bun در آزمایش خون نشانگر چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نیتروژن اوره یک ماده زائد است که پس از تجزیه پروتئین در کبد شما تشکیل می شود. گاهی اوقات، در خون شاهد نیتروژن اوره بیش از حد یا خیلی کم هستیم که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. هر زمان که علائم نیتروژن اوره بالا یا پایین در خونتان وجود داشت دارید، باید با یک پزشک صحبت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
bun در آزمایش خون نشانه چیست؟

bun در آزمایش خون یا آزمایش نیتروژن اوره خون (BUN) به صورت جداگانه، میزان نیتروژن اوره خون را اندازه گیری می‌کند. نیتروژن اوره یک محصول زائد بوده و زمانی که بدن پروتئین موجود در غذاهای مصرفی را تجزیه می‌کند، ایجاد می‌شود. این اوره در کبد تشکیل شده و از طریق خون به کلیه‌ها رفته و سپس آن را از خون فیلتر می‌کند. در نهایت هم از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود. سطح نیتروژن اوره در خون یکی از نشانگرهایی است که به پزشک اجازه می‌دهد تا درک کنند که کلیه‌های شما چقدر خوب کار می‌کنند. مقدار کمی نیتروژن اوره در خون طبیعی است. اما اگر نیتروژن اوره بیش از حد در خون وجود داشته باشد، کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند و این اتفاق دلیلی دارد که ممکن است بر سلامت کلیه‌ها تأثیر بگذارد. به همین خاطر انجام آزمایش Bun و بررسی نتایج آن توسط یک پزشک عمومی یا متخصص کلیه، مهر تاییدی بر سلامت کلیه‌ها و بدن است. اگر این آزمایش را انجام داده‌اید یا بنابر تشخیص یک پزشک باید انجام آن را در اولویت قرار دهید، درباره نتایج آن مشاوره دریافت کنید. بهترین پزشکان را می‌توانید در وبسایت دکترتو بیابید و در زمانی کوتاه نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری خود را از طریق همین وبسایت دریافت کنید.

Bun در آزمایش خون چیست؟ (bun در آزمایش خون نشانه چیست؟)

نیتروژن اوره یکی از محصولات نهایی مهم متابولیسم پروتئین است. این ماده در کبد و از آمونیاک (یک محصول زائد که از متابولیسم اسیدهای آمینه ایجاد می‌شود.) سنتز می‌شود. آمینو اسیدها بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند و از یک گروه نیتروژن، یک اسکلت کربنی و یک زنجیره جانبی منحصر به فرد برای هر اسید آمینه ساخته شده‌اند. هنگامی که اسیدهای آمینه متابولیزه می‌شوند، نیتروژن به آمونیاک تبدیل شده که برای سلول‌ها بسیار سمی است. آمونیاک از طریق چرخه اوره به اوره تبدیل می‌شود تا کلیه‌ها بتوانند آن را دفع کنند.

آزمایش نیتروژن اوره خون (BUN) میزان نیتروژن اوره خون را اندازه‌گیری می‌کند. نیتروژن اوره فقط جزء نیتروژن اوره را منعکس می‌کند و نه کل مولکول اوره را. این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا سلامت و کارایی مناسب کلیه‌ها را بررسی کند و مشکلات احتمالی را تشخیص دهد. سطوح BUN با توجه به سن و جنس متفاوت است. سطوح غیر

طبیعی ممکن است نشان‌دهنده یک وضعیت سلامتی، از جمله آسیب کلیه باشد. آزمایش BUN در برگه آزمایش خون معمولاً همراه با سایر آزمایش‌های خون برای ارزیابی عملکرد کلیه انجام می‌شود. هنگامی که کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند، نیتروژن اوره خون افزایش می‌یابد؛ زیرا اوره کمتری از طریق ادرار دفع می‌شود. با این حال، تولید اوره می‌تواند مستقل از عملکرد کلیه باشد و به همین دلیل انجام آزمایش BUN دقت کمتری نسبت به کراتینین برای ارزیابی سلامت کلیه دارد.

آزمایش نیتروژن اوره خون چگونه تفسیر می‌شود؟
آزمایش نیتروژن اوره خون میزان نیتروژن اوره خون را اندازه‌گیری می‌کند.

هدف از انجام آزمایش BUN

تست BUN میزان نیتروژن اوره در خون را اندازه گیری می‌کند. نیتروژن اوره یک ماده زائد است که کلیه‌ها از خون خارج می‌کنند. سطوح BUN بالاتر از حد طبیعی ممکن است نشانه‌ای از عدم عملکرد مناسب کلیه‌ها باشد. این تنها عارضه نیست؛ به همین دلیل سنجش میزان نیتروژن اوره برای اطمینان از سلامتی و آگاهی از ابتلا به بیماری‌های مختلف کلیه توصیه می‌شود.

علتتوضیح
ارزیابی عملکرد کلیهآزمایش BUN به همراه آزمایش کراتینین برای ارزیابی دقیق‌تر عملکرد کلیه‌ها استفاده می‌شود.
تشخیص بیماری‌های کلیویافزایش سطح BUN می‌تواند نشانه بیماری‌های کلیوی مانند گلومرولونفریت، پیلونفریت و بیماری پلی کیستیک کلیه باشد.
نظارت بر پیشرفت بیماری‌های کلیویدر بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی، آزمایش BUN برای نظارت بر پیشرفت بیماری و پاسخ به درمان استفاده می‌شود.
تشخیص سایر بیماری‌هاافزایش سطح BUN می‌تواند نشانه سایر بیماری‌ها مانند نارسایی قلبی، خونریزی دستگاه گوارش و انسداد مجاری ادراری باشد.
دلایل درخواست آزمایش BUN

قیمت آزمایش bun

برای اطلاع از قیمت آزمایش bun چندین راه برای شما وجود دارد؛ اولی پرسش از پزشکتان است. اما در صورتی که پزشک نتواند درباره رنج قیمتی آزمایش bun به شما اطلاعاتی دهد ممکن است شما را به آزمایشگاه ارجاع دهد که هم به صورت تلفنی و هم حضوری می‌توانید درباره هزینه‌ها سوال بپرسید. اما اگر هیچ یک از این راه‌ها فایده نداشت، می‌توانید به کمک وبسایت دکترتو از هزینه آزمایش‌ها آگاه شوید. حتی می‌توانید به صورت آنلاین مشاوره بگیرید و از پزشکان متخصص درباره هزینه‌های پیش رو در مراکز مختلف آگاهی پیدا کنید.

تفسیر جواب آزمایش Bun

نتایج آزمایش BUN بر حسب میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL) اندازه گیری می‌شود. سطح BUN طبیعی به سن و سایر شرایط سلامتی بستگی دارد. به طور کلی، حدود ۷ تا ۲۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یک سطح طبیعی است. سطح BUN بالاتر از حد طبیعی ممکن است نشانه این باشد که کلیه‌ها به خوبی کار نمی‌کنند. 

متن انگلیسی:
High BUN suggests kidney problems that prohibit proper function, such as in glomerular filtration. Thus, it’s often tied up with chronic kidney disease (CKD) and uremia. 
ترجمه متن:
BUN بالا نشان‌دهنده مشکلات کلیوی است که عملکرد مناسب از جمله فیلتراسیون گلومرولی را منع می‌کند. بنابراین، اغلب با بیماری مزمن کلیه (CKD) و اورمی مرتبط است.

personalabs

آزمایش BUN دادی و می‌خوای تفسیرش کنی؟

از پزشک برای تفسیر کمک بگیر.

بالا بودن bun در آزمایش خون

سطوح BUN بالاتر از حد طبیعی ممکن است نشانه‌ای از عدم عملکرد مناسب کلیه‌ها باشد. اگر بیماری کلیوی ندارید و تحت دیالیز کلیه نیستید، مایعات بیشتری بنوشید. چرا که افزایش BUN در حالی که آزمایش کراتینین سرم نسبتاً پایین است می‌تواند نشان‌دهنده کم آبی بدن باشد.

کم بودن bun در آزمایش خون

مقدار کم BUN ممکن است به دلیل رژیم غذایی با پروتئین بسیار کم، سوء تغذیه یا آسیب شدید کبدی ایجاد شود. نوشیدن بیش از حد مایعات ممکن است باعث هیدراتاسیون بیش از حد و در نتیجه کاهش مقدار BUN شود. زنان و کودکان ممکن است سطح BUN کمتری نسبت به مردان داشته باشند و این موضوع به نحوه تجزیه پروتئین توسط بدن مربوط است.

مقدار نرمال bun

به طور کلی حدود ۶ تا ۲۴ میلی‌گرم در دسی‌لیتر (۲.۱ تا ۸.۵ میلی‌مول در لیتر) طبیعی در نظر گرفته می‌شود. اما محدوده نرمال ممکن است بسته به محدوده مرجع مورد استفاده توسط آزمایشگاه و سن هر فرد متفاوت باشد.

متن انگلیسی:
Test values beyond 20 mg/dL in a BUN test are considered abnormal and can be due to various factors. However, a dangerously high BUN level, often starting from 50 mg/dL, indicates kidney damage that should be addressed immediately
ترجمه متن:
مقادیر بیش از ۲۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر در تست BUN غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با این حال، سطح خطرناک BUN که اغلب از ۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر شروع می‌شود، نشان‌دهنده آسیب کلیوی است که باید فوراً برطرف شود.

personalabs

مشکل کلیه داری و برات آزمایش bun تجویز شده؟ از پزشک راهنمایی بگیر.

آزمایش BUN در بارداری

در بارداری، سطوح خونی BUN و Cr کمتر است، زیرا عملکرد کلیه اغلب در حالت بارداری فوق طبیعی است. سطح پایین BUN می‌تواند به طور معمول در سه ماهه دوم یا سوم بارداری رخ دهد. اگر کلیه‌های شما قادر به حذف اوره از خون به طور معمول نباشند، سطح BUN افزایش می‌یابد. نارسایی قلبی، کم آبی بدن یا رژیم غذایی سرشار از پروتئین نیز می‌تواند سطح BUN شما را افزایش دهد. بیماری یا آسیب کبدی هم سطح BUN را کاهش می‌دهد. 

سطوح بالاتر BUN و SCr در هفته ۳۰-۲۸ حاملگی حتی سطوح بالای محدوده طبیعی می‌تواند به عنوان یک علامت هشداردهنده از SGA قریب الوقوع عمل کند. افزایش تغییرات BUN و SCr در دوران بارداری هم با وزن کمتر هنگام تولد همراه خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار بر نتیجه آزمایش bun

برخی از عوامل اثرگذار بر نتیجه bun در آزمایش خون عبارتند از:

  • پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا
  • کم آبی بدن
  • افزایش سن (نوزادان و کودکان سطح BUN کمتری دارند.)
  • مصرف برخی داروها از جمله کاربامازپین، متوترکسات و تتراسایکلین
  • انسداد در سیستم ادراری که مانع از ادرار کردن می‌شود.
  • استرس
  • حمله قلبی
  • خونریزی گوارشی (GI)
آزمایش BUN در بارداری چه چیزی را نشان می‌دهد؟
امکان انجام آزمایش BUN در بارداری وجود دارد.

احتیاطات پیش از انجام آزمایش Bun

تست BUN نیازی به آمادگی خاصی ندارد. با این حال، مهم است که در صورت مصرف هر گونه داروی با نسخه یا بدون نسخه به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروها میتوانند بر سطح BUN تاثیر بگذارند و نتیجه آزمایش درست نباشد. به عنوان مثال برخی از داروها، از جمله کلرامفنیکل یا استرپتومایسین، ممکن است سطح BUN را کاهش دهند. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

نیتروژن اوره یک ماده زائد است که پس از تجزیه پروتئین در کبد شما تشکیل می شود. گاهی اوقات، در خون شاهد نیتروژن اوره بیش از حد یا خیلی کم هستیم که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. هر زمان که علائم نیتروژن اوره بالا یا پایین در خونتان وجود داشت، باید با یک پزشک عمومی صحبت کنید. یک پزشک متخصص نفرولوژی می‌تواند bun در آزمایش خون را برای بررسی میزان عملکرد کلیه‌ها درخواست دهد و با توجه به نتیجه آن درمان مناسب را توصیه کند.

بهترین متخصصان در این زمینه را می‌توانید در وبسایت دکترتو پیدا کنید. دکترتو به شما امکان دسترسی به لیستی از بهترین پزشکان در این زمینه و در کنار آن مشاوره متنی یا تلفنی با پزشک عمومی آنلاین یا دکتر نفرولوژی آنلاین را می‌دهد. وبسایت دکترتو روشی راحت و بی‌دردسر برای دریافت نوبت از بهترین پزشکان است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هنگامی که یک پانل متابولیک جامع (CMP) یا پانل متابولیک پایه (BMP) آزمایش خون انجام می‌شود، پزشک ممکن است آزمایش BUN را هم به عنوان بخشی از یک چکاپ روتین یا پیش از آن تجویز کند. اگر بیماری کلیوی دارید، این آزمایش راهی برای بررسی سطح BUN قبل از شروع مصرف دارو یا درمان است.

آزمایش BUN اغلب همراه با کراتینین تجویز می‌شود تا به ارزیابی دقیق‌تر و‌ بهتر عملکرد کلیه‌ها کمک کند. در حالی که BUN را می‌توان به طور مستقل آزمایش کرد، معمولاً در یک آزمایش جامع گنجانده می‌شود که ارزیابی گسترده‌تری از وضعیت بدن ارائه دهد.

BUN و کراتینین در کنار هم، آزمایش‌های غربالگری ارزشمندی در ارزیابی بیماری کلیوی هستند. اگرچه ممکن است آن‌ها به عنوان شاخص‌های مطلق عملکرد کلیوی در هر مقطع زمانی کوتاه نباشند، اما در پیگیری پیشرفت بیماری مفید هستند.

نیتروژن اوره یک ماده زائد است که کلیه‌ها از خون شما خارج می‌کنند. سطوح BUN بالاتر از حد طبیعی ممکن است نشانه‌ای از عدم عملکرد درست کلیه‌ها باشد. افراد مبتلا به بیماری کلیوی اولیه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. آزمایش BUN می‌تواند به کشف مشکلات کلیوی در مراحل اولیه کمک کند و بتوان در زمان مناسب درمان درست را پیش گرفت.

سطوح BUN به پزشک کمک می‌کند تا از کارکرد درست کلیه‌های اطمینان پیدا کند. این آزمایش ممکن است همراه با سایر آزمایشات برای کمک به تشخیص اختلال کلیوی یا یافتن اینکه درمان شما برای بیماری کلیوی تا چه حد موثر است، استفاده شود.

آزمایش BUN با نام آزمایش نیتروژن اوره خون هم شناخته می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن