درمان خانگی آسم و تنگی نفس، برای درمان تنگی نفس کرونا چه کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علائم در آسم آلرژیک که شایع‌ترین نوع آسم است زمانی بروز می‌کنند که فرد در مجاورت عوامل محرک قرار بگیرد. به ‌این ‌ترتیب، آلرژن‌ها سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و با تأثیرگذاری روی ریه باعث تنگی نفس و تنفس دشوار می‌شوند. شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین از دکتر ریه متخصصین دکترتو و یا مراجعه حضوری، روش درمانی درستی را برای تنگی نفس خود پیدا کنید.  

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
درمان خانگی آسم و تنگی نفس، برای درمان تنگی نفس کرونا چه کنیم؟

آسم نوعی بیماری تنفسی غیر واگیردار و ارثی است که سن خاصی ندارد، اما آمار نشان می‌دهند که حدود نیمی از مبتلایان به آسم از کودکان زیر ۱۰ سال هستند. این بیماری مزمن تنفسی همان تنگی نفس است که در آن مجاری هوا واکنش بیش از حدی به محرک‌ها نشان می‌دهند و نتیجه آن التهاب مجاری هوا و در نهایت انسداد است. هر چند که علائم آسم بسته به نوع بیماری فرق می‌کنند، اما در صورتیکه حین خندیدن یا در مواقعی که تحرک زیادی دارید سرفه خشک با خلط دارید، سینه‌تان صدای خس‌خس می‌دهد، احساس فشار روی قفسه سینه و تنگی نفس دارید و تقریباً همیشه احساس خستگی می‌کنید، این علائم را جدی بگیرید. در کنار این نیز تنگی نفس کرونا از حمله رایج‌ترین مواردی است که بعد از ابتلا به این بیماری در دستگاه تنفسی بیمار احساس می‌شود، در نتیجه اهمیت درمان تنگی نفس کرونا نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای درمان آسم روش‌های پزشکی و دارویی مختلفی وجود دارد، اما آیا روشی خانگی هم برای درمان این بیماری وجود دارد؟ در این مطلب از مجله سلامت دکترتو می‌خوهیم این موضوع را بررسی کنیم و روش‌های درمان خانگی آسم و تنگی نفس را به شما آموزش دهیم. بهتر است بدانید که این روش‌ها هرچند کارساز هستند اما برای درمان کافی نیستند و باید برای تشخیص و درمان به متخصص آسم و آلرژی مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید با بهترین دکتر طب سنتی در دکترتو برای بررسی داروهای گیاهی برای درمان آسم مشورت کنید.

بیماری آسم چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که بیماری آسم چیست، با ما همراه باشید! واژه آسم ریشه یونانی دارد و به معنای «تنفس مشکل» است. معمولاً وقتی مجرای تنفسی در معرض هوای آلوده، عطر، رطوبت، آلرژی‌زاها، هوای گرم، اضطراب یا تمرینات ورزشی قرار می‌گیرد حمله آسم ایجاد می‌شود.

بیماری آسم به دو نوع کلی آسم آلرژیک و آسم غیر آلرژیک تقسیم‌بندی می‌شود. آسم‌ آلرژیک مثل آلرژی‌های بینی یا اگزما معمولاً در کودکی روی می‌دهد و عمدتاً سابقه ژنتیکی و فامیلی دارد. بر خلاف آسم آلرژیک که با افزایش سن بهبود پیدا می‌کند، آسم غیر آلرژیک به ‌خاطر عفونت دستگاه تنفسی معمولاً پس از ۳۰ سالگی پیش می‌آید و ربط چندانی به آلرژی ندارد. در صورتی که در محیط‌های آلوده و مملو از آلرژن‌های محیطی مثل دودهای شیمیایی یا ذرات گرد و غبار کار می‌کنید احتمال ابتلا به آسم شغلی در شما چند برابر می‌شود. ورزش کردن در هوای سرد و خشک هم باعث تشدید آسم ناشی از ورزش می‌شود.

بیماری آسم چیست؟
در بیماری آسم مجاری هوا واکنش بیش‌از‌حد به محرک‌ها نشان می‌دهند و نتیجه التهاب مجاری هوا و در نهایت انسداد اتفاق می‌افتد و فرد نمی‌تواند نفس بکشد.

سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس چیست؟

هر فرد سالم روزانه ۳۰ هزار بار دم و بازدم انجام می‌دهد یعنی ۲۰ دم و بازدم در هر دقیقه. گاهی سرماخوردگی یا انجام فعالیت‌های جسمی سنگین ممکن است اختلالی در الگوی تنفسی ایجاد کنند، اما باعث احساس تنگی نفس نمی‌شوند. وقتی هوای کافی به ریه‌ها نمی‌رسد، احساس سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس می‌کنید و نمی‌توانید نفس عمیق بکشید.

اگر این تنگی نفس حین فعالیت یا در حالت درازکش تشدید شود احتمالاً مشکلی در سلامتتان دارید. علائمی مثل احساس گرفتگی در قفسه سینه، نفس نفس زدن، و حس خفگی نشانه ابتلا به تنگی نفس هستند. اگر تنگی نفس حاد یا ناگهانی باشد طی چند دقیقه یا ساعت روی می‌دهد و همراهش خارش، سرفه یا تب هم دارید، اما در تنگی نفس مزمن یا بلندمدت همیشه برای انجام هر کاری حتی راه رفتن ساده هم حس می‌کنید نفستان بند می‌آید. دلایل مختلفی باعث ایجاد تنگی نفس می‌شوند از جمله این موارد:

  • آسم
  • نارسایی قلبی
  • حملات عصبی
  • آلرژی
  • بیماری‌های ریوی
  • تنگی نفس کرونا.

از آسم و تنگی نفس خسته شدی؟

الان نوبت بگیر تا بهترین روش درمان را بشناسی.

درمان خانگی آسم و تنگی نفس چیست؟

بیماری آسم و تنگی نفس در حال حاضر درمان قطعی ندارد و صرفاً با دارو کنترل می‌شود، البته روش‌های درمان خانگی تنگی نفس هم هستند که میزان تکرار و تشدید حملات آسم را کم می‌کنند.

  • تنفس عمیق باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری وارد شش‌هایتان شود و انقباض ایجادشده به‌ خاطر حمله آسم را از بین می‌برد.
  • ماساژ قفسه سینه با روغن خردل هم با از‌بین‌بردن انقباض، حملات آسمی را کم می‌کند.
  • رعایت بهداشت محیطی و دوری از اسپری‌های شیمیایی، بوی عطر و گل‌ها و گرد و غبار هم تا میزان زیادی دفعات حمله آسم و سرفه را کاهش می‌دهند.

درمان حمله آسم در خانه

حمله آسم باعث انقباض لوله‌های نایژه شده و مسیر عبور هوا را تنگ می‌کند، در نتیجه، اکسیژن کمتری وارد ریه‌ها شده و تنفس سخت‌تر می‌شود. تنفس خیلی سریع و سخت، خس خس کردن سینه، احساس خفگی، سرفه و سریع شدن ضربان قلب از علائم حمله آسم هستند. حمله آسم اگر جدی باشد و به‌ درستی درمان نشود می‌تواند خطرناک باشد و حتی تهدیدکننده جان انسان باشد. اجتناب از محرک‌های آسم، تغییر رژیم غذایی، کنترل آلرژی‌های محیطی و علائم آلرژی ریه، حفظ تناسب وزنی، ترک سیگار و ورزش از جمله راهکارهای درمان حمله آسم در خانه هستند.

درمان آسم در طب سنتی

در کنار دریافت دارو می‌توانید از روش‌های درمان خانگی تنگی نفس توصیه‌شده در طب سنتی برای کنترل و بهبود علائم تنگی نفس، آسم و سرفه کمک بگیرید.

  • مصرف میوه‌هایی مثل لیموشیرین، خربزه و موز برای درمان آسم در طب سنتی توصیه می‌شود. 
  • مصرف سرکه انگبین، نخود، انجیر، مویز، و بادام برای درمان آسم در طب سنتی مفید است.
  • در درمان آسم در طب سنتی، مصرف ادویه‌جات سرد توصیه نمی‌شود.
سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس
علائمی مثل احساس گرفتگی در قفسه سینه، نفس نفس زدن، و حس خفگی نشانه ابتلا به تنگی نفس هستند.

درمان خانگی آسم کودکان (درمان فوری تنگی نفس)

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، این بیماری التهابی ریه، شیوع بالایی در میان کودکان دارد. با اینکه علت اصلی آسم کودکان نامشخص است، اما حساسیت زیاد سیستم ایمنی بدن، عفونت‌های مجاری تنفسی و قرار گرفتن در محیط‌های آلوده و سابقه ژنتیکی از جمله مواردی هستند که ریسک ابتلا به آسم کودکان را افزایش می‌دهند.

درست است که هنوز روش قطعی برای درمان این بیماری مزمن تنفسی وجود ندارد، اما با درمان خانگی تنگی نفس و ایجاد تغییر در سبک زندگی می‌توانید علائم آسم را کنترل کنید.

  • کودکان مبتلا به آسم را از عوامل تحریک‌کننده دور کنید. عواملی مثل مواد آلرژی‌زا، گرد و غبار، شوره بدن حیوانات خانگی، سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی، هوای سرد و رطوبت، و دود سیگار از محرک‌های شایع آسم کودکان هستند.
  • زنجبیل به‌ لطف خاصیت ضدالتهابی که دارد می‌تواند با کاهش التهاب مجاری هوایی، میزان انقباض را کاهش دهد. روزی ۲ تا ۳ فنجان دمنوش زنجبیل یا روزی ۳ بار مصرف ترکیب آب زنجبیل با آب انار و عسل به درمان و کنترل تنگی نفس در کودکان کمک می‌کند.
  • ترکیب شیر و زردچوبه هم به ‌خاطر ترکیب ضدالتهابی زردچوبه، یکی از داروهای گیاهی است که از بروز حملات آسم در کودکان پیشگیری می‌کند.
  • عسل، سیر، ویتامین D از دیگر خوراکی‌های مفید هستند که برای درمان خانگی آسم کودکان به‌ کار می‌روند.
  • گیاهان حاوی امگا ۳ مانند بذر کتان از گیاهان دارویی هستند که نقش مؤثری در درمان تنگی نفس کرونا دارند.
  • برای درمان خانگی آسم آلرژیک هم مهم‌ترین راه این است که کودک خود را از عوامل تحریک‌کننده دور کنید، چیزهایی همچون اجتناب از تماس با حیوانات خانگی که موجب بروز واکنش آلرژی می‌شوند.

سایر روش های درمان خانگی آسم آلرژیک کودکان

سایر روش‌های درمان خانگی آسم آلرژیک کودکان شامل این موارد می‌شوند:

  • از روکش‌های ضد حساسیت برای بالش و تشک‌ها استفاده کنید.
  • برای از بین بردن عوامل آلرژی‌زا بهتر است ملافه و روکش و روتختی‌ها را با دمای بالای آب به‌صورت مرتب بشویید.
  • رژیم درمانی و ترک سیگار را رعایت کنید.
  • بهتر است داروی سرفه مصرف نکنید، چراکه این داروها کمکی به بهبود آسم نمی‌کنند و ممکن است عوارض جانبی برایتان داشته باشند.
  • از مصرف داروهای تشدیدکننده آسم مثل آسپرین و ایبوپروفن بدون مشورت پزشک خودداری کنید.
  • مصرف داروهای استنشاقی بدون نسخه پزشک توصیه نمی‌شود، چراکه معمولاً این داروها برای تسکین حملات آسم طولانی‌مدت نیستند. بهتر است فقط داروهای مطابق با نسخه پزشک خودتان را مصرف کنید.
  • بدون مشورت پزشک هیچ روش درمان خانگی آسم با گیاهان دارویی و مکمل‌های غذایی را امتحان نکنید.

تنگی نفس در کرونا به چه علت است؟

تب، سرفه و تنگی نفس از اولین علائم کرونا هستند. در کرونای شدید شاهد بروز علائمی مثل کبودی لب و صورت، اختلال تنفسی یا تنگی نفس، درد یا فشار قفسه سینه و گیجی هستید. ابتلا به کووید ۱۹ عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد که در این میان تنگی نفس از علائم بارز کرونا است و در مرحله حاد و حتی در دوره بهبودی هم ادامه پیدا می‌کند. گاهی ممکن است مدت‌های زیادی طول بکشد.

و اما تنگی نفس کرونا چگونه است؟

تنگی نفس به ‌تنهایی نشانه کرونا نیست، اما اگر همراه تنگی نفس، تب، بدن درد و سرفه هم دارید احتمالاً به کرونا مبتلا شده‌اید. تنگی نفس کرونا احساس سنگینی قفسه سینه است که نفس کشیدن را سخت می‌کند و معمولاً در روزهای چهارم تا دهم پس از ابتلا به کرونا بروز می‌کند. در موارد خفیف، تنگی نفس کرونا کوتاه‌مدت است و با درمان خانگی و داروهای گیاهی برطرف می‌شود، اما در موارد حاد، تنگی نفس کرونا به ذات‌الریه، ARDS یا نارسایی سایر اندام‌های بدن منجر می‌گردد. با توجه به اینکه تنگی نفس کرونا با سایر بیماری‌ها فرق می‌کند بلافاصله پس از مشاهده علائم تنگی نفس به پزشک مراجعه کنید و بدون مشورت با متخصص هرگز سرخود سراغ مصرف داروهای گیاهی و روش‌های خانگی درمان تنگی نفس کرونا نروید.

چگونه تنگی نفس پس از کرونا را درمان کنیم؟

برای درمان تنگی نفس کرونا و بازگشت به فعالیت روزانه پس از بهبودی باید فعالیت‌های جسمی را به ‌تدریج و از فعالیت‌های سبک شروع کنید. چنانچه حین انجام فعالیت‌های جسمی، ضربان قلبتان بالا رفت یا حس تنگی نفس دارید بهتر است دست از حرکت بکشید و استراحت کنید.

  • یکی از راه‌های درمان خانگی تنگی نفس کرونا انجام تمرینات تنفسی است. یک دم بگیرید و برای حالت بازدم، لب‌ها را غنچه کنید انگار که دارید فوت می‌کنید.
  • تنفس شکمی یکی دیگر از تمرینات تنفسی برای درمان تنگی نفس کرونا و درمان خانگی تنگی نفس است. دستتان را روی شکم بگذارید و عمل دم را انجام دهید. شکم پر از هوا می‌شود، تا جایی که می‌توانید هوا را در شکمتان نگه دارید و بعد بازدم کنید.
  • فیزیوتراپی: علاوه بر درمان خانگی تنگی نفس کرونا، فیزیوتراپی برای مبتلایان به نوع حاد کرونا توصیه می‌شوند.
  • برای درمان تنگی نفس کرونا در خانه می‌توانید با توصیه پزشک دارو مصرف کنید.
  • یکی دیگر از روش‌های کاربردی درمان تنگی نفس کرونا در خانه دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی است که اکسیژن خالص در فضای داخل خانه ایجاد می‌کند. اکسیژن بیشتر به ‌تدریج، تنگی نفس را بهبود می‌بخشد.
  • استراحت کافی: پایان یافتن دوره قرنطینه بیماری به منزله بهبود کامل شما نیست! پس بلافاصله شروع به انجام فعالیت‌های بدنی سنگین نکنید.

یادتان باشد که در کنار تمامی این موارد، بهتر است که با مشورت و دریافت مشاوره آنلاین و یا معاینه حضوری با یک پزشک متخصص، بهترین راه را برای درمان مشکل خود پیدا کنید، دکترتو هم در این مسیر همراه شما خواهد بود.

چه داروهای گیاهی برای درمان تنگی نفس کرونا مفید است؟

بخور جوش شیرین، بخور آب، بخور اوکالیپتوس و مصرف دمنوش‌های گیاهی، روش‌های من‌درآوردی درمان خانگی تنگی نفس کرونا هستند که در شبکه‌های اجتماعی دست ‌به ‌دست می‌شوند و ارزش و پایه علمی ندارند. التهاب ریه و تنگی نفس بیماری جدی است که نباید دست کم گرفته شود. نوشیدن دمنوش‌ها و داروهای گیاهی شاید روش کمکی برای درمان گیاهی تنگی نفس در خانه باشد، اما مراقب باشید که آلرژی تنگی نفس، سنگینی قفسه سینه، تنگی نفس کرونا و آسم باهم تفاوت دارند و هرکدام شیوه درمانی خاص خود را می‌طلبند.

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی تنگی نفس کرونا متوسل شدن به طب سنتی است. مصرف گیاهانی مثل گیاه آویشن، میخک، زوفا، رازیانه، دارچین، زردچوبه، زعفران، رزماری و سرخارگل باعث بهبود التهاب مجاری تنفسی در مبتلایان به کرونا و رفع تنگی نفس کرونا می‌شود.

تنگی نفس بعد از کرونا
یکی از عوارض شایع، تنگی نفس بعد از واکسن کرونا است که با درد قفسه سینه، تنگی نفس، تورم یا درد پا همراه است.

تنگی نفس بعد از واکسن کرونا و راه های برطرف کردن آن

یکی از عوارض شایع واکسن کرونا تنگی نفس است که با درد قفسه سینه، تنگی نفس، تورم یا درد پا همراه است. اگر شدت تنگی نفس بعد از واکسن کرونا در شما زیاد باشد بهتر است با مشورت پزشک، سی‌تی ریه انجام دهید. برای درمان خانگی تنگی نفس کرونا می‌توانید از همان شیوه‌های درمان خانگی آسم و سرفه کمک بگیرید. تمرینات تنفس عمیق، تنفس لب غنچه‌ای و بخور گرم با اوکالیپتوس می‌توانند راه برطرف کردن تنگی نفس بعد از واکسن کرونا باشند.

درمان تنگی نفس در خانه چیست؟

برای درمان استرس و تنگی نفس روش‌های دیگری به ‌غیر از مصرف دارو وجود دارند. یکی از روش‌های درمان تنگی نفس کرونا در خانه مصرف قهوه سیاه است که به‌ خاطر داشتن کافئین روی عملکرد ریه‌ها تأثیر مثبتی می‌گذارد. قهوه سیاه به ‌عنوان دارو برای تسکین فوری تنگی نفس و درمان تنگی نفس کرونا از محبوبیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، زنجبیل علاوه بر اینکه برای درمان خانگی آسم کودکان توصیه می‌شود، گزینه مناسبی هم برای درمان گیاهی تنگی نفس بعد از واکسن کرونا است. روش‌هایی هم برای درمان خانگی تنگی نفس هستند که با انجام آن‌ها در خانه می‌توانید تنگی نفس را کنترل کنید. در بالا به دو روش تنفس لب غنچه‌ای و تنفس عمیق اشاره داشتیم که روش اورژانسی تنگی نفس هستند. دیگر روش‌های درمان تنگی نفس در خانه شامل این موارد می‌شوند:

۱. پیدا کردن وضعیت راحت و حمایتی

برای اینکه به آرامش برسید و تنگی نفستان رفع شود باید وضعیت قرارگیری راحتی حین نشستن یا ایستادن پیدا کنید. این روش درمان تنگی نفس در خانه بیشتر برای استرس و تنگی نفس یا تنگی نفس ناشی از فعالیت زیاد توصیه می‌شود:

  • روی صندلی بنشینید و به سمت جلو خم شوید. بهتر است سرتان را روی میز تکیه دهید.
  • به دیوار تکیه بدهید به ‌طوری که کمرتان به دیوار بخورد.
  • در حالت ایستاده دست‌هایتان را روی میز تکیه دهید تا فشاری که به پاها می‌آید کم شود.
  • می‌توانید روی زمین دراز بکشید و زیر دست، زانو و پاهایتان چند بالش بگذارید.

متن انگلیسی:
regular breathing exercises can help reduce asthma symptoms and improve the overall quality of life of people with the condition.
ترجمه متن:
تمرین تنفس منظم می‌تواند به کاهش علائم آسم و بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کند.

به نقل از medicalnewstoday

۲. استفاده از پنکه

وزش باد پنکه دستی به سمت صورت و بینی می‌تواند احساس تنگی نفس را در فرد کم کند، البته این روش درمان تنگی نفس در خانه برای تنگی نفس ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای جواب نمی‌دهد.

۳. بخور گرم

بخور گرم یکی از روش‌های درمان خانگی آسم و سرفه است که به کمک گرما و رطوبت بخار آب، باعث شل شدن ترشحات ریه می‌شود و تنگی نفس را بهتر می‌کند. بخور آب گرم با چند قطره اوکالیپتوس یا روغن نعنا و چند نفس عمیق از گذشته‌ها به ‌عنوان یکی از روش‌های پرکاربرد درمان خانگی آسم و سرفه توصیه شده است که با فرو بردن بخار به داخل ریه‌ها، راه مجاری تنفسی را باز می‌کند.

همین الان بهترین دکتر برای درمان تنگی نفس را پیدا کن!

درمان تنگی نفس عصبی (تنگی نفس ناشی از اعصاب) چیست؟

سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس رابطه تنگاتنگی با هم دارند. شرایط استرس‌زایی که باعث عصبانیت می‌شوند، میزان تنفس را تغییر داده و گاهی باعث تنگی نفس عصبی می‌شوند. سرگیجه، حالت تهوع، سوزن شدن یا بی‌حسی دست و پاها، و احساس توده در گلو از علائم تنگی نفس عصبی هستند. برای درمان تنگی نفس عصبی روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند استرس را کاهش دهند و تنفس را بهتر کنند.

از جمله روش‌های درمان تنگی نفس عصبی عبارت‌اند از:

  • تمرین تنفس عمیق
  • تنفس دیافراگمی
  • خواب در حالت آرام
  • پرهیز از ترس و وحشت.

گاهی تنگی نفس با تپش قلب همراه می‌شود که می‌تواند نشانه وجود بیماری باشد، اما اگر صرفاً حمله آسم و تنگی نفس عصبی باعث بروز تنگی نفس و تپش قلب شود می‌توانید از راهکارهای خانگی برای درمان تنگی نفس و تپش قلب استفاده کنید. حتما می‌خواهید بدانید که برای تنگی نفس عصبی چه بخوریم و چه کار کنیم! از جمله روش‌های مفید درمان تنگی نفس و تپش قلب در خانه عبارتند از:

  • بخور گرفتن با عصاره‌های آرام‌بخش
  • تغییر سبک زندگی
  • نوشیدن دمنوش‌های گیاهی و قهوه
  • تنفس عمیق.

آسم و بارداری و راه های کنترل آسم بارداری

نگرانی درباره تأثیر آسم و داروهای آسم روی جنین همواره دغدغه خانم‌های باردار است. آسم بارداری بیماری شایعی است که در صورتی که کنترل نشود ممکن است عوارض و خطراتی برای مادر و نوزاد داشته باشد. برای کنترل آسم بارداری باید در طول این مدت، ریه‌هایتان زیر نظر پزشک باشد، البته تنگی نفس معمولی در دوران بارداری که اکثر خانم‌ها تجربه می‌کنند با آسم بارداری فرق می‌کند. سعی کنید تماس کمتری با عوامل محرک آسم داشته باشید.

 با تجویز پزشک می‌توانید داروهای بی‌خطر آسم برای دوران بارداری مصرف کنید. عدم کنترل علائم آسم در دوران بارداری عوارض خطرناکی دارد مثل محدودیت رشد جنین، تولد زودرس و لزوم سزارین کردن. فشارخون بالا هم یکی دیگر از عوارض عدم کنترل آسم بارداری است که ممکن است به سایر اندام‌های بدن آسیب بزند، گاهی هم خطر مرگ نوزاد وجود دارد.

درمان آسم در طب سنتی
با وجود داروهای پزشکی می‌توان با کمک برخی از روش‌های طب سنتی نیز آسم را درمان کرد.

کدام دمنوش برای تنگی نفس خوب است؟ (برای تنگی نفس چه بخوریم)

در کنار روش‌های درمان گیاهی تنگی نفس، میوه‌ها و دمنوش‌هایی هم هستند که برای درمان تنگی نفس کرونا مفید هستند که برخی از آن‌ها شامل این موارد می‌شوند:

  • دمنوش پونه
  • دمنوش گلپر
  • دمنوش نعنا
  • شلتوک برنج
  • دمنوش آویشن
  • دمنوش ریحان

ورزش های آسم: چه ورزشی برای درمان آسم و تنگی نفس مفید است؟

ورزش، شرایط جسمی فرد را با کاهش احساس تنگی نفس و سنگینی قفسه سینه، بهتر می‌کند و اثر انقباضی ریه‌ها را کاهش می‌دهد. علائم آسم و تنگی نفس کرونا در بلندمدت با ورزش بهبود پیدا می‌کنند، پس بهتر است آن تصور اشتباه که ورزش باعث تشدید حمله آسم می‌شود را کنار بگذارید. اگر از بیماری آسم یا تنگی نفس بعد از کرونا رنج می‌برید می‌توانید با انجام فعالیت‌ها و تمرینات سبک بدون استرس و تنگی سینه، خس‌خس، سرفه و تنگی قفسه سینه ورزش کنید،

اما چه ورزش‌هایی برای خانگی آسم و درمان تنگی نفس کرونا مفید هستند:

 ورزشی که انتخاب می‌کنید باید با شرایط جسمی و سلامت بدنی‌تان سازگار باشد. ورزش‌های بی‌هوازی مثل پیلاتس از جمله ورزش‌های آسم هستند که استقامت بدن را بالا برده و وضعیت تنفس فرد را بهبود می‌بخشند. یکی از ورزش‌های درمان خانگی آسم و درمان تنگی نفس کرونا پیاده‌روی به ‌صورت دوی آهسته است. شنا هم ورزشی است که قفسه سینه را درگیر می‌کند و ورزش سبکی برای درمان تنگی نفس در خانه است، البته حواستان باشد که کلر موجود در آب استخر ممکن است باعث حمله آسم شود. یکی از روش‌های درمان خانگی آسم و سرفه استفاده از دوچرخه ثابت در خانه است. دوچرخه‌سواری در مسیرهای کوتاه و هموار هم به بهبود قدرت تنفس کمک می‌کند.

اگر به ‌دنبال ورزشی برای درمان تنگی نفس کرونا در خانه هستید، یوگا را به ‌شما پیشنهاد می‌کنیم. تمرینات تنفسی یوگا کمک می‌کند بهتر نفس بکشید.

تمرینات درمانیدرمان خانگیدرمان گیاهی و دارویی
یوگاپنکهداروهایی مانند مونته لوکاست، فکسوفنادین و موارد دیگر
پیاده رویاز بین بردن عوامل آلرژی‌زادمنوش پونه، دمنوش گلپر، دمنوش نعنا، شلتوک برنج، دمنوش آویشن، دمنوش ریحان
شناروکش‌های ضد حساسیت برای بالش و تشک‌هامصرف سرکه انگبین، نخود، انجیر، مویز، و بادام
پیلاتسبخور گرممصرف میوه‌هایی مثل لیموشیرین، خربزه و موز
دوچرخه سواریپیدا کردن وضعیت راحت و حمایتیرژیم درمانی و ترک سیگار
درمان‌های مختلف تنگی نفس و آسم

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

روش‌های درمان خانگی تنگی نفس کرونا و آلرژی تنگی نفس به بهبود و کنترل علائم تنگی نفس کمک می‌کنند. در کنار این روش‌ها باید با مصرف دخانیات خداحافظی کنید و تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض موادی که موجب تشدید آلرژی تنگی نفس می‌شوند خودداری نمایید. محیط‌های آلوده سرشار از گرد و غبار و آلاینده‌ها باعث التهاب مجاری تنفسی، تشدید علائم بیماری آسم و سرفه می‌شوند.

 در کنار پیشگیری، با رعایت رژیم غذایی مناسب و خواب کافی و البته انجام ورزش‌های سبک به ‌راحتی می‌توانید بیماری آسم و آلرژی سرفه خود، یا حتی تنگی نفس بد از کرونا را کنترل و درمان کنید. و در نهایت اینکه در صورت مشاهده علائم شدید تنگی نفس هیچ‌گاه سرخود سراغ درمان گیاهی و خانگی نروید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پیشنهاد ما این است که با دریافت مشاوره آنلاین از دکتر ریه، دکتر آسم و آلرژی، یا دکتر طب سنتی متخصصین و پزشکان ما در دکترتو و یا استفاده از امکان مراجعه حضوری و معاینه، بهترین روش را برای درمان آسم و یا تنگی نفس کرونایی خود انتخاب کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گاهی تنگی نفس ناشی از رفلاکس معده است. در این صورت باید رژیم مناسب اسید معده را رعایت کنید تا تنگی نفس ناشی از معده‌ی رفلکسی برطرف شود.

گاهی به علت نارسایی قلبی و نرسیدن خون به بدن نفس شما تنگ می‌شود که ناشی از عملکرد ناقص قلب است. در مواردی هم اکسیژن به بدن شما نمی‌رسد و به این به علت ناکارآمد بودن ریه و نرسیدن هوا به ریه‌ها است.
علائم تنگی نفس قلبی می‌تواند مشابه ریوی باشد.

آسم یا تنگی نفس بیماری مزمن مجاری تنفسی است که بیمار همیشه با آن زندگی‌ می‌کند. برخی عوامل محرک هستند که باعث حمله آسم می‌شوند. آسم بر خلاف سایر بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، برگشت‌پذیر است و در عین ‌حالی که رفع نمی‌شود، قابل کنترل است. در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما با تشخیص زودهنگام می‌توان راحت‌تر آن را کنترل کرد.

آسم‌های غیرقابل‌کنترل و شدید و تنگی نفس بعد از کرونا که به عفونت و التهاب ریوی شدید ختم می‌شود را نمی‌توان با روش‌های درمان خانگی آسم و سرفه برطرف نمود. گاهی شدت آسم و تنگی نفس به حدی زیاد است که حتی به دوز بالای دارو هم جواب نمی‌دهد، چیزهایی مثل آسم آئوزینوفیلیک. در چنین مواقعی دیگر درمان گیاهی تنگی نفس و درمان تنگی نفس در خانه جواب نمی‌دهد.

درست است که درمان دارویی آسم مزایای زیادی دارد، اما نباید عوارض آن را نادیده بگیریم. مشاهده علائمی مثل افسردگی و آشفتگی، تحریک‌پذیری، حالت تهوع، سرفه و علائم پوستی، برفک دهان، سوزش و خشکی دهان و کبودی پوست برخی از عوارض ناشی از درمان دارویی آسم هستند که برخی را مجاب می‌کنند تا سراغ درمان خانگی آسم بزرگسالان بروند یا از روش‌های درمان خانگی تنگی نفس استفاده کنند. اینجاست که پای درمان تنگی نفس در طب سنتی به ‌میان می‌آید.
درمان تنگی نفس در طب اسلامی حول داروهای طبیعی می‌چرخد. عمل کردن به برخی توصیه‌های درمان تنگی نفس در طب اسلامی و مصرف داروهای طبیعی و رعایت درمان گیاهی تنگی نفس در خانه باعث کاهش علائم آسم می‌شود. روغن اوکالیپتوس یکی از داروهای گیاهی درمان آسم و درمان تنگی نفس در طب اسلامی است که مجاری ورود هوا را منبسط می‌کند.

اگر تنگی نفس به خاطر التهاب ریوی باشد با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توانید التهاب ریه و تنگی نفس را کاهش دهید. در صورتی که از تنگی نفس کرونا و آسم رنج می‌برید، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف مایعات به میزان کافی باعث می‌شود که ترشحات ریه رقیق شوند و راحت‌تر نفس می‌کشید. نوشیدن قهوه پیش از ورزش به خاطر کافئینی که دارد و عضلات دیواره مجاری هوا را ریلکس می‌کند باعث شده تا بهتر نفس بکشید. کلسترول و چربی‌های اشباع‌شده را از غذایتان حذف کنید. بیماران ریوی که از تنگی نفس رنج می‌برند باید کربوهیدرات کمتر و چربی بیشتر مصرف کنند تا ریه‌ها دی‌اکسیدکربن کمتری تولید کنند. از مصرف خوراکی‌های آلرژی‌زا مثل بادام‌زمینی و مغزها اجتناب کنید.

مصرف ویتامین‌های C، E و بتاکاروتن برای عملکرد ریه خوب است. این ویتامین‌ها در سیب به ‌وفور یافت می‌شوند. آنتی‌اکسیدان موجود در سیب باعث سالم ماندن ریه شده و برای تنگی نفس کرونا خوب است. امگا ۳ موجود در گردو این خوراکی جذاب را به یکی از منابع مفید برای رفع التهابات ریوی و کنترل آسم و تنگی نفس کرونا تبدیل کرده است. کلم بروکلی، انواع توت‌ها و زنجبیل هم دیگر خوراکی‌های مفید برای تنگی نفس کرونا هستند.

تنگی نفس شبانه که به آن paroxysmal night dyspnea یا PND می‌گویند حالتی است که فرد پس از چند ساعت خواب با احساس خفگی و تنگی نفس بیدار می‌شود. نارسایی قلبی، بیماری مزمن انسداد ریوی، ذات‌الریه و کرونا از جمله علت تنگی نفس در شب هستند. وقتی احساس تنگی نفس در خواب می‌کنید، بیدار می‌شوید و مجبورید برای باز شدن مسیر هوایی‌تان بنشینید یا سرفه کنید.
حمله تنگی نفس در شب گاهی نیم تا یک‌ ساعت طول می‌کشد و تکرار آن به‌ خاطر ترس از خوابیدن باعث اختلال در خواب یا بی‌خوابی مزمن می‌شود. برای درمان تنگی نفس در خواب باید ابتلا علت بروز این مسئله را پیدا کنید. اینکه علت تنگی نفس در شب، نارسایی قلبی است یا انسداد مزمن ریوی، ذات‌الریه یا کرونا روی درمان تنگی نفس در خواب تأثیر می‌گذارد. علاوه بر داروهای تجویزی، رعایت رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و الکل و استفاده از اکسیژن ازجمله روش‌های درمان تنگی نفس در خواب هستند.

وجود کافئین در قهوه باعث می‌شود که خستگی عضلات مجاری تنفسی کم شود و هوا راحت‌تر وارد ریه شود. در کنار نوشیدن قهوه سیاه، مصرف زنجبیل تازه یا دمنوش زنجبیل هم می‌تواند تنگی نفس کرونا را بهبود ببخشد.

همه تنگی‌ نفس‌ها و حملات آسم نیاز به مراجعه به پزشک ندارند. گاهی تنگی نفس نشانه وجود بیماری جدی است که نباید دست‌کم گرفته شود. در صورت تنگی نفس شدید ناگهانی، احساس درد و گرفتگی در قفسه سینه و حالت تهوع باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان تنگی نفس کرونا

  1. Amin گفت:

    سلام خسته نباشید . آیا مصرف تریاک فایده ای برای آسم داره ؟ مادرم باور داره که کشیدن تریاک برای سرماخوردگی خوبه و برای همین فکر میکنه برای آسم هم خوبه . آیا باید مانعش بشم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در واقع مصرف مداوم تریاک سبب تضعیف سیستم ایمنی فرد می شود و به مرور زمان احتمال ابتلا به آسم، سل و بیماری های ریوی را افزایش می دهد.

  2. Farnaz گفت:

    سلام میگم برای اسم شدید چی توصیه میشع؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      همراه عزیز سلام
      علل و تظاهرات و همینطور درمان آسم برای هر شخص با توجه به شرایطش متفاوت هست، توصیه میکنم برای معاینه و درمان به متخصص داخلی مراجعه کنید.
      بهترین متخصص داخلی