کوریزان چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کوریزان داروی سرماخوردگی ساخت شرکت داروسازی دکتر عبیدی برای تسکین تب، درد و سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان است. بهترین زمان مصرف این دارو همراه با وعده‌های غذایی است تا ریسک بروز عوارض گوارشی و ناراحتی معده به حداقل برسد. 

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کوریزان

کوریزان داروی ضد التهابی غیراستروئیدی با خواص ضدالتهابی، ضد آلرژیک و ضد تب است. کوریزان نقش بسیار موثری در کاهش التهابات و بهبود علائم سرماخوردگی ایفا می‌کند. استفاده از این فرآورده به‌عنوان یک ابزار درمانی می‌تواند سرعت بهبود سرماخوردگی را افزایش دهد و بیماران را از عوارض ناشی از التهاب مانند درد، تورم و خستگی رها سازد. تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با کوریزان، نحوه مصرف، موارد مصرف و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک عمومی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان و مشاوره دارویی وجود دارد.

کوریزان چیست؟

این دارو محصول دارویی تولید شرکت داروسازی دکتر عبیدی است که برای تسکین علائم سرماخوردگی، سرفه، درد و تب در بزرگسالان و کودکان استفاده می‌شود. کوریزان برای بزرگسالان به صورت قرص و برای کودکان به شکل شربت کوریزان سرماخوردگی یا شربت کوریزان درد و تب موجود است. ترکیبات دارویی موجود در این دارو به کاهش علائم و سرعت بهبود بیماری سرماخوردگی کمک می‌کنند. 

کوریزان به بهبود علائم سرماخوردگی کمک می کند.
این دارو برای تسکین علائم سرماخوردگی، سرفه، درد و تب در بزرگسالان و کودکان استفاده می‌شود.

نحوه مصرف کوریزان

دوز مصرف این دارو برای بزرگسالان ۲ عدد کپسول در هر نوبت است، اما تعداد دفعات مصرف بسته به تجویز و بررسی پزشک متفاوت خواهد بود. مصرف بیش از ۶ قرص یا کپسول کوریزان در طول روز توصیه نمی‌شود، چرا که احتمال بروز عوارض جانبی دارد. در صورت بروز عوارض گوارشی مانند درد معده، نفخ یا حالت تهوع پس از کوریزان، می‌توانید دارو را با غذا میل کنید تا مشکلات گوارشی کم شوند. به‌طورکلی، توصیه می‌شود که این دارو را همراه غذا، آب یا شیر استفاده کنید تا تحریکات گوارشی به حداقل برسد. 

بهترین زمان مصرف کوریزان

بهترین زمان مصرف این دارو همراه با وعده‌های غذایی است تا ریسک بروز عوارض گوارشی و ناراحتی معده به حداقل برسد. 

مصرف کوریزان هر چند ساعت است؟

فاصله زمانی مصرف داروی کوریزان باید براساس تجویز پزشک یا دستورالعمل داخل جعبه دارو باشد. اما به‌طورکلی هر ۴ تا ۶ ساعت یک بار می‌توان قرص و شربت کوریزان را مصرف کرد. 

مقدار مصرف شربت کوریزان اطفال

مقدار مصرف شربت کوریزان برای اطفال بر اساس موارد استفاده متفاوت است. اگر دارو با هدف تسکین درد و تب تجویز شده باشد، ۱ قاشق چای‌خوری هر ۴ تا ۶ ساعت و حداکثر ۴ بار در روز مصرف شود. دوز توصیه شده برای درمان آبریزش بینی و گرفتگی بینی، ۱ قاشق چای‌خوری هر ۴ تا ۶ ساعت و حداکثر ۶ بار در روز است. مقدار مصرف شربت کوریزان برای کاهش خارش گلو در کودکان نیز ۱ قاشق چای‌خوری با فاصله هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار و نهایت ۸ بار در روز تجویز می‌شود. 

کودکت سرما خورده و می‌خوای بهش شربت کوریزان بدی؟

حتما از دکتر مشاوره بگیر.

موارد مصرف کوریزان (کوریزان برای چی خوبه؟)

سرماخوردگی عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی است که بینی، گلو، سینوس‌ و نای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انسان بیشتر از هر بیماری دیگری در طول زندگی خود به سرماخوردگی مبتلا می‌شود، به طوری که بزرگسالان دو تا سه بار و کودکان خردسال چهار بار یا بیشتر در طول سال با بیماری سرماخوردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. از موارد مصرف کوریزان، می‌توان به درمان درد و تب ناشی از سرماخوردگی و سینوزیت، رفع گرفتگی بینی، حساسیت و آبریزش بینی اشاره کرد. درواقع، این دارو روی علائم بیماری اثر مثبت گذاشته و باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود. 

۱. کوریزان سرماخوردگی کودکان (شربت سرماخوردگی کوریزان)

این شربت سرماخوردگی برای درمان علائم سرماخوردگی و سینوزیت تجویز می‌شود و درد و تب ناشی از این بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. به‌علاوه اینکه، این شربت برای رفع گرفتگی بینی هم مناسب است که از علائم شایع سرماخوردگی به‌خصوص در کودکان به‌شمار می‌آید. حساسیت‌های فصلی و آبریزش بینی همراه سرماخوردگی نیز با شربت سرماخوردگی کوریزان قابل بهبود هستند. 

۲. کوریزان سرماخوردگی بزرگسالان (قرص سرماخوردگی کوریزان)

قرص کوریزان داروی ترکیبی شامل استامینوفن، کلرفنیرامین و کافئین است که با تقویت سیستم ایمنی بدن، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در بزرگسالان بیشتر از ۱۲ سال را کاهش می‌دهد و علائم بیماری‌های تنفسی فصلی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را بهبود می‌بخشد.

۳. کوریزان برای نوزاد ۸ ماهه

هرچند سیستم ایمنی نوزاد ۸ ماهه در حال قوی شدن است، اما مصرف داروی ترکیبی کوریزان برای آن‌ها توصیه نمی‌شود. قبل از مصرف هر دارویی در گروه سنی نوزادان، حتما باید با متخصص اطفال مشورت کنید و در صورت تشخیص و تجویز پزشک از دارو استفاده کنید. چرا که نوزادان و کودکان کم سن و سال معمولا حساسیت بیشتری نسبت به داروها دارند. 

۴. شربت کوریزان درد و تب

یکی از کاربردهای این شربت، رفع درد و تب در کودکان ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا است. یک تا دو قاشق شربت کوریزان در هر نوبت برای بزرگسالان با نهایت ۶ نوبت در روز می‌تواند باعث تسکین درد و کاهش تب سرماخوردگی شود. در صورت بروز عوارض گوارشی پس از مصرف این شربت، بهتر است آن را همراه با غذا مصرف کنید. 

کوریزان برای سرماخوردگی کودکان تجویز میشود.
این شربت برای رفع گرفتگی بینی مناسب است که از علائم شایع سرماخوردگی به‌خصوص در کودکان به‌شمار می‌آید.

۵. کوریزان برای گلودرد

این دارو با کاهش خارش گلو و تسکین التهاب باعث رفع درد و ناراحتی در ناحیه حلق و گلو شده و گلودرد طولانی مدت را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد. دکسترومتورفان موجود در کوریزان از سرفه جلوگیری کرده و باعث راحت شدن تنفس می‌شود. 

۶. کوریزان برای دندان درد

درست است که این قرص سرماخوردگی برای رفع درد و تب ناشی از سرماخوردگی و التهاب سینوسی تجویز می‌شود، اما در برخی موارد، پزشک برای رفع درد و تب ناشی از واکسن و دندان درد هم این دارو را تجویز می‌کند. ترکیبات استامینوفن، فنیرامین و دکسترومتورفان موجود در کوریزان برای دندان درد مفید بوده و باعث تسکین درد دندان می‌شوند. 

۷. کوریزان ویتامین سی

قرص کوریزان به‌عنوان داروی ضد درد و ضد تب برای سرماخوردگی بزرگسالان تجویز می‌شود. این دارو به عنوان مهارکننده سیکلو اکسیژناز و آنتی‌‌هیستامین شناخته می‌شود و برای کاهش علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی و حساسیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف قرص کوریزان ویتامین سی برای بزرگسالان مناسب است و  برای کودکان باید شربت کوریزان استفاده شود. 

۸. کوریزان و آنفولانزا

کوریزان داروی ترکیبی برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا در افراد بالای ۱۲ سال است که درد و تب ناشی از آنفولانزا، گرفتگی و آبریزش بینی و خارش گلو در افراد مبتلا به آنفولانزا را کاهش داده و برطرف می‌کند. 

کودکت دچار آنفولانزا شده؟ قبل از مصرف شربت کوریزان از پزشک مشاوره بگیر.

دوز مصرفی شربت کوریزان

میزان دوز مصرفی این شربت برای بزرگسالان معمولاً یک قاشق مرباخوری (۵ میلی‌لیتر) هر ۶ ساعت است. برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه می‌شود قبل از مصرف با پزشک مشورت شود. از مصرف بیش‌ازحد شربت خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخواسته مانند خواب‌آلودگی یا افزایش ضربان قلب شود.

عوارض قرص و شربت کوریزان

همانند هر دارو دیگری، مصرف کوریزان هم ممکن است عوارض جانبی و خطراتی برای بیمار داشته باشد. خوشبختانه عوارض این دارو جدی نیستند و معمولا طی چند روز برطرف می‌شوند. برخی از شایع‌ترین عوارض این دارو عبارتند از: 

  • خواب‌آلودگی
  • سردرد و سرگیجه
  • خشکی دهان، گلو و بینی
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • مشکلات گوارشی
  • یبوست

در صورتی که طی چند روز اول بعد مصرف دارو، این علائم بهبود نیافتند یا شدت آن‌ها بیشتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی در برخی افراد، با عوارض جدی روبه‌رو هستیم که عبارتند از:

  • کاهش هوشیاری
  • تشنج
  • خس خس و تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب 
  • احساس کوبش در قفسه سینه
  • رعشه
  • هذیان گویی
  • واکنش‌های آلرژیک

آیا قرص کوریزان خواب آور است؟

بله، این قرص حاوی ترکیباتی است که خواب‌آور هستند و احساس گیجی و خواب‌آلودگی ایجاد می‌کنند. بنابراین بزرگسالانی که با ماشین‌آلات حساس کار می‌کنند یا کارهای حساس دارند، باید زمان مصرف قرص را درنظر بگیرند. حین رانندگی هم از مصرف این قرص خودداری کنید.

موارد احتیاط و منع مصرف کوریزان

کوریزان داروی سرماخوردگی است که باید با تجویز پزشک و بسته به شرایط هر فرد تجویز شود، بنابراین، مصرف آن بدون تشخیص و نسخه پزشک توصیه نمی‌شود. افرادی که بیماری زمینه‌ای یا حساسیت دارویی دارند بهتر است پزشک را در جریان قرار دهند. از موارد احتیاط و منع مصرف این دارو عبارتند از:

  • سابقه حساسیت به دارو و ترکیبات کوریزان
  • خانم‌های باردار و شیرده یا خانم‌هایی که قصد بارداری دارند.
  • افراد با بیماری ریوی و تنفسی مانند آپنه، برونشیت مزمن، بیماری انسداد ریوی مزمن، آسم و آمفیزم
  • بیماران قلبی
  • افراد با مشکلات تیروئیدی
  • فشار خون بالا
  • بیماران کبدی
  • مشکلات گوارشی و انسداد معده و رود
  • بیماری مجاری ادراری، بزرگی پروستات یا دفع ادرار
  • دیابت
  • فشار چشم بالا
  • پورفیری
  • افرادی که طی دو هفته پیش از مصرف کوریزان، داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز مانند فنلزین مصرف کردند.
موارد مصرف و احتیاط کوریزان را از پزشک بپرسید.
افرادی که بیماری زمینه‌ای یا حساسیت دارویی دارند بهتر است قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهند.

تداخلات دارویی کوریزان

مصرف همزمان این دارو با برخی داروها ممکن است باعث بروز اختلالات دارویی شود. از اختلالات دارویی کوریزان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOIs) مانند فنلزین
  2. داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای مانند آمی تریپتیلین
  3. داروهای خواب‌آور و ضد اضطراب مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم
  4. آنتی‌هیستامین‌ها مانند ستیریزین و دیفن هیدرامین
  5. آنتی‌هیستامین‌های موضعی مانند دیفن هیدرامین
  6. داروهای ضد درد و مسکن مانند کدئین
  7. شل‌کننده‌های عضلانی
  8. داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین و دیگوکسین
  9. بتابلوکرها مانند پروپرانولول

مصرف داروی کوریزان در بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در دوران بارداری با نظر پزشک مجاز است. با این حال، در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود زیرا این دارو به مقدار جزئی وارد شیر مادر می‌شود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته مانند هیجان یا بی‌قراری در کودک شیرخوار شود. همچنین ممکن است جریان شیر را نیز مهار کند. بنابراین، مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی‌گردد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مقادیر کم و کوتاه ‌مدت این دارو در طول بارداری، به احتمال زیاد خطری برای جنین ایجاد نمی‌کند. با این حال، مصرف مقادیر زیاد یا طولانی‌‌مدت این دارو می‌تواند خطر برخی عوارض جانبی را افزایش دهد.

اطلاعات دارویی کوریزان

اسامی، عوارض و تداخلات دارویی کوریزان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسامی رایجعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص کوریزانسرگیجهداروهای ضدانعقاد مانند وارفارین و دیگوکسین
شربت کوریزان ۶۰ میلی گرمحالت تهوعگوانادرل، گوانتیدین، مکامیل آمین، متیل دوپا، رزرپین جهت کاهش اثرگذاری دارو می‌شوند
شربت کوریزان ۱۲۰ میلی گرممشکلات گوارشیبروموکریپتین یا داروهای هیدانتوئینی مانند فنی توئین
آلرژیبتابلوکرها مانند پروپرانولول، فورازولیدون، ایندومتاسین، ایزونیازید،
خواب آلودگی و گیجیداروهای مهارکننده منوآمین اکسیداز مانند فنلزین
تاری دیدداروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای مانند آمی تریپتیلین
اطلاعات دارویی کوریزان

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

استفاده از کوریزان به‌عنوان داروی سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند باعث تسریع واکنش نسبت به سرماخوردگی شود و میزان بروز عوارض ناشی از التهابات آزاردهنده سرماخوردگی و آنفولانزا مانند درد، تورم و خستگی را کاهش دهد. اما این داروی ضد التهاب حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود، و استفاده خودسرانه از آن ممکن است باعث بروز عوارض جدی شود. 

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشک عمومی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین عمومی یا مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قرص کوریزان داروی سرماخوردگی برای تسکین درد و تب در بزرگسالان است.

در صورت فراموشی مصرف دارو لازم نیست بعد یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. دوز بعدی را طبق برنامه استفاده نمایید و میزان دارو را دو برابر نکنید.

مصرف کوریزان به نسخه نیاز ندارد، اما باید با تشخیص و تجویز پزشک باشد.

شربت ضد سرفه اکسپکتورانت می‌تواند به‌عنوان جایگزین کوریزان با مشورت پزشک مصرف شود.

معمولا کوریزان برای نوزاد تجویز نمی‌شود، اما بسته به تشخیص و صلاحدید متخصص اطفال ممکن است استفاده شود.

دوره درمان کوریزان بین ۵ تا ۷ روز است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن