چکاپ برای سردرد های مزمن شامل چه آزمایش هایی می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چکاپ برای سردرد های مزمن شامل آزمایش‌هایی برای تشخیص دیابت، چربی خون، کمبود ویتامین، کم‌خونی، مشکلات عروق خونی و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود. در آزمایش‌های تصویربرداری می‌توان مشکلاتی مانند عفونت، تجمع مایع یا تومور را تشخیص داد. برای انجام آزمایش خون مربوط به این چکاپ معمولا باید ناشتا بود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تشخیص آمبولی چربی

چکاپ برای سردرد های مزمن شامل بررسی فاکتورهایی در آزمایش خون و آزمایش‌های تصویربرداری می‌شود. اگر برای تشخیص سردردهای خود و تجویز چکاپ می‌خواهید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

لیست آزمایش های لازم برای چکاپ سردرد های مزمن

برای سردرد چه ازمایشی باید داد و سردرد طولانی مدت نشانه چیست؟ برای درمان سردردهای مزمن ابتدا باید پزشک علت آن را تشخیص دهد. به همین دلیل برای تشخیص سردرد ابتدا سوالاتی در مورد سابقه سردرد پرسیده و سپس آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند. این آزمایش‌ها شامل آزمایش خون و تست‌های تصویربرداری می‌شود.

اگر در مدت‌زمان طولانی دچار سردردهای مزمن هستید، حتما به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید تا علت این عارضه تشخیص داده شود. در ادامه آزمایش‌های لازم در چکاپ برای سردرد های مزمن را توضیح می‌دهیم.

انواع آزمایش‌های تشخیص سردرد مزمنتوضیحات
شمارش کامل سلول‌های خون (CBC)عفونت‌ها یا ناهنجاری‌های زمینه‌ای را بررسی می‌کند.
نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR)بررسی سطح التهاب در بدن
آزمایش گلوکز یا قند خوناحتمال وجود بیماری دیابت برای علائم سردرد را بررسی می‌کند.
هورمون محرک تیروئید (TSH)اختلال عملکرد تیروئید را که ممکن است باعث سردرد شود تشخیص می‌دهد.
اسکن MRIتصاویر دقیقی از مغز برای شناسایی ناهنجاری ساختاری ارائه می‌دهد.
سی تی اسکنوجود تومورها یا خونریزی مغزی را می‌سنجد.
اشعه ایکس سینوسمشکلات سینوسی که می‌توانند باعث سردرد شوند را بررسی می‌کند.
الکتروانسفالوگرام (EEG) بررسی فعالیت الکتریکی در مغز و احتمال تشنج یا ناهنجاری
تست‌های آلرژیمحرک‌های احتمالی را در صورت مشکوک بودن به آلرژی شناسایی می‌کند.
سوراخ کمری یا پونکسیون کمریبه تشخیص بیماری‌هایی مانند مننژیت یا افزایش فشار داخل جمجمه کمک می‌کند.
آزمایش‌های بررسی علت سردرد مزمن

۱. شمارش کامل سلول های خونی

ازآنجایی‌که مشکلات پزشکی مختلفی باعث سردرد می‌شوند، آزمایش خون یا همان آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی باید انجام شود. در این آزمایش میزان گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها اندازه‌گیری می‌شود. به همین دلیل می‌توان مواردی مانند کم‌خونی، عفونت و التهاب را تشخیص داد. تمامی این موارد باعث سردرد و خستگی می‌شوند. درصورتی‌که مورد مشکوکی در آزمایش دیده شود، باید برای بررسی دقیق‌تر آزمایش‌های تکمیلی انجام شود.

علت سردرد بعد از آزمایش خون چیست؟

سردرد بعد از آزمایش خون می‌تواند ناشی از عوامل متعددی مانند استرس، اضطراب، کم آبی بدن یا واکنش به سوزن خون‌گیری باشد. در صورت تداوم یا بدتر شدن سردرد، استراحت کنید، آب بنوشید و در موارد شدید، با پزشک عمومی مشورت کنید.

اینفوگرافی آزمایش‌های سردرد مزمن
چکاپ برای سردرد های مزمن شامل بررسی فاکتورهایی در آزمایش خون و آزمایش‌های تصویربرداری می‌شود.

۲. قند خون ناشتا برای تشخیص علت سردرد مزمن

دیابت و سردرد می‌توانند رابطه مستقیمی داشته باشند. برای تشخیص سردرد لازم است آزمایش قند خون انجام شود تا مشخص شود شخص دیابت دارد یا نه. یکی از فاکتورهایی که برای تشخیص دیابت باید بررسی شود، قند خون ناشتا است. برای انجام این آزمایش باید حداقل ۸ ساعت چیزی نخورید و ننوشید.

اگر نتیجه آزمایش کمتر از ۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، قند خون طبیعی است. اما اگر نتیجه بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بود، نشانه پیش دیابت است. نتیجه آزمایش بالای ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر نیز علامت دیابت است.

۳. میانگین قند خون سه ماهه گذشته

در این آزمایش میزان قند خون در سه ماه گذشته ثبت می‌شود. به همین دلیل برای تشخیص دیابت بررسی این فاکتور ضروری است. به این آزمایش A1C گفته می‌شود و برای انجام آن نیازی به ناشتا بودن نیست. اگر نتیجه آزمایش کمتر از ۵٫۷ باشد، طبیعی بوده و شخص دیابت ندارد. نتیجه بین ۵٫۷ تا ۶٫۴ نشانه پیش دیابت و نتیجه بیشتر از عدد ۶٫۵ نشانه دیابت است. در این شرایط با کنترل دیابت می‌توان سردرد را درمان کرد. اگر آزمایش شما نشان داد که دیابت دارید، باید برای کنترل آن به متخصص غدد مراجعه کنید.

متن انگلیسی:
When fasting blood sugar is between 100 and 125 mg/dL (5.6 to 6.9 mmol/L), the doctor recommends lifestyle changes and more monitoring of blood sugar.
ترجمه فارسی:
زمانی‌که قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی لیتر (۵.۶ تا ۶.۹ میلی‌مول در لیتر) است، پزشک تغییر در سبک زندگی و نظارت بیشتر بر قند خون را توصیه می‌کند.

به نقل از سایت who

۴. سردرد مزمن و آزمایش چربی خون

در آزمایش چربی خون ۴ فاکتور بررسی می‌شود که شامل کلسترول کل، کلسترول بد، کلسترول خوب و تری گلیسیرید است. گاهی ممکن است پزشک فاکتورهای دیگری را نیز بخواهد بررسی کند. اما با اندازه‌گیری همین ۴ فاکتور می‌توان چربی خون را تشخیص داد.

چربی خون باعث بروز مشکلات قلبی عروقی می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.  یکی از دلایل سردرد می‌تواند بالارفتن چربی خون باشد. به همین دلیل این فاکتور در چکاپ برای سردردهای مزمن بررسی می‌شود.

علت سردردهای مزمن چیست؟

از بهترین متخصص مشاوره بگیر!

۵. بررسی آنزیم کبدی با تست عملکرد کبد

در آزمایش عملکرد کبد برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات کبد میزان آنزیم‌های کبدی آزاد شده در خون بررسی می‌شود. نتیجه غیرطبیعی آزمایش می‌تواند نشانه عفونت کبدی، زخم کبد، کبد چرب یا مصرف برخی داروهای خاص باشد. در این آزمایش ممکن است چند فاکتور یا همه موارد زیر بررسی شود:

  • آلانین ترانس آمیناز (ALT)
  • آسپارتات ترانس آمیناز (AST)
  • آلکالین فسفاتاز (ALP)
  • آلبومین و پروتئین کل
  • بیلی‌روبین
  • گاما گلو تامیل ترانسفراز (GGT)
  • لاکتات دهیدروژناز (LD)
  • زمان پروترومبین (PT)

قبل از انجام این آزمایش ممکن است پزشک از شما بخواهد مصرف برخی غذاها و داروها را برای مدتی قطع کنید. در صورت غیرطبیعی بودن نتایج آزمایش، باید برای تشخیص بیماری کبدی آزمایش‌های دیگری انجام شود.

۶. بررسی عملکرد کلیه برای درمان سردرد مزمن

اختلال در عملکرد کلیه‌ها می‌تواند باعث بروز سردرد و علائم دیگر شود. البته در مراحل اولیه معمولا مشکلات کلیوی علامتی ندارند. برای ارزیابی عملکرد کلیه باید چند آزمایش انجام شود. در آزمایش خون فاکتور میزان نیتروژن اوره و کراتینین بررسی شده و در آزمایش ادرار سطح پروتئین و آلبومین اندازه‌گیری می‌شود.

اگر در آزمایش عملکرد کلیه نتایج غیرطبیعی باشد، آزمایش تصویربرداری نیز تجویز می‌شود تا ساختار کلیه به طور دقیق بررسی شود. معمولا آزمایش خون و بررسی سطح نیتروژن اوره و کراتینین برای تشخیص عملکرد کلیه کافی است.

۷. بررسی عملکرد تیروئید

اختلال در عملکرد تیروئید می‌تواند باعث بروز علائم مختلفی از جمله سردرد شود. به همین دلیل در چکاپ برای سردرد های مزمن لازم است عملکرد تیروئید بررسی شود. در آزمایش تیروئید میزان تولید هورمون‌های تیروئید بررسی می‌شود. کاهش یا افزایش ترشح هورمون‌ها که به آنها کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌گویند، باعث بروز اختلالاتی در بدن می‌شود.

۸. نقش آزمایش ویتامین D در ایجاد سردرد

ویتامین D ماده ضروری است که وجود آن برای سلامت بدن لازم است. ویتامین D علاوه بر کمک به جذب کلسیم و سلامت استخوان‌ها، دارای خواص ضدالتهابی بوده و در حفظ عملکرد ماهیچه‌ها و سیستم عصبی مرکزی نقش دارد. کمبود ویتامین D در بدن باعث رشد غیرطبیعی استخوان، ضعف استخوان و درد می‌شود.

برای انجام این آزمایش نیاز به آمادگی خاصی نیست. اگر نتیجه آزمایش نشان دهد که کمبود ویتامین D دارید، احتمالا در معرض نور خورشید قرار نگرفته‌اید یا مواد غذایی حاوی ویتامین D مصرف نکرده‌اید. همچنین ممکن است این نتیجه نشانه این باشد که بدن نمی‌تواند از ویتامین D استفاده کند و شخص دچار بیماری کلیوی یا کبدی است. در این شرایط لازم است برای بررسی سلامت کلیه و کبد آزمایش‌هایی انجام شود.

بررسی عملکرد تیروئید برای تشخیص سردرد مهم است؟
اختلال در عملکرد تیروئید می‌تواند باعث بروز علائم مختلفی از جمله سردرد شود.

۹. اندازه گیری آهن خون

یکی از مواردی که به طور حتم باید در چکاپ برای سردرد های مزمن بررسی شود، اندازه‌گیری آهن خون است. کمبود آهن در بدن باعث بروز علائمی مانند سردرد، خستگی، سرگیجه و ضعف می‌شود. برای بررسی میزان آهن چند آزمایش مختلف باید انجام شود که شامل موارد زیر است:

  • آهن سرم، مقدار آهن موجود در خون اندازه‌گیری می‌شود.
  • فریتین سرم، مقدار آهن ذخیره‌شده در بدن اندازه‌گیری می‌شود. زمانی که سطح آهن پایین باشد، بدن از آهن ذخیره شده استفاده می‌کند و ممکن است علائمی مانند سردرد دوران پریودی ایجاد شود.
  • ظرفیت کل اتصال آهن (TIBC)، در این آزمایش سطح ترانسفرین (پروتئین) برای حمل آهن از طریق خون اندازه‌گیری می‌شود.
  • ظرفیت اتصال غیراشباع آهن (UIBC)، میزان عدم اتصال آهن به ترانسفرین اندازه‌گیری می‌شود.
  • ترانسفرین اشباع، در صد ترانسفرین متصل به آهن اندازه‌گیری می‌شود.

۱۰. اندازه گیری هموگلوبین خون

هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به بافت‌ها و اندام‌های بدن می‌رساند و دی‌اکسیدکربن را از آنها گرفته و به ریه بازمی‌گرداند. این پروتئین در گلبول قرمز قرار داشته و اندازه‌گیری آن در تشخیص برخی بیماری‌ها موثر است. اگر مقدار هموگلوبین خون پایین باشد، نشان‌دهنده کاهش تعداد گلبول‌های قرمز بوده و شخص دچار کم‌خونی است. کم‌خونی از علل بروز سردرد است. این عارضه می‌تواند به علت کمبود ویتامین، خونریزی یا بیماری مزمن ایجاد شود.

معمولا برای انجام آزمایش هموگلوبین خون باید مدتی ناشتا باشید. اگر نتیجه آزمایش کمتر از حد طبیعی باشد، احتمال دارد شخص دچار کمبود آهن، کمبود ویتامین B12، کمبود فولات، بیماری کلیوی، بیماری کبدی یا کم‌کاری تیروئید باشد.

۱۱. اندازه گیری ویتامین B12

برای تولید گلبول‌های قرمز خون وجود ویتامین B12 ضروری است. اگر گلبول‌های قرمز به‌اندازه کافی نباشند، سیستم عصبی به‌درستی کار نمی‌کند. اگر در آزمایش‌های اولیه مربوط به چکاپ برای سردرد های مزمن مشخص شود که دچار کم‌خونی هستید، برای بررسی علت کم‌خونی این آزمایش انجام می‌شود.

برخی بیماری‌ها مانند بیماری کرون و سلیاک نیز باعث کاهش ویتامین B12 می‌شوند. از علائم رایج کمبود این ویتامین می‌توان به خستگی، سردرد، بی‌حسی دست‌وپا و بدخلقی اشاره کرد. برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست.

۱۲. تصویربرداری با اشعه ایکس برای درمان سردرد مزمن

معمولا برای افرادی که به طور روزانه سردرد دارند، سی‌تی‌اسکن تجویز می‌شود. در این آزمایش با استفاده از اشعه ایکس تصویری از ناحیه سر به دست می‌آید. گاهی پزشک برای اینکه تصویر دقیق‌تری به دست بیاید، به‌جای سی‌تی‌اسکن آزمایش ام‌آرآی را تجویز می‌کند. در این روش از امواج رادیویی استفاده شده و نواحی که سی‌تی‌اسکن نشان نمی‌دهد، در ام‌آرآی مشخص می‌شود.

همین حالا بهترین متخصص برای درمان سردرد دائمی را پیدا کن!

چه زمانی برای تشخیص سردرد باید آزمایش داد؟

اگر سردردهای ناگهانی دارید یا احساس می‌کنید در زمان سردرد چیزی در سر شما می‌ترکد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سردرد شما با سردردهای معمول متفاوت بوده مانند سردرد بعد از زایمان و سن شما بالای ۵۰ سال است، این مورد را باید جدی‌تر بگیرید و چکاپ برای سردردهای مزمن را انجام دهید.

برای تشخیص سردرد مزمن سی تی اسکن لازم است؟ (سیتی اسکن سر درد)

اگر در آزمایش خون موردی مشاهده نشود، پزشک برای بررسی دقیق‌تر آزمایش سی‌ تی اسکن را تجویز می‌کند. در این آزمایش با استفاده از اشعه ایکس مواردی مانند آسیب به سر، خونریزی، سکته مغزی و تومور مغزی تشخیص داده می‌شود.

چه زمانی برای تشخیص سردرد مزمن، ‌ام آر آی لازم است؟ (ام ار ای برای سردرد)

برای بررسی برخی قسمت‌های سر مانند محل ستون فقرات در نزدیکی سر یا پشت جمجمه نمی‌توان از سی‌تی‌اسکن استفاده کرد. در این شرایط تصاویر به‌دست‌آمده از ام آر‌ آی می‌‌توانند به تشخیص بیماری کمک کنند. ام‌آرآی تصاویر دقیق‌تری ثبت کرده و بیماری‌هایی مانند تومور مغزی، عفونت و تجمع مایع را تشخیص می‌دهد.

چه آزمایش‌هایی برای تشخیص علت سردرد لازم است؟

تست تشخیص میگرن چگونه انجام می شود؟

از کجا بفهمم میگرن دارم؟ برای تشخیص سردرد مربوط به میگرن آزمایش خاصی وجود ندارد. پزشک باید برای تست تشخیص میگرن الگوهای سردرد را دنبال کند و به علائم میگرن توجه داشته باشد. پزشک باید در مورد درد در یک طرف سر، درد ضربان‌دار، احساس بیماری و حساسیت به نور سوال کند.

ممکن است درباره تست میگرن آنلاین یا تست میگرن سنج هم شنیده باشید. این موارد برای بررسی علائم و الگوهای سردرد شما طراحی شده‌اند و برای درمان نیاز به مراجعه متخصص دارید.

برای انجام چکاپ سردرد های مزمن باید ناشتا باشیم؟

برخی از آزمایش‌های مربوط به چکاپ برای سردرد های مزمن مانند آزمایش قند خون ناشتا یا آزمایش هموگلوبین خون نیاز به ناشتایی دارند. اگر پزشک برای شما چکاپ سردرد تجویز کرده است، حتما در مورد آمادگی برای آزمایش سوال بپرسید تا نتیجه دقیق‌تر باشد.

برای سردرد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای سردرد پیش چه دکتری برم؟ اگر سردرد شما بیش از حد شدید شده و زیاد تکرار می‌شود، به طوری‌که نمی‌توانید آن را تحمل کنید، زمان مراجعه به دکتر متخصص مغز و اعصاب و تشخیص علت سردرد مزمن فرا رسیده است. پزشک ممکن است انجام آزمایش برای سردرد را برای شما تجویز کند و به استراحت و نوشیدن آب کافی و دوری از موارد استرس‌زا نیاز داشته باشید.

برای سردرد به چه دکتری مراجعه کنیم؟
پزشک ممکن است انجام آزمایش برای سردرد را برای شما تجویز کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سردردهای مزمن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به همین دلیل وقتی برای درمان آن به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا برای تشخیص سردرد، آزمایش‌هایی تجویز می‌شود. چکاپ برای سردرد های مزمن شامل آزمایش خون برای بررسی عملکرد تیروئید، کلیه و کبد، سطح ویتامین‌ها در بدن و احتمال کم‌خونی و التهاب می‌شود. اگر در آزمایش خون موردی تشخیص داده نشود، نیاز به آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی خواهد بود.

برای انجام این چکاپ و تشخیص سردرد می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر مغز و اعصاب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر مغز و اعصاب آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر به تازگی آزمایش‌های مربوط به چکاپ کامل بدن را انجام داده‌اید، پزشک مواردی مانند قند خون، چربی خون و میزان ویتامین‌های بدن را با استفاده از آزمایش خون متوجه می‌شود. اما برخی دیگر از علل سردرد تنها در تست‌های تصویربرداری قابل تشخیص است.

علل مختلفی باعث بروز سردرد می‌شوند. مشکلات پزشکی مانند کم‌خونی، بیماری‌های تیروئید، کمبود ویتامین و دیابت می‌توانند از دلایل سردرد باشند. التهاب و مشکلات عروق خونی، عفونت‌هایی مانند مننژیت، فشار داخل جمجمه‌ای و تومور مغزی از دیگر دلایل سردردهای مزمن هستند که باید به آنها توجه داشت.

اگر پزشک با اطلاع از علائم و سوابق پزشکی نتواند علت سردرد را تشخیص دهد، در این شرایط آزمایش‌هایی برای چکاپ سردرد مزمن تجویز می‌شود. در آزمایش مشخص می‌شود علت سردرد بیماری زمینه‌ای دیگری مانند دیابت، کم‌کاری تیروئید یا کمبود آهن در بدن است یا نه.

معمولا با استفاده از نوار مغزی نمی‌توان علت سردرد یا میگرن را تشخیص داد. به همین دلیل متخصص مغز و اعصاب معمولا آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن را تجویز می‌کند. گاهی ممکن است در سردردهای بسیار شدید این تست نیز تجویز شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره چکاپ برای سردرد های مزمن

  1. سلام من سارا هستم گفت:

    من وقتی که گریه میکنم سردرد شدید می گیرم مسکن میخورم خوب نمیشود پنج ساعت تا شش ساعت طول میکشد باید برم بیمارستان سرم و امپول می زنم آرام میشود شما لطفا بگید علتش چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت افت فشار خون این اتفاق می افتد

  2. مهسا گفت:

    سلام مامانم چندسالی هست سردرد داره و ام ار ای دادیم گفتن میگرن خیییلی خفیف دارن، دکتر دارو داد سردردش اصلا خوب نشد، حالا موندم بجز دکتر اعصاب دیگه پیش چه دکتری ببرمش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است به متخصص مغز و اعصاب دیگر مراجعه کنید
      و یا متخصص داخلی

  3. سید گفت:

    آرزو دارم روزی صبح بیدار شوم و سر درد نداشته باشم چیزی حدود ۳۰ ساله که صبح ها با سر درد بیدار شده و شغلم را بخاطر همین از دست دادم هیچ کس هم جز پزشکان حرف بنده را باور نمی کند، چون بی خیال هستم چون تحمل می کنم چون به کسی نمی گویم چون در خودم می ریزم و …

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این درد های مزمن باید درمان شوند و می شوند
      ولی نیاز به یک مسیر درست دارید
      حتمن از نظر میگرن و مشکلات مغز و اعصاب و سپس فشار خون باید ازمایشات لازم صورت گیرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما

  4. مطهره گفت:

    خوب و قابل فهم و استفاده