قرص مونته لوکاست چیست؟ نحوه مصرف و عوارض مونته لوکاست یا ایروکاست

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مونته لوکاست ایروکاست از داروهایی است که برای کنترل و پیشگیری علائم آسم و آلرژی کاربرد دارد. این دارو عارضه‌های تنفسی مانند خس‌خس، مشکلات تنفسی، علائم حساسیت فصلی، رینیت آلرژیک،‌ گرفتگی قفسه سینه و برونکواسپاسم کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 16 دقیقه
قرص مونته لوکاست چیست؟ نحوه مصرف و عوارض مونته لوکاست یا ایروکاست

خلاصه این مطلب درباره مونته لوکاست را در این پادکست گوش دهید:

مونته لوکاست (Montelukast) که نوع داخلی آن ایروکاست نامیده می‌شود، نام دارویی است که برای کنترل و جلوگیری از علائم ناشی از آسم مانند خس‌خس سینه و تنگی نفس تجویز می‌گردد. این دارو همچنین ممکن است قبل از ورزش، برای پیشگیری از مشکلات تنفسی هنگام ورزش (برونکواسپاسم) استفاده‌ شود.

قرص مونته لوکاست می‌تواند تعداد دفعات نیاز به استفاده از دستگاه استنشاقی را کاهش دهد. داروی ایروکاست همچنین به تسکین علائم تب یونجه و رینیت آلرژیک (مانند عطسه ، گرفتگی بینی، آبریزش و خارش بینی) کمک‌ می‌کند. این دارو باید به طور منظم استفاده شود تا مؤثر باشد. همچنین اثر آن فوری نیست. بنابراین نمی‌توان برای درمان حملات ناگهانی آسم از آن استفاده‌کرد، بلکه تنها نقش پیشگیرانه دارد.

مونته لوکاست چیست؟

مونته لوکاست دارویی خوراکی است که در سال ۱۹۹۸ مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را کسب کرد. قرص مونته لوکاست در گروهی از داروها قرار دارد که آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین (LTRAs) نامیده‌ می‌شوند. به این معنا که جلوی تأثیر لکوترین را در بدن می‌گیرد. لوکوترین‌ها گروهی از مواد شیمیایی طبیعی هستند که توسط بدن ما تولید می‌شوند و علائم مرتبط با آسم، آلرژی و سایر بیماری‌های التهابی را ایجاد می‌کنند. از جمله این علائم می‌توان به تنگی نفس، خس‌خس سینه، عطسه و آبریزش بینی اشاره‌کرد.

  • نام دارو: مونته لوکاست (مونته لوکاست به انگلیسی Montelukast)
  • نام تجاری: مونته لوکاست، ایروکاست، آسمورال، ملوکاست
  • شکل دارویی: قرص بلعیدنی، قرص جویدنی و گرانول خوراکی
  • رده دارویی: آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین (LTRAs)

اشکال دارویی مونته لوکاست

دارو مونته لوکاست (Montelukast) با نام تجاری Singulair در اشکال مختلف دیده‌می‌شود؛

  • قرص جویدنی مونته لوکاست ۴، ۵ و ۱۰
  • قرص مونته لوکاست سدیم
  • گرانول، ساشه مونته لوکاست
  • پودر و شربت ایروکاست

در جدول زیر، اطلاعات بیشتر درباره هرکدام از اشکال دارویی این قرص قرار گرفته است.

انواع ایروکاستتوضیحات آن
قرص مونته لوکاست سدیممونته لوکاست سدیم در مقادیر ۱۰ میلی‌گرم موجود است و به صورت خوراکی یکبار در روز، معمولا در عصر مصرف می‌شود. قرص‌ها را باید به‌طور کامل با آب بلعید و می‌توان با غذا یا بدون غذا مصرف‌کرد. قرص مونته لوکاست سدیم برای درمان حملات حاد آسم درنظر گرفته‌ نشده‌است و نباید به‌عنوان یک داروی نجات استفاده‌ شود.
قرص جویدنی مونته لوکاستقرص جویدینی مونته‌لوکاست با دو دوز ۴ میلی‌گرم و ۵ میلی‌گرم تولید می‌شود: قرص جویدنی مونته لوکاست ۴ برای کودکان ۲ الی ۵ سال تجویز می‌شود. این قرص صورتی رنگ، خالدار، بیضی شکل، دو طرف محدب، یک طرف ساده و طرف دیگر بصورت برجسته عبارت M4 روی آن نوشته‌ شده‌است.
مونته لوکاست همچنین در پیشگیری از آسم از ۲ سالگی و بالاتر که دلیل عمده آن انقباض برونش ناشی از ورزش است، استفاده‌ می‌شود.
قرص جویدنی مونته لوکاست ۵ میلی‌گرم در درمان آسم به‌عنوان درمان کمکی در بیماران ۶ تا ۱۴ ساله مبتلا به آسم پایدار خفیف تا متوسط که به‌طور کافی با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی کنترل نمی‌شوند، کاربرد دارد.
پودر یا گرانول خوراکی مونته لوکاستپودر مونته لوکاست برای چیه؟ مونته لوکاست خوراکی به‌صورت ساشه دیده‌ می‌شود. هر ساشه گرانول حاوی ۴ میلی‌گرم مونته لوکاست است که رنگ نسبتا سفیدی دارد. گرانول مونته لوکاست در کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله به‌عنوان درمان کمکی بیماران مبتلا به آسم پایدار خفیف تا متوسط که به‌طور کافی با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی کنترل نمی‌شود، کاربرد دارد.
این دارو حتما باید تحت نظارت بزرگسال به کودکان داده‌شود. دوز مصرفی این دارو برای کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله، یک ساشه ۴ میلی‌گرمی گرانول است که باید در شب مصرف‌ شود. بیماران بعد از ۲ تا ۴ هفته پس از شروع درمان باید توسط پزشک ارزیابی شوند و در صورت عدم پاسخ مناسب استفاده از پودر قطع شود. این دارو برای کودکان زیر ۶ ماه توصیه نمی‌شود.
شربت مونته لوکاستشربت Montelukast که بیشتر در کودکان کاربرد دارد، باعث تسهیل تنفس با کاهش تورم در مجاری هوایی و مسدود کردن ماده طبیعی رد آلرژیک می‌شود. به همین دلیل در درمان بیماری‌های تنفسی موثرتر است.
اشکال دارویی منته لوکوست

در وب‌سایت دکترتو می‌توانید به بهترین فوق تخصص ریه و دکتر آسم و آلرژی دسترسی داشته‌باشید و به‌راحتی و با استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین از پزشک مورد نظرتان نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی متخصص آسم و آلرژی دکترتو هم استفاده کنید.

مونته لوکاست برای چیست؟
در برخی موارد از مونته لوکاست برای درمان آسم و آلرژی استفاده می‌ شود.

نحوه مصرف مونته لوکاست ایروکاست چگونه است؟

قرص مونته لوکاست برای چیست؟ قرص ایروکاست به‌صورت قرص بلعیدنی، قرص جویدنی و گرانول خوراکی عرضه می‌شود. این دارو معمولاً یک بار در روز با یا بدون غذا مصرف می‌شود. این دارو نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی ندارد، مگر اینکه پزشکتان اینگونه بگوید.

برای عملکرد صحیح، مونته لوکاست باید هر روز در یک زمان مشخص مصرف شود. حتی اگر  احساس می‌کنید که علائم شما بهتر شده‌اند، باز هم نسبت به مصرف به‌موقع داروی ایروکاست متعهد باشید.

  • بیمارانی که قصد استفاده از گرانول‌های خوراکی داروی مونته لوکاست را دارند، تا‌زمانی‌که آماده مصرف آن نیستند بسته را باز نکنند. در صورت باز کردن و عدم استفاده، آن را دور بریزید.
  • می‌توانید گرانول‌ها را مستقیماً داخل دهان خود یا کودکتان بریزید و ببلعید. همچنین می‌توانید آن را در ۱ قاشق چای‌خوری (۵ میلی‌لیتر) شیر مادر یا شیر خشک به دمای محیط رسیده، حل کنید.
  • گرانول‌های خوراکی را با هیچ مایع دیگری به غیر از شیر خشک یا شیر مادر، مخلوط نکنید.
  • داروی مخلوط شده باید ظرف ۱۵ دقیقه مصرف شود و نباید برای استفاده در آینده ذخیره شود.
  • هنگامی‌که مونته لوکاست برای درمان آسم استفاده‌ می‌شود، باید عصرها مصرف شود. اگر مونته لوکاست برای جلوگیری از مشکلات تنفسی هنگام ورزش استفاده‌می‌شود، باید حداقل ۲ ساعت قبل از ورزش مصرف‌شود.
  • زمانی‌که مونته لوکاست برای درمان رینیت آلرژیک استفاده‌می‌شود، هر زمان از روز می‌توان آن را مصرف‌کرد.
  • مونته‌لوکاست معمولاً هر شب یکبار، با یا بدون غذا مصرف‌ می‌شود.
  • برای انقباض برونش ناشی از ورزش، حداقل ۲ ساعت قبل از ورزش یک دوز واحد مصرف کنید و حداقل تا ۲۴ ساعت دوز دیگر مصرف نکنید.
  • قرص معمولی را به‌طور کامل با یک لیوان آب ببلعید.
  • قبل از قورت دادن قرص جویدنی باید آن را بجوید.
  • اگر از داروهای استروئیدی خوراکی نیز استفاده‌می‌کنید، نباید مصرف آن را به‌طور ناگهانی قطع‌کنید.
  • بدون نظر پزشک خود دوز مصرفی خود را تغییر ندهید.

می‌دونی چطوری از داروی مونته لوکاست استفاده کنی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر!

اگر یک دوز داروی مونته لوکاست فراموش شود، چه کنیم؟

اگر دوز این دارو را فراموش‌کردید، دوز فراموش‌شده را حذف کرده و به برنامه معمول خود بازگردید. هرگز دوزها را دو برابر نکنید. به عبارت دیگر، اگر از این دارو، یکبار در روز به‌طور منظم استفاده‌می‌کنید، یا اگر در ۲۴ ساعت گذشته یک دوز از آن را مصرف‌کرده‌اید، دیگر نیاز نیست یک دوز اضافی مصرف‌ کنید.

نگهداری مونته لوکاست چگونه است؟

در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود و تا‌ زمانی‌که آماده استفاده از دارو نشده‌اید، بسته گرانول خوراکی را باز نکنید.

اینفوگرافی مونته لوکاست
داروی مونته لوکاست چیست؟

دوز مصرفی مونته لوکاست چگونه است؟

دوز مصرفی مونته لوکاست برای بیماران با شرایط سنی و وضعیت پزشکی مختلف، متفاوت خواهد بود. در مورد تعداد دوزهای روزانه، زمان مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو، باید کاملاً بر اساس دستور پزشک عمل کنید. همچنین یادتان باشد که قرص‌هایی با دوزهای مختلف در بازار موجود است.

شما باید دقیقاً همان دوزی را تهیه و مصرف کنید که پزشک دستور داده‌است. دوز دارو در این قرص‌ها متفاوت است و قدرت متفاوتی دارند. شما نمی‌توانید قرص‌هایی با قدرت متفاوت را به جای هم استفاده‌کنید. اگر پزشک دستور داده‌است که دو دوز ایروکاست ۵ میلی‌گرم استفاده کنید، شما اجازه ندارید یک دوز ایروکاست ۱۰ مصرف‌کنید.

در جدول زیر به دوز مصرفی مونته لوکاست در شرایط مختلف اشاره شده‌است. یادتان باشد که به دلیل عوارض جانبی زیاد این دارو، بدون مشورت با پزشک، اجازه مصرف آن را ندارید.

علت تجویزقرص بلعیدنیقرص جویدنیگرانول خوراکی
برای درمان و پیشگیری از آسمبزرگسالان و کودکان ۱۵ سال به بالا – ۱۰ میلی‌گرم یک‌بار در روز در عصر. کودکان زیر ۱۵ سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.کودکان ۶ تا ۱۴ سال – ۵ میلی‌گرم یک‌بار در روز در عصر. کودکان ۲ تا ۵ سال – ۴ میلی‌گرم یک‌بار در روز عصر. کودکان زیر ۲ سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.کودکان ۲ تا ۵ سال – ۴ میلی‌گرم (یک بسته) یک‌بار در روز در عصر. کودکان ۱۲ تا ۲۳ ماهه – ۴ میلی‌گرم (یک بسته) یک‌بار در روز عصر. کودکان زیر ۱۲ ماه – استفاده و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.
برای پیشگیری از انقباض برونش ناشی از ورزشکودکان و بزرگسالان ۱۵ سال به بالا – ۱۰ میلی‌گرم حداقل ۲ ساعت قبل از ورزش. دوز دوم را ظرف ۲۴ ساعت از دوز معمول خود مصرف‌نکنید. کودکان زیر ۱۵ سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.کودکان۶ تا ۱۴ سال – ۵ میلی‌گرم حداقل ۲ ساعت قبل از ورزش. دوز دوم را ظرف ۲۴ ساعت از دوز معمول خود مصرف نکنید. کودکان زیر ۶ سال – میزان مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود. 
برای رینیت آلرژیک دائمیبزرگسالان ۱۵ سال به بالا – ۱۰ میلی‌گرم یک‌بار در روز در عصر. کودکان زیر ۱۵ سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.کودکان ۶ تا ۱۴سال – ۵ میلی‌گرم یکبار در روز در عصر. کودکان ۲ تا ۵ سال – ۴ میلی‌گرم یکبار در روز عصر. کودکان زیر ۲ سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.کودکان ۲ تا ۵ سال – ۴ میلی‌گرم (یک بسته) یکبار در روز در عصر. کودکان ۶ ماه تا ۲۳ ماه – ۴ میلی‌گرم (یک بسته) یکبار در روز عصر. کودکان زیر ۶ ماه – استفاده و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.
برای رینیت آلرژیک فصلیافراد ۱۵ سال به بالا – ‍۱۰ میلی‌گرم یکبار در روز ، صبح یا عصر مصرف‌می‌شود. کودکان زیر ۱۵ سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.کودکان ۶ تا ۱۴ سال – ۵ میلی‌گرم یکبار در روز، صبح یا عصر مصرف‌می‌شود. کودکان ۲ تا ۵ سال – ۴ میلی‌گرم یکبار در روز، صبح یا عصر مصرف‌ می‌شود. کودکان زیر ۲ سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.کودکان ۲ تا ۵ سال – ۴ میلی‌گرم (یک بسته) یکبار در روز، صبح یا عصر مصرف می‌شود. کودکان زیر ۲ سال – مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.
دوز مصرفی مونته لوکاست

موارد مصرف قرص مونته لوکاست چیست؟

این دارو فقط با نسخه پزشک، قابل تهیه است. این دارو در ایران با نام‌های ایروکاست، آسمورال و ملوکاست توسط شرکت‌های دارویی مختلف، تولید می‌شود. یادتان باشد که داروی ایروکاست عوارض جانبی زیادی دارد؛ بنابراین شما نباید بدون مجوز پزشک، آن را مصرف کنید. همچنین اثر آن فوری نیست.

پس برای درمان حملات آسم یا تنگی مجاری تنفسی بعد از ورزش مناسب نیست. اما می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته‌باشد. اگر از مونته لوکاست برای درمان علائم خود استفاده‌می‌کنید، مصرف هیچ‌یک از داروهای خود را متوقف نکنید یا دوز هیچ‌کدام از داروهای خود را تغییر ندهید، مگر اینکه متخصص ریه دستور دهد.

متن انگلیسی: «Montelukast may be used on a daily basis for the maintenance treatment of asthma or allergic rhinitis. It will not relieve an acute asthma attack and some people may experience unwanted neuropsychiatric effects.»
ترجمه فارسی: «Montelukast ممکن است به صورت روزانه برای درمان نگهدارنده آسم یا رینیت آلرژیک استفاده شود اما حمله حاد آسم را تسکین نمی‌دهد و برخی از افراد ممکن است اثرات عصبی – روانی ناخواسته‌ای را تجربه کنند.»

به نقل از سایت drugs
مونته لوکاست چه دارویی است؟

قرص مونته لوکاست برای کودکان برای چیست؟

قرص مونته لوکاست برای اطفال توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) جهت درمان آسم و آلرژی‌های فصلی تایید شده‌است. این دارو در چندین شکل مختلف از جمله قرص، قرص جویدنی و گرانول خوراکی برای کودکان موجود است.

قبل از شروع قرص مونته لوکاست، مهم است که در صورت داشتن هر گونه آلرژی، بیماری کبدی یا سابقه مشکلات روانی با پزشک فرزندتان صحبت کنید. چون مونته لوکاست ممکن است عوارض جانبی خاصی مانند سردرد، ناراحتی معده، خستگی و سرگیجه ایجاد کند. در موارد نادر، مونته لوکاست (ایروکاست) با رویدادهای عصبی روانپزشکی جدی مانند بی‌قراری، پرخاشگری، توهم و افکار خودکشی همراه بوده‌است.

مهم است که دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط پزشک را برای مصرف قرص و پودر مونته لوکاست برای اطفال دنبال کنید و از عوارض جانبی احتمالی و تداخلات دارویی آگاه باشید.

اروکاست یا مونته لوکاست برای درمان سرفه کاربرد دارد.
اروکاست یا مونته لوکاست برای درمان سرفه کاربرد دارد.

۱. قرص مونته لوکاست برای کرونا

محققان در بررسی‌های خود برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از داروی مونته‌ لوکاست استفاده کردند و دریافتند این دارو می‌تواند از احتمال وخیم شدن بیماری کرونا و خلط گلو بکاهد. خلط چسبناک گلو نشانه چیست؟ در افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند در مواردی خلط گلو گزارش شده است.

به همین دلیل برخی از پزشکان چه در ایران و چه در خارج از ایران، در موارد درگیری ریه در کرونا این دارو را تجویز می‌کنند. با‌این‌حال برای اینکه ارتباط بین ایروکاست و کرونا و میزان اثربخشی این دارو در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اثبات شود، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

قرص فکسوفنادین نیز برای کرونا کاربرد دارد. فکسوفنادین برای چیست؟ فکسوفنادین مانند مونته لوکاست فعالیت ضد ویروسی دارد و بهبودی بیماری را سرعت می‌بخشد.

۲. قرص مونته لوکاست برای سرماخوردگی

در صورتیکه فرد با برونکواسپاسم و خس‌خس شدید سرماخوردگی مواجه شود و یا رینیت آلرژیک داشته‌باشید (در مواردی از این دارو به عنوان قویترین قرص ضد حساسیت فصلی یاد می‌شود)، قرص مونته لوکاست می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اما تجویز این دارو تنها می‌تواند توسط متخصص انجام شود.

۳. مونته لوکاست برای سرفه

طی یک تحقیق صورت گرفته بر روی ۱۸۷ کودک مبتلا به آسم، در گروهی که از دارو مونته‌لوکاست استفاده می‌کردند، ۱۷.۳٪ کاهش سرفه، ۵.۴٪ کاهش در از خواب پریدن و ۶% افزایش در انجام فعالیت‌های روزمره وجود داشت.

مونته لوکاست برای جلوگیری از خس خس سینه، مشکل در تنفس، گرفتگی قفسه سینه، درمان سرفه خشک و سرفه ناشی از آسم در بزرگسالان و کودکان ۱۲ ماهه و بالاتر استفاده‌ می‌شود. Montelukast همچنین برای جلوگیری از اسپاسم برونش (مشکلات تنفسی) در حین ورزش در بزرگسالان و کودکان ۶ سال و بالاتر کاربرد دارد.

۴. مونته لوکاست برای التهاب ریه

شواهد اخیر نشان‌می‌دهد که قرص مونته لوکاست ممکن است حمله آسم و دفعات خس خس سینه پس از التهاب ریه را بدون ایجاد عوارض جانبی قابل توجه کاهش دهد، اما تاثیری بر کاهش بروز خس خس مکرر، روزهای بدون علامت، یا استفاده مرتبط از کورتیکواستروئید در بیماران پس از التهاب ریه ندارد.

۵. مونته لوکاست و کهیر

مونتلوکاست گاهی اوقات به افراد بدون آسم برای درمان کهیر که برای مدت طولانی (بیش از ۶ هفته) باقی‌ می‌ماند، تجویز می‌شود.

۶. قرص ایروکاست مونته لوکاست برای گوش

جالب است بدانید که مونته لوکاست برای درد، قرمزی و تورم گوش هم کاربرد دارد و می‌توان از آن برای بهبودی این علائم استفاده‌ کرد.

می‌دونی بهترین و موثرترین روش درمان آسم چیه؟

قرص مونته لوکاست برای چی خوب است؟

داروی مونته لوکاست ممکن است برای پیشگیری (نه درمان) برخی از مشکلات زیر تجویز شود:

  • خس خس سینه
  • مشکلات تنفسی
  • گرفتگی قفسه سینه
  • سرفه ناشی از آسم در بزرگسالان و کودکان ۱۲ ماهه به بالا
  • برونکواسپاسم (مشکلات تنفسی) در حین ورزش در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال
  • علائم حساسیت فصلی
  • علائم رینیت آلرژیک (شرایطی که با عطسه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی یا خارش بینی همراه است) در بزرگسالان و کودکان ۲ سال به بالا .
  • علائم رینیت آلرژیک دائمی (که در تمام طول سال رخ‌می‌دهد) در بزرگسالان و کودکان ۶ ماه به بالا.

به این نکته توجه‌کنید که این دارو فقط در بزرگسالان و کودکانی که امکان درمان آن‌ها با داروهای دیگر وجود ندارد، استفاده‌ می‌شود.

برای درمان و پیشگیری از آسم از اسپری مونته لوکاست استفاده می‌ شود.
برای درمان و پیشگیری از آسم از اسپری مونته لوکاست استفاده می‌ شود.

مونته لوکاست ۱۰ برای چیست؟

دوز توصیه شده برای افراد بالای ۱۵ سال مبتلا به آسم یا آسم و رینیت آلرژیک فصلی بصورت همزمان، روزانه یک قرص مونته لوکاست ۱۰ میلی‌گرمی است که توصیه می‌شود در شب مصرف شود.

اثر درمانی این قرص در عرض ۱ روز رخ می‌دهد. این قرص را می‌توان با و بدون غذا مصرف کرد. به بیماران توصیه می‌شود که چه در زمان کنترل بیماری و چه در زمان تشدید بیماری روزانه این قرص را مصرف کنند و بدون مشورت با پزشک خود نسبت به قطع این دارو اقدام نکنند. این قرص نباید بصورت همزمان با داروهایی که حاوی لوکاست هستند، مصرف شود.

میزان دوز مصرفی برای افراد بالای ۱۵ سال ثابت است (روزانه یک قرص ۱۰ میلی‌گرمی) و نیاز به تنظیم دوز برای گروه‌های سنی مختلف نیست. دوز مصرفی در آقایان و خانم‌ها یکسان است.

قرص مونته لوکاست ۵ برای چیست؟

همانطور که بالاتر ذکر شد، مصرف این قرص برای کودکان بین ۶ تا ۱۴ سال است. اثر درمانی این قرص در عرض ۱ روز رخ می‌دهد. این قرص را قبل از بلعیدن به‌طور کامل بجویید. اگر همراه با غذا مصرف می‌شود بهتر است ۱ تا ۲ ساعت قبل از غذا خوردن استفاده‌شود. این دارو برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست. برای کودکان زیر ۶ سال قرص مونته‌لوکاست جویدنی ۴ میلی‌گرم یا پودر مونته‌لوکاست ۴ یا پودر مونته لوکاست ۵ توصیه‌ می‌شود.

عوارض قرص مونته لوکاست چیست؟

هر دارویی علاوه‌بر اثرات مثبتی که دارد، ممکن است عوارض ناخواسته‌ای به همراه داشته‌باشد. داروی ایروکاست هم از این قاعده مستثنا نیست. برخی از افراد ممکن است دچار هیچ‌یک از این عوارض نشوند، برخی دیگر ممکن است یک یا تعدادی از موارد زیر را تجربه کنند:

  • بدن درد
  • سرفه
  • مشکلات تنفسی
  • خشکی یا درد گلو
  • تب
  • سردرد
  • از دست‌دادن صدا
  • درد یا حساسیت در اطراف چشم و استخوان گونه
  • درد، قرمزی یا تورم در گوش
  • دل درد
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • حساس و متورم شدن غدد گردن
  • مشکل در بلع
  • خستگی یا ضعف غیرمعمول
  • تغییر صدا
  • خون دماغ شدن
  • احساس کسالت عمومی
  • درد مفاصل
  • تعریق
  • وجود چرک در ادرار
  • تحریک‌پذیری و اضطراب
  • تمایل به خودکشی
  • سردرگمی در مورد هویت، مکان و زمان
  • یبوست
  • تپش قلب یا نامنظم‌شدن ضربان قلب
  • قرمزی پوست، کهیر یا جوش
  • سوء‌هاضمه
  • خارش، پف یا تورم پلک‌ها یا اطراف چشم، صورت، لب‌ها یا زبان
  • بی‌اشتهایی
  • درد در معده، پهلو یا شکم که احتمالا به سمت پشت ادامه‌می‎‌یابد.
  • لرزش دست‌ها یا پاها
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات خواب
  • بوی نامطبوع تنفس
  • استفراغ خونی
  • زردی چشم یا پوست

برخی از این عوارض جانبی نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان و همزمان با سازگاری بدن شما با دارو، از‌ بین‌ بروند. اما برخی از آنها هم بسیار جدی هستند و نیاز به قطع دارو و دریافت مراقبت پزشکی دارند. علاوه‌بر این موارد، در صورت مشاهده هر علامت جدیدی، حتما با پزشک خود مشورت‌کنید. در سایت و اپلیکیشن دکترتو می‌توانید از بهترین دکتر آسم و آلرژی در سراسر کشور، نوبت دریافت کنید.

عوارض قطع ناگهانی مونته لوکاست

معمولا توقف ناگهانی مصرف مونته‌لوکاست عوارض خاصی ندارد. هیچ‌گونه مستنداتی برای بدتر شدن بیماری آسم بعد از قطع ناگهانی این دارو ثبت نشده‌است. در موارد نادر قطع ناگهانی این دارو، موجب تغییرات شدید خلق‌وخوی و رفتاری در بیماران شده‌است. توصیه‌ می‌شود که بدون مشورت با دکتر خود اقدام به تغییر دوز مصرفی یا قطع کردن کامل این دارو نکنید.

در صورت داشتن بیماری‌های کبدی هم، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر به عوارض این دارو دچار شدید، با یک دکتر آسم و آلرژی مشورت کنید. شاید نیاز به تغییر داروی شما باشد.

موارد احتیاط داروی مونته لوکاست چیست؟

در تصمیم‌گیری برای استفاده از داروی ایروکاست، باید خطرات مصرف دارو را در مقایسه با فایده‌ای که دارد، در نظر گرفت. این تصمیمی است که شما و پزشکتان با هم خواهید گرفت.

اگر خودتان یا فرزندتان قرار است برای مدت طولانی از این دارو استفاده‌کنید، بسیار مهم است که به‌صورت منظم توسط پزشک ویزیت شوید. این به پزشک شما اجازه می‌دهد تا ببیند آیا دارو به‌درستی کار می‌کند، آیا عوارض ناخواسته‌ای برای شما ایجاد کرده‌است و آیا نیاز است که دوز دارو را تغییر دهد یا خیر.

قرص مونته لوکاست ممکن است هنگام مصرف یا پس از قطع درمان، تغییرات جدی در سلامت روان ایجاد کند. در صورت داشتن سابقه هر نوع بیماری روانی به پزشک خود اطلاع دهید. بااین‌حال، باید بدانید که حتی اگر در گذشته هیچ‌گونه مشکل روانی نداشته‌اید هم ممکن است تغییراتی در سلامت و رفتار روانی شما ایجاد شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و مصرف مونته لوکاست را متوقف کنید:

  • تحریک‌پذیری
  • رفتار پرخاشگرانه
  • اضطراب
  • مشکل در توجه
  • از‌دست‌دادن حافظه یا فراموشی
  • گیجی
  • رویاهای غیرمعمول
  • توهم (دیدن چیزها یا شنیدن صدا وجود ندارد)
  • تکرار افکاری که نمی‌توانید آنها را کنترل کنید
  • افسردگی
  • مشکل در خوابیدن یا خواب ماندن
  • بی‌قراری
  • راه‌رفتن در خواب
  • افکار یا اقدامات خودکشی
  • لرزش غیرقابل‌کنترل قسمتی از بدن.

در نهایت به این نکات توجه‌کنید:

  • دارو را دور از دسترس اطفال نگه‌دارید.
  • داروهای تاریخ انقضا‌گذشته را دور بیندازید.
  • دارو را در یک ظرف بسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید.
  • یخ‌زدگی دارو باعث تغییر ماهیت دارو می‌شود.
  • قرص‌های جویدنی، گرانول‌های خوراکی و قرص‌های بلعیدنی را در بسته یا ظرف اصلی خود نگهداری کنید.

منع مصرف ایروکاست مونته لوکاست

باتوجه به اینکه مصرف داروی ایروکاست در افراد مختلف عوارض متفاوتی ایجاد می‌کند، اگر در شرایط زیر قرار دارید حتما با پزشک عمومی یا دکتر آسم و آلرژی مشورت کنید. همچنین در شرایط زیر هم ممکن است نیاز باشد که مصرف مونته لوکاست را قطع کنید:

  • اگر علائم شما یا فرزندتان، پس از مصرف داروی ایرکاست هیچ‌گونه بهبودی نیابد یا اگر علائمتان بدتر از قبل شود.
  • اگر بعد از مصرف دارو، متوجه شده‌اید که اسپری تنفسی شما به اندازه قبل مؤثر نیست. یا اگر نیاز باشد که بیشتر از قبل از آن استفاده‌کنید.  
  • اگر مونته لوکاست ممکن است باعث تحریک و آشفتگی شما شود و رفتارهای غیرطبیعی در شما ایجاد کند. داروی ایروکاست همچنین ممکن است باعث شود برخی افراد، افکار و تمایلات خودکشی داشته‌باشند یا احساس افسردگی کنند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مصرف دارو را قطع کنید و با پزشکتان مشورت کنید.
  • مشکلات خواب، عصبی شدن، بی‌قراری، رفتار خشونت‌آمیز یا ترس نیز، همگی علائم هشداردهنده هستند.
  • این دارو ممکن است گروهی از گلبول‌های سفید خون (ائوزینوفیل) را افزایش دهد و ممکن است باعث سندرم چورگ استراوس (نوعی بیماری عروق خونی) شود. این معمولا در بیمارانی رخ می‌دهد که آسم دارند یا آنهایی که از داروهای استروئیدی خوراکی استفاده‌ می‌کنند و در حال حاضر مصرف آن را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند. در صورت احساس سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی در بازوها یا پاها، علائم شبیه آنفولانزا، بثورات یا درد یا تورم سینوس‌ها، فوراً با پزشک خود مشورت‌ کنید.

متن انگلیسی: «Montelukast is contraindicated in patients with a history of hypersensitivity to the drug or its components.»
ترجمه فارسی: «مونته لوکاست در بیمارانی که سابقه حساسیت به این دارو یا اجزای آن را دارند، منع مصرف دارد.»

سایت ncbi.nlm

۱. مونته لوکاست در مبتلایان به آلرژی

در صورت بروز هرگونه واکنش غیرمعمول یا آلرژیک به این دارو یا داروهای دیگر، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در صورت داشتن انواع دیگر حساسیت‌ها مانند حساسیت به غذاها، رنگ‌ها، مواد نگه‌دارنده یا حیوانات، به متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود اطلاع دهید. برای محصولات بدون نسخه، برچسب یا مواد تشکیل‌دهنده بسته را با دقت بخوانید.

۲. مونته لوکاست در اطفال

مطالعات انجام‌شده تا به امروز مشکلات خاصی را بعد از مصرف ایروکاست در کودکان نشان نداده‌است؛ بنابراین نمی‌توان مفید بودن مونته لوکاست را در کودکان بالای ۱ سال مبتلا به آسم، کودکان ۶ سال به بالا با انقباض برونش ناشی از ورزش، کودکان ۲ سال به بالا با رینیت آلرژیک فصلی، یا کودکان ۶ ماه به بالا با رینیت آلرژیک دائمی، نادیده‌گرفت. ایمنی و اثربخشی در کودکان زیر این گروه‌های سنی، هنوز اثبات نشده‌است.

همانطور که بالاتر گفته‌شد، قرص جویدنی مونته لوکاست ۴ میلی‌گرم برای کودکان ۲ تا ۵ ساله استفاده‌ می‌شود. قرص مونته لوکاست جویدنی ۵ میلی‌گرم برای کودکان ۶ تا ۱۴ ساله و پودر لوکاست ۴ میلی‌گرم برای کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله کاربرد دارد.

ایروکاست برای درمان موارد زیر در اطفال تجویز می‌شود:

  • آسم
  • آلرژی
  • بیماری‌های التهابی

۳. مونته لوکاست در سالمندان

مطالعات انجام‌شده تا به امروز، مشکلات خاصی را بعد از مصرف داروی مونته لوکاست در سالمندان نشان نداده‌است. برعکس، مزایای مصرف داروی ایروکاست در برخی سالمندان بیشتر از عوارض آن است. با‌این‌حال، بیماران مسن نسبت به افراد جوان‌تر نسبت به اثرات این دارو حساس‌تر هستند.

۴. مونته لوکاست در دوران بارداری شیردهی

در حال حاضر مطالعات کافی برای تعیین خطر شیردهی در زمان مصرف داروی ایروکاست انجام نشده‌ است. مطالعات در مورد مصرف آن در دوران بارداری هم کافی نیست. بنابراین، قبل از مصرف ایروکاست در شیردهی و بارداری، مخصوصا اگر از مکمل یا مولتی ویتامین استفاده می‌کنید، با پزشک مشورت کنید. بهتر است بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بارداری را هم بدانید تا با مصرف ایروکاست تداخل پیدا نکند.

قبل از مصرف ایروکاست در شیردهی و بارداری با پزشک مشورت کنید.
قبل از مصرف ایروکاست در شیردهی و بارداری با پزشک مشورت کنید.

داروی مونته لوکاست با کدام داروها تداخل دارد؟

لازم است که قبل از شروع مصرف قرص ایروکاست، به پزشک و داروساز خود بگویید که در حال حاضر چه داروهایی مصرف‌می‌کنید یا قصد مصرف آن را دارید. این حتی شامل ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی هم می‌شود.

استفاده همزمان از داروی ایروکاست با هر یک از داروهای زیر معمولاً توصیه‌ نمی‌شود:

  • داسابوویر (Dasabuvir)
  • لفلونومید (Leflunomide)
  • پیکسانترون (Pixantrone)
  • تری فلونومید (Teriflunomide)
  • داروی فنازوپریدین

استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر هم ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی خاصی شود:

  • جمفیبروزیل (Gemfibrozil)
  • پردنیزولون (Prednisone)

اما ممکن است در برخی موارد، شما نیاز به مصرف این داروها در کنار هم، داشته‌باشید. در این شرایط، ممکن است پزشک دوز یا تعداد استفاده از داروها را تغییر دهد؛ بنابراین یادتان باشد که در مورد کلیه داروهای مصرفی خود با پزشکتان مشورت کنید.

غیر از داروها، موارد دیگری هم هستند که ممکن است روی اثربخشی این دارو تأثیر داشته‌باشند. آب گریپ‌فروت، الکل و دخانیات در این گروه قرار دارند. همچنین در صورت داشتن هر یک از شرایط پزشکی زیر، حتماً به پزشک اطلاع دهید:

  • حساسیت به آسپرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل سلکوکسیب، ایبوپروفن و ناپروکسن.
  • بیماران دچار حمله آسم حاد.
  • مبتلا بودن به افسردگی و دیگر مشکلات روانی یا داشتن سابقه ابتلا.
  • مبتلا بودن به عارضه ژنتیکی فنیل کتونوریا (PKU). قرص‌های جویدنی حاوی آسپارتام می‌توانند این وضعیت را بدتر کند.

اطلاعات دارویی مونته لوکاست

در جدول زیر به‌طور خلاصه توضیحات لازم این دارو را آورده‌ایم.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
 قرص جویدنی مونتکس ۵ میلی‌گرمسردردوارفارین
مونتکس ۱۰ میلی‌گرمخستگیفنوباربیتال
قرص جویدنی لوکاستد ۵ میلی‌گرمسرگیجهریفامپین
آسمونت ۱۰ میلی‌گرمناراحتی معدهآسپرین
قرص ملوکاست ۱۰ میلی‌گرماسهالشربت آزیترومایسین کودکان
ایروکاست ۱۰ میلی‌گرمبثورات پوستیتئوفیلین
قرص آسمورال ۱۰ میلی‌گرمسرفهاریترومایسین
سینگولر (سینگولار) ۱۰ میلی‌گرمتبقرص لاغری جی سی
قرص روکشدار اکتولوکاست ۱۰ میلی‌گرمخشکی دهانهیستامین
اطلاعات دارویی مونته لوکاست

مکانیسم اثر قرص مونته لوکاست ۱۰ و دوزهای دیگر آن

مکانیسم اثر داروی مونته لوکاست به این صورت است که جلوی عملکرد لکوترین را می‌گیرد. این دارو از انواع داروهای ضدحساسیت است و درنتیجه می‌توان از این دارو برای جلوگیری از حملات آسم در بزرگسالان و کودکان بالای ۲ سال استفاده کرد.

مونته لوکاست همچنین برای جلوگیری از تنگ شدن مجاری هوایی در اثر ورزش در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال تجویز می‌شود. همچنین می‌توان این دارو را برای درمان علائم حساسیت فصلی یا سایر حساسیت ها یا آلرژی، در بزرگسالان و کودکان بالای ۲ سال استفاده‌کرد. البته به‌شرطی که سایر روش‌های درمانی در آنها مؤثر نبوده باشد.

این دارو با مسدود کردن برخی از مواد طبیعی (لوکوترین‌ها) که ممکن است باعث ایجاد یا تشدید آسم و آلرژی شوند، اثر خود را اعمال می‌کند. درواقع داروی ایروکاست باعث کاهش تورم (التهاب) در مجاری تنفسی می‌شود و از این طریق به بهبود تنفس کمک می‌کند. همین تأثیر باعث ایجاد این ایده شده‌است که از داروی مونته لوکاست برای کرونا هم استفاده شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مونته لوکاست داروی کم‌عارضه‌ای نیست و مصرف آن فقط و فقط با تجویز پزشک باید انجام شود. مونته لوکاست یا ایروکاست از جمله داروهایی است که در صورت صلاحدید پزشک ممکن است برای درمان کرونا هم استفاده‌شود. از‌این‌رو از استفاده از این دارو به صورت خودسرانه در موارد ابتلای خفیف یا متوسط به کرونا بدون تجویز پزشک جداً حودداری کنید. از آنجا که این دارو برای مشکلات تنفسی و آلرژیک تجویز می‌شود، این دارو باید توسط فوق تخصص ریه یا فوق تخصص آسم و آلرژی تجویز شود.

در وب‌سایت دکترتو می‌توانید به دکتر متخصص ریه و متخصص آلرژی دسترسی داشته‌باشید و به‌راحتی و با استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین از پزشک مورد نظرتان نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی دکتر آسم و آلرژی آنلاین یا دکتر ریه آنلاین و دکتر مشاوره دارویی آنلاین دکترتو هم استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قرص جویدنی مونته لوکست ۵ میلی‌گرمی یک آنتاگونیست گیرنده لکوترین است و آن‌ها را مسدود می‌کند. لوکوترین باعث باریک شدن و تورم راه هوایی در ریه می‌شود. این دارو با مسدود کردن لکوترین، علائم آسم را بهبود می‌بخشد و به کنترل آن کمک می‌کند.

خیر اگرچه داروی ایروکاست در ایران تولید‌ می‌شود، اما تحت پوشش بیمه نیست.

خیر این دارو برای برطرف‌کردن التهاب ریه در بیماران مبتلا به آسم و آلرژی و سایر بیماری‌های مرتبط با التهاب ریه تجویز می‌شود. گاهی ممکن است پزشک برای افراد دچار سرماخوردگی که دچار درگیری ریوی شده‌اند هم این دارو را تجویز کند. تصمیم‌گیری در این مورد برعهده پزشک شما است.

خیر داروی ایروکاست باعث چاقی نمی‌شود.

گرانول مونته‌لوکاست در کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله به‌عنوان درمان کمکی بیماران مبتلا به آسم پایدار خفیف تا متوسط که به‌طور کافی با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی کنترل نمی‌شود، کاربرد دارد.
تفاوت اصلی گرانول خوراکی مونته لوکاست و قرص مونته لوکاست، در نحوه مصرف آن است. گرانول‌های خوراکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با مقدار کمی غذای کودک یا سس سیب مخلوط شده و از طریق دهان مصرف می‌شوند و به دو شکل هستند: ۴ میلی‌گرم برای کودکان ۶ تا ۲۳ ماهه و ۵ میلی‌گرم برای کودکان ۲ تا ۵ سال. معمولا گرانول‌های خوراکی مونته لوکاست یا ایروکاست را می‌توان یکبار در شب مصرف‌ کرد.

ستیریزین و مونته لوکاست در مدیریت رینیت آلرژیک چند ساله بدون عوارض جانبی قابل‌توجهی مفید هستند. ستیریزین در کنترل انسداد بینی، عطسه و قرمزی چشم نسبت‌ به مونته لوکاست موثرتر است. همچنین هیچ تداخلی بین این دو دارو مشاهده نشده‌است.

توصیه‌ می‌شود حداقل ۱ تا ۲ ساعت قبل از خوردن غذا مصرف شود.

خیر، ایروکاست یا همان مونته لوکاست حاوی کورتیکواستروئید نیست. این یک آنتاگونیست گیرنده لکوترین است که با مسدود کردن فعالیت لکوترین‌ها (مواد شیمیایی موجود در بدن که باعث التهاب و باریک شدن راه‌های هوایی می‌شوند)، عمل‌می‌کند.

مونتلوکاست برای جلوگیری از علائم آسم استفاده‌ می‌شود. معمولاً زمانی که آسم خفیف است، می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند. همچنین می‌تواند به افراد مبتلا به آسم که هنگام ورزش مشکل تنفسی دارند (آسم ناشی از ورزش) و آلرژی‌های فصلی مانند عطسه، خارش و گرفتگی یا آبریزش بینی (رینیت آلرژیک) کمک‌کند.
مونته‌لوکاست گاهی اوقات به افراد بدون آسم برای درمان کهیر طولانی مدت (بیش از ۶ هفته) توصیه می‌شود.

ایروکاست معمولا برای درمان سرفه استفاده نمی‌شود. مونته لوکاست یا ایروکاست عمدتا برای پیشگیری و تسکین علائم آسم و آلرژی‌های فصلی استفاده می‌شود. سرفه یکی از علائم شایع آسم و آلرژی است، اما هدف اولیه درمان سرفه با مونته لوکاست نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مونته لوکاست

  1. رها گفت:

    سلام مادر من لنفوم داره. مدتیه تو عکس سی تی که از ریه اش گرفتن میگن اب آورده. البته نه زیاد. دکتر براش قرص مونته لوکاست داد چون سرفه میزد. اما ابدا تنگی نفس نداشت و اکسیژن خونش هم خوب بود. اما امشب بعد از مصرف اولین قرص، دچار تپش قلب و نفس تنگی شد. نگرانم باید چکار کنیم خوب بشه. دیگه عمرا بدم ازین قرص بخوره. همون سرفه بزنه بهتره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مادر شما ممکنه به این دارو واکنش داده باشه. بهتره برای جایگزینی داروی دیگری با پزشک معالج شان مشورت کنی.

  2. علی گفت:

    سلام من مدتی هست که درروز شاید چندبار اونم بعد از غذا خوردن و صحبت کردن طولانی سرفه های خشک گاه گاه دارم. (بدون تنگی نفس و خس خس) درروز شاید چندبار اونم بعد از غذا خوردن و صحبت کردن طولانی. دکتر برای من مونته لوکاست و اسپری فاستر و پردنیزولون نوشته. اینجا خوندم که پردنیزولون و مونته لوکاست باهم نباید مصرف شن. عوارضش یعنی خیلی سنگینه؟ پردنیزولون که مصرف میکنم خیلی احساس بهبودی و قطع سرفه میکنم و اینکه من اسپری رو که مصرف میکنم ریه هام خیلی میسوزن. چیکار کنم به دکترمم خیلی دسترسی ندارم. مصرف اسپری رو قطع کردم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پردنیزلون کورتونی هست که به کاهش التهابات مجاری تنفسی شما کمک کرده و باعث بهبود تنفس شما میشه. این دارو نباید طولانی مدت مصرف شود. به میزان تجویزی متخصص ریه این دارو رو ادامه دهید. بعد از استنشاق اسپری دهان خود را بشویید تا این اتفاق نیوفته. از این لینک با متخصص ریه در ارتباط باشید.
      متخصص ریه

  3. ساارا گفت:

    سلام من پوستم خیلی جوش میزنه چند ماهه این قرص رو به خاطر گهیر مصرف میکنم فقط هم صورتم جوشمیزنه ممکنه واسه این باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      جوش صورت شما مربوط به عوامل هورمونی هست و این قرص برای جوش صورت شما تاثیری نداره. این قرص از گروه ضدالتهابی هست و باعث جوش صورت نمیشه. برای بررسی علل هورمونی جوش های خود از این لینک با متخصصین پوست در ارتباط باشید.
      متخصص پوست

  4. قاسمی گفت:

    باسلام ممنون از مطالب جامع تان………
    مادر من چند سال درازی هست آسم دارند ودکتر برایشان مونته لوکاست تجویز کردند وبه طور غیر منظم استفاده می‌کنند.مادرم میگه قبلا داروها بهتر از این عمل میکردندوتاثیرگذاریشان بهتر بود.الان فقط اکتولوکاست میتونند تهیه کنند و مونته لوکاس ت پیدا نمی‌کنند.ایا مونته لوکاست خارجی.واکتولوکاست داخلی میباشد.باتشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دو دارو با هم فرق نداره فقط اسم تجاری متفاوته و ترکیبات یکسانه. اگه دارو روی ایشون تاثیر قبل رو نداره نیازه متخصص ریه دوباره ایشون رو ویزیت کنند ممکنه نیاز به تغییر دارو باشه.
      متخصص ریه

  5. آرام گفت:

    سلام خسته نباشید ، دخترم ۱۰ سالشه و کرونا مثبت بود ، حالا بعد از دو هفته حالش خیلی خوبه ، ولی تمام بدنش کهیر سرخ رنگی شده و خارش هم داره ، دکتر گفت این مورد علائم بعد از کرونا است و قرص مونته لوکاست تجویز کرده ، به نظر شما مصرف بشه ، آیا ضرری نداره ؟ ممنون کا پاسخ بدهید .

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتدا آنزیم های کبدی از طریق آزمایش خون چک بشه. اگه آنزیم کبدی بالا بود باید داروی مناسب توسط متخصص گوارش تجویز بشه در صورت نرمال بودن میتونید قرص مونته لوکاست رو مصرف کنند.

  6. احمدی گفت:

    سلام.علائم سرماخوردگی یعنی عطسه و سرفه و ابریزش بینی دارم.دکتر برام مونته لوکاست ۱۰رو نوشت.روزی یک عدد باید مصرف کنم گفتن برای پیشگیری و الرژی نوشتن.من هنوز درگیری ریه و…ندارم و‌تستی هم‌ندادم‌.مصرف این قرص اشکال نداره؟!خیلی عوارض نوشتید ترسیدم‌.واقعا نمیدونم بخورم یا نه.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو رو بیشتر برای رقیق شدن خلط و خروج راحت اون میدن و برای آبریزش بینی و عطسه هم استفاده میشه و حتما مصرف اون لزوم به درگیری ریه نداره.

    2. باسلام
      من الان حدود ۲۵ روز میشه که کرونام خوب شده ولی از هفته اکل بهبودی تنگی نفس داشتم.الان بصورت متناوب دوسه رکز خوبه خوبه ولی یکیدوروز تنگ نفس وسنگینی تنفس میگیرم.پزشک برام مونته لوکاست تجویز کرده بنظرتون مصرف کنم دکتر؟چون اکثرا وقت وزمان خاصی نداره و شبها اصلا اذیتم نمیکنه بیشتر رکز و در هنگام کار

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این دارو برای مشکلات تنگی نفس تجویز میشه و میتونی به مدت ۱۰ روز روزی یک عدد مصرف کنی تا مشکل تون رفع بشه.

  7. سلیمان گفت:

    با سلام و خسته نباشید به تمام کسانی که در اطلاعات این سایت همیاری و همفکری و بروز بودن سایت امیدوارم در تولید محتوا بسیار پرقدرتر قدم بردارید و من الله التوفیق

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  8. آتنا دوستی گفت:

    سلام خواهر من پسوریازیس داره و کرونا هم گرفت و کمی ریش درگیر شد تقریبا بعد از مصرف حدود ۱۰ تا قرصه آوی لوکاست قرمزی پوست بی خوابی لرزش در بدن تغییر صدا و درد و ضعف در پاها رو گرفته هرچی ب پزشکش میگم اینا ک همه عوارض دارو هست میگ نه برای پسوریازیسش هست ور صورتیکه اون بیماریش خیلی خوب شده بود حالا موندیم قرص ادامه بده یا نه ۲۰ تا بهش داده دکتر ..لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عوارضی که گفتی هم میتونه از کرونا باشه و یا از عوارض جانبی دارو باشه. ولی این عوارض نیازی به قطع دارو نداره و در طول درمان و با سازگاری بدن از بین میره. مونته لوکاست خلط و ترشحات رو رقیق میکنه تا دفع اون راحتتر باسه و تنفس در بیماران کرونایی بهتر بشه. کرونا با تاثیر برسیستم ایمنی بیماری های خود ایمنی مثل پسوریازیس رو روشن و فعال میکنه. توصیه میکنم اگه این علایم بیشتر و آزار دهنده شد با متخصص عفونی ما مشورت کنی. براتون لینک نوبت رو میزارم.
      مشاوره تلفنی متخصص عفونی

  9. زهره گفت:

    سلام و عرض ادب من در دوران کرونا مونته لوکاست استفاده کردم الان حدود یکماه از مصرفش میگذره هنوز دچار خشکی بینی و گلو هستم و بسیار ازاردهندس چه باید کرد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      داروهای رده آنتی هیستامین رو دیگه مصرف نکن که خشکی گلوت تشدید نشه. مایعات گرم بخور. با آب گرم بخور بده تا خشکی گلو و بینی از بین بره و برا درمان خشکی بینی هم اسپری بودوزوناید مصرف کن و هر ۱۲ ساعت یک پاف در هر سوراخ بینی بزن. اگه مشکلت رفع نشد توصیه میکنم متخصص گوش، حلق و بینی شما رو ویزیت کنه. لینک نوبت رو برات میزارم به راحتی نوبت بگیری.
      متخصص گوش، حلق و بینی

  10. پارسا گفت:

    اطلاعات جامع و کاملی درباره این دارو بدست آوردم. با تشکر از شما که در این مورد راهنمایی های لازم رو بیان کردین.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلم دوست عزیز
      ممنون از لطف و محبت شما. امیدوارم مطالب مفید واقع شده باشه.

      1. شمس گفت:

        سلام.پسر۶ ساله من چندین هفته درگیر گرفتگی بینی.کمی سوزش گلو.عطسه زیاد و کمی سرفه و… بود.متخصص اطفال قرص جویدنی مونته لوکاست ۵ براش نوشته. خیلی براش سخته خوردنش.میخواستم ببینم جایگزین این قرص کدوم قرص بلعیدنی هست؟ممنون میشم پاسخ بدین.

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          با نظر پزشک میتونی برا پسرتون از شربت های گیاهی ضد سرفه و ضد آلرِژی استفاده کنی. میتونی از مشاوره تلفنی متخصص کودکان استفاده کنی.
          مشاوره تلفنی متخصص کودکان

    2. زهرا گفت:

      سلام خسته نباشید بچه ۱ سالو نیم من گرانول مونته لوکاست مصرف میکنه و زیر چشمش پف کرده این موضوع خطرناکه؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        حساسیت اطراف چشم و تورم از عارضه این دارو هست. این عارضه جانبی ممکنه در طول درمان و همزمان با سازگاری بدن با دارو، از بین بره و در صورت باقی موندن بهتره با پزشک کودکان برای ادامه مصرف مشورت کنی.
        متخصص کودکان