند دکتر رفتم تمام آزمایشات دادم دکترمتخصص گفته مشکلی نیست هرزمان تاول یاکهیرمیشوم امپول وقرص هید روکسی زین میدهند دیشب گرفتم قرص استفاده کردم امروزصورتم ورم کرده نمیدانم چرااینطور میشوم چکاربایدبکنم برای این مریضی واین ورم

  3. Ehsan گفت:

    سلام وقت شما بخیر دکتر گرامی من سیگار مصرف میکردم، سیگار را که ترک کردم خارش مقعد گرفتم خیلی شدید نزد دکتر رفتم برام از همین قرص های ATARAX 25mg تجوز کرد گفت هرشب قبل از خواب یکی باید مصرف کنی. حالا میخواستم بدانم آیا این قرص اعتیاد نداره؟

  4. جواد گفت:

    سلام آقای دکتر من یه دوسالی هست که خارش دارم کهیر میزنه بهم بعضی شبا لبهام باد میکنه خیلی آزار دهنده هستش سیترزین استفاده می‌کردم الان تپش قلب گرفتم پیش چه متخصصی باید برم چه دارویی مصرف کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      حساسیت شدید شما می تونه به خاطر مصرف برخی داروها یا برخ یغداها یا واکنش سیستم ایمنی بدن شما باشه که بهتره متخصص آلرژی شما را بررسی کند. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      نوبت‌دهی حضوری بهترین دکترهای آسم، آلرژی و ایمنی شناسی بالینی (ایمونولوژی بالینی)

  5. علی رهبر گفت:

    سلام آیا مصرف هیدروکسی برای خارش تاثیر دارد یا نه روزی چند عدد مصرف شود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هیدروکسی‌زین برای درمان خارش ناشی از آلرژی استفاده می‌شود. دوز مصرف داروی هیدروکسی‌زین به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد. اگه دچار خارش پوستی هستید به متخصص پوست مراجعه کنید و یا از این لینک نوبت مشاوره تلفنی بگیرید.
      پزشک متخصص پوست

      1. پرشنگ گفت:

        سلام من مدتیه خارش وقرمزی پوست وحتی لب هام باد می کنه.والان دو تا امپول حساسیت وخارش ودو عدد قرض هیدرو کسی زین مصرف کردم ولی الان سرم وکناره های گوشم خیلی ورم داره ولی خارشم ازبین رفته ولی سرم خیلی احساس سنگینی میکنه نمی دونم چه کار کنم.

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          علت تورم و خارش پوست شما حساسیت به غذا و داروی خاصی است که ممکنه نیاز به مصرف داروی کورتون برای سرکوب این واکنش آلرژی باشید. بنابراین بهتره متخصص پوست شما را بررسی کند. از این لینک می تونید از بهترین متخصصان پوست نوبت بگیرید.
          دکتر متخصص پوست و مو

      2. ناشناس گفت:

        سلام جناب آقای دکتر من دستام حساسیت پوستی داره وخارش چند ساله سیتریزین۱۰استفاده کردم الان دکتربرام هیدروکسی زین ۲۵نوشته این عدد تاصیری تو دوز دارو داره ینی موهام همه ریخته بااین سیتریزن ده الان ۲۵بخورم بدتر میشه؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          هیدروکسی زین در خارش پوست موثرتر است. سیتریزین و هیدروکسی زین موجب ریزش موها نمی شود. بهتره برای بررسی به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.
          پزشک پوست و مو و زیبایی

  6. Azarabiri گفت:

    سلام
    ببخشید من خارش داشتم دکتر قرص هیروکسی زین تجویز کرد.
    اولین قزص رو که خوردم بعد از یک ساعت دندون درد شدید گرفتم؛ ممکنه از علائم این دارو باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوردن این قرص ارتباطی به دندان درد نداره. برای درمان درد دندان بهتره به دندانپزشکی مراجعه کنید.
      دندانپزشک

  7. الهام گفت:

    سلام
    ببخشید من چهارسال کهیر می زنم و به صورت مداوم هر شب ق رص هیدروکسیزین ۲۵ و بعضی وقتها ۱۰ رومصرف می کنم همراه با فاموتدین
    اماادرارم صبح ها به صورت فسار خیلی کم خارج می شه آیا این مسئله خطرناک هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوستعزیز
      خروج ادرار به زور و کم ارتباطی با مصرف این قرص ها ندارد و بهتره این مورد توسط متخصص کلیه بررسی شود.
      متخصص کلیه

  8. ندا نادی شرفی گفت:

    سلام ببخشید من به خاطر یک اضطراب تمام بدنم التهاب پیدا کرد و مثل پشه زدگی ورم کرد و شروع کرد به خارش بیشتر روی بازوهام و سینم اینجوریه آزمایش هم دادم سونو از کبد و صفرا هم دادم هیچ مشکلی نداشتم میشه بگید چه دارویی مصرف کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      میتونین از آمپول هیدروکورتیزون کمک بگیرین

      1. فروزان گفت:

        سلام من ۱۲سال داشتم که پوستم دچارخارش میشه وقرمزمیشه کهیر میزنه رفتم دکتربهم شربت هیدروکسی زین دادوخوردم الان۳۵ سالمه که تاحالاپیش هزارتادکترپوست رفتم خوب نشدم الان قرص هیدروکسی زین ۲۵ استفاده میکنم داروهای سنتی روهم امتحان کردم دقیقا۲۳ساله که من بااین بیماری لحنتی میجنگم ودارومیخورم وراه درمانی پیدانکردم

  9. هوشیارچناری گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم خارش بدن به غیرازحساسیت می‌تونه چیزی دیگه باشه بعضیا میگن ایدزیاسرطان می‌تونه باشع

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      وجود خارش بدن دلیل بر ابتلا به ایدز نیست. ابتدا تشخیص های دیگه مطرح می شن مثل خشکی پوست، اگزما، حساسیت و …:
      دلایل خارش پوست و درمان آن

    2. محمد امین نثار گفت:

      سلام خدمت آقای دوکتور
      من از پنج سال به این طرف از این دارو به علت آلرژی یک شب در میان یک قرص ۱۰ گرامی استفاده میکنم
      آیا این دارو عوارض جانبی برای آینده ندارد؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        به علت مصرف طولانی مدت اگه عوارض جانبی متوجه شما بود تا بحال نشان داده بود. این دارو کورتونی نیست و عارضه ای در
        آینده نداره. برای درمان اصولی آلرژی از این لینک نوبت متخصص آسم و آلرژی و ایمنی شناسی بگیر و مراجعه کن.
        متخصص آسم و آلرژی و ایمنی شناسی

  10. مهدی پورراهدار گفت:

    بسیار عالی

    1. علی گفت:

      سلام من ۱۲سال این قرص ۵روزی یکبار هیدروسیزین۲۵ استفاده میکنم برای خارش بدن سردرد شدید گرفتم زودعصبی میشم قرص استفاده میکنم سردردم خوب میشه باید چکار کنم ممنون

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        در صورت بروز عوارض روحی بهتره دارو را قطع و با متخصص پوست برای رفع علت خارش بدن مشورت کنید.
        متخصص پوست و مو