روز جهانی بدون دخانیات [اینفوگرافی]

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۳۱ ماه می برابر با ۱۰ خرداد روز جهانی بدون دخانیات است. این روز با هدف افزایش آگاهی درباره تاثیرات مخرب دخانیات بر سلامت و محیط زیست انتخاب شده است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

روز جهانی بدون دخانیات

روز جهانی بدون دخانیات

۳۱ ماه می هر سال برابر با ۱۰ خرداد روز جهانی بدون دخانیات است. روز جهانی بدون دخانیات با هدف افزایش آگاهی درباره تاثیرات مخرب دخانیات بر سلامت و محیط زیست و همچنین ترک مصرف دخانیات (تنباکو) انتخاب شده است.

روز جهانی بدون دخانیات دکترتو

تاثیر دخانیات بر محیط زیست

روزانه نزدیک به ۱۰ میلیارد سیگار در طبیعت انداخته می‌شود. همچنین ۳۰ تا ۴۰ درصد کل زباله‌های جمع شده از ساحل‌ها و شهرها ته سیگار است. دود ناشی از مصرف دخانیات و تنباکو هزاران تن گاز‌های گلخانه‌ای، سرطان‌زا و شیمیایی تولید می‌کند.

تاثیر دخانیات بر سلامت و اقتصاد

سالانه بیش از ۷ میلیون نفر در نتیجه‌ی مصرف دخانیات از بین می‌روند. مصرف دخانیات سلامت، اقتصاد و توسعه را به شدت تهدید می‌کند. ۱۲% کل مرگ و میر افراد بالای ۳۰ سال در اثر مصرف دخانیات است. همچنین هزینه‌ی سالانه‌ مراقبت‌های سلامتی در نتیجه‌ی مصرف دخانیات ۱.۴ تریلیون دلار است. بیماری‌های مربوط به مصرف دخانیات، منجر به هزینه‌های دیگری مثل کاهش بهره‌وری و افزایش مرگ زودهنگام می‌شود. برای مثال مصرف دخانیات، عامل اصلی ایجاد سرطان ریه است.

بیشتر بخوانید: بهترین نکات برای ترک سیگار

تاثیر دخانیات بر فقر

نزدیک به ۲۲۶ میلیون نفر از مصرف کنندگان بزرگسال دخانیات، در فقر زندگی می‌کنند. در کشورهای کم درآمد، گاهی بیش از ۱۰% از درآمد خانگی صرف تهیه‌ی انواع دخانیات می‌شود. در نتیجه پول کمتری برای غذا، تحصیلات و سلامت باقی می‌ماند.
بیماری‌های مربوط به مصرف دخانیات از جمله بیماری‌های قلبی، ریه و سرطان باعث می‌شود: سرپرست خانواده‌ که تامین کننده درآمد است از کار بیافتد و هم‌زمان هزینه‌های سلامت بالا برود.

تاثیر دخانیات بر زنان و کودکان

صنعت دخانیات زنان را با روش‌های تبلیغاتی مثل افزایش جذابیت، موفقیت و اجتماعی بودن هدف قرار می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که ۷ نفر از ۱۰ کارگر مزارع دخانیات، زن هستند که معمولا به شکل مستقیم در تماس با مواد شیمیایی‌ خطرناک قرار دارند. همچنین از هر ۲ کودک ۱ نفر در معرض دود دسته دوم سیگار قرار دارد. نزدیک به ۱۴% کودکان از خانواده‌هایی که مزرعه‌ی کشت تنباکو دارند مدرسه نمی‌روند و به جای آن در مزارع کشت تنباکو فعالیت می‌کنند.

روز جهانی بدون دخانیات می‌تواند فرصتی مناسب برای آگاهی از خطرات دخانیات و تلاش برای ترک مصرف دخانیات باشد.
در صورت نیاز به درمان بیماری های ریوی ناشی از مصرف دخانیات از طریق وب سایت نوبت دهی اینترنتی دکترتو از بهترین پزشکان ریه نوبت بگیرید.
امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن