داروی نیستاتین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نیستاتین یک داروی ضد قارچ است که معمولا برای درمان عفونت‌های قارچی تجویز می‌شود. این دارو با برهم زدن یکپارچگی غشای سلولی قارچ عمل کرده و منجر به مرگ قارچ‌های مسئول عفونت در بدن می‌شود. بر خلاف بسیاری از داروهای ضد قارچ دیگر، نیستاتین در صورت مصرف خوراکی یا استفاده موضعی به طور قابل توجهی در جریان خون جذب نمی‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی نیستاتین چیست؟

نیستاتین یک داروی ضد قارچ است و برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود. این دارو در عملکرد غشای سلولی قارچ اختلال ایجاد کرده و منجر به مرگ آن‌ها می‌شود. داروی نیستاتین در درجه اول برای درمان عفونت‌های ناشی از گونه‌های کاندیدا، از انواع قارچ‌هایی هستند که باعث عفونت در قسمت‌های مختلف بدن شوند، کاربرد دارد.

در حالی که مصرف این دارو به طور کلی بی‌خطر است، ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی معده و بثورات پوستی شود. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی شدید یا مداوم، به پزشک عمومی یا داخلی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید قبل از مصرف دارو، در سایت دکترتو مشاوره دارویی مصرف کنید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که به بررسی خواص و روش مصرف نیستاتین می‌پردازیم.

نیستاتین چیست و چه کاربردی دارد؟

نیستاتین برای درمان عفونت‌های قارچی مختلف در قسمت‌های مختلف به کار می‌رود. قرص نیستاتین داروی ضدقارچی است که از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند و برای درمان یا پیشگیری از عفونت‌های ناشی از قارچ (یا مخمر) مانند برفک دهان استفاده می‌شود. قرص‌های نیستاتین نباید برای درمان عفونت‌های قارچی خون مورد استفاده قرار بگیرد.

  • نام رایج دارو: نیستاتین – Nystatin
  • اسامی تجاری:
    • میکوستاتین
    • داروی نیستاتین عماد
    • سوسپانسیون نیستات

نحوه مصرف قرص نیستاتین چگونه است؟

طریقه مصرف داروی نیستاتین چیست؟ داروی نیستاتین ممکن است طبق دستور پزشک‌ معمولا ۳ نوبت در روز مصرف شود. ممکن از چند روز تا چند ماه دوره مصرف این دارو طول بکشد. مصرف این دارو در زمان‌های منظم باعث می‌شود بیشترین بهره از آن را ببرید و برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید. دوز و دوره مصرف داروی نیستاتین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد.

نیستاتین در بیشتر موارد مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده اعمال می‌شود یا به عنوان شستشوی دهان به صورت دهان‌شویه کاربرد دارد. مصرف این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت پس از چند روز از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود.

برای نگهداری صحیح داروی نیستاتین، آن را در دمای اتاق (۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد)، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید. اگر شرایطتان بهبود نیافت یا بدتر شد با متخصص عفونی تماس بگیرید.

طریقه مصرف قرص نیستاتین در بارداری چگونه است؟

برای جلوگیری از عوارض جانبی، همین الان مشورت بگیر.

موارد مصرف نیستاتین چیست؟

یکی از خواص کلیدی نیستاتین، هدف قرار دادن ارگانیسم‌های قارچی، عمدتاً گونه‌های کاندیدا است. این قارچ‌ها می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن مانند دهان، گلو، واژن و چین‌های پوستی عفونت ایجاد کنند. قرص نیستاتین به صورت خوراکی و تزریق عضلانی برای درمان عفونت‌های قارچی کاربرد دارد:

  • برفک دهان: سوسپانسیون یا قرص‌های خوراکی نیستاتین برای درمان برفک دهان، یک عفونت قارچی که دهان و گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تجویز می‌شوند. برفک دهان در نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شایع است.
  • عفونت‌های مخمری واژن: کرم یا شیاف نیستاتین را می‌توان برای درمان عفونت‌های مخمری واژن ناشی از کاندیدا استفاده کرد. علائم آن شامل خارش، سوزش و ترشحات غیر طبیعی است.
  • راش پوشک: کرم نیستاتین همچنین ممکن است برای درمان بثورات پوشک ناشی از رشد بیش از حد کاندیدا در نوزادان یا افرادی که برای مدت طولانی پوشک می‌پوشند، استفاده شود.

۱. داروی نیستاتین برای کودکان

سوسپانسیون خوراکی نیستاتین برای درمان سفیدی زبان و کاندیدیازیس در حفره دهان کاربرد دارد. دوز مصرفی آن در نوزادان ۲ میلی لیتر (۲۰۰ هزار واحد) ۴ بار در روز است (در نوزادان و کودکان خردسال، از قطره چکان برای قرار دادن نیمی از دوز در هر طرف دهان استفاده کنید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد، از تغذیه کودک خودداری کنید).

۲. نحوه مصرف پودر نیستاتین در بزرگسالان

برای عفونت‌های قارچی در جوانان، بزرگسالان و سالمندان، دو یا سه بار در روز روی ناحیه‌های آسیب دیده پوست از پودر نیستاتین استفاده کنید.

۳. دارو و شیاف نیستاتین در بارداری

کرم‌های موضعی یا شیاف‌های واژینال گزینه‌های توصیه شده برای درمان عفونت قارچی در دوران بارداری یا در دوران شیردهی هستند. داروهای بدون نسخه مانند میکونازول، کلوتریمازول و ترکونازول در کنار این دارو، عفونت قارچی را به طور ایمن و موثر از بین می‌برند.

نحوه مصرف پودر نیستاتین چیست؟
برای عفونت‌های قارچی در جوانان، بزرگسالان و سالمندان، دو یا سه بار در روز روی ناحیه‌های آسیب دیده پوست از پودر نیستاتین استفاده کنید.

۴. طریقه مصرف قرص واژینال نیستاتین (قرص نیستاتین واژینال برای چیست؟)

قرص نیستاتین برای علائم عفونت واژن هم کاربرد دارد. قرص نیستاتین متعلق به داروهای ضد قارچ است. علائم عفونت قارچی باید طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از شروع استفاده از کرم نیستاتین نشان داده شود و بهبود یابد. با این حال، بیمار باید به مصرف دارو در تمام مدتی که پزشک آن را تجویز می‌کند، بدون قطع ناگهانی، ادامه دهد.

قرص واژینال نیستاتین چگونه دفع میشود؟

طریقه مصرف قرص واژینال نیستاتین به این صورت است که قرص‌های نیستاتین (پاستیل مانند) باید تا زمانی که به آرامی حل می‌شوند، در دهان باقی بمانند. ممکن است ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. اگر قرص به آرامی حل نشد، نیازی به خارج کردن آن نیست.

علت ترشحات بعد از استفاده از قرص واژینال نیستاتین

اگر با نحوه استفاده از قرص واژینال نیستاتین در بارداری و سایر زمان‌ها آشنا باشید، خروج مقدار کمی ترشحات سفید رنگ بعد از استفاده از قرص واژینال طبیعی است. با مشاهده ترشحات بیشتر با رنگ غیرطبیعی، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵. داروی نیستاتین برای برفک دهان

سوسپانسیون خوراکی نیستاتین دارویی است که مانع از ایحاد عفونت‌های قارچی یا مخمری در دهان شده و به درمان برفک دهان کمک می‌کند. این نوع عفونت باعث ایجاد لکه‌های سفید و برجسته روی زبان و گونه‌ها می‌شود. داروی نیستاتین را می‌توانید به صورت قرص، قطره یا شربت استفاده کنید.

متن انگلیسی:
Nystatin suspension for treating fungal infections in the mouth has to be taken at least four times a day after food.
ترجمه فارسی:
برای درمان عفونت‌های قارچی در دهان، باید حداقل ۴ بار در روز بعد از غذا از سوسپانسیون نیستاتین مصرف کرد.

به نقل از سایت yashodahospitals

۶. پودر و قرص نیستاتین برای آفت دهان

معمولا برای درمان آفت دهان به مصرف یک هفته‌ای مایع نیستاتین نیاز دارید تا مطمئن شوید که تمام قارچ‌ها از بین رفته‌اند. دارو را تا زمانی که پزشکتان توصیه کرده مصرف کنید. اگر از نیستاتین برای پیشگیری از آفت دهان استفاده می‌کنید، پزشک به شما می‌گوید که چه مدت آن را مصرف کنید.

پودر و قرص نیستاتین برای آفت دهان مناسب است؟
اگر از نیستاتین برای پیشگیری از آفت دهان استفاده می‌کنید، پزشک به شما می‌گوید که چه مدت آن را مصرف کنید.

۷. داروی نیستاتین برای پرندگان

نیستاتین رایج ترین دارویی است که برای درمان اولیه کاندیدیاز دستگاه گوارش فوقانی در بیمار پرندگان استفاده می‌شود. داروی نیستاتین برای کبوتر و عروس هلندی عوارض جانبی کمی دارد و بعد از مصرف خوراکی از دستگاه گوارش جذب نمی‌شود.

۸. علائم اوردوز نیستاتین چیست؟

اگر با مصرف داروی نیستاتین دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر عفونتی از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

اگر دوز مصرفی داروی نیستاتین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

در زمان بارداری این دارو فقط موقعی مصرف شود که به آن نیاز دارید و پزشک برای شما تجویز کرده است. در مورد مزایا و خطرات این دارو با پزشک مشورت کنید. این‌که این دارو از طریق شیردهی انتقال می‌یابد یا خیر معلوم نیست. لذا قبل از شیردهی به نوزاد در این مورد با پزشک صحبت کنید.

همین حالا بهترین متخصص درمان برفک دهان رو پیدا کن.

عوارض داروی نیستاتین چیست؟

مصرف نیستاتین ممکن است موجب عوارضی مانند اسهال، درد شکم، تهوع و استفراغ شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که پزشک داروی نیستاتین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی نیستاتین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی نیستاتین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

عوارض داروی نیستاتین برای نوزادان و کودکان

در موارد کم، برخی از کودکانی که نیستاتین مصرف می‌کنند امکان دارد به عوارض جانبی زیر دچار شوند:

  • درد شکم
  • نفخ معده یا اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ

موارد احتیاط مصرف نیستاتین

قبل از مصرف اگر به داروی نیستاتین حساسیت دارید و یا هر حساسیت دیگری دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی نیستاتین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت شود. قبل از مصرف نیستاتین در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاْ بیماری ایدز، دیابت و مشکلات کلیوی حتما با پزشک مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف نیستاتین چیست؟
داروی نیستاتین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت شود.

تداخلات دارویی نیستاتین با داروهای دیگر

پزشک یا دکتر داروخانه ممکن است در مورد تداخلات دارویی نیستاتین با دیگر داروها اطلاع داشته و بر آن نظارت کنند لذا دوز مصرفی دارو را افزایش ندهید و مصرف آن را قطع نکنید و قبل از مصرف داروی دیگری حتما با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

همچنین قبل از مصرف این دارو در مورد مصرف دیگر داروهای تجویز شده، تجویز نشده و محصولات گیاهی به پزشک اطلاع دهید. لیست تمامی داروهای مصرفی خود را به اطلاع پزشک و دکتر داروخانه برسانید. برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

اطلاعات دارویی قرص نیستاتین

نیستاتین برای درمان عفونت‌های قارچی داخل دهان و پوشش معده و روده استفاده می‌شود. در جدول زیر، به بررسی مشخصات بیشتر این داروی ضدقارچ پرداختیم:

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص واژینال نیستاتین پارس دارو ۱۰۰۰۰۰واحدخارش پوسترابدومیولیز
قرص نیستات ۱۰۰۰۰۰ واحدسرگیجهبوسپیرون
پماد نیستات ۱۰۰۰۰۰واحد/گرمحالت تهوعآمفوتریسین B
سوسپانسیون نیستاتین-عماد ۱۰۰۰۰۰واحد/میلی لیتر ۱۲ میلی لیتراختلال تنفسیآتورواستاتین
مشحصات دارویی قرص نیستاتین چیست؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

نیستاتین یک داروی ضد قارچ ارزشمند است که معمولا با نسخه پزشک تهیه می‌شود. اثربخشی ثابت شده، در دسترس بودن و کم بودن عوارض جانبی آن، نیستاتین را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مدیریت عفونت‌های قارچی ناشی از کاندیدا تبدیل کرده است.

اگر به عفونت قارچی مشکوک هستید، با دکتر عفونی یا دکتر متخصص داخلی مشورت کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت آنلاین ویریت حضوری و مشاوره آنلاین پزشک عفونی یا مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی نیز برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این دارو برای درمان عفونت‌های قارچی در دهان و دستگاه گوارش کاربرد دارد.

اگر دچار عوارضی مانند سوزش یا خارش شدید، بهتر است قبل از نزدیکی، به دنبال برطرف کردن علت آن باشید.

خیر، نیستاتین یک داروی خواب آور نیست. یک داروی ضد قارچ است که برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود.

به صورت قرص در واژن قرار می‌گیرد و عفونت را از بین می‌برد.

بله، دوز مصرفی خوراکی آن، ۲ میلی لیتر (۲۰۰ هزار واحد) ۴ بار در روز است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره نیستاتین

  1. داریوش آقامحمدی گفت:

    سلام ببخشید من سقف دهنم یه چیزای مثل قارچ زده دقیقن سفید سفید میشه باید چیکارکنم شربت نیستاتین میخورم به مدت

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      میتونین شربت نیستاتین رو قرقره کنین و چند دقیقه توی دهانتون نگه دارین وسپس بیرون بریزین. از دهانشویه کلرهگزیدین هم استفاده کنین.

      1. سکینه محمدی گفت:

        سلام .دکتر به من قطره نیستاتین داده برای قارچ دهان ۱هفته هست استفاده میکنم هیچ تغییری نکرده بعد گفت دارو رو قورت نده .ایا تباید قورت داد

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بهتر است از محلول شستشو نیستاتین استفاده کنید و دهان خود را بشویید

  2. مهسا گفت:

    سلام من واسه بچه ام که ۶ماهشه دهنش افت زده دکتر داروخانه براش تجویز کرده این دارورا گرفتم ایا عوارضی واسش نداره ؟ودرچه مدتی جواب میده؟ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      تجویز درستی بوده
      نه مشکلی نداره
      در کنار این دارو از دهانشویه هم استفاده کنین

  3. فرهاد گركاني گفت:

    سلام من به دختر نه ماهه دادم دو بار دادم بالا آورد چه کار کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      نباید دارو رو بخوره
      مقداری از شربت نیستاتین رو به انگشتتون بزنین و روی قسمت هایی از دهانش که آفت داره بمالین.

  4. رعنا غلامی گفت:

    ایا میشه داروی نیستات رو خورد؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      نیستاتین به فرم قرص و شربت در دسترس است. اگر برای آفت دهان استفاده می کنین، بهتر است شربت را چند دقیقه در دهان قرقره کرده و سپس بیرون بریزید.

  5. مرتضی امانی گفت:

    سلام میخواستم بدونم برای دندون دردبچه ۵ساله چه دارویاکاری انجام بدیم وهم برای ابسه دندونش که چرک کرده چه دارویی میشه استفاده کرد باتشکر.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      آبسه درمان های مختلفی داره. اگه کوچیک باشه معمولا با آنتی بیوتیک خوب می شه اما اگه بزرگ باشه لازمه تخلیه بشه. به همین منظور لازمه توسط دنداندزشک معاینه بشن:
      لیست دندانپزشکان

  6. مهدی گفت:

    ببخشید مقدار مصرف هر وعده چه قدر باید باشه ؟ بعدش اگر دارو را قورت بدیم ایراد داره یا نه؟ ممنون از اطلاعات خوبتون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      روزی سه بار
      قطره چکان رو کامل پرکنید و در دهان قرقره کنین به مدت ۵ دقیقه
      سپس قورت بدین

  7. سارا حیدری گفت:

    سلام برای درمان آفت دهان چه چیزی مصرف کنیم. به صورت ناگهانی و با تعداد زیاد داخل دهان آفت زده و اطراف لب تبخال

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می‌تونین از دهانشویه‌ی کلرهگزیدین کمک بگیرین.

  8. یاسر دادکان گفت:

    سلام واسه آفت دهان هم استفاده میشه?

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در کنار سایر داروها، برای درمان آفت قابل استفاده هست.

      1. منصور گفت:

        سلام
        بچه ما ۱۰ روز شه روی زبونش برفک زده نمیتونه خوب شیر بخوره از داروخانه سوسپانسیون نیستاتین گرفتم درست کردم نمیدونم چقدر بهش بدم تو هر نوبت دارو که گرفتم روش نوشته ۱۰۰۰۰۰ واحد در میلی گرم نیستات
        ممنون میشم کمکم کنین

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          روزی ۳ بار
          هر دفعه قطره چکان رو پر کنین

  9. رضا گفت:

    سلام ۵۰ قطره میشه ۵ میلی لیتر؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر ۲۰ قطره ۱ میلی لیتر می‌شه. بنابراین ۵۰ قطره می‌شه ۲و نیم میلی لیتر.

  10. حسینی گفت:

    من اشتباهی بجای ۱۵قطره ۱۵ قطره دادم به بچم چه اتفاقی میوفته؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متوجه منظورتون نشدم
      به جای ۱۵ تا ۱۵ تا؟