آنترالین چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آنترالین (Anthralin) داروی موضعی برای درمان پسوریازیس است که باعث کاهش تکثیر و تمایز سلول‌های پوستی می‌شود و در نتیجه، ضخامت و پوسته‌های پوست را کاهش می‌دهد. برای استفاده صحیح از آنترالین، باید دستورالعمل‌ پزشک را دقیق رعایت کرد. استفاده از دستکش برای حفاظت دست‌ها از لکه‌دار شدن ضروری است. در طول درمان، ممکن است برخی عوارض جانبی مانند التهاب و قرمزی پوست ایجاد شود که باید به پزشک گزارش بدهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
نحوه مصرف آنترالین موضعی

پسوریازیس بیماری مزمن و التهابی پوست است که با افزایش سرعت تولید سلول‌های پوستی و ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته‌دار مشخص می‌شود. پسوریازیس اثرات قابل توجهی جسمی و روانی بر زندگی بیماران دارد و نیازمند درمان‌های موثر و پایدار است. یکی از درمان‌های مورد استفاده برای مدیریت علائم پسوریازیس، کرم آنترالین است. آنترالین داروی موضعی با سابقه طولانی برای درمان پسوریازیس است که به دلیل خاصیت ضد التهابی و تنظیم‌کننده تکثیر سلولی، جایگاه ویژه‌ای در درمان پسوریازیس دارد. علی‌رغم اثرات مثبت این پماد در کنترل علائم پسوریازیس، استفاده از آن نیازمند دقت و مشورت با پزشک متخصص است تا بهترین نتایج حاصل شود. قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان و مشاوره دارویی وجود دارد.

آنترالین چیست؟

آنترالین (Anthralin) نوعی کرم موضعی برای درمان پسوریازیس است. پسوریازیس باعث ایجاد اسکارهای ضخیم و پوسته پوسته روی نواحی پوست بدن، خارش و ناراحتی می‌شود. با مصرف آنترالین روی ناحیه درگیر می‌توان زخم‌های پسوریازیس را تسکین داد. آنترالین برای درمان پسوریازیس پلاکی – رایج‌ترین نوع پسوریازیس – استفاده می‌شود. در این بیماری، ضایعات قرمز رنگ و فلس‌دار به نام پلاک روی پوست فرد در نواحی آرنج، زانو، پوست سر و قسمت پایین کمر ایجاد می‌شوند.

آنترالین برای چی خوبه؟
استفاده طولانی‌مدت از آنترالین ممکن است باعث خشکی پوست سر شود، که خشکی پوست سر نیز به صورت غیرمستقیم می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

طریقه مصرف آنترالین

در بزرگسالان باید پماد را روزی یک بار ترجیحا شب‌ها یا طبق تجویز پزشک روی پوست خشک و تمیز بمالید. بعد از سپری شدن زمان مورد نیاز باید پوست را از کرم تمیز کنید. طریقه مصرف آنترالین در کودکان باید توسط پزشک تعیین شود. این دارو برای مصرف موضعی است و حین مصرف از دستکش استفاده کنید. مقدار کافی از پماد را روی ناحیه مدنظر بریزید و به آرامی بمالید تا روی سطح پوست پخش شود.

مراقب باشید که به قسمت‌های پوست سالم نخورد. بعد از اتمام کار دست‌ها را حتما بشویید. بعد از گذشت زمان تعیین‌شده توسط پزشک، پوست را با آب ولرم آبکشی کرده و با صابون بشویید. طریقه مصرف آنترالین برای پوست سر به این شکل است که بعد از شستن سر با شامپو، پماد را به قسمت‌های آسیب‌دیده بزنید و اجازه بدهید بماند. در نهایت با آب ولرم و شامپو بشویید.

برای شروع همیشه کمترین دوز را انتخاب کنید و به تدریج در صورت نیاز و عدم بروز حساسیت، دوز را بیشتر کنید. پماد انترالین را روزی یک بار روی زخم‌های پسوریازیس بمالید و بعد ۱۰ دقیقه تا یک ساعت با آب ولرم بشویید.

نحوه مصرف آنترالین موضعی (طریقه مصرف پماد انترالین)

آنترالین داروی موضعی است که برای درمان پسوریازیس پلاکی استفاده می‌شود. در ابتدای درمان معمولا روزانه یک بار از آن استفاده می‌شود، اما در صورت نیاز می‌توان دوز را به روزی دو بار افزایش داد. مقدار مصرف بسته به سطح درگیری و شدت بیماری پوستی متفاوت است و به طور متوسط ۵ تا ۱۰ گرم کرم یا لوسیون آنترالین در هر بار مصرف می‌شود.

آنترالین باید به صورت یکنواخت و کامل روی مناطق درگیر پوست، مانند آرنج، زانو، پوست سر و قسمت پایین کمر، مالیده شود و پس از ماساژ آرام، اجازه داده شود تا کامل جذب شود. درمان با آنترالین ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا نتایج قابل ملاحظه‌ای حاصل شود. در صورت بدتر شدن علائم یا بروز عوارض جانبی، حتما با پزشک مشورت کنید.

نمی‌دونی روزی چند بار پماد آنترالین مصرف کنی؟

با متخصص مشورت کن.

بهترین زمان مصرف آنترالین

بهترین زمان مصرف آنترالین، روزی یک یا دو بار، صبح و شب است، چرا که پوست آمادگی بیشتری برای جذب دارو دارد. آنترالین معمولا برای چند هفته تا چند ماه مصرف می‌شود تا نتایج درمانی مطلوب بدست بیاید. متخصص پوست بر اساس پاسخ به درمان و پیشرفت بیماری، مدت زمان مصرف آنترالین را تعیین می‌کند. بهتر است آنترالین را پس از حمام مصرف کنید که پوست در این زمان نرم‌تر و آماده‌تر برای جذب دارو است. اگر استفاده قبل از حمام باشد، باید حداقل ۳۰ دقیقه قبل از حمام کردن استفاده شود. در کل، بهترین زمان مصرف آنترالین، صبح و شب پس از حمام است.

متن انگلیسی:
In some cases, it is applied at night and allowed to remain on the affected areas overnight, then washed off the next morning or before the next application. In other cases, it may be applied and allowed to remain on the affected areas for a short period of time (usually 10 to 30 minutes), then washed off
ترجمه متن:
در برخی موارد، این پماد را شب استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند یک شب روی ناحیه آسیب‌دیده بماند، سپس صبح روز بعد یا قبل از استفاده بعدی شسته می‌شود. در موارد دیگر، ممکن است اجازه داده شود تا پماد برای مدت کوتاهی (معمولاً ۱۰ تا ۳۰ دقیقه) روی نواحی آسیب‌دیده باقی بماند، سپس شسته شود.

drugs

موارد مصرف پماد آنترالین (آنترالین برای چی خوبه؟)

اصلی‌ترین کاربرد پماد آنترالین، درمان پسوریازیس است. موارد مصرف آنترالین عبارتند از:

  1. کاهش التهاب و بهبود ضایعات پوستی در بیماران مبتلا به پسوریازیس
  2. درمان پسوریازیس کف دست و کف پا
  3. پسوریازیس روی پوست سر
  4. درمان سایر ضایعات پوستی مانند اگزما پوستی

آنترالین ریزش مو را درمان می کند؟

آنترالین به طور مستقیم برای درمان ریزش مو استفاده نمی‌شود، اما در برخی موارد، به صورت غیرمستقیم بر ریزش مو تاثیر می‌گذارد. برای مثال، در افرادی که نسبت به آنترالین حساسیت دارند، استفاده از این دارو می‌تواند باعث تحریک پوست سر و التهاب شود، که این التهاب و تحریک پوستی در برخی موارد ممکن است موجب ریزش موقتی مو شود.

همچنین، استفاده طولانی‌مدت از آنترالین ممکن است باعث خشکی پوست سر شود، که خشکی پوست سر نیز به صورت غیرمستقیم می‌تواند منجر به ریزش مو شود. علاوه بر این، در صورت استفاده همزمان آنترالین با سایر داروها، امکان تداخل دارویی وجود دارد که در برخی موارد ممکن است باعث ریزش مو شود.

دوز مصرفی آنترالین

کرم دیترانول برای استفاده روی پوست و پوست سر است. برای جلوگیری از تغییر رنگ ناخن، حین کار از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. دوز مصرفی آنترالین معمولا روزی یک بار است که یک لایه نازک روی ناحیه مبتلا به پسوریازیس قرار داده شده و سپس به خوبی ماساژ داده می‌شود. برای درمان پوست سر، ابتدا موها را با شامپو بشویید تا پوسته‌های شل شده از بین بروند. سپس پماد را روی ناحیه مورد نظر بمالید.

منع مصرف و موارد احتیاط آنترالین را از پزشک بپرسید.
در صورتی که بعد مصرف آنترالین دچار التهاب پوست یا واکنش آلرژیک یا غیرعادی شدید، پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض پماد آنترالین

عوارض آنترالین که باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید عبارتند از:

  1. واکنش آلرژیک مانند دانه‌های پوستی، خارش یا کهیر، ورم صورت، لب‌ها یا زبان
  2. سوزش در محل استفاده
  3. پخش شدن زخم‌ها و ضایعات پوستی
  4. ناراحتی پوستی شدید

متن انگلیسی:
Side effects that usually do not require medical attention (report to your doctor or health care professional if they continue or are bothersome): discoloration of hair, nails, or skin, mild skin irritation
ترجمه متن:
عوارض جانبی که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند (در صورت ادامه‌دار یا آزاردهنده بودن به پزشک خود گزارش دهید) شامل تغییر رنگ مو، ناخن یا پوست و تحریک خفیف پوست می‌شود.

my.clevelandclinic

منع مصرف و موارد احتیاط کرم آنترالین

در صورتی که بعد مصرف آنترالین دچار التهاب پوست یا واکنش آلرژیک یا غیرعادی شدید، حساسیت خاصی به رنگ یا مواد و ترکیبات پماد دارید، باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، یا در دوران شیردهی قرار دارید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید. مصرف پماد آنترالین در این موارد باید متوقف شده یا با احتیاط باشد.

می‌خوای پسوریازیس رو با آنترالین درمان کنی و نگران عوارضشی؟ مشاوره بگیر.

مصرف آنترالین در بارداری

معمولا استفاده از پمادهای موضعی در بارداری ضرری ندارد، اما رتینوئیدهای موضعی و دیترانول مانند آنترالین به‌هیچ وجه در بارداری مجاز نیستند و نباید استفاده شوند. به‌جای آن‌ها سراغ امولوسیون‌های ساده بروید که مصرف آن‌ها در بارداری ضرری نداشته باشد. البته باید خاطر نشان کنیم که اطلاعات و داده‌های علمی دقیقی درباره تاثیر مصرف آنترالین در بارداری در اختیار نیست، بنابراین اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید، بهتر است پزشک را در جریان قرار دهید.

مصرف آنترالین در شیردهی

مصرف آنترالین در شیردهی توصیه نمی‌شود و حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک باشد. در صورتی که در دوران شیردهی مجبور به مصرف آنترالین هستید، مطمئن شوید که پماد تماسی با پوست نوزاد نداشته باشد یا اینکه پوست نوزاد به هیچ وجه به قسمت‌های پوست مادر پوشیده شده با پماد آنترالین برخورد نکند یا اینکه تماس دهانی با پوست مادر نداشته باشد.

تداخلات دارویی آنترالین

مصرف پماد موضعی آنترالین ممکن است با برخی داروها از جمله داروهایی که باعث حساسیت پوست به نور می‌شوند تداخل دارویی ایجاد کند، چرا که این پماد باعث تشدید حساسیت پوست نسبت به نور می‌شود.

طریقه مصرف آنترالین به شدت پسوریازیس بستگی دارد.
در بزرگسالان باید پماد را روزی یک بار ترجیحا شب‌ها یا طبق تجویز پزشک روی پوست خشک و تمیز شده بمالید.

اطلاعات دارویی آنترالین

اشکال دارویی، عوارض و تداخلات دارویی آنترالین را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
پماد آنترالینقرمزیعملکرد و تاثیر داروها را تغییر داده یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی می‌شود.
زیترانولخارش پوست
پماد دیترانولاحساس سوزش
لکه‌دار و رنگی شدن پوست، مو، لباس و وان حمام
اطلاعات دارویی آنترالین

مکانیسم عملکرد آنترالین

مکانیسم عملکرد آنترالین برای درمان پسوریازیس به این شکل است:

  1. مهار تکثیر سلول‌های اپیدرمی (لایه بیرونی پوست): آنترالین باعث مهار تقسیم و تکثیر سلول‌های اپیدرمی می‌شود که یکی از علل اصلی ایجاد ضایعات پسوریازیس به شمار می‌آید.
  2. کاهش التهاب: این دارو خاصیت ضد التهابی داشته و باعث کاهش التهاب و قرمزی در ضایعات پسوریازیس می‌شود.
  3. تعدیل سیستم ایمنی: آنترالین می‌تواند برخی فرایندهای مربوط به سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده و از تشدید ضایعات پسوریازیس جلوگیری کند.
  4. کاهش تولید سوپراکسید: این دارو با کاهش تولید رادیکال‌های آزاد سوپراکسید در سلول‌های پوستی، از آسیب به بافت پوست جلوگیری می‌کند.

در مجموع، مکانیسم عملکرد آنترالین باعث کاهش تولید و تمایز سلول‌های اپیدرمی، کاهش التهاب و تعدیل سیستم ایمنی می‌شود که در نهایت به بهبود ضایعات پسوریازیس منجر می‌گردد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آنترالین (Anthralin) داروی موضعی برای درمان پسوریازیس است که باعث کاهش تکثیر و تمایز سلول‌های پوستی می‌شود و در نتیجه، ضخامت پوست و پوسته‌ها را کاهش می‌دهد. برای استفاده صحیح از آنترالین، باید دستورالعمل‌ پزشک را دقیق رعایت کرد. استفاده از دستکش برای حفاظت دست‌ها از لکه‌دار شدن ضروری است. در طول درمان، ممکن است برخی عوارض جانبی مانند التهاب و قرمزی پوست ایجاد شود که باید به پزشک گزارش بدهید.

در صورت استفاده صحیح و منظم از آنترالین، این دارو می‌تواند به طور موثری در بهبود علائم پسوریازیس و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این بیماری پوستی کمک کند. همچنان مشورت با پزشک معالج برای استفاده صحیح از این دارو و مراقبت از پوست امری ضروری است.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر پوست و مو در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین پوست و مو و همچنین مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آنترالین برای درمان پسوریازیس در طیف وسیعی از سنین مناسب است، اما به طور گسترده برای بزرگسالان از جمله نوجوانان و افراد بالغ استفاده می‌شود. در برخی موارد، آنترالین برای درمان کودکان مبتلا به پسوریازیس نیز تجویز می‌شود، اما باید با احتیاط بیشتر و تحت نظارت پزشک باشد. همچنین، این دارو در سالمندان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، هرچند در این گروه سنی نیاز به دقت بیشتری در تجویز و استفاده از آن وجود دارد. در مجموع، آنترالین گزینه درمانی مناسبی برای طیف وسیعی از بیماران مبتلا به پسوریازیس است که از کودکان تا سالمندان را دربرمی‌گیرد.

در صورت فراموشی مصرف داروی آنترالین، به‌محض یادآوری، حتما پماد را استفاده کنید. اگر فاصله دوز فراموش شده با دوز بعدی نزدیک باشد، فقط دوز بعدی را استفاده کنید، نیازی به دو برابر کردن مقدار مصرف آنترالین یا دوز اضافی نیست.

بله، مصرف زیاد و طولانی مدت آنترالین (Anthralin) می‌تواند باعث ریزش موی موقتی شود. این اثر جانبی با مکانیسم عملکرد این دارو در درمان پسوریازیس مرتبط است. آنترالین به عنوان داروی موضعی، روی سلول‌های اپیدرم (لایه بیرونی پوست) اثر می‌گذارد و باعث مهار تکثیر و تمایز این سلول‌ها می‌شود. این مکانیسم که در درمان پسوریازیس مفید است، می‌تواند به طور موقت روی چرخه رشد و تکثیر سلول‌های فولیکول مو نیز تاثیر بگذارد و باعث ریزش مو موقتی شود.

این ریزش مو معمولا خفیف بوده و بعد از قطع مصرف دارو یا کاهش دوز آن، موها دوباره به طور طبیعی رشد می‌کنند. با این حال، در صورت مصرف زیاد و طولانی مدت آنترالین، ریزش مو می‌تواند به صورت قابل توجهی افزایش یابد. از این رو، پزشکان معمولا با دقت و با حداقل دوز موثر این دارو را تجویز می‌کنند تا از بروز این عارضه جانبی جلوگیری شود.

برای اطلاع از قیمت داروی آنترالین باید به داروخانه مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن