رگ به رگ شدن و راه های درمان آن را بیشتر بشناسیم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رگ به رگ شدن یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای دست، پا، کمر، گردن و باقی اندام‌ها و مفاصل بدن، رخ دهد. رگ به رگ شدن را می‌توان در خانه درمان کرد. باید مطمئن شوید که اندام شما آسیب دیگری به جز رگ به رگ شدن ندیده‌است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن یکی از مشکلاتی که تقریبا هر کسی ممکن است پیش بیاید. این اصطلاح برای آسیب به تاندون‌ها استفاده می‌شود. این آسیب می‌تواند شامل کشیده‌شدن تاندون، پاره شدن آن یا آسیب کپسول مفصلی باشد. این اصطلاح برای موارد زیادی به کار برده می‌شود، مانند رگ به رگ شدن کمر، رگ به رگ شدن پا و غیره. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم این مشکل دقیقا چیست؟ چه علائمی دارد؟ عوارض آن چیست؟ و در آخر راه‌های درمان شامل درمان‌های خانگی و دیگر درمان‌ها را بررسی می‌کنیم.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

رگ به رگ شدن یعنی چه؟

رگ به رگ شدن به معنای کشیدگی یا پارگی رباط‌ها یا کپسول مفصلی یا هر دو است. مفاصل توسط کپسول مفصلی پوشیده شده‌اند و توسط نوارهای محکمی از جنس بافت همبند به نام رباط‌، پشتیبانی و محافظت می‌شوند. کل مفصل در داخل غشایی قرار دارد که با مایع مفصلی روان‌کننده، پر شده‌است و مایع مفصلی به تغذیه‌ی مفصل کمک می‌کند. رباط، بافتی پیوندی است که دو استخوان را در مفاصل بهم متصل نگه‌می‌دارد. رگ به رگ شدن در بخش‌های مختلف بدن می‌تواند اتفاق بیفتد، اما شایع‌ترین محل آن مچ پا است.

شایع‌ترین محل رگ به رگ شدن، مچ پا است. رگ به رگ شدن مچ پا بسیار معمول است و حدود ۲۵ درصد از کل آسیب‌های ورزشی را تشکیل می‌دهد.

علائم رگ به رگ شدن چیست؟

علائم و نشانه‌های رگ به رگ شدن بسته به شدت آسیب متفاوت خواهدبود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در اطراف مفصل آسیب‌دیده
  • تورم
  • کبودی
  • اسپاسم عضله
  • مشکل در استفاده‌ی کامل از دامنه‌ی حرکتی مفصل
  • کاهش انعطاف‌پذیری و محدود شدن توانایی حرکت‌دادن مفصل آسیب‌دیده
علائم رگ به رگ شدن پا چیست؟
از علائم رگ به رگ شدن پا می‌توان به کبودی و اسپاسم عضلات اشاره کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به نقل از mayoclinic شما در مورد زیر باید برای تشخیص و یا درمان رگ به رگ شدن به دکتر ارتوپد مراجعه کنید:

  • اگر نمی‌توانید بر روی اندام رگ به رگ شده فشار بیاورید.
  • نمی‌توانید حرکت کنید.
  • مستقیما بر روی استخوان مورد نظر درد دارید.
  • با حرکت استخوان و مفصل مورد نظر صدای تق می‌شنوید.
  • درصورتیکه بعد از درمان‌های خانگی درد رگ به شدن اندام شما بهبود پیدا نکند، باید دکتر شما را ببیند.
  • اگر درد شما بعد از گذشت زمان و انجام درمان‌های خانگی بیشتر شود.
  • در‌صورتیکه ورم شما افزایش پیدا کند.
  • اگر تب بالایی داشته‌باشید و یا لرز شما را فراگیرد.
  • درصورتیکه احساس عفونت داشته‌باشید.

مکانیسم رگ به رگ شدن در هر مفصل متفاوت است.

علت رگ به رگ شدن چیست؟

رگ به رگ شدن هنگامی اتفاق می‌افتد که رباط، بیش از حد کشیده یا پاره شود. در نتیجه مفصل تحت فشار شدید قرار می‌گیرد. شرایط محیطی نامناسب مانند سطوح لغزنده یا ناهموار می‌تواند شما را در معرض آسیب قرار دهد. وقتی عضلات خسته باشند، کمتر از مفصل محافظت می‌کنند؛ در نتیجه مفاصل آسیب‌پذیرتر از حالت عادی هستند.

از دیگر مواردی که باعث رگ به رگ شدن می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • کفش نامناسب
  • گرم‌نکردن عضلات قبل از ورزش کردن
  • عدم استفاده‌ی صحیح از تجهیزات ورزشی.

آیا شما هم می‌خوای در مورد علل رگ به رگ شدن بدونی؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

رگ به رگ شدن کمر

احتمالا از خود می‌پرسید که رگ به رگ شدن کمر چیست؟ یا اینکه رگ به رگ شدن کمر چه مدت طول میکشد؟
تاندون‌ها و رباط‌هایی که اطراف ستون مهره‌های کمر هستند، ممکن است دچار کشیدگی شوند. رگ به رگ شدن کمر به شکل گرفتگی کمر و با درد شدید خود را نشان می‌دهد. همچنین فرد محدودیت در حرکت و حتی ایستادن و خم شدن پیدا می‌کند.
رگ به رگ شدن کمر ممکن است ماه‌ها باقی بماند. برای بهبود رگ به رگ شدن کمر از روش‌های درمانی مانند مسکن‌ها استفاده می‌شود. معمولا از مسکن‌هایی مانند کترولاک و یا آمپول‌های شل‌کننده‌ی عضلانی مثل متوکاربامول استفاده می‌شود.

علت رگ به رگ شدن کمر چیست؟
رگ به رگ شدن کمر علت های مختلفی دارد که یکی از آنها بد نشستن و یا بد حرکت کردن است.

علائم رگ به رگ شدن کمر چیست؟

علائم رگ به رگ شدن کمر ممکن است به شکل موارد زیر بروز کند:

  • درد
  • تیرکشیدن
  • محدودیت حرکت

رگ به رگ شدن گردن

آسیب‌دیدگی گردن، پس از یک تصادف رانندگی شایع است. با توقف ناگهانی ماشین، سر و گردن به جلو خم می‌شوند. در‌حالی‌که بدن به وسیله‌ی کمربند ایمنی یا کیسه‌ی هوا در جای خود حفظ می‌شود. در این حالت، فشارهای وارد‌شده بر روی گردن می‌تواند باعث درد شدید و آسیب شود. بعضی اوقات، مهره‌ها آسیب نمی‌بینند اما رباط‌هایی که استخوان‌ها را تثبیت می‌کنند، پاره شده و باعث درد و تورم قابل‌توجهی می‌شوند. این آسیب‌ها می‌توانند باعث ناپایداری گردن شوند و نخاع را در معرض آسیب قرار دهند.

علت رگ ب رگ شدن پا چیست؟
عوامل مختلفی می‌توانند باعث رگ به رگ شدن پا شوند. یکی از این موارد می‌تواند درست راه نرفتن باشد. همچنین پوشیدن کفش‌های نامناسب هم می‌توانند باعث رگ به رگ شدن پا شوند.

رگ به رگ شدن پا

بارها شده‌است که در نقاط مختلف پای خود احساس درد و ناخوشی بسیار کرده‌اید. یکی از این دلایل رگ به رگ شدن پا است. در ادامه بیشتر به این مسئله پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

علت رگ به رگ شدن پا

کشیدگی و آسیب به رباط‌ها پا می‌تواند ایجاد رگ به رگ شدن در انشگات پا، زانو و مچ پا بکند. همچنین در کشاله ران نیز رگ به رگ شدن اتفاق می‌افتد.

علت رگ به رگ شدن پشت زانو و رگ به رگ شدن زانو

از آسیب‌های شایع ورزشی می‌توان به رگ به رگ شدن زانو در اثر چرخش ناگهانی در هنگام فعالیت‌های ورزشی، اشاره کرد. چهار رباط در زانو وجود دارد که به زانو اجازه می‌دهند مانند لولا عمل کند، خم یا صاف شود: رباط‌های جانبی داخلی و خارجی، رباط‌های صلیبی قدامی و خلفی. این رباط‌‌ها زانو را در یک راستا نگه داشته و به فعالیت عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ کمک می‌کنند. هنگامی که رباط صلیبی قدامی (ACL) در زانو کاملا پاره شود، به عنوان آسیب درجه‌ی ۳ شناخته می‌شود که برای درمان آن معمولا به جراحی نیاز است. 

تشخیص رگ به رگ شدن چگونه انجام می شود؟
برای تشخیص رگ به رگ شدن می‌توان از روش‌های مختلفی مانند معاینه‌ی فیزیکی و یا حتی تصویربرداری استفاده کرد.

رگ به رگ شدن مچ پا، رگ به رگ شدن انگشتان پا

پیچ خوردگی مچ پا، یکی از آسیب‌های شایع مفصلی است. را‌ه‌رفتن یا ورزش روی سطح ناهموار و فرود‌آمدن نامناسب بعد از پرش اغلب باعث آسیب مچ پا می‌شوند. مکانیسم آسیب دیدگی معمولا به این صورت است که مچ پا به سمت داخل می‌چرخد، به طوری که کف پا رو به بالا حرکت می‌کند. این امر باعث کشیدگی و آسیب دیدن رباط‌های قسمت خارجی یا جانبی مچ پا می‌شود که مفصل را پایدار نگه می دارند. این حادثه می‌تواند به انگشتان پا هم فشار وارد کند.

رگ به رگ شدن دست

ممکن است در نقاط محتلف دست هم دچار رگ به رگ شدن شوید. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

علت رگ به رگ شدن مچ دست کدام است؟

آسیب‌دیدگی مچ دست شایع است زیرا ما برای انجام بسیاری از کارها از دستان خود استفاده می‌کنیم. معمولا سقوط یا زمین‌خوردن بر روی یک دست علت آسیب است اما کارهای تکراری و حرکات ناگهانی نیز عامل رگ به رگ شدن هستند. بعضی از ورزش‌ها مانند بیسبال، بولینگ و تنیس به دلیل نیروهایی که روی مفصل اعمال می‌کنند بیشتر از سایر ورزش‌ها فرد را در معرض آسیب‌دیدگی مچ دست قرار می‌دهند.

علت رگ به رگ شدن انگشت شست

ورزش‌هایی مانند تنیس که در آن‌ها از راکت استفاده می‌شود یا آسیب در اسکی باعث وارد شدن فشار زیاد به انگشت شست می‌شوند. در این حالت رباطی که انگشت شست را به ریشه‌ی آن در دست متصل می‌کند، کشیده می‌شود. این رباط در حین گرفتن و فشار دادن اجسام، انگشت شست را ثابت نگه‌می‌دارد.

راه تشخیص رگ به رگ شدن چیست؟

برای تشخیص رگ به رگ شدن پا، دکتر از راه‌های زیر استفاده می‌کند:

  • معاینه فیزیکی: در این مرحله دکتر به دنبال ورم و نقاطی که با لمس دردشان بیشتر است، می‌گردد.
  • تصویربرداری: با این کار، مثلا با تصویربرداری با اشعه ایکس، می‌توان شکستگی‌ها و آسیب‌های استخوان را تشخیص داد. پزشک بعد از معاینه‌، برای تشخیص رگ به رگ شدن از عکس اشعه‌ی ایکس (X-Ray)، سونوگرافی،‌ سی تی اسکن (CT-scan) یا ام آر آی (MRI) استفاده می‌کند.

درمان رگ به رگ شدن چیست؟

پیچ خوردگی خفیف در خانه قابل درمان است. اما برخی آسیب‌هایی که باعث رگ به رگ شدن می‌شوند، می‌توانند شکستگی نیز ایجاد کنند.

اگر نمی‌توانید بر روی مفصل آسیب‌دیده حرکت کنید یا مفصل تحمل وزن شما را ندارد، اگر مستقیما روی استخوان‌های مفصل آسیب‌دیده درد داشته‌باشید یا قسمتی از ناحیه‌ی آسیب‌دیده بی‌حس شود، به پزشک مراجعه‌کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۱. درمان رگ به رگ شدن کمر

برای درمان رگ به رگ شدن کمر از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم.

آمپول رگ به رگ شدن کمر چیست؟

معمولا برای درمان رگ به رگ شدن کمر از آمپول کتورولاک برای کاهش درد استفاده می‌شود. در مواردی که گرفتگی عضلانی هم موجود باشد، از متوکاربامول هم کمک گرفته می‌شود.

درمان رگ به رگ شدن کمر در خانه چیست؟

برای بهبود درد کمر و رگ به رگ شدن کمر در خانه، اول از همه باید به خاطر داشته‌باشید که استراحت مهم‌ترین عامل است. همچنین می‌توانید از حمام آب گرم هم کمک بگیرید. معمولا کیسه‌ی آب گرم برای بسیاری از بیماران لذتبخش و آرامشبخش است که توصیه می‌شود. تا حد امکان از ماساژ گرفتن از افراد نابلد، خودداری کنید.

بهترین پماد برای رگ به رگ شدن کمر کدام است؟

پماد پیروکسیکام برای کاهش درد رگ به رگ شدن کمر مناسب است.

بهترین پماد برای درمان رگ به رگ شدن کمر چیست؟
پیروکسیکام انتخاب خوبی برای درمان رگ به رگ شدن کمر است.

۲. درمان رگ به رگ شدن گردن

برای درمان رگ به رگ شدن گردن، باید گردن را در موقعیت ثابت نگه دارید. البته که در اولویت، مراجعه به متخصص ارتوپد است. در صورت لزوم ممکن است برای شما گردنبند تجویز شود.

درمان سریع رگ به رگ شدن گردن در خانه چیست؟

برای بهبود رگ به رگ شدن گردن در خانه، می‌توانید از پماد پیروکسیکام کمک بگیرید. درد گردن کاهش پیدا می‌کند و استراحت، راحت‌تر می‌شود.

۳. درمان رگ به رگ شدن پا

برای درمان رگ به رگ شدن پا باید پا را بی‌حرکت و در حالت استراحت قرار دهید. سعی کنید تا مدتی بر روی پا، وزن خود را نیندازید.

از کیسه یا کمپرس سرد برای بهبود درد رگ به رگ شدن پا کمک بگیرید. پماد پیروکسیکام و یا مسکن‌های ضد التهابی می‌توانند موثر باشند. می‌توانید از روش‌های درمان خانگی گفته شده در مطالب بعدی، استفاده کنید.

درمان رگ به رگ شدن زانو چیست؟
برای بهبودی رگ به رگ شدن زانو باید استراحت کنید.

۴. درمان خانگی رگ به رگ شدن چیست؟

اگرچه می‌توانید پس از دو روز، به آرامی از ناحیه‌ی آسیب‌دیده استفاده‌کنید، اما برای برای به دست‌آوردن تحمل وزن یا توانایی حرکت مفصل بدون درد، بهبودی باید تدریجی باشد. بهبودی رگ به رگ شدن ممکن است روزها تا ماه‌ها طول بکشد.

بدون درمان و توانبخشی مناسب، ممکن است عضو آسیب‌دیده به خوبی بهبود نیابد و دامنه‌ی حرکتی و ثبات خود را از دست بدهد و در نتیجه احتمال پیچ خوردگی‌های مکرر و آسیب‌های بیشتر در آینده، افزایش می‌یابد.

۱. به عضو آسیب دیده استراحت دهید

با استفاده از آتل محل آسیب‌دیده را بی‌حرکت کنید. با استراحت کافی و درمان مناسب، بعد از ۲ هفته احساس بهتری خواهید‌داشت. اما در برخی مواقع بهبود رگ به رگ شدن ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها شما را درگیر کند. تا زمان بهبودی از فعالیت‌هایی که باعث درد، تورم یا ناراحتی می‌شوند، خودداری کنید. اما تمام فعالیت‌های بدنی را کنار نگذارید. استراحت کنید و سعی کنید وزن خود را بر ناحیه‌ی آسیب‌دیده تحمیل نکنید.

از ورزش‌های سنگین مانند دویدن تا ۸ هفته خودداری کنید، زیرا خطر آسیب بیشتر وجود دارد.

استفاده از یخ برای درمان رگ به رگ شدن مفید است.
می‌توانید از کمپرس سرد برای درمان درد رگ به رگ شدن دست استفاده کنید.

۲. در ساعات اولیه‌ پس از آسیب، یخ بسیار مفید است

کمپرس یخ در کاهش تورم بسیار موثر است. تا زمانی‌که به مرکز پزشکی برسید، بلافاصله روی منطقه‌ی مورد نظر یخ بگذارید. هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کیسه‌ی یخ یا حمام یخ و آب استفاده کنید. چند روز اول پس از آسیب دیدگی، هر ۲ تا ۳ ساعت یخ گذاری را تکرار کنید.

در طی چند روز اول از گرما (مانند حمام گرم و کمپرس گرم)، الکل و ماساژ دوری کنید. این موارد باعث تورم اندام آسیب دیده می‌شوند.

۳. فشار بر ناحیه آسیب دیده با باند پیچی کردن عضو

برای جلوگیری از ورم، ناحیه‌ی آسیب‌دیده را با باند کشی ببندید. توجه داشته‌باشید که نباید اندام را خیلی محکم ببندید زیرا ممکن است گردش خون قطع شود. در صورت افزایش درد، ایجاد تورم یا بی‌حس‌شدن ناحیه‌ی باندپیچی شده، باند را مقداری شل کنید.

۴. عضو آسیب دیده را بالا بگیرید

ناحیه‌ی آسیب‌دیده را به خصوص در شب، بالاتر از سطح قلب قرار دهید. این کار باعث می‌شود جاذبه به کاهش تورم کمک کند.

۵. داروهایی برای کاهش درد

داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و استامینوفن نیز می‌توانند در کاهش درد مفید باشند. اما به مدت ۴۸ ساعت بعد از آسیب‌دیدگی نباید ایبوپروفن را مصرف کنید زیرا ممکن است سرعت بهبودی را کاهش دهد.

۶. کمک های پزشکی

برای به دست‌آوردن ثبات و قدرت مفصل یا اندام آسیب‌دیده، فیزیوتراپی یک گزینه‌ی مناسب است.

برای برخی از آسیب‌ها مانند پارگی رباط، ممکن است جراحی مورد نیاز باشد.

تیم درمان متشکل از چه دکترهایی است؟

برای درمان رگ به رگ شدن می‌توان از دکتر ارتوپد و دکتر فیزیوتراپی کمک گرفت.

پرطرفدارترین راه برای رفع رگ به رگ شدن چیست؟ همین الان مشاوره بگیر

انواع رگ به رگ شدن چیست؟

با توجه به میزان عملکرد و پارگی بافت نرم می‌توان رگ به رگ شدن را به ۳ درجه تقسیم کرد. 

درجه‌ی ۱

درصد کمی از الیاف رباط پاره شده و محل آسیب‌دیده نسبتا دردناک و متورم است. اما عملکرد و قدرت مفصل تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

درجه‌ی ۲

تعداد متوسطی از الیاف رباط پاره شده و محل دردناک و متورم است. عملکرد و قدرت عضو نیز از دست می‌رود.

درجه‌ی ۳

بافت نرم رباط کاملا پاره شده‌است، عملکرد و قدرت نیز به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است. درمان این آسیب‌ها به جراحی نیاز دارد.

برای درمان رگ به رگ شدن دست چه کنیم؟
برای درمان رگ به رگ شدن دست، اگر در درجه‌های پایین باشد، می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

رگ به رگ شدن به معنای آسیب به تاندون‌ها است که می‌تواند شامل کشیده‌شدن تاندون، پاره شدن آن یا آسیب کپسول مفصلی باشد. این عارضه می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن رخ دهد، مانند کمر، گردن، بخش‌های مختلف پا یا دست. راه‌های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد، مثل راه‌های خانگی یا استفاده از پماد‌ها و غیره. برای درمان رگ به رگ شدن بهتر است ابتدا به آن استراحت بدهید. سپس می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. استفاده از باندکشی هم می‌تواند به درمان سریع‌تر و کاهش درد کمک کند.

اگر بعد از چند روز عضو آسیب‌دیده خوب نشد، دردتان بیشتر شد یا دچار کبودی و ورم شدید، بهتر است به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر ارتوپدی در شهر خود آشنا شوید، مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی دکتر ارتوپد داشته باشید و برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

پرسش‌های متداول

اگر دست شما رگ به رگ شده‌است، باید ابتدا به دست خود استراحت دهید تا تحت فشار و درد بیشتر قرار نگیرد. بر روی قسمتی که آسیب دیده‌است، یخ بگذارید تا ورم آن کاهش پیدا کند. همچنین می‌توانید التهاب آن را کم کنید. یخ برای کاهش درد هم مفید است. بخش آسیب‌دیده را با یک باند کشی محکم ببندید تا بر روی آن قسمت فشار ثابتی وارد شود. می‌توانید دست خود را بالا بگیرید. این کار به کاهش ورم آن کمک می‌کند. اگر درد داشتید، می‌توانید از مسکن‌هایی مانند ناپروکسن و مواردی که به نسخه و تجویز پزشک نیازی ندارند، استفاده کنید تا درد شما کاهش پیدا کند.

اگر ران پای شما رگ به رگ شده‌باشد، باید به پای خود استراحت دهید. سعی کنید دراز بکشید و تا جایی که می‌توانید سطح ران خود را نسبت به باقی بدن بالا ببرید. می‌توانید یک بالشت زیر ران خود قرار دهید. از کمپرس سرد برای کاهش درد استفاده کنید. از مسکن‌های بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن، ناپروکسن، ژلوفن و موارد مشابه برای بهبود علائم و درد خود استفاده کنید. اگر درد شما کاهش پیدا نکرد، به دکتر مراجعه کنید.

برای درمان رگ به رگ شدن کتف بهتر است که از کمربندهای شانه‌ای استفاده کنید تا کتف شما را در جای خود نگه دارد. این کار به کتف کمک می‌کند که در جای خود ثابت باقی بماند. همین مسئله به بهبودی سریع‌تر رگ به رگ شدن کتف کمک می‌کند. اگر می‌خواهید که درد کمتری را تحمل کنید، می‌توانید با کمک مسکن‌های بدون نیاز به نسخه و تجویز دکتر، درد خود را بهبود ببخشید. همچنین استفاده از پمادهای کاهش درد هم می‌تواند به شما کمک کند.

رگ به رگ شدن پا می‌تواند باعث مختل شدن راه رفتن شما شود. برای اینکه به خوبی رگ به رگ شدن پا را درمان کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که آسیب دیگری به پا وارد نشده‌است و تنها یک رگ به رگ شدن ساده است. همچنین این مسئله بسیار مهم است که کدام قسمت پا آسیب دیده‌است. برای درمان رگ به رگ شدن پا می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که در این مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم.

اگر پای شما رگ به رگ شده‌باشد، علائم متفاوتی ممکن است در پای شما بروز کند. برخی از این علائم شامل درد و ورم در پای رگ به رگ شده‌است. کبودی ممکن است نتیجه‌ی رگ به رگ شدن پا باشد. همچنین ممکن است که اسپاسم عضله همزمان با رگ به رگ شدن پا دیده شوند. بخشی از پا که رگ به رگ شده‌است در حرکت محدودیت پیدا خواهد کرد.

رگ به رگ شدن انگشتان پا یا همان رگ به رگ شدن روی پا با درد و اسپاسم عضلات روی پا خود را نشان می‌دهد.

برای درمان رگ به رگ پا در خانه مواردی را که در سوالات بالاتر به آنها اشاره شد و درمان رگ به رگ شدن در خانه مطالعه کنید.

برای درمان رگ به رگ شدن زانو باید از خم کردن آن و وارد آوردن فشار به زانو بپرهیزید و آن را در جای خود ثابت نگه دارید تا استراحت کند. از روش‌های تسکین درد گفته‌شده‌ در سوالات قبلی و مطالب همین مقاله استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره رگ به رگ شدن

  1. ابوالفضل کامل گفت:

    سلام من زمین خوردم و پای من رونش درد گرفته و انگار که رگش کشیده شده چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بی تحرکی اندام میتونه به کاهش درد کمک کنه. برای بررسی آسیب رباط یا عضله به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.
      فوق تخصص ارتوپدی

  2. هانا گفت:

    سلام خوب هستید
    من حدود ۱۲ ۱۳ روز پیش از پله ها افتادم و پام آسیب دید نه شکستگی داره نه ترکی اما بعد۱۲ ۱۳ روز بازم نمیتونم باهاش راه برم خوب و دردم می‌کنه حدود ده روز آتلش کرده بودم اما بعد باز کردم دیدم نتیجه ای ندارع بهتر شده اما بازم دردم می‌کنه و ورم داره.
    بنظر شما با نرمش میتونم خوبش کنم؟ باید چی کنم؟
    و اینکه من می‌خوام هفته آینده برم والیبال بنظرتون تا اون موقع خوب میشم؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه کشیدگی عضلات و تاندون و رباط صورت گرفته باشه که با آتل بندی بهتر میشه و با نظر متخصص ارتوپدی فیزیوتراپی هم در یک هفته به شما کمک میکنه.
      دکتر متخصص ارتوپد

  3. دانیال میرزاخانی گفت:

    سلام من چند وقت پیش تو فوتبال یکم خام شدم و خوب شدم اما امروز دوباره تو فوتبال ران پای راستم خیلی درد گرفت و نتونستم به بازی ادامه بدم و تا سه شنبه باید آماده بشم تورم ندارم اما اینکار یکم کش اومده و به شدت وقتی می خواهم بدوم درد میگیره اگه من رو راهنمایی کنید تا زود تر تقریبا در دو روز آمده بشم ممنون میشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت رگ به رگ شدن پا مصرف مسکن و ثابت نگه داشتن عضو به کاهش درد کمک میکنه. عضو مورد نظر رو باندپیچی کرده و برای تورم یخ بزارید. از این لینک با متخصص ارتوپدی هم میتونی در ارتباط باشی.
      دکتر فوق تخصص ارتوپد

      1. دانیال میرزاخانی گفت:

        ممنون از کمکتون اما روشی نیست که زودتر خوبه چون اصلا تورم مداشته

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          ثابت نگه داشتن، بانداژ و مصرف مسکن ها به تسکین درد و بهبودی کمک میکنه.

  4. فاطمه گفت:

    سلام ممنون بابت مطالب خوبتون من دیشب خوابیدم صبح نمیتونستم ازجام پاشم پای چپم گز گز میکرد میسوخت مامانم دستمو گرفت بلندم کرد یکم دستمو چسبید پیاده روی کردم بعد اومدم دراز کشیدم بعدش خوب از جام بلند شدم اما نمیتونم خوب راه برم احساس میکنم پای چپم سفت شده یکم درد داره به نظرتون چیکار کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      امیدواریم هر چه سریعتر بهبود پیدا کنی. اگه درد پای شما از ناحیه لگن به پایین هست احتمالا از درگیری اعصاب عبوری از مهره های کمری به ناحیه پا هست. ممکنه شما دیسک خفیف کمر داشته باشی. اگه گرفتگی کف پای شماست از کمبود کلسیم و منیزیوم بدن شما ناشی میشه. با پمادهای موضعی ناحیه مورد نظر ماساژ داده بشه زیر آبگرم نیز ماساژ بده. براتسکین درد میتونی مسکن بخوری. اگه این درد ادامه پیدا کرد نیازه متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شما رو ویزیت کنه.
      متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

  5. مرتضی گفت:

    سر نماز زیر زانو سمت راست زانوی چپ من دقیقا زیر قوزک وقتی صاف نگه میدارم درد نمیکنه ولی خم میکنم اون نقطه درد میکنه مال چیه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما باید از نزدیک معاینه بشی اگر این ناحیه تورم وجود داره یا احساس توده داری میتونه بورسایتیس، کیست مفصلی و غیره باشه. توصیه میکنم به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنی تا علت رو قبل از اینکه مشکل حادتری براتون ایجاد کنه پیدا کنی. برات لینک بهترین پزشک هامون تو این تخصص رو میزارم.
      متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

  6. علیرضا گفت:

    سلام.من پشتم اطراف کتف چپ رگ به رگ شده بود الان حدود۸سال میشه از اون موقع.ولی هنوز درد میکنه و موقعی که کتفم رو حرکت میدم صدای قلژ قلوژ میده آیا میشه هنوز درمانش کرد؟!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه آسیب عضله و رباط ایجاد شده باشه که با انجام ام آر ای مشخص شده و پزشک متخصص ارتوپدی میتونند درمان مناسب تزریقی یا فیزیوتراپی جهت شما تجویز کنند.
      فوق تخصص ارتوپدی

  7. سید جمال حسینی گفت:

    سلام من حسینی هستم ببخشید من در فوتبال پام پیچ خورده و یه ساله هنوز رگ زانوم انگار واژگون میشه وپام قفل میشه چکار کنم رگش ایجوری نشه یا درمانش چیه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      وقت بخیر
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص اورتوپد مراجعه کنین:
      لیست متخصصین اورتوپدی

  8. . گفت:

    سلام من دخترم و ۱۴ سالمه، امروز وقتی داشتم با دوستان وقت میگذروندم، شانه ی پام رو به زانو کسی زدم، اولاش درد کتر بود ولی الان نمیتونم از درد بخوابم، یکبار دیگه هم پام آسیب دیده بود و حرکتش میتونم بدم ولی خیلی درد میکنه و یسری حرکات رو نمیتونم انجام بدم، باید چیکار کنم؟
    خواهشمندم پاسخگو باشید.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد میتونه ناشی از ضربه و کوفتگی باشه و به مرور رفع بشه. در صورت ادامه درد عکس رادیولوژی گرفته شود و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شما را بررسی کند.
      بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

  9. دانیال گفت:

    سلام
    بنده ب روی دو پام نشستم و وقتی ک کاملا نشستم صدای ترقتروق از پام اومد و فک کردم قلنجم بود ک شکست اما بعد از یک روز پام درد گرفت و روز دوم موقع حرکت اذیت میکرد ولی الان ینی روز ۴ام ن درد داره ن هیچی ولی اطراف مچ پای راستم باد کرده و یک مقدار کبود شده اما هیچ دردی هم نداره و به راحتی وضنم رو تحمل می‌کنه و روش راه میرم.
    میخواستم بدونم ک مشکل جدیه یا نه و یا اینکه نیاز ب مراجعه ب دکتر داره یا ن.
    و اینکه رگ ی رگ شده ب نظرتون یا ن

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه رگ به رگ شدن اتفاق افتاده باشد. اگه درد و تورم بیشتر شد بهتره عکس رادیولوژی انجام شود.

  10. فرید گفت:

    سلام من فرید هستم ۲۲ سالمه داشتم فوتبال بازی میکردم که احساس درد در جلوی ران پای راستم شدم انگار یه چیزی جابجا شد میشه بگید مشکل چیه ممون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص اورتوپد مراجعه کنین تا معاینه بشین و در صورت لزوم عکس رادیوگرافی گرفته بشه:
      لیست متخصصین اورتوپدی