تاثیرات اسید هیالورونیک بر بهبود بافت و لطافت پوست

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در بدن یافت می‌شود و نقش حیاتی در حفظ رطوبت و کشسانی پوست دارد. این ماده به دلیل قابلیت بالای جذب آب، می‌تواند تا هزار برابر وزن خود، آب را نگه دارد. محصولات حاوی اسید هیالورونیک می‌توانند پوست را عمیقا آبرسانی کرده و خطوط و چین و چروک‌های سطحی را کاهش دهند. استفاده منظم از اسید هیالورونیک به بهبود بافت پوست و افزایش لطافت و نرمی آن کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک یک ترکیب ضروری و کاربردی در بدن است که می‌توان مقادیر اضافه آن را در محصولات مختلف مانند کرم‌ها یا مکمل‌ها دریافت کرد. این ترکیب کاربردهای زیادی در بدن دارد. در این مقاله با اسید هیالورونیک و زمینه‌های استفاده از آن بیشتر آشنا می‌شویم. قبل از مصرف سرم هیالورونیک اسید حتما با متخصص پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

اسید هیالورونیک چیست؟

اسید هیالورونیک (HA) که همچنین به عنوان هیالورونان یا هیالورونات نیز شناخته می‌شود، یک گلیکوز امینو گلیکان طبیعی است که در سراسر بافت هم‌بند بدن یافت می‌شود. گلیکوز امینو گلیکان‌ها، کربوهیدرات‌های طولانی بدون شاخه یا قندهایی هستند که پلی‌ساکارید نامیده می‌شوند. هیالورونیک اسید یک ماده لغزنده است که به صورت طبیعی در بدن، به ویژه در پوست، بافت هم‌بند و چشم یافت می‌شود. عملکرد اصلی هیالورونیک اسید، حفظ آب است تا به این ترتیب بافت‌های بدن روان و مرطوب بمانند. هیالورونیک اسید به دلیل تمام فواید و کاربردهایی که در بدن شما دارد یک ماده قابل توجه است.

متن انگلیسی:
Hyaluronic acid is a natural substance found in the fluids in the eyes and joints. It acts as a cushion and lubricant in the joints and other tissues
ترجمه متن:
اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در مایعات چشم و مفاصل یافت می‌شود. این ترکیب به عنوان یک بالشتک و روان‌کننده در مفاصل و سایر بافت‌ها عمل می‌کند.

webmd
انواع اسید هیالورونیک در ترکیبات مختلف پوستی استفاده می شوند.
  اسید هیالورونیک رطوبت پوست را حفظ کرده و موجب افزایش لطافت و نرمی آن می‌شود.

انواع اسید هیالورونیک

از هیالورونیک اسید در ساخت ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود؛ بنابراین می‌توان این ترکیب را در اشکال مختلف دریافت کرد. در اشکال صنعتی، هیالورونیک اسید در انواع مختلفی وجود دارد. هیالورونیک اسید با وزن مولکولی بالا یکی از آنهاست که معمولاً از آن در ساخت فیلرهای پوستی استفاده می‌شود. فیلرهای پوستی معمولاً اثر حجم‌دهی دارند و می‌توانند به صورت موثرتری چین‌وچروک‌ها را از بین ببرند.

دسته بعدی، انواع اسید هیالورونیک با وزن مولکولی پایین است. این فرم را بیشتر می‌توان در انواع کرم‌های پوستی، لوسیون‌ها و سرم‌های حاوی هیالورونیک اسید پیدا کرد. سایر فرم‌ها شامل اسید هیالورونیک متقاطع و فرم تثبیت شده است که معمولاً از این ترکیبات در ساخت محصولات زیبایی و جوان‌سازی در پزشکی استفاده می‌شود. اشکال مختلف اسید هیالورونیک در کل بیشتر برای اهداف آرایشی استفاده می‌شوند. به صورت کلی می‌توان این ترکیب را در انواع کرم‌های مرطوب‌کننده، لوسیون‌ها، پمادها و سرم‌ها یافت.

کرم اسید هیالورونیک

کرم‌های حاوی اسید هیالورونیک اثر آبرسانی و نرم‌کنندگی بالایی دارند. از  این ترکیبات می‌توان برای رفع خشکی پوست و افزایش لطافت و نرمی آن استفاده کرد. کرم‌های اسید هیالورونیکی در اکثر مواقع برای درمان خشکی پوست و مرطوب‌کنندگی استفاده می‌شوند. همچنین ثابت شده است که اسید هیالورونیک به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند و می‌تواند جای زخم را بهبود ببخشد؛ بنابراین انواع کرم‌ها یا پمادهایی که حاوی هیالورونیک اسید هستند می‌توانند در درمان جای زخم و آکنه هم موثر باشند.

سرم اسید هیالورونیک

انواع سرم حاوی هیالورونیک اسید می‌تواند به صورت معجزه‌آسایی در جوان‌سازی پوست موثر باشد. در ساخت سرم‌ها از اسید هیالورونیک با وزن پایین استفاده می‌شود که نفوذ بسیار بهتری در چین و چروک‌های پوست دارد. این ترکیبات می‌توانند پوست را انعطاف‌پذیر کرده و موجب افزایش خاصیت ارتجاعی پوست شوند. همچنین با آبرسانی قوی پوست، می‌توانند میزان چین‌وچروک‌ها را به میزان زیادی کاهش دهند.

کرم اسید هیالورونیک برای پوستت بهتره یا سرمش؟

با یه کلیک جوابش رو پیدا کن.

اسید هیالورونیک چگونه ایجاد میشود؟

این ماده در بدن به صورت طبیعی در اثر فعالیت آنزیمی به نام هیارونان سنتتاز ساخته می‌شود. با این حال فرم آزمایشگاهی این ترکیب در ساخت انواع کرم‌ها و سرم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسید هیالورونیک اغلب با تخمیر انواع خاصی از باکتری‌ها تولید می‌شود. روش بعدی برای دستیابی به این ترکیب، جداسازی آن از بافت‌های حیوانی است. برای مثال، دم و موهای خروس یک منبع رایج برای استخراج و تولید هیالورونیک اسید مورد استفاده در کرم‌ها و سایر محصولات آرایشی بهداشتی است.

معمولاً این نوع هیالورونیک اسید وزن مولکولی بالایی دارد. البته سایر فرم‌های هیالورونیک اسید، مانند فرم کراس لینک شده یا فرم تثبیت شده با افزوده شدن یک سری مولکول‌های شیمیایی در فرمولاسیون آنها، اصلاح شده‌اند. از طرفی بسته به نوع محصول و زمینه کاربرد، ممکن است نحوه تولید و استخراج هیالورونیک اسید متفاوت باشد.

نحوه استفاده از اسید هیالورونیک

نحوه استفاده از اسید هیالورونیک بسته به زمینه کاربرد و هدف مصرف متفاوت است. رایج‌ترین حالت استفاده از این ترکیب مفید، استفاده در قالب انواع کرم‌های مرطوب‌کننده، لوسیون‌های نرم‌کننده، سرم‌های ضد پیری و پمادها در روتین صورت است. در نتیجه نوع مصرف به صورت استعمال خارجی و روی سطح پوست است. برخی از پمادهای حاوی اسید هیالورونیک نیز با هدف ترمیم زخم به صورت موضعی استفاده می‌شوند. یک حالت دیگر استفاده از این ترکیب، فرم تزریقی آن است. از آنجایی که هیالورونیک اسید در انواع ترکیبات زیبایی مانند فیلرهای پوستی هم استفاده می‌شود، در این حالت نوع مصرف آن به صورت تزریق‌های ریز زیر جلدی است.

علاوه بر این، می‌توان هیالورونیک اسید را به صورت مکمل‌های خوراکی و به صورت دهانی هم مصرف کرد. فرم‌های ژل حاوی اسید هیالورونیک هم وجود دارند که از آنها در تسکین دردهای دهان و لثه استفاده می‌شود. در نهایت فرم دیگر این ترکیب، به صورت قطره‌های چشمی یا لنزهای تماسی است که در درمان خشکی چشم کاربرد دارند.

متن انگلیسی:
Hyaluronic acid has a variety of uses. Many people take it as a supplement, but it’s also used in topical serums, eye drops, and injections
ترجمه متن:
اسید هیالورونیک کاربردهای مختلفی دارد. اکثر مردم آن را به عنوان مکمل مصرف می‌کنند، اما در سرم‌های موضعی، قطره‌های چشمی و فرم تزریقی نیز استفاده می‌شود.

healthline

هیالورونیک اسید دهانی

در برخی مواقع ممکن است هیالورونیک اسید به صورت دهانی نیز مصرف شود. در این شرایط از این ترکیب برای عفونت‌های ادراری، رفلاکس اسیدی معده، خشکی چشم، بهبود زخم، پیری پوست و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود. فرم مکمل‌های خوراکی این ترکیب خصوصاً برای درمان درد و خشکی مفاصل در افراد سالخورده مفید است. ژل‌های هیالورونیک اسیدی نیز به صورت دهانی برای تسکین دردها استفاده می‌شوند. در نهایت فرم دیگر آن، فرم استنشاقی است که باز هم از طریق دهان یا بینی استفاده می‌شود.

استفاده از اسید هیالورونیک باید روزانه باشد.
  روزانه پس از تمیز کردن پوست، چند قطره از اسید هیالورونیک را به صورت و گردن بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

نحوه استفاده از سرم هیالورونیک اسید

برای استفاده از سرم های حاوی اسید هیالورونیک باید سطح پوست را خوب شست‌وشو داد و آن را تمیز کرد. بهتر است سرم‌ها دو بار در روز (صبح و شب) روی پوست تمیز استعمال شوند. بعد از شستن پوست صورت با یک شوینده خوب، باید سطح آن را با تونر تمیز کرد و سپس چند قطره از سرم هیالورونیک اسید را روی پوست مرطوب ریخت و به‌آرامی ماساژ داد. بعد از گذشت چند دقیقه و جذب شدن کامل سرم، باید از کرم‌های مرطوب‌کننده نیز روی پوست استفاده کرد.

کاربرد اسید هیالورونیک

هیالورونیک اسید را می‌توان با اهداف مختلف زیبایی و پزشکی مورد استفاده قرار داد. از کاربرد برای جوان‌سازی و بهبود ظاهر پوست گرفته تا کاربرد آن در درمان درماتیت‌های پوستی یا کاهش التهاب و رفع جای زخم، از جمله کاربردهای مهم اسید هیالورونیک است. این ترکیب را به عنوان یک ماده موثر در جوان‌سازی پوست نیز استفاده می‌کنند.

از طرفی می‌توان با اهداف پزشکی و برای رفع خشکی چشم یا خشکی و درد مفاصل نیز فرم‌های مکمل هیالورونیک اسید را استفاده کرد. مکمل‌های اسید هیالورونیک برای افراد مبتلا به استئوآرتریت، نوعی بیماری دژنراتیو مفصلی که در اثر ساییدگی مفاصل در طول زمان ایجاد می‌شود، بسیار مفید است. همچنین از آنجایی که اسید هیالورونیک در حفظ رطوبت عالی است، اغلب برای درمان خشکی چشم استفاده می‌شود.

هیالورونیک اسید برای پوست

مکمل‌ها و کرم‌های اسید هیالورونیک می‌توانند به افزایش رطوبت پوست و کاهش ظاهر خطوط و چین‌وچروک کمک کنند. درمان‌های موضعی می‌توانند قرمزی و درماتیت را تسکین دهند، درحالی‌که تزریق می‌تواند پوست را سفت‌تر نشان دهد. ترکیبات حاوی اسید هیالورونیک می‌توانند به پوست کمک کنند تا انعطاف‌پذیرتر به نظر برسند. علاوه بر این می‌توان از آن برای درمان سریع‌تر زخم‌های پوستی نیز استفاده کرد.

هیالورونیک اسید برای پوست چرب

هیالورونیک اسید می‌تواند به کنترل چربی و رطوبت پوست‌های چرب کمک کند. خصوصاً بعد از استفاده کردن از ترکیبات شوینده قوی، حفظ رطوبت پوست بسیار مهم است. سرم‌های حاوی هیالورونیک اسید فاقد چربی بوده و به همین دلیل می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع کرم‌ها باشند.

هیالورونیک اسید برای جوش

برای جوش صورت چی خوبه؟ استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده حاوی هیالورونیک اسید در درمان آکنه و از بین بردن جای جوش بسیار مفید و موثر است.

دنبال یه سرم هستی که هم آکنه را درمان کنه هم جای جوش رو؟ مشاوره بگیر.

هیالورونیک اسید برای دور چشم

استفاده از سرم‌ها و کرم‌های دور چشم حاوی اسید هیالورونیک برای دور چشم می‌تواند سیاهی زیر چشم، پف و خطوط و چین و چروک‌های دور چشم را کاهش دهد.

هیالورونیک اسید برای بینی گوشتی

در علم پزشکی از فیلرهای حاوی اسید هیالورونیک برای اصلاح فرم بینی‌های گوشتی هم استفاده می‌شود. این ترکیب می‌تواند فرورفتگی‌های روی بینی را اصلاح کند و همچنین برای لیفت بینی هم استفاده شود.

هیالورونیک اسید برای مو

از اسید هیالورونیک در تولید محصولات مراقبت از مو، از جمله انواع شامپوها، نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو هم استفاده می‌شود. اسید هیالورونیک موجود در این محصولات می‌تواند با آبرسانی عمیق تارهای مو، از ریزش، موخوره و خشکی موها جلوگیری کند.

مزایای اسید هیالورونیک

به صورت کلی این ترکیب مزیت‌های زیادی دارد. می‌توان از فواید آن در بخش‌های مختلف بدن بهره برد. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های هیالورونیک اسید شامل موارد زیر می‌شود:

مزایاتوضیحات
تسریع روند بهبودی زخماستفاده از اسید هیالورونیک به طور مستقیم روی زخم باز می‌تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند.
جوان‌سازی و کند کردن روند پیریهیالورونیک اسید با افزایش آبرسانی پوست می‌تواند در جوان‌سازی و کند کردن روند پیری موثر باشد.
کاهش خطر عفونت زخماسید هیالورونیک دارای خواص ضدباکتریایی است، بنابراین ممکن است به کاهش خطر عفونت در صورت استفاده مستقیم روی زخم‌های باز کمک کند.
درمان بیماری‌های لثه و زخم‌های دهانیدر درمان بیماری‌های لثه، تسریع بهبودی پس از جراحی دندان و از بین بردن زخم‌های دهانی مفید است.
تسکین درد مفاصلبا روان نگه داشتن استخوان‌ها درد مفاصل را تسکین دهید.
تسکین علائم رفلاکس اسید
درمان خشکی چشم
حفظ استحکام استخوان
جلوگیری از دردهای مثانه
درمان مشکلات تنفسیفرم استنشاقی هیالورونیک اسید می‌تواند مشکلات تنفسی مانند آسم یا عفونت‌ها را درمان کند.
مزایا و فواید اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک برای چه کسانی مناسب است؟

اسید هیالورونیک یک ترکیب تقریباً ایمن و بی‌خطر است که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. فرم مصرف، به هدف استفاده بستگی دارد. هر کسی که پوست خشک و آسیب‌دیده‌ای دارد، می‌تواند از انواع ترکیبات حاوی اسید هیالورونیک استفاده کند. علاوه بر این، اسید هیالورونیک برای افراد مبتلا به خشکی چشم و افراد مبتلا به آرتروز هم مفید است.

هیالورونیک اسید برای چه کسانی مناسب نیست؟

هیچ مطالعه‌ای تایید نکرده که هیالورونیک اسید ممکن است برای برخی از افراد مناسب نباشد و تقریباً هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. با این حال، افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید؛ مانند آنافیلاکسی دارند، باید در استفاده از اسید هیالورونیک احتیاط کنند. اثرات آن در دوران بارداری و در دوران شیردهی ناشناخته است، بنابراین شاید بهتر است زنان در این دوره از مصرف مکمل‌های خوراکی یا فرم‌های تزریقی خودداری کنند.

عوارض و خطرات اسید هیالورونیک کم است.
  معمولاً بی‌خطر است، اما در برخی موارد ممکن است باعث قرمزی یا تحریک پوست شود.

عوارض و خطرات اسید هیالورونیک

به‌طورکلی، مکمل‌های اسید هیالورونیک، محصولات موضعی و فرم‌های تزریقی آن، زمانی که افراد دستورالعمل‌های نحوه استفاده از آنها را دنبال کنند، بی‌خطر به نظر می‌رسند. با این حال، اسید هیالورونیک ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. یک فرد همیشه باید قبل از شروع استفاده از یک محصول جدید پوستی آن را تست کند. در فرم تزریقی ممکن است افراد عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

  • درد
  • قرمزی
  • خارش
  • تورم
  • کبودی

البته این عوارض جانبی به احتمال زیاد در نتیجه فرایند تزریق رخ می‌دهد تا محلول اسید هیالورونیک.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که به حفظ رطوبت در پوست و چشم کمک می‌کند و مفاصل را روان می‌کند. همچنین با کنترل التهاب و هدایت جریان خون به بافت آسیب‌دیده، نقش مهمی در بهبود زخم دارد. با این حال، سطح اسید هیالورونیک با افزایش سن افراد کاهش می‌یابد و این ممکن است هم به علائم فیزیکی پیری مانند ظاهر چین‌وچروک و هم به شرایط مرتبط با افزایش سن از جمله آرتروز کمک کند. در این شرایط می‌توان با مصرف محصولات موضعی حاوی هیالورونیک اسید یا مکمل‌های آن، کمبود این ماده در بدن را جبران کرد.

قبل از مصرف سرم هیالورونیک اسید حتما با دکتر پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین پوست و مو وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

بله این ترکیب به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود.

بله کاربردهای زیادی برای هیالورونیک اسید وجود دارد.

با افزایش آبرسانی پوست، ظاهر آن را جوان و شاداب می‌کند.

بله می‌تواند به درمان سریع‌تر آکنه و رفع جای جوش کمک کند.

زیرا این ترکیب کاربردی می‌تواند با آبرسانی عمیق پوست، ظاهر آن را بهبود ببخشد.

در برخی موارد ممکن است برخی افراد واکنش‌های آلرژیک نشان دهند.

در صورتی که پوست خشک و کدر شده و چین و چروک‌های آن افزایش یافته، می‌توان نتیجه گرفت که به اسید هیالورونیک بیشتری نیاز دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن