با داروی کالاندولا آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کالاندولا اغلب روی پوست استفاده می‌شود تا به بهبود سریع‌تر سوختگی‌ها، کبودی‌ها و بریدگی‌ها کمک کند. مواد شیمیایی موجود در کالاندولا می‌تواند به رشد بافت جدید در زخم‌ها و کاهش تورم در دهان و گلو کمک کند. همچنین برای زخم‌ها، بثورات، عفونت‌ها، التهاب‌ها و بسیاری از بیماری‌های دیگر هم از این دارو استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
پماد کلاندولا در چه مواردی استفاده می شود؟

کالاندولا (Calendula) دارویی است که از روغن گل همیشه بهار که دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است ساخته شده. وجود این روغن خواصی مانند التیام بخشی به زخم‌ها، تسکین اگزما و تسکین جوش‌های ناشی از استفاده پوشک در کودکان را ایجاد کرده است. روغن گل همیشه بهار یک روغن طبیعی است که از گل همیشه بهار (Calendula officinalis) استخراج می‌شود. این پماد حتی با عفونت‌های جزئی هم مبارزه می‌کند و آن‌ها را بهبود می‌بخشد. اما این همه فواید و موارد مصرف پماد کالاندولا نیست. در ادامه این مقاله از دکترتو اطلاعاتی جامع درباره کالاندولا و تمامی موارد مصرف آن ارائه کرده‌ایم. پیش از شروع مصرف این دارو، پیشنهاد می‌کنیم حتما از طریق وبسایت دکترتو نوبت مشاوره حضوری با دکتر پوست یا مشاوره دارویی آنلاین دریافت کنید و زیر نظر یک متخصص مصرف کالاندولا را شروع کنید.

کالاندولا چیست؟

کالاندولا (Calendula officinalis) گیاهی معروف به گل همیشه بهار است. این همان گل همیشه بهار زینتی که در باغ‌های سبزیجات رشد می‌کند نیست. کالاندولا بومی آسیا و اروپای جنوبی است و به طور سنتی در سیستم‌های پزشکی آیورودا و یونانی استفاده می‌شود. مواد شیمیایی موجود در کالاندولا می‌تواند به رشد بافت جدید در زخم‌ها و کاهش تورم در دهان و گلو کمک کند. همچنین برای زخم‌ها، بثورات، عفونت‌ها، التهاب‌ها و بسیاری از بیماری‌های دیگر هم از این دارو استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
Calendula petals are rich in naturally occurring compounds called flavonoids. These compounds are said to: Reduce inflammation (anti-inflammatory) Prevent blood from clotting too much (anti-thrombogenic)
ترجمه متن:
گلبرگ‌های گل همیشه بهار (در داروی کالاندولا) سرشار از ترکیبات طبیعی به نام فلاونوئیدها هستند. گفته می‌شود که این ترکیبات منجر به کاهش التهاب (ضدالتهاب) و جلوگیری از لخته شدن بیش از حد خون (ضد ترومبوژنیک) می‌شوند.

verywellhealth

نحوه مصرف کالاندولا

برای مصرف کالاندولا باید ناحیه مورد نظر را به طور‌ کامل با آب و صابون بشویید و به خوبی خشک کنید. سپس، مقدار کافی از پماد را دو یا سه مرتبه در روز روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید. این دارو باید طبق نظر پزشک و با توجه به شدت و‌ نوع بیماری مصرف شود. به همین دلیل لازم است درباره نحوه مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

داروی کالاندولا برای چه استفاده می شود؟
داروی کالاندولا باید روی پوست تمیز استفاده شود.

موارد مصرف داروی کالاندولا (پماد کالاندولا برای چیست؟)

پماد کالاندولا یک کرم ضدعفونی‌کننده همه منظوره است. این کرم به درمان بریدگی‌ها، کبودی‌ها، جراحات و سوختگی‌ها کمک می‌کند و فواید زیادی برای زخم هم دارد. اما این‌ها تمام کاربردهای مصرف کالاندولا نیست. در ادامه کاربردهای مختلف کالاندولا را بیشتر توضیح داده‌ایم.

۱. پماد کالاندولا برای قارچ پوستی

پماد کالاندولا دارای خواص ضد قارچی است که آن را به یک ماده موثر در التیام زخم‌ها و تسکین جوش‌ها هم تبدیل کرده است. نتایج آزمایش ضد قارچی برای اولین بار نشان داد که این اسانس در برابر ۲۳ سویه قارچ موثر بوده است.

۲. پماد کالاندولا برای واژن

پماد کالاندولا دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استفاده از کرم واژینال حاوی کالاندولا ممکن است سوزش، بو و درد را در زنان مبتلا به واژینوز باکتریایی بهبود بخشد.

۳. پماد کالاندولا برای لک صورت

کالاندولا یک جز قوی از محصولات مراقبت از پوست است. این ماده آکنه را درمان می‌کند، پوست تحریک شده را تسکین می‌دهد و ترمیم و بهبود زخم‌ها را تسریع می‌بخشد. برای بهره‌مندی از اثرات کالاندولا، پیشنهاد می‌شود این محصول یا مواد حاوی این محصول را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

۴. پماد کالاندولا برای جوش صورت

کالاندولا به دلیل داشتن خواص ضدمیکروبی یک ماده موثر برای درمان آکنه است. این ماده التهاب مربوط به جوش های ریز را کاهش داده و به از بین بردن باکتری‌های عامل آکنه کمک می‌کند. همچنین کالاندولا به عنوان یک لایه‌بردار ملایم عمل می‌کند تا به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند و در عین حال پوستی صاف و درخشان به جا بگذارد.

نمی‌دونی کالاندولا برای جوش صورت مفیده یا نه؟

با یک متخصص مشورت کن.

۱۹. پماد کالاندولا برای ابله مرغان

در صورت ابتلا به آبله مرغان کافیست دو تا سه بار در روز از کرم را روی محل تاول‌ها بزنید تا خارش پوست تسکین یابد. کالاندولا بهترین پماد برای خارش آبله مرغان است و ممکن است پزشک در کنار سایر داروها آن را تجویز کند.

۲۰. پماد کالاندولا برای شقاق

می‌توان برای درمان شقاق از پماد کالاندولا استفاده کرد. پماد کالاندولا با داشتن خاصیت ضدالتهابی و ترمیمی که دارد، برای درمان شقاق بسیار مناسب است.

دوز مصرفی کالاندولا

کالاندولا باید طبق دستور پزشک مصرف شود. برای مصرف آن ابتدا باید محل مورد نظر را به طور کامل بشویید، سپس روزی ۲ الی ۳ مرتبه کرم را روی نقطه مورد نظر بمالید.

عوارض جانبی مصرف کالاندولا

برخی از رایج‎‌ترین عوارض جانبی مصرف کالاندولا عبارتند از:

  • خواب آلودگی و کندی تنفس (مشکلات تنفسی)
  • واکنش‌های آلرژیک
  • علائم جدی قلبی شامل تند شدن ضربان قلب، بالا پایین شدن قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی
  • سردرد شدید
  • گیجی
  • گفتار نامفهوم
  • ضعف شدید
  • استفراغ
  • از دست دادن هماهنگی بدن
  • احساس بی‌ثباتی
  • واکنش شدید سیستم عصبی با سفت شدن ماهیچه‌ها
  • تب بالا
  • تعریق
  • لرزش
  • احساس بیهوشی
  • تاری دید، دید تونلی، درد یا تورم چشم یا دیدن هاله نور
عوارض جانبی مصرف کالاندولا چیست؟
مصرف کالاندولا با عوارض جانبی مختلفی همراه است که در هر فرد متفاوت خواهد بود.

موارد احتیاط و منع مصرف کالاندولا

استفاده از گیاهان یک رویکرد قدیمی برای تقویت بدن و درمان برخی از بیماری‌ها است. با این حال، گیاهان می‌توانند عوارض جانبی هم ایجاد کنند و حتی با گیاهان دیگر، مکمل‌ها یا داروها تداخل داشته باشند. به این دلایل، شما باید گیاهان دارویی را با احتیاط و زیر نظر یک پزشک متخصص مصرف کنید.

به طور کلی کالاندولا برای استفاده روی پوست بی‌خطر است. اما نباید بدون نظارت پزشک آن را روی زخم باز قرار دهید. افرادی که به گیاهان خانواده گل مروارید یا گل سرخ، از جمله گل‌های داوودی و ابروسیا حساسیت دارند، ممکن است به گل همیشه بهار (معمولاً بثورات پوستی) هم واکنش آلرژیک نشان دهند. زنان باردار و شیرده هم نباید از گل همیشه بهار استفاده کنند. گفته شده که مصرف گل همیشه بهار در دوران بارداری احتمالاً باعث سقط جنین خواهد شد. به همین دلیل گفته شده که زوج‌هایی که قصد بارداری دارند نباید از گل همیشه بهار استفاده کنند. علاوه‌بر این موارد، مصرف کالاندولا در هر یک از شرایط زیر هم ممنوع و خطرناک است:

  • در بیماران با فشارخون بالا
  • بیماران دیابتی
  • افرادی که در حال مصرف داروهای آرامبخش هستند.
  • افرادی که به مصرف این دارو (مصرف کالاندولا) حساسی نشان داده‌اند. 

متن انگلیسی:
The soothing and moisturizing texture of Calendula Cream is ideal for use on dry or chafed skin. Calendula Ointment stays on skin longer to promote healing by moisturizing the irritation
ترجمه متن:
بافت تسکین‌دهنده و مرطوب‌کننده کرم کالاندولا برای استفاده پوست‌های خشک یا پف کرده مناسب است.
پماد کالاندولا برای مدت طولانی‌تری روی پوست باقی می‌ماند تا با مرطوب کردن تحریکات، باعث بهبودی آن‌ها شود.

boironcalendula

اختلالات دارویی کالاندولا

تداخل دارویی خاصی برای داروی کالاندولا ذکر نشده است.

اطلاعات دارویی کالاندولا

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی کالاندولا را مشاهده کنید.

انواع داروی کالاندولا تداخلات داروییعوارض جانبی
پماد ضد التهاب کالاندولا دینه Calendulaسقط جنین
پماد کالاندولا ان دی ۲٪واکنش آلرژیک
پماد کالاندولا تی جی ایحساسیت پوستی
اطلاعات دارویی کالاندولا

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

باید مطمئن شوید که پماد کالاندولا انتخاب مناسبی برای شماست. اما چگونه؟! حالا که پس از خواندن این مقاله با این پماد، خواص و کاربرد آن آشنا شده‌اید، شاید شرایط مشابه دارید و احساس می‌کنید مصرف این دارو برایتان اثربخش خواهد بود. توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به خرید یا حتی شروع مصرف خودسرانه این پماد، از یک پزشک متخصص پوست راهنمایی بگیرید. پزشک به بهترین نحو ممکن شرایط شما را بررسی خواهد کرد و در صورت نیاز مصرف این دارو برایتان تجویز خواهد شد.

در وبسایت دکترتو می‌توانید با لیستی از بهترین پزشکان متخصص روبه‌رو شوید و‌ مناسب‌ترین پزشک را برای خود انتخاب کنید. اطلاعات تکمیلی مختلفی در سایت موجود است که به کمک‌ آن‌ها می‌توانید علاوه‌بر سنجش هر پزشک، پزشکان مختلف را با هم مقایسه کنید. این سایت به شما امکان ثبت و دریافت نوبت ویزیت حضوری و یا ویزیت آنلاین متخصص پوست یا مشاوره دارویی به صورت کاملا آنلاین و بی‌دردسر را ارائه کرده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کرم کالاندولا به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند، برای عرق سوزی مناسب است، جای جوش و آکنه را از بین می‌برد و یک ماده موثر در بهبود آفتاب سوختگی و گزیدگی حشرات هم هست.

کالاندولا یک ماده موثر برای درمان آکنه هم هست، زیرا دارای خواص ضدمیکروبی است. مصرف این پماد می‌تواند التهاب مربوط به آکنه را کاهش دهد و باکتری‌های عامل آکنه را از بین ببرد.

پماد کالاندولا دارای خواص ضدقارچی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی بوده که آن را به یک ماده مفید و موثر در التیام زخم‌ها، تسکین اگزما و جوش‌ تبدیل کرده است.

گل همیشه بهار دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به تسکین قرمزی و التهاب و کاهش ناراحتی‌های پوستی کمک کند. علاوه‌بر تسکین دهنده بودن برای هر نوع پوست، این پماد تا حدودی شرایطی مانند اگزما یا راش را هم بهبود می‌بخشد.

برای کمک به رفع بثورات پوشک، پوشک کودک خود را مرتب چک کنید و به محض اینکه خیس یا کثیف شد آن را عوض کنید. به آرامی ناحیه پوشک را با آب و صابون تمیز کنید و خشک کنید. سپس پماد کالاندولا را برای تسکین پوست و محافظت از آن در برابر رطوبت به نواحی مورد نظر بزنید.

پماد کالاندولا برای درمان سوختگی، کبودی، بریدگی و همچنین عفونت‌های جزئی استفاده می‌شود. همچنین گفته شده که این پماد به پیشگیری از درماتیت یا التهاب پوست در افراد مبتلا به سرطان سینه در طول پرتودرمانی هم کمک می‌کند.

می‌توانید برای آگاهی از قیمت پماد کالاندولا سری به داروخانه‌های آنلاین یا حضوری بزنید. قیمت نهایی این محصول با توجه به برند تولید کننده و حجم آن متفاوت خواهد بود.

کالاندولا یک ضدالتهاب طبیعی است که تاثیری عالی در کاهش التهاب و بثورات پوستی خواهد داشت. استفاده از این پماد روی ضایعات پوستی ناشی از آبله مرغان باعث رفع خارش و التهاب این نقاط می‌شود.

کالامین و کالاندولا دو پماد موضعی متفاوت‌ از هم هستند. از این دو پماد در موقعیت‌های مختلف و به منظور رفع خارش و التهابات پوستی استفاده می‌شود.

مصرف کرم کالاندولا (صبح و شب) به تسکین بافت واژن کمک می‌کند. علاوه‌براین خراش‌های جزئی را التیام می‌بخشد و عفونت و خارش را از بین می‌برد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن