همه چیز درباره لابیاپلاستی با جراحی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لابیاپلاستی عمل جراحی کوچک کردن (بزرگ کردن) اندازه لابیاها با هدف کاهش مشکلات و ناراحتی‌های فیزیکی یا بخشی از عمل تطبیق جنسیت است. با بیهوشی عمومی شروع می‌شود و جراح بعد از ضدعفونی کردن ناحیه تناسلی و مشخص کردن نواحی تحت درمان، برش‌هایی در ناحیه لابیا مینور می‌زند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
لابیاپلاستی با جراحی چگونه انجام میشود؟

لابیاپلاستی با جراحی روشی است که ظاهر لابیاها را بهبود بخشیده و تعادل و تقارن را به ناحیه تناسلی بازمی‌گرداند. اگر از ظاهر ناحیه تناسلی خود ناراضی هستید یا از بزرگی و عدم تقارن لابیاها رنج می‌برید و قصد لابیاپلاستی دارید، تا انتهای این مطلب از دکترتو همراه ما باشید تا با لابیاپلاستی با جراحی، کاربردها، روش انجام لابیاپلاستی با جراحی، مزایا و عوارض لابیاپلاستی بیشتر آشنا شوید. اما قبل از انجام این روش بهتر است با یک متخصص زنان در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید علاوه بر تعیین وقت حضوری بصورت آنلاین نیز با بهترین پزشکا در ارتباط باشید.

لابیاپلاستی با جراحی چیست؟

لابیاپلاستی چیست؟ لابیا پلاستی با جراحی، نوعی عمل زیبایی واژن جهت تغییر شکل، بهبود ظاهری و بزرگ یا کوچک کردن لابیای مینور و ماژور است که در طول آن جراح بافت اضافی لابیا را برداشته، یا با تزریق چربی یا فیلر، لابیاها را بزرگ می‌کند و یا اینکه از روی بافت‌های دیگر، لابیا جدید می‌سازد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

تفاوت لابیاپلاستی با لیزر و جراحی

لابیاپلاستی را می‌توان با لیزر یا جراحی انجام داد که هر کدام بسته به شرایط فرد، وسعت ناحیه درمانی و تشخیص پزشک انتخاب شده و مزایا و معایب خاص خود را دارند. تفاوت‌های این دو روش عبارتند از:

  • برداشتن۶۰ تا ۷۰ درصد بافت و پوست اضافی با عمل
  • برداشت ۴۰ تا ۵۰ درصد بافت اضافی با لیزر
  • برش و خونریزی در لابیاپلاستی با جراحی
  • عدم برش، درد و بهبود سریع‌تر با لیزر

انواع لابیاپلاستی با جراحی

برش‌های مختلفی در این روش جوانسازی واژن وجود دارند که عبارتند از:

  • برش خطی یا قوس‌دار که به آن برش لبه (Edge trim) می‌گویند.
  • برش وی شکل (V-Wedge)
  • روش زی-پلاستی (Z-plasty) 
  • روش برش بیضی شکل (De-Epithelialization)

کاربردهای لابیاپلاستی با جراحی

این عمل در دسته عمل‌های کاربردی و زیبایی قرار می‌گیرد. بیشتر زنان با هدف کوچک کردن اندازه لابیای بزرگ سراغ لابیاپلاستی می‌آیند که با جمع و فشرده شدن باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود. برخی هم با هدف جوانسازی و بهبود ظاهر ناحیه تناسلی بعد از افزایش سن یا زایمان سراغ این روش می‌آیند. کاربردهای اصلی لابیاپلاستی با جراحی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رفع علائم نامطلوب و ناراحتی ناشی از بزرگی لابیاها
  • اصلاح شکل و اندازه لابیاها
  • افزایش اعتماد به‌نفس جهت بهبود رابطه جنسی
  • بهبود تناسب و تقارن لابیاها

دنبال رابطه جنسی بهتر با عمل لابیاپلاستی هستی؟

از متخصص مشاوره بگیر.

لابیاپلاستی با جراحی برای چه کسانی مناسب است؟

این عمل زیبایی برای خانم‌هایی مناسب است که از شکل و ظاهر ناحیه تناسلی خود ناراضی هستند و با مشکلاتی مانند درد و ناراحتی، عدم تقارن، ناهنجاری شکلی یا بزرگی یا افتادگی لابیا، یا درد حین رابطه جنسی دست و پنجه نرم می‌کنند. خانم‌هایی که در اثر افزایش سن یا زایمان طبیعی با تغییرات ظاهری ناحیه تناسلی روبه‌رو شده و در اثر کاهش اعتماد به نفس، میل به رابطه جنسی در آن‌ها کم‌شده نیز کاندیدای مناسبی برای این روش هستند. 

افراد بالای ۱۸ سال که از سلامت عمومی کافی برخوردارند، دیدگاه مساعد و خوشبینانه‌ای نسبت به عمل دارند، در اثر زایمان طبیعی دچار پارگی واژینال شدند یا حین ورزش، رابطه یا حتی نشستن به‌خاطر بزرگی لابیاها درد دارند و اذیت می‌شوند، در صدر کاندیداهای این عمل قرار می‌گیرند.

متن انگلیسی:
The ideal candidate for labiaplasty is someone who has experienced substantial labia changes after having children. Or, the woman has always had large or irregular labia. While there is no precise definition of what a ‘normal’ labia is, many patients are dissatisfied with the appearance or shape of their labia
ترجمه متن:
بهترین گزینه برای لابیاپلاستی، خانم‌هایی هستند که بعد از زایمان دچار تغییرات شدید لابیا شدند یا زنانی که همیشه لابیای بزرگ یا نامنظم داشته‌اند. البته که هیچ تعریف کلی و دقیقی از لابیای طبیعی وجود ندارد، بیماران زیادی از ظاهر و شکل لابیای خود ناراضی هستند. 

drsteinberg

لابیاپلاستی با جراحی برای چه کسانی مناسب نیست؟

لابیاپلاستی عمل جراحی تغییر اندازه لابیا مینور است که نباید در دختران زیر ۱۸ سال انجام شود، چرا که لابیاها همچنان بعد از بلوغ و تا اوایل جوانی و بزرگسالی در حال رشد هستند. خانم‌های بزرگ‌تر از ۵۵ سال هم گزینه مناسبی به شمار نمی‌آیند چرا که با افزایش سن و کاهش خاصیت الاستیسیته پوست، زخم‌های ناشی از جراحی دیرتر جوش‌خورده و ترمیم می‌شوند، درنتیجه، احتمال عفونت بیشتر می‌شود. خانم‌های باردار، افراد مبتلا به زگیل یا تبخال تناسلی و عفونت واژینال فعال نیز گزینه مناسبی برای لابیاپلاستی با جراحی نیستند چرا که ممکن است زخم، التهاب و عفونت تشدید شود.

درباره لابیاپلاستی با جراحی چه می دانید؟
خانم‌هایی که در اثر افزایش سن یا زایمان طبیعی با تغییرات ظاهری ناحیه تناسلی روبه‌رو شده و در اثر کاهش اعتماد بنفس، میل به رابطه جنسی در آن‌ها کم شده می‌توانند از لابیاپلاستی با جراحی استفاده کنند.

مزایای انجام لابیاپلاستی با جراحی

از مزایای عمل زیبایی لابیاپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • بهبود تعادل و تقارن لابیاها
  • بهبود ظاهری ناحیه تناسلی
  • افزایش اعتماد بنفس و رضایت جنسی
  • برطرف کردن درد و ناراحتی ناشی از بزرگ بودن لابیاها

روش انجام لابیاپلاستی با جراحی

این روش، با بیهوشی عمومی شروع می‌شود و جراح بعد از ضدعفونی کردن ناحیه تناسلی و مشخص کردن نواحی تحت درمان، برش‌هایی در ناحیه لابیا مینور می‌زند و بافت اضافی را با روش برش تریم (Trim) یا برش وج (Wedge) برمی‌دارد. روش تریم، برش خطی اطراف و قسمت‌های بیرونی لابیا ایجاد کرده و بافت اضافی را برمی‌دارد. در روش وج، برش به شکل مثلثی در قسمت بالا یا میانی زده شده و بخش مثلثی بین برش‌ها برداشته شده و بعد از تنظیم لبه لابیاها، بخیه زده می‌شود.

آمادگی برای انجام لابیاپلاستی با جراحی

قبل از انجام عمل حتما با جراح پلاستیک مجرب و متخصص مشورت کنید و انتظارات و خواسته‌های خود را مطرح نمایید. معمولا پزشک برای اطلاع از شرایط جسمانی بیمار، آزمایش خون و آزمایش تشخیصی و ادرار تجویز می‌کند. اقدامات قبل از عمل کمک می‌کنند که نه تنها نتایج عمل مطلوب‌تر باشند، بلکه ریسک عوارض جانبی را هم به حداقل می‌رسانند:

  • عدم مصرف مایعات و غذا حداقل ۶ ساعت قبل عمل
  • شستشو و شیو ناحیه تناسلی
  • قطع مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، موترین، رقیق‌کننده‌های خون، ویتامین ای، امگا۳، روغن ماهی و الکل از دو هفته قبل

مراقبت های لازم بعد از انجام لابیاپلاستی با جراحی

جهت تسریع روند بهبودی و کاهش دوره نقاهت و عوارض جانبی، مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند که باید جدی بگیرید:

  • استراحت و پرهیز از فعالیت‌های جسمی و فیزیکی سنگین و شدید
  • کمپرس سرد
  • رعایت بهداشت ناحیه تناسلی
  • پرهیز از لمس، فشار یا مالش ناحیه عمل 
  • رژیم غذایی مناسب 
  • مصرف آنتی بیوتیک و مسکن با تجویز پزشک
آمادگی قبل از لابیاپلاستی با جراحی چیست؟
معمولا پزشک برای اطلاع از شرایط جسمانی بیمار، آزمایش خون و آزمایش تشخیصی و ادرار تجویز می‌کند.

نحوه خوابیدن بعد از عمل لابیاپلاستی

نحوه خوابیدن بعد از عمل لابیاپلاستی نیز از مراقبت‌های ثانویه بعد جراحی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، چرا که فشار و اصطحکاک ناشی از سایش ناحیه عمل با رختخواب باعث بروز مشکلاتی مانند خارش، سوزش، تورم و حتی عفونت می‌شود. بهترین حالت خوابیدن در هفته اول بعد جراحی، خوابیدن به پشت است در حالتی که سر در زاویه ۴۵ درجه بالاتر از بدن قرار بگیرد. موقع خواب، پاها را با فاصله از هم و باز نگه دارید.

نحوه نشستن بعد از عمل لابیاپلاستی

استراحت بعد از عمل لابیاپلاستی به بهبود گردش خون در ناحیه عمل شده کمک می‌کند. اگر بیمار بعد جراحی بشیند، مستقیما به زخم فشار می‌آید، به‌همین دلیل نشستن بعد عمل توصیه نمی‌شود و بهتر است دراز بکشید. از نشستن روی صندلی‌های سفت و باریک به شدت پرهیز کنید و تا چند هفته دوچرخه‌سواری انجام ندهید. بهتر است روی بالشت نرم و راحتی بشینید تا فشار کمتری به ناحیه تحت درمان بیاید. 

دوره نقاهت لابیاپلاستی با جراحی

تورم، درد و تغییر رنگ موقت و اولیه طی چند هفته اول بعد از جراحی برطرف می‌شوند. بخش عمده تورم بعد از شش هفته بهبود پیدا می‌کند، اما گاهی ممکن است شش ماه طول بکشد تا تورم به‌طور کامل از بین برود و بتوانید نتیجه نهایی لابیاپلاستی را مشاهده کنید. سریع‌ترین زمان ممکن که فرد به اندازه کافی بهبود یافته که بتواند به روال معمول کار و زندگی بازگردد، دو هفته بعد از لابیاپلاستی با جراحی است. اما رابطه جنسی حداقل تا ۶ هفته بعد عمل ممنوع است.

پریود شدن بعد از عمل لابیاپلاستی

پریود شدن بعد از عمل لابیاپلاستی، تاثیر خاصی روی روند بهبودی نمی‌گذارد، البته در این دوره باید بیشتر حواستان به ناحیه عمل و زخم‌ها باشد. به‌علاوه اینکه، بعد از عمل تا زمان بهبودی، در دوران پریود نباید از کاپ قاعدگی یا تامپون استفاده کنید، بهترین گزینه نوار بهداشتی است.

عوارض و خطرات لابیاپلاستی با جراحی

برخی خطرات و عوارض جانبی احتمالی لابیاپلاستی با جراحی عبارتند از: 

  • برداشتن بیش از اندازه بافت واژن یا کمتر از میزان لازم
  • خونریزی
  • کبودی و هماتوم
  • عفونت
  • زخم شدید
  • جای زخم و اسکار
  • درد مستمر، درد حین رابطه جنسی 
  • از دست دادن حساسیت جنسی

نگران لذت جنسی بعد از عمل لابیاپلاستی هستی؟ از متخصص کمک بگیر.

درد بعد از عمل لابیاپلاستی

درد و التهاب از عوارض جانبی نسبتا شایع بعد از لابیاپلاستی با جراحی هستند که معمولا چند روز اول بیمار درد متوسطی دارد. دردی که به تدریج طی روزهای آتی بهبود می‌یابد. اما اگر درد بهتر نشد یا شدت پیدا کرد، می‌توانید از مسکن استفاده کنید. کمپرس سرد و لباس‌های گشاد که فشار کمتری به ناحیه درمان می‌آورند نیز برای کاهش درد بعد عمل مناسبند. 

سوزش بعد از عمل لابیاپلاستی

سوزش در ناحیه عمل به‌دلیل برش و برداشتن بافت لابیا، عصب و عروق و بخیه‌ها کاملا طبیعی است. در روزهای اول احتمالا سوزش بیشتری دارید چرا که التهاب بیشتر است، اما به‌تدریج در روزهای آتی، شدت التهاب و سوزش کاهش پیدا می‌کند.

عفونت بعد از عمل لابیاپلاستی

یکی از خطرناک‌ترین عوارض لابیاپلاستی با جراحی، عفونت است. خونریزی بعد جراحی باعث ورم، تغییر رنگ پوست ناحیه تناسلی و درد می‌شود. نشانه‌های عفونت عبارتند از درد، قرمزی، ورم و باز شدن زخم‌ها و تب.

متن انگلیسی:
Infection Rates of severe infection in labiaplasty are low – despite the surgery being in the groin area. However minor wound infections or inflammation may occur – if it does happen, an infection will be treated with antibiotics
ترجمه متن:
میزان بروز عفونت شدید بعد از عمل لابیاپلاستی بسیار نادر است، اما احتمال بروز عفونت خفیف وجود دارد که با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. 

noranugent

تورم بعد از عمل لابیاپلاستی

شش تا هشت هفته بعد عمل، بخیه‌ها کاملا جذب می‌شوند و نواحی برش باید کاملا ترمیم شده باشند، یعنی تورم باید کاملا بهبود یافته باشد. البته، ۱۲ هفته طول می‌کشد تا تورم بعد از عمل به‌طور کامل برطرف شود و بعد از آن می‌توانید از نتیجه نهایی عمل لذت ببرید. میزان تورم در افراد مختلف بسته به واکنش بدنی آن‌ها متفاوت است و گاهی ممکن است تا شش ماه هم طول بکشد.

درد بعد از عمل لابیاپلاستی چقدر است؟
بعد از انجام این عمل، درد به تدریج طی روزهای آتی بهبود می‌یابد

هزینه لابیاپلاستی با جراحی در دکترتو کلینیک

هزینه این عمل تابع عواملی مانند تخصص و مهارت جراح پلاستیک، امکانات و تجهیزات کلینیک، موقعیت جغرافیایی کلینیک، شدت و وسعت ناحیه درمان و دستمزد تیم بیهوشی است. به‌علاوه اینکه، عمل زیبایی محسوب شده و به‌همین خاطر تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. بازه قیمت عمل لابیاپلاستی بین ۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان است. جهت اطلاع دقیق از هزینه لابیاپلاستی با جراحی در دکترتو کلینیک به وب‌سایت دکترتو سر بزنید.

لابیاپلاستی با لیزر بهتر است یا جراحی؟

در جدول زیر دو روش لابیاپلاستی با جراحی و لیزر را مقایسه کرده‌ایم:

ویژگی‌هالابیاپلاستی با لیزرلابیاپلاستی با جراحی
درد و عوارض کمتر بیشتر
دوره بهبودی و نقاهتکوتاه‌ترطولانی‌تر
عوارض جانبیکمتربیشتر و شدیدتر
نتیجه نهاییطبیعیطبیعی
بازگشت به فعالیت‌های روزمرهسریع‌ترکندتر
مقایسه لابیاپلاستی با لیزر و و جراحی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر از ظاهر لابیاهای خود راضی نیستید یا حین پوشیدن لباس‌های تنگ انجام ورزش‌های بخصوص یا رابطه جنسی، احساس درد و ناراحتی دارید، لابیاپلاستی گزینه‌ موردنیاز شماست. افرادی که قصد عمل تطبیق جنسیت دارند هم باید لابیاپلاستی با جراحی انجام دهند. 

لابیاپلاستی با جراحی باعث بهبود ظاهری ناحیه تناسلی و بزرگ یا کوچک کردن لابیاها می‌شود. در انتخاب بهترین دکتر متخصص زنان برای عمل نهایت دقت را داشته باشید، چرا که ناحیه تناسلی و لابیاها به‌شدت حساس هستند و عدم تخصص کافی پزشک می‌تواند آسیب‌های جدی جبران‌ناپذیری ایجاد کند. اما اگر نیاز به دریافت نظر دوم دارید می‌توانید با استفاده از خدمات غیرحضوری سایت دکترتو با پزشک زنان آنلاین مشورت نمایید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، به‌طورکلی، لابیاپلاستی روش کم دردی است که با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیمار دردی حس نمی‌کند.

خیر، خطر مرگ ندارد.

خیر، نتایج لابیاپلاستی دائمی هستند.

بله، هایمن داخل واژن قرار دارد و عمل لابیاپلاستی آسیبی به آن نمی‌زند، بنابراین برای دختران باکره هم قابل انجام است.

لابیاپلاستی را می‌توان با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی با آرامبخش انجام داد.

خیر، زنان باردار نباید لابیاپلاستی با جراحی انجام دهند چرا که امنیت و سلامت مادر و جنین هردو به خطر می‌افتد.

خیر، جراحی لابیاپلاستی عمل زیبایی است که ضرورت درمانی ندارد، بنابراین تحت پوشش بیمه نخواهد بود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن