داروی لوزارتان چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف لوزارتان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لوزارتان یکی از داروهای فشار خونی است که برای درمان و کنترل بیماری فشار خون بالا کاربرد دارد. این دارو از انواع آنتاگونیست گیرنده‌ی آنژیوتانسین است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

لوزارتان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

فشار خون یکی از بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ای است که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به جای بگذارد. اگر می‌خواهید به عوارض این بیماری تن ندهید و از آنها نجات پیدا کنید، باید فشار خون بالا را تحت کنترل داشته‌باشید. کسانی که فشار خون بالا دارند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند و داروهای کنترل فشار خون مانند لوزارتان مصرف نمی‌کنند، معمولا با آسیب به قلب و کلیه و باقی اعضای بدن مواجه می‌شوند.

فشار خون بالا علائمی دارد که با دیدن آنها باید به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. اگر فشار خون در مراحل قابل کنترل باشد، می‌توان آن را با رژیم و ورزش تحت کنترل داشت. اما اگر فشار خون بیشتر از حدی بالا رود که نتوان آن را با روش‌های غیر دارویی کنترل کرد، می‌توان از دارو استفاده کرد. یکی از داروهایی که برای کنترل فشار خون کاربرد دارد، لوزارتان است. با دکترتو همراه باشید تا درباره این دارو بیشتر بدانید.

لوزارتان چیست و چه کاربردی دارد؟

لوزارتان از خانواده‌ی داروهایی است که آن‌ها را با نام آنتاگونیست گیرنده‌ی آنژیوتانسین می‌شناسند. این دارو برای کاهش فشار خون کاربرد دارد. این دارو بیشتر به صورت قرص و کپسول در داروخانه‌ها در دسترس شما قرار دارد و در دوزهای مختلف به فروش می‌رسد. لوزارتان خوراکی است.

نام تجاری دارو: کوزار

نام رایج دارو: لوزارتان – Losartan

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

لورازتان ۵۰ یکی از اشکال دارویی لوزارتان است.
این دارو برای کنترل فشار خون کاربرد دارد.

نحوه مصرف لوزارتان چگونه است؟

در ادامه به برخی از مواردی که در نحوه مصرف دارو از اهمیت بالایی برخوردار هستند اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید. به خاطر داشته‌باشید که مصرف این دارو باید به درستی صورت گیرد تا بر فشار خون بالا تاثیر بگذارد.

  • پیش از شروع مصرف لوزارتان و قبل از هر بار مصرف مجدد راهنمای استفاده‌ی دارو را مطالعه فرمایید یا درباره‌ی نحوه‌ی مصرف دارو از دکتر قلب و عروق یا دکتر داروساز سؤال کنید.
  • قرص لوزارتان ۲۵ یا قرص لوزارتان ۵۰ را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز، همراه غذا یا بدون غذا مصرف فرمایید.
  • در صورتی‌که از شکل مایع این دارو استفاده می‌کنید پیش از هر بار مصرف بطری محتوی مایع را به خوبی تکان دهید.
  • شربت لوزارتان را با استفاده از پیمانه‌ی مخصوص میل کنید. توجه داشته باشید که از قاشق غذاخوری به دلیل دقیق نبودن میزان مصرف دارو استفاده نکنید.
  • برای تاثیرگذاری بیشتر لوزارتان دارو را به طور مرتب استفاده کنید.
  • به یاد داشته‌باشید که هر روز در زمان مقرر دارو را مصرف کنید. حتی در صورتی‌که احساس بهبودی می‌کردید دارو را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.
  • اکثر افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند به هیچ وجه احساس بیماری نمی‌کنند.
  • داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • تغییرات شیوه‌ی زندگی مانند برنامه‌های کاهش سطح استرس، ورزش کردن و تغییرات رژیم غذایی ممکن است اثربخشی این دارو را بیش‌تر کنند. با پزشک خود یا دکتر داروساز در این مورد صحبت کنید.
  • تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی، از قبیل آزمایش عمل‌کرد کلیه و سنجش سطح پتاسیم خون، باید به صورت دوره‌ای انجام شوند تا از بروز عوارض جانبی مربوط به داروی لوزارتان جلوگیری شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.
  • در حین مصرف داروی لوزارتان فشار خونتان را به طور مرتب اندازه بگیرید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • اگر دوز مصرفی داروی لوزارتان را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی لوزارتان نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

در صورتی‌که علائم بیماری شما بهبود پیدا نکرد یا حالتان وخیم‌تر شد، به عنوان مثال اگر میزان فشار خون شما افزایش پیدا کرد، به پزشک متخصص قلب و عروق اطلاع دهید. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و بیشتر از نحوه مصرف لوزارتان از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

فشار خون بالا داری و نمی‌دونی چه دارویی مصرف کنی؟

با دکتر مشورت کن!

بهترین زمان مصرف لوزارتان

چندان اهمیتی ندارد که کی این دارو را مصرف کنید. اما بهتر است در یک زمان مشخص باشد که احتمال فراموش کردن آن کاهش پیدا کند. مثلا می‌توانید داروی لوزارتان خود را هر شب یا هر روز صبح در ساعت مشخصی مصرف کنید. اگر علائم شما هم بهبود پیدا کرد، سر خود دارو را قطع نکنید زیرا مشکلات بسیاری برای شما ایجاد خواهدکرد.

به نقل از webmd؛

به یاد داشته‌باشید که هر روز در زمان مقرر دارو را مصرف کنید. حتی در صورتی‌که احساس بهبودی می‌کردید دارو را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

فراموشی دوز مصرفی لوزارتان

اگر یک دوز دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر دوز فراموش‌شده را در نزدیکی دوز دوم به یاد آوردید، نباید دوز مصرفی را دو برابر کنید. همچنین در صورت فراموشی دوزهای بیشتر، با پزشک مشورت کنید و سرخود داروی خود را افزایش ندهید.

قطع مصرف لوزارتان

به هیچ عنوان نباید ناگهانی و بدون مشورت با پزشک داروی لوزارتان را قطع کنید. زیرا قطع مصرف این دارو می‌تواند به طور ناگهانی فشار خون شما را افزایش دهد و مشکلات و مخاطرات جسمی بی‌شماری برای بیمار فشار خونی ایجاد کند.

لوزارتان را روزانه مصرف می کنند.
داروی لوزارتان باید روزانه مصرف شود تا بتواند فشار خون را تحت کنترل درآورد.

موارد مصرف لوزارتان و دوز مصرفی آن چیست؟

داروی لوزارتان ۵۰ یا لوزارتان ۲۵ برای درمان فشار خون بالا و برای محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از بیماری دیابت استفاده می‌شود. همچنین از این دارو برای کاهش خطر سکته‌ی مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیمارانی که از بزرگ شدن قلب رنج می‌برند استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته‌ی مغزی، حملات قلبی و بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند.

دوز داروی لوزارتان به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

فقط یک قدم تا درمان بیماری کلیوی فاصله داری!

عوارض جانبی لوزارتان چیست؟

سرگیجه و سبکی سر از جمله عوارض جانبی داروی لوزارتان است که شدت بروز آن به میزان سازگار شدن بدن شما با دارو بستگی دارد. در صورتی‌که هر کدام از این علائم ادامه پیدا کرد یا وخیم‌تر شد به سرعت به پزشک خود یا دکتر داروساز اطلاع دهید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی ‌سر به آرامی از جای‌تان بلند شوید.

درصورتی‌که پزشک قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵ را برای شما تجویز کرده‌است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لوزارتان را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

عوارض لوزارتان چیست؟
لوزارتان ممکن است عوارضی داشته‌باشد که بهتر است آنها را بشناسید.

لوزارتان و سرفه

برخی افراد با مصرف داروهای مهارکننده آنزیم آنژیوتانسین، مانند قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵، دچار سرفه‌های خشک و بدون خلط می‌شوند. این سرفه‌ها گاهی به قدری زیاد هستند که مجبور به قطع مصرف دارو می‌شویم. در صورتیکه سرفه‌ها به گلو آسیب برسانند و یا باعث بیداری از خواب شوند، باید دارو تغییر کند. گاهی نیز سرفه‌های خشک باعث تغییر صدا می‌شوند و حتی گاهی زندگی فرد را مختل می‌کنند.

داروی لوزارتان سرطانزا است؟

بسیاری از کسانی که از قرص لوزارتان استفاده می‌کنند، از آن واهمه دارند و می‌ترسند که سرطان‌زا باشد. در واقع طبق خبری که مدتی پیش پخش شد و به دنبال آن دستور جمع‌آوری داروی لوزارتان از داروخانه‌ها داده‌شد، با این عنوان که این دارو سرطانزا است، استرس وجود کسانی که از این دارو مصرف می‌کردند را فرا گرفت. اما مسئله این است که در حیوانات چنین چیزی مشاهده شده‌است اما در انسان‌ها و طولانی مدت، شواهدی در دست نیست. همچنین تعداد بسیاری از محققین عنوان کرده‌اند که داروی لوزارتان سرطانزا نیست.

تاثیر لوزارتان بر کلیه چیست؟

لوزارتان دارویی است که برای محافظت از کلیه‌ها در درمان و کنترل بیماری فشار خون تجویز می‌شود. اشاصی که از این دارو استفاده می‌کنند، بیشتر از قبل ادرار می‌کنند. برای همین توصیه شده‌است که این دارو را شب‌ها مصرف نکنید.

موارد احتیاط مصرف داروی لوزارتان چیست؟

نکات زیر را در موارد احتیاط به خاطر داشته‌باشید و تمامی آنها را رعایت کنید. اگر موارد احتیاط را رعایت نکنید، ممکن است که دچار مشکلاتی شوید که کنترل آنها دشوار است. بنابراین موارد احتیاط را جدی بگیرید.

  • پیش از مصرف داروی لوزارتان اگر به این دارو حساسیت دارید موضوع را با پزشک یا دکتر داروساز در میان بگذارید. داروی لوزارتان ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.
  • قبل از مصرف داروی لوزارتان سوابق‌ پزشکی خود را به اطلاع پزشک یا دکتر داروساز برسانید؛ از جمله سابقه‌ی بیماری‌های کبدی و کاهش شدید آب و مواد معدنی بدن.
  • قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵ ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف داروی لوزارتان از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت‌کنید.
  • مصرف داروی لوزارتان ممکن است سطح پتاسیم خون شما را افزایش‌دهد. پیش از استفاده از مکمل‌های حاوی پتاسیم یا جایگزین‌های نمکی که محتوی پتاسیم هستند با پزشک خود یا دکتر داروساز مشورت کنید.
  • قبل از هرگونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.
  • برای مصرف داروی لوزارتان در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنان‌چه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی لوزارتان را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

لوزارتان اچ با لوزارتان فرق دارد؟
نوع دیگری از داروی لوزارتان وجود دارد که لوزارتان اچ نامیده می‌شود. این دارو دوزهای مختلفی دارد.

موارد منع مصرف لوزارتان

این دارو را نباید در دوران بارداری مصرف کرد. از طرفی اگر با استفاده این دارو، واکنش‌های حساسیت در بدن فرد بروز کرد، باید از مصرف آن خودداری شود. همچنین مصرف لوزارتان با داروی Aliskiren یا آلیسکیرن برای افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، ممنوع است.

لوزارتان در بارداری و شیردهی

لوزارتان یکی از داروهای گروه ‌D است و مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است. کسانی که قبل از باردار شدن از داروی لوزراتان برای کنترل فشار خون استفاده می‌کنند، بعد از بارداری باید تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار بگیرند و داروی مصرفی آنها به یک داروی مناسب و بدون ضرر تغییر پیدا کند.

داروی لوزارتان در دوران شیردهی به داخل شیر حیوانات ورود پیدا می‌کند اما هنوز داخل شدن آن به داخل شیر انسان ناشناخته است.

تداخلات دارویی لوزارتان با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عمل‌کرد و تاثیر داروی لوزارتان را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست همه‌ی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروساز در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز هیچ دارویی نفرمایید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با داروی لوزارتان تداخل ایجاد کنند عبارت‌اند از:

  • آلیسکیرن
  • لیتیم
  • داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم را در خون افزایش دهند از قبیل بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند بنازپریل، لیزینوپریل و قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی دروسپیرنون

بعضی از داروها دارای مواد تشکیل‌دهنده‌ای هستند که ممکن است فشار خون شما را افزایش دهند یا باعث تشدید نارسایی‌های قلبی شوند. لیست تمامی داروهایی را که مصرف می‌کنید با دکتر داروساز در میان بگذارید و در مورد نحوه‌ی صحیح استفاده‌ی آن‌ها سوال کنید؛ به خصوص داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی، قرص‌های رژیمی یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن.

به هیچ عنوان نباید ناگهانی و بدون مشورت با پزشک داروی لوزارتان را قطع کنید. زیرا قطع مصرف این دارو می‌تواند به طور ناگهانی فشار خون شما را افزایش دهد و مشکلات و مخاطرات جسمی بی‌شماری برای بیمار فشار خونی ایجاد کند.

خودکشی با قرص لوزارتان ۲۵

مصرف تعداد زیاد قرص لوزارتان ۲۵ می‌تواند کشنده و مسمویت‌زا باشد. زیرا داروهای کاهنده‌ی فشار خون، فشار را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند و مصرف تعداد زیادی از آنها می‌تواند تهدیدکننده‌ی حیات باشد.

اطلاعات دارویی و اشکال دارویی لوزارتان

برخی از نام‌های تجاری لوزارتان و نام‌هایی که در داروخانه‌ها می‌بینیم شامل موارد زیر هستند. اینها اشکال دارویی لوزارتان هستند:

  • قرص لوزارتان زاگروس دارو ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوزارتان زاگروس دارو ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزارتان ماد ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزارتان ماد ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوزارتان-تدافارم ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوستار ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوتنسین ۵۰ میلی گرم
  • قرص پوزارکس ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزن ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزاتن ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزار ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزامد ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوتنسین ۲۵ میلی گرم
  • قرص خط دار لوستار ۲۵ میلی گرم داروسازی عبیدی
  • قرص لوزارتان-تدافارم ۲۵ میلی گرم داروسازی تهران دارو
  • قرص لوزارتان فارماشیمی ۲۵ میلی گرم داروسازی فارماشیمی
  • قرص لوزارتان لقمان ۲۵ میلی گرم داروسازی لقمان
  • قرص لوزارتان کیمیدارو ۲۵ میلی گرم داروسازی کیمیدارو
  • قرص پوزارکس ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوزاتن ۵۰ میلی گرم دارو پخش
  • قرص لوزار ۵۰ میلی گرم داروسازی رازک
  • قرص لوزامد ۵۰ میلی گرم داروسازی مداوا
  • قرص کاردیوسان ۵۰ میلی گرم داروسازی ابوریحان
  • قرص لوزاور ۵۰ میلی گرم داروسازی اکتوورکو
  • قرص لوزاور ۲۵ میلی گرم
  • قرص کاردیوسان ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزارتان امین ۵۰ میلی گرم داروسازی امین
  • قرص لوزارتان-حکیم ۲۵ میلی گرم داروسازی حکیم
  • قرص لوزارتان-اکسیر ۲۵ میلی گرم داروسازی اکسیر
  • قرص لوزارتان-اکسیر ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوزارتان درسا ۲۵ میلی گرم داروسازی درسا
  • قرص لوزارتان درسا ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوزارتان ثنامد ۲۵ میلی گرم داروسازی ثنامد
  • قرص لوزارتان ثنامد ۵۰ میلی گرم
  • قرص لوزارتان مفید ۲۵ میلی گرم داروسازی طب مفید نیکان
  • قرص لوزارتان اس تی پی ۵۰ میلی گرم سونا طب پارسه
  • قرص لوزارتان اس تی پی ۲۵ میلی گرم
  • قرص لوزارتان امین ۲۵ میلی گرم

لوزارتان به صورت زیر نسخه می‌شود:

  • CAP LOSARTAN 20MG
  • TAB LOSARTAN POTASSIUM 100MG
  • TAB LOSARTAN POTASSIUM 25MG
  • TAB LOSARTAN POTASSIUM 50MG

قرص لوزارتان ۵۰ و لوزارتان ۲۵

لوزارتان دارویی است که به صورت قرص در بازار وجود دارد و در دوزهای لوزارتان ۵۰  لوزارتان ۲۵ دیده‌می‌شود. این دارو اسامی تجاری مختلفی دارد.

قرص لوزامد ۲۵ میلی گرم

لوزامد همان لوزارتان است که در دوز ۲۵ برای بیماران فشار خونی کاربرد دارد.

لوزارتان اشکال دارویی مختلفی دارد.
داروی لوزارتان یکی از داروهایی است که اشکال دارویی مختلفی دارد.

تفاوت لوزارتان پتاسیم با لوزارتان اچ

لوزارتان پتاسیم داروی لوزارتانی است که در آن پتاسیم هم وجود دارد. پتاسیم در کاهش فشار خون و بهبود عملکرد دستگاه گردش خون موثر است.

داروی لوزارتان اچ، ترکیب لوزارتان با هیدروکلروتیازید است که آن هم مجددا کاهنده‌ی فشار خون است. تعیین اینکه کدام دارو برای شما تجویز شود، بر عهده‌ی پزشک است.

قرص لوزارتان اچ برای چیست؟

قرص لوزارتان اچ برای کاهش فشار خون کاربرد دارد.

لوزارتان برای کاهش فشار خون است.
لوزارتان در دوزهای مختلفی ساخته شده‌است تا شدت‌های مختلف بیماری فشار خون را کنترل کند.

موارد اورژانسی و عوارض قرص لوزارتان اچ ۵۰

در صورتی‌که با عوارض غیر محتمل اما خطرناکی مانند بی‌هوش شدن و علائم سطح بالای پتاسیم خون مانند ضعف عضلانی و تپش قلب آهسته و نامنظم مواجه شدید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

اگرچه قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵ برای جلوگیری از مشکلات کلیوی یا درمان افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در بعضی مواقع ممکن است منجر به بروز مشکلات کلیوی یا وخیم‌تر شدن این بیماری‌ها شود. در صورتی که داروی لوزارتان را مصرف می‌کنید پزشک داخلی عملکرد کلیه‌ی شما را زیر نظر خواهد گرفت. در صورتی که با علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در میزان ادرار مواجه شدید به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید.

موارد جدی و عوارض قرص لوزارتان ۲۵

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد قرص لوزارتان ۵۰ یا قرص لوزارتان ۲۵ نادر است. با این وجود اگر واکنش‌های آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

لوزارتان، لوزار هم نامیده می شود.
یکی دیگر از نام‌های قرص یا کپسول لوزارتان لوزار است.

نحوه عملکرد داروی لوزارتان

داروی لوزارتان با انبساط رگ‌های خونی باعث می‌شود که خون راحت‌تر در رگ‌ها جریان پیدا کند.

داروی لوزارتان برای درمان فشار خون بالا و برای محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از بیماری دیابت استفاده می‌شود. هم‌چنین از این دارو برای کاهش خطر سکته‌ی مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیمارانی که از بزرگ شدن قلب رنج می‌برند استفاده می‌شود.

جایگزین قرص لوزارتان

داروی لوزارتان برای کاهش فشار خون کاربرد دارد. در صورتیکه بیماری با فشار خون بالا به پزشک مراجعه کند، تعداد وسیعی از داروهای کاهنده‌ی فشار خون برای درمان بیماری او در دسترس است که برخی از آنها عبارت‌اند از؛

  • داروهای دیورتیک تیازیدی و ادرارآور
  • مسدودکننده‌های بتا
  • مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (مثل لوزارتان)
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم
  • مسدودکنند‌ه‌های رنین
قرص لوزارتان برای کاهش فشار خون کاربرد دارد.
قرص لوزارتان نوعی داروی فشار خون است که برای کاهش فشار خون کاربرد دارد.

راهنمای دکترتو برای مراجعه به دکتر قلب و عروق

فشار خون بیماری خطرناکی است و معمولا مانند یک قاتل خاموش عمل می‌کند. اگر می‌خواهید از چنین بیماری و عوارض آن در امان باشید، باید بلافاصله با دیدن علائم، به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. برای نوبت‌گیری از بهترین پزشکان قلب و عروق به وبسایت دکترتو مراجعه کنید.

ثبت نوبت اینترنتی از بهترین پزشکان متخصص قلب برای در شهرهای مختلف ایران:

 دکتر قلب تهران

دکتر قلب شیراز

دکتر قلب اصفهان

دکتر قلب کرج

دکتر قلب مشهد 

برای ثبت نوبت از دکتر متخصص قلب در  سایر شهرهای ایران به لیست  دکتر متخصص قلب و عروق  آنلاین نوبت رزرو کنید.

بهترین دکتر قلب و عروق در کرمان

بهترین دکتر قلب و عروق در بوشهر

اگر داروی لوزارتان برای شما تجویز شده‌است، می‌توانید با دریافت مشاوره دارویی از نحوه مصرف، عملکرد، عوارض این دارو و موارد دیگر اطلاع کسب کنید.

پرسش‌های متداول

شواهد دقیقی دال بر سرطانزا بودن لوزارتان در دسترس نیست.

قرص لوزارتان داروی کنترل فشار خون است و برای بیماران دیابتی و کلیوی کاربرد بسیاری دارد.

قرص لوزارتان داروی کنترل فشار خون است و برای بیماران دیابتی و کلیوی کاربرد بسیاری دارد.

قرص لوزارتان را روزانه و با دوز پایین مصرف می‌کنند. در صورتیکه دوز مصرفی موثر نباشد، آن را به مرور زمان افزایش می‌دهند.

داروهای چینی در بازار موجود هستند و برای تهیه کردن آنها بهتر است از پزشک خود سوال کنید. داروهای چینی که تاریخ دقیق داشته‌باشند و از شرکت‌های معتبر باشند،‌ داروهای خوبی هستند و مصرف آنها مانعی ندارد.

قرص لوزارتان ۵۰ قیمت مناسبی دارد و حتی می‌توان آن را با بیمه هم خریداری کرد.

لوزارتان داروی کاهنده‌ی فشار خون از نوع مهارکننده‌ی آنژیوتانسین است. والسارتان مسدود کننده‌ی گیرنده‌ی آنژیوتانسین است و آن هم برای کاهش فشار خون مصرف می‌شود.

اهمیتی ندارد که چه زمانی دارو را مصرف می‌کنید، اما حتما باید در زمانی مقرر آن را بخورید.

داروی لیتیوم که برای اختلال دوقطبی و افسردگی کاربرد دارد، می‌تواند عوارض جانبی لوزارتان را شدت ببخشد. برای مصرف این دو دارو حتما باید با پزشک مشورت کنید.

در انتخاب داروهای فشار خون، دکتر قلب موارد بسیاری را در نظر می‌گیرد و برخی داروها برای برخی بیماران بهتر از داروهای دیگر برای بیماران دیگر هستند. بنابراین نمی‌توان گفت که لوزارتان بهتر است یا هیدروکلروتیازید بهتر است. بلکه باید شرایط بیمار را در نظر گرفت. مثلا برای بیماران دیابتی و کلیوی، لوزارتان انتخاب خوبی است.

گاهی این دو دارو در یک دارو ترکیب می‌شوند و در دسترس بیمار قرار داده می‌شوند. به چنین قرصی لوزارتان اچ گفته‌می‌شود.

برای نگهداری صحیح داروی لوزارتان آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری کنید. همچنین از ین دارو در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف نکنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لوزارتان

  1. طا هره فتح آبادی گفت:

    باسلام من مریض ۶۲ ساله هستم که سابقه فشار خون بالا هستم ولی در این حین به کورونا مبتلا شدم وبعد ازبستری در بیمارستان دکتور من را مرخصی کرد وبعد ازچند روز فشارم پاین می آمد ولی از اکسیژن هم استفاده می کنم. وبعد از چند روز بعلت عفوند در چشمام نابینایی را ازدست دادم وهر و چشمم را جراحی کردم ولی حالادردسر زیاد دارم وفشارم بالا می‌رود ولی هردوازده ساعت قرص لوزارتام ۲۵ استفاده مکنم ولی همیشه فشارم بالا است و لی هننوز درد سرم بالا است وچکار باید کرداین شر ح حال مادرم است

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      لازمه که دوز داروتون رو افزایش بدین یا از داروی جایگزین برای کنترل فشارخون استفاده کنین. در مورد فشارخون بالا می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
      فشار خون بالا

  2. mostafa گفت:

    سلام ایا قرص لوزار برای بیمارانی که آسم دارند مشکلی ایجاد نمیکنه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در صورت مصرف دارو برای درمان آسم بید با پزشک خود مشورت کنید.

  3. شاهین گفت:

    بالای شصت سال هستم. ورزشکار حرفه ای بدون قطع کردن می باشم. با اینحال فشار خونم گاهی بالا است. غذایم را خیلی خوب کنترل میکنم. تقریبا بدنم تماما ماهیچه است. ممکنه محبت فرمایید دلیلش را ذکر کنید. تا آنجایی که اطلاع دارم پدر و مادرم قند و چربی داشتند ولی فشار نداشتند. با تقدیم اخلاص و تشکر خدمت دکتر پاسخ دهنده عزیز

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گاهی فشار خون بالا بدون وجود علت زمینه‌ای ایجاد می‌شه.
      لازمه که برای تایید فشار خون بالا در شما، طی چند نوبت فشار خونتون اندازه گیری بشه و در صورت تشخیص فشارخون بالا، داروی مناسب براتون تجویز بشه.

  4. sana. stare 13 گفت:

    سلام آیا لوزارتان بدون نسخه به فروش؟
    میرسه لطفا جوب بدید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      خیر داروی لوزارتان با نسخه‌ی پزشک قابل دسترسی است.

  5. حجت نوپا گفت:

    سلام. ب هفتس لوزارتان اچ مصرف میکنم ۲۵ صبح و۲۵ غروب. اما هر از گاهی واس ی ساعت سبکی سر دارم. نگرانم کی بدن عادت میکنه. الان فشارم ۱۲ رو ۷.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه در اون لحظات فشار خونتون افت می‌کنه که دچار سبکی سر می‌شین. اگر در صبح سبکی سر دارین، دوز صبح رو نصف کنین اما اگه در عصر سبکی سر دارین، دوز عصر رو نصف کنین.

  6. سارا گفت:

    من لوپوس داشتم ولی الان بیشتر از ده ساله خاموشه
    هفته پیش برای چکاپ رفتم دکتر متخصص کلیه ام با آزمایش قرص لوزار با دوز ده و آتوروستاتین دوز ده شبی یک عدد دادن .میخواستم بدونم قرص لاغری گلوریا میخوام مصرف کنم به مدت دو هفته که تاییده سلامت داره و کد رجیستری . واسم مشکل پیش نمیاد و تداخل ندارن ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف قرص‌های لاغری توصیه نمی‌شه و ترجیحا با ورزش وزنتون رو کم کنین برای سلامتیتون بهتره.

  7. معصومه آخوند گفت:

    سلام من حواسم نبود دوبار لوزارتان خوردم چه کار کنم آیا مشکلی هست یاخیر

  8. فاطمه اکبری گفت:

    سلام خسته نباشید من فشار خون بارداری گرفتم، الان هشت ماهه ک از زایمانم میگذره روزها فشار ۱۱هست ولی اخر شب فشارم ۱۵ میشه، ولی اگه حتی یه ساعت شب بخاابم فشارم میاد پایین میشه لطف کنید و راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای این مشکلتون باید به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  9. جاوید گفت:

    رژیم غذاییت رو عوض کن و یه مقدار ورزش چانیش کن
    چای و گوشت ها و کم آبی و زنجبیل فشار خون رو بالا می برند

  10. اسیاعیل بلوچی گفت:

    با سلام فشار خونم بالا بود تا شانزده دکتر اول لوزارتان ۲۵ وکابریل تجویز کرد یه قرص شب ویه قرص روز استفاده میکردم بعد شش ماه به دکتر رفتم اون دکتر اول نبود یکی دیگه بود من قفسه سینه ام هم درد میکرد بشدت ودلدرد هم داشتم این دکتر قرصها را عوض کرد و به جاش املودیپین۵ وکپسول پنتوپرازول را داد وبمدت شش ماه استفاده کردم وبمن حالت سرگیجه وضعف خش خش سینه ودرد در قسمت راست پهلو داخلی داشتم وبه یه پزشک متخصص رفتم وازمایش کلیه وقند وچربی وکبد دادم وقرصها را عوض کرد املودیپین۱۰ و اتورواستاتین ۲۰ گلوکودر۵۰۰ را بمدت یکماه تجویز کرد وبعد بروم اما بعلت کرونا دکتر نیست حالا اگر املودیپین۵ ولوزارتان ۲۵ استفاده کنم یا نه والان قفسه سینه ام درد میکند

    1. حمید گفت:

      سلام عزیز،
      لطفا با مطب دکتر محمدحسین نجفی تماس بگیرید و از ایشون نوبت ویزیت دریافت کنید.
      اگر تهران نیستید، میتونید بصورت اینترنتی و تلفنی هم ویزیت بشید.

      سلامت باشید

    2. شاهین گفت:

      لطفا تست کووید دهید. علایم بسیار مشابه با علایم مخفی کروناست

      1. Fatemeh.d گفت:

        سلام
        مادرم ۵۵ سال سن دارن و فشار خون در روز اول ۱۴ و روز دوم ۱۵ و روز سوم ۱۷ بود و با مصرف چای ترش و زرشک و البالوی ترش باز به ۱۴ برگشت دکتر براشون قرص لوزارتان ۲۵ را تجویز کرده اما فشارشون هنوز ۱۴ هست چه کار کنیم؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          علاوه بر مصرف دارو لازمه در رژیم غذایی هم تجدیدنظر بشه. فعالیت بدنی هم داشته باشن. اگر با رعایت این موارد فشارشون کنترل نشد لازمه به پزشکشون مراجعه کنین تا دوز دارو رو افزایش بدن.
          در مورد فشار خون می تونین در مجله ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
          دلایل فشار خون بالا چیست و درمان فشار خون به چه شکل است؟

    3. ملک ذوقیپور۰۰۵۰۸۷۹۲۷۸ گفت:

      لطفا سعی کنید فشارخونتان را با رژیم غذایی و کم کردن وزن و ورزش پایین بیاورید و این عوارض مصرف داروهای قلب است من هم مشکلات شما را پیدا کردم و دیگه مصرف نمیکنم و از مصرف گوشت قرمز روغن جامد اجتناب کنید.

      1. علیرضا گفت:

        مگه فشار خون درمان داره…
        یعنی با کاهش وزن و ورزش و رعایت برای همیشه به قرص احتیاجی نیست؟
        اینجوری که من شنیدم و دیدم مصرف قرص تا آخر عمرت واجبه و نمیشه قرص رو کنار گذاشت.
        والله نمیدونم..

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست گرامی
          برای ثابت نگه داشتن فشار خون در محدوده‌ی طبیعی، لازمه از داروهای فشارخون استفاده کنین. اما کاهش وزن، ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب در کنترل فشار خون بسیار موثر هستند.

    4. رسول گفت:

      سلام مشکل شما را داشتم .قبلا فقط آملودیپین ۵ مصرف میکردم .الان هم دکتر لوزارتان ۲۵را تجویز کرد و خوشبختانه فشار خونم به حد طبیعیش باز گشت .مصرف هر کدام از قرصها هر ۱۲ ساعت یک عدد

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        ممنون از به اشتراک گذاری تجربتون
        تجویز دارو برای هر فرد با توجه به بیماری فرد صورت می گیره و داروی شما ممکنه برای فرد دیگه مناسب نباشه
        پایدار باشید