مراقبت های بعد از عمل بوکال فت چیست و چقدر اهمیت دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چربی بوکال، چربی بین استخوان گونه و فک است که به شکل دادن به صورت کمک می‌کند. رعایت برخی مراقبت های بعد از عمل بوکال فت باعث می‌شود تا نتیجه بهتری از درمان خود بگیرید. با رعایت این نکات سریع‌تر ورمتان از بین می‌رود و نتیجه نهایی زودتر ظاهر می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
مراقبت های بعد از عمل بوکال فت

اگر گونه‌های بیش از حد گرد دارید، حذف این چربی با روش بوکال فت می‌تواند یک راه‌حل عالی باشد. جراحی بوکال فت (buccal fat) می‌تواند صورتی موزون، خوش‌تراش با استخوان واضح‌تر را به شما هدیه دهد. اگر قصد انجام این جراحی زیبایی را دارید، حتما در مورد روند انجام و مراقبت های بعد از عمل بوکال فت از پزشک سوال کنید. ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم به جواب تمام سوالاتتان برسید و بهبودی سریع‌تر و راحت‌تری داشته باشید.

برای اینکه از عمل بوکال فت خود بهترین نتیجه را بگیرید لازم است که مراقبت های پس از آن را به خوبی انجام دهید. در پنل دکترتو می‌توانید بهترین متخصصان جراح پلاستیک را در سرتاسر ایران پیدا کرده و نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با مراقبت های بعد از بوکال فت آشنا کنیم.

مراقبت های بعد از عمل بوکال فت چیست؟

عمل بوکال فت چیست؟ چربی بوکال، چربی بین استخوان گونه و فک است که به شکل دادن به صورت کمک می‌کند. همه انسان‌ها دارای چربی بوکال هستند، اما میزان این چربی در برخی افراد بیشتر از دیگران است. برداشتن چربی بوکال، نوعی عمل لیفت صورت و یک پروسه جراحی است که چربی اضافی این ناحیه از صورت را برمی‌دارد. برداشتن این چربی می‌تواند ساختار استخوانی صورت (به‌خصوص استخوان گونه و نواحی توخالی بین گونه‌ها و خط فک) را برجسته کند. گاهی به این روش، کوچک کردن گونه نیز می‌گویند.

رعایت برخی مراقبت های بعد از عمل بوکال فت باعث می‌شود تا نتیجه بهتری از درمان خود بگیرید. با رعایت برخی نکات، دوره نقاهت کوتاه‌تری بعد از عمل خواهید داشت. درد جزئی بعد از این جراحی عادی است؛ اما اگر درد شدید و تشدیدشونده داشتید حتما باید به پزشک متخصصتان مراجعه کنید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. مراقبت های بعد از عمل بوکال فت در روز اول

در روز اول بعد از عمل بوکال فت حتما به موارد زیر دقت داشته باشید.

  • بهتر است در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی، همیشه کسی باشد که از شما مراقبت کند.
  • تا یک روز پس از جراحی با وسایل الکتریکی یا مکانیکی کار نکنید. زیرا کار با این وسایل به هوشیاری کامل نیاز دارد و شما هنوز تحت اثرات داروهای بی‌حسی هستید.
  • همچنین یک الی دو روز پس از بوکال فت رانندگی نکنید.
  • پزشکان توصیه می‌کنند که تا ۲۴ ساعت پس از جراحی از مصرف مسکن و قرص‌های خواب‌آور خودداری کنید.
  • از آب زدن به صورت در روز اول خودداری کنید.
  • در روز اول به هیچ وجه آرایش نکنید.
  • به پشت بخوابید.
  • سر خود را پایین نگه ندارید.
  • صورت خود را کمی بالاتر از حد معمول نگه دارید.

۲. جلسات مراجعه به پزشک بعد از عمل بوکال فت

بعد از عمل بوکال فت باید در جلساتی که پزشکتان تعیین کرده به کلینیک یا مطب او مراجعه کنید تا روند بهبودیتان را زیر نظر بگیرد و مطمئن شود که مشکلی وجود ندارد. برنامه مراجعه به پزشک بعد از جراحی بوکال فت معمولا به این شکل است:

  • نوبت مراجعه اولیه: این نوبت معمولا یک روز پس از عمل است. مراجعه به پزشک در این جلسه ضروری است؛ زیرا پزشک محل برش‌ها و موفقیت پاسخ‌دهی را به‌دقت بررسی می‌کند.
  • نوبت مراجعه دوم: این نوبت ۶ الی ۱۰ هفته پس از جراحی است تا پزشک ببیند بعد از گذراندن دوران نقاهت صورتتان چگونه شده است.

بعد از بوکال فت دچار عوارض شدی؟

همین حالا از پزشک نوبت بگیر.

۳. داروهای ضروری و ممنوع پس از عمل جراحی بوکال فت

پس از جراحی بوکال فت به مصرف برخی از داروها نیاز است که به شرح زیر هستند:

  • سفالکسین ۵۰۰ میلی‌گرم: این دارو یک نوع آنتی‌بیوتیک است و مصرف آن باید از روز جراحی شروع شود. روزانه ۱ کپسول خوراکی سفالکسین را ۳ بار در روز به مدت ۷ روز مصرف کنید (قرص سفالکسین ۵۰۰ برای چیست؟).
  • سلبرکس (سلکوکسیب) ۲۰۰ میلی‌گرم: این دارو به کاهش ورم کمک می‌کند. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که صبح روز عمل ۲ کپسول سلبرکس را مصرف کنید. صبح بعد از جراحی نیز معمولا باید ۱ کپسول دیگر مصرف کنید (قرص سلکوکسیب ۲۰۰ برای چیست؟).
  • نورکو (ترکیبی از هیدروکودون/استامینوفن): این دارو یک مسکن اپیوئید است که بعد از جراحی بوکال فت باید در صورت نیاز ۱-۲ قرص را هر ۴-۶ ساعت یکبار مصرف کنید. ازآنجایی‌که این دارو جزء اپیوئیدها است ممکن است باعث اعتیاد و عوارض جانبی شود، پس از مصرف طولانی‌مدت آن بپرهیزید. اگر به یک مسکن قوی نیاز دارید که مثل نورکو نباشد و وابستگی دارویی و عوارض جانبی زیادی نداشته باشد، پزشک معمولا داروی تایلنول را برای شما تجویز می‌کند.
  • قرص گیاهی آرنیکا مونتانا می‌تواند به کاهش کبودی و ورم کمک کند؛ اما حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود.
  • پزشک همچنین به شما می‌گوید که مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند کومادین یا پلاویکس را نیز قطع کنید؛ زیرا این داروها خطر خونریزی را افزایش می‌دهند.
  • تا ۴ هفته پس از جراحی از مصرف آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین خودداری کنید.
  • از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی یا مکمل‌ها نیز خودداری کنید.

۴. مراقبت های لازم برای کاهش ورم پس از جراحی بوکال فت

ورم بعد از جراحی صورت خیلی متداول است و نیازی به نگرانی ندارد. این ورم معمولا در روز سوم به اوج خود می‌رسد و پس از آن فروکش می‌کند. بهبود ورم‌های جزئی اغلب ۲-۵ هفته طول می‌کشد. برای کنترل ورم داروهای تجویز شده را مصرف کنید.

همچنین بهتر است تا ۳ روز پس از جراحی هنگام استراحت، سرتان را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید تا به کاهش ورم کمک کنید. قرار دادن یک بالش بزرگ یا دو بالش متوسط زیر سر تمام چیزی است که به آن نیاز دارید. می‌توانید کمپرس یخ را روی قسمت بیرونی گونه‌هایتان قرار دهید. این روش کمک می‌کند که سطح ورمی که تجربه می‌کنید خیلی کم و جزئی باشد.

دوره نقاهت بعد از عمل بوکال فت چقدر است؟
استفاده از گن پس از عمل بوکال فت و استراحت در روز اول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۵. تغذیه بعد از عمل بوکال فت

بعد از جراحی بوکال فت باید به تغذیه خود اهمیت زیادی دهید و موارد زیر را رعایت کنید.

  • تا ۴۸ ساعت پس از این جراحی ممکن است حس کسل بودن و بی‌حالی داشته باشید. همچنین ممکن است گاهی دچار حالت تهوع و استفراغ نیز شوید. پس بهتر است خود را با آب هیدراته نگه دارید.
  • می‌توانید گاتورید یا سایر نوشیدنی‌های ورزشی را نیز مصرف کنید.
  • بهتر است از یک رژیم غذایی ملایم که نیاز به جویدن زیاد ندارد (مثل سوپ، آبگوشت، اسموتی، پوره سیب‌زمینی) استفاده کنید. بسیار مهم است که تا حداقل دو روز از غذاهای آبکی و مایع استفاده کنید تا زخم‌هایتان بهبود یابد. خوردن غذاهای سفت باعث تشدید زخم‌های داخل گونه می‌شود.
  • در این دوران از مصرف خوراکی‌های سفت مثل چیپس بپرهیزید.
  • مصرف سیر، زنجبیل، گیاه جینکو، جینسنگ، گیاه کاوا، خار مریم، روغن ماهی و چای سبز خطر خونریزی را افزایش می‌دهند پس از مصرف این مواد بپرهیزید.

متن انگلیسی:
You’ll be on a liquid diet for a day or two while your incisions start to heal. Gradually, you can add soft foods to your diet as your provider says it’s OK
ترجمه متن:
در حالی که برش‌های شما شروع به بهبود می‌کنند، یک یا دو روز باید از رژیم غذایی مایعات استفاده کنید. به تدریج زمانی که پزشک توصیه کند، مشکلی ندارد و می‌توانید غذاهای نرم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

my.clevelandclinic

۶. نحوه مسواک زدن بعد از جراحی بوکال فت

مسواک زدن بعد از عمل بوکال فت هیچ اشکالی ندارد به شرطی که بسیار آرام و بدون ضربه زدن به دیواره‌های دهان انجام شود. همچنین نباید دهان خود را زیاد باز کنید. باز کردن دهان تا حدی که مسواک به داخل دهانتان برود کافی است.

برای ۵ روز اول بعد از عمل جراحی بوکال فت باید کمی دهان‌شویه را در یک فنجان آب رقیق کنید. سپس بعد از هر وعده غذایی این محلول را چند ثانیه در دهانتان بچرخانید و بیرون بریزید. هدف از انجام این کار این است که ذرات ریز غذا در برش‌ها و زخم‌های ایجاد شده داخل دهان گیر نکنند و منجر به بروز عفونت نشوند.

بعد از روز پنجم، محلول پاک‌سازی دهان را به آب‌نمک ولرم تغییر دهید. همچنان بعد از هر وعده غذایی آب‌نمک را دهان بچرخانید و این کار را تا ۱۰ روز بعد ادامه دهید.

بعد از جراحی بوکال فت نگران باز شدن بخیه‌ها هستی؟ سوالاتت رو از پزشک بپرس.

۷. نحوه خوابیدن بعد از جراحی بوکال فت

حتما پس از این جراحی باید به پشت بخوابید. به گونه‌ای که سرتان کمی به طرف بالا باشد. این نحوه خوابیدن باعث حفظ تقارن نتیجه عمل در دو طرف صورتتان شده و به شدت در کاهش ورم موثر است.

۸. استفاده از گن بوکال فت (گن مخصوص صورت)

استفاده از گن مخصوص عمل بوکال فت بسیار لازم و ضروری است. این گن‌ها باعث کاهش ورم و سرگیجه‌های بعد از عمل شده و خون‌رسانی در این نواحی را بهبود می‌بخشند. همچنین باعث می‌شود نتیجه نهایی عملتان بهتر و رضایت‌بخش‌تر شود.

۹. ورزش کردن بعد از بوکال فت

ورزش کردن تا حداقل ۲ هفته پس از جراحی بوکال ممنوع است. پس از این مدت، در صورت اجازه دادن پزشکتان می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را شروع کنید.

۱۰. سیگار کشیدن بعد از عمل بوکال فت

سیگار کشیدن از چند روز قبل عمل تا ۲ هفته پس از جراحی ممنوع است.

دوره نقاهت بعد از عمل بوکال فت چقدر است؟

برطرف شدن ورم و کبودی صورت چندین هفته طول می‌کشد. البته بسیاری از بیماران در طول دوران نقاهت هیچ کبودی قابل مشاهده‌ای ندارند. از آنجایی که برش‌های این جراحی داخل گونه ایجاد می‌شوند، هیچ برش یا زخم قابل مشاهده‌ای نخواهید داشت. در کل دوره نقاهت این عمل بین ۳ هفته تا چندین ماه است. این تفاوت در مدت دوره نقاهت بعد از عمل بوکال فت به‌خاطر شرایط هر فرد است.

مراقبت های بعد از عمل بوکال فت چیست؟
مصرف قرص آرنیکا مونتانا بعد از عمل بوکال فت باعث کاهش سریع‌تر ورم می‌شود.

مراقبت های قبل و بعد بوکال فت

شما باید قبل و بعد از جراحی بوکال فت مواردی را رعایت کنید تا عوارض به حداقل برسد.

مراقبت های قبل از جراحی بوکال فتمراقبت های بعد از جراحی بوکال فت
قرص آسپرین نخورید.مصرف قرص گیاهی آرنیکا مونتانا برای کاهش ورم
قرص‌های ویتامینه و آسپرین مصرف نکنید.استفاده از دهانشویه رقیق‌شده تا ۵ روز اول پس از جراحی
یک هفته قبل از عمل، از سیگار کشیدن و حتی قلیان پرهیز کنید.شستن دهان با محلول آب نمک از روز پنجم
دهانتان را با دهان‌شویه بشویید.مصرف غذاهای آبکی و شل
اگر مشکل درد یا عفونت دندان دارید، آن را درمان کنید.تا ۴ هفته، آسپرین نخورید.
 –پرهیز از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین یا پلاویکس
خوابیدن به پشت
استفاده از گن مخصوص
بالا نگه داشتن سر
مراقبت های قبل و بعد بوکال فت

پس از بوکال فت در صورت داشتن چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پزشک قبل از جراحی به شما می‌گوید که چه علائمی عادی هستند و چه علائمی غیرعادی هستند. معمولا جراحی بوکال فت یک جراحی بی‌خطر و ایمن در نظر گرفته می‌شود. با این حال درصورتی‌که علائم زیر را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی مداوم یا شدید
  • مشکلات تنفسی
  • تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ مداوم
  • ترشحات یا خونریزی بیش از حد از ناحیه جراحی
  • هر گونه علائم عفونت همچون داغ بودن پوست هنگام لمس، قرمز شدن پوست یا ظهور دانه‌های پوستی پر از چرک
  • طعم غیرطبیعی در دهان
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب غیرطبیعی

مطلب پیشنهادی: آیا بوکال فت باعث پیری میشود؟

هزینه عمل بوکال فت در دکترتو کلینیک

قیمت جراحی بوکال فت به عوامل مختلفی مانند تجربه جراح، محل کلینیک و مقدار چربی خارج شده بستگی دارد. اگر می‌خواهید از هزینه بوکال فت صورت مطلع شوید، روی این لینک کلیک کنید و از متخصصان در دکترتو کلینیک نوبت بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

یکی از پروسه‌هایی که امروزه بسیاری از افراد برای رسیدن به ظاهر دلخواهشان انجام می‌دهند جراحی بوکال فت است. این جراحی در صورتی که زیر دست یک جراح باتجربه انجام شود نتایج بسیار مطلوبی دارد و می‌تواند شما را چند سال جوان‌تر نشان دهد. البته برای این که این جراحی اثرات مطلوب خود را سریع‌تر نشان دهد بهتر است یک سری اقدامات مراقبتی را انجام دهید که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

برای رسیدن به بهترین نتیجه داروهای تجویز شده را سروقت مصرف کنید و از فعالیت فیزیکی شدید و انجام فعالیت‌هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند بپرهیزید. مراقبت های بعد از عمل بوکال فت اهمیت زیادی دارد.

برای انجام عمل بوکال فت حتما با متخصص جراحی پلاستیک مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر جراحی پلاستیک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر بهتر است به مدت حداقل ۲ هفته پس از جراحی بوکال فت از بلند کردن وسایل سنگین، زور زدن، فعالیت شدید یا رابطه جنسی خودداری کنید. همچنین انجام ورزش‌های تماسی حداقل به مدت ۶ هفته ممنوع است. پزشکان توصیه می‌کنند که در دوران نقاهت خیلی خم نشوید و سرخود را پایین نیاورید و به مدت ۱ هفته باز کردن زیاد دهان و کشیدگی این ناحیه را محدود کنید. در آخر به‌هیچ‌عنوان بینی، گونه یا چانه خود را نمالید یا فشار ندهید.

گاهی جراحی بوکال فت باعث بی‌حسی یا از دست دادن حس در ناحیه گونه یا آسیب به عضلاتی می‌شود که به لبخند زدن کمک می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود نحوه لبخند زدنتان عوض شود یا این که لبخندزدن برای شما سخت شود. البته نیازی به نگرانی نیست معمولا ظرف ۳ الی ۶ ماه پس از جراحی لبخندتان به حالت عادی بازمی‌گردد.

می‌توانید به‌محض اتمام رشد اجزای صورت (که معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ زندگی است) جراحی بوکال فت را انجام دهید. برداشتن چربی بوکال زمانی که در سن رشد هستید، می‌تواند ظاهر غیرطبیعی و ناخوشایندی برای چهره‌تان ایجاد کند.

بعد از این جراحی باید به مدت ۷ روز از گن جراحی فک و صورت استفاده کنید. در هفته دوم بهبودی، این گن را فقط در طول شب بپوشید. البته زمان دقیق استفاده و این که آیا استفاده از آن ضروری است یا نه را پزشک به شما خواهد گفت.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مراقبت های بعد از عمل بوکال فت

  1. اصغر گفت:

    تا چند مدت بعد از عمل بوکال جهت دهی فرم مادلینگ صورت باید از گن یا بانداژ کشی استفاده کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      – پس از جراحی بوکال فت، نیازی به بستری شدن نیست و بیمار می تواند همان روز به منزل بازگردد.
      – جای زخم و بخیه در داخل دهان (برش ۱ سانتی متری در مجاور دندان عقل) بعد از چند روز کاملا از بین می رود و اثری از آنها باقی نمی ماند. همچنین بخیه ها جذبی می باشند و خود به خود جذب می شوند.
      حداقل تا یک هفته نیاز به بانداژ می باشد