درد بعد از کشیدن دندان، همه چیز از صفر تا صد!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد بعد از کشیدن دندان یکی از مواردی است که باعث ایجاد ترس از دندانپزشکی در افراد می‌شود و همین عامل از مراجعه به‌ موقع به دندانپزشکی جلوگیری می‌کند. بسته به اینکه دندان کشیده شده در کدام قسمت فک قرار دارد، درد بعد از کشیدن دندان تفاوت خواهد داشت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تسکین درد دندان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر تا به ‌حال کشیدن دندان را تجربه کرده باشید، حتما درد بعد از کشیدن دندان را هم به ‌یاد می‌آورید. گاهی درد بعد از کشیدن دندان بسیار زیاد و غیرقابل تحمل خواهد بود. شدت و میزان درد بعد از کشیدن دندان به نحوه کشیدن و کنده شدن دندان بستگی دارد. دندان شکسته یا عفونت کرده یا دندان آسیب دیده در اثر ضربه و همراه با خونریزی بعد از کشیدن درد زیادی ایجاد می‌کنند. در این مطلب همراه ما باشید تا با این نوع از درد و روش‌های کاهش این درد بیشتر آشنا شوید.

برای کاهش درد کشیدن دندان و کمتر شدن خونریزی، اهمیت مراجعه به دندانپزشک به مراتب بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید خواهد بود. برای یافتن بهترین دکتر دندانپزشک می‌توانید از متخصصین دکترتو کمک بگیرید.

درد بعد از کشیدن دندان چیست؟

یکی از عوارض اصلی و طبیعی که معمولا بعد از کشیدن دندان ایجاد می‌شود، احساس درد است. این نوع از درد را درد طبیعی دوره نقاهت می‌دانند. زمانی‌که دندانپزشک دندانی را می‌کشد، استخوان و لثه دور دندان دچار التهاب می‌شود و به‌‌خاطر فشار و درمان در آن ناحیه، کمی درد و خونریزی در آن قسمت طبیعی است. این نوع از دندان درد بسته به شرایط دندان، نوع دندان و شدت عفونت کم یا زیاد خواهد بود و در حالت طبیعی باید طی یک هفته تا ۱۰ روز بهبود پیدا کند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

درد بعد از کشیدن دندان تا چند روز طبیعی است؟

این نوع از درد که با تورم همراه است، معمولا باید سه تا چهار روز بعد از کشیدن و خارج کردن دندان برطرف شود، گاهی هم ممکن است تا یک هفته طول بکشد. معمولا تورم و درد صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب بیشتر است و در طول روز در حالت ایستاده کم‌کم تورم کمتر می‌شود.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد؟

به نقل از «hometownfamilydentalnc» حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا درد بعد از کشیدن دندان عقل و تورم بعد از آن بهبود پیدا کند و بعد از ۴ روز تورم به ‌تدریج کاهش می‌یابد و درد فروکش می‌کند. گاهی هم تورم و درد بعد از جراحی دندان عقل در ۲۴ ساعت اول به اوج خود می‌رسد و بعد از ۳ روز درد برطرف می‌شود.

حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا درد بعد از کشیدن دندان عقل و تورم بعد از آن بهبود پیدا کند و بعد از ۴ روز تورم به ‌تدریج کاهش می‌یابد و درد فروکش می‌کند.

به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورتی‌که بعد از کشیدن دندان، پس از طی کردن دوره طبیعی نقاهت، تورم و درد همچنان باقی بماند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت درد بعد از کشیدن دندان

به نقل از «nobledentalcare» در برخی افراد، درد دندان بلافاصله بعد از کشیدن، برطرف می‌شود، اما گاهی برخی افراد بعد از خارج کردن دندان خراب، طی چند روز بعد از درمان همچنان احساس درد دندان دارند. این درد به ‌صورت طبیعی طی چند روز با انجام مراقبت‌های درمانی کم می‌شود و بهبود پیدا می‌کند. در صورتی‌که درد همچنان ادامه پیدا کند باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکل خاصی وجود ندارد. موارد زیر علت این نوع از درد هستند:

  • عفونت
  • حفره خشک
  • استئونکروز (عفونت در استخوان)
  • سوراخ شدن سینوس
  • باقی ماندن استخوان خارج از لثه

بعد از کشیدن دندان باید مراقب چه چیزهایی بود؟

برای مراقبت باید بایدها و نبایدهای زیر را رعایت کنید:

بایدها

  • پد گاز باید بعد از عمل جراحی دندان همچنان روی ناحیه کشیدگی دندان باقی بماند تا لخته خون سریع‌تر ایجاد شود.
  • انجام فعالیت‌های سنگین ممنوع و استراحت کافی انجام دهید.
  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید، چراکه این داروها روند پر شدن حفره و بهبودی را کند می‌کنند.
  • بعد از کشیدن دندان میزان آب زیاد هم دما با محیط بنوشید.
  • برای تمیز نگه داشتن محل درمان دهان را با آب و نمک بشویید.
  • در چند روز اول بعد از کشیدن دندان، غذاهای نرم و آبکی میل کنید.
  • برای کاهش تورم و التهاب می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

نبایدها

  • شستشوی دهان با فشار آب زیاد تا ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان ممنوع است.
  • مصرف نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم طی چند روز اول بعد از کشیدن دندان مجاز نیست.
  • انجام فعالیت‌های سنگین که باعث افزایش جریان خون می‌شوند، ممنوع است.
  • سیگار کشیدن یا نوشیدن نوشیدنی با نی به ‌خاطر ایجاد حالت مکش در دهان مجاز نیست، چراکه مکش باعث از بین رفتن لخته خون می‌شود.
  • تا ۲۴ ساعت از مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا شستشوی دهان با دهانشویه‌های الکلی پرهیز کنید.
  • مصرف خوراکی‌هایی که دانه‌های ریز دارند مثل توت‌ها، توت فرنگی طی چند روز اول ممنوع است، چرا که در ناحیه خالی دندان جمع می‌شوند.

دندونت رو کشیدی و حسابی درد داری؟

برای دانستن روش‌های صحیح تسکین درد بعد از کشیدن دندان، مشورت کنید.

درمان درد بعد از کشیدن دندان

معمول‌ترین روش درمان درد، مصرف مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید یا ژلوفن است، اما گاهی مصرف مسکن‌ها عوارض دارد و باعث تداخل دارویی در افراد می‌شود. بهترین روش درمان درد، روش‌های طبیعی است که خطر کمتری دارند. مواد طبیعی که برای کاهش و درمان درد به شما پیشنهاد می‌دهیم شامل این موارد می‌شوند:

  • ترکیب پودر فلفل قرمز و زنجبیل با آب و استفاده موضعی روی ناحیه درمان شده
  • کمپرس یخ
  • چای کیسه‌ای سرد شده

مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید یا ژلوفن مسکن‌های طبیعی برای این درد بعد از کشیدن دندان هستند.

بایدها و نبایدهای کشیدن دندان
برای مراقبت از دندان کشیده شده باید بایدها و نبایدهایی را رعایت کنید.

درمان درد و خونریزی بعد از کشیدن دندان

برای درمان درد و خونریزی می‌توانید یکی از راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • قرار دادن گاز استریل مرطوب روی لثه
  • خوردن بستنی یخی
  • کمپرس سرد
  • بالا نگه داشتن سر
  • استفاده از کمپرس چای کیسه‌ای
  • عدم مصرف دخانیات
  • استفاده نکردن از نی نوشابه
  • پرهیز از خوردن نوشیدنی‌های گازدار و داغ
  • پرهیز از صحبت کردن زیاد چند ساعت اول بعد از کشیدن دندان
  • پرهیز از لمس جای خالی دندان با دست یا با زبان

درمان درد لثه بعد از کشیدن دندان

یکی از روش‌های درمان درد لثه بعد از کشیدن دندان، درمان با لیزر است که درد و التهاب لثه را کمتر می‌کند.

درمان درد فک بعد از کشیدن دندان

معمولا کشیدن دندان‌های عقل باعث ایجاد درد فک می‌شود، چراکه کشیدن دندان‌های پایین باعث انقباض عضلات فک یا سفت شدن عضلات فک می‌شود که به آن تریسموس می‌گویند. درد فک مانع از باز شدن دهان می‌شود.

معمولا تریسموس زمانی شایع است که دندان مولر سوم تحت تاثیر قرار بگیرد و به ‌شدت دردناک خواهد بود و بر قابلیت غذا خوردن یا گفتار فرد تاثیر می‌گذارد. معمولا درد فک طی چند روز همزمان با روند بهبودی طبیعی برطرف می‌شود، اما اگر نشد باید برای درمان، مشاوره تلفنی دندانپزشکی بهترین راه حل است.

مسکن قوی برای درد بعد از کشیدن دندان

مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید یا ژلوفن مسکن‌های طبیعی برای این نوع از درد هستند. در کنار آن‌ها مسکن‌های کورتونی مثل دگزامتازون و بتامتازون و دیکلوفناک مسکن‌های قوی برای این درد هستند که حتما باید به تجویز دندانپزشک مصرف شوند.

تسکین درد دندان
برای تسکین درد می‌توان از مسکن استفاده کرد.

درمان درد بعد از کشیدن دندان در طب سنتی

در کنار رعایت دستورات دندانپزشک برای درمان درد می‌توانید از اقدامات طب سنتی برای درمان این درد کمک بگیرید:

  • محلول آب و نمک
  • کمپرس یخ و گرم
  • مصرف غذاهای نرم
  • عصاره میخک
  • روغن پونه کوهی
  • خیار
  • عصاره وانیل
  • زردچوبه

تیم درمان متشکل از چه پزشک هایی است؟

دندانپزشک، جراح دندانپزشک و متخصص ریشه

اینفوگرافی کشیدن دندان
اینفوگرافی کشیدن دندان

انواع درد بعد از کشیدن دندان

این نوع از درد انواع مختلفی دارد و می‌تواند درد ناشی از ایجاد حفره خشک باشد یا درد از نوع عفونت باشد. گاهی هم این درد به‌ خاطر سوراخ شدن سینوس باشد. از دیگر انواع این نوع درد می‌توان به درد ناشی از عفونت در استخوان و باقی ماندن استخوان خارج از لثه اشاره کرد.

درد بعد از کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل در مقایسه با سایر دندان‌ها درد بیشتری دارد تا حدی که برخی افراد حتی تا چند روز بعد از کشیدن دندان عقل قادر به غذا خوردن نیستند. کشیدن دندان عقل باعث تورم، کبودی و درد فک می‌شود. در برخی افراد هم این درد باعث اختلال در خواب می‌شود.

درد بعد از کشیدن دندان عقل بالا

این درد بالا همراه با کمی تورم طبیعی است، گاهی هم ممکن است خونریزی ایجاد شود. میزان درد دندان عقل بالا به آستانه تحمل درد در فرد و وسعت جراحی بستگی دارد.

درد بعد از کشیدن دندان نیش

دندان نیش در محل مهمی از قوس فک قرار گرفته است که محکم‌ترین دندان در فک محسوب می‌شود و معمولا هم آخرین دندانی است که فرد می‌تواند از دست بدهد. کشیدن دندان نیش بسیار سخت است و هر دندانپزشکی حاضر به کشیدن دندان نیش نیست و در کشیدن آن باید دقت شود که ریشه‌ای باقی نماند. برای اینکه درد و عوارض آن را به حداقل برسانید باید به جراح دندانپزشک مجربی مراجعه کنید. لیست دندانپزشک های خوب کشور را از دکترتو بخواهید.

انواع درد
برای اینکه درد و عوارض آن را به حداقل برسانید باید به جراح دندانپزشک مجربی مراجعه کنید.

گوش درد بعد از کشیدن دندان

گوش درد بعد از کشیدن دندان یکی از عوارض معمول و طبیعی بعد از کشیدن دندان است که به‌ خاطر باز ماندن طولانی مدت دهان در جلسه دندانپزشکی روی می‌دهد. درد گوش و فک بعد از درمان دندانپزشکی باعث می‌شود که دهان به‌سختی باز و بسته شود، تکان دادن فک سخت باشد یا دردی مداوم در گوش فرد ایجاد شود.

استفاده از حوله گرم کنار گوش به بهبودی گوش درد بعد از کشیدن دندان و رفع انقباضات فک و گوش کمک می‌کند. گوش درد بعد از کشیدن دندان خطرناک نیست و صرفا به ‌خاطر باز ماندن زیاد عضلات دهان و انقباض دچار درد شدید و بعد از چند روز برطرف می‌شود.

پیش هر کسی دندونت رو نکش!‌ بهترین متخصص‌های کشیدن دندان رو بشناس.

بسته نشدن لثه و درد شدید پس از کشیدن دندان

بسته به اینکه دندان به راحتی یا سخت کشیده شده باشد و عمیق و سخت بودن ریشه دندان یا پوسیدگی و عفونت دندان از جمله عواملی هستند که باعث درد شدید پس از کشیدن دندان شده و ممکن است فرد با بسته نشدن لثه هم روبرو شود.

معمولا طی چند روز نخست بعد از کشیدن دندان، حفره دندان بلافاصله بسته نخواهد شد و حدود یک هفته تا ۱۰ روز زمان برای بسته شدن لثه لازم است تا ناحیه دندان کشیده شده با لثه پوشیده شود. در صورت بسته نشدن لثه و درد شدید پس از کشیدن دندان بهتر است از مسکن استفاده کنید و دهان را با آب نمک و دهان شویه ضدعفونی کنید. در صورت عدم بهبودی حتما به جراح دندانپزشک مراجعه کنید.

گوش درد بعد از کشیدن دندان یکی از عوارض معمول و طبیعی بعد از کشیدن دندان است که به‌ خاطر باز ماندن طولانی مدت دهان در جلسه دندانپزشکی روی می‌دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درد بعد از کشیدن دندان یکی از مواردی است که باعث ایجاد ترس از دندانپزشکی در افراد می‌شود و همین عامل از مراجعه به‌ موقع به دندانپزشکی جلوگیری می‌کند. بسته به اینکه دندان کشیده شده در کدام قسمت فک قرار دارد، درد بعد از کشیدن دندان تفاوت خواهد داشت. استخوان‌های فک پایین در مقایسه با استخوان‌های فک بالا قوی‌تر هسند و به همین دلیل درد بعد از کشیدن دندان عقل پایین نسبت به دندان‌ عقل بالا شدیدتر خواهد بود.

احساس درد بعد از کشیدن دندان معمولا امری طبیعی است که طی چند روز بعد برطرف می‌شود، اما اگر راهکارهای خانگی و مصرف مسکن‌ها تاثیری روی کاهش درد دندان بعد از کشیدن نداشت و در صورتی‌که شدت التهاب و درد سه روز بعد از درمان بیشتر شد، یا ترشحات چرکی، خونریزی شدید و خارش در ناحیه تحت درمان مشاهده کردید، بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرید. می‌توانید سری هم به وب سایت دکترتو بزنید و برای دریافت نوبت دکتر دندانپزشک یا مشاوره تلفنی با دکتر دندان پزشک همین حالا اقدام کنید.

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای تسکین درد و پیشگیری از عفونت ایبوبروفن 100 باید هر 8 ساعت یک‌بار و حداقل به مدت 3 روز مصرف شود.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خیلی سرد و خیلی داغ برای جلوگیری از درد توصیه نمی‌شود.

در صورتی‌که درد با مصرف مسکن و بعد از دوره نقاهت طبیعی بهبود پیدا کرد، حتما باید به جراح دندانپزشک مراجعه کنید.

یکی از روش‌های کاهش و مراقبت برای بهبود درد، کمپرس یخ است که میزان و شدت درد را کاهش می‌دهد.

کمپرس گرم برای درد فک و گوش بعد از کشیدن دندان عقل توصیه می‌شود. کمپرس سرد برای روز اول بعد از کشیدن دندان است و کمپرس گرم برای کاهش التهاب، تورم و درد از روز سوم بعد از کشیدن دندان توصیه می‌شود.

مصرف دخانیات از جمله سیگار به‌ خاطر حالت مکشی که در دهان ایجاد کرده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند، برای درمان درد توصیه نمی‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد بعد از کشیدن دندان

  1. احمد کریمی ورتونی گفت:

    سلام 🌷 دندان شماره ۷ پایین سمت راست را تقریبا ۲۲ ساعت پیش کشیدم ، هر ۶ ساعت و گاهی ۸ ساعت با احساس درد ریشه و لثه ی دندان های پیشین کپسول نوافن مصرف کردم ، چرا ۳ چهار ساعت طول میکشه تا آرام بشه مخصوصا شب هنگام؟ آیا نوافن را ادامه دهم ؟ هر چند ساعت ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      از انواع مختلفی از مُسَکِن ها میتوانید استفاده کنید
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید پزشک متخصص دندانپزشکی

    2. فرشته گفت:

      سلام ۵ روز پیش دندون ۶ فک پایین کشیدن خیلی درد داره خیلی سخت کشیده شد دندون های بغل هم درد احساس میکنم از شدت درد هر ۶ ساعت دوتامسکن میخورم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        از مسکن هایی مثل استامینوفن استفاده نکنید
        نیاز به ضد التهاب دارید
        مثل مفنامیک اسید
        و در صورت درد شدید از شیاف دیکلوفناک یا امپول دگرامتازون بل نظارت پزشک استفاده کنید

    3. میثم عزیزیان گفت:

      دوست عزیز قبل از کشیدن دندان از دکترتون خواهش کنید بعد از کشیدن هر دندان براتون آمپول دگزامتازون تجویز کنه ،این دارو به شدت سیستم ایمنی بدن رو سرکوب میکنه و زد التهاب هست ،،وقتی که اون رو می‌زنید انگار نه انگار که اصلا دندون پزشکی رفتید و دندانی رو کشیدید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        در صورت نداشتن دیابت این داروی خوبی است
        ممنون از راهنمایی تان

      2. نگار گفت:

        من ۴،۵ روز پیش کشیدم ، الان دگزا بزنم تاثیر داره؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          اگر التهاب دارید با نظر دندانپزشک میتونید برای کاهش التهاب تزریق کنید.

    4. علی گفت:

      سلام من دوهفته شده دندون ۷رو کشیدم والان جای دندون درد شدید دارم آیا میشه راهنمایی بکنید منو

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        در صورت درد و تورم
        می توانید از مترونیدازول و مفنامیک اسید استفاده کنید
        زیر نظر پزشک

  2. ناشناس گفت:

    سلام من دندون شماره ۴ بالا را دوهفته است که کشیدم .با مصرف مایعات گرم به شدت درد میگیره .پشیمونم دندونی که عصب کشی شده بود و روکش داشت را کشیدم ،چون اصلا دردش از بین نرفته.چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه این درد از زخم لثه باشد ولی احتمال اینکه این درد از دندان های دیگر باشد نیز وجود دارد. عکس کامل گرفته شود و توسط فوق تخصص فک و صورت رویت شود.

  3. میتت گفت:

    سلام دندان عقل جراحی کردم الان ۳روزه خیلی درد د‌اره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      میتونید از داروهایی که پزشک تجویز می‌کند جهت کاهش درد استفاده کنید.
      توصیه می‌شود جهت درمان به پزشک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.متخصص دندانپزشکی

  4. الهه صفائی گفت:

    سلام .من دندان شماره ۷ بالا سمت چپ رو در دو مرحله کشیدم.تجربه بسیار بدی بود .الان یک هفته گذشته و هنوز سرحال نیستم.سر ورگردن درد دارم.مسکن و انتی بیوتیک هم مصرف کردم.به نظرتون چی کار کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است از عوارض کشیدن دندان باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی به پزشک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.
      متخصص دندانپزشکی

  5. حسین گفت:

    سلام دندونم عقلمو کشیدم الان یک ماه ریششم در اوردم ولی باز درد دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام حسین عزیز
      کشیدن دندان عقل ممکن است همراه با التهاب،عفونت یا اسیب به اعصاب همراه باشد.
      در صورت عدم تسکین درد به دندانپزشک خوب مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dentist

  6. جمال گفت:

    سلام،دندان چهارم پایین سمت چپ را کشیدم ِلثه ام پاره شده از دو طرف استخوان لثه یا فک پیدا است و حالا حدود ۲۵ روزه درد دارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      لطفا سریعتر به پزشک مراجعه کنید
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید پزشک متخصص دندانپزشکی

    2. اعظم گفت:

      سلام خسته نباشید دندون پایینمو کشیدم وسخت کشیده شد ۱۲روز جای زخمم بسته نمیشه بادرد شدید گوش ولثه وسه چهار هم استامینوفن استفاده کردم ولی بعد مفنامیک اسید استفاده میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        در این شرایط علاوه بر مفنامیک، مترونیدازول هم استفاده کنید

  7. جعفری گفت:

    سلام
    من یکی از دندان‌های بالا قسمت وسطیم لق شده بود برای خیلی سال پیش هستش این موضوع ولی بعد یه مدتی یه دندون دیگه کنارش در اومد من دیگه بیخیالش شدم هردوشون مشکلی نداشت تا ۲ سال پیش که دردش شروع شده ، نمیتونستم آب یا مای درست بخورم غذا هم با سمت چپ دهانم میخوردم .
    ۴ روز میشه دندونمو کشیدم ولی تا الان خیلی درد میکنه
    قرص هم میخوردم زیاد تاثیری نداره الان بعلاوه دندونم چشم و سر و گوشمم درد میکنه ، تا کی این درد بطور طبیعی هستش ؟من باید چیکار کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است عفونت داشته باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.پزشک متخصص دندانپزشکی

  8. لیلی گفت:

    سلام من دندان کرسی پایین لق شد و دکترکشید الان ده روزه درد ولم نمیکنه طوری ک شب تا صب کل دندونامو فشار میدم از درد،ژلوفن هم اثرنداره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      قطعا درد به علت رسیدن به عصب می باشد. متخصص دندانپزشکی مراجعه تا درمان ممناسب انجام شود.

      1. آوا گفت:

        سلام روز بخیر
        الان سه ماهی هست که من دندونای عقل پایینم رو جراحی کردم. یکیشون رو خرد کرد و در آورد اما اون یکی رو همینجوری کشید بیرون
        الان فک من بعد از ۳ ماه موقعی که میخوام کامل بازش کنم درد میگیره (اون سمتی که دندون رو سالم بیرون کشید)
        این طبیعیه یا باید برم دکتر؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          اگر درد شدید است بهتره برای گرفتن عکس برای بررسی بقایای دندان و آسیب به عصب دندانی انجام شود.

  9. ایمان گفت:

    سلام من تاحالادندان های زیادی کشیدم وهردفعه بعدازکشیدن دندان درد بلافاصله قطع میشدالان ۴۸ساعت است که دوعدد دندان درفک پایین کشیدم ولی همچنان دردم زیاداست.مسکن هم دردرا کمی آرامترمیکندولی کاملانه،چکاربایدبکنم آیانگران باشم؟دردم کی بهبودپیدامیکند؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد میتونه به علت التهاب و تورم نیز باشد با نظر دندانپزشک از آنتی بیوتیک و یا داروهای کاهنده التهاب استفاده کنید.

    2. حسین گفت:

      سلام دندونم عقلمو کشیدم الان یک ماه ریششم در اوردم ولی باز درد دارم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام و درود همراه عزیز
        ممکن است مصرف مُسکن با تجویز پزشک موثر باشد.
        توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص دندانپزشکی مراجعه شود.فوق تخصص دندانپزشکی

  10. فروغ کامرانی گفت:

    سلام من دندان عقلم رو گشیدم چون پوسیده شده بود ولی بعداز گشیدن خیلی درد میکنه بازهم باخوردن قرص مسکن وچرک خوشکن چکارکنم

    1. یاسر صحرایی گفت:

      باسلام الان ۵ روز هست دندان عقلمو جراحی کردم ولی تمام مراقبتهارو هم انجام دادم ولی دردش ساکت نمیشه، دهنمو کامل نمیتونم باز کنم و تورو دارم، و ۴ تا دندان دیگه از عقل به جلو احساس درد دارن

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام یاسر عزیز
        احتمال اسیب به اهصاب پیرامونی وجود دارد
        از دارو های ضدالتهاب مناسب استفاده کنید
        در صورت عدم بهبود مجددا به پزشکتان مراجعه نمایید