ارتودنسی سنتی، درمانی برای همه سنین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ارتودنسی سنتی برای افراد در سنین مختلف مناسب است. اصلاحات پیچیده دندان را می‌توان با این روش انجام داد. معمولا طول دوره درمان یک تا دو سال است. ماهی یک بار باید برای ویزیت به دندانپزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ارتودنسی سنتی چیست

ارتودنسی سنتی روشی است که از خیلی سال‌ها قبل مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش از بریس‌های فلزی استفاده می‌شود. اگر به دنبال زیبایی دندان‌های خود هستید و دندانپزشک این روش ارتودنسی را به شما پیشنهاد کرده است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که ارتودنسی سنتی چیست؟ چه تفاوتی با بریس‌های شفاف دارد؟ چه افرادی می‌توانند از این روش استفاده کنند و برای چه افرادی مناسب نیست؟ مزایا و معایب این روش چیست؟ آیا ممکن است خطراتی داشته باشد؟ چگونه باید از آنها مراقبت کرد؟ آیا این روش ارتودنسی درد دارد؟

اگر می‌خواهید ارتودنسی سنتی انجام دهید، همین حالا از دکتر دندانپزشک نوبت بگیرید. دکترتو این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از بهترین دندانپزشکان سراسر کشور نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین بگیرید.

ارتودنسی سنتی چیست؟

اگر نمی‌دانید ارتودنسی چیست، باید بگوییم که در این روش با استفاده از براکت‌ها و سیم دندان‌ها تراز شده و در جای مناسب قرار می‌گیرند. شاید برایتان جالب باشد، بدانید که تاریخچه استفاده از ارتودنسی سنتی به صدها سال می‌رسد. درگذشته هم برای تراز و صاف‌کردن دندان‌ها از روش‌هایی مشابه استفاده می‌شده است. با گذشت زمان و تکامل دندان‌پزشکی ارتودنسی سنتی اصلاح شد و توسعه پیدا کرد. در ابتدا بریس‌ها به‌صورت جداگانه دور هر دندان پیچیده می‌شدند. اما در اواسط دهه ۱۹۷۰ براکت‌های مدرن ساخته شدند.

بریس‌های سنتی که امروزه از آنها استفاده می‌شود، دارای براکت‌هایی هستند که مستقیم به دندان می‌چسبند. این براکت‌ها با سیم به هم وصل می‌شوند. بریس‌ها فشار تدریجی و ملایم روی دندان‌ها اعمال می‌کنند. به‌مرور دندان‌ها به موقعیت مناسب منتقل می‌شوند. بریس‌های فلزی یا سنتی رایج‌ترین نوع ارتودنسی هستند و افراد در سنین مختلف از آن استفاده می‌کنند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

کاربرد ارتودنسی سنتی چیست؟

در ارتودنسی سنتی از بریس فلزی استفاده می‌شود. این بریس‌ها از فولاد ضدزنگ یا تیتانیوم باکیفیت ساخته شده‌اند. این بریس‌ها فشار تدریجی و ملایم روی دندان‌ها اعمال می‌کنند. دندان‌ها به‌آرامی در موقعیت مناسب قرار می‌گیرند و صاف می‌شوند.

اگر دندان‌های شما تراز نیستند، کج یا شلوغ هستند، می‌توانید از براکت فلزی استفاده کنید. کاربرد اصلی ارتودنسی سنتی مانند دیگر روش‌های ارتودنسی ساختن یک لبخند زیبا است. گاهی هم ممکن است دندانپزشک برای سلامت دهان و دندان ارتودنسی سنتی را پیشنهاد دهد. در برخی موارد تراز نبودن یا کجی دندان‌ها باعث مشکلات فک، پوسیدگی دندان، سایش غیرطبیعی مینای دندان، بیماری لثه یا مشکلات در گفتار و جویدن می‌شود. در این افراد باید ارتودنسی به‌موقع انجام شود.

متن انگلیسی:
«Traditional braces have been the go-to solution for crooked teeth, bite alignment issues, and other orthodontic problems for many years.»
ترجمه متن:
«ارتودنسی سنتی برای سال‌ها اولین راه حل برای درمان دندان‌های نامرتب، بی‌نظمی در ردیف دندان‌ها هنگام گاز گزفتن و سایر مشکلات دندانی بوده است.»

به نقل از simplypedoorthorandolph
کاربرد ارتودنسی سنتی
برای تراز کردن دندان‌ها از ارتودنسی سنتی استفاده می‌شود.

ارتودنسی سنتی برای چه افرادی مناسب است؟

ارتودنسی سنتی برای افراد در هر سنی مناسب است. معمولا دندانپزشک در موارد زیر این روش را توصیه می‌کند.

  • کودکانی که به‌تازگی دندان‌های دائمی آنها در آمده است. زیرا کودک نمی‌تواند آن را جابه‌جا کند.
  • اصلاحات پیچیده؛ مانند دندان‌های کج یا فک مشکل‌دار
  • بیماران مبتلا به مال اکلوژن شدید (بایت‌های بد)
  • افراد دارای فاصله بین دندان‌ها یا دندان‌های روی‌هم

ارتودنسی سنتی برای چه افرادی مناسب نیست؟

این روش برای هر فردی که دچار مشکلات دندان و فک است، می‌تواند گزینه خوبی باشد. مشکلات خفیف و شدید دندان با ارتودنسی سنتی برطرف می‌شود.

مزایای ارتودنسی سنتی چیست؟

از مزایای ارتودنسی سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد لبخند زیبا
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • جلوگیری از بیماری پریودنتال
  • کاهش خطر سایش غیرطبیعی دندان‌ها
  • مناسب برای مشکلات پیچیده دندان و فک
مزایای ارتودنسی سنتی
برای داشتن یک لبخند زیبا و افزایش اعتمادبه‌نفس می‌توانید از ارتودنسی سنتی استفاده کنید.

معایب ارتودنسی سنتی چیست؟

ارتودنسی سنتی در کنار مزایا و تاثیر خوب آن در زیبایی دندان برخی معایب هم دارد، از جمله:

  • بریس‌ها کل دندان‌ها را می‌پوشانند و کامل دیده می‌شوند. به همین دلیل در طول دوره درمان دندان‌ها زیبایی خود را از دست می‌دهند.
  • در طول درمان خوردن برخی غذاها ممنوع است. ممکن است غذاهای سفت باعث شکستن براکت‌ها شوند یا بین آنها گیر کنند.
  • مدام به دندان‌ها فشار وارد کرده و ناراحتی ایجاد می‌کنند.

روش انجام ارتودنسی سنتی چگونه است؟

در ارتودنسی سنتی دندانپزشک از اجزای مختلف استفاده می‌کند. این اجزا عبارتند از:

  • براکت: براکت‌ها مستقیما روی دندان چسبیده می‌شوند. آنها را از فولاد ضدزنگ یا تیتانیوم می‌سازند. برای حرکت دندان در جهات مختلف از براکت‌ها استفاده می‌کنند.
  • آرچ وایر: سیم فلزی نازکی است که براکت‌ها را به هم متصل می‌کند. این سیم به دندان‌ها فشار وارد کرده و آنها را به‌آرامی حرکت می‌دهد.
  • رباط الاستیک: کش‌های لاستیکی کوچکی هستند که می‌توان رنگ‌های مختلف آن را انتخاب کرد. این کش‌ها روی براکت کشیده می‌شوند تا سیم را محکم نگه دارند. آنها باید در هر معاینه تعویض شوند.

دندانپزشک ابتدا از شما می‌خواهد که عکس اشعه ایکس از دهان و دندان‌ها تهیه کنید. سپس براکت‌ها و آرچ وایرها روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. سیم کامل سفت می‌شود. احتمالا نیاز به ویزیت ماهانه داشته باشید.

مراقبت‌های قبل و بعد از ارتودنسی سنتی چیه؟

همین حالا مشاوره بگیر!

خارج کردن دندان در ارتودنسی سنتی

در برخی شرایط ممکن است برای ارتودنسی سنتی نیاز به کشیدن دندان باشد. گاهی فک فضای کافی برای جابه‌جایی دندان ندارد. به همین دلیل پزشک چند دندان را خارج کرده و سپس براکت‌ها را وصل می‌کند. در نتیجه فضای کافی برای تغییر موقعیت دندان‌ها وجود دارد.

ارتودنسی سنتی چگونه نصب می شود؟

دندانپزشک براکت‌های فلزی را با چسب مخصوص و اشعه ماورا بنفش به سطح دندان می‌چسباند. سپس سیم فلزی روی براکت‌ها قرار می‌گیرد. ممکن است، در طول درمان با ارتودنسی سنتی احساس کنید که دندان‌ها کمی لق شده‌اند. این حالت طبیعی است و بعد از درمان از بین می‌رود.

نصب ارتودنسی سنتی
براکت‌های فلزی روی دندان‌ها چسبیده شده و سیم فلزی آنها را به هم وصل می‌کند.

آمادگی برای ارتودنسی سنتی چگونه است؟

درمان با ارتودنسی سنتی نیاز به آمادگی خاصی ندارد. شما باید برای جلسه مشاوره به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک وضعیت دندان‌ها را بررسی می‌کند. احتمالا نیاز به عکس‌برداری با اشعه ایکس باشد.

مراقبت های بعد از ارتودنسی سنتی چیست؟

نکات مراقبتی بعد از نصب براکت‌های فلزی بسیار مهم است. برای جلوگیری از آسیب به دندان‌ها باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • غذاهای سفت و خیلی شیرین نخورید. ممکن است غذاهای شیرین باعث ایجاد پلاک دور براکت‌ها شوند و لکه‌های دائمی روی دندان ایجاد کنند.
  • به طور مرتب باید مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. در غیر این صورت امکان آسیب به دندان‌ها وجود دارد.
  • عادت‌های بد جویدن را کنار بگذارید. عاداتی مانند جویدن مداد، ناخن یا یخ می‌تواند به براکت‌ها آسیب بزند.
  • بعد از ارتودنسی سنتی باید مدتی از ارتودنسی متحرک استفاده کنید تا دندان‌ها در موقعیت جدید ثابت بمانند. (ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است؟)

ممکن است مراقبت از براکت‌های ارتودنسی سنتی برای کودکان کمی سخت باشد. به بهداشت دهان و دندان کودک توجه کنید. اگر براکت شل شد یا سیم شکست، نگران نباشید. با دندانپزشک تماس بگیرید تا مشکل در اولین فرصت رفع شود. برای مشاوره با بهترین دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

بعد از نصب براکت‌ها به طور مرتب باید مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. در غیر این صورت امکان آسیب به دندان‌ها وجود دارد.

مراقبت از ارتودنسی سنتی
در هر بار معاینه دندانپزشک سیم فلزی را سفت می‌کند تا دندان‌ها جابه‌جا شوند.

عوارض و خطرات ارتودنسی سنتی چیست؟

استفاده از ارتودنسی سنتی در مدت‌زمان طولانی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. اگر نکات مراقبتی را رعایت کنید، احتمال بروز برخی عوارض تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. از مهم‌ترین عوارض و خطرات ارتودنسی سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد درد و ناراحتی با هر بار سفت کردن سیم فلزی
  • ایجاد پلاک دور براکت‌ها و احتمال لک یا آسیب به دندان
  • احتمال پوسیدگی دندان در صورت عدم رعایت بهداشت

می‌خوای بدونی بهترین نوع ارتودنسی برای تو چیه؟

تفاوت ارتودنسی سنتی و ارتودنسی شفاف

برخی افراد بین این دو روش ارتودنسی به دنبال روش بهتر هستند. در جدول زیر می‌توانید این دو روش را با هم مقایسه کرده و راحت‌تر انتخاب کنید.

ارتودنسی سنتیارتودنسی شفاف
براکت‌های فلزی دیده می‌شوند و ظاهر خوبی ندارند.بریس‌ها نامرئی هستند و دیده نمی‌شوند.
حدود یک تا دو سال نیاز به درمان است.بیشتر از یک سال درمان زمان می‌برد.
رژیم غذایی باید محدود شود.در رژیم غذایی تغییری به وجود نمی‌آید.
هزینه آن پایین‌تر است.قیمت بالاتری دارد.
در اصلاحات پیچیده بهتر عمل می‌کند.ممکن است در موارد پیچیده کارساز نباشد.
در جای خود ثابت می‌ماند.متحرک است و ممکن است نگران جای‌گذاری صحیح آن باشید.
مقایسه ارتودنسی سنتی و شفاف

قیمت ارتودنسی دندان در دکترِتو کلینیک چقدر است؟

هزینه ارتودنسی سنتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. پزشک باتوجه‌به این عوامل قیمت نهایی را اعلام می‌کند. در برآورد هزینه باید به موارد زیر دقت داشته باشید.

  • هر دو قوس دندان نیاز به اصلاح دارند یا نه؟
  • ناهماهنگی دندان‌ها چقدر شدید است؟
  • آیا لوازم یا ابزار جانبی نیاز است؟
  • سن شما چقدر است؟

به‌طورکلی می‌توان گفت قیمت ارتودنسی ثابت بین ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می‌شود. برای هر فک تقریبا باید ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تا ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در نظر گرفت. اگر می‌خواهید از انواع هزینه ارتودنسی دندان به طور دقیق آگاهی داشته باشید، می‌توانید از دکترِتو کلینیک کمک بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ارتودنسی سنتی یکی از روش‌های پرطرف‌دار ارتودنسی است که برای افراد در هر سنی مناسب است. در این روش براکت‌ها مستقیم به دندان‌ها می‌چسبند و سیم فلزی روی آنها قرار می‌گیرد. دندانپزشک با سفت کردن سیم فلزی دندان‌ها را به‌آرامی جابه‌جا کرده و در موقعیت مناسب قرار می‌دهد. معمولا درمان با ارتودنسی سنتی بین یک تا دو سال طول می‌کشد.

بعد از قراردادن براکت‌ها روی دندان‌ها باید نکات مراقبتی را رعایت کنید. غذاهای سفت، شیرین و چسبناک ممکن است به براکت‌ها یا دندان آسیب بزنند. باید به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. در هر بار معاینه، پزشک سیم فلزی را سفت می‌کند و فشار به دندان‌ها باعث درد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتودنسی سنتی باید با بهترین دکتر ارتودنسی یا بهترین دکتر دندانپزشک مشاوره داشته باشید. پزشک بعد از بررسی دندان‌ها و فک بهترین روش را پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو از دکتر دندانپزشک آنلاین مشاوره تلفنی یا متنی آنلاین بگیرید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

در هر بار معاینه دندانپزشک سیم فلزی را سفت می‌کند. معمولا هر سه هفته یا ماهی یک بار معاینات انجام می‌شود.

هرکدام از این روش‌های ارتودنسی مزایا و معایبی دارند. اگر مشکلات دندان شما کم است و قیمت ارتودنسی برایتان مهم نیست، می‌توانید از روش ارتودنسی نامرئی استفاده کنید. اما در اصلاحات پیچیده ارتودنسی سنتی روش بهتری است.

براکت‌های فلزی استقامت و استحکام بیشتری دارند. اما بریس‌های سرامیکی به این اندازه بادوام نبوده و نیاز به تعویض بیشتری دارند. معمولا طول دوره درمان با بریس سرامیکی یک سال و نیم تا سه سال می‌شود. اما بریس فلزی در کمتر از یک سال تا سه سال دندان‌ها را صاف می‌کند.

مدت‌زمان درمان به نوع و شدت مشکلات دندان بستگی دارد. معمولا درمان حدود یک تا دو سال طول می‌کشد. ممکن است دندانپزشک بعد از ارتودنسی سنتی از بریس متحرک استفاده کند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن