فرق تنبلی تخمدان خفیف و شدید از نظر علائم و درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فرق تنبلی تخمدان خفیف و شدید چیست؟ کدام یک عارضه بیشتری دارد؟ چطور باید تشخیص داد که تنبلی تخمدان از کدام نوع است؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله جواب داده‌ایم و به بررسی تفاوت علائم و درمان آنها پرداخته‌ایم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
فرق تنبلی تخمدان خفیف و شدید

فرق تنبلی تخمدان خفیف و شدید چیست؟ هر کدام چقدر خطرناک است و تا چه اندازه عارضه به همراه دارد؟ سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع است که بر نحوه عملکرد تخمدان زنان تاثیر می‌گذارد. این سندرم یک مشکل هورمونی است و اغلب مانع از پریود شدن می‌شود. البته که در برخی موارد هم ممکن است پریودهایی نامنظم را تجربه کنید. برحسب اینکه تنبلی تخمدان شدید یا خفیف باشد عوارضی که با آن روبه‌رو خواهید شد متفاوت است. شدت بیماری را پزشک زنان و زایمان به کمک معاینات و روش‌های تشخیصی مختلف به شما اعلام خواهد کرد. پس برای بررسی‌های اولیه در ابتدا یک پزشک متخصص زنان یا دکتر مامایی را از طریق وبسایت دکترتو بیابید و سپس از پزشک مد نظر خود نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دریافت کنید.

فرق تنبلی تخمدان خفیف و شدید چیست؟

در سندرم تخمدان پلی کیستیک کیسه‌های کوچکی از مایع در امتداد لبه بیرونی تخمدان ایجاد می‌شود که به آن‌ها کیست گفته می‌شود. علت دقیق PCOS ناشناخته است اما تشخیص و درمان به موقع همراه با کاهش وزن ممکن است خطر عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را کاهش دهد. تشخیص دقیق تعداد زنان مبتلا به PCOS هم موضوعی دشوار است، اما تخمین زده شده که این بیماری در بین خانم‌ها بسیار شایع است. در ادامه عوارض و شرایط تنبلی تخمدان خفیف و شدید را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

فرق تنبلی تخمدان خفیف و شدید چیست؟
یکی از راه‌های کاهش عوارض تنبلی تخمدان در هر دو نوع خفیف و شدید کاهش وزن افراد چاق است.

۱. مقایسه علائم تنبلی تخمدان خفیف و شدید

تفاوت سندرم تخمدان پلی کیستیک خفیف و شدید گاهی در علائم آنها مشخص می‌شود. همه زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک همه علائم را ندارند و هر یک از علائم می‌تواند در آن‌ها از خفیف تا شدید متفاوت باشد و حتی برحسب شدید یا خفیف بودن خود بیماری هم متفاوت باشند. در ادامه تنبلی تخمدان خفیف و شدید را در موارد مختلفی مورد قیاس قرار داده‌ایم.

علائم در حالت خفیفعلائم در حالت شدید
قاعدگی نامنظم اما وجود قاعدگیعدم وجود قاعدگی یا قاعدگی بسیار نادر
افزایش جزئی موهای زائدرشد گسترده و قابل توجه موهای زائد در صورت، سینه و کمر
آکنه خفیف و گاه‌به‌گاهآکنه شدید و مداوم در صورت و بدن
افزایش وزن محدود و به‌صورت تدریجیافزایش وزن سریع و مشکل در کاهش وزن
ریزش موی جزئی و ناپیداریزش موی شدید و نازک شدن قابل توجه موهای سر
تخمک‌گذاری نامنظم اما امکان بارداریعدم تخمک‌گذاری و مشکلات جدی در بارداری
تغییرات خلقی خفیف و موقتیافسردگی و اضطراب شدید و مزمن
مقاومت به انسولین خفیفمقاومت به انسولین شدید، با خطر بیشتر دیابت نوع ۲
تفاوت علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک خفیف و شدید

تعداد دوره های قاعدگی در سال در تنبلی تخمدان خفیف و شدید

خونریزی شدید قاعدگی (منوراژی)، پریودهای نامنظم یا از دست رفته (آمنوره) و خونریزی‌های مکرر و کوتاه‌مدت (متروراژی) از جمله علائم ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند که معمولا بیماران در تنبلی تخمدان خفیف با این علائم روبه‌رو خواهند شد. اما در تنبلی تخمدان شدید ممکن است پریودها برای مدت زمان طولانی قطع شوند یا خونریزی بیش از حد زیاد باشد.

اضافه وزن یا چاقی

از اضاقه وزن به عنوان یکی از عوارض ابتلا به سندرم تخمدان ولی کیستیک یاد می‌شود. باید گفت که اضافه وزن شدید عارضه‌ای است که در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شدید و پیشرفته دیده می‌شود. 

به خاطر تنبلی تخمدان مدام وزنت داره بالا می‌ره؟

تا دیر نشده مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
Women with PCOS are more likely to develop certain serious health problems. These include type 2 diabetes, high blood pressure, problems with the heart and blood vessels, and uterine cancer. Women with PCOS often have problems with their ability to get pregnant (fertility)
ترجمه متن:
زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با احتمال بیشتری به برخی بیماری‌های جدی مبتلا می‌شوند. این بیماری‌ها شامل دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، مشکلات قلب و عروق خونی و سرطان رحم هستند. اغلب زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، در توانایی برای باردار شدن (باروری) مشکل دارند.

hopkinsmedicine

هیپر آندروژنیسم

هیپرآندروژنیسم به وجود بیش از حد هورمون‌های جنسی مردانه تستوسترون، آندروسترون و آندروستندیون در زنان و تاثیراتی که بر بدن زنان می‌گذارند، اطلاق می‌شود. بالا رفتن سطوح هورمون‌های مردانه در خون باعث علائمی مانند رشد بیش از حد مو در صورت، چانه، پشت و سایر نواحی بدن (هیرسوتیسم) می‌شود. سطح هورمون مردانه بسته به شدت تنبلی تخمدان متغیر و متفاوت است.

کیست تخمدان

کیست‌های تخمدان کیسه‌های پر از مایع در تخمدان هستند. این کیست‌ها بسیار شایع بوده و معمولا در طول تخمک‌گذاری تشکیل می‌شوند. تخمک‌گذاری زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان هر ماه یک تخمک آزاد می‌کند. بسیاری از زنان مبتلا به کیست تخمدان علائمی ندارند. کیست‌ها معمولا بی‌ضرر هستند. اکثر کیست‌ها بدون درمان در عرض چند ماه از بین می‌روند. هرچه بیماری خفیف‌تر باشد تعداد کیست‌ها هم کمتر خواهد بود.

نازایی

احتمال نازایی و‌ ناتوانی در باردار شدن در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شدید، زیاد است. اگر چه که این موضوع شامل حال همه نیست و خیلی افراد هم ممکن است چنین عارضه‌ای را تجربه نکنند. در هر صورت گفته شده که در موارد شدید، احتمال بروز مشکلات باروری بیشتر از ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک خفیف است.

مقایسه تعداد کیست تخمدان در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان خفیف و شدید
وجود کیست در تخمدان گاهی اوقات منجر به دل دردهای شدید می‌شود.

۲. علت تنبلی تخمدان خفیف و شدید

علل سندرم تخمدان تنبل می‌تواند متفاوت باشد و در بسیاری از موارد تشخیص آن‌ها هم دشوار خواهد بود. ممکن است در هر دو نوع خفیف و شدید علت ابتلا به بیماری یکسان باشد. عوامل متعددی در ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نقش دارند که عبارتند از:

  • عدم تعادل هورمونی: اختلال در تولید هورمون‌های زنانه مانند استروژن یا پروژسترون که مسئول عملکرد صحیح چرخه قاعدگی هستند، می‌تواند در عملکرد طبیعی تخمدان اختلال ایجاد کند.
  • سبک زندگی: استرس طولانی مدت و مزمن می‌تواند بر این تنظیم هورمونی تاثیر بگذارد و احتمال ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را بالا ببرد. عواملی مانند ورزش بیش از حد، رژیم غذایی نامناسب و کم خوابی هم بر سلامت تخمدان تاثیر خواهند داشت.
  • عوامل ژنتیکی: برخی از زنان ممکن است استعداد ژنتیکی ابتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک را داشته باشند.
  • بیماری‌های خودایمنی: در برخی موارد، بیماری‌های خودایمنی (به عنوان مثال آندومتریوز) می‌توانند بر تخمدان‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارند.

۳. تشخیص تنبلی تخمدان خفیف از شدید

زمانی که مشکلات مربوط به سیکل های قاعدگی نامنظم یا مشکل در بارداری یا PMS بسیار دردناک وجود دارد، پزشکان علت را بررسی خواهند کرد. تشخیص تنبلی تخمدان نه تنها شامل ارزیابی دقیق علائم بلکه شامل بررسی‌های هورمونی و تصویربرداری (سونوگرافی) است. از جمله روش‌هایی که به تشخیص تنبلی تخمدان شدید و خفیف کمک می‌کنند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سونوگرافی
  • معاینه
  • آزمایش خون

نمی‌دونی تنبلی تخمدانت بدتر شده یا نه؟ برای تشخیص شدت بیماری نوبت بگیر.

۴. تفاوت درمان تنبلی تخمدان خفیف و شدید

هیچ درمان قطعی برای PCOS وجود ندارد. درمان دارویی که پزشک برای مدیریت علائم توصیه می‌کند به این بستگی دارد که آیا در تلاش برای باردار شدن هستید یا خیر. مهم است که در این مورد با پزشک خود صحبت کنید زیرا برخی داروها می‌توانند به جنین آسیب برسانند. درمانی‌هایی شامل پروژسترون درمانی، داروهای حساس‌کننده به انسولین، متفورمین و مسدودکننده‌های آندروژن، کاهش وزن، داشتن برنامه منظم ورزشی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کنترل قند خون هم می‌توانند به تسکین شرایط قاعدگی، خونریزی، درد و سایر موارد این چنینی کمک کنند. 

متن انگلیسی:
There is currently no cure for PCOS.  For women who are not seeking pregnancy, treatment will likely focus on correcting or harnessing the underlying hormonal imbalances
ترجمه متن:
در حال حاضر هیچ درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد. برای زنانی که به دنبال بارداری نیستند، راه درمان بر اصلاح یا مهار عدم تعادل هورمونی اساسی متمرکز است.

yalemedicine

تفاوت داروهای مصرفی برای درمان تنبلی تخمدان خفیف و شدید

اگر مشکلات ناباروری ناشی از ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، پزشک داروهایی را برای کمک به تنظیم تخمک‌گذاری شما تجویز می‌کند. این داروها عبارتند از Clomid (کلومیفن سیترات)، Femara (لتروزول) و گلوکوفاژ (متفورمین). گنادوتروپین‌ها که تزریق هورمونی هستند هم ممکن است گزینه‌ای مناسب برای تحریک رشد فولیکول تخمک به شمار آید.

بارداری با تنبلی تخمدان شدید و خفیف

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است برای سال‌ها پریودهای نامنظم یا گاه به گاه داشته باشند. این افراد ممکن است باردار شوند اما این موضوع برای همه مبتلایان صادق نیست. گفته شده که مشکل ناباروری در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک شدید بیشتر از موارد ابتلا به نوع خفیف آن است.

تنبلی تخمدان شدید و دوقلو

اگر در سونوگرافی تعداد فولیکول‌های بالغ با سایز مناسب از یک تعدادی بیشتر باشد، امکان تخمک‌گذاری همزمان و امکان دوقلویی یا چند قلویی وجود خواهد داشت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در این مقاله با اصلی‌ترین فرق تنبلی تخمدان خفیف و شدید آشنا شدید. از مشکلات باروری گرفته تا اضافه وزن و حتی تعداد کیست‌ها همه و همه بسته به نوع و درجه بیماری متفاوت خواهند بود. این تفاوت و همچنین تفاوت در علائم و عوارض به کمک معاینه فیزیکی، آزمایش خون و روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی امکان‌پذیر است. اما لازمه‌ی تمام این‌ها ویزیت با یک پزشک متخصص و باتجربه است.

از طریق سایت دکترتو با بهترین فوق تخصص زنان یا دکتر مامایی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین و همچنین دکتر مامایی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تنبلی تخمدان خفیف و شدید در موارد بسیاری از جمله عوارض و نشانه‌های احتمالی متفاوت هستند. برای مثال افراد مبتلا به نوع شدید تنبلی تخمدان بیشتر دچار اضافه وزن می‌شوند. همچنین در موارد شدید احتمال ابتلا به مشکلات ناباروری شایع‌تر است.

با توجه به تشخیص پزشک و همچنین علائم و عوارض مشاهده شده پس از ابتلا به این‌ بیماری متوجه شدت آن خواهید شد.

علائم تنبلی تخمدان خفیف عبارتند از:

    • تورم خفیف شکم

    • حالت تهوع

    • درد شکم

    • استفراغ

    • کم آبی بدن

علائم تنبلی تخمدان شدید عبارتند از:

    • سیکل‌های قاعدگی نامنظم

    • تغییرات در کیفیت مخاط دهانه رحم

    • علائم تشدید سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

    • مشکلات در بارداری به دلیل عدم تخمک گذاری

    • تغییر در میل جنسی

    • افزایش هورمون‌های مردانه در جریان خون

هیچ درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد و برخی روش‌ها تنها می‌توانند به مدیریت علائم بیماری به شما کمک کند.

افراد مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان ممکن است برای سال‌ها پریودهای نامنظم یا گاه به گاه داشته باشند اما در عین حال ممکن است باردار هم شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن