داروی سوربیتول چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف سوربیتول

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی سوربیتول به عنوان یک ملین برای درمان یبوست استفاده می‌شود. سوربیتول، ممکن است به صورت خوراکی یا به صورت مقعدی استفاده شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی سوربیتول به عنوان یک ملین برای درمان یبوست استفاده می‌شود. با توجه به نام تجاری این دارو، سوربیتول، ممکن است به صورت خوراکی یا به صورت مقعدی استفاده شود.

سوربیتول – Sorbitol

نام رایج دارو: سوربیتول

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سوربیتول چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی سوربیتول به عنوان یک ملین برای درمان علائم یبوست شدید استفاده می‌شود. با توجه به نام تجاری این دارو، سوربیتول، ممکن است به صورت خوراکی یا به صورت مقعدی استفاده شود. بعضی از انواع این دارو فقط می‌توانند به صورت مقعدی استفاده شوند. توجه داشته باشید که حتما برچسب دارو را برای اطلاع از چگونگی مصرف آن بررسی کنید.

نحوه‌ مصرف داروی سوربیتول و دوز مصرفی

در صورتی که شما این دارو را به صورت خوراکی مصرف می‌کنید از دستورالعمل دکتر گوارش خود پیروی کنید. در صورتی که داروی سوربیتول را به صورت مقعدی استفاده می‌کنید تنقیه را به خوبی مخلوط کنید و طبق دستورالعمل پزشک یا برچسب نحوه‌ی استفاده از دارو آن را مصرف کنید.
داروی سوربیتول را به طور خودسرانه بیش‌تر از یک هفته مصرف نکنید و بدون تجویز پزشک سایر ملین‌ها را به همراه این دارو استفاده ننمایید.

داروهای ملین باید به طور موقف و تا زمانی مورد استفاده قرار بگیرند که دفع از طریق روده به حالت نرمال برگردد. استفاده‌ی طولانی مدت از ملین‌ها می‌تواند باعث وابستگی به این دست داروها شود.

نمی‌دونی گرفتگی روده رو چطور درمان کنی؟

از متخصص بپرس!

 

علائم اوردوز مصرف داروی سوربیتول

اگر فردی بیش از اندازه از داروی سوربیتول استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

با مشورت گرفتن از پزشک خود برنامه‌ای برای جلوگیری از یبوست تدارک ببینید. این برنامه ممکن است شامل نوشیدن بیش‌تر مایعات، زیاد کردن حجم فیبر در رژیم غذایی و تمرینات ورزشی منظم باشد.

اگر دوز مصرفی داروی سوربیتول را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی سوربیتول نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگه‌داری صحیح داروی سوربیتول آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. بر روی برچسب مربوط به نحوه‌ی ذخیره سازی داروی سوربیتول دمای دقیق نگهداری از آن را بررسی کنید. در صورتی که در این مورد با هر مشکلی مواجه شدید از دکتر داروخانه سوال کنید. همچنین داروی سوربیتول را در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

برای درمان یبوست شدید همین حالا با متخصص صحبت کن!

اثرات جانبی مصرف داروی سوربیتول

تهوع، خروج بیش از حد گاز معده، اسهال، گرفتگی عضلات معده و شکم یا سوزش مقعد از جمله عوارض جانبی مصرف داروی سوربیتول است. در صورتی که هر کدام از این علائم برای مدت طولانی ادامه پیدا کرد یا شدیدتر شد به سرعت به پزشک یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی سوربیتول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی سوربیتول را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که پس از مصرف داروی سوربیتول با علائم جدی اما نادری مانند خون‌ریزی مقعدی، استفراغ، ضعف، سرگیجه، تمایل مداوم به خالی کردن روده و مدفوع تیره و قیری رنگ مواجه شدید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

لازم است بدانید واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی سوربیتول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.
با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی سوربیتول

پیش از مصرف داروی سوربیتول در صورتی که به این دارو آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. داروی سوربیتول ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

در صورتی که شما به شرایط پزشکی خاصی دچار هستید نباید از داروی سوربیتول استفاده کنید. قبل از استفاده از این دارو در صورتی که مبتلا به درد معده‌ای که دلیل آن غیر قابل تشخیص است، حالت تهوع و استفراغ، خون‌ریزی مقعدی و تغییرات ناگهانی عادت‌های روده که بیش‌تر از دو هفته طول کشیده باشد برای مصرف داروی سوربیتول با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

پیش از استفاده از داروی سوربیتول تمامی سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک برسانید.

در صورتی که یبوست شما پس از یک هفته مصرف داروی سوربیتول برطرف نشد موضوع را به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

سال‌مندان و کودکان باید هنگام استفاده از داروی سوربیتول بیش‌تر احتیاط کنند، زیرا ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس‌تر از سایرین باشند.

برای مصرف داروی سوربیتول در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی سوربیتول را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تداخلات دارویی سوربیتول با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی سوربیتول را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست، لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با دکتر گوارش یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز هیچ دارویی نفرمایید.

بعضی از داروهایی که ممکن است با داروی سوربیتول تداخل ایجاد کنند عبارت‌اند از:

  • لامیوودین
  • سایر ملین‌ها
  • پلی استایرن سولفونات
  • نرم کننده‌های مدفوع
امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “داروی سوربیتول چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف سوربیتول”

  1. جمشید موسوی گفت:

    درمورد پودر سوربیتول اطلاعات خوبی کسب نمودم ولی درمورد اثراین داروبر روی ترشح صفراازکبد چیزی توضیحی نبود.