کدئین فسفات چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کدئین فسفات یک ضددرد اپیوئیدی با کاربردهای مشابه مورفین است، مستقیماً بر سیستم عصبی مرکزی اثر می‌کند و با قطع راه سیگنال‌هایی که اعصاب برای درد بین مغز و بدن ارسال می‌کنند، احساس درد را کاهش می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
کدئین فسفات چه نوع دارویی است؟

کدئین فسفات (CODEINE PHOSPHATE) یک ضددرد اپیوئیدی با کاربردهای مشابه مورفین است، اما با این تفاوت که خاصیت ضددرد آن بسیار کمتر است و تنها اثرات آرام‌بخشی خفیفی دارد. مصرف این‌ دارو برای کودکان هم ممکن است مضر و شامل عوارضی همچون مسمومیت باشد. به همین دلیل پیش از تجویز و مصرف آن چه برای بزرگسالان و چه کودکان، بهتر است در ابتلا با یک پزشک متخصص بیهوشی یا مشاوره دارویی صحبت کنید. پزشک شما را درباره احتیاطات، عوارض و دوز مورد نظر راهنمایی خواهد کرد. پزشکان متخصصی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند را می‌توانید در وبسایت دکترتو پیدا کنید. دکترتو به شما امکان جست‌وجو و ثبت نوبت ویزیت (حضوری و آنلاین) از پزشک مورد نظرتان را خواهد داد.

کدئین فسفات چیست؟

کدیین فسفات برای تسکین کوتاه‌مدت درد خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌شود. این دارو فقط زمانی باید استفاده شود که سایر اشکال تسکین درد غیرافیونی در مدیریت درد موثر نباشند. درد در برخی از افراد با مصرف کدئین کاهش نمی‌یابد زیرا بدن آن‌ها قادر به پردازش دارو نیست. این موضوع به دلیل تفاوت ژنتیکی افراد مختلف است.

در مقابل برخی دیگر از افراد ویژگی ژنتیکی دارند که منجر به پردازش سریع‌تر دارو می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به تجمع سریع‌تر دوزهای کدئین و افزایش احتمال عوارض جانبی شود. کدئین معمولاً برای درمان درد مزمن توصیه نمی‌شود. کدئین فسفات همچنین ممکن است برای تسکین و درمان سرفه خشک هم به کار برده شود.

کدئین فسفات چیست؟
کدئین فسفات دارویی برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط است.

نحوه مصرف کدئین فسفات

قرص کدئین فسفات را به طور کامل با یک نوشیدنی مانند آب مصرف کنید. آن را همراه یا بلافاصله بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده مصرف کنید. شما می توانید کدئین را در هر زمانی از روز مصرف کنید، اما سعی کنید آن را هر روز در ساعتی مشخص مصرف کنید. این قرص را نباید بجوید.

متن انگلیسی:
Codeine phosphate is available in strengths of 30 and 60mg tablets. Usual adult doses are15 to 60 mg every 4 to 6 hours (usual adult dose, 30 mg), while dosage for children (1 year and older) is weight-based (0.5mg/Kg) every 4 to 6 hours
ترجمه متن:
کدئین فسفات در دوزهای ۳۰ و ۶۰ میلی‌گرمی موجود است. دوزهای معمول بزرگسالان ۱۵ تا ۶۰ میلی‌گرم هر ۴ تا ۶ ساعت (دوز معمول بزرگسالان، ۳۰ میلی‌گرم) است، در حالی که دوز برای کودکان (۱ سال و بالاتر) بر اساس وزن (۰.۵ میلی‌گرم بر کیلوگرم) هر ۴ تا ۶ ساعت است.

rxlist

بهترین زمان مصرف کدیین فسفات

شما می توانید کدئین را در هر زمانی از روز مصرف کنید، اما سعی کنید آن را هر روز در زما‌ن‌های مشخص و‌ ثابتی معینی مصرف کنید. به طور معمول مصرف این دارو باید هر ۴ ساعت یک بار باشد.

موارد مصرف داروی کدئین فسفات

کدئین فسفات برای درمان درد، سرفه و اسهال استفاده می‌شود. این ماده از مورفین ساخته شده و به گیرنده‌های اپیوئیدی در سیستم عصبی مرکزی متصل می‌شود. کدئین فسفات یک نوع ماده افیونی، یک نوع داروی ضد درد، یک نوع ضد سرفه و یک نوع ماده ضد اسهال برای درمان انواع اسهال به حساب می‌آید.

نمی‌دونی برای دردت چقدر مسکن لازمه مصرف کنی؟

کلیک کن و از پزشک کمک بگیر.

دوز مصرفی کدئین فسفات

در بیشتر موارد بزرگسالان برای دردهای خفیف تا متوسط در ابتدا، ۱۵ تا ۶۰ میلی گرم (میلی گرم) را هر ۴ ساعت مصرف می‌کنند. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. البته که دوز هر بیمار باید توسط پزشک تجویز شود.

متن انگلیسی:
Patients given 60 mg codeine every 6 hours for 2 months usually show some tolerance and mild withdrawal symptoms. A patient in withdrawal should be treated in a hospital environment. Severe symptoms of withdrawal may require administration of a replacement narcotic
ترجمه متن:
بیمارانی که ۶۰ میلی‌گرم کدئین هر ۶ ساعت به مدت ۲ ماه دریافت می‌کنند، معمولاً تحمل و علائم خفیف ترک را نشان می‌دهند. بیمار در حال ترک باید در محیط بیمارستان درمان شود. علائم شدید ترک ممکن است نیاز به تجویز یک ماده مخدر جایگزین داشته باشد.

rxlist

عوارض جانبی مصرف کدئین فسفات

همه مواد افیونی از جمله کدئین، می‌توانند عوارض جانبی از جمله مشکلات تنفسی با احتمال تهدید کننده بودن زندگی را به همراه داشته باشند. در صورتی که مصرف کننده در هر یک از شرایط زیر باشد خطر این عوارض بیشتر خواهد بود:

  • در صورت افزایش دوز مصرفی
  • در افراد با سن بیشتر
  • در صورت ابتلا به مشکل ریوی

عوارض جانبی کلی مصرف کدئین فسفات هم شامل موارد زیر می‌شود: 

  • یبوست
  • سردرد یا سرگیجه
  • خستگی یا خواب آلودگی (مخصوصاً بلافاصله پس از مصرف دارو)
  • از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ
  • سبکی سر
  • سرخوشی
  • دیسفوریا
  • دل درد
  • گیجی
  • تشنج
  • کهیر
  • کاهش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  •  خارش

موارد احتیاط و منع کدئین فسفات

ممکن است به این دارو وابسته شوید حتی اگر آن را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. پزشک بر مصرف شما نظارت خواهد داشت تا احتمال وابستگی به دارو را تا حد ممکن کاهش دهد. در بعضی افراد تاثیر دارو به مرور کاهش می‌یابد و به اصلح بدن به دوز دریافتی عادت می‌کند. در چنین شرایطی احتمالا پزشک دوز را افزایش می‌دهد و این افزایش خطر عوارض جانبی را هم بیشتر می‌کند. 

مصرف کدئین فسفات ممکن است رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین را برای شما دشوار کند. اگر اخیراً شروع به مصرف کدئین یا یک داروی مخدر دیگر کرده‌اید، یا دوز آن را تغییر داده‌اید، خیلی بیشتر از قبل مراقب باشید. اگر دچار مشکلات کلیه و کبد هستید هم شاید مصرف کدئین فسفات برای شما خطرناک باشد و پزشک داروی جایگزین تجویز کند.

درد داری ولی دیگه مسکن جواب نمیده؟ همین حالا از متخصص کمک بگیر.

مصرف کدئین فسفات در بارداری

به صورت دقیق مشخص نیست که آیا مصرف کدئین فسفات به جنین آسیب می‌رساند یا نه. اما کدئین فسفات باید فقط در صورت نیاز برای یک مادر باردار تجویز شود. به طور کلی ب این نکته هم‌ توجه داشته باشید که این دارو اگر طبق دستور پزشک مصرف شود، در دوران بارداری بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

مصرف کدئین فسفات در شیردهی

در صورتی که در دوران شیردهی هستید نباید از کدئین استفاده کنید. در صورت مصرف این دارو در این دوران، مقادیر کمی کدئین وارد شیر مادر شده و می‌تواند باعث مشکلات تنفسی و ایجاد احساس خواب آلودگی در کودک شود. در اینباره با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید چرا که احتمالا مسکن دیگری را جایگزین این دارو خواهند کرد.

اختلالات دارویی کدئین فسفات

کدئین در ترکیب با سایر مسکن‌های مخدر، بیهوش کننده‌های عمومی، فنوتیازین‌ها، آرام بخش‌ها، داروهای خواب آور یا سایر داروهای تضعیف کننده CNS (از جمله الکل) تداخل ایجاد خواهد کرد.

اختلالات دارویی کدئین فسفات چیست؟
باید مراقب اختلالات دارویی کدئین فسفات باشید.

اطلاعات دارویی کدئین فسفات

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی کدئین فسفات را مشاهده کنید.

انواع رایج کدئین فسفاتتداخلات داروییعوارض جانبی
قرص استامینوفن کدئین ۳۰۰بیهوش کننده‌های عمومییبوست
دی هیدرو کدئین فسفاتفنوتیازین‌هاسبکی سر
آرام بخش‌هادل درد
داروهای خواب آورتشنج
مسکن‌های مخدرگیجی
اطلاعات دارویی کدئین فسفات

مکانیسم اثر کدئین فسفات

کدئین مستقیماً بر سیستم عصبی مرکزی اثر می‌کند و با قطع راه سیگنال‌هایی که اعصاب برای درد بین مغز و بدن ارسال می‌کنند، احساس درد را کاهش می‌دهد. همچنین فعالیت مغز که مرتبط با کنترل سرفه است را کنترل می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مصرف داروی کدئین فسفات همانند بسیاری از داروهای دیگر احتیاطات و عوارض احتمالی زیادی به همراه دارد. این موضوع بر لزوم مشاوره از پزشک و مصرف این دارو زیر نظر یک متخصص بیهوشی تاکید دارد. پزشک برحسب شرایط هر فرد، نیاز بدنی و همینطور با در نظر گرفتن خطرات احتمالی دوز مصرفی را تعیین می‌کند.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم با یک دکتر بیهوشی آنلاین یا مشاوره دارویی صحبت کنید. برای دریافت نوبت مشاوره آنلاین یا ویزیت حضوری، به وبسایت دکترتو مراجعه کنید. در این سایت با لیستی از بهترین پزشکان متخصص روبه‌رو خواهید شد و می‌توانید در زمانی کوتاه از پزشک مورد نظرتان نوبت ویزیت (حضوری و آنلاین) دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کدئین می‌تواند باعث وابستگی، اعتیاد، مسمومیت و در دوزهای بالا حتی مرگ شود.

مصرف کدئین فسفات برای کودکان در سنین 1 سالگی و بزرگ‌تر روزانه میزان 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم است که معمولا هر 4 تا 6 ساعت مصرف می‌شود.

تحویل این دارو بدون نسخه پزشک خلاف مقررات است و دریافت آن نیاز به نسخه دارد.

کدئین فسفات را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش مستقیم نور نگهداری کنید.

از این دارو حتما طبق برنامه‌ای منظم استفاده کنید و اگر یک نوبت را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف نمایید. اما اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید و دوز بعدی خود را در زمان معمول استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن