عفونت قارچی به چه روشی درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت قارچی عارضه شایعی است که اندام‌های مختلف بدن از پوست تا چشم و ریه را درگیر می‌کند.  بنابراین جای تعجبی نیست که بیشتر ما برهه‌ای از زندگی خود دچار عفونت قارچی شویم. خوشبختانه بیشتر عفونت‌های قارچی با کرم و پمادهای موضعی یا داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عفونت قارچی چیست؟

عفونت قارچی یا میوسیز (mycosis) بیماری است که در اثر عفونت با قارچ ایجاد می‌شود و بیشتر به شکل عفونت قارچی پوست یا ناخن شیوع دارد. البته عفونت قارچی ممکن است در دهان، گلو، ریه، مجاری ادراری یا سایر اندام‌های بدن هم دیده شود. در ادامه این مقاله از دکترتو همراه ما باشید تا با عفونت قارچی، انواع عفونت قارچی، علائم، علت و روش‌های تشخیص و درمان آن بیشتر آشنا شوید. اگر علائم پوستی برایتان آزاردهنده شده برای تشخیص بهتر است به متخصص عفونی یا دکتر پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سامانه نوبت‌دهی دکترتو نوبت حضوری خود را ثبت کرده و یا به صورت آنلاین با بهترین پزشکان مشورت کنید.

عفونت قارچی چیست؟

عفونت قارچی بیماری شایعی است که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود و پوست، ناخن، دهان، مو، اندام تناسلی و مجاری ادراری را آلوده می‌کند. ابتلا به عفونت قارچی سن یا جنسیت خاصی ندارد و از نوزاد تا بزرگسالان زن و مرد همگی ریسک ابتلا به عفونت دارند. خوشبختانه بیشتر عفونت های قارچی با کرم و پمادهای ضد قارچ قابل درمان هستند. 

احتمال ابتلا به عفونت قارچی چقدر است؟
ابتلا به این بیماری، سن یا جنسیت خاصی ندارد و از نوزاد تا بزرگسالان زن و مرد همگی ریسک ابتلا به عفونت دارند.

انواع عفونت قارچی

انواع عفونت قارچی عبارتند از: 

  • عفونت قارچی دهان (کاندیدیازیس دهانی یا برفک دهان)
  • عفونت قارچی پوست (پیتیریازیس ورسیکالر/تینه ورسیکالر) 
  • عفونت قارچی واژن (کاندیدیازیس واژینال)
  • عفونت قارچی پوست در ناحیه زیر پوشک (درماتیت پوشک)
  • عفونت قارچی مری (کاندیدیازیس مری)

۱. عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن، که به آن کاندیدیازیس واژینال هم گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین عفونت های قارچی در زنان است که به دلیل رشد بیش از حد مخمر کاندیدا آلبیکنس در واژن، تغییرات در تعادل میکروبی واژن، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، بارداری، دیابت و استرس ایجاد می‌شود. علائم آن شامل خارش و سوزش شدید در ناحیه واژن، ترشحات سفید و غلیظ شبیه به پنیر، درد هنگام نزدیکی و ادرار کردن و قرمزی و تورم ناحیه واژن هستند. عفونت قارچ واژن از هر چهار زن سه زن را مبتلا می‌کند. 

علائم عفونت قارچی داری و نگرانی؟

همین حالا با متخصص ارتباط بگیر.

۲. عفونت قارچی دهان

برفک دهان، که به آن کاندیدیازیس دهانی یا تریشومونیازیس دهانی هم گفته می‌شود، عفونت شایع در دهان و حلق است که به دلیل رشد بیش از حد مخمر کاندیدا آلبیکنس یا تریکومونا ایجاد می‌شود. 

۳. عفونت قارچی پوست

عفونت قارچی پوست از شایع‌ترین علت‌های عفونت قارچی سطحی دنیا است که روی پوست، مو و ناخن تاثیر می‌گذارد. ابتلا به انواع قارچ پوستی می‌تواند علائمی مانند خارش و دانه‌های جوش مانند ایجاد کند.

۴. عفونت قارچی سینوس

عفونت قارچی سینوس، که به آن سینوزیت قارچی هم گفته می‌شود، نوعی عفونت در غشاهای مخاطی سینوس‌های پارانازال است که در افراد با سیستم ایمنی ضعیف یا بیماران دچار دیابت، نارسایی کلیوی یا پیوند اعضا رخ می‌دهد. علائم آن شامل درد و فشار در ناحیه سینوس‌ها، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و تغییرات در حس بویایی می‌شوند.

۵. عفونت قارچی گوش

عفونت قارچی گوش که توسط قارچ‌هایی مانند آسپرژیلوس و کاندیدا ایجاد می‌شود، عفونت شایعی است که با علائمی مانند درد، خارش، ترشحات قهوه‌ای یا سیاه رنگ و کاهش شنوایی همراه است. استفاده طولانی مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها، جراحی گوش، شنا در آب‌های آلوده و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت از ریسک فاکتورهای عفونت قارچی گوش به‌شمار می‌آیند. 

عفونت قارچی ناخن چگونه است؟
علائم عفونت قارچی بسته به نوع عفونت و محل ابتلا متفاوت هستند.

۶. عفونت قارچی ناخن

عفونت قارچی ناخن، عارضه شایعی است که باعث تغییر شکل، رنگ و ضخیم شدن ناخن می‌شود. این عفونت توسط قارچ آسپرژیلوس، کاندیدا یا درماتوفایت ایجاد می‌شود. 

۷. عفونت قارچی مقعد

عفونت قارچی مقعد، یا کاندیدیاز مقعدی، عفونت شایع ناحیه مقعد و رکتوم است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود. مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها، ضعف سیستم ایمنی، دیابت، چاقی و رفتارهای جنسی خاص از عوامل خطر ابتلا به این عفونت هستند. 

۸. عفونت قارچی گلو

عفونت قارچی گلو، یا کاندیدیاز حلقی، نیز نوعی عفونت ناحیه گلو و دهان است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود. علائم اصلی این عفونت عبارتند از:

  • قرمزی و التهاب در گلو
  • درد و سوزش هنگام بلع
  • تشکیل پلاک های سفید در دهان و گلو
  • طعم فلزی در دهان
  • خشکی دهان

۹. عفونت قارچی کشاله ران

عفونت قارچی کشاله ران، عفونت قارچی شایع در ناحیه کشاله ران است که در اثر قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود. رطوبت و اصطکاک پوست در این ناحیه، چاقی و ضعف سیستم ایمنی، ریسک ابتلا به عفونت قارچی کشاله ران را افزایش می‌دهند.

۱۰. عفونت قارچی بیضه

این این بیماری توسط قارچ‌های کاندیدا ایجاد شده و باعث تورم، قرمزی و درد در ناحیه بیضه‌ها، احساس سنگینی در ناحیه بیضه، تب و لرز و ترشحات از منطقه تناسلی می‌شود. نقص ایمنی، دیابت، سرکوب ایمنی دارویی و عفونت‌های قبلی بیضه احتمال ابتلا به عفونت قارچی بیضه را بیشتر می‌کنند. 

علائم عفونت قارچی

علائم عفونت قارچی بسته به نوع عفونت و محل ابتلا متفاوت هستند. علائم عفونت پوستی یا سطحی عبارتند از:

  • خارش، درد، قرمزی یا جوش
  • رنگ پریدگی، ضخیم شدن یا ترک خوردن ناخن
  • درد حین بلع، از دست دادن حس چشایی یا ایجاد زخم‌های سفید روی گلو و دهان
  • توده برجسته بدون درد زیر پوست

متن انگلیسی:
Symptoms of fungal infections in other parts of your body include: Fungal infection in or around your brain: Headache, fever, neck pain, nausea/vomiting, sensitivity to light, confusion. Fungal infection of your eye: Pain, redness, discharge, blurred vision, tearing, sensitivity to light. Fungal infection of your intestinal tract: Abdominal pain, nausea, vomiting. Fungal infection of your sinuses: Fever, nasal congestion, headache, one-sided facial swelling, face pain
ترجمه متن:
علائم عفونت قارچی در سایر قسمت‌های بدن عبارتند از: عفونت قارچی در مغز یا اطراف آن باعث سردرد، تب، گردن درد، تهوع و استفراغ، حساسیت به نور و گیجی می‌شود. عفونت قارچی چشم باعث درد، قرمزی، ترشح، تاری دید، اشک و حساسیت به نور می‌شود. اگر عفونت قارچی در روده باشد، درد شکم، تهوع و استفراغ ایجاد می‌کند. عفونت قارچی سینوس‌ها نیز تب، احتقان بینی، سردرد، تورم یک طرفه صورت و درد صورت را به وجود می‌آورد.

my.clevelandclinic
نوع عفونت قارچیمحل عفونتعلائم شایع
کچلی (Tinea)پوست سر، بدن، پا، ناخنخارش، قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، ریزش مو، تغییر رنگ ناخن
کاندیدا (Candida)دهان، گلو، واژن، پوست چین‌های بدنقرمزی، خارش، التهاب، ترشحات سفید یا زردرنگ، بوی بد
عفونت قارچی ناخنناخن دست و پاتغییر رنگ ناخن (زرد، سفید یا قهوه‌ای)، ضخیم شدن ناخن، شکنندگی ناخن، جدا شدن ناخن از بستر
عفونت قارچی پوستپوست بدن، کشاله ران، زیر بغلخارش، قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، تاول، ترک خوردگی
عفونت قارچی ریهریه‌هاسرفه، تب، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خستگی
عفونت قارچی سیستمیکاندام‌های داخلی (کلیه، مغز، قلب)تب، لرز، خستگی، کاهش وزن، درد عضلانی، مشکلات تنفسی
مقایسه علائم انواع عفونت قارچی

عفونت قارچی پای نوزاد

عفونت قارچی پای نوزاد، که به آن قارچ پای نوزاد یا پینیون نیز گفته می‌شود، نوعی عفونت قارچی شایع در نوزادان است که باعث قرمزی، تورم و پوسته پوسته شدن پوست در ناحیه پاها، خارش و ناراحتی نوزاد و ترشحات زرد رنگ از پوست می‌شود. رطوبت پوست، عدم تعویض به موقع پوشک و استفاده از پوشک‌های نامناسب، ریسک ابتلا به عفونت قارچی پای نوزاد را بالا می‌برند. 

عفونت قارچی کودکان

عفونت قارچی عارضه شایعی در کودکان است که روی قسمت‌های مختلف بدن کودک تاثیر می‌گذارد. یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی کودکان، عفونت تینیا کروریس (tinea corporis) است که به شکل دانه‌های گرد قرمز با لبه‌های بالا آمده شبیه حلقه روی پوست ظاهر می‌شوند.

عفونت قارچی در بارداری

بیشتر موارد عفونت قارچی ناخن در بارداری در اثر قارچ آلبیکانس کاندیدا ایجاد می‌شوند. کاندیدا گلابراتا و کاندیدا تروپیکالیس دو نوع دیگر قارچ عامل عفونت در بارداری هستند. عفونت های قارچی در بارداری خوشایند نیستند، اما آسیبی به مادر یا جنین نمی‌زنند و معمولا با پمادهای موضعی درمان می‌شوند. 

عفونت قارچی در مردان

قارچ کاندیدا می‌تواند عامل عفونت قارچی در مردان باشد که باعث بروز دانه‌ها و جوش‌های قرمز همراه با خارش روی نوک آلت تناسلی می‌شود. قارچ کاندیدا در محیط‌های گرم و مرطوب مانند پوست ختنه گاه افراد ختنه نشده بهتر رشد می‌کند. 

علت عفونت قارچی

علل عفونت قارچی عبارتند از: 

  • رشد بیش از حد قارچ‌هایی مانند کاندیدا آلبیکنس که به طور طبیعی در بدن وجود دارند.
  • قارچ‌های محیطی مانند هیستوپلاسما، کوکسیدیوییدس و آسپرژیلوس
  • قارچ‌های دندروفیت که روی کراتین موجود در پوست، مو و ناخن زندگی می‌کنند.

تشخیص عفونت قارچی

نحوه تشخیص عفونت قارچی به محل عفونت در بدن بستگی دارد. روش‌های تشخیص عفونت قارچی عبارتند از:

  • معاینه
  • نمونه‌برداری از پوست، بافت آلوده، ناخن، خون، خلط، مایع نخاعی یا مایع مغزی، ادرار، مایع داخل چشمی و ترشحات واژینال
  • رادیولوژی
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن

راه های درمان عفونت قارچی

بیشتر عفونت قارچی را می‌توان با داروهای ضد قارچ درمان کرد که قارچ‌های بیرون و داخل بدن را می‌کشند. نوع دارو هم بسته به محل عفونت قارچی است. 

۱. درمان دارویی عفونت قارچی

پزشک برای درمان بیماری قارچی، درمان دارویی با قرص، آمپول، لوسیون، کرم، پماد موضعی، دهان‌شویه یا قرص‌های پاستیلی، قطره چشم یا شامپو را تجویز می‌کند. 

پماد کالاندولا برای عفونت قارچی

پماد کالاندولا به عنوان درمان کمکی برای عفونت های قارچی پوستی استفاده می‌شود که با خواص ضد التهابی و ضد میکروبی، التهاب و خارش ناشی از عفونت قارچی را کاهش می‌دهد.

دنبال بهترین روش درمان عفونت قارچی پوستت هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

لاکتوواژ برای عفونت قارچی

کپسول لاکتوواژ داروی کمکی برای درمان عفونت قارچی و باکتریایی است که باعث بازیابی فلور طبیعی واژن و بهبود سلامت دستگاه تناسلی و مجاری ادراری می‌شود.

قرص فلوکونازول برای عفونت قارچی

قرص فلوکونازول داروی ضد قارچی خوراکی است که به طور گسترده برای درمان انواع عفونت های قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مقایسه با داروهای ضد قارچی موضعی، اثربخشی و پایداری بیشتری دارد. فلوکونازول با مهار آنزیم‌های ضروری در سنتز غشای سلولی قارچ‌ها، باعث مرگ یا مهار رشد آن‌ها می‌شود. 

پماد تریپل سولفا برای عفونت قارچی

پماد تریپل سولفا داروی موضعی ضد قارچ حاوی سه ماده ضد قارچ به نام‌های سولفاسالازین، سولفاتیازول و سولفاپیریدین است که برای درمان عفونت های قارچی خفیف تا متوسط پوست مثل عفونت‌های ناشی از کاندیدا، درماتوفیت‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

۲. درمان خانگی عفونت قارچی

روش‌های درمان خانگی عفونت قارچی عبارتند از:

  • روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن چای درختی و روغن زیتون
  • سرکه سیب
  • جوش شیرین
  • مصرف محصولات پروبیوتیک
  • قرار دادن پاها در آب گرم و نمک
  • پودر زنجبیل یا شستشو منظم با صابون‌های آنتی باکتریال

زاج برای عفونت قارچی

استفاده از زاج برای درمان عفونت های قارچی پوست و ناخن مفید است. می‌توان از محلول، پماد یا استحمام در محلول زاج استفاده کرد. 

سرکه سیب برای عفونت قارچی

سرکه سیب هم راهی برای درمان عفونت قارچی است. استفاده از محلول رقیق سرکه سیب به صورت موضعی یا استحمام در آن می‌تواند موثر باشد. 

۳. درمان گیاهی عفونت قارچی

متداول‌ترین روش‌های درمان گیاهی عفونت قارچی عبارتند از:

  • روغن‌های ضد قارچ مانند روغن چای، روغن نعناع، روغن پونه
  • سیر، پیاز، پودر زنجبیل و کورکومین

۴. درمان قطعی عفونت قارچی

معمولا برای نوع ساده این بیماری، دوره درمانی ۳ تا ۷ روزه با محصولات ضد قارچ مانند کلوتریمازول، بوتوکونازول، میکونازول، ترکونازول و فلوکونازول تجویز می‌شوند. برای جلوگیری از احتمال عود عفونت، پزشک به مدت یک ماه هفته‌ای یک کپسول فلوکونازول را توصیه می‌کند. 

عوارض عفونت قارچی چیست؟
عدم درمان به موقع یا مناسب عفونت قارچی باعث بروز عوارض جانبی آسیب دائمی به پوست می‌شود.

عوارض عفونت قارچی

در مواردی ممکن است عفونت‌های پوستی خوب نشوند و به مرور شدت پیدا کنند، در این صورت بیمار با عوارض عفونت خونی مواجه می‌شود. عدم درمان به موقع یا مناسب عفونت قارچی باعث بروز عوارض جانبی آسیب دائمی به پوست می‌شود. در برخی موارد هم احتمال مرگ دارد. 

اقدام به بارداری با وجود عفونت قارچی

ابتلا به عفونت قارچی، تاثیر مستقیمی بر شانس بارداری نمی‌گذارد، اما به نوعی روی بدن اثر دارد. خارش، ناراحتی، درد و زخم و التهاب ناشی از عفونت باعث درد و ناراحتی حین برقراری رابطه جنسی می‌شوند. اما خوشبختانه علائم معمولا در صورت درمان مناسب طی یک هفته برطرف خواهند شد.

متن انگلیسی:
Yeast infection that appears sporadically and is easily treated is likely to have no bearing on your fertility. The only way it may affect you is by limiting your inclination to have intercourse
ترجمه متن:
عفونت قارچی که به صورت پراکنده ظاهر می‌شود و به راحتی قابل درمان است، احتمالاً تأثیری بر باروری شما نخواهد داشت. تنها راهی که ممکن است بر شما تأثیر بگذارد، محدود کردن تمایل شما به مقاربت است.

babycenter

راه های پیشگیری از عفونت قارچی

بهترین راه‌های پیشگیری از عفونت قارچی عبارتند از:

  • بهداشت شخصی و مراقبت در مقابل قارچ‌های عفونت‌زا محیطی
  • شستشو بدن و ناحیه تناسلی
  • خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی و پرهیز از رطوبت 
  • پوشیدن لباس زیر خشک، تمیز و نخ پنبه
  • مراقبت از دهان و دندان‌ها
  • رعایت بهداشت در استفاده از لنزهای تماسی چشمی
  • کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن‌ها
  • مصرف آنتی بیوتیک طبق تجویز پزشک
  • پرهیز از وسایل مشترک
  • پوشیدن لباس محافظ حین کار با خاک
  • ماسک زدن در محیط‌های آلوده به قارچ

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قارچ‌ها همه جا هستند و حتی برخی قارچ‌ها به شکل طبیعی داخل بدن ما زندگی می‌کنند، بدون اینکه ما حواسمان باشد. بنابراین جای تعجبی نیست که بیشتر ما برهه‌ای از زندگی خود دچار عفونت قارچی شویم. خوشبختانه بیشتر عفونت های قارچی با کرم و پمادهای موضعی یا داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان هستند. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا در معرض ابتلا به عفونت‌های طولانی و شدید هستید، حتما با پزشک عفونی مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای ویزیت آنلاین متخصص عفونی کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، برخی مدل‌های عفونت قارچی سطحی و پوستی از طریق تماس مستقیم به دیگران منتقل می‌شوند. برخی قارچ‌ها هم از طریق تنفس محیطی وارد بدن می‌شوند که معمولا واگیردار نیستند.

عفونت قارچی مو، پوست و ناخن معمولا جدی و خطرناک نیست، اما درمان آن کمی طول می‌کشد. عفونت‌های قارچی عمیق مانند عفونت ریوی یا سایر اندام‌ها می‌توانند خطرناک باشند، به‌خصوص اگر فرد سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد.

علائم عفونت قارچی مانند خارش و درد باید طی چند روز بعد درمان بهبود پیدا کنند. درمان حدودا بین ۱ تا ۴ هفته طول می‌کشد.

عدم درمان عفونت قارچی باعث آسیب دائمی به پوست و در مواردی مرگ می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن